HOTARARE Nr.
26 din 26 septembrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind dobandirea dreptului de semnatura pentru documentatiile
de amenajare a teritoriului si de urbanism si a Regulamentului referitor la
organizarea si functionarea Registrului Urbanistilor din Romania
ACT EMIS DE: CONSILIUL
SUPERIOR AL REGISTRULUI URBANISTILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 853 din 18 octombrie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. III din Legea nr.
289/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 350/2001 privind
amenajarea teritoriului şi urbanismul,
având în vedere Avizul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nr. 5.095/R.B. din 19 septembrie
2006,
Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din
România hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind dobândirea
dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de
urbanism, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul referitor la
organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România, prevăzut în
anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 4. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Secretariatul Registrului Urbaniştilor din
România va întreprinde demersurile necesare publicării prezentei hotărâri.
Preşedintele Consiliului Superior al Registrului
Urbaniştilor din România,
Alexandru Sandu
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
privind dobândirea dreptului de semnătură pentru
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - (1) Prezentul
regulament are ca scop definirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile
de amenajare a teritoriului şi de urbanism, precum şi stabilirea procedurilor
privind dobândirea şi exercitarea acestui drept.
(2) Prin instituirea dreptului de semnătură se urmăresc asigurarea calităţii documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism, precum şi respectarea reglementărilor
legale în procesul elaborării acestora, prin stabilirea responsabilităţilor ce
revin specialiştilor care elaborează şi/sau verifică astfel de documentaţii.
(3) Prezentul regulament are următoarele obiective:
a) definirea dreptului de semnătură;
b) stabilirea exercitării dreptului de semnătură în
raport cu tipurile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
c) stabilirea procedurilor şi condiţiilor de
dobândire, exercitare şi pierdere a dreptului de semnătură;
d) definirea creaţiei intelectuale în elaborarea
documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în vederea
protejării dreptului de autor.
Art. 2. - Prezentul regulament este elaborat în temeiul
prevederilor art. 38 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi
urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege.
Art. 3. - Aplicarea prezentului
regulament se va face corelat cu prevederile celorlalte acte normative cu
incidenţă asupra domeniului.
Art. 4. - In sensul prezentului regulament, termenii şi
expresiile următoare semnifică:
a) urbanist - profesionistul
în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, calificat prin diverse
formaţii academice de bază şi specializări în domeniu sau prin practică
profesională; în această accepţiune, termenul urbanist
se referă la toate categoriile de specialişti
definite la lit. b)-d);
b) urbanist diplomat - absolventul cu diplomă universitară în urbanism, recunoscută de
statul român, cu durata studiilor de minimum 5 ani; acest specialist poartă
titlul academic „urbanist diplomat"; în prezentul regulament, referirea la
acest specialist se face prin utilizarea sintagmei urbanist
diplomat;
c) arhitect-urbanist - absolventul cu diplomă universitară în arhitectură, recunoscută de
statul român, cu durata studiilor de minimum 5 ani şi cu experienţă în domeniul
urbanismului şi al amenajării teritoriului de 6 ani, pentru absolvenţii de
studii universitare până în anul 2002 inclusiv, sau de 2 ani, pentru
absolvenţii de studii universitare începând cu anul 2003, ori care a absolvit
un program de studii de specializare postuniversitară în domeniul urbanismului
şi al amenajării teritoriului; în prezentul regulament, adăugarea termenului urbanist la formaţia academică de
arhitect face referire la experienţa în domeniu sau la absolvirea unor programe
de specializare postuniversitară;
d) economist-urbanist, inginer-urbanist,
geograf-urbanist, sociolog-urbanist - absolventul
cu licenţă sau diplomă universitară în economie, inginerie, geografie, sociologie,
cu experienţă în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului de minimum
2 ani, care a absolvit un program de specializare postuniversitară în domeniul
urbanismului şi al amenajării teritoriului; în prezentul regulament, adăugarea
termenului urbanist la
formaţia academică de bază face referire la absolvirea acestor programe de
specializare postuniversitară;
e) specialiştii calificaţi
în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului care dobândesc dreptul
de semnătură şi se înscriu in Registrul urbaniştilor - în înţelesul art. 38 alin. (4) din lege, această sintagmă se referă
la următoarele categorii de profesionişti:
1. urbaniştii diplomaţi, conform lit. b);
2. absolvenţii cu diplomă ai unor domenii/specializări
acreditate de statul român, din următoarele domenii conexe urbanismului şi
amenajării teritoriului: construcţii-instalaţii, geografie, sociologie,
economie, ecologie, transporturi, telecomunicaţii, energetică, hidrotehnică,
geodezie, istorie, care au absolvit un program de specializare postuniversitară
în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului, acreditat conform legii
şi recunoscut de Registrul Urbaniştilor din România;
3. absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior
de arhitectură sau de alte domenii conexe urbanismului şi amenajării
teritoriului, menţionate la pct. 2, din promoţiile anterioare anului 2002
inclusiv, care s-au specializat prin practică profesională de cel puţin 6 ani
în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;
f) specialist cu drept de
semnătură - specialistul calificat în domeniul
urbanismului şi/sau al amenajării teritoriului, care a dobândit dreptul de
semnătură conform prevederilor prezentului regulament şi care este înscris în
Registrul urbaniştilor;
g) dreptul de semnătură - dreptul pe care îl au specialiştii în domeniul amenajării
teritoriului şi al urbanismului de a elabora şi/sau de a semna documentaţii de
urbanism şi amenajare a teritoriului sau părţi ale acestora, conform schemelor
A şi B prevăzute în anexa la prezentul regulament;
h) dobândirea dreptului de
semnătură - procesul în cursul căruia specialistul
în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului îşi demonstrează
capacităţile profesionale, experienţa şi cunoaşterea cadrului juridic al
domeniului şi la sfârşitul căruia i se atribuie dreptul de semnătură;
i) atestarea dreptului de
semnătură - eliberarea certificatului de atestare, înscrierea în Registrul urbaniştilor şi
dovedirea deţinerii dreptului de semnătură prin modalităţi specifice: ştampila
şi legitimaţia;
j) exercitarea dreptului de
semnătură - ansamblul de proceduri, drepturi şi
obligaţii pe care le îndeplineşte specialistul cu drept de semnătură pentru
documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului.
Art. 5. - Principiile ce stau la baza prezentului
regulament sunt următoarele:
1. Principiul integrării
multidisciplinare. Activităţile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism, astfel cum sunt definite în lege, au caracter
interdisciplinar; elaborarea şi aplicarea strategiilor, politicilor şi
programelor de dezvoltare durabilă în profil spaţial, precum şi elaborarea
documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism sunt procese de
integrare la nivel spaţial a unor elemente din diferite domenii: social,
economic, ecologie, protecţia mediului, cultural, tehnic, politic, juridic.
2. Principiul planificării
participative. Planificarea urbană şi teritorială şi proiectarea urbană sunt procese participative,
în care sunt implicaţi deopotrivă profesionişti în domeniu, factori de decizie
din administraţia publică, cetăţeni, organizaţii neguvernamentale, agenţi
economici, precum şi alte persoane juridice sau fizice care sunt implicate în
dezvoltarea spaţială.
3. Principiul lucrului în
echipă. Documentaţiile de amenajare a teritoriului
şi de urbanism se elaborează de către echipe pluridisciplinare, ce cuprind
urbanişti, arhitecţi, ingineri, geografi, economişti, sociologi, jurişti,
biologi, istorici, demografi, peisagişti, ecologi, experţi tehnici judiciari şi extrajudiciari, specialişti
în mediere şi participarea populaţiei, în management urban, în administraţie
publică, în formare academică şi continuă, după caz; componenţa echipei de
elaborare trebuie să acopere integral problematica specifică ce face obiectul
documentaţiei.
4. Principiul organizării
spaţiale. Documentaţiile de urbanism şi amenajare
a teritoriului sunt instrumente specializate de planificare spaţială; în
consecinţă, capacitatea de a organiza spaţiul este o abilitate profesională de
bază pentru specialiştii care lucrează în echipele ce elaborează aceste
documentaţii, iar coordonatorul echipei de elaborare a documentaţiilor care
determină nemijlocit configurarea spaţială urbană trebuie să aibă o formaţie
academică de bază referitoare la organizarea fizică a spaţiului.
5. Principiul
specializării şi interdisciplinarităţii. Caracterul
integrator şi complex al documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de
urbanism impune specializarea în domeniu a profesioniştilor având altă formaţie
academică decât cea de urbanist; această specializare se obţine prin absolvirea
unor programe academice postuniversitare şi prin practică în domeniu, în cadrul unor echipe multidisciplinare.
6. Principiul
diferenţierii documentaţiilor. Documentaţiile de
amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzute de lege, sunt diferenţiate
atât în raport cu domeniul de referinţă - amenajarea teritoriului sau urbanism
- şi mărimea teritoriului care face obiectul documentaţiei, cât şi în raport cu
caracteristicile acestui teritoriu - fizico-funcţionale, economice, sociale,
spaţiale - şi cu scopul, natura şi amploarea obiectivelor sau ale
intervenţiilor propuse.
7. Principiul
diferenţierii dreptului de semnătură. Dreptul de
semnătură se defineşte în raport cu tipurile de documentaţii de amenajare a
teritoriului şi de urbanism, ţinându-se seama de diferenţele în ceea ce
priveşte conţinutul şi gradul de complexitate ale documentaţiilor; în
consecinţă, la definirea dreptului de semnătură, tipurile de documentaţii sunt
grupate în raport cu natura conţinutului şi cu competenţele similare necesare
coordonării elaborării.
8. Principiul
diferenţierii între coordonarea elaborării întregii documentaţii şi
responsabilitatea privind elaborarea unei părţi din documentaţie. Complexitatea şi amploarea unor documentaţii conduc la structurarea
conţinutului lor, conform reglementărilor, sub forma unor părţi componente;
dreptul de semnătură se exercită diferenţiat, în raport cu coordonarea
elaborării întregii documentaţii sau cu responsabilitatea privind elaborarea
unei părţi din documentaţie.
