HOTARARE Nr. 320 din 24 august 2005
pentru aprobarea Regulamentului Institutului National al Magistraturii
ACT EMIS DE: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
PLENUL
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 850 din 20 septembrie 2005
In temeiul art. 133 alin. (5) si (7) din Constitutia Romaniei, republicata,
si al art. 24 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al
Magistraturii, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere dispozitiile art. 106 lit. b) din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecatorilor si procurorilor, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul Institutului National al Magistraturii, cuprins in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Consiliului
Superior al Magistraturii nr. 160/2004 pentru aprobarea Regulamentului
Institutului National al Magistraturii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 880 din 27 septembrie 2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, se abroga.
Art. 3
Prezenta hotarare va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecator dr. Dan Lupascu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
Institutului National al Magistraturii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National al Magistraturii, denumit in continuare Institut,
este organizat si functioneaza potrivit Legii nr. 304/2004 privind organizarea
judiciara, Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si
Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, astfel cum au
fost modificate si completate, precum si prevederilor prezentului regulament.
(2) Institutul este institutie publica aflata sub coordonarea Consiliului
Superior al Magistraturii.
(3) Institutul are personalitate juridica si sediul in municipiul
Bucuresti.
(4) Institutul realizeaza formarea initiala a judecatorilor si
procurorilor, formarea profesionala continua a judecatorilor si procurorilor in
functie, precum si formarea formatorilor, in conditiile legii.
(5) Institutul nu face parte din sistemul national de invatamant si
educatie si nu este supus dispozitiilor legale referitoare la acreditarea
institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor.
CAP. 2
Structura organizatorica a Institutului
Art. 2
(1) Structura organizatorica a Institutului include:
a) organele de conducere;
b) departamentul de formare initiala;
c) departamentul de formare continua;
d) departamentul de formare a formatorilor;
e) departamentul economico-administrativ.
(2) Departamentele prevazute la alin. (1) colaboreaza in vederea
indeplinirii atributiilor ce le revin. Personalul acestora exercita atributiile
stabilite prin fisa postului, intocmita de conducatorul departamentului si
aprobata de directorul Institutului.
CAP. 3
Conducerea Institutului
Art. 3
Organele de conducere ale Institutului sunt: consiliul stiintific,
directorul, 2 directori adjuncti si directorul executiv.
Art. 4
(1) Consiliul stiintific este format din 13 membri, dupa cum urmeaza: un
judecator al Inaltei Curti de Casatie si Justitie; un procuror de la Parchetul
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie; un judecator al Curtii de Apel
Bucuresti; un procuror de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, 3
profesori universitari de la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti,
Facultatea de Drept a Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi si
Facultatea de Drept a Universitatii "Babes-Bolyai din Cluj-Napoca; 3
reprezentanti alesi ai personalului de instruire din cadrul Institutului; un
reprezentant al auditorilor de justitie; un reprezentant al asociatiilor
profesionale, legal constituite, ale judecatorilor si procurorilor, precum si
directorul Institutului.
(2) Durata mandatului membrilor consiliului stiintific este de 3 ani si
poate fi reinnoit, cu exceptia reprezentantului auditorilor de justitie, care
este ales pentru un an.
(3) Consiliul stiintific este convocat de catre directorul Institutului
sau, dupa caz, o treime din numarul membrilor sai, consiliul pedagogic ori de
Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Sedintele consiliului stiintific sunt prezidate de catre directorul
Institutului, iar in lipsa acestuia, de catre unul dintre membrii consiliului
stiintific, desemnat de acesta.
Art. 5
(1) Desemnarea judecatorilor si procurorilor in consiliul stiintific se
face dintr-o lista de 3 propuneri, inaintata Consiliului Superior al
Magistraturii de catre colegiile de conducere ale instantelor si parchetelor
prevazute la art. 4 alin. (1).
(2) Profesorii universitari de la Facultatea de Drept a Universitatii din
Bucuresti, Facultatea de Drept a Universitatii "Alexandru Ioan Cuza"
din Iasi si Facultatea de Drept a Universitatii "Babes-Bolyai" din
Cluj-Napoca vor fi recomandati de decanatele celor 3 facultati, la solicitarea
Institutului, transmisa cu 3 luni inainte de expirarea mandatelor.
(3) Reprezentantii personalului de instruire din cadrul Institutului sunt
alesi prin vot secret, in adunarea generala a acestuia, convocata si prezidata
de directorul Institutului.
(4) Reprezentantul auditorilor de justitie este ales prin vot secret, in
adunarea generala a auditorilor de justitie, convocata si prezidata de
directorul Institutului. Alegerea se face in cel mult 30 de zile de la
inceputul anului de invatamant.
(5) Reprezentantul asociatiilor profesionale, legal constituite, ale
judecatorilor si procurorilor este desemnat de Consiliul Superior al
Magistraturii dintre propunerile formulate de aceste asociatii. Criteriile de
selectie a candidatilor se stabilesc prin hotarare a Consiliului Superior al
Magistraturii, dupa consultarea tuturor asociatiilor profesionale legal
constituite.
