HOTARARE Nr. 223 din 4 mai 1992 * Republicata
privind normele de organizare si efectuare a transporturilor auto
internationale de persoane si marfuri, a transporturilor auto de persoane in
trafic interjudetean si judetean si a transporturilor auto de marfuri
agabaritice si periculoase
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 95 din 13 aprilie 1994
*) Republicata in temeiul art. II din Hotararea Guvernului nr. 17 din 11 ianuarie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 6
aprilie 1994, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Hotararea Guvernului nr. 223/1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 114 din 29 mai 1992.
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Agentii economici detinatori de autovehicule, care au ca obiect de
activitate transportul international de persoane si de marfa, transportul
interjudetean si judetean de persoane si transportul intern de marfuri
agabaritice si periculoase, pot desfasura aceasta activitate numai pe baza de
licente de transport si de executie.
In sensul prezentei hotarari, licenta de transport este actul prin care se
atesta capacitatea agentului economic de a efectua, in conformitate cu
legislatia interna in vigoare, precum si cu acordurile internationale la care
Romania este parte, transporturi in conditii de calitate si siguranta.
Licenta de executie este documentul in baza caruia agentul economic, la
solicitarea sa, obtine dreptul de executie a transporturilor pentru care se
angajeaza sa respecte prevederile caietelor de sarcini pentru transporturile de
persoane prin curse regulate sau ocazionale si a reglementarilor specifice
pentru anumite categorii de marfuri agabaritice si periculoase.
Art. 2
Licentele de transport vor cuprinde in mod obligatoriu categoria
transportului pe care agentul economic este abilitat sa il organizeze si sa il
execute.
Tipurile de licente de transport si de executie, conditiile de acordare si
de retragere se stabilesc de catre Ministerul Transporturilor.
Pentru tipurile de licente acordate se percepe un tarif diferentiat,
stabilit de catre Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului
Finantelor.
Din sumele incasate, o cota de 30% se va vira bugetelor locale dupa
deducerea cheltuielilor ocazionate de functionarea Oficiului Rutier Central.
Art. 3
Atribuirea traseelor judetene de transport public general de pasageri se va
face de catre Ministerul Transporturilor, cu avizul delegatiei permanente a
consiliului judetean.
Agentul economic va primi licenta de executie pe baza caietului de sarcini
privind conditiile de efectuare a transportului public de pasageri.
Orice modificare cu privire la traseele de transport de persoane, precum si
a prevederilor continute in caietele de sarcini se va face numai cu avizul
autoritatii care a atribuit traseele, potrivit procedurii prevazute pentru
aceasta operatiune.
Art. 4
Se organizeaza activitatea oficiilor rutiere prin transformarea serviciului
licente, autorizari si atestari din cadrul Ministerul Transporturilor, in
Oficiul Rutier Central, unitate cu personalitate juridica, finantata integral
din venituri extrabugetare constituite din incasarea tarifelor de licenta, cu
sediul in municipiul Bucuresti, b-dul Dinicu Golescu nr. 38, avand ca obiect de
activitate eliberarea licentelor de transport si de executie, in conformitate
cu metodologia elaborata de Ministerul Transporturilor, precum si supravegherea
si verificarea modului de respectare a prevederilor prezentei hotarari si
tinerea evidentei agentilor economici.
Oficiul Rutier Central are in subordine servicii rutiere judetene, care
functioneaza ca servicii publice descentralizate.
Numarul maxim de persoane incadrate in serviciile rutiere teritoriale la
infiintare este de 300, cate 5-12 persoane pentru fiecare serviciu, in functie
de numarul autovehiculelor inmatriculate in judet.
Organigrama si statul de functii ale serviciilor rutiere teritoriale se
aproba de catre Ministerul Transporturilor.
Organigrama si statul de functii ale Oficiului Rutier Central se aproba
anual de catre Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale, in limita numarului de 25 de posturi.
Conducerea Oficiului Rutier Central va fi asigurata de catre un sef oficiu
salarizat la nivel de director, iar pentru serviciile rutiere teritoriale
subordonate, de catre un sef serviciu teritorial.
Personalul incadrat la Oficiul Rutier Central se salarizeaza potrivit
prevederilor anexei nr. 10 la Hotararea Guvernului nr. 281/1993.
Persoanele angajate la Oficiul Rutier Central si la serviciile rutiere
teritoriale vor fi atestate profesional de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 5
Pentru toate categoriile de transporturi, soferul trebuie sa detina la
bordul autovehiculului urmatoarele documente: foaia de parcurs, scrisoarea de
transport, documentele de insotire a marfurilor si, dupa caz, licenta de
transport si licenta de executie.
In cazul transporturilor internationale, al transporturilor agabaritice si
periculoase, la bordul autovehiculului vor exista si documentele specifice
acestor tipuri de transporturi, prevazute de legislatia interna si
internationala.
In cazul transporturilor ocazionale interjudetene de calatori, soferul va
detine lista pasagerilor, intocmita si parafata de beneficiar.
Art. 6
Constituie contraventie, in masura in care, potrivit legii, nu sunt
considerate infractiuni, urmatoarele fapte, care se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 8.000 la 10.000 lei:
- efectuarea de transporturi fara licente sau cu nerespectarea prevederilor
acestora;
- neindeplinirea obligatiilor consemnate in caietele de sarcini din culpa
agentilor economici;
b) cu amenda de la 6.000 la 8.000 lei:
- efectuarea de catre sofer a transporturilor fara documentele prevazute la
art. 5;
- efectuarea de catre soferi cu autovehicule apartinand agentilor economici
cu capital de stat de transporturi interjudetene ale persoanelor fara
legitimatii de calatorie;
c) cu amenda de la 5.000 la 6.000 lei:
- acordarea licentelor de transport unor agenti economici care nu
indeplinesc conditiile prevazute de legislatia in vigoare;
d) cu amenda de la 1.000 la 2.000:
- calatoria fara legitimatii de calatorie pe rute interjudetene si judetene
in autovehiculele apartinand agentilor economici cu capital de stat.
Sanctiunile prevazute la lit. a) se aplica conducatorului agentului
economic detinator al autovehiculului, cele de la lit. b) conducatorilor auto,
cele de la lit. c) salariatilor Oficiului Rutier Central, iar cele de la lit.
d) calatorilor.
Art. 7
Contraventiile prevazute la art. 6 se constata de catre personalul cu
atributii de control stabilit de delegatiile permanente ale consiliilor
judetene si primari, de Ministerul Transporturilor, Ministerul Finantelor prin
personalul imputernicit in acest scop, precum si de ofiteri si subofiteri de
politie.
Persoanele imputernicite sa constate contraventii vor aplica si amenda.
Sumele rezultate din incasarea amenzilor se vor varsa in bugetul
administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, conform prevederilor
legale.
Art. 8
Dispozitiile referitoare la contraventiile din prezenta hotarare se
completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
Prezenta hotarare nu se aplica autovehiculelor apartinand Ministerului
Apararii Nationale si Ministerului de Interne.
Art. 9
Orice dispozitie contrara prezentei hotarari nu se aplica.
Prezenta hotarare intra in vigoare *) dupa 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei.
*) Fac exceptie prevederile art. 2, 3, 4 si 7 alin. 1, care au intrat in vigoare
la data de 6 aprilie 1994.