HOTARARE Nr. 851 din 18 decembrie 1997
pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea, elaborarea, avizarea si
prezentarea propunerilor de acte normative care se inainteaza Guvernului,
precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 7 ianuarie 1998
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea
propunerilor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si
procedurile de supunere spre adoptare a acestora, cuprinsa in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefecturile au obligatia de a respecta si de a aplica
integral prevederile prezentei hotarari.
Art. 3
Propunerilor de acte normative, transmise Secretariatului General al
Guvernului de catre institutiile mentionate la art. 2 inainte de intrarea in
vigoare a prezentei hotarari si care nu au fost inscrise pe ordinea de zi,
discutate si aprobate in sedinta Guvernului, le sunt aplicabile procedurile
stabilite prin metodologia prevazuta la art. 1.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 390/1993 pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea,
elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 24 august 1993.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea propunerilor de acte
normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre
adoptare a acestora
CAP. 1
Dispozitii privind pregatirea, elaborarea si avizarea propunerilor de acte
normative
Art. 1
In conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, masurile generale de
conducere si de organizare a activitatii de stat economice si sociale se
stabilesc prin legi adoptate de Parlament - unica autoritate legiuitoare in
Romania.
Art. 2
(1) Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor;
ele nu pot adauga sau contraveni principiilor si dispozitiilor cuprinse in
lege.
(3) Ordonantele se emit numai in temeiul unei legi speciale de abilitare a
Guvernului, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta. In situatiile
prevazute la art. 114 din Constitutie, Guvernul poate adopta, in mod
exceptional, ordonante de urgenta.
Art. 3
Fiecare propunere de act normativ trebuie sa fie elaborata in conformitate
cu prevederile Constitutiei si corelata cu dispozitiile celorlalte acte normative,
astfel incat sa se integreze organic in sistemul general al legislatiei.
Art. 4
(1) Au dreptul sa faca propuneri de acte normative Guvernului, in
conformitate cu atributiile si cu domeniul lor de activitate, urmatoarele
autoritati publice:
a) ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale;
b) prefecturile, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti - prin Departamentul pentru Administratie Publica Locala.
(2) Propunerile de acte normative, facute de autoritatile publice prevazute
la alin. (1), se elaboreaza, in functie de importanta si de complexitatea
problemelor supuse reglementarii, pe baza unor studii si lucrari de documentare
aprofundate, inclusiv de legislatie comparata, urmarindu-se concordanta
reglementarilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de
ordin social si economic ale legislatiei in vigoare, insuficientele acesteia,
evidentiindu-se necesitatea unei noi reglementari. Studiile vor oferi, de
regula, mai multe variante si vor cuprinde toate elementele necesare unei noi
reglementari, cu prezentarea efectelor previzibile ale solutiilor preconizate.
(3) In vederea definitivarii concluziilor si, pe aceasta baza, a
propunerilor de acte normative, initiatorul ii va atrage in activitatea de
elaborare pe toti factorii interesati si va consulta organele care urmeaza sa
avizeze reglementarile respective.
(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau
organisme neguvernamentale vor fi elaborate cu consultarea acestora.
Art. 5
(1) In vederea elaborarii propunerilor de acte normative, la ministere si
la celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale se
constituie colective speciale. Colectivul se constituie prin ordin al
ministrului, in componenta acestuia fiind desemnati: un reprezentant al
compartimentului juridic, un reprezentant al compartimentului de integrare
europeana, reprezentanti ai directiilor corespunzatoare profilului propunerilor
de reglementare si secretarul general din minister.
(2) Colectivul prevazut la alin. (1) intocmeste o prima forma a propunerii
de act normativ, care se prezinta conducatorului ministerului, respectiv al
organului central de specialitate initiator, iar in lipsa, persoanei desemnate
prin ordin al acestuia.
(3) Propunerea de act normativ este insotita de o expunere de motive in
cazul proiectelor de legi si de o nota de fundamentare in celelalte cazuri.
(4) In expunerea de motive sau, dupa caz, in nota de fundamentare se vor
face mentiuni in legatura cu modul de avizare a propunerii de act normativ de
catre autoritatile publice interesate.
Art. 6
Redactarea propunerilor de acte normative se va face cu respectarea
normelor de tehnica legislativa.
