HOTARARE Nr. 244 din 15 februarie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 133/1999 privind
stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 101 din 28 februarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. II
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 297/2000 pentru completarea Legii nr.
133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 133/1999 privind
stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul pentru intreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Ion Taban,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati
pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii
Legea nr. 133/1999:
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza stimularea infiintarii si dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) Prevederile cuprinse in prezentul act normativ se aplica si
intreprinzatorilor autorizati prin Decretul-lege nr. 54/1990, precum si
asociatiilor familiale.
Art. 2
In sensul prezentei legi, intreprinzatorul este o persoana fizica
autorizata sau o persoana juridica care, in mod individual sau in asociere cu
alte persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice, organizeaza o
societate comerciala, denumita in continuare intreprindere, in vederea
desfasurarii unor fapte si acte de comert conform prevederilor art. 3.
Art. 3
Prin intreprindere se intelege orice forma de organizare a unei activitati
economice, autonoma patrimonial si autorizata potrivit legilor in vigoare sa
faca acte si fapte de comert, in scopul obtinerii de profit prin realizarea de
bunuri materiale, respectiv prestari de servicii, din vanzarea acestora pe
piata, in conditii de concurenta.
Art. 4
(1) Intreprinderile mici si mijlocii care isi desfasoara activitatea in
sfera productiei de bunuri materiale si servicii se definesc, in functie de
numarul mediu scriptic anual de personal, dupa cum urmeaza:
a) pana la 9 salariati - microintreprinderi;
b) intre 10 si 49 de salariati - intreprinderi mici;
c) intre 50 si 249 de salariati - intreprinderi mijlocii.
(2) Nu se incadreaza in prevederile prezentei legi societatile bancare,
societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a
fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare si
societatile cu activitate exclusiva de comert exterior.
(3) Nu beneficiaza de prevederile prezentei legi societatile comerciale
care au ca actionar sau asociat persoane juridice care indeplinesc cumulativ
urmatoarele doua conditii:
a) au peste 250 de angajati;
b) detin peste 25% din capitalul social.
(4) Beneficiaza de prevederile prezentei legi intreprinderile mici si
mijlocii care realizeaza o cifra de afaceri anuala echivalenta cu pana la 8
milioane euro.
Norme metodologice:
1. Sunt considerate producatoare de bunuri materiale si/sau prestatoare de
servicii intreprinderile mici si mijlocii care desfasoara activitati de aceasta
natura, in conformitate cu Clasificarea activitatilor din economia nationala -
CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu exceptia jocurilor de
noroc.
2. Nu intra sub incidenta acestor prevederi persoanele fizice si juridice a
caror activitate principala o reprezinta cumpararea si revanzarea de produse
sau inchirierea de bunuri mobile sau imobile.
Legea nr. 133/1999:
Art. 5
(1) Dovada numarului mediu scriptic anual se elibereaza de catre Camera de
munca, pe baza numarului mediu scriptic raportat in anul anterior, si este
valabila pentru intregul an in curs.
(2) In cazul intreprinderilor infiintate in anul in curs se va lua in
calcul perioada cuprinsa intre data infiintarii si data eliberarii respectivei
dovezi.
(3) Camera de munca va elibera dovada prevazuta la alin. (1) in maximum 5
zile lucratoare de la data solicitarii.
(4) Dovada pentru nivelul cifrei de afaceri se elibereaza de catre
administratia financiara, in baza hotararii Guvernului.
Norme metodologice:
3. Intreprinderile atesta ca se incadreaza in categoria intreprinderilor
mici si mijlocii cumulativ, prin:
a) dovada privind numarul mediu scriptic anual de salariati, eliberata in
conditiile legii de catre Camera de munca in a carei raza teritoriala activeaza
intreprinderea respectiva, pe baza numarului mediu scriptic raportat in anul
anterior;
b) dovada privind cifra de afaceri anuala, eliberata de administratia
financiara in a carei raza teritoriala activeaza intreprinderea respectiva, pe
baza datelor din bilantul contabil al ultimului an fiscal incheiat.
4. Administratia financiara elibereaza dovada prevazuta la pct. 3 in
maximum 5 zile lucratoare de la data solicitarii.
