HOTARARE Nr. 3
din 6 septembrie 2008
pentru modificarea si
completarea Hotararii nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului de organizare si
functionare si a Codului de etica profesionala si disciplina ale Uniunii
Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania
ACT EMIS DE:
UNIUNEA NATIONALA A PRACTICIENILOR IN INSOLVENTA DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 828 din 9 decembrie 2008
In temeiul art. 46 din Legea nr. 254/2007 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea
activităţii practicienilor în insolventă,
Congresul Uniunii
Naţionale a Practicienilor în Insolventă din România, reunit la Poiana Braşov în ziua de 6 septembrie 2008, hotărăşte:
Articol unic. - Se
aprobă modificările şi completările Statutului de organizare şi funcţionare şi
a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a
Practicienilor în Insolventă din România, aprobate prin Hotărârea Congresului
Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolventă din România nr. 3/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 839 şi 839 bis din 7 decembrie 2007.
I. - Statutul de
organizare şi funcţionare al Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolventă
din România, cuprins în anexa nr. I la Hotărârea nr. 3/2007, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Structura aparatului propriu şi bugetul de
venituri şi cheltuieli se
stabilesc în raport cu nevoile Uniunii şi în limita posibilităţilor financiare,
de către Consiliul naţional de conducere, denumit în continuare
CNC."
2. La articolul 12,
după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11), (12) şi (13), cu următorul cuprins:
„(11) Membrii
Uniunii care solicită trecerea din secţiunea persoanelor incompatibile în cea a
persoanelor compatibile trebuie să facă dovada calităţii de avocat, consilier
juridic, expert contabil, contabil autorizat, evaluator, auditor financiar,
arbitru, mediator, conciliator, expert financiar cu legitimaţia vizată la zi a
corpului profesional, precum şi dovada calităţii de asociat într-o societate
profesională ori într-un cabinet individual sau dovada de angajare în cadrul
profesiei prin carte de muncă ori contract.
(12) Membrii
Uniunii care au una sau mai multe dintre calităţile prevăzute la art. 28 alin.
(2) lit. b) din O.U.G. şi nu sunt funcţionari publici sunt compatibili cu
exercitarea profesiei de practician în insolventă numai dacă lucrează în
interiorul profesiei lor.
(13) Prevederile
art. 29 alin. (5) din O.U.G. cu privire la interdicţia exercitării profesiei de
către persoanele care au deţinut funcţii în cadrul direcţiilor generale ale
finanţelor publice, al Curţii de Conturi sau al Autorităţii pentru
Valorificarea Activelor Statului sunt aplicabile doar persoanelor care sunt
primite în profesie după data intrării în vigoare a Legii nr. 254/2007 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea
activităţii practicienilor în insolventă."
3. La articolul 12,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Reînscrierea în secţiunea
membrilor compatibili a Tabloului Uniunii a persoanelor înregistrate ca
suspendate la cerere se face la solicitarea acestora, cu aprobarea Consiliului
naţional de conducere al Uniunii."
4. După articolul
12 se introduc două noi articole, articolele 121 şi 122, cu următorul cuprins:
„Art. 121. - (1)
Asociatul unic din întreprinderea Profesională Unipersonală cu Răspundere
Limitată, precum şi asociatul coordonator nu pot fi angajaţi în propriile
societăţi.
(2) Asociatul coordonator poate fi remunerat sau poate primi o indemnizaţie, dar nu poate fi
salarizat.
(3) Asociaţii care nu au calitatea de asociaţi
coordonatori pot fi angajaţi cu contract de muncă în propria societate.
Art. 122. - (1)
Colaboratorul, ca persoană fizică, care optează pentru această formă de
exercitare a profesiei, în conformitatea cu art. 4 din lege, nu poate avea
raporturi de colaborare simultană cu mai multe societăţi profesionale sau
cabinete.
(2) Membrii Uniunii înscrişi în subsecţiunea IA
(practicieni stagiari) pot avea calitatea de angajaţi sau colaboratori la o
singură societate profesională ori cabinet de insolventă."
