HOTARARE Nr. 382 din 2 aprilie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind exigentele minime de continut
ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de
riscuri naturale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 16 aprilie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 6 alin. (2) si (3) din Legea
nr. 575/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national -
Sectiunea a V-a - Zone de risc natural,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind exigentele minime de continut ale
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de
riscuri naturale, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind exigentele minime de continut ale documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Normele metodologice privind exigentele minime de continut ale documentatiilor
de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale,
denumite in continuare norme metodologice, sunt un instrument de determinare a
cerintelor suplimentare ce se impun cu privire la elaborarea planurilor de
urbanism si amenajare a teritoriului, referitoare la riscurile naturale.
Art. 2
Normele metodologice sunt complementare reglementarilor tehnice privind
continutul-cadru al documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
si constituie suportul procedural pentru integrarea acestora in
continutul-cadru al documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului.
Art. 3
Normele metodologice au urmatoarele obiective:
a) sa ofere o modalitate de determinare a exigentelor minime de continut
ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele cu
riscuri naturale;
b) sa puna in concordanta aceste cerinte suplimentare cu continutul-cadru
al documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism.
Art. 4
Normele metodologice sunt elaborate pentru cele doua categorii de
documentatii, respectiv urbanism si amenajare a teritoriului:
a) planuri de amenajare a teritoriului;
b) planuri de urbanism.
Art. 5
Modul de abordare a problematicii riscurilor naturale se face in functie de
categoria documentatiei, marimea si complexitatea teritoriului si de scara de
aprofundare a planurilor de urbanism si a planurilor de amenajare a
teritoriului.
Art. 6
La nivelul fiecarui consiliu judetean structurile specializate ale
administratiei publice judetene impreuna cu institutiile specializate intocmesc
Studiul judetean al factorilor de risc natural, document cu caracter sintetic,
ce contine piese scrise si piese desenate (harti de risc natural) cu privire la
riscurile naturale existente pe teritoriul judetului respectiv.
Art. 7
La nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale de baza (municipiu,
oras, comuna) structurile specializate ale administratiei publice locale
impreuna cu institutiile specializate intocmesc Studiul local al factorilor de
risc natural, ce contine piese scrise si desenate (harti de risc) cu privire la
riscurile naturale existente.
Art. 8
Studiile prevazute la art. 6 si 7 sunt facute publice si constituie
documentatii consultative puse la dispozitie elaboratorilor de documentatii de
urbanism si amenajare a teritoriului.
Art. 9
Studiul judetean si Studiul local al factorilor de risc natural cuprind:
a) elemente de informare generala asupra factorilor de risc;
b) descrierea fiecarui factor de risc natural: definire, localizare,
amploare, efecte asupra mediului natural si construit, efecte asupra
locuitorilor;
c) clasificarea si cartografierea riscurilor naturale existente pe
teritoriul judetului sau unitatilor administrative de baza.
CAP. 2
Metodologia de elaborare a documentatiilor de amenajare a teritoriului si
de urbanism pentru zonele de riscuri naturale
Art. 10
Elaborarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
pentru zonele de riscuri naturale se realizeaza in doua etape, dupa cum
urmeaza:
Etapa I - Culegerea si interpretarea datelor, care consta in:
a) valorificarea rezultatelor obtinute in urma studiilor si cercetarilor
specifice elaborate de institutiile de specialitate si a observatiilor din
teren;
b) analiza hartilor de risc natural;
c) armonizarea cu prevederile reglementarilor tehnice din Uniunea
Europeana.
Etapa a II-a - Redactarea pieselor scrise si intocmirea pieselor desenate,
care va avea urmatorul continut:
a) piesele scrise - date si informatii relevante cu privire la riscurile
naturale, adaptate si inserate in continutul-cadru al documentatiilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism;
b) piesele desenate - planuri intocmite la scara documentatiei de baza sau
cartograme pentru probleme relevante privind riscurile naturale.
Art. 11
Stabilirea exigentelor minime de continut ale documentatiilor de amenajare
a teritoriului si de urbanism pentru zonele cu riscuri naturale se face pe baza
Studiului judetean sau local al factorilor de risc natural, pe baza schemei
prevazute in anexa nr. 1, utilizand termenii din anexa nr. 2 si matricele-cadru
prezentate in anexele nr. 3 - 5, in raport cu tipul factorilor de riscuri
naturale.
Art. 12
Pentru zonele de riscuri naturale, corelarea exigentelor minime de continut
ce se impun in cadrul documentatiilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism cu continutul general al acestora se face in fiecare caz la nivelul
fiecarui tip de documentatie.
