HOTARARE Nr. 245 din 4 martie 2003
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 42/1997
privind transportul naval
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 25 martie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 103 din Ordonanta Guvernului
nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 412/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, denumit in
continuare minister, isi exercita autoritatea in domeniul transportului naval
prin directia de specialitate, prin Autoritatea Navala Romana, denumita in
continuare ANR, si prin administratiile portuare si de cai navigabile, denumite
in continuare administratii.
Art. 2
(1) Toate navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, pe timpul
cat navigheaza sau stationeaza in apele nationale navigabile ale Romaniei, sunt
supuse prevederilor legislatiei nationale si trebuie sa fie conforme cu
regulile ANR, aprobate de minister, privind siguranta constructiva a navelor si
conditiile de munca si viata de la bordul acestora, cu regulile prevazute in
acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte si cu
regulile de clasificare aplicabile in functie de tipul, serviciul si zona de
navigatie, astfel incat sa nu constituie un pericol pentru siguranta
navigatiei, a persoanelor si a marfurilor transportate, precum si pentru mediu.
(2) Navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, au obligatia,
atunci cand se afla in apele nationale navigabile ale Romaniei si in porturile
romanesti, sa respecte dispozitiile ANR, ale capitaniilor de port si ale
administratiilor, privind navigatia in siguranta, intrarea/iesirea, stationarea
si operarea in porturi.
Art. 3
(1) Supravegherea navigatiei si controlul traficului in apele nationale
navigabile si in porturile romanesti se exercita de catre minister, prin ANR.
(2) Reprezentantii autorizati ai ANR si ai capitaniilor de port au dreptul
de vizita si control, in conditiile legii, la bordul navelor, indiferent de
pavilionul pe care il arboreaza, aflate in apele nationale navigabile sau in
porturile romanesti.
Art. 4
Accesul la bordul navelor, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza,
aflate in porturi romanesti sau in afara acestora, in limitele apelor nationale
navigabile, al reprezentantilor organelor abilitate pentru inspectii,
interventii, reconstituiri sau cercetari se face in asistenta capitanului
portului sau a reprezentantului acestuia, care, conform atributiilor sale de
serviciu, va putea semna actele incheiate cu aceasta ocazie, la solicitarea
celor interesati.
Art. 5
(1) Pentru siguranta navigatiei, lucrarile in albia cailor navigabile,
lucrarile de subtraversare si traversare a acestora, lucrarile in acvatoriile
porturilor si radelor, extractia de produse de balastiera prin dragaj si altele
asemenea se executa numai cu avizul capitaniilor de port.
(2) Executantii lucrarilor sunt obligati sa asigure marcajul si
semnalizarea corespunzatoare a zonei de lucru conform reglementarilor legale in
vigoare si sa le mentina in stare de functionare pe toata durata lucrarilor.
(3) Persoanele fizice sau juridice care detin sau administreaza obiective
ori amplasamente care necesita efectuarea de inspectii privind siguranta
navigatiei au obligatia de a permite accesul liber al reprezentantilor ANR si
ai capitaniilor de port.
CAP. 2
Evidenta si inmatricularea navelor
SECTIUNEA 1
Evidenta navelor
Art. 6
(1) In numele Guvernului, ministerul, prin ANR, acorda dreptul de arborare
a pavilionului roman si dispune suspendarea sau retragerea acestui drept.
(2) Navele care arboreaza pavilionul roman se supun legilor statului roman.
Art. 7
Nationalitatea romana si dreptul de arborare a pavilionului roman se atesta
printr-un act de nationalitate, semnat de directorul general al ANR si eliberat
de capitania portului.
Art. 8
In functie de tipul navei, actele de nationalitate sunt:
a) certificat de nationalitate - pentru navele maritime de categoria I,
destinate pentru voiaje internationale;
b) atestat de bord - pentru celelalte nave, cu exceptia celor prevazute la
lit. a) si a navelor de agrement;
c) certificat de ambarcatiune de agrement - pentru navele de agrement.
Art. 9
Actele de nationalitate au valabilitate 5 ani si se pot prelungi pe perioade
de cate 5 ani.
Art. 10
(1) Tipul, forma si continutul actelor de nationalitate se stabilesc prin
ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, la
propunerea ANR.
(2) Pentru situatii particulare ANR decide asupra tipului actului de
nationalitate si a conditiilor de acordare a acestuia.
Art. 11
Evidenta navelor sub pavilion roman se tine de ANR si de capitaniile de
port.
Art. 12
(1) Navele care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman se inmatriculeaza
in:
a) registrul matricol al navelor de categoria I - navele de categoria I;
b) registrul matricol al navelor de categoria a II-a - navele de categoria
a II-a si navele de agrement.
(2) Dupa inmatriculare navele de categoria I se inscriu si in registrul de
evidenta centralizata.
(3) In registrul de evidenta centralizata se inscriu si navele care au
obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza contractelor de
bare-boat sau leasing.
Art. 13
Evidenta navelor aflate in constructie pe teritoriul Romaniei, indiferent
de pavilionul pe care urmeaza sa il arboreze, se tine in registrul de evidenta
a navelor in constructie.
Art. 14
(1) Registrul de evidenta centralizata se tine de ANR.
(2) Registrele matricole si registrele de evidenta a navelor in constructie
se tin de capitaniile de port, stabilite prin decizie a directorului general al
ANR.
Art. 15
In registrele prevazute la art. 12 se transcriu cel putin urmatoarele date:
a) numele/numarul navei;
b) numele proprietarului;
c) data punerii chilei;
d) principalele caracteristici tehnice;
e) numarul matricol si, dupa caz, numarul IMO;
f) constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale si a
sarcinilor asupra navelor;
g) procesele-verbale de sechestru;
h) acordarea, suspendarea sau retragerea dreptului de arborare a
pavilionului roman;
i) eliberarea actului de nationalitate;
j) orice modificari sau mentiuni privind datele de mai sus.
Art. 16
In registrul de evidenta a navelor in constructie se vor transcrie cel
putin:
a) denumirea/numele santierului constructor si al beneficiarului;
b) denumirea, numarul si data emiterii autorizatiei de constructie;
c) contractul de constructie si/sau de armare a navei;
d) principalele date privind documentatia tehnica in baza careia s-a emis
autorizatia;
e) principalele caracteristici tehnice ale navei ce urmeaza a fi
construita;
f) data punerii chilei;
g) constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale asupra navei;
h) numarul si data proceselor-verbale de receptie si/sau de
predare-primire;
i) eliberarea permisului provizoriu de arborare a pavilionului roman in
perioada probelor de mars si in perioada de valabilitate a acestuia;
j) data lansarii la apa;
k) orice modificari sau mentiuni privind datele de mai sus.
SECTIUNEA a 2-a
Inmatricularea navelor care arboreaza pavilionul roman
Art. 17
In cazul navelor nou-construite ori dobandite de la persoane fizice sau
juridice straine, pentru acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman
si inmatricularea navelor in registrele matricole sunt necesare urmatoarele
documente:
a) cerere scrisa din partea proprietarului, care va cuprinde si 3 propuneri
de nume pentru nava;
b) titlul de proprietate;
c) actele de stare tehnica, eliberate de ANR si/sau de o societate de
clasificare agreata de minister;
d) certificatul de inmatriculare al proprietarului si, dupa caz,
certificatul constatator emis persoanelor juridice de Oficiul registrului
comertului, din care sa reiasa structura actionariatului, pentru persoanele
juridice, respectiv actul de identitate sau un alt document oficial din care sa
rezulte si cetatenia, pentru persoanele fizice;
e) pentru navele nou-construite, documentul emis de autoritatea statului in
care au fost construite, prin care se constata ca sunt nave nou-construite si
neinmatriculate, iar pentru navele dobandite, certificatul de radiere, emis de
autoritatea competenta a statului al carui pavilion l-au arborat anterior;
f) in cazul in care nava este grevata de garantii mobiliare si/sau de
sarcini, declaratia pe propria raspundere a proprietarului de preluare a
acestora si acordul scris al creditorilor respectivi;
g) doua fotografii 13/18 ale navei.
