HOTARARE Nr. 337 din 29 aprilie 1999
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Mediului - ICIM Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 18 mai 1999
In temeiul art. 19 si 25 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Mediului - ICIM Bucuresti, persoana juridica romana, cu sediul in
municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 294, sectorul 6, in coordonarea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, prin reorganizarea
Institutului de Cercetari si Ingineria Mediului Bucuresti care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
ICIM Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile art.
17 - 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii
si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, si cu regulamentul de organizare
si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
ICIM Bucuresti are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetari
fundamentale si aplicative, dezvoltarea tehnologica, participarea la elaborarea
de studii, sinteze si prognoze pentru programe nationale si strategii nationale
in domeniul protectiei mediului, activitati de utilitate publica, proiectarea
tehnologica in domeniul protectiei mediului si hidroedilitar, normative tehnice
si economice de interes public si national care privesc domeniul protectiei
mediului, coordonarea stiintifica a retelei nationale de supraveghere a
mediului, indrumarea tehnica si instruirea personalului agentiilor teritoriale
de protectie a mediului, perfectionarea profesionala in domeniul mediului.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protectia Mediului - ICIM Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Valoarea activului si a pasivului Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM Bucuresti, stabilita pe
baza situatiei patrimoniului la data de 30 iunie 1998, este de 9.142.477.000
lei, din care patrimoniul inregistrat drept capital social al Institutului de
Cercetari si Ingineria Mediului Bucuresti este de 1.126.288.161 lei, si se
preia pe baza de protocol de predare-preluare de la acesta.
(2) Valoarea patrimoniului se va definitiva dupa finalizarea actiunii de
reevaluare a acestuia, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr.
983/1998 privind reevaluarea cladirilor, constructiilor speciale si a
terenurilor, precum si cu celelalte acte normative incidente in domeniu, in conditiile
legii.
Art. 5
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
ICIM Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut
in anexa nr. 2.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
ICIM Bucuresti va prelua toate drepturile si va fi tinut de toate obligatiile
Institutului de Cercetari si Ingineria Mediului Bucuresti, potrivit
reglementarilor legale sau contractuale, substituindu-se in toate litigiile in
curs.
Art. 7
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Mediului - ICIM Bucuresti se preia prin transfer de la Institutul de
Cercetari si Ingineria Mediului Bucuresti si isi pastreaza salariile avute la
data transferului pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va fi inregistrat la directia generala
de munca si protectie sociala in termen de 60 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 8
Imobilele, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Bucuresti,
Splaiul Independentei nr. 294, sectorul 6, in care a functionat Institutul de
Cercetari si Ingineria Mediului Bucuresti, statia experimentala ICIM, situata
in comuna Glina, satul Bobesti, sos. Libertatii nr. 154, judetul Ilfov, precum
si cele in care functioneaza Laboratorul de aparatura de mediu, cu sediul in
municipiul Sibiu, Str. Autogarii nr. 14, judetul Sibiu, trec in administrarea
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM
Bucuresti.