CAP. 3
Exigente minime de continut ale documentatiilor de amenajare a teritoriului
si de urbanism
DOCUMENTATII DE AMENAJARE A TERITORIULUI
Art. 13
Planurile de amenajare a teritoriului judetean si planurile de amenajare a
teritoriului zonal, care au acelasi grad de detaliere pentru zonele de riscuri
naturale, vor cuprinde si urmatoarele exigente minime de continut:
A. Diagnoza - se analizeaza principalele probleme rezultate din analiza
situatiei existente referitoare la riscurile naturale si se va structura
astfel:
1. Cadrul natural/mediul:
- identificarea, definirea zonelor de riscuri naturale si a cauzelor
producerii dezastrelor:
a) cutremure de pamant: fenomene de faliere a scoartei terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de zapada; accidente produse
la lucrarile existente pe cursurile raurilor - rupturi de baraje, diguri,
canale, deteriorarea regularizarii cursurilor de apa - sau erori umane legate
de exploatarea constructiilor hidrotehnice si de obturarea albiei raurilor prin
depozitarea de diverse materiale, amplasari necorespunzatoare de constructii
noi etc.;
c) alunecari de teren: precipitatii atmosferice care pot provoca
reactivarea unor alunecari vechi si aparitia alunecarilor noi, eroziunea apelor
curgatoare cu actiune permanenta la baza versantilor, actiunea apei subterane,
actiunea inghetului si a dezghetului, actiunea cutremurelor care reactiveaza
alunecarile vechi sau declanseaza alunecari primare, sapaturi executate pe versanti
sau la baza lor; defrisarea abuziva a plantatiilor si a padurilor, care produce
declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor de risc natural:
a) cutremure de pamant: superficiale, intermediare, de profunzime;
magnitudinea pe scara Richter, intensitatea seismica pe scara MSK conform STAS
11.100/1993; parametri de zonare a seismicitatii teritoriului studiat conform
normativului P 100/92; perioada medie de revenire a cutremurelor cu
intensitatea mai mare de 6 grade;
b) inundatii: revarsarea cursurilor de apa datorita capacitatii
insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zapoare sau plutitori a
cursurilor de apa, a sectiunilor subdimensionate a podurilor si podetelor;
depasirea capacitatii de tranzitare a acviferelor in zone fara drenaj natural
sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrarilor hidrotehnice (baraje,
diguri) din cauza exploatarii incorecte; vanturi puternice in zona litorala sau
a malurilor unor lacuri;
c) alunecari de teren: active, care se desfasoara in urma declansarii unei
alunecari primare; reactive, care sunt declansate, dar au perioade de
stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot activa oricand;
abandonate, la care cauzele producerii au fost inlaturate; stabilizate prin
metode de remediere.
B. Reteaua de localitati, infrastructurile tehnice ale teritoriului si
activitatile afectate de riscuri naturale - se analizeaza riscul producerii
unor dezastre si/sau efectele lor, delimitarea si ierarhizarea arealelor si va
contine:
1. Delimitarea si ierarhizarea zonelor de risc natural - se face pe baza
hartilor de risc natural:
a) cutremure de pamant: conform zonelor de intensitate seismica pe scara
MSK si perioada medie de revenire;
b) inundatii: zona frecvent inundabila, zona potential inundabila;
c) alunecari de teren: conform potentialului de producere, respectiv zone
cu potential scazut de alunecare, zone cu potential mediu de alunecare, zone cu
potential ridicat de alunecare.
2. Efectele riscurilor naturale:
a) cutremure de pamant: avarii la structurile de rezistenta ale cladirilor
si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor cladiri, pierderi de vieti
omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - drumuri, poduri si podete, retele tehnico-edilitare,
baraje, diguri, cai ferate, suprafete agricole, pierderi de vieti omenesti etc;
c) alunecari de teren: obiective afectate - retele tehnico-edilitare,
poduri, podete, drumuri, cai ferate, suprafete agricole etc.
C. Strategia de dezvoltare - se formuleaza propuneri cu caracter director
care vizeaza prevenirea, atenuarea/eliminarea si/sau acceptarea riscurilor
naturale, in concordanta cu obiectivele de dezvoltare din documentatiile de
amenajare a teritoriului, si se va structura astfel:
1. Cutremure de pamant:
- informare cu privire la perioada medie de revenire a cutremurelor de o
intensitate mai mare de VI grade si initierea unor masuri in caz de urgenta.
2. Inundatii:
a) actiuni privind amenajarea bazinelor hidrografice prin lucrari
structurale din albia raului si de pe versanti in scopul reducerii elementelor
caracteristice ale viiturilor;
b) actiuni privind combaterea inundatiilor prin lucrari de indiguire a
scurgerii pe versanti, impaduriri, reducerea suprafetelor impermeabile;
c) definirea zonelor care trebuie scoase de sub inundatii si a zonelor a
caror inundare are un rol util;
d) renuntarea la unele zone inundabile si reactivarea unora dintre acestea;
e) necesitatea incheierii unor conventii de asigurare;
f) schimbarea modului de folosinta a terenului si lasarea terenului in
regim liber de inundare.
3. Alunecari de teren:
a) actiuni privind amenajarea teritoriului cu risc de alunecare prin
impaduriri, schimbarea culturilor, modificari in utilizarea terenurilor etc.;
b) actiuni privind combaterea alunecarilor de teren prin lucrari specifice;
c) necesitatea incheierii unor conventii de asigurare;
d) schimbarea modului de folosinta a terenului.
