HOTARARE Nr. 555 din 7 iunie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru supunerea
proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 22 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 80 din
Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative si ale art. 26 alin. (2) teza finala din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile pentru supunerea proiectelor de
acte normative spre adoptare Guvernului, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefecturile vor aduce la indeplinire prevederile prezentei
hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 400/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile
pentru pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte
normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre
adoptare a acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
268 din 14 iunie 2000, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre
adoptare Guvernului
CAP. 1
Dispozitii privind pregatirea, elaborarea si avizarea proiectelor de acte
normative
Art. 1
Reglementarea relatiilor sociale prin acte normative se realizeaza cu
respectarea principiilor generale de legiferare proprii sistemului dreptului
romanesc.
Art. 2
(1) Actele normative se initiaza, se elaboreaza, se adopta si se aplica in
conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, cu dispozitiile Legii nr.
24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative,
precum si cu principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie sa se integreze organic in sistemul legislatiei,
scop in care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor
normative de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla in conexiune,
precum si cu reglementarile comunitare si cu tratatele internationale la care
Romania este parte;
b) proiectul de act normativ, intocmit pe baza unui act de nivel superior,
nu poate depasi limitele competentei instituite prin acel act si nici nu poate
contraveni principiilor si dispozitiilor acestuia.
Art. 3
(1) Potrivit Constitutiei Romaniei Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele simple, emise in domenii care nu fac obiectul legilor
organice, se adopta numai in temeiul unei legi speciale de abilitare a
Guvernului, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta, iar ordonantele
de urgenta, numai in situatiile prevazute la art. 114 alin. (4) din Constitutia
Romaniei.
(4) Guvernul isi exercita initiativa legislativa potrivit Constitutiei
Romaniei, prin insusirea proiectelor de lege elaborate de ministere sau de alte
autoritati ale administratiei publice si transmiterea acestora spre dezbatere
si adoptare uneia dintre Camerele Parlamentului.
Art. 4
(1) Proiectele de acte normative se elaboreaza de catre autoritatile
abilitate sa le initieze, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000.
(2) Au dreptul sa initieze proiecte de acte normative, in conformitate cu
atributiile si cu domeniul lor de activitate, urmatoarele autoritati publice:
a) ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale aflate in subordinea Guvernului, precum si autoritatile
administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administratiei publice centrale aflate in
subordinea sau in coordonarea ministerelor - prin ministerele in a caror
subordine sau coordonare se afla;
c) prefecturile, consiliile judetene, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucuresti - prin Ministerul Administratiei Publice.
Art. 5
(1) In vederea elaborarii proiectelor de acte normative, la toate
autoritatile publice prevazute la art. 4 alin. (2) se constituie, prin ordin
sau, dupa caz, prin dispozitie a conducatorului acestora, colective speciale in
componenta carora sunt desemnati: juristi, specialisti in domeniul integrarii
europene, precum si specialisti din compartimentele corespunzatoare profilului
propunerilor de reglementare. Colectivul va fi coordonat de un secretar de
stat, respectiv de secretarul general.
(2) Colectivul prevazut la alin. (1) intocmeste o prima forma a proiectului
de act normativ, care este prezentat conducatorului autoritatii publice
initiatoare ori persoanei desemnate prin ordin sau, dupa caz, prin dispozitie a
acestuia.
Art. 6
(1) Proiectele de acte normative trebuie insotite de urmatoarele
instrumente de prezentare si motivare:
a) expuneri de motive - in cazul proiectelor de legi;
b) note de fundamentare - in cazul ordonantelor, al ordonantelor de urgenta
si al hotararilor Guvernului;
c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative.
(2) Instrumentele de prezentare si motivare a actelor normative trebuie sa
cuprinda mentiunile prevazute la art. 29 alin. (1) - (3) din Legea nr. 24/2000.