5. In cazul intreprinderilor mici si mijlocii infiintate in anul in curs se
va lua in calcul perioada cuprinsa intre data infiintarii si data eliberarii
respectivei dovezi, pe baza declaratiei pe propria raspundere a
reprezentantului legal al acestora.
6. Pentru dovada privind cifra de afaceri se utilizeaza cursul de schimb al
monedei euro din data de 31 decembrie a anului anterior, comunicat de Banca
Nationala a Romaniei.
Legea nr. 133/1999, cu completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 297/2000:
Art. 14^1
(1) Guvernul, ministerele si celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si autoritatile publice locale trebuie
sa asigure cresterea ponderii intreprinderilor mici si mijlocii in valoarea
contractelor de achizitii publice de bunuri materiale, lucrari si servicii,
urmarind ca aceasta pondere sa atinga un nivel comparabil cu contributia
acestora la realizarea produsului intern brut.
(2) Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de reduceri cu 50% pentru
criteriile legate de cifra de afaceri si garantiile cerute in achizitiile
publice de bunuri materiale, lucrari si servicii.
(3) Institutiile publice, societatile comerciale si companiile nationale cu
capital majoritar de stat, precum si regiile autonome au obligatia sa
organizeze prima licitatie doar pentru intreprinderile mici si mijlocii, dupa
cum urmeaza:
a) cererile de oferta pentru procurari de materiale care nu depasesc
500.000.000 lei;
b) cererile de oferta pentru procurari de echipamente care nu depasesc
1.000.000.000 lei;
c) cererile de oferta pentru reparatii care nu depasesc 2.000.000.000 lei;
d) cererile de oferta pentru constructii care nu depasesc 3.000.000.000
lei.
Norme metodologice:
7. Institutiile publice, societatile comerciale si companiile nationale cu
capital majoritar de stat, precum si regiile autonome au obligatia, in cazul
achizitiilor a caror valoare stabilita este sub cuantumul prevazut de Legea nr.
133/1999, sa organizeze o prima licitatie cu participarea exclusiva a
intreprinderilor mici si mijlocii, furnizoare de bunuri materiale, lucrari sau
servicii.
8. La licitatiile organizate pentru achizitiile publice de bunuri
materiale, lucrari sau servicii participa intreprinderile mici si mijlocii care
dovedesc ca intrunesc conditiile de calificare cerute de persoana juridica
achizitoare, prin caietul de sarcini si in conformitate cu legislatia in
vigoare.
9. Pot participa la aceasta licitatie pentru achizitiile publice de bunuri
materiale, lucrari sau servicii intreprinderile mici si mijlocii care au
indeplinit obligatiile de plata a impozitelor, taxelor si a contributiei pentru
asigurarile sociale de stat.
10. Procedura care se aplica in cadrul achizitiilor publice de bunuri
materiale, lucrari sau servicii, organizate doar pentru intreprinderile mici si
mijlocii, este cea prevazuta de actele normative in vigoare privind
organizarea, desfasurarea si adjudecarea licitatiilor de achizitii publice.
11. Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de reduceri cu 50% pentru
criteriile legate de cifra de afaceri si garantiile stabilite in caietul de
sarcini.
12. In cadrul examinarii si evaluarii ofertelor, in sistemul de evaluare
adoptat ponderea pretului ofertei trebuie sa fie de cel putin 70% din numarul
total de puncte acordate.
Legea nr. 133/1999, cu completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 297/2000:
Art. 14^1
(4) In situatia neadjudecarii licitatiei de catre intreprinderile mici si
mijlocii se va organiza o alta licitatie cu acces liber, conform
reglementarilor in vigoare.
Norme metodologice:
13. In cazul in care prima procedura de achizitie nu se poate finaliza prin
incheierea unui contract, comisia de licitatie organizeaza o alta licitatie cu
acces liber, cu respectarea caietului de sarcini initial, intreprinderile mici
si mijlocii beneficiind de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de
afaceri si garantii, si in conformitate cu reglementarile in vigoare din
domeniul achizitiilor publice.