DOCUMENTATII DE URBANISM
Art. 14
Pentru zonele de riscuri naturale, categoriile de planuri urbanistice vor
cuprinde si urmatoarele exigente minime de continut:
I. Planul urbanistic general
A. Stadiul actual si de dezvoltare urbanistica - se analizeaza principalele
probleme rezultate din analiza situatiei existente referitoare la riscurile
naturale si se va structura astfel:
1. Cadrul natural: zonele expuse la riscuri naturale - se identifica si se
definesc riscurile naturale existente si cauzele producerii dezastrelor:
a) cutremure de pamant: fenomene de faliere a scoartei terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de zapada, accidente produse
la lucrarile existente pe cursurile raurilor - rupturi de baraje, diguri,
canale, deteriorarea regularizarii cursurilor de apa si/sau erori umane legate
de exploatarea constructiilor hidrotehnice si de obturarea albiei raurilor prin
depozitarea de diverse materiale etc.;
c) alunecari de teren: precipitatii atmosferice care pot provoca
reactivarea unor alunecari vechi si aparitia alunecarilor noi; eroziunea apelor
curgatoare cu actiune permanenta la baza versantilor; actiunea apelor
subterane; actiunea inghetului si a dezghetului; actiunea cutremurelor care
reactiveaza alunecarile vechi si declanseaza alunecari primare; sapaturi
executate pe versanti sau la baza lor; defrisarea abuziva a plantatiilor si a
padurilor, care produce declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor:
a) cutremure de pamant: superficiale, intermediare, de profunzime,
magnitudinea pe scara Richter, intensitatea seismica pe scara MSK conform STAS
11.100/1993, parametrii de zonare a seismicitatii teritoriului studiat conform
normativului P 100/92, perioada medie de revenire a cutremurelor cu
intensitatea mai mare de 6 grade;
b) inundatii: revarsarea cursurilor de apa datorita capacitatii
insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zapoare sau plutitori a
cursurilor de apa, a sectiunilor subdimensionate a podurilor si podetelor;
depasirea capacitatii de tranzitare a acviferelor in zone fara drenaj natural
sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrarilor hidrotehnice (baraje,
diguri) din cauza exploatarii incorecte; vanturi puternice in zona litorala sau
a malurilor unor lacuri;
c) alunecari de teren: active, care se desfasoara in urma declansarii unei
alunecari primare; reactive, care sunt declansate, dar au perioade de
stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot activa oricand,
abandonate, la care cauzele producerii au fost inlaturate, stabilizate prin
metode de remediere.
B. Intravilanul, activitatile si echiparea edilitara: riscul producerii
unor dezastre si/sau efectele lor, delimitarea si ierarhizarea arealelor
1. Efecte:
a) cutremure de pamant: avarii la structurile de rezistenta ale cladirilor
si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor cladiri, pierderi de vieti
omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - cladiri, drumuri, poduri, podete, cai
ferate, retele tehnico-edilitare, baraje, diguri, suprafete din intravilan si
extravilan, pierderi de vieti omenesti;
c) alunecari de teren: obiective afectate - retele tehnico-edilitare,
poduri, podete, drumuri, cai ferate, suprafete din intravilan si extravilan.
2. Delimitarea si ierarhizarea arealelor conform hartilor de risc natural:
a) cutremure de pamant: conform zonelor de intensitate seismica pe scara
MSK si perioada medie de revenire;
b) inundatii: calea viiturii, zona frecvent inundabila, zona potential
inundabila;
c) alunecari de teren: conform potentialului de producere, respectiv zone
cu potential scazut de alunecare, zone cu potential mediu de alunecare, zone cu
potential ridicat de alunecare.
C. Reglementarile specifice zonelor de riscuri naturale:
1. Zone afectate de cutremure de pamant:
a) stabilirea limitei intravilanului in functie de conditiile geotehnice
ale terenului;
b) stabilirea modului de utilizare a terenurilor din intravilan
(constructii, spatii plantate amenajate), suprafete destinate amenajarilor spatiilor
verzi, locuri de joaca pentru copii, parcaje necesare locuirii, daca pot servi
ca loc de refugiu in caz de seism;
c) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor in
raport cu gradul de seismicitate (POT), distante intre cladiri, regim de
inaltime, sistem tehnic constructiv privind structura de rezistenta a cladirii,
sisteme de fundare;
d) precizari cu privire la proiectarea si construirea antiseismica se
regasesc in cadrul prevederilor actelor normative in vigoare P 100/92 si
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului
seismic al constructiilor existente, republicata;
e) identificarea zonelor ce necesita masuri de reducere a riscului la
seisme, in cadrul fondului construit existent (consolidari, subzidiri);
f) imbunatatirea si/sau inlocuirea infrastructurii tehnico-edilitare
depreciate din punct de vedere fizic si moral, corelate cu sisteme de
avertizare specifice.