Art. 7
Proiectul de act normativ insusit de conducatorul autoritatii publice
initiatoare se transmite concomitent, in copie, autoritatilor publice
interesate in aplicarea acestuia, in functie de obiectul reglementarii, care au
obligatia sa analizeze si sa comunice initiatorului eventualele observatii si
propuneri in termen de cel mult 5 zile de la primirea proiectului, daca nu s-a
stabilit un alt termen. Proiectele de acte normative care urmaresc armonizarea
legislatiei nationale cu prevederile comunitare se transmit spre analiza si
Ministerului Integrarii Europene, insotite de tabelul de concordanta intre
actul comunitar propus sa fie transpus si proiectul de act normativ pe care il
transpune. In aceasta etapa proiectul de act normativ nu se transmite
Ministerului Justitiei decat in situatia in care acesta are calitatea de
minister coinitiator. Pentru obtinerea avizului din punct de vedere al legalitatii
proiectul de act normativ se transmite Ministerului Justitiei in conditiile
art. 8 alin. (6).
Art. 8
(1) Dupa obtinerea punctelor de vedere ale autoritatilor publice care
urmeaza sa avizeze, initiatorul definitiveaza proiectul de act normativ. La
operatiunea de definitivare de catre colectivul prevazut la art. 5 alin. (1)
pot participa si reprezentanti ai autoritatilor publice avizatoare.
(2) Daca in urma propunerilor si observatiilor primite de la autoritatile
publice avizatoare s-au adus modificari proiectului de act normativ,
instrumentele de prezentare si motivare initiale vor fi reformulate in mod
corespunzator, astfel incat acestea sa se refere la forma proiectului de act
normativ care va fi transmisa spre avizare.
(3) Dupa definitivare originalul proiectului de act normativ, insotit de
instrumentul de prezentare si motivare, refacut conform modificarilor operate,
se transmite succesiv spre avizare de catre initiator autoritatilor publice
prevazute la alin. (2) in termen de maximum 3 zile de la primirea punctelor de
vedere ale acestora.
(4) Proiectele de acte normative ce transpun prevederi comunitare se
transmit spre avizare si Ministerului Integrarii Europene.
(5) In situatia in care intre initiator si autoritatile publice avizatoare
exista puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi avizat in
termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiectii, care vor fi
anexate si prezentate in cadrul sedintei Guvernului.
(6) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justitiei in
original, impreuna cu o copie si numai dupa obtinerea avizelor autoritatilor
publice interesate. Ministerul Justitiei avizeaza proiectele de acte normative
exclusiv din punct de vedere al legalitatii, incheind succesiunea operatiunilor
din etapa de avizare.
(7) Avizul Ministerului Justitiei nu este obligatoriu in cazul hotararilor
Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect numiri si revocari din
functie, stabilirea unor date, precum si aprobarea de indicatori
tehnico-economici de investitii, care sunt avizate din punct de vedere al
legalitatii de Secretariatul General al Guvernului.
Art. 9
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar
avizul Consiliului Concurentei se supun spre adoptare Guvernului numai dupa
obtinerea acestui aviz. Avizul Consiliului Concurentei se obtine de catre
autoritatea publica initiatoare a respectivului proiect de act normativ.
Art. 10
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar
avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii se supun spre adoptare Guvernului
numai dupa obtinerea acestui aviz.
Art. 11
(1) Intelegerile internationale la nivel guvernamental sau departamental se
negociaza si se semneaza de catre persoanele desemnate in acest scop, pe baza
imputernicirii Guvernului.
(2) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea
si/sau semnarea intelegerilor internationale prevazute la alin. (1) vor fi
initiate, in functie de obiectul reglementarii, impreuna cu Ministerul
Afacerilor Externe si/sau Ministerul Integrarii Europene si vor fi avizate de
autoritatile publice interesate. Avizul Ministerului Justitiei este obligatoriu
in cazul in care se solicita imputernicirea de semnare a actelor
internationale.
(3) Dupa aprobare Secretariatul General al Guvernului comunica
autoritatilor publice initiatoare decizia Guvernului.
Art. 12
(1) In cazul acordurilor, conventiilor si al altor intelegeri
internationale care se supun Parlamentului de catre Guvern in vederea
ratificarii sau pentru care competenta de aprobare revine, potrivit legii,
Guvernului, proiectul de act normativ trebuie sa fie insotit de textul actului
international in limba originara si in traducere oficiala sau autorizata.