Art. 6. - (1) Dreptul de semnătură se acordă de
Registrul Urbaniştilor din România ca urmare a atestării sau promovării
examenului organizat conform prevederilor prezentului regulament.
(2) Dreptul de semnătură poate fi acordat pentru
coordonarea elaborării documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de
urbanism sau pentru elaborarea unor părţi ale acestora oricărei persoane care
îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitatea de exerciţiu deplină;
b) are calitatea de „specialist calificat în domeniul
amenajării teritoriului şi al urbanismului", conform prevederilor art. 4 lit. e);
c) a fost atestată sau a promovat examenul pentru
dobândirea dreptului de semnătură.
(3) Profesioniştii din categoriile menţionate la art.
4 lit. e) pct. 1 şi 2 pot deveni specialişti calificaţi numai după efectuarea
unui stagiu de practică profesională de 2 ani în elaborarea documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism.
CAPITOLUL II
Dreptul de semnătură şi categoriile de documentaţii
de amenajare a teritoriului şi de urbanism
SECŢIUNEA 1
Responsabilităţi privind dreptul de semnătură
Art. 7. - Coordonarea elaborării documentaţiei de
urbanism sau a celei de amenajare a teritoriului implică asumarea
responsabilităţii specialistului cu drept de semnătură privind calitatea
întregii documentaţii, prin aplicarea şi respectarea reglementărilor legale
referitoare la procesul de planificare sau, după caz, proiectare, conţinutul
documentaţiei şi susţinerea acesteia în procesul de avizare şi aprobare.
Art. 8. - Elaborarea unei părţi din documentaţia de
amenajare a teritoriului şi de urbanism implică asumarea responsabilităţii
specialistului cu drept de semnătură privind calitatea acelei părţi, prin
aplicarea şi respectarea reglementărilor legale specifice, precum şi calitatea
şi concluziile eventualelor studii de fundamentare ce au stat la baza
elaborării respectivei părţi din documentaţie.
Art. 9. - (1) Dreptul de semnătură se acordă, diferenţiat,
pentru fiecare dintre următoarele categorii de documentaţii de amenajare a
teritoriului şi de urbanism:
a) planul de amenajare a teritoriului naţional;
b) planurile de amenajare a teritoriului judeţean,
planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a
teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier;
c) planurile de amenajare a teritoriului interorăşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a
teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al
principalelor municipii şi oraşe;
d) planurile urbanistice generale şi planurile
urbanistice zonale împreună cu regulamentele locale
aferente acestora;
e) planurile urbanistice de detaliu.
(2) Un specialist calificat poate dobândi drept de
semnătură pentru mai multe categorii de documentaţii de amenajare a
teritoriului şi de urbanism sau, după caz, pentru mai multe părţi ale
documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(3) Specialiştii prevăzuţi la art. 10-13 pot semna
documentaţiile numai după dobândirea dreptului de semnătură, potrivit
prevederilor prezentului regulament.
Art. 10. - (1) Dreptul de
semnătură privind coordonarea elaborării planurilor de amenajare a teritoriului
se stabileşte după cum urmează:
a) planurile de amenajare a teritoriului judeţean,
planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a
teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier
se semnează numai de către următorii specialişti: urbanişti diplomaţi,
arhitecţi-urbanişti, economişti-urbanişti, geografi-urbanişti,
sociologi-urbanişti şi ingineri-urbanişti;
b) planurile de amenajare a
teritoriului interorăşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a
teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al
principalelor municipii şi oraşe se semnează numai de către următorii
specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, geografi-urbanişti şi
ingineri-urbanişti.
(2) Dreptul de semnătură privind coordonarea
elaborării secţiunilor planului de amenajare a teritoriului naţional revine
specialiştilor în domeniul care constituie subiectul secţiunii respective,
calificaţi conform prevederilor prezentului regulament.
(3) Dreptul de semnătură implică asumarea răspunderii
coordonatorului asupra calităţii documentaţiei de amenajare a teritoriului în
integralitate.
Art. 11. - (1) Dreptul de semnătură privind coordonarea
elaborării documentaţiilor de urbanism se stabileşte după cum urmează:
a) planurile urbanistice generale şi planurile
urbanistice zonale, precum şi regulamentele locale de urbanism aferente
acestora se semnează numai de către următorii specialişti: urbanişti diplomaţi
şi arhitecţi-urbanişti;
b) planurile urbanistice de detaliu se semnează numai
de către următorii specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti şi
arhitecţi;
c) planurile urbanistice zonale şi regulamentele
locale de urbanism aferente pentru parcelări de locuinţe şi alte funcţiuni asociate
acestora pot fi semnate şi de arhitecţi.
(2) Dreptul de semnătură implică asumarea răspunderii
coordonatorului asupra calităţii documentaţiei de urbanism în integralitate.
Art. 12. - (1) Planurile de
amenajare a teritoriului pot avea, conform conţinutului-cadru, părţi
structurate sub forma unor capitole sau secţiuni, care se semnează numai de
specialişti cu drept de semnătură, aparţinând uneia dintre următoarele
categorii:
a) cadrul natural şi
calitatea mediului - urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, geografi,
biologi, ecologi, ingineri de mediu;
b) dezvoltarea economică a teritoriului - urbanişti
diplomaţi, economişti-urbanişti;
c) demografia şi forţa de muncă - urbanişti
diplomaţi, geografi-urbanişti, geografi, sociologi-urbanişti, sociologi;
d) echiparea tehnică a teritoriului - urbanişti
diplomaţi, ingineri de specialitate;
e) protejarea şi dezvoltarea patrimoniului natural -
urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, ecologi, biologi, peisagişti;
f) protejarea şi dezvoltarea patrimoniului construit
- urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, arhitecţi, istorici;
g) studiile de teren - ingineri de specialitate.
(2) Planurile urbanistice generale ale municipiilor de rangurile „0" şi „1", stabilite de lege, şi cele ale
municipiilor, oraşelor şi comunelor ce includ staţiuni balneoclimaterice ori
turistice, precum şi planurile urbanistice zonale ale zonelor centrale ale
municipiilor de rangurile „0" şi „1", cele ale staţiunilor
balneoclimaterice şi cele ale zonelor urbane protejate pot avea, conform
conţinutului-cadru, părţi structurate sub forma unor capitole sau secţiuni.
(3) Pentru planurile urbanistice prevăzute la alin.
(2), următoarele părţi vor fi semnate numai de specialişti cu drept de
semnătură, aparţinând uneia dintre următoarele categorii:
a) echipare edilitară - ingineri de specialitate cu
specializare în urbanism;
b) sociologie urbană şi demografie - urbanişti
diplomaţi, sociologi-urbanişti sau cu experienţă în domeniul sociologiei
urbane, geografi;
c) calitatea mediului - urbanişti diplomaţi, geografi,
ecologi, ingineri de specialitate;
d) economie urbană - urbanişti diplomaţi,
economişti-urbanişti sau cu experienţă în domeniul economiei urbane;
e) studii de istorie urbană -
urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, arhitecţi, istorici cu studii
postuniversitare de urbanism sau cu experienţă în domeniul istoriei urbane;
f) amenajare peisagistică - arhitecţi diplomaţi,
urbanişti diplomaţi, urbanişti-peisagişti, ingineri horticoli-peisagişti;
g) căi de comunicaţii şi transporturi - urbanişti
diplomaţi, ingineri de specialitate;
h) studii de teren - ingineri de specialitate.
(4) Prevederile prezentului articol se aplică în
corelare cu prevederile reglementărilor privind conţinutul-cadru al
documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Art. 13. - (1) Pentru asigurarea condiţiilor de punere
optimă în aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum şi în vederea
valorificării experienţei profesionale în domeniul elaborării documentaţiilor a
unor categorii de specialişti, Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din România (denumit în continuare Consiliul) poate decide acordarea pe o
perioadă limitată a dreptului de semnătură şi altor categorii de profesionişti,
în afara celor prevăzuţi la art. 4 şi 6.
(2) Perioada pentru care se acordă dreptul de
semnătură nu poate depăşi 6 ani, după care, pentru obţinerea dreptului de
semnătură, este necesară respectarea condiţiilor generale prevăzute de
prezentul regulament.
(3) Consiliul va stabili şi va face publice, în termen
de 6 luni de la publicarea prezentului regulament, categoriile de profesionişti
care vor putea beneficia de prevederile prezentului articol, pe baza
criteriilor privind experienţa profesională în elaborarea sau în avizarea documentaţiilor
de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau a celor referitoare la studiile
absolvite, precum şi procedura de acordare a dreptului de semnătură pentru
aceşti profesionişti.
(4) După publicarea
categoriilor de profesionişti care pot beneficia de prevederile prezentului
articol, cei interesaţi vor putea depune solicitări timp de un an. La
încheierea acestei perioade, prevederile prezentului articol se abrogă.
(5) La înscrierea în Registrul
urbaniştilor se va face menţiunea „drept de semnătură acordat pe perioadă
determinată", cu specificarea datei limită de valabilitate a dreptului de
semnătură.
Art. 14. - Conducătorii arhitecţi absolvenţi ai
Colegiului de Arhitectură şi Urbanism, Secţia Urbanism, din cadrul
Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti pot dobândi
drept de semnătură pentru următoarele planuri urbanistice:
a) planurile urbanistice zonale şi regulamentele
locale aferente care au drept subiect o parcelare nouă pentru realizarea în
exclusivitate de locuinţe, cu maximum 20 de parcele, nu mai mari de 1.000 m2 fiecare;
b) planurile urbanistice de detaliu care au drept
subiect amplasarea unei construcţii de importanţă redusă, astfel cum este
definită în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările
ulterioare.
SECŢIUNEA a 2-a
Specializarea
Art. 15. - (1) Programele de specializare
postuniversitară în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului sunt
programele de studii aprofundate, programele integrate „master",
programele de studii academice postuniversitare, precum şi programele de
doctorat în amenajarea teritoriului şi urbanism.
(2) Programele de specializare vor fi diversificate
pentru a permite calificarea în: dezvoltare economică
urbană şi rurală, planificare socială şi servicii de prognoză, locuire,
renovare urbană şi rurală, transporturi, energie, comunicaţii, peisagistică,
protecţia mediului natural şi construit, recreere şi turism, drept urban.
