HOTARARE Nr. 390 din 4 august 1993
pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea, elaborarea, avizarea si
prezentarea proiectelor de acte normative
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 24 august 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind pregatirea, elaborarea, avizarea si
prezentarea proiectelor de acte normative care se inainteaza Guvernului,
cuprinsa in anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefecturile au obligatia de a respecta si aplica integral
prevederile prezentei hotarari.
Art. 3
In elaborarea ordinelor cu caracter normativ, ministerele si celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si
prefecturile vor tine seama de prevederile metodologiei cuprinse in anexa la
prezenta hotarare.
Art. 4
Hotararile Guvernului nr. 140/1990 si nr. 496/1991 se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Secretarul general al Guvernului,
Viorel Hrebenciuc
p. Ministrul justitiei,
Adrian Duta,
secretar de stat
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte
normative
CAP. 1
Cu privire la proiectele de legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului
Art. 1
(1) In conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, masurile generale
de conducere si organizare a activitatii de stat, economice si sociale se
stabilesc prin legi adoptate de Parlament - unica autoritate legiuitoare in
Romania.
(2) Guvernul adopta hotarari si ordonante.
Hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor; ele nu
pot adauga sau contraveni principiilor si dispozitiilor cuprinse in lege.
Ordonantele se emit numai in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta. In situatiile prevazute de art.
114 din Constitutia Romaniei, Guvernul poate, in mod exceptional, adopta
ordonante de urgenta.
(3) Fiecare proiect de act normativ trebuie sa fie elaborat in conformitate
cu prevederile Constitutiei Romaniei si corelat cu dispozitiile celorlalte acte
normative, astfel incat sa se integreze organic in sistemul general al
legislatiei.
Art. 2
(1) Au dreptul sa faca propuneri de acte normative Guvernului Romaniei si
urmatoarele autoritati publice:
- ministerele si celelalte organe de specialitate sau autoritati publice
centrale;
- prefecturile, consiliile judetene, Consiliul sectorului agricol Ilfov si
Consiliul municipiului Bucuresti - prin Departamentul pentru Administratie
Publica Locala.
(2) Propunerile de acte normative facute de organele prevazute la art. 2
alin. (1) se elaboreaza, potrivit cu importanta si complexitatea problemelor
supuse reglementarii, pe baza unor studii si lucrari de documentare
aprofundate, inclusiv de legislatie comparata, urmarindu-se concordanta
reglementarilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de
ordin social si economic ale legislatiei in vigoare, insuficientele sau
neajunsurile acesteia si va fi evidentiata necesitatea unei noi reglementari.
Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante si vor cuprinde toate
elementele necesare unei noi reglementari, cu prezentarea efectelor previzibile
ale solutiilor preconizate.
(3) In vederea definitivarii concluziilor si, pe aceasta baza, a
propunerilor de act normativ, initiatorul va atrage la activitatea de elaborare
toti factorii interesati si va consulta organele care vor aviza reglementarile
respective.
(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau
organisme neguvernamentale vor fi, in mod obligatoriu, elaborate cu acordul
acestora.
Art. 3
Propunerile de acte normative vor fi redactate in forma prescriptiva,
intr-un stil clar si concis, care sa excluda orice echivoc. Cuvintele vor fi
folosite in intelesul lor curent din limba romana. Neologismele se vor folosi
numai daca sunt de larga circulatie.
Art. 4
(1) Proiectul de act normativ are, de regula, urmatoarele parti: titlu,
dispozitii generale, dispozitii de continut, dispozitii finale si, daca este
cazul, dispozitii tranzitorii.
(2) Titlul, ca element principal de identificare, trebuie sa fie scurt si
sa exprime in mod sintetic obiectul reglementarii.
(3) Dispozitiile generale determina obiectul, scopul si sfera relatiilor
reglementate prin actul normativ, cuprinzand, totodata, si unele prevederi de
natura sa orienteze intreaga reglementare.
(4) Dispozitiile de continut cuprind reglementarea propriu-zisa ce formeaza
obiectul actului normativ.
Daca in cuprinsul actului normativ este prevazuta realizarea anumitor
activitati, reglementarea va urma ordinea logica a desfasurarii acestora; se va
avea in vedere ca dispozitiile de drept material sa preceada pe cele de ordin
procedural, iar dispozitiile cuprinzand sanctiuni vor fi grupate in ultima
parte.
(5) In dispozitiile finale se determina data intrarii in vigoare, numai
daca aceasta are loc la o data ulterioara datei publicarii actului normativ in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 5
(1) Elementul structural de baza al proiectului de act normativ il
constituie articolul. Pentru identificare, articolele se numeroteaza cu cifre
arabe.
In cazul actelor normative care au ca obiect modificari sau completari ale
altor acte normative, articolele se numeroteaza cu cifre romane, pastrindu-se
numerotarea cu cifre arabe pentru textele de modificare sau de completare.