(2) Proiectele de acte normative prevazute la alin. (1) vor fi initiate, in
functie de obiectul reglementarii, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe,
Ministerul Integrarii Europene si cu celelalte ministere sau autoritati publice
interesate.
(3) Textele actelor cu caracter international care se supun ratificarii sau
aprobarii se vor stampila pe fiecare pagina, iar pe ultima pagina se vor
mentiona explicit numele persoanelor semnatare si se va atesta, prin semnatura
persoanei autorizate si prin aplicarea stampilei, conformitatea documentului cu
originalul.
Art. 13
Prin decizie a primului-ministru, pe langa Secretariatul General al
Guvernului se pot constitui grupuri de lucru formate din specialisti -
colaboratori externi - pentru analizarea proiectelor de acte normative sub
aspectul solutiilor propuse, cerintelor de corelare cu ansamblul
reglementarilor interne, armonizarii cu legislatia europeana si tratatele
internationale la care Romania este parte, precum si al respectarii normelor de
tehnica legislativa.
Art. 14
(1) Proiectele de acte normative avizate se transmit de catre initiator
atat in original, stampilate pe fiecare pagina, cat si pe suport magnetic
Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de indata urmatoarele
avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, ce urmeaza sa fie emis, potrivit legii,
in termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonanta de urgenta;
- 2 zile pentru proiectele de lege care urmeaza sa fie transmise
Parlamentului cu solicitarea dezbaterii in procedura de urgenta;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, in cazul proiectelor de
acte normative prevazute la art. 10;
c) avizul Consiliului Economic si Social, in cazul proiectelor de acte
normative care privesc domeniile prevazute la art. 5 din Legea nr. 109/1997
privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, care
urmeaza sa fie emis, potrivit legii, in termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitarii, in cazul proiectelor
de hotarari, de ordonante si de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitarii, in cazul
proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului verifica indeplinirea conditiilor
de forma ale fiecarui proiect de act normativ, inclusiv respectarea normelor de
tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000, intocmind, daca este cazul,
o nota cuprinzand propuneri si/sau observatii.
Art. 15
Autoritatile publice, inclusiv Secretariatul General al Guvernului, sunt
obligate sa furnizeze Consiliului Legislativ informatiile si documentatiile
necesare privind avizarea proiectelor de acte normative, in termenele si in
conditiile stabilite prin Legea nr. 73/1993 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Consiliului Legislativ.
Art. 16
Proiectele de acte normative care nu corespund conditiilor de forma prevazute
de prezentul regulament vor fi restituite initiatorilor de catre Secretariatul
General al Guvernului, in vederea refacerii lor.
Art. 17
(1) Dupa parcurgerea etapelor prevazute la art. 14 Secretariatul General al
Guvernului transmite initiatorului, dupa caz, urmatoarele documente:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
c) avizul Consiliului Economic si Social;
d) nota cuprinzand propunerile si/sau observatiile sale.
(2) Pe baza documentelor mentionate la alin. (1) colectivul prevazut la
art. 5 alin. (1) are obligatia de a reanaliza si, dupa caz, de a reface
proiectul de act normativ. Proiectul de act normativ refacut va fi transmis
Secretariatului General al Guvernului, stampilat pe fiecare fila, cu cel putin
5 zile inainte de data sedintei Guvernului pe a carei agenda de lucru se
solicita sa fie inscris.
(3) In situatia in care initiatorul nu accepta, total sau partial,
observatiile si propunerile formulate in documentele prevazute la alin. (1),
acesta va transmite Secretariatului General al Guvernului forma proiectului de
act normativ ce urmeaza sa fie supusa spre adoptare Guvernului, insotita de o
nota justificativa cuprinzand argumentele care au condus la neacceptarea observatiilor
si/sau a propunerilor respective.
CAP. 2
Dispozitii privind analiza si supunerea spre adoptare a proiectelor de acte
normative
Art. 18
(1) Pregatirea sedintelor Guvernului se realizeaza de Secretariatul General
al Guvernului.