Art. 6
(1) Institutul este obligat sa solicite Consiliului Superior al
Magistraturii, in conditiile prezentului regulament, desemnarea noilor membri
cu cel putin 3 luni anterior expirarii mandatelor membrilor in functie.
(2) Criteriile de selectie prevazute la art. 5 alin. (5) vor fi stabilite
in termen de 30 de zile de la publicarea prezentului regulament in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Desemnarea reprezentantului asociatiilor profesionale, legal constituite,
ale judecatorilor si procurorilor se va face in termen de 30 de zile de la
expirarea termenului prevazut la alin. (2).
Art. 7
(1) Consiliul stiintific hotaraste asupra problemelor care privesc
organizarea si functionarea Institutului.
(2) Consiliul stiintific are urmatoarele atributii:
a) aproba planurile de invatamant pentru cursurile de formare initiala si
cursurile de formare continua a judecatorilor si procurorilor, organizate sau,
dupa caz, coordonate de Institut;
b) propune Consiliului Superior al Magistraturii numarul anual de cursanti
ai Institutului, data si locul organizarii concursului de admitere la Institut,
tematica si bibliografia pentru concursul de admitere si programul de formare
profesionala a auditorilor de justitie;
c) propune Consiliului Superior al Magistraturii programul de formare
profesionala continua a judecatorilor si procurorilor;
d) propune Consiliului Superior al Magistraturii numirea si revocarea din
functie a directorului si a directorilor adjuncti ai Institutului;
e) avizeaza numirea si eliberarea din functie a personalului de
specialitate juridica asimilat magistratilor;
f) propune Consiliului Superior al Magistraturii structura organizatorica,
statele de functii si statele de personal ale Institutului;
g) propune Consiliului Superior al Magistraturii numirea comisiilor de
admitere, de elaborare a subiectelor si de solutionare a contestatiilor pentru
concursul de admitere la Institut, concursul de admitere in magistratura,
examenul de capacitate, concursul pentru promovarea judecatorilor si
procurorilor in functii de executie si concursul sau examenul pentru numirea
acestora in functii de conducere, in conditiile legii;
h) avizeaza proiectul de buget al Institutului;
i) aproba Regulamentul de ordine interioara al caminului auditorilor de
justitie si Regulamentul bibliotecii Institutului;
j) propune Consiliului Superior al Magistraturii modificarea regulamentului
Institutului;
k) aproba programul relatiilor externe ale Institutului.
(3) Consiliul stiintific hotaraste asupra oricaror alte probleme care
privesc organizarea si functionarea Institutului, stabilite de lege,
regulamente ori de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 8
(1) Consiliul stiintific isi desfasoara activitatea in prezenta a doua
treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu votul majoritatii
membrilor prezenti.
(2) Sedintele consiliului stiintific sunt ordinare sau extraordinare.
(3) Consiliul stiintific se intruneste lunar in sedinta ordinara.
(4) Lucrarile sedintei se inregistreaza si se consemneaza intr-un
proces-verbal care va fi semnat de participantii la sedinta.
(5) Hotararile consiliului stiintific se semneaza de directorul
Institutului sau, dupa caz, de membrul desemnat care a prezidat sedinta.
Art. 9
(1) Consiliul stiintific al Institutului are ca organ consultativ consiliul
pedagogic.
(2) Din consiliul pedagogic fac parte directorul si directorii adjuncti ai
Institutului, sefii de catedra, titularii de disciplina, precum si 2
reprezentanti ai coordonatorilor de practica, unul pentru grupele de judecatori
si unul pentru grupele de procurori.
(3) Cei 2 reprezentanti ai coordonatorilor de practica sunt alesi anual, in
adunarile generale ale acestora, convocate si prezidate de directorul
Institutului.
Art. 10
Consiliul pedagogic al Institutului analizeaza si formuleaza propuneri
privind:
a) directiile de studiu ale Institutului;
b) programul de invatamant (curriculum) si programele analitice intocmite
pentru fiecare disciplina din cadrul formarii initiale;
c) domeniile si temele cuprinse in programul de formare continua a
judecatorilor si procurorilor;
d) modul de organizare a activitatii de formare initiala si activitatii de
formare continua, precum si masurile necesare indeplinirii obiectivelor de
studiu ale Institutului;
e) orice alte aspecte privind activitatea de studiu desfasurata de
Institut.
Art. 11
(1) Consiliul pedagogic se intruneste lunar sau ori de cate ori este
necesar, la convocarea directorului Institutului sau a unei treimi din numarul
membrilor sai.
(2) Consiliul pedagogic isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin
jumatate plus unu din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu majoritatea
voturilor membrilor prezenti.
(3) Lucrarile consiliului pedagogic sunt conduse de persoana desemnata la
inceputul sedintei dintre membrii sai.
(4) Lucrarile consiliului pedagogic se inregistreaza si se consemneaza
intr-un proces-verbal, semnat de participantii la sedinta.
(5) Hotararile consiliului pedagogic se semneaza de persoana care a
prezidat sedinta.