Art. 18
Pentru acordarea dreptului provizoriu de arborare a pavilionului roman si
inmatricularea navelor proprietatea persoanelor fizice sau juridice straine,
inchiriate pe o perioada mai mare de un an, in regim de leasing sau bare-boat,
de operatori, persoane fizice sau juridice romane, care solicita arborarea
pavilionului roman pe perioada contractului, sunt necesare urmatoarele
documente:
a) cerere scrisa din partea operatorului, care va cuprinde si 3 propuneri
de nume, daca se doreste schimbarea numelui navei, insotita de acordul scris al
proprietarului;
b) contractul de leasing sau de bare-boat;
c) actele de stare tehnica, eliberate de ANR si/sau de o societate de
clasificare agreata de minister;
d) certificatul de inmatriculare al operatorului si, dupa caz, certificatul
constatator emis de Oficiul registrului comertului, din care sa reiasa
structura actionariatului, pentru persoanele juridice, respectiv actul de
identitate sau un alt document oficial din care sa rezulte si cetatenia, pentru
persoanele fizice;
e) certificatul de suspendare a dreptului de arborare a pavilionului, emis
de autoritatea competenta a statului in care a fost inmatriculata nava, care sa
ateste si eventualele garantii reale mobiliare si/sau sarcini ce greveaza nava;
f) in cazul in care nava este grevata de garantii reale mobiliare si/sau de
sarcini, acordul expres al creditorilor respectivi privind inchirierea navei si
inmatricularea in registrele matricole prevazute la art. 12.
Art. 19
In cazurile prevazute la art. 18, dupa inmatricularea in registrele
matricole se va elibera un act de nationalitate corespunzator tipului navei, in
care se vor mentiona atat numele proprietarului navei, cat si cel al operatorului.
Art. 20
Dreptul de arborare a pavilionului roman pentru navele inchiriate in
bare-boat sau cumparate in leasing se acorda pe perioada derularii
contractului.
Art. 21
In vederea inmatricularii, in situatiile prevazute la art. 17 se accepta ca
titlu de proprietate unul dintre urmatoarele inscrisuri:
a) contract de vanzare-cumparare;
b) contract de constructie, in care se va mentiona expres proprietarul
constructiei sau al navei;
c) act de donatie;
d) certificat de mostenitor;
e) factura fiscala;
f) hotarare judecatoreasca privind recunoasterea, transmiterea sau
dobandirea proprietatii.
Art. 22
Documentele prevazute la art. 17 si 18 se depun la capitania portului unde
urmeaza sa fie inmatriculata nava.
Art. 23
Actul de nationalitate al navei se elibereaza de capitania portului de
inmatriculare, in termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor
necesare.
Art. 24
Orice modificare privind numele navei, caracteristicile tehnice principale
sau altele asemenea se face la cererea proprietarului, cu aprobarea ANR, si se
inscrie in registrele matricole. Dupa inscrierea mentiunilor in registrele
matricole se elibereaza un nou act de nationalitate, in care sunt operate
respectivele modificari.
Art. 25
Procedurile privind evidenta navelor in constructie, acordarea,
suspendarea, retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman,
inmatricularea, scoaterea din evidenta a navelor, precum si transcrierea
drepturilor reale mobiliare si/sau a sarcinilor asupra navelor se aproba de
minister, la propunerea ANR.
SECTIUNEA a 3-a
Evidenta navelor in constructie
Art. 26
Persoanele fizice si juridice, romane sau straine, care construiesc nave pe
teritoriul Romaniei, sunt obligate sa obtina o autorizatie de constructie
eliberata de capitania portului in a carei zona de jurisdictie se afla locul
constructiei.
Art. 27
Pentru obtinerea autorizatiei prevazute la art. 26 constructorul prezinta
la capitania portului documentatia tehnica avizata de ANR sau de autoritatea
competenta a statului unde urmeaza sa fie inmatriculata nava ori de o societate
de clasificare agreata de acestea, precum si contractul de constructie, in care
se va preciza in mod expres numele proprietarului.
Art. 28
Dupa eliberarea autorizatiei de constructie si pana la terminarea
constructiei si radierea navei din registrul de evidenta a navelor in
constructie capitania de port va face mentiunile corespunzatoare in acest
registru.
SECTIUNEA a 4-a
Transcrierea constituirii, transmiterii si stingerii de drepturi reale
asupra navelor
Art. 29
(1) Constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale asupra
navelor care arboreaza pavilionul roman se transcrie, la solicitarea
persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, in registrele
matricole, pentru navele de categoria I si in registrul de evidenta
centralizata, iar pentru navele in constructie, in registrul de evidenta a
navelor in constructie, facandu-se mentiunile corespunzatoare si in actul de
nationalitate.
(2) Pentru transcrierea in registrele prevazute la art. 12 a drepturilor
reale si/sau a sarcinilor, partile interesate vor depune la capitania portului
unde este inmatriculata nava un aviz de garantie reala, semnat de ambele parti,
in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 30
(1) Dupa transcriere drepturile prevazute la art. 29 alin. (1) se adnoteaza
in actul de nationalitate, dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care drepturile reale sunt constituite in tara, de catre
capitania portului unde este inmatriculata nava, daca nava se afla in apele
nationale navigabile, sau de catre misiunea diplomatica a Romaniei, la cererea
ANR, daca nava se afla intr-un port strain;
b) in cazul in care drepturile reale sunt constituite in strainatate, de
catre misiunea diplomatica a Romaniei acreditata pentru statul respectiv, daca
nava se afla intr-un port strain, sau de catre capitania unde este
inmatriculata nava, dupa primirea confirmarii de adnotare din partea misiunii
diplomatice a Romaniei, daca nava se afla in apele nationale navigabile.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) autoritatile consulare au
obligatia de a transmite de indata ANR o copie legalizata a inscrisului
constitutiv de drepturi reale.
Art. 31
Transcrierea contractelor de garantii reale mobiliare, ordinea de
prioritate, publicitatea si executarea garantiilor reale sau a sarcinilor
constituite asupra navelor se vor face conform prevederilor legale referitoare
la regimul juridic al garantiilor reale mobiliare.
Art. 32
Radierea transcrierilor garantiilor reale si/sau a sarcinilor constituite
asupra navelor se efectueaza numai cu consimtamantul scris al partilor
interesate sau in baza unei hotarari judecatoresti ori arbitrale ramase
definitiva.
Art. 33
(1) Contractele de inchiriere a navelor, inclusiv contractele de leasing si
de management al acestora, se transcriu in registrele matricole, la solicitarea
proprietarului, facandu-se mentiunile corespunzatoare si in actul de
nationalitate.
(2) Pentru transcrierea in registrele matricole a contractelor prevazute la
alin. (1) proprietarul va depune la capitania portului unde este inmatriculata
nava un aviz semnat de partile contractante.