Art. 9
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in calitate de
minister coordonator, va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli
fondurile necesare pentru realizarea unor investitii, dotari, prestari de
servicii, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 11
Pozitia nr. 1 de la pct. II lit. C "Unitati de cercetare stiintifica
si proiectare aflate in coordonarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului" din cuprinsul anexei nr. 2 la Hotararea Guvernului
nr. 104/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 85 din 1 martie 1999, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"1. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia
Mediului - ICIM Bucuresti"
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie
si Inovare,
Lanyi Szabolcs
p. Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Norica Nicolai,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU PROTECTIA MEDIULUI - ICIM BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
____________________________
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
|
____________ _____|____ ______________
| CONSILIUL | | DIRECTOR | | COMITETUL DE |
| STIINTIFIC |---------------| GENERAL |---------| DIRECTIE |
|____________| |__________| |______________|
| ______________
|--------------| CONSILIERI |
| |______________|
| ______________
| | COMPARTIMENT |
|--------------| JURIDIC |
| |______________|
____________________________|__________________________________
_____|______ _____|____ | | _____|____
| DIRECTOR | | DIRECTOR | | | | DIRECTOR |
| STIINTIFIC | | TEHNIC | | | | ECONOMIC |
|____________| |__________| | | |__________|
____|____ _____|____ _____|______ ______|_______ ________|_______
| MODUL 1 | | MODUL 2 | | Serviciul | | Colectiv | | Directia |
|_________| |__________| | programe | | documentare, | | financiar, |
| cercetare, | | informare, | | contabilitate, |
| resurse | | editare | | aprovizionare |
| umane | | | | |
|____________| |______________| |________________|
MODUL 1
____________
| DIRECTOR |
| STIINTIFIC |
|____________|
_________________|______________________________
___________ _______|_________ ______|_______ ______|______ ______|_______
| LABORATOR | | DEPARTAMENT || DEPARTAMENT || DEPARTAMENT || DEPARTAMENT
|
| NATIONAL |_| MONITORIZAREA || POLITICI SI || GESTIUNEA || RELATIA
|
| DE | | FACTORILOR DE || STRATEGII DE || DURABILA A || MEDIU -
|
| REFERINTA | | MEDIU || MEDIU || RESURSELOR || ACTIVITATI
|
|___________| | || || NATURALE || UMANE
|
|_________________||______________||_____________||______________|
| || || ||
|
| - Apa || - Legislatii || -Dispersia || - Mediu -
|
| - Aer || si conventii || poluantilor || asezari
|
| - Deseuri si ||internationale|| - Ingineria || umane
|
| substante || - Economia || protectiei || - Mediu -
|
| periculoase || mediului || mediului || industrie,
|
|- Radioactivitate|| || || comert,
|
| || || || energie,
|
| || || || spatiu rural
|
| || || || - Mediu -
|
| || || || constructii
|
| || || || si
|
| || || || transporturi
|
|_________________||______________||_____________||______________|
MODUL 2
__________
| DIRECTOR |
| TEHNIC |
|__________|
______________________________|______________________
______|_______ _______|_______ ________|________ _____|____
| Laboratorul | | Sectia | | Serviciul | | Coloana |
| de aparatura | | modele si | | mecanoenergetic | | auto |
| de mediu | | prototipuri, | | | | |
| Sibiu | | intretinere, | | | | |
| | | administrativ | | | | |
|______________| |_______________| |_________________| |__________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protectia Mediului - ICIM Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
ICIM Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana juridica aflata
in coordonarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, care functioneaza
conform Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, si isi desfasoara activitatea in
baza prevederilor legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prezentata in anexa nr. 1
la hotarare.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale organizatorice si
alte subunitati fara personalitate juridica, necesare pentru realizarea
obiectului sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora si
relatiile lor in cadrul institutului si cu tertii sunt reglementate prin
prezentul regulament de organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul protectiei mediului, prin
participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale Planului
national de cercetare-dezvoltare si inovare, precum si ale Programului national
de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica "Orizont 2000".
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare, precum
si in cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica "Orizont 2000" institutul efectueaza cercetari
fundamentale si aplicative, de interes public si national, privind:
- cresterea nivelului de cunostinte in domeniul mediului;
- realizarea de modele experimentale, standuri si statii-pilot, precum si
tehnologii si instalatii pentru cercetari aplicative viitoare in diverse
domenii de activitate, legate de mediu;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea retehnologizarii
si modernizarii intreprinderilor economice pentru asigurarea calitatii
factorilor de mediu;
- elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza, planuri de
management in domeniul mediului;
- elaborarea de standarde si norme.
b) In afara Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare si a Programului
national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica "Orizont
2000" institutul efectueaza:
- cercetare aplicativa si dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
problemelor complexe din domeniul mediului si al gospodaririi apelor;
- studii de impact, bilanturi de mediu si evaluari de risc.