Art. 12
(1) Directorul Institutului si directorii adjuncti sunt numiti pentru un
mandat de 3 ani de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea
consiliului stiintific al Institutului, din randul personalului de instruire de
specialitate juridica al Institutului, al judecatorilor si procurorilor sau al
cadrelor didactice din invatamantul superior juridic acreditat potrivit legii.
(2) Directorul Institutului si adjunctii acestuia pot fi revocati din
functie in conformitate cu dispozitiile art. 50 din Legea nr. 303/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
(3) Directorul executiv este numit si revocat din functie in conditiile
legii.
Art. 13
(1) Directorul Institutului are, in principal, urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea curenta a activitatii Institutului;
b) convoaca consiliul stiintific al Institutului in sedinte ordinare si
extraordinare si stabileste proiectul ordinii de zi;
c) reprezinta Institutul in relatiile cu autoritatile si institutiile
publice, persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate;
d) este ordonator secundar de credite;
e) numeste si elibereaza din functie, prin decizie, personalul Institutului
National al Magistraturii, in conditiile legii;
f) ia masuri pentru executarea hotararilor consiliului stiintific al
Institutului.
(2) Directorul Institutului exercita orice alte atributii prevazute de lege
sau regulamente ori stabilite de Consiliul Superior al Magistraturii sau de
Consiliul stiintific al Institutului.
(3) Directorul Institutului poate delega directorilor adjuncti o parte din
atributiile sale.
Art. 14
(1) Directorii adjuncti ai Institutului au, in principal, urmatoarele
atributii:
a) asigura respectarea programelor de studiu si a normelor de disciplina
interioara;
b) asigura elaborarea, dupa caz, a proiectelor de curriculum, de politici
si strategii de formare a judecatorilor si procurorilor;
c) coordoneaza departamentele incredintate de directorul Institutului;
d) asigura elaborarea proiectului statului de functii si de personal;
e) asigura elaborarea proiectului programului de relatii externe al
Institutului;
f) asigura efectuarea lucrarilor necesare pentru relatiile cu autoritatile
si institutiile publice, cu specialistii romani sau straini, precum si cu
reprezentantele diplomatice straine din Romania, in vederea promovarii
intereselor Institutului in raporturile cu acestea;
g) asigura relatiile cu mass-media si cu publicul;
h) efectueaza lucrarile privind primirea in audienta la conducerea
Institutului.
(2) Directorii adjuncti exercita orice alte atributii prevazute de lege sau
regulamente ori stabilite de Consiliul Superior al Magistraturii, Consiliul
stiintific sau de directorul Institutului.
(3) Directorul Institutului stabileste, prin decizie, atributiile fiecarui
director adjunct.
Art. 15
(1) Directorul executiv conduce activitatea departamentului
economico-administrativ.
(2) Atributiile directorului executiv sunt stabilite prin decizie de catre
directorul Institutului.
CAP. 4
Departamentul de formare initiala
Art. 16
(1) Durata formarii profesionale a auditorilor de justitie este de 2 ani.
Dupa absolvirea primului an de studiu auditorii de justitie opteaza, in ordinea
mediilor si in raport cu numarul posturilor stabilite de Consiliul Superior al
Magistraturii, pentru functia de judecator sau procuror.
(2) Programul de formare a auditorilor de justitie se elaboreaza de catre
personalul de instruire al Institutului, in cadrul catedrelor, si se supune
spre avizare consiliului stiintific.
(3) Programul de formare prevazut la alin. (2) se aproba de Consiliul
Superior al Magistraturii, la propunerea Consiliului stiintific al
Institutului.
Art. 17
(1) In primul an de studiu formarea profesionala a auditorilor de justitie
se axeaza pe aprofundarea cunostintelor necesare pentru profesiile de judecator
si procuror, conform programului de formare.
(2) Numarul de conferinte si dezbateri tematice pentru fiecare disciplina
este prevazut in programul de invatamant si se desfasoara in conformitate cu
programele analitice aprobate.
(3) Programul de invatamant are la baza programele analitice pentru fiecare
disciplina, cu precizarea temelor si subtemelor, precum si a numarului de ore
alocat pentru fiecare.
(4) Nota acordata auditorilor de justitie la sfarsitul primului an de
studii, la fiecare materie, reprezinta media dintre nota obtinuta pentru
activitatea desfasurata la dezbaterile tematice si nota obtinuta la evaluarea
finala.
(5) Media finala a primului an de studii reprezinta media notelor obtinute
la fiecare materie, conform alin. (4).
Art. 18
(1) Activitatea auditorilor de justitie din cel de-al doilea an de studii
se desfasoara conform programului de practica, in cadrul instantelor
judecatoresti si al parchetelor, sub indrumarea tutorilor de practica,
alternativ cu modulele stabilite conform programei Institutului.
(2) Tutorii de practica sunt judecatori si procurori de la instante si,
respectiv, parchete, care fac parte din personalul de instruire al
Institutului. Tutorii sunt recomandati de conducerile instantelor si
parchetelor, propusi de consiliul stiintific si numiti de Consiliul Superior al
Magistraturii.