(2) Membrii Guvernului, reprezentantii autoritatilor publice interesate,
precum si ceilalti invitati a caror prezenta este necesara pentru buna
desfasurare a sedintelor Guvernului se convoaca de ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului, conform dispozitiei primului-ministru.
(3) Agenda de lucru a Guvernului cuprinde: proiecte de acte normative,
rapoarte, note, note-mandat, memorandumuri, puncte de vedere, informari si alte
materiale, in functie de necesitati.
(4) Pe agenda de lucru a Guvernului se inscriu numai proiectele de acte
normative care au avizele tuturor autoritatilor publice interesate in aplicarea
acestora, avizul din punct de vedere al legalitatii si, dupa caz, avizul
Consiliului Legislativ, avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si avizul
Consiliului Economic si Social.
(5) Proiectul agendei de lucru, avizat de ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului, este prezentat de acesta spre aprobare
primului-ministru. Agenda de lucru aprobata se comunica de Secretariatul
General al Guvernului tuturor membrilor Guvernului, precum si conducatorilor
altor autoritati publice interesate, cu cel putin 36 de ore inainte de
inceperea sedintei Guvernului.
Art. 19
(1) Inainte de inceperea dezbaterilor sau in cursul acestora initiatorii
pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amanarea proiectelor de
acte normative aflate pe agenda de lucru.
(2) In cazuri exceptionale primul-ministru poate aproba ca pe durata
desfasurarii sedintei Guvernului sa fie luate in discutie si proiecte de acte
normative sau materiale neinscrise pe agenda de lucru. In cazul adoptarii de
catre Guvern a acestor proiecte de acte normative initiatorul are obligatia sa
isi insuseasca observatiile si propunerile cu privire la forma si legalitatea
acestor proiecte, cuprinse in documentele prevazute la art. 17 alin. (1).
(3) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de act normativ, luata
ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcata prin anuntul
primului-ministru privind adoptarea, amanarea, respingerea sau retragerea
acestuia, dupa caz.
Art. 20
(1) Dupa adoptare Secretariatul General al Guvernului finalizeaza proiectul
de act normativ prin operarea observatiilor de tehnica legislativa.
(2) In situatia in care in sedinta Guvernului au fost formulate observatii
de fond, Secretariatul General al Guvernului le va comunica initiatorilor atat
prin fax, cat si prin posta speciala, imediat dupa ce stenograma sedintei
Guvernului a fost redactata.
(3) In termen de cel mult doua zile de la primirea observatiilor formulate
in sedinta Guvernului initiatorul este obligat sa transmita Secretariatului
General al Guvernului reformularile textelor vizate de acestea; in acest
raspuns vor fi cuprinse, daca este cazul, si reformularile textelor vizate de
observatiile de fond cuprinse in documentele prevazute la art. 17 alin. (1).
Initiatorul aplica stampila conducatorului institutiei pe fiecare pagina ce
contine textele reformulate. Reformularile textelor vizate, insotite de o
adresa din partea initiatorului, se transmit prin fax, precum si prin posta
speciala, originalul urmand sa fie atasat la dosarul actului normativ in cauza.
(4) Dupa finalizare Secretariatul General al Guvernului transmite autoritatii
publice initiatoare forma finala a actului normativ.
(5) In situatia in care initiatorul nu accepta propunerile si/sau
observatiile aprobate de Guvern, proiectul de act normativ va fi repus in mod
obligatoriu pe agenda de lucru a sedintei Guvernului.
Art. 21
(1) Proiectele de acte normative carora li s-au adus modificari de fond ca
urmare a discutarii si adoptarii lor in sedinta Guvernului vor fi supuse unei
noi avizari a Consiliului Legislativ, a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si
a Consiliului Economic si Social, dupa caz. In situatia in care, ca urmare a
noii avizari de catre aceste autoritati, este necesara operarea unor modificari
de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi
repus in mod obligatoriu pe agenda de lucru a sedintei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de lucru a sedintei Guvernului este obligatorie si
in cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 19 alin. (2),
daca:
a) acceptarea ulterioara a observatiilor cuprinse in documentele prevazute
la art. 17 alin. (1) determina modificari de fond ale proiectului;
b) avizul Consiliului Legislativ si/sau avizul Consiliului Economic si
Social sunt negative, dupa transmiterea de catre initiator a punctului sau de
vedere Secretariatului General al Guvernului.