(2) Fiecare articol cuprinde, de regula, o dispozitie de sine statatoare.
Articolele pot fi formate din mai multe alineate, marcate prin indici cu
cifre arabe.
(3) Articolele pot fi grupate, in functie de amploarea reglementarii si
tinand seama de legatura organica dintre norme, in paragrafe, capitole si
titluri.
(4) In cazul in care prin actul normativ principal se prevede elaborarea
unor acte normative subordonate, proiectele acestora vor fi, atunci cand este
cazul, intocmite concomitent cu proiectul actului normativ de baza.
Art. 6
(1) Dupa intocmire, propunerea de act normativ se trimite de catre
initiator spre avizare organelor interesate, astfel:
- proiectele de legi, insotite de o expunere de motive;
- proiectele de hotarari si de ordonante ale Guvernului, insosite de o nota
de fundamentare.
Proiectele de acte normative insotite de expunerea de motive si, respectiv,
de nota de fundamentare vor fi, in mod obligatoriu, analizate si avizate de
catre ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale carora si se stabilesc atributii si sarcini, ori a caror
activitate are contingenta cu viitoarea reglementare sau, dupa caz, de catre
Departamentul pentru Administratie Publica Locala, pentru problemele care
intereseaza activitatea acestuia sau a administratiei publice locale.
Eventualele observatii ale organelor solicitate sa avizeze vor fi rezolvate
in mod direct de catre acestea, impreuna cu initiatorul.
(2) Propunerile de acte normative vor fi, in mod obligatoriu, avizate de
urmatoarele organe, astfel:
- Propunerile de acte normative elaborate in aplicarea strategiei de
reforma economico-sociala a Programului de guvernare vor fi inaintate de
initiatori, spre avizare, la Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma
Economica.
- Propunerile de acte normative care, prin reglementarile propuse, au
implicatii economico-financiare vor fi inaintate, spre avizare, Ministerului
Finantelor.
- Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere
al legalitatii, de catre Ministerul Justitiei.
Avizul Ministerului Justitiei incheie succesiunea operatiunilor din etapa
de avizare.
(3) Concomitent cu trimiterea la organele de avizare, propunerile de acte
normative vor fi transmise de initiatori si celorlalti membri ai Guvernului,
urmand ca acestia sa se pronunte in scris in termen de 3 - 7 zile de la
primire. Eventualele observatii vor fi rezolvate de acestia direct cu
initiatorii.
(4) Expunerea de motive sau, dupa caz, nota de fundamentare va contine in
final, in mod obligatoriu, precizarea ca proiectul de act normativ, in forma
prezentata, a fost insusit de toate organele interesate.
(5) Este interzisa transmiterea la Secretariatul General al Guvernului a
propunerilor de acte normative fara toate avizele prevazute in prezenta
metodologie si cele avizate sub conditie sau cu observatii nepuse de acord. In
situatii deosebite, Secretariatul General al Guvernului va media eventualele
divergente intre initiatori si organele de avizare.
Art. 7
(1) Propunerea de act normativ, dactilografiata la un rand si jumatate, cu
caractere mari, pe o singura fata, va fi inaintata Secretariatului General al
Guvernului cu cel putin 5-7 zile inaintea sedintei de Guvern.
Propunerea de act normativ va fi insotita de expunerea de motive sau de
nota de fundamentare, semnata de conducatorul organului care a elaborat
propunerea si avizata de organele prevazute la art. 6 alin. (1), precum si de
documentatia necesara fundamentarii proiectului de act normativ.
Textele documentelor cu caracter international, care se supun aprobarii
Guvernului sau care se trimit Parlamentului spre ratificare, se prezinta
dactilografiate, in conditiile aratate mai sus, prin grija ministerului
initiator, care va stampila fiecare pagina si va atesta pe ultima pagina, prin
stampila si sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului
cu originalul.
(2) Secretariatul General al Guvernului va analiza in termen de 3-5 zile
propunerea de act normativ inaintata la Guvern, din punct de vedere al
legalitatii si al respectarii prevederilor prezentei metodologii.
Propunerile de acte normative care intrunesc conditiile mentionate mai sus
vor fi prezentate primului-ministru de catre secretarul general al Guvernului,
in vederea inscrierii lor pe ordinea de zi a sedintei de Guvern, cu cel putin
2-3 zile inaintea sedintei respective.
Proiectele care nu corespund tuturor acestor cerinte vor fi restituite
organelor care le-au elaborat, in vederea refacerii acestora.
Art. 8
(1) Propunerea unui act normativ care presupune, prin natura sa,
reglementarea la nivel de lege, devine proiect de lege dupa insusirea sa de
catre Guvern.
(2) Propunerea de act normativ care are ca obiect elaborarea unei hotarari
sau a unei ordonante a Guvernului devine, dupa caz, proiect de hotarare sau de
ordonanta, dupa aprobarea de catre primul-ministru a inscrierii acestei
propuneri pe ordinea de zi a sedintei de Guvern.