Activitatea de cercetare-dezvoltare se desfasoara pe programe si
subprograme de cercetare, tematica fiind structurata pe urmatoarele directii
principale:
1. starea si evolutia calitatii mediului:
1.1. urmarirea continua a calitatii componentelor mediului (apa, aer,
radioactivitate etc.);
1.2. evaluarea impactului activitatilor antropice asupra calitatii
componentelor mediului:
- poluarea atmosferei (efectul de sera, acidifierea atmosferei, distrugerea
stratului de ozon etc.);
- poluarea resurselor de apa;
- acumularea poluantilor persistenti in ecosisteme;
- zgomotul si vibratiile;
- altele;
2. modelarea matematica si simularea fenomenelor fizice de transport, transfer
si de transformare a substantelor, care au loc in mediu, in vederea aprecierii
si predictiei evolutiei calitatii componentelor de mediu;
3. modelarea fizica a proceselor antropice si naturale;
4. elaborarea, imbunatatirea si adoptarea de tehnici, metode si standarde
pentru determinarea poluantilor si a noxelor care afecteaza calitatea
componentelor mediului;
5. monitorizarea integrata a componentelor mediului:
5.1. elaborarea si actualizarea Catalogului cu indicatorii starii de calitate
a componentelor mediului;
5.2. stabilirea retelelor de monitorizare si a parametrilor tehnici ai
acestora, in vederea obtinerii de informatii relevante privind indicatorii
starii de calitate a componentelor mediului;
6. elaborarea de tehnologii pentru combaterea poluarii componentelor de
mediu;
7. realizarea de metodologii, echipamente, instalatii, instrumente si
aparatura pentru investigarea componentelor de mediu;
8. evaluarea riscului de mediu asupra mediului, predictia, prevenirea si
reducerea efectelor acestuia:
8.1. inlaturarea efectelor asupra mediului in cazul producerii unor
accidente industriale, dezastre naturale etc.;
8.2. optimizarea fluxurilor informationale pentru usurarea luarii
deciziilor, in cazul producerii unor evenimente deosebite;
8.3. prevenirea poluarilor accidentale;
9. evaluarea starii de siguranta a lucrarilor hidrotehnice, inclusiv a
celor de tip special (halde de zgura si de cenusa etc.);
10. metode de analiza a impactului asupra mediului pe durata ciclului de
viata a produselor;
11. metode, tehnologii si tehnici de remediere, reabilitare si
reconstructie ecologica;
12. metode si tehnologii de reciclare, reutilizare si de eliminare a
deseurilor;
13. optiuni social-economice pentru dezvoltare durabila:
- gospodarirea durabila a mediului;
- fundamentarea stiintifica a actelor legislative si a normativelor care
reglementeaza protectia mediului;
- economia mediului.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare pe care le
desfasoara institutul:
- asistenta tehnica si consultanta;
- furnizarea de servicii stiintifice si tehnologice in domeniul protectiei
mediului;
- activitati de utilitate publica;
- expertizare si contraexpertizare;
- proiectare tehnologica si proiectare de produse speciale care prezinta
interes pentru profilul institutului;
- testare de produse, tehnologii, echipamente si instalatii in vederea
omologarii;
- proiectare tehnologica in domeniul retelelor de monitorizare a calitatii
apelor, aerului, radioactivitatii, al statiilor de tratare a apei, de
alimentare, al statiilor de epurare a apelor uzate, al statiilor de tratare a
deseurilor, al amenajarilor hidrotehnice, precum si proiectare tehnologica in
domeniul hidroedilitar;
- colaborarea cu agentii economici pentru realizarea automonitorizarii
surselor de poluare (emisii, imisii).