(3) In vederea dobândirii
dreptului de semnătură, specialiştii formaţi de facultăţile de arhitectură şi
de cele din domeniile conexe urbanismului şi amenajării teritoriului, începând
cu promoţia 2003, trebuie să absolve programele de specializare
postuniversitare în domeniu, recunoscute şi agreate de Registrul Urbaniştilor
din România, pentru a coordona documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de
urbanism, potrivit prezentului regulament.
(4) Pentru specialiştii formaţi până la promoţia 2002
inclusiv, absolvirea unor programe de specializare postuniversitară poate fi
înlocuită cu dovedirea unei experienţe profesionale în domeniu de minimum 6
ani.
(5) In vederea recunoaşterii cursurilor de
specializare din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, în sensul
art. 4, Consiliul va emite hotărâre de agreare, la propunerea Comisiei
profesionale care examinează conţinutul lor, în urma cererii organizatorului
sau a celui care solicită obţinerea dreptului de semnătură şi pe baza unui set de criterii stabilite şi aprobate de
Consiliu, în conformitate cu reglementările Consiliului European al
Urbaniştilor. Consiliul va asigura publicarea anuală a listei cursurilor
agreate.
Art. 16. - Registrul Urbaniştilor din România ţine
evidenţa şi avizează spre acreditare programele de specializare în domeniul
amenajării teritoriului şi urbanismului, care corespund exigenţelor privind
formarea specialiştilor şi practicarea profesiunii în domeniu.
SECŢIUNEA a 3-a
Stagiul de practică profesională
Art. 17. - (1) Specialiştii calificaţi menţionaţi la
art. 4 lit. e) pct. 1 şi 2 trebuie să efectueze, în vederea dobândirii
dreptului de semnătură, un stagiu profesional cu o durată efectivă de 2 ani, pe
baza unor contracte individuale de muncă, sub îndrumarea unui specialist în
domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, cu drept de semnătură, în
cadrul unor structuri instituţionale publice sau private.
(2) Absolvenţilor programelor de specializare de tip
„master", care conţin module dedicate elaborării documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism şi o perioadă de practică profesională
în acest domeniu, li se poate echivala de către Registrul Urbaniştilor din
România, pe bază de solicitare individuală, absolvirea programului de
specializare cu un an din durata stagiului profesional.
(3) Pentru specialiştii calificaţi în domeniul
amenajării teritoriului şi urbanismului, menţionaţi la art. 4 lit. e) pct. 3,
activitatea de specialitate cu durată de 6 ani înlocuieşte stagiul profesional.
(4) Registrul Urbaniştilor din România stabileşte
prin regulament condiţiile de desfăşurare a stagiului profesional şi de
monitorizare a respectării acestora.
Art. 18. - (1) Pe durata efectuării stagiului
profesional, specialiştii au calitatea de „stagiar" şi se înscriu în
Registrul urbaniştilor la secţiunea „Stagiari".
(2) Inscrierea ca stagiar în Registrul urbaniştilor se
face la cerere.
(3) In vederea înscrierii,
odată cu cererea se depun:
a) copii de pe actele de studii: diploma de absolvire
sau, după caz, de licenţă şi, dacă este cazul, certificatul de absolvire a
programului de specializare postuniversitară;
b) recomandările a 2 specialişti cu drept de
semnătură, care sprijină cererea de înscriere în Registrul urbaniştilor ca
stagiar, dintre care unul se angajează să asigure îndrumarea profesională
efectivă pe întreaga perioadă a stagiului.
Art. 19. - (1) Stagiarii au, pe întreaga durată a
stagiului, următoarele drepturi:
a) pot colabora la întocmirea oricăror documentaţii
de amenajare a teritoriului şi de urbanism, semnate de specialişti cu drept de
semnătură;
b) pot semna lucrări teoretice, studii, planuri şi
proiecte proprii întocmite pentru concursuri, expoziţii sau alte manifestări de
specialitate.
(2) Stagiarii au următoarele obligaţii:
a) să respecte regulamentul privind condiţiile de
desfăşurare a stagiului profesional;
b) să desfăşoare o activitate efectivă în profesie şi
să anunţe în scris orice motiv de suspendare a stagiului;
c) să îşi perfecţioneze pregătirea profesională
teoretică şi să îşi însuşească tehnicile de practică a profesiunii;
d) să participe la manifestările profesionale de
stagiu organizate de Registrul Urbaniştilor din România.
Art. 20. - La încheierea stagiului, stagiarul primeşte
de la îndrumătorul de stagiu un raport de evaluare, necesar susţinerii
examenului de dobândire a dreptului de semnătură.
Art. 21. - (1) Stagiul se suspendă pe durata efectuării
serviciului militar sau a concentrării ori în cazuri de lipsă motivată din
activitatea profesională.
(2) Perioada de stagiu efectuată anterior suspendării
stagiului se ia în considerare la calculul duratei stagiului.
(3) Suspendarea stagiului se dispune, la cerere, de
către Consiliu, care analizează împrejurările ce justifică lipsa din
activitatea profesională şi decide în ceea ce priveşte durata suspendării şi
întinderea perioadei de stagiu efectuat anterior suspendării.
(4) Perioada pentru care se suspendă efectuarea
stagiului se înscrie în Registrul urbaniştilor.
CAPITOLUL III
Dobândirea dreptului de semnătură
Art. 22. - (1) Procedura de dobândire a dreptului de semnătură cuprinde următoarele etape:
a) înscrierea pentru atestarea dreptului de semnătură;
b) înscrierea pentru susţinerea examenului de
dobândire a dreptului de semnătură;
c) desfăşurarea procedurii de atestare a dreptului de
semnătură sau, după caz, desfăşurarea examenului pentru dobândirea dreptului de
semnătură;
d) acordarea dreptului de semnătură.
(2) Pentru a putea exercita dreptul de semnătură,
specialiştii care l-au dobândit se înscriu în Registrul Urbaniştilor din
România.
Art. 23. - (1) Inscrierea pentru atestarea dreptului de
semnătură constă în:
a) depunerea dosarului pentru atestare la secretariatul
comisiei de examinare;
b) verificarea conţinutului dosarului de către
secretariatul comisiei de examinare;
c) transmiterea către comisie
a dosarului verificat;
d) Consiliul poate solicita candidaţilor, la atestarea
în vederea obţinerii dreptului de semnătură pentru documentaţii de amenajare a
teritoriului şi de urbanism, să participe la o analiză asupra lucrărilor elaborate;
e) Consiliul poate respinge motivat înscrierea
candidaţilor şi poate hotărî neacordarea dreptului de semnătură pentru
documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(2) Inscrierea la examenul pentru dobândirea dreptului
de semnătură constă în:
a) depunerea dosarului de înscriere la secretariatul
comisiei de examinare;
b) verificarea conţinutului dosarului de către
secretariatul comisiei de examinare, în ceea ce priveşte respectarea tuturor
condiţiilor cuprinse în prezentul regulament;
c) acceptarea înscrierii la
examen şi programarea susţinerii lui.
Art. 24. - (1) Atestarea dreptului de semnătură constă
în:
a) evaluarea portofoliului de lucrări înscrise de
solicitant;
b) dovada titlului academic deţinut (copie legalizată
de pe diplomă);
c) experienţa profesională sau programe de
specializare postuniversitare absolvite;
d) recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnătură,
dintre care un specialist din aceeaşi regiune de dezvoltare.
(2) Examenul pentru dobândirea dreptului de semnătură
constă în următoarele probe:
a) evaluarea conţinutului dosarului de înscriere în
ceea ce priveşte experienţa acumulată pe durata stagiului, respectiv a
practicii profesionale, în domeniul elaborării de documentaţii de amenajare a
teritoriului şi de urbanism;
b) examinarea cunoştinţelor privind reglementările în
domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;
c) interviu privind cunoaşterea problemelor recente cu
care se confruntă dezvoltarea urbană şi teritorială în România şi experienţa de
practică profesională a specialistului.
(3) Probele menţionate la alin. (2) lit. a) şi b) sunt
eliminatorii, iar nepromovarea uneia dintre acestea atrage nepromovarea
examenului, nemaifiind posibilă participarea la următoarele probe.
Art. 25. - (1) Atestarea şi examenul în vederea
dobândirii dreptului de semnătură se desfăşoară, de regulă, trimestrial şi se
organizează de Registrul Urbaniştilor din România, în cooperare cu
Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti, cu
Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România şi cu Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) Examenul se desfăşoară în Bucureşti, dar poate
avea loc şi în alte municipii din ţară, în situaţia unei ponderi semnificative
a candidaţilor din zona respectivă, cu cooptarea ca membru în comisia de
examinare a unui specialist cu drept de semnătură, din zonă, de preferinţă din
învăţământul superior de profil.
(3) Atestarea se desfăşoară la sediul din municipiul
Bucureşti al Registrului Urbaniştilor din România.
Art. 26. - Acordarea dreptului
de semnătură se face prin hotărâre a Consiliului, în urma validării
rezultatelor.
Art. 27. - Pentru atestare şi pentru examinare privind
dobândirea dreptului de semnătură, Consiliul stabileşte tarife de examinare
care să acopere cheltuielile ocazionate de funcţionarea comisiei de examinare,
de înregistrarea şi de gestionarea evidenţei privind dreptul de semnătură.
Art. 28. - (1) Pentru desfăşurarea atestării sau
examinării, se instituie o comisie de examinare şi un secretariat al acesteia.
(2) Comisia de examinare este condusă de un
preşedinte.
(3) Comisia de examinare va fi formată din 7 membri
titulari şi 4 membri supleanţi, numiţi după cum urmează:
a) preşedintele comisiei de examinare este numit de
Consiliu, dintre membrii săi;
b) 2 membri titulari vor fi numiţi de Asociaţia
Profesională a Urbaniştilor din România;
c) 2 membri titulari vor fi numiţi de Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
d) 2 membri titulari vor fi numiţi de Universitatea de
Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti.
(4) Membrii supleanţi sunt numiţi în acelaşi mod ca şi
membrii titulari de către fiecare dintre instituţiile prevăzute la alin. (3).