2. Zone afectate de inundatii:
a) stabilirea limitei intravilanului si a modului de utilizare a
terenurilor, in functie de conditiile hidrologice si hidrogeologice locale;
b) stabilirea zonelor inundabile cu interdictie temporara de construire
pana la elaborarea documentatiilor de specialitate;
c) stabilirea zonelor frecvent inundabile cu interdictie definitiva de
construire care pot fi amenajate cu vegetatie hidrofila, suprafete lacustre;
d) promovarea unor programe, studii si proiecte privind masurile de
eliminare a cauzelor (indiguiri, regularizari);
e) informarea populatiei din zonele inundabile asupra riscului potential la
care este expusa si obligativitatea autoritatilor publice locale de a aplica
masuri operative in caz de inundatii;
f) precizarea conditiilor elementare de realizare si de conformare a
constructiilor in raport cu gradul de inundabilitate (sisteme constructive si
fundatii specifice);
g) imbunatatirea/inlocuirea infrastructurii tehnico-edilitare depreciate si
situate in zonele inundabile;
h) dezafectarea unitatilor poluante si a oricaror surse de poluare
(depozite, reziduuri) din zonele inundabile;
i) evitarea amplasarii unitatilor poluante si a oricaror surse de poluare
(depozite, reziduuri) in zonele inundabile;
j) demolarea fondului construit din zonele frecvent inundabile si
reamplasarea lui pe zone neinundabile din intravilan.
3. Zone afectate de alunecari de teren:
a) stabilirea limitei intravilanului si a modului de utilizare a
terenurilor in functie de conditiile geotehnice si hidrogeologice stabilite
prin studii de fundamentare de specialitate;
b) instituirea interdictiei temporare de construire in zone in care s-au
produs alunecari de teren, pana la elaborarea documentatiilor de specialitate;
c) instituirea interdictiei definitive de construire, dupa caz;
d) promovarea unor programe, studii si proiecte privind masuri concrete de
stopare a fenomenului de alunecare de teren (impaduriri, consolidari versanti);
e) precizarea conditiilor elementare de amplasare si conformare a
constructiilor si amenajarilor in functie de potentialul de producere a
alunecarilor de teren;
f) imbunatatirea/inlocuirea si chiar devierea retelelor tehnico-edilitare
amplasate in zone cu potential mare de producere a alunecarilor de teren;
g) informarea populatiei asupra riscului producerii alunecarilor de teren,
dupa caz, pe grade de potential al producerii alunecarilor de teren;
h) dezafectarea unitatilor productive cu grad ridicat de poluare si
periculozitate, amplasate in zone expuse alunecarilor de teren;
i) demolarea fondului construit din zonele cu potential ridicat de
alunecare si reamplasarea lui pe rezerva funciara de utilitate publica.
II. Planul urbanistic zonal
A. Stadiul actual si de dezvoltare urbanistica - se analizeaza principalele
probleme rezultate din analiza situatiei existente referitoare la riscurile
naturale si se va structura astfel:
1. Cadrul natural - identificarea zonelor expuse la riscuri naturale,
definirea riscurilor naturale existente si cauzele producerii dezastrelor:
a) cutremure de pamant: fenomene de faliere a scoartei terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de zapada, accidente produse
la lucrarile existente pe cursurile raurilor - rupturi de baraje, diguri,
canale, deteriorarea regularizarii cursurilor de apa si/sau erori umane legate
de exploatarea constructiilor hidrotehnice si de obturarea albiei raurilor prin
depozitarea de diverse materiale;
c) alunecari de teren: precipitatii atmosferice care pot provoca
reactivarea unor alunecari vechi si aparitia alunecarilor noi, eroziunea apelor
curgatoare cu actiune permanenta la baza versantilor, actiunea apelor
subterane, actiunea inghetului si a dezghetului, actiunea cutremurelor care
reactiveaza alunecarile vechi sau declanseaza alunecari primare, sapaturi
executate pe versanti sau la baza lor, defrisarea abuziva a plantatiilor si a
padurilor, care produce declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor de risc natural:
a) cutremure de pamant: superficiale, intermediare, de profunzime;
magnitudinea pe scara Richter; intensitatea seismica pe scara MSK conform STAS
11.100/1993; parametrii de zonare a seismicitatii teritoriului studiat conform
normativului P 100/92; perioada medie de revenire a cutremurelor cu intensitatea
de 6 grade;
b) inundatii: revarsarea cursurilor de apa datorita capacitatii
insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zapoare sau plutitori a
cursurilor de apa, a sectiunilor subdimensionate a podurilor si podetelor;
depasirea capacitatii de tranzitare a acviferelor in zone fara drenaj natural
sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrarilor hidrotehnice (baraje,
diguri) din cauza exploatarii incorecte; vanturi puternice in zona litorala sau
a malurilor unor lacuri;
c) alunecari de teren: active, care se desfasoara in urma declansarii unei
alunecari primare; reactive, care sunt declansate, dar au perioade de
stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot activa oricand,
abandonate, la care cauzele producerii au fost inlaturate, stabilizate prin
metode de remediere.
3. Efectele fenomenelor de risc natural asupra constructiilor si
echiparilor edilitare:
a) cutremure de pamant: avarii la structurile de rezistenta ale cladirilor
si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor cladiri, pierderi de vieti
omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - cladiri, drumuri, poduri, podete, cai
ferate, retele tehnico-edilitare, baraje, diguri, suprafete din intravilan si
extravilan, pierderi de vieti omenesti;
c) alunecari de teren: obiective afectate - cladiri, retele
tehnico-edilitare, poduri, podete, drumuri, cai ferate, suprafete din
intravilan si extravilan.