Legea nr. 133/1999, cu completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 297/2000:
Art. 21^1
Intreprinderile mici si mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale
pentru masinile, instalatiile, echipamentele industriale, know-how, care se
importa in vederea dezvoltarii activitatilor proprii de productie si servicii
si care se achita din fonduri proprii sau din credite obtinute de la banci
romanesti sau straine.
Norme metodologice:
14. Scutirile de la plata taxelor vamale pentru masinile, instalatiile,
echipamentele industriale, know-how, care se importa in vederea dezvoltarii
activitatilor proprii de productie si servicii, se acorda de catre birourile
vamale, pe baza unei declaratii pe propria raspundere semnate de reprezentantul
legal al intreprinderii mici sau mijlocii, in forma prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezentele norme metodologice, cu conditia ca
intreprinzatorul sa fi obtinut avizul Ministerului Industriei si Resurselor.
15. Prin declaratia pe propria raspundere se atesta ca aceste importuri
sunt destinate exclusiv dezvoltarii activitatilor proprii de productie si
servicii. Declaratia pe propria raspundere se intocmeste in 3 exemplare
originale, dintre care un exemplar se depune la biroul vamal la care se face
declaratia vamala de import, un exemplar se depune la organul fiscal in a carui
raza teritoriala isi are sediul social declarat cu ocazia autorizarii si
inregistrarii intreprinderea mica sau mijlocie, iar al treilea exemplar se
pastreaza la documentele financiar-contabile ale intreprinderii mici sau
mijlocii.
16. Ministerul Industriei si Resurselor elibereaza avizul, la cererea
reprezentantilor legali ai intreprinderilor mici si mijlocii, in termen de
maximum 10 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii.
17. Reprezentantii legali ai intreprinderilor mici sau mijlocii, in
conditiile prevazute la pct. 14, isi asuma intreaga raspundere privind corecta
declarare a scopului pentru care se realizeaza importurile. Declaratiile
nereale atrag raspunderea civila sau penala, dupa caz.
18. Bunurile importate de intreprinderile mici si mijlocii, scutite de la
plata taxelor vamale, sunt scutite implicit si de la plata taxei pe valoarea
adaugata, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare.
19. La schimbarea destinatiei bunurilor importate scutite de la plata
taxelor vamale intreprinderile mici si mijlocii sunt obligate sa indeplineasca
formalitatile legale privind importul bunurilor si sa achite drepturile de
import. In acest caz valoarea in vama se calculeaza la cursul de schimb valutar
valabil in ziua constatarii schimbarii destinatiei bunurilor in cauza.
20. In conditiile prevazute la pct. 14 prevederile privind scutirile de la
plata taxelor vamale se aplica numai bunurilor care se regasesc in cap. 84, 85
si 87 din Tariful vamal de import al Romaniei, cu exceptia autoturismelor
pentru al caror import se aplica taxe vamale.
21. Beneficiaza de scutirile de la plata taxelor vamale si intreprinzatorii
autorizati prin Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea
unor activitati economice pe baza liberei initiative, precum si asociatiile
familiale.
Legea nr. 133/1999, cu completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 297/2000:
Art. 21^2
Cota-parte din profitul brut reinvestit de catre intreprinderile mici si
mijlocii nu se impoziteaza.
Norme metodologice:
22. Impozitul aferent profitului reinvestit se calculeaza potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
23. Suma maxima asupra careia se calculeaza scutirea este reprezentata de
soldul creditor al contului de profit si pierderi.
24. Profitul brut reinvestit reprezinta sumele utilizate pentru efectuarea
de investitii in active corporale si necorporale, aferente obiectului de
activitate, de natura celor reglementate prin Legea nr. 15/1994 privind
amortizarea capitalului imobilizat in active corporale sau necorporale,
republicata, cu modificarile ulterioare, exclusiv cele care au alte surse de
finantare decat profitul brut, cum sunt credite, imprumuturi nerambursabile sau
civile.
25. Sumele utilizate pentru efectuarea de investitii sunt inregistrate la
rubrica "Alte sume deductibile in limitele prevazute de legislatia in
vigoare", la calculul profitului impozabil si al impozitului pe profit,
din Declaratia privind impozitul pe profit. In situatia in care se realizeaza
pierdere ca urmare a aplicarii facilitatii, aceasta nu se recupereaza in
urmatorii 5 ani, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 70/1994, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
26. Intra sub incidenta prevederilor prezentelor norme metodologice si
achizitionarea de mijloace fixe in regim de leasing financiar.