(5) Membrii comisiei de examinare vor fi numiţi
dintre personalităţile recunoscute, cu reputaţie profesională şi morală şi cu o
bogată experienţă în domeniu; ei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie specialişti cu drept de semnătură;
b) să aibă o vechime în profesie de minimum 10 ani.
(6) In componenţa comisiei de examinare va fi asigurat
un echilibru numeric între specialiştii provenind din mediul universitar şi cei
care desfăşoară în principal activitate de elaborare de documentaţii de
amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(7) Mandatul comisiei de examinare este de 2 ani şi sunt admise maximum 3 mandate consecutive pentru
oricare dintre membrii acesteia, în condiţiile în care la încheierea fiecărui
mandat se înlocuiesc cel puţin 2 membri ai comisiei.
(8) Membrii comisiei de examinare primesc indemnizaţie
de şedinţă, al cărei cuantum se stabileşte de către Consiliu.
(9) Secretariatul comisiei de examinare se asigură
din aparatul propriu al Registrului Urbaniştilor din România.
Art. 29. - Data atestării sau desfăşurării examenului
se stabileşte de către comisia de examinare şi este anunţată public cu cel
puţin 3 luni înainte, împreună cu:
a) calendarul, modul de desfăşurare, precum şi
sistemul de punctare;
b) conţinutul dosarului de înscriere;
c) lista reglementărilor legale în vigoare în domeniul
urbanismului şi al amenajării teritoriului;
d) tematica şi bibliografia.
Art. 30. - Inscrierea la atestare sau la examen se face
prin depunerea unui dosar, care cuprinde:
a) cererea de înscriere;
b) curriculum vitae care să cuprindă descrierea în
detaliu a activităţii profesionale;
c) diploma de absolvire a instituţiei de învăţământ
superior absolvite sau, după caz, de licenţă, în copie legalizată;
d) certificatul de absolvire a programului de
specializare postuniversitară şi alte certificate de atestare a altor
specializări, în copii legalizate;
e) alte documente care atestă pregătirea profesională
sau recunoaşterea activităţii profesionale;
f) raportul de evaluare a desfăşurării stagiului
profesional, dacă este cazul;
g) portofoliul de lucrări;
h) lista de cărţi, studii,
articole de specialitate publicate;
i) dovada achitării tarifului de examen.
Art. 31. - (1) In vederea atestării, comisia de
examinare evaluează materialele depuse în dosarul solicitantului şi propune
Consiliului validarea cererii. In cazul respingerii cererii, comisia de
examinare motivează respingerea.
(2) In vederea examinării candidaţilor, comisia de
examinare stabileşte sistemul şi baremele de punctare, precum şi punctajul
minim necesar pentru promovarea examenului, făcându-le publice odată cu
anunţarea examenului.
(3) Ponderea rezultatelor obţinute la cele 3 probe
ale examenului în cadrul punctajului final este:
a) 40% pentru conţinutul dosarului de înscriere,
inclusiv al portofoliului de lucrări;
b) 30% pentru examinarea cunoştinţelor
privind reglementările în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;
c) 30% pentru interviu.
(4) Rezultatul examenului se exprimă printr-un punctaj
rezultat prin însumarea evaluărilor la cele 3 probe, conform ponderilor prevăzute
la alin. (3), şi se face public prin afişare la locul desfăşurării examenului,
prin grija comisiei de examinare.
Art. 32. - (1) Contestaţiile privind rezultatele
evaluărilor sau desfăşurarea examenului pot fi depuse, în termen de 48 de ore
de la anunţarea rezultatelor examenului, la Consiliu, care trebuie să răspundă
contestaţiilor în termen de 7 zile de la anunţarea rezultatelor.
(2) Hotărârea Consiliului poate fi atacată în justiţie,
în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 33. - (1) Consiliul validează rezultatele atestării sau examenului şi acordă, prin hotărâre,
dreptul de semnătură specialiştilor care l-au promovat, în termen de 30 de zile
de la încheierea examenului, dar nu mai târziu de 90 de zile de la depunerea
dosarului complet.
(2) Specialiştii care au dobândit dreptul de
semnătură primesc certificate de atestare a dreptului de semnătură, în care
sunt înscrise categoriile de documentaţii pentru care acestea s-au acordat.
(3) Certificatele de atestare a dreptului de
semnătură sunt însoţite de o anexă care cuprinde rezultatele examenului
susţinut.
(4) Specialiştii pot exercita dreptul de semnătură
numai după înscrierea în Registrul urbaniştilor, pe baza certificatului de
atestare a dreptului de semnătură.
Art. 34. - (1) Dreptul de semnătură se acordă pentru o
perioadă nedeterminată.
(2) Dreptul de semnătură poate fi retras în situaţia
nerespectării obligaţiilor privind exercitarea lui.
(3) Suspendarea şi retragerea definitivă a dreptului
de semnătură sunt reglementate prin Regulamentul referitor la organizarea şi
funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România.
Art. 35. - (1) Specialiştii cu drept de semnătură
înscrişi în Registrul urbaniştilor primesc legitimaţii şi ştampile în
concordanţă cu certificatul de atestare a dreptului de semnătură.
(2) In situaţia dobândirii mai multor certificate de
atestare a dreptului de semnătură, la date diferite, pentru mai multe categorii
de documentaţii, legitimaţia şi ştampila se preschimbă, cuprinzând informaţiile
actualizate, astfel încât fiecare specialist cu drept de semnătură va poseda o
singură legitimaţie şi o singură ştampilă.
(3) Legitimaţia cuprinde informaţii privind
calificarea academică, specializarea profesională, categoria, respectiv
categoriile de documentaţii pentru care are drept de semnătură, precum şi
numărul de înscriere în Registrul urbaniştilor.
(4) Ştampila cuprinde numele şi prenumele titularului
şi categoriile de documentaţii pentru care poate fi exercitat dreptul de
semnătură, precum şi numărul legitimaţiei.
CAPITOLUL IV
Exercitarea dreptului de semnătură
SECŢIUNEA 1
Modul de exercitare a dreptului de semnătură
Art. 36. - (1) Dreptul de semnătură se exercită prin
semnarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi prin
aplicarea ştampilei.
(2) Documentaţiile de amenajare
a teritoriului şi de urbanism se semnează în modul următor:
a) pe pagina de titlu, pentru toate piesele scrise; şi
b) pe toate piesele desenate prevăzute ca obligatorii
de reglementările privind conţinutul-cadru al documentaţiilor.
Art. 37. - Specialiştii cu drept de semnătură au
următoarele drepturi, cu respectarea legislaţiei în vigoare:
a) să elaboreze şi/sau să verifice şi să semneze
categoriile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism pentru
care au obţinut drept de semnătură, conform prezentului regulament;
b) să nu semneze o documentaţie de amenajare a
teritoriului şi de urbanism dacă apreciază conţinutul acesteia ca fiind de o
calitate profesională necorespunzătoare sau că nu au fost respectate reglementările privind procesul de elaborare;
c) să fie permanent informaţi, prin grija Registrului
Urbaniştilor din România, despre schimbările intervenite în cadrul legal şi
despre iniţiativele reglementare în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului;
d) să folosească în toate înscrisurile cu caracter
profesional, pe lângă titlul academic de bază, menţiunea „specialist cu drept
de semnătură în urbanism şi amenajarea teritoriului", precum şi
evidenţierea înscrierii în Registrul urbaniştilor, conform regulamentului de
organizare şi funcţionare a acestuia.
Art. 38. - Obligaţiile specialiştilor cu drept de
semnătură sunt următoarele:
a) să respecte prezentul regulament;
b) să cunoască şi să respecte prevederile legale în
vigoare referitoare la exercitarea profesiunii de
urbanist;
c) să manifeste conştiinciozitate şi probitate
profesională şi să-şi asume, prin exercitarea dreptului de semnătură, întreaga
responsabilitate profesională faţă de beneficiar şi autorităţile publice;
d) să urmărească, în elaborarea documentaţiilor,
echilibrul între interesul public şi cel privat;
e) să aducă la cunoştinţa beneficiarului cerinţele
privind elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiei;
f) să susţină, alături de beneficiar, avizarea şi
promovarea documentaţiei în procesul de avizare şi aprobare;
g) să notifice beneficiarului situaţiile care pot
conduce la o calitate profesională necorespunzătoare a documentaţiei sau la
nerespectarea reglementărilor privind procesul de elaborare, avizare şi aprobare;
h) să se preocupe de perfecţionarea calificării
profesionale şi de cunoaşterea reglementărilor legale în domeniu;
i) să achite tarifele privind exercitarea dreptului
de semnătură, potrivit prevederilor prezentului regulament.
SECŢIUNEA a 2-a
Dreptul de autor
Art. 39. - (1) Potrivit
prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu
modificările şi completările ulterioare, studiile şi documentaţiile de
amenajare a teritoriului şi de urbanism ori părţi din acestea constituie opere
de creaţie intelectuală (opere ştiinţifice) ale unor persoane fizice sau, după
caz, persoane juridice, fiind recunoscute şi protejate - independent de
aducerea la cunoştinţa publică, prin simplul fapt al realizării lor, chiar
neterminate.
(2) Studiile şi documentaţiile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism sunt opere colective în care contribuţiile
personale ale coautorilor formează un tot, fără a fi posibil să se atribuie un
drept distinct vreunuia dintre coautori asupra ansamblului operei create, cu
excepţia structurării proceselor de planificare urbană şi teritorială şi
creaţiei spaţiale.
Art. 40. - Pot face obiectul dreptului de autor, în
condiţiile legii:
1. La planurile de amenajare a teritoriului zonal şi
judeţean, dreptul de autor are ca obiect planşa de ilustrare a scenariilor de
dezvoltare propuse.
2. La planurile urbanistice generale şi zonale,
dreptul de autor are ca obiect conformarea spaţiilor publice şi private,
configuraţia spaţială, cuprinse în planşa de ilustrare urbanistică.
3. La planurile urbanistice de
detaliu, dreptul de autor are ca obiect conformarea volumelor construibile
cuprinse în planşa de ilustrare urbanistică.