5. La articolul 13,
litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,i) să comunice filialei Uniunii, în termen de 30 de
zile, schimbările intervenite în legătură cu situaţiile de incompatibilitate,
precum şi cele de natură să aducă modificări ale datelor înscrise în Tabloul
Uniunii;".
6. La articolul 18,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
7. La articolul 20, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Congresul Uniunii este legal constituit
în prezenţa majorităţii membrilor prevăzuţi la art. 15, iar hotărârile sunt
valabil adoptate cu votul majorităţii membrilor prezenţi personal sau
reprezentaţi prin mandat."
,,a) stabileşte, în funcţie de forma de exercitare a
profesiei, limitele minime ale valorilor poliţelor de asigurare profesională
(limitele minime ale valorilor poliţelor de asigurare profesionale sunt
prevăzute în anexa nr. 5);".
8. La articolul 20,
după litera b) se introduc două noi litere, literele c) şi d), cu următorul
cuprins:
,,c) alege organele de conducere ale Uniunii dintre
candidaţii desemnaţi de adunările generale ale filialelor şi de CNC;
d) poate suspenda hotărâri ale adunărilor generale ale
filialelor dacă acestea contravin prevederilor legislative privind organizarea
activităţii practicienilor în insolventă sau se constată nereguli în ceea ce
priveşte organizarea activităţii filialei."
9. La articolul 28
alineatul (1), după litera o) se introduce o nouă literă, litera p), cu
următorul cuprins:
,,p) poate convoca reprezentanţii filialelor Uniunii
pentru analizarea activităţii filialei în cazul în care se constată
nerespectarea deciziilor Consiliului naţional de conducere sau a circularelor emise de Secretariatul general al Uniunii."
10. La articolul
30, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) asigură editarea legitimaţiilor şi a atestatelor
de membru;".
11. La articolul 36,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 36. - (1) Adunarea generală a filialei este legal
constituită în prezenţa majorităţii membrilor acesteia, iar hotărârile sunt
valabil adoptate cu votul majorităţii celor prezenţi personal sau reprezentanţi
prin mandat."
12. La articolul
38, litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,g) analizează şi avizează documentaţia de înscriere
la examenul de dobândire a calităţii de practician în insolvenţă, precum şi a
solicitanţilor pentru acces fără examen şi cu scutire de stagiu;".
13. La articolul 38,
după litera i) se introduc două noi litere, literele j) şi k), cu următorul
cuprins:
,,j) să comunice Secretariatului general, până la 1
martie a fiecărui an, evoluţia numărului de dosare de insolvenţă pentru anul
anterior, precum şi domeniile de activitate ale societăţilor aflate în
insolvenţă;
k) înaintează, în termen de 15 zile de la data adunării
generale, la Secretariatul general al Uniunii o caracterizare a
candidatului/candidaţilor desemnat/desemnaţi de adunare, relevând: calităţile
morale şi profesionale, realizările din activitatea de practician în
insolvenţă, implicarea în acţiunile întreprinse de consiliul de conducere al
filialei, precum şi în cele de pregătire profesională etc."
14. La articolul 44 alineatul (6), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) raport de activitate privind stagiul de pregătire
profesională efectuat, inclusiv dovada de participare la stagiul intensiv de
pregătire;".
15. La articolul 45,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) Examenul pentru dobândirea calităţii de
practician în insolvenţă definitiv constă în susţinerea unei lucrări scrise.
Lucrarea scrisă va reprezenta un studiu de caz din practica stagiarului.
Comisia de examinare va fi formată din practicieni în insolvenţă cu experienţă
profesională. Comisia poate avea în componenţă membri ai Consiliului naţional
de conducere al Uniunii, precum şi preşedinţii filialelor Uniunii din care fac
parte candidaţii."
16. La articolul 52 alineatul (3), literele d) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) dovada studiilor superioare de cel puţin 3 ani;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
g) solicitarea unui stagiu de adaptare de un an;".
17. La articolul 52,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) Calitatea de practician definitiv se obţine numai
după efectuarea unei perioade de stagiu de adaptare de un an. Stagiul de adaptare
se va efectua sub supravegherea unui coordonator de
stagiu."
