HOTARARE Nr.
293 din 19 aprilie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea
posturilor vacante de magistrat-asistent la Inalta Curte de Casatie si Justitie
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 2 mai 2007
In temeiul prevederilor art.
134 alin. (4) din Constituţia Romaniei, republicată, ale art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
avand în vedere dispoziţiile art. 66 alin. (2) din
Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de
magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cuprins în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărare.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărari, Hotărarea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 307/2005 pentru
aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de
magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
779 din 26 august 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărare se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător Anton Pandrea
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru
ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ocuparea posturilor
vacante de magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se face
prin concurs organizat de Consiliul Superior al Magistraturii şi înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, în condiţiile prezentului regulament.
(2) La concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie se pot înscrie persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la
art. 14 alin. (2) lit. a)-e) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 2. - Pot fi numiţi în funcţia de
magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pe baza concursului
prevăzut la art. 1, avocaţii, notarii, precum şi grefierii cu studii superioare
juridice de la curţile de apel şi de la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu
o vechime de cel puţin 5 ani.
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea concursului
Art. 3. - (1) Data, locul şi modul de desfăşurare a
concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, cuantumul taxei şi lista posturilor vacante
scoase la concurs se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a lll-a,
pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi a înaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie şi se aduc la cunoştinţă publică printr-un
comunicat de presă al Consiliului Superior al Magistraturii cu cel puţin 45 de
zile înainte de data stabilită pentru concurs.
(2) Cererile de înscriere tipizate, cuprinzand şi
opţiunea candidatului pentru una dintre secţiile sau unul dintre compartimentele
înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, se elaborează de către Consiliul Superior
al Magistraturii. Tematica şi bibliografia pentru concurs se elaborează de
înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) La înscriere, candidaţii primesc cererea
tipizată, tematica şi bibliografia.
(4) în termen de 15 zile de la data publicării datelor
prevăzute la alin. (1), cei interesaţi pot depune cereri de înscriere la
concurs la Consiliul Superior al Magistraturii.
(5) La cererea de înscriere se anexează, în original,
următoarele acte: certificatul de cazier judiciar, declaraţie pe propria
răspundere că nu au existat întreruperi de activitate şi curriculum vitae. De
asemenea, la cererea de înscriere se anexează, în copie, următoarele acte:
certificatul de naştere, actul de identitate, diploma de licenţă, carnetul de
muncă sau alte acte doveditoare ale vechimii în specialitate.
(6) Verificarea dosarelor candidaţilor şi îndeplinirea
condiţiilor prevăzute la art. 2 din prezentul regulament se efectuează de către
comisia de concurs.
Art. 4. - (1) Cu 25 de zile înainte de data
desfăşurării concursului, pe paginile de internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, precum şi la sediile
acestora se vor afişa listele cu candidaţii ale căror dosare au fost admise.
(2) Candidaţii respinşi în urma verificării pot
formula contestaţii, în termen de 24 de ore de la afişare, la Secţia pentru
judecători a Consiliului Superior al Magistraturii. Contestaţiile vor fi
soluţionate în termen de 5 zile. Soluţia adoptată se comunică în cadrul
aceluiaşi termen.
(3) Soluţia Secţiei pentru judecători poate fi
atacată la Plen în termen de 48 de ore de la comunicare. Plenul se pronunţă
prin hotărare în termen de 5 zile de la primirea contestaţiei. Hotărarea
Plenului se afişează, în acelaşi termen, în locurile prevăzute la alin. (1).
(4) Taxa de înscriere se restituie candidaţilor ale
căror dosare au fost respinse în urma verificării îndeplinirii condiţiilor,
precum şi candidaţilor retraşi anterior afişării listelor cu rezultatele
verificării îndeplinirii condiţiilor de participare la concurs. Cererea de
restituire se depune la Direcţia resurse umane şi organizare din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii şi se soluţionează în termen de 30 de
zile de la înregistrare.