4. Utilizarea în forma originară a documentaţiilor
care intră sub incidenţa Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, conform pct. 1-3, se va face cu menţionarea numelui autorului.
5. Dreptul de autor prevăzut la pct. 1-3 poate fi
invocat numai în baza unei clauze speciale prevăzute în contractul dintre părţi,
în conformitate cu legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii tranzitorii
Art. 41. - (1) Profesioniştii din domeniile conexe
amenajării teritoriului şi urbanismului pot semna capitolele sau secţiunile de
documentaţii prevăzute la art. 12, fără a obţine dreptul de semnătură, până la
data de 31 decembrie 2006.
(2) Semnarea capitolelor sau secţiunilor este
condiţionată în această perioadă de pregătirea academică în domeniul
corespunzător tematicii părţii de documentaţie, atestată prin diploma de
absolvire sau de licenţă.
Art. 42. - Dovedirea capacităţii profesionale se face
prin anexarea la documentaţia de amenajare a teritoriului sau de urbanism depusă spre aprobare a unei
fotocopii a diplomei de licenţă sau de absolvire a studiilor superioare, iar
după obţinerea dreptului de semnătură, prin anexarea certificatului de atestare
eliberat de Registrul Urbaniştilor din România.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii finale
Art. 43. - La încredinţarea elaborării documentaţiilor
de amenajare a teritoriului şi de urbanism finanţate din fonduri publice, în
condiţiile legii, este obligatorie existenţa în cadrul entităţii elaboratoare a
unui specialist cu drept de semnătură, în calitate de coordonator, pentru
categoria respectivă de documentaţii.
Art. 44. - In situaţia în care documentaţia este
elaborată în cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
sau în structuri specializate în domeniul amenajării teritoriului şi al
urbanismului ale primăriilor, respectiv ale consiliilor judeţene, funcţionarii
publici pot exercita dreptul de semnătură dacă participă la elaborare în cadrul
sarcinilor de serviciu, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 45. - (1) Pentru specialiştii care ocupă funcţiile
de arhitect-şef al judeţului, arhitect-şef al municipiului, arhitect-şef al
sectorului sau arhitect-şef al oraşului, Consiliul poate decide echivalarea
experienţei de coordonare a aplicării prevederilor documentaţiilor de amenajare
a teritoriului sau de urbanism cu practica profesională prevăzută la art. 17
alin. (3).
(2) Echivalarea menţionată la alin. (1) se poate
decide numai dacă:
a) experienţa în funcţia de arhitect-şef este de
minimum 4 ani;
b) pregătirea profesională corespunde prevederilor
art. 10-13.
(3) Echivalarea se poate face numai în vederea
dobândirii dreptului de semnătură pentru următoarele documentaţii:
a) planurile de urbanism şi regulamentele aferente,
pentru arhitecţii-şefi de oraşe şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti;
b) planurile de urbanism şi regulamentele aferente,
planurile de amenajare a teritoriului metropolitan sau periurban, după caz,
pentru arhitecţii-şefi ai municipiilor;
c) planurile de urbanism şi regulamentele aferente,
planurile de amenajare a teritoriului metropolitan, periurban, judeţean,
interjudeţean, regional sau transfrontalier, pentru arhitecţii-şefi ai
judeţelor.
(4) Echivalarea se decide în
urma analizării individuale a cazurilor, la cererea celor interesaţi, după
depunerea unui dosar al cărui conţinut se va stabili de către Consiliu.
Art. 46. - (1) Absolvenţii unei instituţii de
învăţământ superior din străinătate, cetăţeni români sau străini, pot dobândi
drept de semnătură în cazul în care diploma şi, dacă este cazul, specializarea
le sunt recunoscute de statul român, în conformitate cu legislaţia în vigoare,
şi agreate de Registrul Urbaniştilor din România.
(2) Procedura de acordare a
dreptului de semnătură pentru absolvenţii prevăzuţi la alin. (1) este cea
prevăzută de prezentul regulament.
(3) Specialiştii străini care au drept de semnătură
într-o altă ţară ori sunt membri ai unei organizaţii naţionale care
reglementează dreptul de practică profesională în urbanism şi amenajarea
teritoriului pot dobândi drept de semnătură în România, dacă există convenţii
de reciprocitate încheiate, în conformitate cu reglementările în vigoare, între
Registrul Urbaniştilor din România şi organizaţiile respective care gestionează
dreptul de semnătură sau, după caz, cel de practică profesională şi dacă promovează un examen privind legislaţia română
în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (3),
cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic
European vor putea dobândi drept de semnătură pe baza recunoaşterii diplomelor
şi calificărilor profesionale, în conformitate cu prevederile legale privind
recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile
reglementate din România.
Art. 47. - (1) Pentru exercitarea dreptului de
semnătură se achită un tarif, pentru fiecare documentaţie elaborată, în contul
Registrului Urbaniştilor din România.
(2) Cuantumul tarifului, în sumă fixă, se stabileşte
anual, prin hotărâre a Consiliului superior al Registrului Urbaniştilor din
România.
(3) La depunerea documentaţiei spre aprobare, conform
prevederilor legii, se prezintă dovada plăţii tarifului de exercitare a
dreptului de semnătură la Registrul Urbaniştilor din România.
Art. 48. - (1) In situaţia înregistrării unui număr
mare de înscrieri, pot fi organizate mai multe examene de dobândire a dreptului
de semnătură.
(2) Decizia privind organizarea
examenelor aparţine Consiliului.
Art. 49. - (1) Programele academice de formare şi cele
de specializare din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, care
au funcţionat sau funcţionează şi au fost acreditate potrivit prevederilor
legale, pot fi recunoscute, în vederea obţinerii dreptului de semnătură, de
către Registrul Urbaniştilor din România, din oficiu.
(2) Programele academice de formare şi cele de
specializare din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, care se
înfiinţează după intrarea în vigoare a prezentului regulament, pentru formarea
specialiştilor prevăzuţi la art. 4, vor fi avizate de Registrul Urbaniştilor
din România prin procedura indicată la art. 15 alin. (5); acest aviz poate fi
solicitat de către instituţia interesată la acreditare potrivit prevederilor
legale.
(3) Recunoaşterea va avea în vedere modul în care
acestea răspund exigenţelor şi problematicii profesionale în domeniul
urbanismului şi al amenajării teritoriului.
Art. 50. - (1) Acordarea dreptului de semnătură pentru capitole sau secţiuni ale documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzut la art. 12, se face potrivit
prevederilor prezentului regulament.
(2) Modalităţile specifice de acordare a dreptului de
semnătură pentru diferitele categorii de specialişti vor fi stabilite de
Consiliu.
Art. 51. - In situaţia modificării structurii
programelor de formare a specialiştilor sau conţinutului documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism, Consiliul este abilitat să propună
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului adaptarea
prezentului regulament la noile cerinţe, cu respectarea exigenţelor şi
limitărilor privind exercitarea dreptului de semnătură în funcţie de pregătirea
academică, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 52. - Anexa cuprinzând Schema A privind dobândirea
dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de
urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii
universitare până în anul 2002 inclusiv şi Schema B privind dobândirea
dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de
urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii
universitare începând cu anul 2003 face parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXĂ*) la regulament
SCHEMA A
privind dobândirea dreptului de semnătură pentru
documentaţiile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul
urbaniştilor - Absolvenţi de studii universitare până în anul 2002 inclusiv

*) Anexa la regulament este reprodusă în facsimil.
SCHEMA B
privind dobândirea dreptului de semnătură pentru
documentaţiile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor -
Absolvenţi de studii universitare începând cu anul 2003

ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului
Urbaniştilor din România
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Registrul Urbaniştilor din România este
autoritatea care administrează dreptul de semnătură pentru documentaţiile de
amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii.
(2) Registrul Urbaniştilor din România se înfiinţează
ca instituţie publică, autonomă, cu personalitate juridică, finanţată integral
din venituri proprii, care se constituie din tarifele de atestare sau de
examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură, de înscriere în Registrul
urbaniştilor şi de exercitare a dreptului de semnătură, precum şi din alte
surse legale.
(3) Registrul Urbaniştilor din România are sediul
central în municipiul Bucureşti.
Art. 2. - (1) Documentul pentru evidenţa specialiştilor
cu drept de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de
urbanism are denumirea de „Registrul urbaniştilor", denumit în continuare registru.
(2) In registru sunt înscrişi specialiştii care au
dobândit dreptul de semnătură, precum şi profesioniştii care participă la
realizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în
condiţiile legii.
Art. 3. - (1) Registrul Urbaniştilor
din România îndeplineşte, cu respectarea reglementărilor în vigoare,
următoarele atribuţii:
1. organizează examenele privind dobândirea dreptului
de semnătură, conform Regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură
pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
2. asigură şi gestionează evidenţa specialiştilor cu
drept de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;
3. stabileşte, în detaliu, modalităţile de exercitare
a dreptului de semnătură;
4. monitorizează aplicarea şi respectarea
regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură;
5. controlează exercitarea dreptului de semnătură, ca
urmare a sesizării autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a
altor instituţii, a persoanelor juridice şi fizice sau din oficiu şi stabileşte
aplicarea sancţiunilor potrivit reglementărilor în vigoare;
6. elaborează, împreună cu Asociaţia Profesională a
Urbaniştilor din România şi în colaborare cu alte asociaţii ale
profesioniştilor din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului şi cu
instituţiile de învăţământ superior de profil, statutul şi codul deontologic
ale profesiunii de urbanist, care se supun aprobării în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
7. asigură publicitatea privind specialiştii înscrişi
în registru;
8. propune şi participă la elaborarea de reglementări
în domeniul planificării teritoriale şi de urbanism şi în cel al proiectării
urbane;
9. avizează norme metodologice privind elaborarea,
avizarea şi aprobarea, precum şi conţinutul documentaţiilor de amenajare a
teritoriului şi de urbanism;
10. organizează expoziţii de specialitate şi
concursuri de urbanism, naţionale şi internaţionale;
11. editează împreună cu Asociaţia Profesională a
Urbaniştilor din România publicaţii de specialitate, având rol de informare şi
promovare a bunelor practici şi de critică în domeniu;
12. acordă premii pentru cele mai bune lucrări
realizate;
13. desfăşoară activităţi cu caracter economic, al
căror profit va fi utilizat pentru îndeplinirea atribuţiilor;
14. menţine o permanentă comunicare cu structurile
sale şi cu specialiştii înscrişi în registru;
15. îndeplineşte şi alte atribuţii, conform
legislaţiei în vigoare.