4. Delimitarea si ierarhizarea zonelor de riscuri naturale - conform
hartilor de risc natural:
a) cutremure de pamant: conform zonelor de intensitate seismica pe scara
MSK si perioada medie de revenire;
b) inundatii: calea viiturii, zona frecvent inundabila, zona potential
inundabila;
c) alunecari de teren: conform potentialului de producere, respectiv zone
cu potential scazut de alunecare, zone cu potential mediu de alunecare, zone cu
potential ridicat de alunecare.
B. Reglementari urbanistice specifice zonelor de riscuri naturale:
1. Cutremure de pamant:
a) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor in
raport cu gradul de seismicitate (POT - procent de ocupare a terenurilor),
distante intre cladiri, regim de inaltime, sistem tehnic constructiv privind
structura de rezistenta a cladirii, sisteme de fundare, precizandu-se
retragerea, alinierea, distantele minime obligatorii dintre constructii,
terenurile non aedificandi;
b) precizari cu privire la proiectarea si construirea antiseismica se
regasesc in cadrul prevederilor actelor normative in vigoare P 100/92 si
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicata.
2. Inundatii:
a) delimitarea zonelor inundabile cu interdictie totala sau temporara de
construire pana la elaborarea unor documentatii, studii de specialitate;
b) definirea mijloacelor de protectie si a lucrarilor hidroedilitare
necesare pentru completarea, intretinerea si redimensionarea retelelor
existente;
c) masuri specifice de protectie necesare pentru asigurarea conditiilor de
construire;
d) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor in
raport cu gradul de inundabilitate (sistem constructiv, regim maxim de
inaltime, POT);
e) alte reglementari privind redimensionarea retelelor hidroedilitare,
indiguiri, taluzari, regularizarea cursurilor de apa;
f) precizarea functiunilor interzise in zonele de risc la inundatii.
3. Alunecari de teren:
a) delimitarea zonelor expuse la alunecari de teren, cu interdictie totala
sau temporara de construire pana la elaborarea unor documentatii, studii de
specialitate;
b) delimitarea zonelor expuse riscului la alunecari de teren, cu
diferentierea, dupa caz, pe grade cu potential diferit de alunecare;
c) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor
sistem constructiv, regim maxim de inaltime admisa, pozitionarea constructiva
in raport cu curbele de nivel, POT;
d) definirea mijloacelor de stabilizare a terenurilor (plantari,
ranforsari);
e) microzonarea de criterii de securitate pe baza studiilor geotehnice si
hidrogeologice.
III. Planul urbanistic de detaliu
A. Situatia existenta - se analizeaza principalele probleme rezultate din
analiza situatiei existente referitoare la riscurile naturale si se va
structura astfel:
1. Evaluarea riscurilor naturale:
- identificarea, definirea riscurilor naturale si a cauzelor producerii
dezastrelor:
a) cutremure de pamant: fenomene de faliere a scoartei terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de zapada, accidente produse
la lucrarile existente pe cursurile raurilor - rupturi de baraje, diguri,
canale, deteriorarea regularizarii cursurilor de apa si/sau erori umane legate
de exploatarea constructiilor hidrotehnice si de obturarea albiei raurilor prin
depozitarea de diverse materiale;
c) alunecari de teren: precipitatii atmosferice care pot provoca
reactivarea unor alunecari vechi si aparitia alunecarilor noi, eroziunea apelor
curgatoare cu actiune permanenta la baza versantilor, actiunea apelor
subterane, actiunea inghetului si a dezghetului, actiunea cutremurelor care
reactiveaza alunecarile vechi sau declanseaza alunecari primare, sapaturi
executate pe versanti sau la baza lor, defrisarea abuziva a plantatiilor si a
padurilor, care produce declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor:
a) cutremure de pamant: superficiale, intermediare, de profunzime;
magnitudinea pe scara Richter; intensitatea seismica pe scara MSK conform STAS
11.100/1993; parametrii de zonare a seismicitatii teritoriului studiat conform
normativului P 100/92; perioada medie de revenire a cutremurelor cu
intensitatea de 6 grade;
b) inundatii: revarsarea cursurilor de apa datorita capacitatii
insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zapoare sau plutitori a
cursurilor de apa, a sectiunilor subdimensionate a padurilor si podetelor;
depasirea capacitatii de tranzitare a acviferelor in zone fara drenaj natural
sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrarilor hidrotehnice (baraje,
diguri) din cauza exploatarii incorecte; vanturi puternice in zona litorala sau
a malurilor unor lacuri;
c) alunecari de teren: active, care se desfasoara in urma declansarii unei
alunecari primare; reactive, care sunt declansate, dar au perioade de
stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot activa oricand,
abandonate, la care cauzele producerii au fost inlaturate, stabilizate prin
metode de remediere.
3. Efecte asupra fondului construit:
a) cutremure de pamant: avarii la structurile de rezistenta ale cladirilor
si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor cladiri, pierderi de vieti
omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - cladiri, drumuri, poduri, podete, retele
tehnico-edilitare, pierderi de vieti omenesti;
c) alunecari de teren: obiective afectate - cladiri, drumuri, poduri,
podete, retele tehnico-edilitare, pierderi de vieti omenesti.