27. Pentru investitiile care se realizeaza pe parcursul mai multor luni sau
in ani fiscali consecutivi scutirea de impozit pe profit se acorda proportional
cu valoarea lucrarilor realizate efectiv in baza unei situatii partiale de
lucrari.
28. Investitiile pentru care s-a acordat scutire de impozit pe profit vor
ramane in patrimoniu cel putin o perioada egala cu jumatate din durata de
functionare a acestora.
29. Cota din profitul brut reinvestit neimpozabila se va folosi numai in
acelasi scop si va fi repartizata ca sursa proprie de finantare.
30. Profitul brut reinvestit asupra caruia se calculeaza scutirea este
profitul realizat lunar, cumulat de la inceputul anului pana la momentul
efectuarii investitiei, fara ca aceasta facilitate sa se recalculeze in
perioada urmatoare sau la sfarsitul anului.
Legea nr. 133/1999, cu completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 297/2000:
Art. 21^3
(1) Intreprinderile mici si mijlocii vor beneficia de reducerea impozitului
pe profit in proportie de 20% in cazul in care creeaza noi locuri de munca,
daca se asigura cresterea numarului scriptic cu cel putin 10% fata de anul
financiar precedent.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in urmatoarele conditii:
a) reducerea impozitului pe profit se aplica in perioada in care forta de
munca nou-angajata ramane in intreprindere si nu se fac alte disponibilizari;
b) forta de munca nou-angajata sa fie de cel putin 10% din forta de munca
existenta in intreprindere in momentul angajarii.
Norme metodologice:
31. Reducerea impozitului pe profit in proportie de 20% se aplica daca se
creeaza noi locuri de munca, iar persoanele incadrate pe aceste locuri de munca
se angajeaza cu contract individual de munca.
32. Impozitul pe profit asupra caruia se aplica reducerea cu 20% pentru
crearea de noi locuri de munca este cel determinat potrivit prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 70/1994.
33. La indeplinirea conditiilor nu se ia in calcul incetarea raporturilor
de munca ca urmare a pensionarii sau desfacerii contractului de munca ca urmare
a savarsirii unor acte care potrivit legii sunt sanctionate inclusiv prin acest
mod.
34. Ordinea in care se acorda facilitatile privind impozitul pe profit
este: scutirea de impozit pentru profitul brut reinvestit, respectiv reducerea
impozitului pe profit pentru crearea de noi locuri de munca. Acordarea oricareia
dintre aceste facilitati nu exclude posibilitatea intreprinderii mici si
mijlocii de a beneficia de cealalta facilitate privind impozitul pe profit.
Legea nr. 133/1999, cu completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 297/2000:
Art. 21^4
Intreprinderile mici si mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale
pentru importul de materii prime necesare pentru fabricarea produselor de catre
acestea, in cazul in care aceste produse sunt la randul lor scutite de la plata
taxelor vamale de import. Lista cuprinzand produsele scutite se aproba anual
prin hotarare a Guvernului.
Norme metodologice:
35. Metodologia prevazuta pentru scutirea de la plata taxelor vamale pentru
masinile, instalatiile, echipamentele industriale, know-how, reglementata la
pct. 14, cu exceptia eliberarii avizului de catre Ministerul Industriei si
Resurselor, la pct. 15, la pct. 17 - 19 si la pct. 21, se aplica in mod
corespunzator si prezentului articol.
36. Lista cuprinzand materiile prime scutite de la plata taxelor vamale,
necesare pentru fabricarea produselor care la randul lor sunt scutite de la
plata taxelor vamale de import, este elaborata de Ministerul Industriei si
Resurselor impreuna cu Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Afacerilor Externe si al
Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie.