Art. 7
Propunerea de act normativ, insusita de catre conducatorul ministerului sau
al organului de specialitate al administratiei publice centrale initiator, se
transmite, concomitent, in copie, tuturor ministerelor, precum si altor
autoritati ale administratiei publice centrale interesate, care au obligatia de
a analiza si de a comunica ministerului initiator eventualele observatii si
propuneri, in termen de 7 zile de la primire.
Art. 8
(1) Dupa obtinerea tuturor punctelor de vedere din partea institutiilor
care avizeaza, ministerul initiator definitiveaza propunerea de act normativ.
La operatiunea de definitivare, care se face de catre colectivul prevazut la
art. 5 alin. (1), pot participa si reprezentanti ai ministerelor care avizeaza
si un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatului General al Guvernului ii revine obligatia de a asigura
medierea eventualelor divergente aparute intre initiator si cei care avizeaza,
reprezentati de secretarii generali sau de secretarii de stat, desemnati de
ministri. In cazul in care initiatorul si cei care avizeaza isi mentin punctele
de vedere diferite, propunerea de act normativ va fi avizata cu obiectii, care
vor fi anexate si prezentate in cadrul sedintei Guvernului.
(3) Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere
al legalitatii, de catre Ministerul Justitiei. Avizul Ministerului Justitiei,
care incheie succesiunea operatiunilor din etapa de avizare, nu este
obligatoriu in cazul hotararilor Guvernului, cu caracter individual, care sunt
avizate din punct de vedere al legalitatii de catre Directia juridica a
Secretariatului General al Guvernului.
Art. 9
Textele actelor cu caracter international, care se supun aprobarii
Guvernului sau care se transmit Parlamentului spre ratificare, se
dactilografiaza, la un rand si jumatate, prin grija ministerului initiator,
care va stampila fiecare pagina si va atesta pe ultima pagina, prin stampila si
sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu
originalul.
Art. 10
(1) Propunerile de acte normative, avizate, se transmit de catre initiator
Secretariatului General al Guvernului, in scopul solicitarii, imediat, a
avizului Consiliului Legislativ, care urmeaza a fi emis, potrivit legii, in
termen de:
a) 24 de ore de la solicitare, pentru proiectele de ordonante de urgenta;
b) cel putin 48 de ore de la solicitare, pentru proiectele de legi care
urmeaza a fi transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii in procedura de
urgenta;
c) cel putin 10 zile de la solicitare, pentru celelalte proiecte de acte
normative.
(2) Secretariatul General al Guvernului, prin Directia juridica, va
verifica indeplinirea conditiilor de fond si de forma ale fiecarei propuneri de
act normativ, precum si concordanta prevederilor acesteia cu Programul de
guvernare si va intocmi o nota cu observatii.
Art. 11
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si, dupa caz, Secretariatul General al Guvernului sunt obligate, in
termenele si in conditiile stabilite prin Legea nr. 73/1993, sa furnizeze
Consiliului Legislativ informatiile si documentatiile necesare privind avizarea
propunerilor de acte normative.
Art. 12
Propunerile de acte normative care nu corespund tuturor prevederilor art.
6, 7 si 9 vor fi restituite initiatorilor, in vederea refacerii lor.
Art. 13
(1) Dupa parcurgerea etapelor prevazute la art. 10, Secretariatul General
al Guvernului transmite initiatorului:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) nota cuprinzand observatiile formulate de catre Directia juridica a
Secretariatului General al Guvernului.
(2) Pe baza avizului Consiliului Legislativ si a observatiilor cuprinse in
nota prevazuta la alin. (1) lit. b), colectivul prevazut la art. 5 alin. (1)
are obligatia de a reanaliza si, dupa caz, de a reface propunerea de act
normativ, pe care o transmite la Secretariatul General al Guvernului,
stampilata pe fiecare fila, cu cel putin 5 zile inainte de data sedintei
Guvernului pe a carei ordine de zi solicita sa fie inscrisa. Refacerea
propunerii nu presupune si refacerea expunerii de motive sau, dupa caz, a notei
de fundamentare.