B. Reglementarile specifice vizeaza relatia dintre riscurile naturale si
nivelul de permisivitati si constrangeri urbanistice privind volumele
construite si amenajarile.
1. Cutremure de pamant:
a) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor in
raport cu gradul de seismicitate (POT - procent de ocupare a terenurilor),
distante intre cladiri, regim de inaltime, sistem tehnic constructiv privind
structura de rezistenta a cladirii, sisteme de fundare, precizandu-se
retragerea, alinierea, distantele minime obligatorii dintre constructii,
terenurile non aedificandi;
b) recomandari cu privire la proiectarea si construirea antiseismica
conform prevederilor actelor normative in vigoare P 100/92 (revizuita in 1996)
si Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicata.
2. Inundatii:
a) delimitarea zonelor inundabile cu interdictie totala sau temporara de
construire pana la elaborarea unor documentatii, studii de specialitate;
b) delimitarea zonelor expuse riscului la inundatii, cu diferentierea, dupa
caz, pe grade de inundabilitate;
c) definirea mijloacelor de protectie si a lucrarilor hidroedilitare
necesare pentru completarea, intretinerea si redimensionarea retelelor
existente;
d) masuri specifice de protectie necesare pentru asigurarea conditiilor de
construire;
e) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor in
raport cu gradul de inundabilitate (sistem constructiv, regim maxim de
inaltime, POT, CUT);
f) alte reglementari privind redimensionarea retelelor hidroedilitare,
indiguiri, taluzari, regularizarea cursurilor de apa;
g) precizarea functiunilor interzise in zonele de risc la inundatii.
3. Alunecari de teren:
a) delimitarea zonelor expuse la alunecari de teren, cu interdictie totala
sau temporara de construire pana la elaborarea unor documentatii, studii de
specialitate;
b) delimitarea zonelor expuse riscului la alunecari de teren, cu diferentierea,
dupa caz, pe grade cu potential diferit de alunecare;
c) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor,
sistem constructiv, regim maxim de inaltime admisa, pozitionarea constructiva
in raport cu curbele de nivel, POT;
d) definirea mijloacelor de stabilizare a terenurilor (plantari,
ranforsari);
e) microzonarea pe criterii de securitate pe baza studiilor geotehnice si
hidrogeologice.
Art. 15
Zonele expuse riscurilor naturale cu intensitate si frecventa ridicate pot
fi asimilate in cadrul documentatiilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism zonelor fragile ecologic determinate de factori naturali si se supun
in cadrul acestor documentatii modului de gestiune a zonelor fragile ecologic,
conform Ghidului privind protectia si revitalizarea zonelor fragile ecologic,
care se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 16
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 17
Semnele conventionale de reprezentare si elementele grafice ce vor fi
utilizate in cadrul pieselor desenate ale documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale se vor aproba prin
ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
ANEXA 1
la normele metodologice
SCHEMA
privind determinarea exigentelor minime de continut ale documentatiilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale
______________
|Nevoia de
|
|masuri de
|
|prevenire si
|
|combatere
|
|______________|
|
______v_______
_____________ |Masuri de |
| | |prevenire si
|
|Tipul |____ |combatere
|
|documentatiei| | |propuse de
|
|_____________| | |specialisti
|
_____________ |________
|______________|
|Delimitarea | | | |
|arealelor de |____| | ______v_______
|studiat | | |Obiective
|
|_____________| _______v________ _____________ |prioritare
|
|Consultarea | | | |ale
|
|hartilor de risc|-->| Microzonare |
|administratiei|
|________________| |_____________| |publice
locale|
|______________|
_____________ |
| | |
|Studiul | ______v_______
|judetean al | |Corelarea
|
|factorilor de|______ |obiectivelor
|
|risc natural | | __________
|______________|
| | | | | _______________ ^ |
|_____________| | ---->|Prevenirea|->|Gestionarea | | |
_____________ | | |riscurilor| |riscurilor de | | |
| | ___v___|__ |__________| |catre |______| |
|Studiul local| |Stabilirea| |administratiile| |
|al factorilor| |strategiei| __________ |publice locale | |
|de risc |->|adoptate | |Atenuarea,| |_______________| |
|natural | |in raport |->|eliminarea| ^ |
| | |cu cele 3 | |riscurilor|_________| |
|_____________| |categorii | |__________| |
_____________ |de riscuri| |
|Studii si | |naturale | __________ _______________ ______v_______
|cercetari | |__________| | | |Stabilirea | |DETERMINAREA
|
|specifice | ^ | |Acceptarea|->|rezervei
|->|EXIGENTELOR |
|elaborate de | | ---->|riscurilor| |funciare |
|MINIME |
|institutii |______| |__________| |_______________|
|______________|
|specializate | ^
|_____________| _____________________________ |
|Utilizarea ghidului si | |
|corelarea cu continutul-cadru|_____________|
|al documentatiei |
|_____________________________|
ANEXA 2
la normele metodologice
GLOSAR DE TERMENI
Documentatii de amenajare a teritoriului - ansamblul de piese scrise si
desenate referitoare la un teritoriu determinat, cuprinzand analiza situatiei
existente si propuneri de dezvoltare, cu caracter director (Legea nr. 350/2001
privind amenajarea teritoriului si urbanismul).