(3) Auditorii de justitie din cel de-al doilea an de studii continua, in
paralel cu stagiile de practica, formarea in cadrul Institutului, conform
programului de formare initiala, sub forma de module, cu caracter preponderent
practic.
(4) Auditorii de justitie din cel de-al doilea an de studii sustin pe
parcursul anului testari la sfarsitul fiecarei etape a stagiului de practica,
precum si la terminarea fiecarui modul, conform programului de practica si
programului de invatamant.
(5) Nota acordata auditorilor de justitie la sfarsitul celui de-al doilea
an de studii reprezinta media dintre notele obtinute la testarile mentionate la
alin. (4), conform programului de formare initiala.
Art. 19
(1) Formatorii sunt obligati sa respecte programa analitica si orarul. In
mod exceptional, modificarea orarului si a programelor analitice sau inlocuirea
formatorilor se poate face de directorul Institutului, cu acordul consiliului
stiintific.
(2) In cadrul fiecarei catedre/discipline se organizeaza lunar sau ori de
cate ori este nevoie sedinta membrilor acesteia, la convocarea titularului de
catedra/disciplina, in scopul asigurarii pregatirii unitare a auditorilor de
justitie.
Art. 20
(1) Personalul de instruire evalueaza activitatea desfasurata de auditorii
de justitie, prin acordarea de note sau, dupa caz, calificative intr-o fisa
individuala.
(2) Criteriile de evaluare se aproba de Consiliul stiintific al
Institutului, la propunerea consiliului pedagogic.
(3) Notele si calificativele se centralizeaza la incheierea fiecarei
perioade de studiu sau stagiu de practica si au pondere in media finala de absolvire.
(4) Nota minima admisa la fiecare proba este 5,00 (cinci).
(5) Contestarea notelor la probele si examenele din timpul formarii
profesionale nu este admisa. Auditorii de justitie au dreptul sa ceara
recorectarea lucrarilor in termen de 48 de ore de la afisarea rezultatelor la
sediul Institutului.
(6) Proba sau examenul la care nu s-a obtinut nota minima prevazuta la
alin. (4) mai poate fi sustinuta/sustinut o singura data, in prima sesiune
anuntata de Institut. Nepromovarea la cea de-a doua sesiune atrage
exmatricularea din Institut, in baza hotararii consiliului stiintific.
Art. 21
Trimestrial sau ori de cate ori este necesar consiliul stiintific face
analiza modului de desfasurare a procesului de invatamant si a stagiilor de practica,
avand in vedere si opiniile auditorilor de justitie.
CAP. 5
Departamentul de formare continua
Art. 22
Departamentul de formare continua este organizat si functioneaza in
conformitate cu prevederile Regulamentului privind modul de desfasurare a
cursurilor de formare profesionala continua a judecatorilor si procurorilor si
atestare a rezultatelor obtinute, aprobat prin hotarare a Consiliului Superior
al Magistraturii.
Art. 23
Institutul elaboreaza programul anual de formare continua a judecatorilor
si procurorilor, pe care il supune aprobarii Consiliului Superior al
Magistraturii pana cel mai tarziu in luna noiembrie a anului in curs, pentru
anul urmator.
Art. 24
Institutul coordoneaza activitatea de formare profesionala continua a
judecatorilor si procurorilor, realizata de curtile de apel si de parchetele de
pe langa acestea, prin avizarea tematicii de pregatire, furnizarea materialelor
documentare si formarea formatorilor.
CAP. 6
Departamentul de formare a formatorilor
Art. 25
Institutul realizeaza formarea formatorilor, conform dispozitiilor art. 93
alin. (1) din Legea nr. 304/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 26
Selectia candidatilor care si-au anuntat intentia de a deveni formatori ai
Institutului se realizeaza de catre o comisie numita prin hotarare a
consiliului stiintific, conform unei proceduri publice si transparente, cu
aplicarea unor criterii obiective stabilite prin strategia de recrutare a
formatorilor Institutului, aprobata de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 27
(1) Dupa etapa de pregatire si evaluare finala a formatorilor, consiliul
stiintific propune Consiliului Superior al Magistraturii numirea acestora.
(2) In mod exceptional, consiliul stiintific poate folosi ca formatori la
formarea continua si alti specialisti decat cei aflati pe lista de formatori,
situatie care va fi comunicata de indata Consiliului Superior al Magistraturii,
spre aprobare.
Art. 28
Personalul de instruire al Institutului poate beneficia de formare in
domeniul tehnicilor pedagogice.
CAP. 7
Departamentul economico-administrativ
Art. 29
Departamentul economico-administrativ este format din:
a) serviciul financiar-contabil;
b) serviciul resurse umane;
c) serviciul secretariat, protocol si administrativ;
d) serviciul documentare.
Art. 30
Serviciul financiar-contabil are urmatoarele atributii:
a) asigura buna desfasurare a activitatii financiar-contabile;
b) angajeaza, alaturi de director, prin semnatura directorului executiv
sau, in lipsa acestuia, a inlocuitorului sau Institutul in toate operatiunile
patrimoniale;
c) organizeaza efectuarea lucrarilor de planificare financiara, intocmirea
lucrarilor cu privire la veniturile si cheltuielile Institutului, planul de
casa, fondul pentru salarii, precum si a altor lucrari financiar-contabile,
conform legii;
d) organizeaza si asigura controlul gestiunii si efectuarea inventarierii
patrimoniului Institutului;
e) pastreaza registrele si dosarele administrative privind activitatea
financiar-contabila;
f) indeplineste orice alte atributii cu caracter financiar-contabil
prevazute de lege sau incredintate de conducerea Institutului.