Art. 5. - (1) Comisia de concurs este formată din
comisia de organizare a concursului, comisia de elaborare a subiectelor,
comisia de corectare a lucrărilor şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Comisia de organizare a concursului se constituie
prin hotărare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea
Direcţiei resurse umane şi organizare şi a înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
şi este alcătuită din:
- preşedinte: secretarul general al Consiliului
Superior al Magistraturii, secretarul general adjunct sau directorul Direcţiei
resurse umane şi organizare, după caz;
- vicepreşedinte: primul-magistrat asistent de la
înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, un magistrat-asistent şef sau un
magistrat-asistent (propunerea înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, ţinand
cont de numărul redus de magistraţi-asistenţi şefi), după caz.
- membri: reprezentanţi ai înaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie şi ai Consiliului Superior al
Magistraturii.
(3) Comisia de elaborare a subiectelor, comisia de
corectare a lucrărilor şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt
alcătuite din judecători de la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, numiţi prin
hotărare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, şi au fiecare cate un
preşedinte.
(4) Nu vor fi numite în comisii persoanele care au
soţul sau soţia, rude sau afini, pană la gradul al patrulea inclusiv, în randul
candidaţilor. Toţi membrii comisiilor vor completa declaraţii în acest sens.
(5) Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (4) se
iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, membrul în cauză are obligaţia să se retragă şi să
comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei, în vederea înlocuirii sale.
Art. 6. - Comisia de organizare a concursului are, în
principal, următoarele atribuţii:
1. verifică îndeplinirea condiţiilor de participare
la concurs, centralizează dosarele candidaţilor, întocmeşte şi afişează lista
candidaţilor admişi la concurs, precum şi lista finală a candidaţilor;
2. controlează şi îndrumă acţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea concursului - identificarea şi, după caz,
închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de concurs,
procurarea necesarului de rechizite;
3. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru
concurs;
4. instruieşte, cu 24 - 48 de ore înaintea datei
concursului, persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs -
responsabili de sală şi supraveghetori -, numite prin hotărare a preşedintelui
comisiei de organizare;
5. repartizează candidaţii pe săli, pentru probele
scrise, dispune afişarea listelor respective pe paginile de internet ale
Consiliului Superior al Magistraturii şi înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
precum şi pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele;
6. coordonează multiplicarea subiectelor pentru proba
scrisă, imediat după extragerea variantei de concurs, în funcţie de numărul
candidaţilor, şi sigilează apoi plicurile conţinand numărul de subiecte pentru
fiecare sală;
7. distribuie candidaţilor subiectele pentru probele
scrise;
8. predă comisiei de corectare lucrările scrise,
precum şi baremele de evaluare şi de notare;
9. afişează baremul de evaluare şi notare la centrele
de concurs cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise şi asigură
publicarea acestuia pe paginile de internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
10. repartizează lucrările spre corectare;
11. calculează mediile generale şi întocmeşte listele
finale;
12. analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului
şi prezintă concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
13. informează de îndată pe preşedintele Consiliului
Superior al Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei
rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la
orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi: pierderea,
deteriorarea sau desecretizarea unui subiect;
14. asigură afişarea şi publicarea simultană pe
paginile de internet, de către Consiliul Superior al Magistraturii şi înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, a rezultatelor concursului;
15. propune Consiliului Superior al Magistraturii
eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
16. exercită orice alte atribuţii necesare bunei
desfăşurări a concursului.