18. La articolul 54,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Fiecare practician în insolvenţă stagiar are
obligaţia să urmeze programul intensiv de pregătire organizat la nivel central
pe durata unei săptămâni. Participarea la cursurile
intensive este obligatorie pentru participarea la examenul de
definitivat."
19. La articolul 54,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (41), cu următorul
cuprins:
„(41) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1) se va considera îndeplinită condiţia participării
la un seminar de pregătire profesională pentru persoanele care participă la
stagiu în calitate de lectori, precum şi pentru persoanele care publică în mod
susţinut articole în revista editată de Uniune."
20. La articolul 55,
după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (41) şi (42), cu următorul cuprins:
„(41) Persoanele
care au fost salariate în orice formă de exercitare a profesiei de practician
în insolvenţă pe o perioadă de 2 ani sau mai mare sunt scutite de stagiul de
pregătire profesională şi de examenul de definitivat.
(42) Persoanele care
au exercitat timp de 10 ani funcţia de consilier juridic, economist sau inginer
sunt scutite de examenul de definitivat cu condiţia ca acestea să fi fost
angajate cu normă întreagă de 8 ore pe zi sau, în cazul timpului parţial
specificat în contractele de muncă, numărul de ore însumate prevăzut în
contracte trebuind să asigure norma întreagă."
21. La articolul 56,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) CNC al Uniunii va reactualiza anual
lista cu îndrumătorii de stagiu pe baza unor criterii de selecţie, care vor lua
în considerare, în principal, următoarele:"
a) să aibă vechime de cel puţin 3 ani de la data
înscrierii în Tabloul UNPIR;
b) să nu fi suferit nicio sancţiune disciplinară de
natura celor prevăzute la cap. XIII;
c) venitul brut din activitatea de practician în
insolvenţă."
22. La articolul 57
alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) sediul social (inclusiv
codul poştal), filiale (acolo unde este cazul);".
23. La articolul 57
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Dovada înregistrării în Registrul societăţilor profesionale
se face prin emiterea unui certificat de înregistrare a societăţii, al cărui
format şi conţinut vor fi stabilite prin decizie a CNC al Uniunii."
24. La articolul 57, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Este interzisă înscrierea în Registrul
societăţilor profesionale a unei societăţi cu denumire identică sau
asemănătoare cu a uneia deja înregistrate, atât în denumirea întreagă, cât şi
în cuvintele ce o compun, inclusiv cele care sugerează o prescurtare sau
iniţiale, cu excepţia sintagmelor utilizate în profesie (insolvenţă, insolvent,
judiciar, expert etc)."
25. La articolul 57,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat,
alineatul (61), cu următorul
cuprins:
„(61) Nu pot fi
înregistrate sucursale, puncte de lucru sau alte dezmembrămite fără
personalitate juridică ale societăţii."
26. După articolul
57 se introduce un nou articol, articolul 571, cu următorul cuprins:
„Art. 571. - Normele
privind înregistrările în Registrul societăţilor profesionale sunt stabilite de
CNC."
27. La articolul 58,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Filialele societăţilor profesionale au regimul
juridic al formei de societate. Acestea sunt obligate să achite taxa anuală şi
să se asigure profesional pentru plafonul minim de asigurare profesională.
Contribuţia anuală pe tranşe de venituri se plăteşte ia filiala Uniunii pe raza
căreia funcţionează."
28. La articolul 64, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 64. - (1) Tabloul Uniunii se reactualizează lunar
pe site-ul oficial al Uniunii şi se publică anual în Monitorul Oficial al
României, Partea I bis, prin grija Secretariatului
general al Uniunii."
29. La articolul 67,
după alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (51), cu următorul
cuprins:
„(51) In cazul în
care societăţile profesionale sau cabinetele individuale îşi schimbă sediul
social, plata cotizaţiei variabile datorate Uniunii va fi împărţită pe 4
trimestre şi se va achita filialelor în funcţie de durata cât a activat pe raza
respectivei filiale."