Documentatii de urbanism - ansamblul de piese scrise si desenate referitoare
la o unitate administrativ-teritoriala de baza sau la o zona a ei, cuprinzand
analiza situatiei existente si propuneri de dezvoltare. Toate au caracter de
reglementare, cu exceptia PUG, care are in plus si caracter director (Legea nr.
350/2001).
Caracter director - insusire a unei documentatii aprobate de a stabili
cadrul general de amenajare a teritoriului si de dezvoltare urbanistica a
localitatilor prin coordonarea actiunilor specifice. Caracterul director este
specific documentatiilor de amenajare a teritoriului (Legea nr. 350/2001).
Caracter de reglementare - insusire a unei documentatii aprobate de a
impune anumiti parametri solutiilor promovate. Este specific documentatiilor de
urbanism (Legea nr. 350/2001).
Calea viiturii - corespunde unei viituri a carei probabilitate de depasire
a debitului maxim anual este mai mare de 50% .
CUT - coeficientul de utilizare a terenului, care exprima raportul dintre
suma suprafetelor desfasurate ale tuturor cladirilor si suprafata terenului
considerat.
POT - procentul de ocupare a terenului, care exprima raportul dintre
suprafata ocupata la sol de cladiri si suprafata terenului considerat.
Zona frecvent inundabila - corespunde unei viituri a carei probabilitate de
depasire a debitului maxim anual este intre 10 - 50% .
Zona potential inundabila - corespunde unei viituri a carei probabilitate
de depasire a debitului maxim anual este pana la 10% .
ANEXA 3
la normele metodologice
MATRICE-CADRU
pentru factorul de risc cutremure de pamant
______________________________________________________________________________
|Diagnoza |Analiza |Identificarea riscului: definire, tipul, magnitudinea
|
|Stadiul |factorului|(scara Richter), intensitatea seismica pe scara MSK,
|
|actual al |de risc |conform STAS 10.000/93 si perioada medie de revenire
|
|dezvoltarii | |Delimitarea si ierarhizarea arealelor pe baza
hartilor|
| | |de risc |
|____________|__________|______________________________________________________|
| | |Planuri de amenajare a |Planuri de urbanism
|
| | |teritoriului | |
| |
|________________________|_____________________________|
|Propuneri | |Informare cu privire la |- Informare cu privire la
|
| |Acceptare |perioada medie de |perioada medie de revenire si|
|Reglementari| |revenire pentru |initierea unor masuri in caz
|
| | |cutremure de o anumita |de urgenta
|
| | |intensitate si initierea|
|
| | |unor masuri in caz de |- Recomandari cu privire la
|
| | |urgenta |proiectarea si construirea
|
| | | |antiseismica, conform
|
| | | |normativelor in vigoare
|
| | | |(P 100/92, Ordonanta
|
| | | |Guvernului nr. 20/1994
|
| | | |privind masuri pentru
|
| | | |reducerea riscului seismic
la|
| | | |constructiile existente,
|
| | | |republicata)
|
| | | |- Amplasarea si conformarea
|
| | | |cladirilor in raport cu
|
| | | |gradul de seismicitate
|
| | | |(distante intre cladiri,
|
| | | |regim de inaltime)
|
| | | |- Sisteme de avertizare cu
|
| | | |privire la producerea
|
| | | |seismelor
|
|____________|__________|________________________|_____________________________|
ANEXA 4
la normele metodologice
MATRICE-CADRU
pentru factorul de risc inundatii
______________________________________________________________________________
| Diagnoza
|
| Stadiul actual al dezvoltarii
|
|______________________________________________________________________________|
|Analiza |Identificarea riscului: definire, tipul; suprafata afectata;
cauze|
|factorului |(naturale, antropice); efecte (pagube materiale, pierderi umane)
|
|de risc |Delimitarea si ierarhizarea arealelor pe baza hartilor de risc
|
| |__________________________________________________________________|
| |Planuri AT - |PUG |PUZ |PUD
|
| |(PATJ, PATZ) | | |
|
|___________|_____________|________________|________________|__________________|
| Propuneri
|
| Reglementari
|
|______________________________________________________________________________|
|Prevenire |Actiuni (plan|Interdictie |- Completarea, |- Redimensionarea
|
| |de masuri) |temporara de |intretinerea si |retelei
|
| |privind |construire pana |redimensionarea |hidroedilitare
|
| |amenajarea |la elaborarea |retelei |existente
|
| |bazelor |studiilor de |hidroedilitare |
|
| |hidrografice |specialitate |existente |
|
| | |(topografice, |- Definirea |
|
| | |geotehnice, |mijloacelor de |
|
| | |hidrogeologice) |protectie si a |
|
| | |pentru |lucrarilor |
|
| | |fundamentarea |edilitare |
|
| | |lucrarilor de |necesare |
|
| | |eliminare a | | |
| | |riscului | |
|
|___________|_____________|________________|________________|__________________|