37. Lista prevazuta la pct. 36 se supune spre aprobare Guvernului pana la
data de 31 decembrie, pentru anul calendaristic urmator. Pentru anul 2001 lista
cuprinzand materiile prime scutite de la plata taxelor vamale se supune spre
aprobare Guvernului in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Legea nr. 133/1999:
Art. 38
(1) Refuzul nejustificat al eliberarii avizului, autorizatiei sau licentei
de functionare a intreprinderilor mici si mijlocii ori intarzierea in
eliberarea acestora de catre institutiile publice, abilitate conform art. 5, 9
si 10, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei
la 10.000.000 lei.
(2) Nerespectarea de catre societatile comerciale si companiile nationale
cu capital majoritar de stat, precum si de catre regiile autonome a
obligatiilor prevazute la art. 12 alin. (2) si la art. 15 alin. (4) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000
lei.
(3) Nerespectarea obligatiei prevazute la art. 13 constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei.
(4) Sanctiunile se aplica individual persoanelor care au savarsit
contraventia, salariati ai societatilor comerciale si companiilor nationale cu
capital majoritar de stat, precum si ai regiilor autonome sau membri ai
consiliului de administratie al acestora.
(5) Veniturile realizate in baza contractelor de concesionare, inchiriere
sau asociere in participatiune pentru activele sau spatiile apartinand
societatilor comerciale sau companiilor nationale la care statul este actionar
majoritar, precum si regiilor autonome se impoziteaza cu 90% .
(6) Societatile comerciale si companiile nationale cu capital majoritar de
stat, precum si regiile autonome vor plati pentru spatiile, utilajele si
echipamentele tehnice neutilizate, care nu au fost oferite intreprinderilor
mici si mijlocii la vanzare sau in contract de leasing, o penalizare anuala de
1% din valoarea de inventar a acestora. Penalizarea se va face venit la bugetul
de stat sau la bugetul local.
(7) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
persoanele imputernicite ale Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si
Mijlocii.
Norme metodologice:
38. Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie poate
imputernici reprezentanti ai prefecturilor pentru constatarea contraventiilor
si aplicarea sanctiunilor la nivel local.
ANEXA 1
DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDERE
privind scutirea de la plata taxei vamale pentru masini, instalatii,
echipamente industriale si know-how, care se importa in vederea dezvoltarii
activitatilor proprii de productie, servicii si materii prime, prevazute la
art. 21^1 si 21^4 din Legea nr. 133/1999
Subsemnatul ......................., domiciliat in
.......................,
(numele si prenumele) (adresa)
identificat cu buletinul/cartea de identitate seria ..... nr. ........., in
calitate de ........................... al
.....................................
(functia)
................................................................................
(denumirea agentului economic, sediul social, codul fiscal,
numarul de inmatriculare la registrul comertului)
................................................................................
................, intreprindere mica/mijlocie, declar ca urmatoarele bunuri
importate:
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Pozitia tarifara din Cantitatea Numarul si data
crt. bunului Tariful vamal de import facturii/contractului
al Romaniei
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
sunt destinate dezvoltarii activitatilor proprii de productie si servicii ale
agentului economic pe care il reprezint.
Anexez la prezenta declaratie, pentru agentul economic pe care il
reprezint, urmatoarele documente justificative:
- copie de pe dovada nr. .......... din data de .............., eliberata
de Camera de munca, care atesta numarul mediu scriptic anual de angajati*1);
- copie de pe dovada nr. ........ din data de ........, eliberata de
administratia financiara, privind nivelul cifrei de afaceri anuale*1);
- avizul nr. ........... din data de ................, eliberat de
Ministerul Industriei si Resurselor*2).
In cazul schimbarii destinatiei bunurilor ne obligam sa indeplinim
formalitatile legale privind importul marfurilor si sa achitam drepturile de
import. In acest caz valoarea in vama se calculeaza la cursul de schimb valutar
valabil in ziua constatarii schimbarii destinatiei bunurilor.
................................. .........................
(data intocmirii declaratiei) (semnatura)
------------
*1) Pentru intreprinderile mici si mijlocii infiintate in cursul anului
dovada se inlocuieste cu declaratia pe propria raspundere privind datele
prognozate pentru intregul an curent.
*2) Avizul eliberat de Ministerul Industriei si Resurselor se anexeaza
numai in cazul acordarii facilitatilor prevazute la art. 21^1 din Legea nr.
133/1999, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 297/2000.