30. La articolul 71,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Normativele de cheltuieli pentru protocol,
deplasări în ţară şi în străinătate, organizări de evenimente, dotări cu
inventar gospodăresc şi cu mijloace de transport se aprobă de preşedintele
Uniunii. Sumele lunare reprezentând cheltuieli curente ale Uniunii se aprobă de
secretarul general al Uniunii pe bază de referat."
31. La articolul 73,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 73. - (1) Distribuirea către practicienii în
insolvenţă de către filialele Uniunii a sumelor colectate în fondul de
lichidare se va face pe baza următoarelor criterii:
a) cheltuieli de procedură
pentru dosare deschise în baza Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei,
cu modificările ulterioare, în ordinea vechimii;
b) cheltuieli de procedură pentru dosare deschise în
baza Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea
în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la
autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările
ulterioare, şi a Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, în ordinea vechimii;
c) onorarii stabilite prin hotărâre judecătorească
pentru dosarele deschise în baza Legii nr. 85/2006, cu modificările ulterioare, în ordinea vechimii;
d) onorarii stabilite pentru procedura prevăzută de
Legea nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr.
31/1990, republicata, cu modificările şi completările ulterioare, în ordinea
vechimii."
32. La articolul 73,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Cheltuielile de procedură sunt constituite din
cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea
debitorului, plata utilităţilor, plata remuneraţiei persoanelor angajate,
arhivare, taxe, timbre, notificări, convocări şi comunicări ale actelor de
procedură, efectuate de administratorul judiciar şi/sau lichidator, şi sunt
acordate numai în măsura în care acestea sunt menţionate expres în încheierea
de şedinţă."
33. La articolul 73,
după alineatul (4) se introduc patru noi alineate, alineatele (5), (6), (7) şi
(8), cu următorul cuprins:
„(5) Nu reprezintă cheltuieli de procedură, ci sunt
cheltuieli proprii ale cabinetului sau ale societăţii profesionale următoarele:
cheltuieli de transport, consumabile, abonamente, chirie, asigurare
profesională, cotizaţie profesională, întreţinere şi reparaţii, cheltuieli
indirecte etc.
(6) Cheltuielile privind angajarea cu plată sau prin
contract de colaborare pentru buna administrare a dosarului se suportă din
fonduri proprii, iar practicianul/nepracticianul care a beneficiat de un astfel
de contract de colaborare nu poate solicita în mod expres sume din fondul de
lichidare.
(7) Obligaţia privind plata sumelor din fondul de
lichidare către practicienii în insolvenţă aparţine filialei Uniunii pe raza
căreia îşi are sediul debitoarea.
(8) In cazul în care un practician este numit de
judecătorul-delegat într-un dosar în temeiul Legii nr. 359/2004 sau al Legii
nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fiindu-i
fixat un onorariu şi, ulterior, prin trecerea la procedura simplificată
prevăzută de Legea nr. 85/2006, cu modificările ulterioare, îi mai este
stabilit un onorariu, eventual şi cheltuieli de procedură de către
judecătorul-sindic, acesta va solicita un singur onorariu din fondul de
lichidare. Această plată se va face pentru deconturile înaintate în dosarul
trecut în procedura simplificată prevăzută de legea privind procedura
insolvenţei."
34. După articolul
73 se introduce un nou articol, articolul 731, cu următorul cuprins:
„Art. 731, - (1)
Pentru decontarea din fondul de lichidare, filiala Uniunii solicită următoarele
documente justificative:
a) sentinţa/încheierea în original prin care
judecătorul-sindic sau judecătorul-delegat stabileşte onorariul de achitat,
respectiv cheltuielile de procedură;
b) orice document din care rezultă că debitoarea nu
deţine bunuri sau sume de bani în patrimoniu;
c) factură, numai în cazul în care societatea este
radiată.