Art. 34
(1) In registrele matricole se inscriu si procesele-verbale de aplicare a
sechestrului.
(2) Capitania portului nu va efectua in foaia matricola a navei nici o
transcriere a constituirii, transmiterii sau stingerii de drepturi reale si/sau
de sarcini constituite asupra navei de la data aplicarii sechestrului pana la
ridicarea acestuia.
(3) Radierea mentiunii privind sechestrul se va face in baza
procesului-verbal de ridicare a sechestrului.
SECTIUNEA a 5-a
Suspendarea si retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman.
Scoaterea din evidenta a navelor
Art. 35
(1) Dreptul de arborare a pavilionului roman se suspenda la solicitarea
proprietarului navei.
(2) In cazul in care proprietarul navei solicita suspendarea dreptului de
arborare a pavilionului roman, acesta va depune la capitania unde este
inmatriculata nava urmatoarele documente:
a) cerere scrisa in care se va mentiona pavilionul pe care il va arbora
nava;
b) acordul scris al creditorilor pentru inmatricularea navei in alt
registru pe perioada contractului de bare-boat sau leasing, in cazul in care
nava este grevata de sarcini transcrise in registrele matricole;
c) actul de nationalitate al navei.
(3) Dupa suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman, daca nava
respectiva se afla in apele nationale navigabile ale Romaniei, aceasta poate
naviga cu un certificat de nationalitate emis de autoritatea competenta a
statului unde a fost inmatriculata sau cu un permis provizoriu eliberat de
misiunea diplomatica a statului respectiv.
Art. 36
(1) Dreptul de arborare a pavilionului roman se poate retrage in
urmatoarele situatii:
a) la solicitarea proprietarului navei;
b) daca nu mai sunt indeplinite conditiile de arborare a pavilionului
roman;
c) cand nava nu respecta in mod repetat cerintele prevazute in conventiile
internationale la care Romania este parte.
(2) In cazul in care proprietarul navei solicita retragerea dreptului de
arborare a pavilionului roman, acesta va depune la capitania unde este
inmatriculata nava urmatoarele documente:
a) cerere scrisa in care se va mentiona pavilionul pe care il va arbora
nava;
b) acordul scris al creditorilor pentru scoaterea din evidenta a navei, in
cazul in care nava este grevata de sarcini, transcrise in registrele matricole;
c) actul de nationalitate al navei.
Art. 37
In cazul retragerii de catre ANR a dreptului de arborare a pavilionului
roman, proprietarul navei are obligatia de a preda actul de nationalitate al
navei in termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei.
Art. 38
(1) Dupa retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman navele se
radiaza din registrele matricole si din registrul de evidenta centralizata.
(2) Radierea navelor din registrele matricole si din registrul de evidenta
centralizata se efectueaza si in cazul pierderii totale ca urmare a
naufragiului, esuarii, incendiului, scufundarii sau in cazul dezmembrarii.
(3) Pentru efectuarea radierii in cazul pierderii totale proprietarul va
depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) solicitarea scrisa de scoatere din evidenta a navei;
b) declaratie de abandon, autentificata de un notar public;
c) actul de nationalitate, daca acesta a fost recuperat.
(4) Pentru radierea navelor dezmembrate din registrele matricole
proprietarul va depune la capitania portului unde este inmatriculata nava
urmatoarele documente:
a) solicitarea scrisa;
b) procesul-verbal de dezmembrare a navei, vizat de capitania portului in a
carei zona de jurisdictie a fost dezmembrata nava;
c) actul de nationalitate.
Art. 39
(1) Pentru dezmembrarea navei proprietarul trebuie sa obtina de la
capitania portului in a carei zona de jurisdictie urmeaza sa se efectueze
operatiunea o autorizatie de dezmembrare.
(2) Pentru obtinerea autorizatiei prevazute la alin. (1) proprietarul navei
va depune:
a) solicitare scrisa;
b) acordul scris al creditorilor pentru dezmembrarea navei, in cazul in
care aceasta este grevata de sarcini, daca sunt transcrise in registrele
matricole.
SECTIUNEA a 6-a
Certificatele si documentele necesare navelor
Art. 40
Orice nava, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, pe timpul cat se
afla in apele nationale navigabile trebuie sa aiba la bord actul de
nationalitate, precum si certificatele si documentele stabilite prin
reglementarile nationale in vigoare si conventiile internationale la care
Romania este parte.
Art. 41
(1) Certificatele si documentele obligatorii pentru navele care arboreaza
pavilionul roman se impart in:
a) certificate privind siguranta constructiva a navelor, siguranta
persoanelor si a marfurilor aflate la bordul acestora, prevenirea poluarii
apelor, echipajul minim de siguranta si altele asemenea;
b) documente privind evidenta activitatilor ce se desfasoara la bord -
jurnalul de bord, jurnalul de masina, jurnalul de evidenta a hidrocarburilor si
a reziduurilor menajere, jurnalul radiotelegrafic sau radiotelefonic si altele
asemenea. Aceste documente se numeroteaza, se vizeaza si se parafeaza de
autoritatile competente romane si straine.
(2) Tipul, forma si continutul certificatelor prevazute la alin. (1) lit.
a) se stabilesc de minister si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
(3) Tipul, forma si continutul documentelor prevazute la alin. (1) lit. b)
se stabilesc de ANR.
(4) Certificatele si documentele necesare pentru fiecare tip de nava se
stabilesc de ANR in conformitate cu reglementarile nationale in vigoare si cu
conventiile internationale si se aduc la cunostinta celor interesati prin
capitaniile de port.
(5) Certificatele prevazute la alin. (1) lit. a) se elibereaza de ANR sau
de alte autoritati competente din Romania, abilitate in acest sens, ori de societati
de clasificare recunoscute de minister, in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare.
(6) Documentele prevazute la alin. (1) lit. b) se pun la dispozitie
proprietarilor si operatorilor de catre ANR.
Art. 42
Pentru navele care arboreaza pavilion strain ANR recunoaste documentele
emise de autoritatile competente din statele al caror pavilion il arboreaza sau
de societati de clasificare recunoscute de acestea.
Art. 43
(1) La navele care au echipaj la bord, pe timpul cat navigheaza in apele
nationale navigabile, documentele prevazute la art. 40 se pastreaza la
comandantul navei.
(2) La navele fara echipaj, atunci cand navigheaza in apele nationale
navigabile, documentele prevazute la art. 40 se pastreaza la comandantul navei
care impinge/remorcheaza aceste nave.
(3) Procedurile privind pastrarea si circuitul documentelor, pe timpul cat
navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, stationeaza sau opereaza
in porturile romanesti, sunt cele prevazute prin legislatia nationala in
vigoare si prin conventiile internationale la care Romania este parte.
Art. 44
Certificatele prevazute la art. 41 alin. (1) lit. a) se preschimba ori de
cate ori apar modificari privind numele sau numarul, tipul si caracteristicile
navei, schimbarea portului de inmatriculare sau in cazul deteriorarii ori
pierderii acestora.
CAP. 3
Despre personalul navigant
SECTIUNEA 1
Eliberarea carnetului de marinar. Imbarcarea si debarcarea personalului
navigant
Art. 45
(1) Personalul navigant roman este constituit din totalitatea persoanelor
care au cetatenie romana si care poseda un brevet sau un certificat de
capacitate, obtinut in conformitate cu prevederile legale si care da dreptul
acestora sa indeplineasca functii la bordul navelor.