Art. 31
Serviciul resurse umane are urmatoarele atributii:
a) organizeaza concursurile pentru ocuparea posturilor vacante de personal
de specialitate juridica asimilat magistratilor, personal contractual si
functionari publici din cadrul Institutului;
b) asigura si raspunde de respectarea conditiilor cerute de lege privind
incadrarile in grilele si gradele salariale;
c) completeaza carnetele de munca si registrul de evidenta a salariatilor;
d) urmareste intocmirea fiselor de evaluare a salariatilor;
e) urmareste intocmirea si pastrarea declaratiilor de interese,
declaratiilor de avere si a celorlalte declaratii prevazute de lege ale
personalului de specialitate juridica asimilat magistratilor si ale
functionarilor publici;
f) propune actualizarea statului de functii si a statului de personal;
g) indeplineste orice alte atributii referitoare la resursele umane,
incredintate de conducerea Institutului.
Art. 32
Serviciul secretariat, protocol si administrativ are urmatoarele atributii:
a) pastreaza dosarele auditorilor de justitie;
b) intocmeste foile matricole, cataloagele si alte evidente necesare
privind activitatile de invatamant, frecventarea si absolvirea cursurilor si
elibereaza atestate auditorilor de justitie;
c) primeste si distribuie corespondenta Institutului, redacteaza
corespondenta trimisa de acesta sub semnatura directorului sau a directorilor
adjuncti;
d) asigura arhivarea documentelor primite sau elaborate in Institut si
raspunde de pastrarea si conservarea acestora;
e) comunica celorlalte compartimente datele si documentele necesare, in
vederea indeplinirii atributiilor ce le revin;
f) raspunde de activitatea administrativ-gospodareasca a Institutului,
asigurand aprovizionarea cu bunurile necesare si gestionarea acestora;
g) duce la indeplinire masurile stabilite pentru asigurarea conditiilor
corespunzatoare de lucru in Institut, conform normelor de protectie a muncii si
celor pentru paza cladirii si a bunurilor, precum si pentru paza contra
incendiilor, conform legii;
h) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege sau incredintate de
conducerea Institutului.
CAP. 8
Personalul Institutului
SECTIUNEA I
Dispozitii comune
Art. 33
In cadrul Institutului isi desfasoara activitatea urmatoarele categorii de
personal:
a) judecatori si procurori;
b) personal de specialitate juridica asimilat magistratilor;
c) functionari publici;
d) personal contractual;
e) cadre didactice din invatamantul superior, acreditat conform legii.
Art. 34
(1) Personalul de instruire al Institutului este asigurat, de regula, din
randul judecatorilor si procurorilor in functie, care pot fi detasati in cadrul
Institutului, cu acordul lor si cu avizul consiliului stiintific, conform
legii.
(2) Pentru desfasurarea procesului de formare profesionala Institutul poate
folosi, in conditiile legii, si cadre didactice din invatamantul juridic
superior acreditat potrivit legii, alti specialisti romani si straini, precum
si personal de specialitate juridica prevazut la art. 86 alin. (1) din Legea
nr. 303/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Personalul de instruire al Institutului are obligatia de a asigura
desfasurarea programelor de formare initiala, de formare continua a
judecatorilor si procurorilor, precum si de formare profesionala a
formatorilor, pe baza programelor aprobate.
Art. 35
(1) Personalul de specialitate juridica asimilat magistratilor indeplineste
atributii specifice de organizare si instruire in cadrul departamentelor de
formare initiala, de formare continua si de formare a formatorilor.
(2) Salarizarea personalului de instruire al Institutului prin plata cu ora
se face in functie de numarul de ore de seminar sau de curs sustinute, de indemnizatia
bruta lunara a functiei de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie si
de norma didactica stabilita conform art. 80 alin. (2) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Personalul prevazut la alin. (1) beneficiaza de drepturile si are
indatoririle prevazute de lege pentru judecatori si procurori.
Art. 36
(1) Posturile de functionari publici se ocupa in conformitate cu
prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Ocuparea posturilor de catre personalul contractual se face in
conformitate cu prevederile Codului muncii.
(3) Personalul de conducere al Institutului, personalul de specialitate
juridica asimilat magistratilor, functionarii publici si personalul contractual
raspund penal, disciplinar si civil, conform legii.
Art. 37
Colaboratorii externi ai Institutului National al Magistraturii sunt
salarizati conform legii.
SECTIUNEA a II-a
Ocuparea posturilor vacante de personal de specialitate juridica asimilat
magistratilor
Art. 38
(1) Poate ocupa un post de executie de personal de specialitate juridica
asimilat magistratilor, in departamentele de formare a judecatorilor si
procurorilor din cadrul Institutului, persoana care indeplineste conditiile
prevazute la art. 13 alin. (2) lit. a) - e) din Legea nr. 303/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, si a promovat concursul organizat de
Institut.