Art. 14
In situatia in care unele observatii de fond prevazute in avizul
Consiliului Legislativ sau in nota elaborata de Directia juridica a
Secretariatului General al Guvernului nu au fost insusite de catre initiator,
se intocmeste o nota, semnata de conducatorul organului initiator, in care se
motiveaza aceasta situatie si care insoteste propunerea respectiva de act
normativ.
CAP. 2
Dispozitii privind analiza si supunerea spre adoptare a proiectelor de
legi, ordonante si hotarari ale Guvernului
Art. 15
(1) Pregatirea sedintelor Guvernului se realizeaza de catre Secretariatul
General al Guvernului.
(2) In acest scop, Secretariatul General al Guvernului intruneste
colectivul pentru elaborarea proiectului ordinii de zi, alcatuit din:
a) secretarul general adjunct al Guvernului cu probleme de analiza si de
avizare juridica;
b) secretarul general adjunct al Guvernului pentru relatia cu secretarii
generali din ministere;
c) un secretar de stat de la Ministerul Justitiei;
d) secretarul de stat pentru relatiile cu Parlamentul.
(3) Proiectul ordinii de zi, avizat de secretarul general al Guvernului,
se prezinta, de catre acesta, primului-ministru, spre aprobare, si se comunica
tuturor celor interesati, impreuna cu materialele aferente, cu cel putin doua
zile inainte de data programata pentru desfasurarea sedintei.
(4) Secretariatul General al Guvernului convoaca membrii Guvernului,
reprezentantii unor institutii centrale, precum si ceilalti invitati a caror
prezenta este necesara pentru buna desfasurare a sedintei Guvernului.
Art. 16
(1) Propunerea de act normativ care cuprinde o reglementare la nivel de
hotarare sau de ordonanta a Guvernului devine, dupa caz, proiect de hotarare
sau de ordonanta, dupa aprobarea de catre primul-ministru a inscrierii acelei
propuneri pe ordinea de zi a sedintei Guvernului.
(2) Propunerea de act normativ, care, prin natura sa, contine reglementari
la nivel de lege, devine proiect de lege dupa insusirea sa de catre Guvern.
Art. 17
In cazuri exceptionale, cu aprobarea primului-ministru, pe durata
desfasurarii sedintei Guvernului pot fi luate in discutie si alte proiecte de
acte normative neinscrise pe ordinea de zi. In astfel de situatii, initiatorul
are obligatia de a-si insusi toate observatiile si propunerile ulterioare in
legatura cu legalitatea proiectului respectiv, precum si pe cele de tehnica
legislativa.
Art. 18
(1) La dezbaterea proiectelor de acte normative inscrise pe ordinea de zi a
sedintei Guvernului pot lua parte numai ministrii care au depus observatii si
propuneri, in scris, in termenul prevazut la art. 7.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), in situatii exceptionale,
justificate si numai cu aprobarea primului-ministru, pot lua parte la dezbateri
si ministrii care nu au depus observatii si propuneri, in scris, in termenul
prevazut la art. 7.
Art. 19
(1) Incheierea dezbaterii fiecarui proiect de act normativ este marcata
prin anuntul primului-ministru privind adoptarea, amanarea sau respingerea
acestuia, dupa caz.
(2) Inainte de inceperea dezbaterii proiectelor de acte normative inscrise
pe ordinea de zi, ministrii pot solicita primului-ministru, motivat,
permisiunea de retragere a unuia sau a mai multor proiecte initiate de
ministerele ai caror conducatori sunt. Permisiunea de retragere poate fi
solicitata si in cadrul dezbaterii respectivelor proiecte de acte normative.
Art. 20
Dupa sedinta Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea, dupa caz, impreuna cu initiatorii, a textului actului
normativ aprobat de Guvern, urmarind punerea de acord a textului propus de
initiator cu amendamentele formulate si aprobate;
b) obtinerea semnaturii primului-ministru si a contrasemnaturilor din
partea ministrilor conducatori ai ministerelor care urmeaza sa aplice acel act
normativ. Acestia au obligatia de a le contrasemna in termen de cel mult 24 de
ore de la data semnarii lor de catre primul-ministru;
c) transmiterea ordonantelor si a hotararilor Guvernului spre publicare in
Monitorul Oficial al Romaniei. Sunt exceptate de la publicare hotararile cu
caracter militar, care se comunica numai institutiilor interesate;
d) transmiterea proiectelor de legi Parlamentului, insotite de hotararea de
adoptare si de expunerea de motive, semnate de primul-ministru.