(2) Evidenta personalului navigant roman se tine de ANR in registrele de
evidenta a personalului navigant.
Art. 46
(1) Pe timpul cat este ambarcat personalul navigant si auxiliar roman
trebuie sa posede un carnet de marinar, care reprezinta actul de identitate al
acestuia.
(2) Carnetul de marinar se elibereaza de capitania portului persoanei care
indeplineste conditiile de varsta, sanatate si calificare profesionala necesare
pentru indeplinirea unei functii la bordul navei.
(3) Capitania portului tine evidenta carnetelor de marinar eliberate.
Art. 47
Pentru eliberarea carnetului de marinar se depun urmatoarele documente:
a) cerere scrisa din partea solicitantului;
b) aviz medical si psihologic eliberat de o institutie medicala autorizata
de minister;
c) dovada absolvirii cursurilor de perfectionare si pregatire obligatorii,
dupa caz;
d) brevetul sau certificatul de capacitate;
e) documentele, in original si in copie, care atesta calificarea profesionala
pentru personalul auxiliar;
f) buletinul/cartea de identitate;
g) doua fotografii 4/6 cm.
Art. 48
(1) Valabilitatea carnetului de marinar este de maximum 2 ani, in functie
de valabilitatea avizului medical prevazut la art. 47 lit. b).
(2) Periodicitatea examinarii medicale si psihologice a personalului
navigant si auxiliar se stabileste prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei.
(3) Valabilitatea carnetului de marinar se prelungeste, la cererea
titularului, de catre capitaniile de port. Pentru prelungire se va prezenta un
nou aviz medical eliberat de unitatile sanitare autorizate de minister.
(4) In situatii exceptionale capitania portului poate prelungi
valabilitatea carnetului de marinar pe o perioada de maximum 3 luni de la data
expirarii, fara prezentarea unui aviz medical.
(5) Daca posesorul se afla in strainatate, valabilitatea carnetului de
marinar poate fi prelungita pana la sosirea in tara, dar nu mai mult de 3 luni,
de catre misiunea diplomatica a Romaniei, fara prezentarea unui aviz medical.
Art. 49
(1) In carnetul de marinar se inscriu datele de ambarcare si debarcare,
precum si navele pe care isi desfasoara activitatea personalul navigant.
(2) Datele prevazute la alin. (1) folosesc la stabilirea perioadei de
ambarcare.
Art. 50
(1) Perioadele de ambarcare se vor lua in considerare la calculul stagiului
in vederea inscrierii la examenele pentru obtinerea de brevete sau certificate
de capacitate, la reconfirmarea acestora si pentru stabilirea unor drepturi
conform prevederilor legale.
(2) Adnotarea perioadelor de ambarcare a personalului navigant la bordul
navelor sub pavilion roman se va efectua pe baza urmatoarelor documente, depuse
de solicitant la capitania de port in a carei evidenta este inregistrat:
a) carnetul de marinar cu operatiunile de ambarcare/debarcare, efectuate de
comandantul navei, semnate si stampilate cu stampila navei;
b) adeverinta de ambarcare, eliberata de comandantul, armatorul sau
operatorul navei.
(3) Forma si continutul adeverintei de stagiu se stabilesc prin decizie a
directorului general al ANR.
Art. 51
Adnotarea perioadelor de ambarcare a personalului navigant, ambarcat
printr-o agentie de personal navigant autorizata sau pe cont propriu la bordul
navelor sub pavilion strain, se va efectua pe baza urmatoarelor documente,
depuse de solicitant la capitania de port in a carei evidenta este inregistrat:
a) carnetul de marinar cu mentiunile referitoare la ambarcare/debarcare,
efectuate de comandantul navei, semnate si stampilate cu stampila navei;
b) copia contractului individual de ambarcare;
c) adeverinta privind perioada de ambarcare, eliberata de comandantul,
armatorul sau operatorul navei.
Art. 52
In situatia in care ambarcarea nu se face prin intermediul unei agentii de
personal autorizate, solicitantul va depune inaintea plecarii in voiaj si o
declaratie pe propria raspundere, in care va preciza denumirea si sediul
companiei angajatoare, functia si durata contractului.
SECTIUNEA a 2-a
Eliberarea unui nou carnet de marinar
Art. 53
Eliberarea unui nou carnet de marinar se efectueaza de capitaniile de port
in urmatoarele situatii:
a) epuizarea rubricilor din carnetul precedent;
b) schimbarea capitaniei de inregistrare;
c) deteriorarea documentului;
d) pierderea documentului.
Art. 54
(1) In cazurile prevazute la art. 53 lit. a), b) si c), pentru eliberarea
unui nou carnet de marinar se vor depune la capitania portului urmatoarele
documente:
a) cerere scrisa;
b) vechiul carnet de marinar;
c) doua fotografii 6/4 cm.
(2) Dupa primirea documentelor prevazute la alin. (1) vechiul carnet de
marinar se anuleaza si se preda posesorului, dupa care se elibereaza un alt
carnet de marinar.
Art. 55
In cazul prevazut la art. 53 lit. d), pentru eliberarea unui nou carnet de
marinar se vor depune urmatoarele documente:
a) cerere scrisa;
b) declaratia solicitantului cu privire la imprejurarile in care a fost
pierdut carnetul;
c) anuntul in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, cu privire la
declararea nulitatii documentului pierdut, cu mentionarea numarului carnetului
si a capitaniei de inmatriculare;
d) avizul medical eliberat de o unitate sanitara autorizata de minister;
e) chitanta de plata a amenzii;
f) doua fotografii 6/4 cm.
Art. 56
Eliberarea unui nou carnet de marinar se va adnota in foaia matricola din
registrul de evidenta, mentionandu-se totodata motivul eliberarii acestuia.
Art. 57
(1) Pentru motive intemeiate, precum schimbarea domiciliului, a locului de
munca si altele asemenea, personalul navigant poate solicita schimbarea
capitaniei in a carei evidenta este inmatriculat.
(2) In acest sens solicitantul va depune la capitania la care este
inregistrat o cerere scrisa privind transferul foii matricole, urmand ca dupa
aprobarea transferului foaia matricola sa se transmita la noua capitanie.
SECTIUNEA a 3-a
Atestarea profesionala a personalului navigant
Art. 58
(1) Functiile la bordul navelor care arboreaza pavilionul roman pot fi
indeplinite numai de personalul navigant care poseda brevete sau certificate de
capacitate corespunzatoare, cu exceptia personalului navigant auxiliar.
(2) Brevetele si certificatele de capacitate ale personalului navigant se
elibereaza de ANR in conditiile prevazute de reglementarile nationale in
vigoare si de conventiile internationale la care Romania este parte.
Art. 59
(1) Examenele pentru obtinerea brevetelor si certificatelor de capacitate
se organizeaza de ANR.
(2) Regulamentul privind desfasurarea sesiunilor de examene, comisia de
examinare si presedintele acesteia se aproba prin decizie a directorului
general al ANR.
Art. 60
Confirmarea, reconfirmarea, suspendarea sau anularea brevetelor ori a
certificatelor de capacitate se face de ANR, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
CAP. 4
Supravegherea si controlul navigatiei
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 61
(1) Navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, sunt obligate sa
respecte dispozitiile ANR si ale capitaniilor de port privind intrarea,
navigatia, stationarea, operarea si plecarea in si din apele nationale
navigabile.