|Atenuare/ |Actiuni (plan|Promovarea unor |Masuri specifice|- Redimensionarea
|
|eliminare |de masuri) |programe, studii|de protectie |retelei
|
| |privind |si proiecte |(extinderea/ |hidroedilitare
|
| |combaterea |pentru |redimensionarea |existente
|
| |inundatiilor,|eliminarea |retelei |- Executarea de
|
| |precum si |cauzelor |hidroedilitare, |lucrari specifice
|
| |recuperarea |(diguri, |indiguiri, |(santuri de
|
| |si |regularizari) |regularizarea |protectie, canale
|
| |reabilitarea | |cursurilor de |de dren, diguri,
|
| |terenurilor | |apa) |terasamente)
|
|___________|_____________|________________|________________|__________________|
|Acceptare |- Necesitatea|- Interdictie |Adaptarea |Amplasarea si
|
| |incheierii |definitiva de |conditiilor de |conformarea
|
| |unor |construire |construire in |cladirilor in
|
| |conventii de |- Crearea unei |functie de |raport cu gradul
|
| |asigurare |rezerve funciare|microzonare pana|de risc acceptat
|
| |- Schimbarea |de utilitate |la demolarea si |si
|
| |modului de |publica |reamplasarea |caracteristicile
|
| |folosinta a |- Demolarea |fondului |terenului
|
| |terenului |fondului |construit pe | |
| |(stramutarea |construit si |rezerva funciara|
|
| |unei parti de|reamplasarea lui|de utilitate |
|
| |intravilan si|pe rezerva |publica |
|
| |lasarea |funciara de | |
|
| |terenului in |utilitate | |
|
| |regim liber |publica | |
|
| |de inundare | | |
|
|___________|_____________|________________|________________|__________________|
ANEXA 5
la normele metodologice
MATRICE-CADRU
pentru factorul de risc alunecari de teren
______________________________________________________________________________
| Diagnoza
|
| Stadiul actual al dezvoltarii |
|______________________________________________________________________________|
|Analiza |Identificarea riscului: definire, tipul; cauze (naturale,
|
|factorului |antropice); efecte (pagube materiale) |
|de risc |Delimitarea si ierarhizarea arealelor pe baza hartilor
|
| |de risc natural
|
|
|__________________________________________________________________|
| |Planuri AT - |PUG |PUZ |PUD
|
| |(PATJ, PATZ) | | |
|
|___________|_____________|________________|________________|__________________|
| Propuneri
|
| Reglementari
|
|______________________________________________________________________________|
|Prevenire |Actiuni (plan|Interdictie |- Microzonarea |- Masuri
|
| |de masuri) |temporara de |pe criterii de |particulare de
|
| |privind |construire pana |securitate pe |stabilizare a
|
| |amenajarea |la elaborarea |baza studiilor |terenurilor
|
| |terenurilor |studiilor de |geotehnice, |(plantari,
|
| |cu risc de |specialitate |hidrogeologice |drenare, fundare
|
| |alunecare |(topografice, |- Stabilirea |de piloti)
|
| | |geotehnice, |conditiilor |- Stabilirea
|
| | |hidrogeologice) |specifice de |zonelor de
|
| | |pentru |construire |constructii
|
| | |fundamentarea |(distante minime|
|
| | |lucrarilor de |intre cladiri, |
|
| | |eliminare a |indici POT si | |
| | |riscului |CUT) |
|
| | | |- Definirea |
|
| | | |mijloacelor de |
|
| | | |stabilizare |
|
| | | |(plantari, |
|
| | | |ranforsari) |
|
|___________|_____________|________________|________________|__________________|
|Atenuare/ |Actiuni (plan|Promovarea unor |Masuri specifice|- Masuri
|
|eliminare |de masuri) |programe, studii|pentru |particulare de
|
| |privind |si proiecte |stabilizarea |stabilizare a
|
| |combaterea |pentru |terenurilor |terenurilor
|
| |alunecarilor,|eliminarea |(plantari, |(plantari,
|
| |precum si |cauzelor |ranforsari, |drenare, fundare
|
| |recuperarea |(consolidari |conditii |pe piloti)
|
| |si |versanti, |specifice de |- Stabilirea
|
| |reabilitarea |plantari) |fundare) |conditiilor
|
| |terenurilor | | |specifice de
|
| | | | |fundare si
|
| | | | |construire |
|___________|_____________|________________|________________|__________________|
|Acceptare |- Necesitatea|- Interdictie |Adaptarea |Amplasarea si
|
| |incheierii |definitiva de |conditiilor de |conformarea
|
| |unor |construire |construire in |cladirilor in
|
| |conventii de |- Crearea unei |functie de |raport cu gradul
|
| |asigurare |rezerve funciare|microzonare pana|de risc acceptat
|
| |- Schimbarea |de utilitate |la demolarea si |si
|
| |modului de |publica |reamplasarea |caracteristicile
|
| |folosinta a |- Demolarea |fondului |terenului
|
| |terenului |fondului |construit pe |
|
| |(stramutarea |construit si |rezerva funciara|
|
| |unei parti de|reamplasarea lui|de utilitate |
|
| |intravilan) |pe rezerva |publica |
|
| | |funciara de | |
|
| | |utilitate | |
|
| | |publica | |
|
| | | | |
|
|___________|_____________|________________|________________|__________________|