(2) Numirea pe posturi de personal de specialitate juridica asimilat
magistratilor a persoanelor care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1)
se face prin decizie a directorului Institutului.
Art. 39
(1) Pentru inscrierea la concurs, candidatii vor prezenta urmatoarele acte:
a) actul de identitate, in copie;
b) certificatul de nastere si certificatul de casatorie, in copie;
c) diploma de licenta si foaia matricola a anilor de studii, in copie;
d) certificatul de cazier judiciar;
e) certificatul de cazier fiscal;
f) cerere-tip;
g) curriculum vitae;
h) carnetul de munca sau alte acte doveditoare ale vechimii in
specialitate, in copie;
i) chitanta de plata a taxei de inscriere;
j) doua fotografii color tip "buletin".
(2) Copiile actelor mentionate la alin. (1) vor fi certificate spre
conformitate.
(3) Candidatii vor depune si o recomandare privind profilul profesional si
moral de la ultimul loc de munca. Candidatii care nu au mai fost angajati
anterior vor depune o recomandare de la ultima institutie de invatamant
absolvita.
(4) Candidatii sunt obligati sa depuna la dosar o adeverinta medicala
eliberata de medicul de familie, din care sa reiasa ca sunt apti pentru
exercitarea functiei.
Art. 40
(1) Examinarea candidatilor se face prin sustinerea unei probe scrise la o
limba straina, la alegere dintre engleza si franceza, a unei probe scrise de
verificare a cunostintelor teoretice si a unui interviu.
(2) Tematica pentru probele de concurs si bibliografia, data si locul
sustinerii concursului, numirea comisiilor de concurs, numarul de posturi
scoase la concurs, precum si cuantumul taxei de inscriere la concurs se propun
de catre directorul Institutului si se aproba de consiliul stiintific.
(3) Data si locul sustinerii concursului si numarul posturilor vacante,
termenul pentru depunerea actelor de inscriere la concurs si cuantumul taxei de
inscriere se aduc la cunostinta celor interesati prin afisare la sediul
Institutului, prin intermediul mass-media si prin publicarea pe pagina de
Internet a Institutului, cu cel putin 30 de zile inainte de data concursului.
Tematica si bibliografia se afla in permanenta pe site-ul Institutului,
incepand cu data anuntarii concursului si pe toata durata acestuia.
(4) Cererile-tip pentru inscrierea la concurs se depun cu cel putin 15 zile
inainte de data concursului la serviciul resurse umane al Institutului.
(5) Consiliul stiintific al Institutului numeste comisia de examinare si
comisia de contestatii.
Art. 41
(1) Comisia de examinare intocmeste cu o zi inaintea concursului 3 variante
de subiecte pentru limba straina, care se depun in plicuri separate si
sigilate.
(2) Cele 3 plicuri sigilate vor fi prezentate de un delegat al comisiei de
examinare, in ziua concursului, in sala de desfasurare a acestuia.
(3) Un reprezentant al candidatilor va proceda la tragerea la sorti a
plicului cu subiecte, care va fi desigilat si prezentat de delegatul comisiei
de examinare. Delegatul comisiei de examinare comunica subiectele, ora de
incepere si ora de incheiere a concursului.
(4) Timpul destinat pentru elaborarea lucrarii scrise la limba straina este
de 2 ore din momentul comunicarii subiectelor.
(5) Intrarea candidatilor in salile de concurs se face pe baza listelor
intocmite pentru fiecare sala si a actului de identitate. Dupa verificarea
identitatii, fiecare candidat pastreaza, la vedere, actul de identitate, pana
la predarea lucrarii scrise. Pe lista se mentioneaza prezenta fiecarui
candidat.
(6) Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu
subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba.
(7) Inainte de a se comunica subiectele, candidatii inscriu numele si
prenumele pe coltul foii ce urmeaza a fi lipit, dupa care se aplica stampila
Institutului.
(8) Pe toata durata desfasurarii probei scrise la limba straina, in salile
de concurs au acces numai membrii comisiei de examinare, persoanele care
supravegheaza desfasurarea probei si persoanele desemnate cu aplicarea
stampilei pe coltul indoit al colilor destinate probei scrise.
(9) In vederea elaborarii lucrarii scrise, candidatii primesc coli de
hartie avand stampila Institutului. Se poate folosi numai cerneala sau pix cu
pasta de culoare albastra.
(10) La expirarea timpului prevazut la alin. (4), responsabilul de sala
strange lucrarile in ordinea predarii lor de catre candidati, sub semnatura,
dupa care le preda comisiei de examinare, care le inscrie intr-un borderou.
(11) Daca examinarea se face in mai multe sali, se intocmeste cate un
borderou pentru lucrarile din fiecare sala.
(12) Lucrarea se considera predata de candidat dupa verificarea starii
acesteia de catre responsabilul de sala si dupa semnarea borderoului de catre
candidat.