(2) Navele care transporta marfuri periculoase se vor supune si
reglementarilor speciale privind aceste transporturi, prevazute in legislatia
nationala si in conventiile internationale la care Romania este parte.
Art. 62
Navele care navigheaza in apele nationale navigabile, indiferent de
pavilionul acestora, au obligatia de a folosi schemele de separare a traficului
si de a respecta dispozitiile transmise de centrele de supraveghere, management
si dirijare a traficului naval.
Art. 63
Pe timpul cat se afla in apele nationale navigabile navele trebuie sa aiba
la bord si in buna stare de functionare semnele si echipamentele de semnalizare
de zi si de noapte, mijloacele de salvare, de vitalitate, de stingere a
incendiilor, de exploatare in siguranta a navei si de protectia muncii, precum
si documentatia de navigatie necesara, in conformitate cu reglementarile legale
in vigoare si cu conventiile internationale la care Romania este parte.
Art. 64
(1) Navele romanesti arboreaza la pupa pavilionul national, de la rasaritul
si pana la apusul soarelui.
(2) Navele straine aflate in apele nationale romanesti arboreaza la pupa
pavilionul statului in care sunt inmatriculate, iar la catargul sau la bastonul
prova, pavilionul roman, de la rasaritul si pana la apusul soarelui.
(3) Toate navele aflate in radele si porturile romanesti sunt obligate sa
arboreze micul sau marele pavoaz, la cererea capitaniei portului.
Art. 65
Pentru navele aflate in parc rece, iernatic, conservare si in alte cazuri
deosebite, masurile de siguranta, de semnalizare, ordine si paza se stabilesc
de capitania portului in a carei zona de jurisdictie se afla si sunt
obligatorii pentru toti proprietarii, operatorii, comandantii si echipajele
navelor.
Art. 66
Armatorii sau operatorii navelor care arboreaza pavilionul roman sunt
obligati:
a) sa inmatriculeze navele si sa notifice ANR orice modificari intervenite,
in termen de 15 zile lucratoare de la dobandirea titlului de proprietate sau de
la data aparitiei modificarilor;
b) sa asigure toate certificatele ori documentele necesare navelor, precum
si prelungirea valabilitatii acestora la termen;
c) sa asigure publicatiile nautice si documentatia de navigatie pentru
zonele in care urmeaza sa navigheze nava;
d) sa nu efectueze constructii, modificari, transformari, reconstructii ale
navelor fara aprobarea sau avizul ANR;
e) sa mentina in perioada dintre efectuarea operatiunilor de supraveghere
si inspectie starea tehnica a navei, conditiile pentru navigatia in siguranta
si pentru protectia mediului, conditiile de munca si viata a echipajului
navelor;
f) sa asigure in permanenta echipajul de siguranta;
g) sa ambarce la bordul navelor numai personal navigant ale carui documente
de atestare a competentei sunt valabile pentru respectivul tip de nava;
h) sa asigure comandantului posibilitatea sa-si indeplineasca atributiile
si sa-si respecte obligatiile;
i) sa raporteze manipularile ori transportul de substante periculoase,
toxice sau nocive;
j) sa nu permita plecarea in voiaj a navei in situatia in care aceasta nu
este in buna stare de navigabilitate din toate punctele de vedere sau daca
echipajul nu indeplineste toate conditiile legale.
Art. 67
Comandantul si echipajele navelor sunt obligati sa respecte avizele catre
navigatori privind ordinea si siguranta navigatiei in apele nationale
navigabile emise de ANR sau de capitaniile de port, care le fac publice catre
cei interesati prin afisare, prin comunicare sau in forma electronica.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli cu privire la sosirea si manevra navelor in porturi
Art. 68
(1) Capitaniile de port efectueaza controlul navelor care stationeaza,
opereaza sau fac escala intr-un port romanesc, in conformitate cu prevederile
legale in vigoare si cu conventiile internationale la care Romania este parte.
(2) La sosirea navelor in port capitania portului verifica existenta si
valabilitatea actelor, certificatelor si documentelor prevazute la art. 40 si
elibereaza permisul de intrare care reprezinta acceptul capitaniei de intrare
in port.
(3) La navele care sosesc din voiaje internationale controlul prevazut la
alin. (1) se poate efectua numai dupa obtinerea liberei practici sanitare.
(4) In exercitarea atributiilor de serviciu personalul ANR se poate deplasa
fara plata cu navele unitatilor aflate sub autoritatea sau in subordinea
ministerului.
Art. 69
Pe timpul stationarii in port navele trebuie sa aiba la bord personalul
minim necesar efectuarii in siguranta a manevrelor.
Art. 70
Capitania portului aproba sau, dupa caz, dispune ancorarea, acostarea si
manevra navelor in porturile, radele ori apele nationale navigabile, precum si
schimbarea locului de ancorare sau acostare.
Art. 71
In toate cazurile de forta majora, sinistru, calamitate sau de interes
general capitanul portului poate dispune navelor aflate in port ori in rada,
echipajelor acestora, precum si persoanelor care isi desfasoara activitatea in
port sa participe la actiunile avand ca scop siguranta navelor si a
infrastructurilor de transport naval.
Art. 72
(1) Legarea navelor in porturi se face numai la instalatiile portuare cu
aceasta destinatie.
(2) Navele pot acosta sau ancora si in alte locuri decat cele cu aceasta
destinatie numai cu aprobarea capitaniei de port.
Art. 73
(1) In maximum 12 ore de la sosirea unei nave maritime comandantul acesteia
sau reprezentantul sau este obligat sa depuna la capitania portului declaratia
de sosire impreuna cu certificatele si documentele si, daca este cazul, sa
solicite vizarea jurnalului de bord, a jurnalului de masini si a jurnalului
radiotelegrafic sau radiotelefonic. In acelasi termen se vor depune si
eventualele proteste de mare sau rapoarte privind evenimentele petrecute pe
timpul voiajului pana la sosirea in port.
(2) Depunerea certificatelor si documentelor nu este obligatorie pentru
navele in tranzit, care nu solicita libera practica si al caror echipaj nu ia
contact cu uscatul, precum si pentru cele care remorcheaza, imping ori duc
cuplat alte nave si care ating portul numai pentru a lasa sau a lua nave din/in
convoi si pentru navele sosite in port pentru adapost ori in caz de forta
majora.
Art. 74
(1) In cazul in care incarcarea, descarcarea, transbordarea de marfuri sau
imbarcarea ori debarcarea pasagerilor trebuie sa inceapa inainte de termenul
prevazut la art. 73 alin. (1), depunerea actelor de bord se va efectua inainte
de inceperea acestor operatiuni.
(2) Se excepteaza situatiile de urgenta, cand capitania portului poate
autoriza inceperea operatiunilor inainte de depunerea actelor.
Art. 75
In cazul in care pe timpul voiajului nava a suferit avarii majore,
comandantul este obligat sa raporteze despre acestea, la sosire, inainte de
intrarea in port. Intrarea navei in port se va face numai cu aprobarea expresa
a capitanului portului.
Art. 76
In cazul in care la intrarea in port la bordul navei se afla o persoana
decedata, comandantul navei este obligat sa anunte capitania portului, care, impreuna
cu reprezentantii institutiilor abilitate, verifica circumstantele decesului si
semneaza procesul-verbal de constatare.
SECTIUNEA a 3-a
Reguli de siguranta pentru navele aflate in port, rada sau in navigatie
Art. 77
(1) Comandantul este responsabil de starea de navigabilitate a navei, de
mentinerea la bord a conditiilor pentru navigatia in siguranta si de protectie
a mediului, a conditiilor de munca si viata a echipajului navei.