(3) Dupa intocmirea ordinii de zi, copiile proiectelor de acte normative se
transmit, prin grija Secretariatului General al Guvernului, tuturor membrilor
Guvernului si, dupa caz, invitatilor sau altor persoane stabilite de
primul-ministru.
(4) Secretariatul General al Guvernului va efectua, cu 1-2 zile inaintea
sedintei de Guvern, o ultima analiza a proiectelor, la care vor participa
ministrul pentru relatia cu Parlamentul, un secretar general adjunct al
Guvernului, un consilier al primului-ministru, un secretar de stat din
Ministerul Justitiei, un secretar de stat din Ministerul Finantelor, directorul
Directiei analiza si avizare juridica din cadrul Secretariatului General al
Guvernului si directorul Directiei legislatie din cadrul Departamentului pentru
Administratie Publica Locala.
Daca in urma acestei analize rezulta probleme de fond, acestea vor fi
solutionate de initiatori. Problemele de forma se vor rezolva pe loc, cu
informarea initiatorului.
Art. 9
Proiectele de hotarari si de ordonante insusite de Guvern vor fi
contrasemnate de ministrii care au obligatia punerii lor in executare, dupa
care vor fi prezentate, spre semnare, primului-ministru, de catre secretarul
general al Guvernului.
Art. 10
Proiectele de legi cu privire la care Guvernul a hotarat sa-si exercite
dreptul de initiativa legislativa vor fi inaintate Parlamentului de catre
Secretariatul General al Guvernului, insosite de hotararea de adoptare si
expunerea de motive, semnate de primul-ministru.
Art. 11
Hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se transmit spre publicare la
Monitorul Oficial al Romaniei de catre Secretariatul General al Guvernului.
Art. 12
Lucrarile documentare si de fundamentare, variantele si formele succesive
ale propunerilor si proiectelor de acte normative, precum si originalul actului
normativ adoptat se pastreaza la Secretariatul General al Guvernului, astfel
incat sa se asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului
normativ respectiv.
Art. 13
(1) Pe intregul parcurs al elaborarii propunerilor si proiectelor de acte
normative este interzisa initiatorilor cat si celor care avizeaza furnizarea in
afara institutiilor respective a unor date sau informatii cu privire la actele
normative respective.
(2) Proiectele de acte normative vor fi elaborate si definitivate cu participarea
nemijlocita a compartimentelor juridice din cadrul autoritatilor publice
respective.
Art. 14
Periodic, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si prefecturile vor analiza stadiul aplicarii actelor
normative din domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic
justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerintele impuse de
evolutia vietii economico-sociale.
CAP. 2
Cu privire la ordinele si instructiunile emise de conducatorii
autoritatilor publice
Art. 15
(1) Ordinele cu caracter normativ si instructiunile se pot emite numai pe
baza si in executarea legilor si a hotararilor Guvernului.
(2) Ordinele si instructiunile se emit, de regula, atunci cand printr-o
dispozitie legala se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit in
acest scop si cu indicarea expresa a temeiului legal.
(3) Ordinele si instructiunile vor fi elaborate cu consultarea
compartimentelor de specialitate din cadrul autoritatii publice respective si
vor fi, in mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu. Ele vor
fi structurate potrivit prevederilor prezentei metodologii.
(4) Ordinele cu caracter normativ si instructiunile se pot emite numai cu
avizul Ministerului Justitiei.
(5) Ordinele si instructiunile se semneaza numai de titularii autoritatilor
publice emitente, respectiv de catre ministri si prefecti.
Art. 16
(1) Autoritatile publice vor reanaliza in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei metodologii toate ordinele cu caracter normativ
si instructiunile emise, urmand sa abroge pe cele care nu sunt conforme
dispozitiilor legale sau a caror aplicare nu mai este necesara.
Autoritatile publice vor inainta Ministerului Justitiei si Secretariatului
General al Guvernului, in termen de 10 zile de la terminarea actiunii, un tabel
cuprinzand ordinele cu caracter normativ si instructiunile ramase in vigoare.
(2) Ordinele cu caracter normativ si instructiunile se vor comunica, de catre
autoritatea publica emitenta, Ministerului Justitiei si Secretariatului General
al Guvernului.
Ministerul Justitiei va sesiza autoritatea publica emitenta si, respectiv,
Guvernul, in cazul in care ordinele cu caracter normativ sau instructiunile nu
respecta, in totalitate, reglementarile legale in vigoare.
(3) Autoritatea publica emitenta va transmite spre publicare la Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, toate ordinele cu caracter normativ si
instructiunile emise.
(4) Prefecturile vor publica ordinele emise in monitoarele oficiale ale
judetelor respective, potrivit reglementarilor in vigoare.