(2) Registrul Urbaniştilor din România contribuie la
definirea locului şi rolului specialiştilor şi profesioniştilor în dezvoltarea
teritorială şi urbană, promovează valorile profesionale şi interesul public în
practica de amenajare a teritoriului şi urbanism.
Art. 4. - In îndeplinirea atribuţiilor sale, în
conformitate cu reglementările în vigoare, Registrul Urbaniştilor din România:
1. conlucrează permanent cu Asociaţia Profesională a
Urbaniştilor din România;
2. cooperează cu ministerele, instituţiile centrale,
prefecturile, precum şi cu autorităţile administraţiei publice locale -
consilii locale, consilii judeţene, primării, precum şi cu Federaţia
Autorităţilor Locale din România;
3. cooperează cu alte organizaţii profesionale în
domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, precum şi cu asociaţiile
profesioniştilor în amenajarea teritoriului şi urbanism din administraţia
publică locală - Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii, Asociaţia
arhitecţilor-şefi de judeţe - ori cu alte asociaţii similare;
4. cooperează cu Universitatea de Arhitectură şi
Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti şi cu celelalte instituţii de învăţământ
superior care desfăşoară programe de formare acreditate;
5. se consultă cu Ordinul Arhitecţilor din România
privind practica profesională în urbanism şi în amenajarea teritoriului;
6. cooperează cu instituţiile care desfăşoară
programe de formare continuă sau programe de asistenţă în domeniul urbanismului
şi al amenajării teritoriului din ţară şi din străinătate.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România
Art. 5. - Registrul Urbaniştilor din România are
următoarea structură organizatorică:
1. Consiliul superior;
2. comisii de specialitate;
3. secretariat.
Art. 6. - (1) Consiliul superior, denumit în continuare consiliu,
este organul de conducere al Registrului
Urbaniştilor din România.
(2) Consiliul are 9 membri titulari şi 6 supleanţi,
desemnaţi după cum urmează:
- 3 membri titulari şi un supleant, de către
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
- 2 membri titulari şi un
supleant, de către Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România;
- un membru titular şi un supleant, de către
Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti;
- un membru titular şi un supleant, de către
Asociaţia arhitecţilor-şefi de judeţe;
- un membru titular şi un supleant, de către
Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii;
- un membru titular şi un supleant, de către Ordinul
arhitecţilor din România.
(3) Pot fi desemnaţi pentru funcţia de membru al
Consiliului specialiştii şi profesioniştii în domeniul amenajării teritoriului
şi al urbanismului, cu cel puţin 10 ani de activitate profesională în domeniu
şi reputaţie profesională recunoscută, cu drept de semnătură pentru
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, cu tarifele plătite
la zi şi care nu au suferit sancţiuni penale sau sancţiuni disciplinare ori
administrative în exercitarea profesiunii.
(4) Membrii supleanţi ai Consiliului înlocuiesc de
drept membrii titulari în situaţia în care aceştia se află în imposibilitatea exercitării mandatului pentru o durată
mai mare de 4 luni sau a nerespectării condiţiilor prevăzute la alin. (3).
(5) Activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din
România este asigurată de un secretariat subordonat Consiliului, condus de directorul executiv al acestuia.
Art. 7. - (1) Consiliul are următoarele atribuţii în
dobândirea şi exercitarea dreptului de semnătură:
1. stabileşte data şi locul de desfăşurare a
atestării sau a examenului de dobândire a dreptului de semnătură;
2. numeşte preşedintele Comisiei de examinare în
vederea dobândirii dreptului de semnătură;
3. analizează şi soluţionează contestaţiile privind
respectarea regulilor de desfăşurare a atestării sau a examenului privind
dobândirea dreptului de semnătură;
4. hotărăşte acordarea dreptului de semnătură
specialiştilor care au promovat atestarea sau examenul şi emite certificatele
de atestare;
5. hotărăşte înscrierea în Registrul urbaniştilor;
6. constată încetarea calităţii de specialist cu
drept de semnătură;
7. coordonează elaborarea şi aprobă procedurile
privind acordarea dreptului de semnătură pentru capitole sau secţiuni ale
documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
8. hotărăşte suspendarea şi/sau retragerea dreptului
de semnătură, precum şi radierea din Registrul urbaniştilor, în condiţiile
prezentului regulament;
9. arbitrează, la cerere, litigii de natură
profesională între specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în Registrul
urbaniştilor.
(2) Consiliul îndeplineşte,
potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii în domeniul practicii
profesiunii de urbanist:
1. coordonează, împreună cu Asociaţia Profesională a
Urbaniştilor din România, elaborarea statutului şi codului deontologic ale
profesiunii de urbanist;
2. avizează sau, după caz, recunoaşte programe
academice de formare sau de specializare în domeniul urbanismului şi al
amenajării teritoriului.
(3) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în
vigoare, următoarele atribuţii privind cooperarea cu alte organizaţii:
1. încheie convenţii de cooperare cu instituţii
publice sau cu alte persoane juridice române care îşi desfăşoară activitatea în
domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului, în vederea dezvoltării
unor programe de monitorizare, documentare şi cercetare, sau de reprezentare a
urbaniştilor români în organizaţiile internaţionale;
2. încheie convenţii de cooperare bilaterală sau
multilaterală cu organizaţii similare de peste hotare.
(4) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în
vigoare, următoarele atribuţii în activitatea curentă a Registrului
Urbaniştilor din România:
1. aprobă programe şi proiecte ce urmăresc
îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, în raport cu
resursele disponibile;
2. înfiinţează comisii de lucru, altele decât cele
prevăzute în prezentul regulament;
3. validează componenţa comisiilor de specialitate şi
de lucru;
4. aprobă regulamentele de funcţionare ale comisiilor
de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România;
5. aprobă bugetul de venituri
şi cheltuieli al Registrului Urbaniştilor din România şi executarea acestuia,
în condiţiile legii;
6. aprobă numărul şi schema de personal angajat în
secretariat, precum şi cuantumul salariilor acestuia;
7. hotărăşte asupra patrimoniului Registrului
Urbaniştilor din România;
8. stabileşte sediul central al Registrului
Urbaniştilor din România, înfiinţează birourile sale teritoriale şi stabileşte
sediile acestora, după caz;
9. stabileşte tariful de exercitare a dreptului de
semnătură pe categorii de documentaţii;
10. stabileşte tarifele de atestare, examinare şi de
înscriere în Registrul Urbaniştilor din România;
11. aprobă desfăşurarea de activităţi cu caracter
economic ce au drept scop creşterea resurselor financiare ale Registrului
Urbaniştilor din România;
12. decide asupra acceptării şi folosirii de donaţii,
sponsorizări în vederea îndeplinirii atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din
România;
13. aprobă raportul anual al directorului executiv;
14. stabileşte calendarul organizării de expoziţii de
specialitate şi a concursurilor de urbanism naţionale şi internaţionale;
15. aprobă editarea publicaţiilor de specialitate;
16. acordă premii şi aprobă cuantumul premiilor care
se acordă celor mai bune lucrări de specialitate;
17. aprobă, cu acordul Asociaţiei Profesionale a
Urbaniştilor din România, înfiinţarea şi acordarea unor distincţii profesionale
şi propune acordarea de ordine şi medalii ale României;
18. aprobă cuantumul indemnizaţiei de şedinţă pentru
membrii Consiliului şi comisiilor;
19. aprobă Regulamentul privind dobândirea dreptului
de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism
şi Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului
Urbaniştilor din România, cu avizul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului;
20. asigură continuitatea funcţionării Registrului
Urbaniştilor din România, prin nominalizarea reprezentanţilor instituţiilor
constitutive ale acestuia.
Art. 8. - Consiliul se întruneşte în şedinţe la sediul
Registrului Urbaniştilor din România, ori de câte ori este nevoie, la
convocarea preşedintelui sau a cel puţin 5 dintre membrii săi.
1. Convocarea Consiliului se face în scris, de regulă
cu o săptămână înainte de data şedinţei, cu specificarea datei, a orei şi a
ordinii de zi a şedinţei.
2. Materialele ce urmează a fi analizate în şedinţele
ordinare vor fi transmise membrilor Consiliului odată cu convocarea pentru
şedinţă.
3. La şedinţele Consiliului pot fi invitaţi
specialişti cu drept de semnătură, alţi profesionişti din domeniu, în vederea
analizării problemelor de pe ordinea de zi.
4. In activitatea ce o desfăşoară, Consiliul adoptă
hotărâri cu majoritate simplă de voturi.
5. La număr egal de voturi, votul preşedintelui
Consiliului este decisiv.
6. Lucrările şedinţelor se consemnează într-un
registru special, care poate fi consultat numai de către specialiştii cu drept
de semnătură înscrişi în registru.
7. La încheierea mandatului, Consiliul întocmeşte un
raport de activitate ce se transmite organizaţiilor care desemnează membrii
Consiliului, fiind accesibil specialiştilor cu drept de semnătură înscrişi în
registru.
8. Pentru participarea la şedinţele Consiliului,
membrii acestuia primesc o indemnizaţie.
9. Şedinţele Consiliului se desfăşoară pe bază de
regulament propriu de funcţionare.
Art. 9. - (1) Preşedintele Consiliului este desemnat de
către Consiliu dintre membrii acestuia, prin vot direct, cu majoritatea simplă
a voturilor.
(2) Preşedintele reprezintă Registrul Urbaniştilor
din România în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu persoanele
fizice şi juridice din ţară şi din străinătate.
(3) Preşedintele conduce lucrările Consiliului şi
coordonează activitatea directorului executiv, conducător al Secretariatului
Registrului Urbaniştilor din România.
(4) Preşedintele poate decide formarea de grupuri de
lucru pentru problemele aflate pe agenda Consiliului şi se poate implica în medierea litigiilor, în conformitate cu prevederile
regulamentelor aprobate de Consiliu.