(2) Comandantii navelor sunt obligati sa ia toate masurile pentru evitarea
oricarui pericol sau producerii de avarii la nave si la infrastructurile de
transport naval.
(3) In cazul producerii unor evenimente sau accidente comandantul este
obligat sa anunte imediat capitania portului, in conformitate cu legislatia in
vigoare.
(4) In situatia in care evenimentele sau accidentele se produc in timpul
operatiunilor de incarcare/descarcare si au legatura cu aceste operatiuni,
comandantul navei va anunta administratia portului si operatorul portuar.
Art. 78
Incarcarea navei se va face in conformitate cu cargoplanul prezentat
autoritatilor, luandu-se toate masurile pentru a nu depasi pescajul maxim
comunicat pentru locul de operare.
Art. 79
Pe timpul cat navele se afla in port nu sunt permise lasarea libera a
animalelor la bord, efectuarea de lucrari cu foc deschis, lucrari de reparatii
care presupun imobilizarea navei in dana, probe la motoarele principale sau
lucrari care pot duce la poluarea mediului fara obtinerea unei autorizatii prealabile
din partea capitaniei de port, emiterea de semnale fonice, luminoase sau
fumigene neregulamentare, manipularea substantelor toxice si periculoase fara
respectarea reglementarilor specifice.
Art. 80
(1) ANR verifica modul de asigurare a conditiilor minime de navigatie in
apele nationale navigabile si in porturi, in ceea ce priveste adancimile,
semnalizarea, instalatiile de acostare si altele asemenea, si, in cazul in care
constata ca exista deficiente, va informa despre aceasta administratiile portuare
sau de cai navigabile responsabile, care sunt obligate sa ia in timp util
masurile corespunzatoare.
(2) Administratiile portuare si de cai navigabile sunt obligate sa puna la
dispozitie ANR si capitaniilor de port toate datele privind asigurarea
conditiilor minime de navigatie.
Art. 81
Toate activitatile de cercetare stiintifica care se desfasoara in apele
nationale navigabile, in incinta portuara si in rade, precum si explorarea si
exploatarea marii sau a fundului marii pot fi facute in conformitate cu
legislatia in vigoare, cu avizul prealabil al ANR.
Art. 82
Operarea navelor si depozitarea marfurilor sau a altor materiale pe
platformele portului, pe cheiuri, maluri sau in alte locuri din porturi se fac
fara a bloca sau stanjeni accesul in zonele respective, fara a impiedica
vizibilitatea semnelor si semnalelor de navigatie si fara a pune in pericol
siguranta navelor si a infrastructurii.
Art. 83
(1) Este interzisa aruncarea resturilor de marfa sau a oricaror materiale de
la bordul navelor in apele nationale navigabile.
(2) Predarea resturilor menajere, a gunoiului, apelor uzate, amestecurilor
de hidrocarburi de la nave se face la agentii economici autorizati, sub
supravegherea capitaniei portului, cu inregistrarea operatiunii la uscat si la
bord in registrele special destinate.
(3) Operatiunile de buncherare la nave, precum si cele cu marfuri
periculoase se fac cu autorizarea si sub supravegherea capitaniei portului.
Art. 84
(1) Este interzis scaldatul in zona portului, a ecluzelor si a
stavilarelor.
(2) Pentru amenajarea si functionarea de plaje, baze nautice si de agrement
este obligatoriu avizul capitaniei portului.
Art. 85
Organizarea de serbari sau manifestari nautice de orice fel in porturile si
pe apele nationale navigabile se poate face numai cu autorizarea si sub
supravegherea capitaniei portului.
Art. 86
Pentru navele de pasageri imbarcarea/debarcarea pasagerilor se face numai
in porturi sau in locuri special amenajate stabilite de administratorul
portului sau al caii navigabile, impreuna cu capitania portului.
Art. 87
(1) In caz de forta majora navele pot ancora sau acosta in apele nationale,
in afara limitelor radelor sau porturilor, cu obligativitatea comunicarii in cel
mai scurt timp la capitania portului a cauzelor stationarii si cu mentinerea
permanenta a contactului radio.
(2) Efectuarea de operatiuni portuare in locuri situate in afara limitelor
porturilor se va realiza numai cu aprobarea prealabila a capitaniei portului.
Art. 88
In cazul in care pe o nava care arboreaza pavilion roman aflata in mars are
loc o nastere, o casatorie sau un deces, comandantul navei va efectua
inregistrarea acestora in conformitate cu prevederile legale privind actele de
stare civila.
Art. 89
(1) Navele maritime sub pavilion strain, pe timpul cat se afla in porturile
romanesti, sunt supuse controlului statului portului - PSC.
(2) Modul de derulare a acestei activitati de catre personalul care
participa la efectuarea controlului este conform cu procedurile si prevederile
cuprinse in reglementarile in vigoare si in conventiile internationale la care
Romania este parte.
(3) Navele sub pavilion roman sunt supuse controlului statului de pavilion
- FSC - in conditiile legii. Pentru navele de navigatie interioara controlul se
efectueaza de regula pe timpul cat navele se afla in porturile/radele
romanesti, iar in urma controlului se elibereaza un raport de inspectie.
Art. 90
Comandantii navelor care navigheaza in tranzit pe caile navigabile
interioare au obligatia de a respecta reglementarile in vigoare privind
dirijarea si supravegherea traficului fluvial, exploatarea navelor fara
echipaj, navigatia convoaielor impinse si de a transmite la capitaniile de port
din zona prin care navigheaza datele cu privire la nava si incarcatura.
SECTIUNEA a 4-a
Reguli la plecarea navelor din port
Art. 91
(1) Navele aflate in porturi pot pleca in voiaj numai dupa obtinerea
permisului de plecare eliberat de capitania de port.
(2) Permisul de plecare se elibereaza cu conditia ca nava sa fi obtinut,
dupa caz, acceptul de la toate autoritatile competente, sa depuna permisul de
intrare in port completat cu toate datele referitoare la operatiunile de
incarcare/descarcare efectuate de nava si un exemplar vizat de vama al
manifestului marfurilor si sa ridice certificatele si documentele navei.
(3) Dupa obtinerea permisului de plecare navele pot incepe manevra de
plecare numai cu aprobarea centrelor de supraveghere, management si dirijare a
traficului naval sau a capitaniei portului, dupa caz.
(4) Pentru navele fluviale care efectueaza voiaje intre porturile romanesti
regulile privind sosirea si plecarea acestora in si din porturi se stabilesc
prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 92
Comandantul navei care, dupa ce a primit actele de plecare, prelungeste
stationarea navei in port mai mult de 24 de ore trebuie sa le depuna din nou la
capitania portului, unde vor ramane pana la plecarea efectiva, cand se va face
mentiune pe permisul de plecare despre aceasta intarziere.
Art. 93
La solicitare sau din oficiu, dupa caz, capitaniile de port vor constata
prin procese-verbale si vor elibera la cerere certificate, duplicate sau copii
de pe acestea, in situatiile cand exista sesizari cu privire la:
a) avarii la nava, marfa, cheiuri si instalatii portuare;
b) intarzieri in operatiuni, timp nefavorabil, cazuri de forta majora;
c) eventuale accidente navale, precum si poluari;
d) avarii ale sistemului de semnalizare al portului.