C. Activitatea operationala in domeniu:
1. centralizarea si prelucrarea datelor din sistemul de monitoring integrat
al mediului si transmiterea catre autoritatea centrala pentru protectia
mediului a informatiilor necesare acesteia pentru elaborarea sintezelor anuale
si a Raportului national anual privind starea mediului in Romania;
2. crearea, intretinerea, perfectionarea si exploatarea bazelor de date
referitoare la starea componentelor mediului, gestiunea deseurilor si siguranta
chimica;
3. participarea, la solicitarea autoritatii centrale de protectie a
mediului, la:
- procesul de armonizare a legislatiei nationale in domeniul protectiei
mediului si al gospodaririi apelor cu cea a Uniunii Europene;
- aplicarea prevederilor conventiilor internationale in domeniul mediului
si al gospodaririi apelor;
- derularea proiectelor si programelor internationale pentru protectia
mediului si gospodarirea apelor;
- procesul de acreditare a laboratoarelor din cadrul agentiilor teritoriale
de protectie a mediului si a autoritatilor de gospodarire a apelor;
- activitatile de intercalibrare si validare a datelor;
- elaborarea si actualizarea Strategiei nationale pentru protectia mediului
si a Programului national de actiune pentru protectia mediului;
- controlul aplicarii Programului national de actiune pentru protectia
mediului;
- elaborarea de specificatii si criterii tehnice in vederea achizitionarii
de catre autoritatile de protectie a mediului de aparatura, echipamente si
instalatii specifice activitatilor de monitorizare a starii mediului;
- activitatea comisiilor de licitatie si receptie tehnica, organizate
pentru achizitionarea de aparatura, echipamente si instalatii pentru
monitorizarea starii mediului;
- activitatea comisiilor de omologare de tehnologii, echipamente si
aparatura din domeniul de activitate al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului;
- inventarierea surselor si emisiilor de poluanti;
4. acordarea de asistenta tehnica si stiintifica la solicitarea autoritatii
centrale de protectie a mediului;
5. analize, evaluari si expertize privind radioactivitatea mediului,
securitatea nucleara, radioprotectia si asigurarea calitatii in domeniul
nuclear;
6. analize, evaluari si expertize privind efectele investitiilor pentru
protectia mediului;
7. elaborarea programelor de dezvoltare pentru asigurarea cantitativa si
calitativa a resurselor de apa, apararea impotriva actiunii distructive a
apelor, precum si valorificarea potentialului apelor in raport cu cerintele
dezvoltarii durabile a societatii si in acord cu strategia si politicile de
mediu;
8. participarea la programele internationale pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor;
9. colaborarea impreuna cu autoritatea centrala de protectie a mediului la
organizarea de seminarii nationale si internationale.
D. Activitatea de formare continua si de specializare profesionala in
domeniul protectiei mediului:
1. elaboreaza si propune spre aprobare autoritatii centrale de protectie a
mediului norme si metodologii a caror aplicare urmareste cresterea capacitatii
agentiilor de protectie a mediului pentru:
- organizarea, realizarea si perfectionarea monitorizarii integrate a
mediului;
- eficientizarea actiunilor de autorizare si control referitoare la
calitatea componentelor mediului;
- implementarea procedurilor necesare in vederea acreditarii laboratoarelor
si aplicarea practica a sistemului de calitate a datelor;
2. asigura specialistii necesari pentru realizarea programului de
instruire, indrumare tehnica si metodologica, organizat de autoritatea centrala
pentru personalul din agentiile de protectie a mediului.
E. Activitatea de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- revista "Mediul inconjurator";
- studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul protectiei
mediului;
- elaborarea periodica a unor buletine informative privind evolutia tehnica
si stiintifica in domeniul protectiei mediului pe plan national si mondial.
F. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul protectiei mediului si al gospodaririi apelor, in conformitate cu
legile in vigoare.
G. Valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul protectiei mediului
si gospodaririi apelor, in conformitate cu legile in vigoare.
H. Activitati de productie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii tehnologice
in domeniu, prin unicate si serii mici de produse, microproductie (pentru
valorificarea cercetarilor experimentale elaborate), precum si expozitii de
profil.
I. (1) Activitati de comert interior si activitati de import-export,
potrivit legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate.
(2) Activitatile mentionate la alin. (1) pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte internationale.