(2) Pentru decontarea din fondul de lichidare, în
situaţia în care din sentinţă sau din încheiere nu rezultă în mod expres faptul
că debitoarea deţine bunuri sau sume de bani în averea sa, filiala Uniunii
poate solicita orice raport întocmit pe parcursul procedurii (de observaţie,
adminsitrare sau lichidare), bilanţul de la începutul lichidării, inventarul
bunurilor societăţii debitoare, adeverinţă eliberată de serviciile de impozite
şi taxe, eventual certificatul de radiere.
(3) In situaţia avansării unor sume din fondul de
lichidare, în cazul în care în sentinţă/încheiere nu se prevede în mod expres
că suma urmează a fi returnată, solicitantul, pe lângă documentele prevăzute la
alin. (1), va da şi o declaraţie pe propria răspundere prin care se obligă să restituie
avansul, în termen de 10 zile lucrătoare de la valorificarea activului
debitoarei.
(4) Decontarea din fondul de lichidare, în condiţiile
în care în averea debitoarei existau bunuri ce puteau fi valorificate sau sume
de bani, constituie abatere."
35. La articolul 74,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) In cazul schimbării formei de exercitare a
profesiei, sumele restante din fondul de lichidare se transferă, după caz,
către noi forme de organizare, pe bază de declaraţii scrise, în 3 exemplare,
dintre care un document exemplar pentru filiala din care fac parte membrii.
Declaraţia scrisă va fi însoţită de documente justificative."
36. Articolul 84 se
abrogă.
37. Titlul capitolului XIV se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„CAPITOLUL XIV
Dispoziţii finale”
38. La anexa nr. 2 la statut, la litera B „Etapa
de evaluare", punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„9. efectuarea unui stagiu de adaptare de un an."
39. La anexa nr. 4 la statut, punctele 1, 5 şi 6b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„1. cerere disponibilitate denumire/opţiune denumire
.... 30 lei;
.............................................................................................
5. cerere furnizare informaţii/extras registru...........100
lei;
.............................................................................................
6. b) cerere eliberare acte/copii
certificate..............30 lei;".
40. La anexa nr. 5
la statut, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Taxa de înscriere
la examenul de dobândire a calităţii de practician în insolvenţă va fi de 600
lei."
41. La anexa nr. 5
la statut, la articolul 2, literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,a) 600 lei pentru persoane fizice care au promovat
examenul de acces în profesie;
b) 6.000 lei pentru persoanele fizice care beneficiază
de înscrierea în profesie cu scutire de examen şi stagiu de pregătire
profesională;".
42. La anexa nr. 5
la statut, articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Taxa de susţinere a
examenului de definitivat în profesie este de 300 lei."
43. La anexa nr. 6
la statut, la Contractul de societate al societăţii civile profesionale cu
răspundere limitată, la articolul 12, litera a) se abrogă.
44. La anexa nr. 6
la statut, la Contractul de societate al societăţii civile profesionale cu
răspundere limitată, la articolul 12, litera b) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,b) repartizarea venitului net al societăţii;".
45. La anexa nr. 6 la statut, la Contractul de societate al societăţii civile profesionale cu răspundere
limitată, articolul 21 se abrogă.
46. La anexa nr. 6 la statut, la Contractul de
societate al societăţii civile profesionale cu răspundere limitată, titlul
articolului 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 22
Repartizarea venitului”
47. Anexa nr. 8 la statut se modifică şi va avea
următorul cuprins:
Preşedintele Uniunii Naţionale
a Practicienilor în Insolvenţă din România,
Arin Octav Stănescu
Secretarul general al Uniunii
Naţionale a Practicienilor în
Insolvenţă din România,
Alexandru Frumosu
„ANEXA Nr. 8*) la
statut
Formatul registrului societăţilor profesionale
II. - Codul de etică
profesională şi disciplină al Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă
din România, cuprins în anexa nr. II la Hotărârea nr. 3/2007, se completează după cum urmează:
- După articolul 33 se introduce un nou articol,
articolul 331, cu următorul cuprins:
„Art. 331 - Membrii Uniunii nu vor solicita
decontarea din fondul de lichidare în condiţiile în
care în averea debitoarei existau bunuri sau sume de bani ce puteau fi
valorificate."
*) Anexa este reprodusă în facsimil