Art. 7. - Comisia de elaborare a subiectelor are, în principal, următoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor de concurs, cu respectarea
următoarelor reguli:
a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia
elaborate de înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
b) să evidenţieze operaţiile gandirii - analiză,
sinteză, generalizare - în trăsături ale procesului de gandire - flexibilitate,
dimensiunea critică etc;
c) să fie astfel formulate încat tratarea lor să
angajeze cat mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare
din partea candidaţilor;
d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei
studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii
şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
e) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;
f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu
depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
g) să indice pentru fiecare subiect atat punctajul
prevăzut în barem, cat şi timpul recomandat pentru rezolvare;
h) să se evite, pe cat posibil, subiectele ce conţin
probleme controversate în doctrină şi în practică sau, în cazul unor astfel de
situaţii, să se puncteze toate soluţiile a căror corectitudine din punct de
vedere legal poate fi argumentată logic şi coerent;
i) să se pună accentul în notarea lucrărilor pe
motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi
alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;
2. elaborarea, pentru proba scrisă, teoretică şi
practică, a cate 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se
alege prin tragere la sorţi numărul subiectului probei scrise.
Art. 8. - Comisia de corectare evaluează şi corectează
lucrările candidaţilor, potrivit baremelor de evaluare şi notare.
Art. 9. - Comisia de contestaţii reevaluează lucrările
ale căror note iniţiale au fost contestate şi acordă note, conform baremelor de
evaluare şi notare.
Art. 10. - (1) Examinarea candidaţilor se face prin
susţinerea unei probe scrise de verificare a cunoştinţelor teoretice şi a unei
probe scrise practice.
(2) Proba scrisă de verificare a cunoştinţelor
teoretice se susţine, în funcţie de specializare, la următoarele materii:
a) drept civil, drept procesual civil şi jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului, pentru posturile vacante de
magistrat-asistent la Secţia civilă şi de proprietate intelectuală;
b) drept penal, drept procesual penal şi
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, pentru posturile vacante de
magistrat-asistent la Secţia penală;
c) drept comercial, drept
procesual civil şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, pentru
posturile vacante de magistrat-asistent la Secţia comercială;
d) drept administrativ, drept procesual civil şi
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, pentru posturile vacante de
magistrat-asistent la Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
(3) Proba scrisă practică constă în motivarea unei
hotărari judecătoreşti.
(4) Pentru posturile vacante de magistrat-asistent la
Direcţia legislaţie, studii, documentare şi informatică juridică şi Biroul
relaţii internaţionale, proba scrisă de verificare a cunoştinţelor teoretice se susţine la una dintre materiile prevăzute
la alin. (2) lit. a), b), c) sau d), la alegerea candidaţilor. Prevederile
alin. (3) se aplică în mod corespunzător, în funcţie de specificul
compartimentului pentru care se susţine proba practică.
Art. 11. - (1) Accesul candidaţilor în sălile de concurs
se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală, a actului de identitate
şi a legitimaţiei de concurs primite la intrarea în sală. Candidaţii vor păstra
la vedere actul de identitate şi legitimaţia de concurs pe întreaga durată a
desfăşurării probelor.
(2) Deţinerea oricăror aparate de comunicare, precum
şi a oricăror surse de informare este interzisă în sala de concurs. încălcarea
acestei dispoziţii atrage eliminarea din concurs.
(3) Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine concursul.
(4) în vederea elaborării lucrărilor scrise,
candidaţii primesc coli de hartie-tip, avand ştampila de concurs, şi folosesc
numai stilou cu cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
(5) înainte de comunicarea subiectelor candidaţii îşi
înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează a fi sigilat.
(6) Ora stabilită de comisia de concurs pentru
începerea probelor scrise va fi aceeaşi pentru toate sălile unde se desfăşoară
concursul. Plicurile cu subiectele de concurs vor fi desigilate de delegatul
care supraveghează sala de concurs, după verificarea integrităţii acestora de
către un candidat. Delegatul comunică subiectele, ora de începere şi ora de
încheiere a probelor concursului.
(7) Pe durata desfăşurării probelor scrise, în sălile
de concurs au acces numai membrii comisiei de concurs şi delegaţii care
supraveghează desfăşurarea concursului.
Art. 12. - (1) Timpul destinat pentru elaborarea
lucrărilor scrise este cel stabilit de către comisia de elaborare a
subiectelor. La expirarea timpului stabilit pentru probele scrise, candidatul
predă lucrarea, sub semnătură, iar delegatul care a supravegheat desfăşurarea
concursului menţionează în borderou numărul de pagini al lucrării şi aplică
ştampila de concurs.