J. Institutul este laboratorul national de referinta in domeniul apei,
aerului, radioactivitatii, zgomotului, vibratiilor si deseurilor.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
(1) Institutul are un patrimoniu in valoare de 9.142.477.000 lei, conform
situatiei patrimoniului, incheiata la data de 30 iunie 1998.
(2) Stabilirea valorii patrimoniului net se va finaliza dupa efectuarea
operatiunilor de reevaluare efectuate potrivit Hotararii Guvernului nr.
983/1998 si celorlalte acte normative incidente in domeniu.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si bunurile dobandite din fonduri publice
se afla in administrarea institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul
acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in conditiile
legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de
rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si a
Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare,
precum si alte structuri organizatorice necesare pentru realizarea obiectului
sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, pot fi organizate colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
(1) Modificarile in structura organizatorica si functionala a institutului
se propun de catre directorul general, cu avizul consiliului de administratie,
si se aproba, potrivit legii, de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului.
(2) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si poate acorda
conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in numele
institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund fata de
consiliul de administratie si fata de directorul general pentru indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de catre
acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
institutului sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Consiliul de administratie este alcatuit din:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
- un reprezentant al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Al saptelea membru al consiliului de administratie poate fi inginer,
economist, jurist sau alt specialist din domeniul de activitate al
institutului.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, cu avizul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, la propunerea
conducatorului autoritatii de la care acestia provin.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care i-a numit.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin, precum si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta
calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau cu care este in concurs de interese;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat, cu acelasi profil sau cu profil
diferit, cu care institutul se afla in relatii comerciale directe sau
concurente.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o impun, convocarea sa facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
sai.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat permanent si
reprezentantul sindicatului si/sau reprezentantul salariatilor care nu sunt
membri de sindicat.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor
legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat, in scris, despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia, necesare pentru realizarea obiectului de activitate al
institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele concrete
de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf si de
modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune planul anual de cercetare-dezvoltare si inovare, pe care il
inainteaza Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, pe
care il depune la Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in
vederea aprobarii lui prin hotarare a Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, si aproba raportul de gestiune asupra activitatii
desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si
cheltuieli al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public,
specifice activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare a acestora;
m) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
n) exercita orice alte atributii, stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului un raport asupra
activitatii desfasurate de institut in anul precedent si asupra programului de
activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, format din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, cu
acordul presedintelui Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare,
pe baza rezultatului concursului organizat conform conditiilor si criteriilor
propuse de consiliul stiintific si aprobate de conducerea institutului.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) ii numeste si ii revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din
aparatul propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a
institutului, cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul institutului, in conditiile legii si
ale contractului colectiv de munca;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functiile de cercetator
principal gradele I, II si III si de cercetator stiintific, la propunerea
consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimente proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale; aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 23 de membri reprezentand toate
directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, din cadre didactice
din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara acestuia,
alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe o perioada de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii acestuia. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorul
stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a institutului si la elaborarea de propuneri pentru Planul
national de cercetare-dezvoltare si inovare in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si de promovare a personalului de cercetare-dezvoltare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator principal
gradele I, II si III si de cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, in scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate;
k) propune criteriile si conditiile de organizare a concursului pentru
functia de director general al institutului.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de consiliul de administratie, se
supune spre aprobare Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, se
transmite Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, cu avizul
Ministerului Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri care urmeaza a fi realizate si cheltuielile
totale care urmeaza a fi efectuate.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli,
stabilit potrivit legii.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute,
in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii, alocatii bugetare si din credite bancare, cu exceptia
investitiilor care intra sub incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1993 privind unele masuri pentru restructurarea activitatii
regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe baza
de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei, prin
casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a normativelor
de disciplina financiara, stabilite prin actele normative in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la banci cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului si cu avizul Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare.
Art. 41
Prevederile prezentului regulament se completeaza, in cazul unor aspecte
nereglementate in continutul sau, cu dispozitiile legale aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.