(13) Pe toata durata desfasurarii probei scrise este interzisa parasirea
salii de concurs de catre candidati. In cazuri exceptionale, parasirea
temporara a salii de concurs se poate face numai cu insotitor.
(14) Frauda dovedita se sanctioneaza cu eliminarea din concurs. In aceste
cazuri, responsabilul de sala intocmeste un proces-verbal despre constatarile
facute si masurile luate, iar lucrarea se anuleaza cu mentiunea
"frauda". Procesul-verbal va fi comunicat candidatului si comisiei de
examinare.
(15) Pentru a fi declarati admisi la proba scrisa la limba straina
candidatii trebuie sa obtina cel putin nota 7.
(16) Rezultatele se afiseaza la sediul Institutului si pe pagina de
Internet a acestuia.
(17) Candidatii nemultumiti de notele acordate la proba scrisa la limba
straina pot depune contestatie la serviciul resurse umane din cadrul
Institutului in termen de 48 de ore de la data afisarii rezultatelor.
(18) In vederea solutionarii contestatiilor, colturile lucrarii se lipesc
din nou.
(19) Contestatiile se solutioneaza de comisia de contestatii in termen de
48 de ore de la inregistrare. Nota obtinuta la contestatii este definitiva si
nu poate fi mai mica decat nota contestata.
Art. 42
(1) Candidatii admisi la proba scrisa la limba straina sustin o lucrare
scrisa de verificare a cunostintelor teoretice la doua dintre urmatoarele
discipline: drept civil, dreptul familiei, drept comercial, drept procesual
civil, drept penal, drept procesual penal, organizare judiciara, elemente de
drept comunitar si protectia europeana a drepturilor omului.
(2) Disciplinele la care candidatii sustin lucrarea scrisa de verificare a
cunostintelor teoretice se aproba, pentru fiecare post vacant, de consiliul
stiintific al Institutului, la propunerea directorului acestuia.
(3) Timpul destinat pentru elaborarea lucrarii scrise de verificare a
cunostintelor teoretice se stabileste de comisia de examinare si nu poate
depasi 4 ore.
(4) Dispozitiile art. 41 alin. (5) - (14) se aplica in mod corespunzator.
Art. 43
(1) Corectarea lucrarilor scrise de verificare a cunostintelor teoretice se
face pe baza unui barem stabilit de membrii comisiei de examinare.
(2) Lucrarea scrisa la fiecare dintre materiile de concurs se noteaza cu
note de la 1 la 10.
(3) Nota lucrarii scrise de verificare a cunostintelor teoretice o
reprezinta media aritmetica a notelor obtinute la fiecare dintre materiile de
concurs.
(4) Pentru a fi declarati admisi la proba scrisa de verificare a
cunostintelor teoretice, candidatii trebuie sa obtina cel putin media 7, dar nu
mai putin de nota 5 la fiecare materie de concurs.
(5) Dispozitiile art. 41 alin. (16) - (19) se aplica in mod corespunzator.
Art. 44
(1) Candidatii care au fost declarati admisi la proba scrisa de verificare
a cunostintelor teoretice sustin un interviu in fata comisiei de examinare, in
scopul identificarii aptitudinilor specifice functiei pentru care candideaza.
(2) Prestatia candidatului la interviu se noteaza cu note de la 1 la 10 de
catre fiecare membru al comisiei.
(3) Nota finala la interviu o reprezinta media aritmetica a notelor
acordate de catre fiecare membru al comisiei.
(4) Nu se admit contestatii cu privire la notele obtinute la interviu.
Art. 45
(1) Media generala de promovare a concursului este cel putin 7, in limita
posturilor scoase la concurs.
(2) Media generala a concursului o reprezinta media aritmetica a notelor
obtinute la proba scrisa la limba straina, proba scrisa de verificare a cunostintelor
teoretice si interviu.
Art. 46
(1) In termen de 3 zile de la data finalizarii concursului, comisiile de
examinare predau intregul material de concurs serviciului resurse umane din
cadrul Institutului, care va lua masuri pentru afisarea rezultatelor
concursului la sediul Institutului si pe pagina de Internet a acestuia.
(2) Repartizarea candidatilor declarati admisi la concurs se face in
ordinea descrescatoare a mediilor generale obtinute, in limita posturilor
vacante pentru care s-a organizat concursul si in functie de optiunea
candidatilor si de probele de concurs sustinute.
Art. 47
(1) Lucrarile scrise si celelalte documente relevante privind concursul se
anexeaza la dosarele profesionale ale candidatilor declarati admisi.
(2) Orice alte documente privind concursul se arhiveaza si se pastreaza
potrivit nomenclatoarelor arhivistice.
(3) Taxa de inscriere se restituie candidatilor care isi anunta retragerea
cu cel putin 15 zile inainte de prima proba de concurs.