Art. 94
(1) Pentru prestatiile efectuate cu privire la operatiunile de dirijare,
supraveghere si control, cat si pentru alte prestatii ANR percepe tarifele
stabilite prin dispozitiile legale.
(2) Pentru creantele ANR al caror debitor este armatorul unei nave
capitaniile de port au dreptul de a refuza eliberarea documentelor navei si a
permisului de plecare pana la plata efectiva a acestora sau pana la depunerea
unor garantii suficiente.
Art. 95
(1) Interdictia de plecare a navei opereaza din momentul depunerii de catre
nava sau agentul acesteia a avizului de plecare.
(2) Capitaniile vor retine documentele navelor la solicitarea organelor
abilitate pentru efectuarea de cercetari, in conditiile legii.
(3) Nava cu actele la bord si gata de plecare nu mai poate fi retinuta. Se
considera ca nava este gata de plecare din momentul in care comandantul are la
bord certificatele si documentele navei, precum si permisul de plecare,
eliberate de capitania portului.
SECTIUNEA a 5-a
Reguli cu privire la asistenta si salvarea pe mare. Recompensa de salvare
Art. 96
Activitatea de cautare si salvare in apele nationale navigabile se
desfasoara sub coordonarea ANR.
Art. 97
(1) In marea teritoriala si in porturile maritime activitatea de cautare si
salvare este coordonata de centrul de coordonare organizat in cadrul ANR.
(2) Coordonarea operatiunilor de interventie in caz de evenimente, sinistru
sau calamitati naturale pe caile navigabile interioare si in porturile situate
pe acestea revine capitanului-sef al portului din zona.
Art. 98
(1) Pentru desfasurarea in bune conditii a activitatilor de cautare si
salvare prevazute la art. 97, ANR va elabora planurile si instructiunile
privind conducerea acestor activitati.
(2) Planurile si instructiunile de conducere prevazute la alin. (1) se
aproba de minister.
Art. 99
(1) In conformitate cu planurile si instructiunile de conducere a activitatilor
de cautare si salvare a persoanelor, navelor si aeronavelor, prevazute la art.
98, ANR va face publice frecventele si statiile radio, precum si numerele de
telefon la care se receptioneaza apelurile de urgenta.
(2) ANR va incheia protocoale de lucru cu toate institutiile si agentii
economici care prin activitatea, dotarile si atributiile lor pot asigura
desfasurarea in conditii de eficienta maxima a operatiunilor si a exercitiilor
de cautare si salvare, acestea avand obligatia sa participe in orice situatie
la astfel de activitati potrivit legii.
(3) Asistenta si salvarea persoanelor, navelor si aeronavelor, aflate in
pericol pe mare sau in apele nationale navigabile, se desfasoara in
conformitate cu prevederile legislatiei nationale si ale acordurilor si
conventiilor internationale la care Romania este parte.
Art. 100
(1) In timpul desfasurarii operatiunilor de cautare si salvare care se
desfasoara in marea teritoriala sau in porturile maritime dispozitiile
directorului general al ANR, ale reprezentantilor acestuia si ale operatorilor
din centrul de coordonare sunt obligatorii pentru toti cei implicati.
(2) In afara celor cu care a incheiat protocoale de lucru potrivit art. 99
alin. (2), directorul general al ANR poate dispune participarea la activitatile
de cautare si salvare a tuturor navelor, institutiilor si agentilor economici
care desfasoara activitati de transport naval in zona de desfasurare a acestor
operatiuni.
Art. 101
(1) Operatiunile de cautare si salvare pe caile navigabile se desfasoara in
coordonarea capitaniei portului in a carei zona de jurisdictie a avut loc
evenimentul.
(2) In timpul desfasurarii operatiunilor prevazute la alin. (1) capitanul
portului poate dispune participarea la operatiuni a tuturor navelor,
institutiilor si agentilor economici care desfasoara activitati de transport
naval, care se afla in zona. Dispozitiile capitanului portului sunt
obligatorii.
Art. 102
Modalitatile de desfasurare a activitatilor de cautare si salvare, conservarea
si valorificarea bunurilor salvate si recuperarea cheltuielilor aferente se fac
in conformitate cu legislatia in vigoare si cu prevederile conventiilor
internationale la care Romania este parte.
Art. 103
Activitatile de interventie, salvare, prevenire si eliminare a efectelor
poluarii apelor nationale navigabile de catre nave sunt coordonate de ANR prin
centrul de coordonare infiintat in cadrul acestei institutii, atunci cand
poluarea are loc in marea teritoriala si in porturile maritime, si prin
capitaniile de port in a caror zona de jurisdictie a avut loc evenimentul, in
cazul in care poluarea s-a produs pe caile navigabile interioare si in
porturile situate pe acestea.
Art. 104
(1) In timpul operatiunilor prevazute la art. 103 directorul general al ANR
si, respectiv, capitanul de port pot dispune tuturor unitatilor care detin
mijloacele necesare sa participe la aceste actiuni.
(2) Dispozitiile directorului general al ANR si, respectiv, ale capitanului
de port sunt obligatorii.
Art. 105
Modul de desfasurare a activitatilor de prevenire, salvare, interventie si
eliminare a efectelor poluarii, conservare a bunurilor, precum si recuperarea
cheltuielilor aferente activitatilor de depoluare si de limitare si eliminare a
efectelor poluarii se fac in conformitate cu legislatia in vigoare si cu
conventiile internationale la care Romania este parte.
SECTIUNEA a 6-a
Scoaterea navelor scufundate sau esuate in apele nationale navigabile
Art. 106
Navele esuate, scufundate, parasite sau abandonate in apele nationale
constituie pericole pentru siguranta navigatiei.
Art. 107
(1) In cazul scufundarii sau esuarii unei nave, capitania de port in a
carei zona de jurisdictie a avut loc accidentul va solicita proprietarului sau
armatorului navei luarea tuturor masurilor in vederea ranfluarii sau dezesuarii
navei.
(2) In functie de zona unde a avut loc evenimentul si de gravitatea
pericolului pe care il prezinta nava esuata sau scufundata pentru navigatie,
capitanul portului va stabili si va notifica proprietarului sau armatorului
navei termenul limita de incepere a lucrarilor, care nu va depasi 60 de zile de
la data notificarii.
Art. 108
In cazul in care proprietarul sau armatorul navei nu ia masurile necesare
privind dezesuarea sau ranfluarea navei, capitanul portului va solicita
administratiei portuare sau de cai navigabile in a carei zona de jurisdictie se
afla nava sa efectueze aceste operatiuni.
Art. 109
In cazuri exceptionale, cand administratia portuara sau de cai navigabile
este in imposibilitate sa efectueze aceste operatiuni sau cand nava s-a
scufundat ori a esuat intr-un loc din afara zonelor de jurisdictie ale
administratiilor portuare si de cai navigabile, capitania de port poate lua
toate masurile ce se impun in vederea ranfluarii sau dezesuarii.
Art. 110
In toate cazurile actiunile de ranfluare sau dezesuare se desfasoara sub
coordonarea capitaniilor de port. Dispozitiile capitanului de port sunt
obligatorii pentru toti cei implicati.
Art. 111
Modul de derulare a actiunilor, precum si modul de conservare si
valorificare a navelor si bunurilor ranfluate sau dezesuate si de recuperare a
cheltuielilor aferente acestor operatiuni sunt stabilite de legislatia in
vigoare si de conventiile internationale la care Romania este parte.