(5) In situaţia imposibilităţii exercitării
mandatului, pe perioade determinate, preşedintele poate delega exercitarea
atribuţiilor unui alt membru al Consiliului.
(6) In activitatea pe care o desfăşoară, preşedintele
emite decizii.
Art. 10. - (1) Pentru
îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, Consiliul
înfiinţează comisii de specialitate.
(2) Comisiile Registrului Urbaniştilor din România
sunt:
1. Comisia profesională;
2. Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;
3. Comisia de cenzori.
(3) Comisiile au caracter permanent pe durata
mandatului încredinţat de Consiliu.
(4) Consiliul poate decide înfiinţarea unor comisii
de lucru, altele decât cele prevăzute la alin. (2), cu caracter permanent sau
pentru o durată limitată de timp.
(5) O persoană nu poate face parte din mai multe
comisii.
(6) Membrii comisiilor trebuie să îndeplinească
aceleaşi condiţii ca membrii Consiliului, potrivit art. 6 alin. (3).
(7) Din Comisia de cenzori va face parte un expert
contabil.
(8) Consiliul poate solicita în mod justificat
instituţiilor care desemnează membri în comisii reexaminarea nominalizării unor
membri.
(9) Componenţa şi funcţionarea comisiilor se
stabilesc prin regulament aprobat de Consiliu.
(10) Secretariatul comisiilor
este asigurat de Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România.
(11) In activitatea desfăşurată comisiile adoptă
decizii. Art. 11. - (1) Comisia profesională
1. Comisia profesională are următoarele obiective
principale:
a) definirea statutului şi
monitorizarea stării profesiunii, precum şi a locului şi rolului
profesionistului în urbanism şi amenajarea teritoriului, în raport cu evoluţia
aşezărilor umane şi a teritoriului;
b) evaluarea modului în care practicarea profesiunii şi exercitarea dreptului de semnătură răspund problemelor din
dezvoltarea urbană şi teritorială şi respectă reglementările tehnice în
domeniu;
c) creşterea gradului de adecvare a programelor de
formare de bază şi continuă la necesităţile impuse de dezvoltarea urbană şi
teritorială.
2. Comisia profesională are următoarele atribuţii,
în conformitate cu reglementările în vigoare:
a) participă la elaborarea statutului şi a codului
deontologic ale profesiunii de urbanist;
b) analizează şi evaluează propunerile de reglementări
privind activităţile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, precum şi cele
referitoare la conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de
urbanism;
c) întocmeşte rapoarte privind statutul profesiunii în
alte ţări;
d) propune sau, după caz, evaluează programe şi
proiecte de cooperare profesională - conferinţe, seminarii, ateliere;
e) analizează, la solicitarea Consiliului, precum şi
pe baza audierii unor experţi, după caz, calitatea profesională a unor
documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi propune suspendarea
şi/sau retragerea dreptului de semnătură;
f) analizează modul în care se exercită dreptul de
semnătură, iniţiind acţiuni de monitorizare;
g) coordonează monitorizarea şi întocmeşte rapoarte
periodice privind calitatea formaţiei profesionale în domeniul urbanismului şi
al amenajării teritoriului;
h) structurează şi avizează conţinutul programelor de
specializare şi perfecţionare continuă, desfăşurate de Registrul Urbaniştilor
din România, împreună cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi în cooperare cu instituţii de
învăţământ superior sau cu alte persoane juridice;
i) analizează şi propune avizarea sau, după caz,
recunoaşterea programelor academice de formare sau de specializare, precum şi a
programelor de perfecţionare continuă în domeniul urbanismului şi al amenajării
teritoriului.
(2) Comisia de examinare în vederea dobândirii
dreptului de semnătură
Obiectivele, atribuţiile, componenţa şi modul de lucru
ale Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură sunt
stabilite prin Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(3) Comisia de cenzori
1. Comisia de cenzori are ca
principală atribuţie controlul privind modul în care sunt utilizate resursele
Registrului Urbaniştilor din România, verificând:
a) modul în care este gestionat patrimoniul
Registrului Urbaniştilor din România;
b) dacă operaţiunile financiare se desfăşoară în
condiţiile legii, sunt conforme cu hotărârile Consiliului şi dacă se înscriu în
prevederile bugetului aprobat;
c) legalitatea bilanţului contabil al Registrului
Urbaniştilor din România.
2. Comisia de cenzori întocmeşte şi transmite Consiliului rapoarte.
Art. 12. - (1) Secretariatul Registrului Urbaniştilor
din România asigură desfăşurarea activităţii curente, în baza hotărârilor
Consiliului.
(2) Secretariatul se compune din directorul executiv
şi din personalul angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată.
(3) Organigrama este aprobată de Consiliu.
(4) Salarizarea personalului Secretariatului
Registrului Urbaniştilor din România se face potrivit reglementărilor în
vigoare, specifice instituţiilor publice finanţate
integral din venituri proprii.
(5) Directorul executiv este numit de Consiliu,
conform legislaţiei în vigoare.
(6) Directorul executiv are următoarele atribuţii
principale:
1. conduce activitatea curentă a Registrului
Urbaniştilor din România;
2. pune în aplicare
hotărârile Consiliului şi deciziile preşedintelui;
3. asigură toate condiţiile pentru desfăşurarea
lucrărilor Consiliului şi ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor
din România;
4. asigură gestionarea curentă a patrimoniului
Registrului Urbaniştilor din România;
5. asigură întocmirea şi execuţia bugetului
Registrului Urbaniştilor din România;
6. coordonează activităţile cu caracter economic
desfăşurate de Registrul Urbaniştilor din România, conform prevederilor art. 3
alin. (1).
(7) Directorul executiv prezintă Consiliului, la
fiecare reuniune a acestuia, rapoarte privind activitatea curentă, precum şi
informări detaliate asupra unor subiecte, ca urmare a solicitării preşedintelui
sau membrilor Consiliului.
(8) In activitatea sa directorul executiv emite
decizii.
(9) Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România se aprobă de Consiliu.
Art. 13. - (1) Resursele financiare ale Registrului
Urbaniştilor din România se constituie din tarife, donaţii, sponsorizări şi
venituri din activităţile cu caracter economic, inclusiv dobânzile bancare.
(2) Cuantumul tarifelor se stabileşte în raport cu
cheltuielile necesare de organizare şi funcţionare a Registrului Urbaniştilor
din România.
(3) Tarifele ce se achită Registrului Urbaniştilor
din România sunt:
- tariful de atestare sau examinare în vederea
dobândirii dreptului de semnătură;
- tariful de înscriere în registru;
- tariful privind exercitarea dreptului de semnătură
aplicat pe categorii de documentaţii.
(4) Tariful privind exercitarea dreptului de
semnătură se stabileşte în mod diferenţiat, pentru categoriile de documentaţii
semnate, precum şi pentru coordonarea elaborării întregii documentaţii sau,
după caz, elaborarea unor secţiuni ale acestora. Achitarea tarifului pe
categorii de documentaţii se face de către coordonatorul documentaţiei de
amenajare a teritoriului sau de urbanism, după caz, la data înregistrării
documentaţiei la autoritatea administraţiei publice locale care avizează şi aprobă
documentaţia.
(5) Cuantumul tarifelor se stabileşte de Consiliu.
(6) In situaţia susţinerii examenului care are drept
scop verificarea doar a cunoştinţelor privind reglementările în domeniu,
cuantumul tarifului de examinare se reduce cu 50%.
(7) Inscrierea stagiarilor în registru se face fără
încasarea tarifului de înscriere.
(8) Tarifele pot fi achitate în contul deschis de
Registrul Urbaniştilor din România în acest scop sau direct la sediul acestuia.
Art. 14. - (1) Bugetul
Registrului Urbaniştilor din România este elaborat de secretariat şi este
aprobat de Consiliu în conformitate cu reglementările în vigoare.
(2) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România
cuprinde următoarele capitole:
1. bugetul Consiliului;
2. bugetul comisiilor;
3. bugetul secretariatului.
(3) Bilanţul anual al Registrului Urbaniştilor din
România este public, iar datele esenţiale se publică în Monitorul Registrului
Urbaniştilor din România şi se afişează pe site-ul propriu.
Art. 15. - (1) Pentru
activitatea desfăşurată, membrii Consiliului, cei ai comisiilor sau, după caz,
ai grupurilor de lucru primesc indemnizaţii care se acordă pentru prezenţa la
şedinţe, seminarii, conferinţe, ateliere, întruniri şi alte asemenea
manifestări, pentru deplasări, cât şi pentru activitatea desfăşurată în afara
acestora.
(2) Cuantumul indemnizaţiilor se stabileşte de
Consiliu.
CAPITOLUL III
Evidenţa şi înscrierea în Registrul urbaniştilor
Art. 16. - (1) Inregistrarea specialiştilor cu drept de
semnătură în urbanism şi amenajarea teritoriului şi a specialiştilor stagiari,
precum şi evidenţa altor categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi
al amenajării teritoriului se organizează distinct în cadrul registrului.
(2) Registrul cuprinde două părţi:
1. specialişti cu drept de
semnătură;
2. stagiari.
(3) Partea referitoare la specialiştii cu drept de
semnătură cuprinde coordonarea elaborării de tipuri de documentaţii şi părţi
ale acestora, pentru care este acordat dreptul de semnătură.
(4) Coordonarea elaborării
documentaţiei de amenajare a teritoriului şi de urbanism cuprinde:
1. planul de amenajare a teritoriului naţional,
simbol „A";
2. planurile de amenajare a teritoriului judeţean,
planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi
planurile de amenajare a teritoriului frontalier, simbol „B";
3. planurile de amenajare a teritoriului
interorăşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a teritoriului
metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al
principalelor municipii şi oraşe, simbol „C";
4. planurile urbanistice generale şi planurile
urbanistice zonale împreună cu regulamentele locale aferente acestora, simbol
„D";
5. planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale
de urbanism aferente pentru parcelări de locuinţe şi alte funcţiuni asociate
acestora, simbol „D1";
6. planurile urbanistice zonale şi regulamentele
locale de urbanism aferente care au drept subiect o parcelare nouă pentru
realizarea în exclusivitate de locuinţe, cu maximum 20 de parcele, nu mai mari
de 1.000 m2 fiecare,
simbol „D2";
7. planurile urbanistice de detaliu, simbol „E";
8. planurile urbanistice de detaliu care au drept
subiect amplasarea unei construcţii de importanţă redusă, aşa cum este definită
în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările
ulterioare, simbol „E1".