CAP. 9
Drepturile si obligatiile auditorilor de justitie
Art. 48
(1) Auditorii de justitie au, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa beneficieze de o pregatire unitara pentru functia de judecator sau
procuror;
b) sa utilizeze mijloacele de documentare puse la dispozitie prin
intermediul bibliotecii Institutului;
c) sa beneficieze de cazare in caminul Institutului, in limita locurilor
disponibile si in ordinea rezultatelor obtinute la concursul de admitere in
Institut sau, dupa caz, la finalul anului intai de studiu;
d) sa participe la elaborarea unor publicatii sau studii de specialitate, a
unor lucrari literare ori stiintifice sau la emisiuni audiovizuale, cu exceptia
celor cu caracter politic.
(2) Auditorii de justitie au orice alte drepturi prevazute de lege sau de
regulamente.
Art. 49
(1) Auditorii de justitie au urmatoarele obligatii:
a) sa-si indeplineasca cu competenta si corectitudine indatoririle ce le
revin si sa-si respecte obligatiile cu caracter administrativ stabilite prin
legi, regulamente si ordine de serviciu;
b) sa respecte regulamentul Institutului, regulamentul bibliotecii si
regulamentul caminului Institutului;
c) sa respecte orarul fixat de conducerea Institutului, precum si normele
de conduita prevazute de lege;
d) sa nu se serveasca de actele pe care le indeplinesc in exercitarea
atributiilor de serviciu pentru a-si exprima sau manifesta convingeri politice;
e) sa aiba o atitudine echidistanta, fara influente legate de rasa, sex,
religie, nationalitate, precum si de statutul socioeconomic, politic si
cultural al unei persoane ori alte asemenea criterii discriminatorii;
f) sa nu dezvaluie sau sa foloseasca pentru alte scopuri decat cele legate
direct de exercitarea profesiei informatiile pe care le-au obtinut in aceasta
calitate;
g) in cazul in care, potrivit legii, lucrarile au un caracter confidential,
sa pastreze materialele respective in incinta Institutului, instantei sau
parchetului si sa nu permita consultarea lor decat in cadrul prevazut de lege
si de regulament;
h) sa foloseasca resursele si mijloacele materiale care le sunt puse la
dispozitie, conform destinatiei lor, exclusiv in interesul dobandirii de
cunostinte profesionale.
(2) Auditorii de justitie au orice alte obligatii prevazute de lege sau de
regulamente.
(3) Absentele auditorilor de justitie de la cursuri ori de la stagiile de
practica se consemneaza in foile de prezenta de catre personalul de instruire
sau, dupa caz, de tutorii de practica.
Art. 50
(1) In cazul in care auditorii de justitie savarsesc o abatere de la
indatoririle ce le revin potrivit dispozitiilor legale si regulamentare, pot fi
sanctionati disciplinar de catre directorul Institutului sau, dupa caz, de
consiliul stiintific.
(2) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) desfasurarea de activitati publice cu caracter politic sau manifestarea
convingerilor politice in exercitarea atributiilor ce le revin;
b) atitudinile ireverentioase fata de colegi, de personalul de instruire si
de conducere al Institutului, precum si fata de persoanele cu care intra in
contact in perioada efectuarii stagiului;
c) absentele nemotivate de la cursuri, daca acestea depasesc 8 ore intr-o
luna.
(3) Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate auditorilor de justitie
sunt urmatoarele:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizatiei cu pana la 15% pe o perioada de la o luna la 3
luni sau proportional cu numarul absentelor nemotivate, daca acestea depasesc 8
ore intr-o luna;
c) diminuarea bursei proportional cu numarul absentelor nemotivate, daca
acestea depasesc 8 ore intr-o luna;
d) exmatricularea din Institut.
Art. 51
(1) Avertismentul se aplica, in scris, de catre directorul Institutului, in
termen de 30 de zile de la constatarea abaterii, si poate fi contestat la
consiliul stiintific, in termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Sanctiunile prevazute la art. 50 alin. (3) lit. b), c) si d) se aplica
de consiliul stiintific al Institutului, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) Decizia sau, dupa caz, hotararea de sanctionare se motiveaza si se
comunica in termen de 10 zile de la aplicarea sanctiunii.
(4) Hotararile consiliului stiintific prevazute la alin. (1) si (2) pot fi
atacate la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta.
(5) Sanctiunile aplicate auditorilor de justitie prin hotarari irevocabile
se consemneaza in dosarul personal al acestora.
Art. 52
(1) Aplicarea sanctiunii disciplinare este in mod obligatoriu precedata de
efectuarea cercetarii cu privire la faptele care constituie incalcari ale
prevederilor legale sau regulamentare.
(2) Cercetarea prealabila se efectueaza de catre unul dintre directorii
adjuncti. In cursul acestei proceduri se stabilesc faptele si urmarile
acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, existenta sau inexistenta
vinovatiei si orice alte date concludente. Sunt obligatorii ascultarea
auditorului cercetat si verificarea apararilor acestuia.
(3) Cercetarea se finalizeaza printr-un referat, in care se consemneaza
rezultatul constatarilor. Persoana cercetata are dreptul sa cunoasca toate
actele cercetarii si sa solicite probe in aparare.
(4) Raspunderea disciplinara se prescrie in termen de un an de la
savarsirea faptei.
Art. 53
Auditorii de justitie raspund pentru pagubele aduse patrimoniului
Institutului, conform dispozitiilor legale.