Art. 112
Navele abandonate sau parasite in apele nationale navigabile al caror
proprietar este necunoscut si ramane necunoscut dupa efectuarea tuturor
demersurilor legale pentru cunoasterea acestuia se valorifica in conditiile
legii.
SECTIUNEA a 7-a
Controlul statului pavilionului
Art. 113
ANR are dreptul si obligatia de a controla si de a monitoriza toate navele
care arboreaza pavilion roman in ceea ce priveste respectarea de catre acestea
a reglementarilor nationale in vigoare si a prevederilor conventiilor
internationale la care Romania este parte, referitoare la siguranta
constructiei navei, standardele tehnice si dotarea navelor, valabilitatea
actelor de nationalitate si a celorlalte documente si certificate obligatorii,
la echipajul minim de siguranta si la competentele profesionale ale echipajului
de la bord, la respectarea cerintelor privind prevenirea poluarii mediului si a
celor privind conditiile de viata si munca la bordul navei.
Art. 114
(1) Actiunile de control si monitorizare se desfasoara de experti
specializati din cadrul ANR si desemnati in acest sens de catre directorul
general al ANR.
(2) Actiunile prevazute la art. 113 se desfasoara pentru navele care
arboreaza pavilion roman, cand se afla atat in apele nationale navigabile, cat
si in afara acestora.
Art. 115
Sistemul de efectuare a actiunilor de control si monitorizare, precum si
masurile ce se iau de catre ANR in cazurile in care navele care arboreaza
pavilion roman nu respecta regulile prevazute la art. 113 sunt cele prevazute
in legislatia romana in vigoare si in conventiile internationale la care
Romania este parte.
SECTIUNEA a 8-a
Controlul statului portului
Art. 116
ANR are dreptul si obligatia de a controla navele care arboreaza pavilion
strain in ceea ce priveste modul de respectare a conventiilor internationale la
care Romania este parte, pe timpul cat acestea navigheaza in apele nationale
navigabile.
Art. 117
Controlul se efectueaza de experti specializati din cadrul ANR si desemnati
in acest sens de catre directorul general al ANR.
Art. 118
Controalele se vor desfasura indiferent de pavilionul pe care il arboreaza
nava si indiferent daca statul de pavilion a ratificat sau nu conventiile
internationale la care Romania este parte si ale caror cerinte fac obiectul
controlului statului portului.
Art. 119
In cazul in care se constata deficiente si in functie de gravitatea
acestora, ANR, prin capitaniile de port, poate lua urmatoarele masuri, pana la
remedierea defectiunilor constatate:
a) sa interzica intrarea navei in port;
b) sa interzica plecarea din port si, dupa caz, sa opreasca operatiunile de
incarcare/descarcare a navei.
Art. 120
Sistemul de desfasurare a controlului statului portului si masurile ce se
iau impotriva navelor la care se constata deficiente sunt stabilite de
legislatia in vigoare si de prevederile conventiilor internationale la care
Romania este parte.
SECTIUNEA a 9-a
Reguli cu privire la activitatea de pilotaj si remorcaj
Art. 121
Ministerul stabileste, la propunerea ANR, zonele in care serviciile de
siguranta sunt obligatorii.
Art. 122
(1) Pilotarea navelor se face cu mijloace specializate de catre persoane
calificate si autorizate in acest sens, denumite in continuare piloti, in baza
buletinului de pilotaj, avizat de capitania portului.
(2) Pilotul trebuie sa fie cetatean roman si sa detina un brevet valabil
pentru zona de navigatie pentru care se asigura pilotajul navei, eliberat de
ANR.
(3) Din punct de vedere al brevetarii si certificarii, pilotii se supun
aceluiasi regim ca si personalul navigant.
Art. 123
(1) Nava aflata in manevra va fi in permanenta legatura cu capitania
portului, informand asupra inceperii, conditiilor derularii si finalizarii
manevrei, precum si asupra producerii oricarui incident sau eveniment.
(2) In caz de eveniment pilotul va depune la capitania portului un raport
scris in acest sens.
(3) Pilotul nu este raspunzator de incidentele sau accidentele produse in
timpul manevrei, cu exceptia cazurilor in care acestea s-au produs ca urmare a
informatiilor incomplete sau incorecte pe care le-a furnizat comandantului
navei.
Art. 124
(1) Comandantul navei poate refuza un pilot din motive bine justificate,
cum ar fi: oboseala, stare de ebrietate sau alte cauze care ar putea afecta
siguranta navei.
(2) Solicitarea de schimbare a pilotului se face la capitania portului de
catre comandantul navei, care va informa totodata si agentia de pilotaj.
Art. 125
(1) In porturile maritime romanesti remorcajul sau asistenta cu remorchere
la manevre este obligatorie pentru tancuri, nave ce transporta marfuri
periculoase si pentru toate celelalte nave cu un tonaj registru net mai mare de
1.000.
(2) Modul de desfasurare a activitatilor de pilotaj, remorcaj si asistenta
cu remorchere la manevre se reglementeaza prin regulamentele de exploatare si
functionare a porturilor.
Art. 126
(1) Comandantii remorcherelor si marinarii-legatori executa dispozitiile
primite de la comandantul navei prin pilot.
(2) In cazul manevrei "la ureche" cu nava fluviala fara
propulsie, conducerea manevrei si raspunderea asupra acesteia revin
comandantului remorcherului/impingatorului.
Art. 127
Comandantul navei va efectua manevrele astfel incat actiunea propulsorului
sau orice alt rezultat al manevrei sa nu produca avarii altor nave sau
infrastructurii, suprastructurii si instalatiilor portuare.
Art. 128
In cazul in care se foloseste manevra de impingere, locul de actiune al
remorcherului asupra navei va fi stabilit de comandantul navei impinse, care
isi asuma intreaga raspundere pentru avariile produse din cauza alegerii unui
loc de sprijin necorespunzator.
Art. 129
Remorcherele vor parasi nava numai dupa ce aceasta a fost acostata si
legata in siguranta la cheu si numai cu acordul comandantului navei.
Art. 130
Remorcherele nu vor elibera paramele/cablurile de legatura cu navele remorcate
sau pe care le manevreaza, inainte ca aceste nave sa fie ancorate sau acostate
in siguranta.
Art. 131
(1) Centrul de coordonare a traficului sau capitania de port, dupa caz,
poate cere intreruperea remorcajului in curs pentru acordarea de asistenta
altei nave sau pentru a preveni alte pericole asupra portului, numai daca
aceasta cerinta nu genereaza pericole mai mari decat acestea pentru nava
remorcata, determinate de lipsa remorcajului sau a asistentei.
(2) Remorcherul care a parasit manevra in aceste circumstante nu va fi
raspunzator pentru nici o pierdere, avarie, prejudiciu sau intarziere cauzata
navei remorcate, ca o consecinta a acestui fapt.
Art. 132
Pescuitul, instalarea de garduri, plase, carlige, unelte fixe sau altele asemenea
sunt interzise in limitele porturilor, in rade, canale de acces, senale
navigabile si in toate locurile in care s-ar stanjeni navigatia.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 133
ANR elibereaza certificate privind mentiunile cuprinse in registrele
matricole sau de evidenta la cererea celor interesati.
Art. 134
Situatiile particulare privind evidenta si inmatricularea navelor,
personalul navigant, precum si supravegherea si controlul navigatiei, care nu
sunt prevazute in prezentul regulament, vor fi reglementate prin decizie a
directorului general al ANR.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat