HOTARARE Nr. 400 din 18 mai 2000
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru pregatirea,
elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative care se
inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a
acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 268 din 14 iunie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 80
din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile pentru pregatirea, elaborarea,
avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative care se inainteaza
Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale de
specialitate, precum si prefecturile vor aduce la indeplinire prevederile
prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 851/1997 pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea,
elaborarea, avizarea si prezentarea propunerilor de acte normative care se
inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a
acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 7
ianuarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Secretarul general al Guvernului,
Radu Stroe
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile pentru pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea
proiectelor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si
procedurile de supunere spre adoptare a acestora
CAP. 1
Dispozitii privind pregatirea, elaborarea si avizarea proiectelor de acte
normative
Art. 1
Reglementarea relatiilor sociale prin acte normative se realizeaza cu
respectarea principiilor generale de legiferare proprii sistemului dreptului
romanesc.
Art. 2
(1) Actele normative se initiaza, se elaboreaza, se adopta si se aplica in
conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, cu dispozitiile Legii nr.
24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor
normative, precum si cu principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie sa se integreze organic in sistemul legislatiei,
scop in care:
a) proiectul de act normativ trebuie sa fie corelat cu prevederile actelor
normative de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla in conexiune;
b) proiectul de act normativ, intocmit pe baza unui act normativ de nivel
superior, nu poate depasi limitele competentei instituite prin acel act si nici
nu poate contraveni principiilor si dispozitiilor acestuia;
c) proiectul de act normativ trebuie sa fie corelat cu reglementarile
comunitare si cu tratatele internationale la care Romania este parte.
Art. 3
(1) Potrivit Constitutiei Romaniei, Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit numai in temeiul unei legi speciale de abilitare a
Guvernului, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta. In situatiile
prevazute la art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei Guvernul poate adopta
ordonante de urgenta.
(4) Guvernul isi exercita initiativa legislativa potrivit Constitutiei
Romaniei, prin insusirea proiectelor de lege si transmiterea acestora spre
adoptare catre una dintre Camerele Parlamentului.
Art. 4
(1) Proiectele de acte normative se elaboreaza de autoritatile abilitate sa
le initieze, in conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2000.
(2) Au dreptul sa initieze proiecte de acte normative, in conformitate cu
atributiile si cu domeniul lor de activitate, urmatoarele autoritati publice:
a) ministerele si alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si celelalte autoritati publice care au drept de initiativa in
temeiul altor acte normative;
b) prefecturile, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti - prin Ministerul Functiei Publice.
(3) Proiectele de acte normative care privesc activitatea unor organe sau
organisme neguvernamentale vor fi elaborate de autoritatile publice
initiatoare, cu consultarea acestora.
Art. 5
(1) In vederea elaborarii proiectelor de acte normative, la autoritatile
publice initiatoare se constituie, prin ordin al conducatorilor acestora,
colective speciale in componenta carora sunt desemnati: un reprezentant al
compartimentului juridic, un reprezentant al compartimentului de integrare
europeana, reprezentanti ai directiilor corespunzatoare profilului propunerilor
de reglementare si secretarul general al respectivei autoritati publice.
(2) Colectivul prevazut la alin. (1) intocmeste o prima forma a proiectului
de act normativ, care se prezinta conducatorului autoritatii publice
initiatoare, iar in lipsa, persoanei desemnate prin ordin al acestuia.
Art. 6
(1) Proiectele de acte normative trebuie sa fie insotite de urmatoarele
instrumente de prezentare si motivare:
a) expuneri de motive, in cazul proiectelor de legi;
b) note de fundamentare, in cazul ordonantelor, ordonantelor de urgenta si
al hotararilor Guvernului;
c) referate de aprobare, pentru celelalte acte normative.
(2) Instrumentele de prezentare si motivare a actelor normative trebuie sa
cuprinda mentiunile prevazute la art. 29 alin. (1) - (3) din Legea nr. 24/2000.
Art. 7
Proiectul de act normativ, insusit de conducatorul autoritatii publice
initiatoare, se transmite concomitent, in copie, autoritatilor publice
interesate in aplicarea acesteia, in functie de obiectul reglementarii, care au
obligatia sa analizeze si sa comunice initiatorului eventualele observatii si
propuneri in termen de 10 zile de la primire.
Art. 8
(1) Dupa obtinerea punctelor de vedere din partea autoritatilor publice
care urmeaza sa avizeze proiectul de act normativ initiatorul il definitiveaza.
La operatiunea de definitivare de catre colectivul prevazut la art. 5 alin. (1)
pot participa si reprezentanti ai autoritatilor publice care avizeaza.
(2) Daca in urma propunerilor si observatiilor primite de la autoritatile
publice care avizeaza s-au adus unele modificari proiectului de act normativ,
instrumentele de prezentare si motivare initiale trebuie sa fie reformulate in
mod corespunzator, astfel incat acestea sa se refere la forma proiectului de
act normativ care urmeaza sa fie transmisa spre avizare.
(3) Dupa operatiunea de definitivare originalul proiectului de act
normativ, insotit de nota de fundamentare sau de expunerea de motive, dupa caz,
refacuta conform modificarilor operate, se transmite spre avizare, succesiv,
autoritatilor publice interesate in aplicarea acestuia.
(4) In situatia in care intre initiator si autoritatile publice care
avizeaza exista puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi
avizat cu obiectii, care vor fi anexate si prezentate in cadrul sedintei
Guvernului.
(5) Proiectele de acte normative vor fi avizate din punct de vedere al
legalitatii de Ministerul Justitiei, care incheie succesiunea operatiunilor din
etapa de avizare.
(6) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justitiei in
original, impreuna cu o copie si numai dupa obtinerea avizelor autoritatilor
publice interesate. Avizul Ministerului Justitiei nu este obligatoriu in cazul
hotararilor Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect numiri si
revocari din functie, stabilirea unor date, precum si aprobarea de indicatori
tehnico-economici de investitii, care sunt avizate din punct de vedere al
legalitatii de Secretariatul General al Guvernului.
Art. 9
(1) In cazul acordurilor, conventiilor si al altor intelegeri
internationale, care se supun Parlamentului, spre ratificare, de catre Guvern
sau pentru care competenta de aprobare revine, potrivit legii, Guvernului,
proiectul de act normativ trebuie sa fie insotit de textul actului
international in limba originara si in traducere oficiala sau autorizata.
(2) Proiectele de acte normative prevazute la alin. (1) vor fi initiate
impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, potrivit legii.
(3) Textele actelor normative cu caracter international ce se supun
ratificarii sau aprobarii se vor stampila pe fiecare pagina, iar pe ultima
pagina se vor mentiona explicit numele si prenumele persoanelor semnatare si se
va atesta, prin semnatura persoanei autorizate si prin aplicarea stampilei,
conformitatea documentului cu originalul.
Art. 10
(1) Proiectele de acte normative avizate se transmit de initiator,
stampilate pe fiecare fila, Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de indata urmatoarele
avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, care urmeaza sa fie emis, potrivit legii,
in termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonante de urgenta;
- 2 zile pentru proiectele de legi care urmeaza sa fie transmise
Parlamentului cu solicitarea dezbaterii in procedura de urgenta;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Economic si Social, in cazul proiectelor de acte
normative care privesc domeniile prevazute la art. 5 din Legea nr. 109/1997
privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, care
urmeaza sa fie emis, potrivit legii, in termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitarii, in cazul proiectelor
de hotarari, de ordonante si de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitarii, in cazul
proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului va verifica indeplinirea
conditiilor de forma pentru fiecare proiect de act normativ, inclusiv
respectarea normelor de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000, si
va intocmi in acest sens o nota.
Art. 11
Autoritatile publice si, dupa caz, Secretariatul General al Guvernului sunt
obligate, in termenele si in conditiile stabilite prin Legea nr. 73/1993 pentru
infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ, sa furnizeze
Consiliului Legislativ informatiile si documentatiile necesare privind avizarea
proiectelor de acte normative.
Art. 12
Proiectele de acte normative care nu corespund prevederilor art. 4 alin.
(1), ale art. 7, 9 si ale art. 10 alin. (1) vor fi restituite initiatorilor, in
vederea refacerii lor.
Art. 13
(1) Dupa parcurgerea etapelor prevazute la art. 10 Secretariatul General al
Guvernului transmite initiatorului:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Economic si Social;
c) nota cuprinzand observatiile formulate de Secretariatul General al
Guvernului, daca este cazul.
(2) Pe baza documentelor mentionate la alin. (1) colectivul prevazut la
art. 5 alin. (1) are obligatia de a reanaliza si, dupa caz, de a reface
proiectul de act normativ, pe care il transmite Secretariatului General al
Guvernului, stampilat pe fiecare fila, cu cel putin 5 zile inainte de data
sedintei Guvernului pe a carei ordine de zi solicita sa fie inscris.
(3) In situatia in care initiatorul nu accepta, total sau partial,
observatiile si propunerile formulate in documentele prevazute la alin. (1), va
transmite Secretariatului General al Guvernului forma proiectului de act
normativ care urmeaza sa fie supusa spre adoptare Guvernului, insotita de o
nota justificativa cuprinzand argumentele care au condus la neacceptarea
acestora.
CAP. 2
Dispozitii privind analiza si supunerea spre adoptare a proiectelor de acte
normative
Art. 14
(1) Pregatirea sedintelor Guvernului se realizeaza de Secretariatul General
al Guvernului.
(2) Membrii Guvernului, reprezentantii autoritatilor publice interesate,
precum si ceilalti invitati a caror prezenta este necesara pentru buna
desfasurare a sedintelor Guvernului se convoaca de secretarul general al
Guvernului, conform dispozitiei primului-ministru.
(3) Colectivul pentru elaborarea proiectului ordinii de zi este convocat de
Secretariatul General al Guvernului si este alcatuit din:
a) un secretar general adjunct al Guvernului;
b) un secretar de stat sau secretarul general al Ministerului Justitiei;
c) secretarul de stat pentru relatiile Guvernului cu Parlamentul;
d) directorul Directiei juridice din cadrul Secretariatului General al
Guvernului;
e) directorul Directiei pregatire sedinte Guvern si urmarirea sarcinilor
din cadrul Secretariatului General al Guvernului.
(4) Proiectul ordinii de zi, avizat de secretarul general al Guvernului,
este prezentat de acesta spre aprobare Biroului executiv al Guvernului sau,
dupa caz, primului-ministru. Ordinea de zi aprobata se comunica de
Secretariatul General al Guvernului tuturor membrilor Guvernului, precum si
conducatorilor altor autoritati publice interesate, cu cel putin 36 de ore
inainte de inceperea sedintei Guvernului.
Art. 15
(1) Dupa transmiterea proiectului ordinii de zi potrivit art. 14 alin. (4)
aceasta nu mai poate fi modificata.
(2) In cazuri exceptionale primul-ministru poate aproba ca pe durata
desfasurarii sedintei Guvernului sa fie luate in discutie si alte proiecte de
acte normative neinscrise pe ordinea de zi. In astfel de situatii initiatorul
are obligatia sa isi insuseasca observatiile si propunerile cu privire la forma
si legalitatea proiectului de act normativ, cuprinse in documentele prevazute
la art. 13 alin. (1).
Art. 16
(1) Inainte de inceperea dezbaterilor sau in cursul acestora initiatorii
pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amanarea proiectelor de
acte normative aflate pe ordinea de zi.
(2) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de act normativ, luata
ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcata prin anuntul
primului-ministru privind adoptarea, amanarea, respingerea sau retragerea
acestuia, dupa caz.
Art. 17
(1) Dupa sedinta Guvernului Secretariatul General al Guvernului va proceda
la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, pe baza formei refacute
transmise de initiator, verificand respectarea celor stabilite in sedinta
Guvernului;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, in vederea
semnarii, si ministrilor conducatori ai ministerelor care urmeaza sa aplice
acel act normativ, in vederea contrasemnarii. Contrasemnarea unui act normativ
adoptat de Guvern este obligatorie in termen de cel mult 24 de ore de la data
semnarii lui de catre primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative, in cadrul anului calendaristic; actele
Guvernului poarta data sedintei Guvernului in care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea catre secretarul general al Camerei Deputatilor, cu
solicitarea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, a ordonantelor si a
hotararilor Guvernului, impreuna cu notele de fundamentare ale acestora,
semnate de ministrul sau de ministrii initiatori. Sunt exceptate de la
publicare hotararile Guvernului care intra sub incidenta prevederilor art. 107
alin. (4) ultima teza din Constitutia Romaniei, care se comunica numai
institutiilor interesate;
e) transmiterea la Senat sau la Camera Deputatilor, dupa caz, a
ordonantelor si a ordonantelor de urgenta ale Guvernului, insotite de
expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora si de
hotararile de adoptare, semnate de primul-ministru;
f) transmiterea la Senat sau la Camera Deputatilor, dupa caz, a proiectelor
de legi, insotite de expunerile de motive ale acestora si de hotararile de
supunere a lor spre adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) In vederea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei initiatorul sau
initiatorii, dupa caz, au obligatia sa transmita Secretariatului General al
Guvernului, imediat dupa adoptare, impreuna cu actul normativ, si nota de
fundamentare. Aceasta trebuie sa fie semnata numai de conducatorul/conducatorii
autoritatii/autoritatilor publice initiatoare si sa se refere la forma finala a
actului normativ, precum si la avizul Consiliului Legislativ.
Art. 18
(1) Proiectele de acte normative carora li s-au adus modificari de fond ca
urmare a discutarii si aprobarii lor in sedinta Guvernului vor fi supuse unei
noi avizari a Consiliului Legislativ.
(2) In cazul in care, ca urmare a noii avizari de catre Consiliul
Legislativ, este necesara operarea unor modificari de fond ori avizul respectiv
este negativ, proiectul de act normativ va fi repus, in mod obligatoriu, pe
ordinea de zi a sedintei Guvernului.
(3) Repunerea pe ordinea de zi a sedintei Guvernului este obligatorie si in
cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 15 alin. (2), daca:
a) acceptarea ulterioara a observatiilor cuprinse in documentele prevazute
la art. 13 alin. (1) determina modificari de fond ale acestora;
b) observatiile si propunerile acceptate in sedinta Guvernului nu au fost
preluate in formele refacute transmise de initiatori;
c) observatiile cuprinse in documentele prevazute la art. 13 alin. (1) nu
au fost acceptate;
d) avizul Consiliului Legislativ si/sau avizul Consiliului Economic si
Social sunt negative dupa transmiterea de catre initiator a punctului sau de
vedere Secretariatului General al Guvernului.
(4) In toate cazurile, daca, ulterior aprobarii in sedinta Guvernului in
forma finala, initiatorul a operat si modificari care nu au fost aprobate de
Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligatia sa repuna pe ordinea
de zi respectivele proiecte de acte normative.
Art. 19
Instrumentele de prezentare si motivare, variantele si formele succesive
ale proiectelor de acte normative, precum si originalul actului normativ
adoptat se pastreaza de Secretariatul General al Guvernului, astfel incat sa se
asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului normativ
respectiv.
CAP. 3
Dispozitii privind ordinele, instructiunile si celelalte acte normative
emise de conducatorii ministerelor si ai altor organe ale administratiei
publice centrale de specialitate, precum si de prefecti
Art. 20
(1) Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale
conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si cele ale prefectilor se emit pe baza
si in executarea legilor, a ordonantelor si a hotararilor Guvernului.
(2) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte normative se emit atunci
cand printr-o dispozitie legala se prevede aceasta, cu respectarea termenului
stabilit in acest scop si cu indicarea expresa a temeiului legal.
(3) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte normative vor fi
elaborate respectandu-se normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr.
24/2000, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritatii
publice respective, si vor fi avizate in mod obligatoriu de compartimentul
juridic propriu.
(4) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte normative se semneaza
numai de conducatorii autoritatilor publice emitente.
Art. 21
(1) Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale vor transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei
toate ordinele, instructiunile si alte asemenea acte cu caracter normativ numai
dupa obtinerea avizului Ministerului Justitiei.
(2) Prefecturile vor publica ordinele emise in monitoarele oficiale ale
judetelor, potrivit reglementarilor in vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
daca legea nu dispune altfel, ordinele, instructiunile si alte acte cu caracter
normativ care au ca obiect reglementari din sectorul de aparare, ordine publica
si siguranta nationala.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 22
(1) Pe intregul parcurs al elaborarii proiectelor de acte normative
personalului din cadrul autoritatilor publice initiatoare si care avizeaza i se
interzice furnizarea in afara institutiilor respective a unor date sau
informatii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) datele si informatiile cu
privire la proiectele de acte normative prevazute la art. 4 alin. (3).
Art. 23
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefecturile vor analiza periodic stadiul aplicarii actelor
normative din domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic
justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerintele impuse de
evolutia vietii economico-sociale.
Art. 24
(1) In situatia in care impotriva unui act normativ al Guvernului se
formuleaza o reclamatie administrativa, in conditiile prevederilor legale
privind contenciosul administrativ, adresata Secretariatului General al
Guvernului, aceasta se comunica de indata initiatorului/initiatorilor si
Ministerului Justitiei, care au obligatia sa reanalizeze actul respectiv si sa
comunice Secretariatului General al Guvernului, in termen de 10 zile de la
solicitare, propuneri de mentinere, de modificare si/sau de completare ori de
abrogare a acestuia.
(2) Propunerile initiatorului/initiatorilor si ale Ministerului Justitiei
sunt redactate sub forma unei note care exprima punctele de vedere ale acestora
si sunt prezentate de Secretariatul General al Guvernului in cadrul primei
sedinte a Guvernului, pentru a se decide cu privire la mentinerea, modificarea
si/sau completarea ori abrogarea actului care face obiectul reclamatiei
administrative.
(3) Secretariatul General al Guvernului are obligatia de a comunica
contestatorului decizia adoptata de Guvern conform alin. (2), pe care o va
sustine in fata instantelor de judecata, impreuna cu ministerele si celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale care au prezentat
puncte de vedere referitoare la reclamatia administrativa.