(5) Elaborarea unei părţi din documentaţia de
amenajare a teritoriului sau de urbanism cuprinde:
1. cadrul natural şi calitatea mediului, simbol „F1";
2. dezvoltarea economică a teritoriului, simbol „F2";
3. demografia şi forţa de muncă, simbol „F3";
4. echiparea tehnică a teritoriului, simbol „F4";
5. protejarea şi dezvoltarea patrimoniului natural,
simbol „F5";
6. protejarea şi dezvoltarea patrimoniului
construit, simbol „F6";
7. echipare edilitară, simbol „G1";
8. sociologie urbană şi demografie, simbol „G2";
9. calitatea mediului, simbol „G3";
10. economie urbană, simbol „G4";
11. studii de istorie urbană, simbol „G5";
12. amenajare peisagistică,
simbol „G6";
13. căi de comunicaţii şi transporturi, simbol „G7";
14. studii de teren, simbol „G8";
15. alte studii, simbol „G9".
(6) Prin coordonarea
documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se înţelege şi elaborarea acelor părţi din documentaţii de către
specialistul a cărui pregătire profesională corespunde prevederilor art. 10-13
din Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(7) Evidenţa privind alte
categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi al amenajării
teritoriului are caracter informativ şi este organizată pe următoarele
capitole:
1. cercetători şi elaboratori de studii de
specialitate;
2. specialişti în administraţia publică;
3. specialişti în managementul urban;
4. specialişti în formare academică şi continuă;
5. specialişti în dezvoltare economică urbană şi
rurală;
6. specialişti în dreptul urbanismului;
7. specialişti în mediere şi participarea populaţiei;
8. experţi tehnici judiciari
şi extrajudiciari în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;
9. alţi specialişti stabiliţi de Consiliu.
(8) In cadrul capitolelor de la alin. (4) şi (5),
evidenţa se organizează pe domenii de specialitate.
(9) In registru şi în
evidenţa privind alte categorii de profesionişti, înregistrarea se face în
ordine alfabetică.
(10) Consiliul stabileşte dreptul de semnătură pentru
părţi ale documentaţiilor, precum şi domenii de specialitate ale altor
categorii de profesionişti, în raport cu conţinutul documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Art. 17. - Documentaţia necesară la înscrierea în
registru este următoarea:
a) pentru specialişti cu drept de semnătură pentru
documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism:
- formular-tip de înscriere;
- certificat de atestare a dreptului de semnătură,
eliberat de comisia de examinare;
- dovada achitării tarifului de înscriere;
b) pentru stagiari:
- formular-tip de înscriere;
- cerere de admitere la stagiu;
- diplomă sau licenţă şi cea de specializare, după
caz - copie legalizată;
- recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnătură,
care sprijină cererea de primire în profesie ca stagiar, dintre care unul
garantează îndrumarea profesională efectivă pe întreaga perioadă a stagiului,
potrivit îndrumarului de stagiu aprobat de Consiliu;
c) pentru alte categorii de profesionişti din domeniul
amenajării teritoriului şi al urbanismului:
- formular-tip de înscriere;
- diplomă sau licenţă - copie legalizată;
- diplome postuniversitare, alte diplome ce atestă
specializări - copie legalizată;
- listă de articole, cărţi publicate, după caz;
- curriculum vitae;
- dovada achitării tarifului de înscriere.
Art. 18. - (1) Datele înscrise în registru, pe baza formularelor-tip de înscriere, vor avea următoarea
structură:
a) numele, domiciliul şi data naşterii;
b) denumirea actului de absolvire a instituţiei de
învăţământ superior, anul eliberării, instituţia de învăţământ superior
emitentă şi numărul acestuia; alte diplome sau acte care atestă studii
postuniversitare ori specializări;
c) anul atestării dreptului de semnătură, după caz;
d) numărul de înregistrare în registru, în ordinea
cronologică a înregistrării;
e) forma de exercitare a profesiei;
f) lista lucrărilor efectuate;
g) distincţii acordate de statul român, de alte state,
de instituţii sau autorităţi din ţară şi din străinătate;
h) diplome şi specializări, obţinute ulterior
înscrierii în registru;
i) sancţiuni;
j) perioadele şi motivele de suspendare a dreptului de
semnătură - când este cazul;
k) data şi motivele radierii din registru.
(2) Datele înscrise în registru, potrivit alin. (1), se
vor adapta de Consiliu în funcţie de categoria de specialişti cu drept de
semnătură şi stagiari stabilită la art. 16.
CAPITOLUL IV
Accesul la informaţiile din Registrul urbaniştilor
Art. 19. - (1) Registrul este public. Secretariatul
Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia să furnizeze terţilor
interesaţi informaţii privind datele înregistrate în evidenţa specialiştilor cu
drept de semnătură, care au fost publicate şi care nu au caracter confidenţial.
(2) Un exemplar din evidenţa specialiştilor cu drept de
semnătură în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului va fi pus la
dispoziţie consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, pentru a fi consultat de către cei interesaţi.
Art. 20. - Registrul cuprinzând evidenţa specialiştilor
cu drept de semnătură se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, la
începutul fiecărui an.
Art. 21. - Secretariatul Registrului Urbaniştilor din
România are obligaţia de a elibera, pe cheltuiala persoanei solicitante,
certificate ce vor conţine datele înregistrate, care prin natura lor sunt publice, privitoare la un specialist
cu drept de semnătură în domeniul urbanismului şi amenajarea teritoriului sau
la un profesionist aflat în baza de date. Certificatele vor fi înseriate, vor
fi semnate de directorul executiv, vor conţine data eliberării, precum şi
ştampila Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România. Eliberarea lor
va fi consemnată într-un registru de evidenţă.
CAPITOLUL V
Suspendarea şi retragerea dreptului de semnătură
Art. 22. - (1) Suspendarea pe o perioadă de 6-12 luni a
dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de
urbanism se aplică în următoarele cazuri:
a) exercitarea dreptului de semnătură la altă
categorie de documentaţii decât cea pentru care s-a dobândit dreptul de
semnătură;
b) în cazul elaborării documentaţiilor fără
respectarea prevederilor legale;
c) nerespectarea dreptului de autor şi/sau însuşirea,
fără menţionarea autorului, a proprietăţii intelectuale a acestuia;
d) neplata repetată a tarifelor privind exercitarea
dreptului de semnătură pe tipuri de documentaţii;
e) alte fapte care prejudiciază grav onoarea şi
prestigiul profesiei de urbanist.
(2) Decizia de suspendare are formă scrisă, se
semnează de preşedintele Consiliului şi se argumentează.
(3) Decizia de suspendare îşi produce efectele din
momentul comunicării acesteia.
(4) Decizia de suspendare se comunică în termen de 15
zile celor interesaţi, se afişează la sediul central al Registrului
Urbaniştilor din România, se înscrie în registru şi se publică în anul următor
în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu ocazia publicării registrului.
(5) In decizia de suspendare a dreptului de semnătură
se precizează termenele şi procedura de contestare a acesteia.
Art. 23. - (1) Hotărârea de retragere a dreptului de
semnătură, urmată de radierea specialiştilor din registru, se aplică în
următoarele cazuri:
a) invalidarea diplomei de licenţă, a diplomei de
specializare sau a certificatului de stagiu;
b) dacă persoana înscrisă a fost condamnată definitiv
pentru o faptă în legătură directă cu exercitarea dreptului de semnătură;
c) la cerere, prin renunţarea la exercitarea
dreptului de semnătură;
d) ca urmare a unei sancţiuni de suspendare a
dreptului de semnătură rămase definitivă;
e) în caz de deces.
(2) Retragerea definitivă a dreptului de semnătură,
respectiv radierea din registru, se face de către Consiliu, prin hotărâre în
formă scrisă, semnată de preşedintele acestuia.
(3) Efectul hotărârii luate de Consiliu survine din
momentul comunicării acesteia.
(4) Hotărârea de retragere/radiere se comunică în
termen de 15 zile celor interesaţi şi se afişează la sediul central al
Registrului Urbaniştilor din România şi pe site-ul acestuia.
(5) Hotărârea de retragere/radiere precizează
termenele şi modalităţile de contestare a acesteia.
(6) Hotărârea de
retragere/radiere, rămasă definitivă, se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 24. - Impotriva deciziilor de neacordare,
suspendare sau retragere a dreptului de semnătură persoana care se consideră
vătămată poate face contestaţie la Consiliu şi se poate adresa instanţelor
judecătoreşti competente, potrivit prevederilor Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.
Art. 25. - (1) Specialiştii înscrişi în registru
răspund disciplinar, în condiţiile legii.
(2) Pentru specialiştii înscrişi în registru, care au
calitatea de funcţionari publici conform art. 35 şi 36 din Legea nr. 350/2001
privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările
ulterioare, se poate constitui o comisie de disciplină.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 26. - Consiliul se desemnează pentru o perioadă de
2 ani.
Art. 27. - Comisiile de specialitate se desemnează de
Consiliu pentru o perioadă de 2 ani şi se constituie în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
Art. 28. - Prezentul regulament poate fi modificat sau
completat la propunerea Consiliului, cu avizul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului.
Art. 29. - Calitatea de expert
tehnic judiciar şi extrajudiciar în domeniul amenajării teritoriului şi al
urbanismului se dobândeşte potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 30. - Hotărârile Consiliului privind tarifele de
exercitare a dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism, de dobândire a dreptului de semnătură şi de
înscriere în Registrul urbaniştilor, Codul deontologic al urbanistului,
componenţa Consiliului, a comisiilor de examinare profesională şi a redacţiei
publicaţiilor Registrului Urbaniştilor din România se publică în Monitorul
Registrului Urbaniştilor din România şi se afişează pe site-ul Registrului.