Art. 21
(1) Proiectele de legi si de ordonante carora li s-au adus modificari de
fond ca urmare a discutarii si aprobarii lor in sedinta Guvernului vor fi
supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ, anterior trimiterii acestora
spre adoptare la Parlament.
(2) In cazul in care, ca urmare a noii avizari de catre Consiliul
Legislativ, este necesara operarea unor modificari de fond ori avizul respectiv
este negativ, proiectul va fi repus, in mod obligatoriu, pe ordinea de zi a
sedintei Guvernului.
Art. 22
Lucrarile documentare si de fundamentare, variantele si formele succesive
ale propunerilor si proiectelor de acte normative, precum si originalul actului
normativ adoptat se pastreaza la Secretariatul General al Guvernului, astfel
incat sa se asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului
normativ respectiv.
CAP. 3
Dispozitii privind ordinele, instructiunile si alte acte emise de
conducatorii ministerelor, ai altor organe centrale de specialitate, precum si
de prefecti
Art. 23
(1) Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte acte cu caracter
normativ ale conducatorilor ministerelor, ai altor organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si cele ale prefectilor se emit pe baza
si in executarea legilor si a hotararilor Guvernului.
(2) Ordinele si instructiunile se emit, de regula, atunci cand printr-o
dispozitie legala se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit in
acest scop si cu indicarea expresa a temeiului legal.
(3) Ordinele si instructiunile vor fi elaborate respectandu-se normele de
tehnica legislativa, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul
autoritatii publice respective, si vor fi, in mod obligatoriu, avizate de
compartimentul juridic propriu.
(4) Ordinele si instructiunile se semneaza numai de catre conducatorii
autoritatilor publice emitente.
Art. 24
(1) Ministerele si celelalte organe centrale de specialitate vor transmite
spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, toate ordinele,
instructiunile si alte acte cu caracter normativ, numai dupa obtinerea avizului
Ministerului Justitiei.
(2) Prefecturile vor publica ordinele emise in monitoarele oficiale ale
judetelor, potrivit reglementarilor in vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
daca legea nu dispune altfel, ordinele, instructiunile si alte acte cu caracter
normativ care au ca obiect reglementari din sectorul de aparare, ordine publica
si siguranta nationala.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 25
Pe intregul parcurs al elaborarii propunerilor si proiectelor de acte
normative se interzice personalului initiatorilor, cat si celui al organelor
care avizeaza, furnizarea in afara institutiilor respective a unor date sau
informatii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
Art. 26
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefecturile vor analiza, periodic, stadiul aplicarii
actelor normative din domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic
justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerintele impuse de
evolutia vietii economico-sociale.
Art. 27
(1) In situatia in care impotriva unei hotarari a Guvernului se formuleaza
o reclamatie administrativa, in conditiile Legii contenciosului administrativ
nr. 29/1990, adresata Secretariatului General al Guvernului, aceasta se
comunica de indata, atat initiatorului, cat si organelor care avizeaza.
(2) Initiatorul si organele care avizeaza au obligatia sa reanalizeze
hotararea prevazuta la alin. (1) din punct de vedere al legalitatii si sa
comunice Secretariatului General al Guvernului, in termen de 10 zile de la
solicitare, propuneri concrete de mentinere, modificare si/sau completare ori
de abrogare a acesteia.
(3) Propunerile initatorului si ale organelor care avizeaza, redactate sub
forma unei note care exprima punctul de vedere adoptat, sunt prezentate de
Secretariatul General al Guvernului, in cadrul primei sedinte a Guvernului,
pentru a se decide cu privire la mentinerea, modificarea si/sau completarea ori
abrogarea hotararii care face obiectul reclamatiei administrative.
(4) In functie de cele stabilite potrivit alin. (3), raspunsul la reclamatia
administrativa este elaborat si comunicat autorului prin grija Secretariatului
General al Guvernului.
Art. 28
Atributiile si competentele care revin fiecarui compartiment din cadrul
Secretariatului General al Guvernului in vederea punerii in aplicare a
prevederilor prezentei metodologii se stabilesc prin ordin al
ministrului-delegat pe langa primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie Publica Locala.