(2) Delegatul care a supravegheat desfăşurarea
concursului predă lucrările comisiei de concurs, care le numerotează şi le
înscrie în borderoul centralizator.
(3) Pentru fiecare sală de concurs se întocmeşte un
borderou şi un proces-verbal.
(4) Pe durata desfăşurării probelor scrise este
interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. Părăsirea temporară a
sălii de concurs se face numai în cazuri excepţionale, cu însoţitor.
(5) Frauda dovedită atrage eliminarea din concurs. în
aceste cazuri responsabilul de sală consemnează în procesul-verbal faptele şi
măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea „fraudă".
Procesul-verbal se comunică preşedintelui comisiei de concurs şi candidatului.
Art. 13. - (1) Corectarea lucrărilor se face conform
baremului stabilit de comisia de elaborare a subiectelor, pentru fiecare
subiect de concurs, barem care se afişează, împreună cu subiectele, la
sfarşitul fiecărei probe scrise.
(2) Lucrările scrise se notează cu note de la 1 la
10. Nota 1 se acordă în situaţia în care punctajul obţinut este mai mic sau
egal cu această notă. Nota finală a candidatului o reprezintă media aritmetică
a notelor obţinute la fiecare dintre probele scrise.
(3) Pe timpul corectării colţul sigilat al lucrării
nu se deschide. Notele acordate se înscriu în borderou, sub semnătura celor
care le-au acordat, şi pe lucrare, sub semnătura preşedintelui comisiei de
corectare, după care se introduc în baza de date a comisiei de corectare. După
efectuarea acestor operaţiuni se desface colţul sigilat al lucrării şi se
corelează numărul lucrării cu numele şi prenumele
candidatului.
(4) Pentru ocuparea unui post vacant de
magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, candidatul trebuie
să obţină cel puţin media generală 7 (şapte), dar nu mai puţin de nota 5
(cinci) la fiecare dintre probe.
Art. 14. - (1) Rezultatele
concursului se afişează la sediul Consiliului Superior al Magistraturii şi al
înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi se aduc la cunoştinţă publică pe pagina
de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi a înaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie.
(2) Candidaţii nemulţumiţi de rezultatele concursului
pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la afişare. Contestaţiile se
depun la sediul Consiliului Superior al Magistraturii. Decizia comisiei de
soluţionare a contestaţiilor este irevocabilă.
(3) în vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise se vor renumerota şi resigila, fiind înscrise într-un borderou separat.
Nota acordată în urma soluţionării contestaţiei nu poate fi mai mică decat nota
contestată.
(4) Termenul de soluţionare a
contestaţiilor este de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin.
(2).
Art. 15. - (1) Candidaţii admişi la proba scrisă vor fi
verificaţi sub aspectul bunei reputaţii de către inspectori din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr.
677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi
completările ulterioare, şi vor fi programaţi pentru a se prezenta la vizita
medicală şi la testarea psihologică.
(2) Candidaţii inapţi pentru exercitarea funcţiei din
punct de vedere medical sau psihologic, precum şi cei care nu se bucură de o
bună reputaţie sunt declaraţi respinşi.
(3) Secţia pentru judecători a Consiliului Superior
al Magistraturii verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 14 alin.
(2) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, de către candidaţii declaraţi admişi la concurs.
Art. 16. - (1) Tabelul cu
rezultatele finale se supune spre validare Consiliului Superior al
Magistraturii în prima şedinţă care urmează afişării rezultatelor.
(2) După validarea concursului pentru ocuparea
posturilor vacante de magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, Consiliul Superior al Magistraturii numeşte în funcţia de
magistrat-asistent la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie candidaţii reuşiţi la
concurs.
Art. 17. - Termenele prevăzute de prezentul regulament
se calculează potrivit dispoziţiilor art. 101 din Codul de procedură civilă.