(3) In toate cazurile, daca ulterior adoptarii initiatorul solicita
operarea altor modificari care nu au fost aprobate de Guvern, Secretariatul
General al Guvernului are obligatia sa repuna respectivul proiect de act
normativ pe agenda de lucru.
Art. 22
(1) Dupa sedinta Guvernului Secretariatul General al Guvernului va proceda
la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, in conditiile art. 20;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, in vederea
semnarii, si ministrilor care au obligatia punerii lui in executare, in vederea
contrasemnarii. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este
obligatorie in termen de cel mult 24 de ore de la data semnarii lui de catre
primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative in cadrul anului calendaristic; actele
Guvernului vor purta data sedintei Guvernului in care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Senat sau la Camera Deputatilor, dupa caz, a proiectelor
de legi, insotite de expunerile de motive ale acestora si de hotararile de
supunere a lor spre adoptare, semnate de primul-ministru;
e) transmiterea catre secretarul general al Camerei Deputatilor, cu
solicitarea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
ordonantelor si a hotararilor Guvernului, impreuna cu notele de fundamentare
ale acestora, semnate de ministrul sau de ministrii initiatori. Sunt exceptate
de la publicare hotararile Guvernului care intra sub incidenta prevederilor
art. 107 alin. (4) ultima teza din Constitutia Romaniei, care se comunica numai
institutiilor interesate;
f) transmiterea la Senat sau la Camera Deputatilor, dupa caz, a
ordonantelor si a ordonantelor de urgenta ale Guvernului, insotite de
expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora si de
hotararile de adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) In vederea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
initiatorilor le revine obligatia sa transmita Secretariatului General al
Guvernului, imediat dupa adoptare, nota de fundamentare semnata numai de
conducatorul/conducatorii autoritatii/autoritatilor publice initiatoare, care
sa se refere la forma finala a actului normativ, precum si la avizul
Consiliului Legislativ.
Art. 23
Instrumentele de prezentare si motivare, variantele si formele succesive
ale proiectelor de acte normative, precum si originalul actului normativ
adoptat se pastreaza de Secretariatul General al Guvernului, astfel incat sa se
asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului normativ
respectiv.
Art. 24
(1) Actul normativ modificat sau completat in mod substantial va fi
republicat avand la baza dispozitia cuprinsa in actul de modificare, respectiv
de completare.
(2) Republicarea actelor normative modificate sau completate prin ordonante
ale Guvernului se poate face numai dupa aprobarea acestora din urma prin lege,
pentru a nu se crea eventuale discrepante cu actul de aprobare, in cazul in
care acesta aduce alte modificari ordonantei supuse aprobarii.
(3) Legile, precum si ordonantele si hotararile Guvernului vor fi
republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin grija autoritatii
publice care a emis actul de modificare, respectiv de completare. In acest sens
autoritatile publice initiatoare ale proiectelor de ordonante sau hotarari ale
Guvernului de modificare, respectiv de completare, au obligatia de a transmite
Secretariatului General al Guvernului textul actului normativ de baza, in forma
republicabila, cu solicitarea de republicare in conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 24/2000.
(4) Forma republicabila contine textul actului normativ de baza, in care se
integreaza prevederile modificate sau cele de completare, se actualizeaza
denumirile schimbate intre timp, cum ar fi cele ale unor institutii sau
localitati, si se da, atunci cand s-a dispus in mod expres, o noua numerotare
alineatelor, articolelor, capitolelor si celorlalte structuri ale actului
normativ in cauza.
(5) Legile, precum si ordonantele si hotararile Guvernului vor fi
republicate cu avizul Consiliului Legislativ asupra noului text, la solicitarea
Secretariatului General al Guvernului adresata secretarului general al Camerei
Deputatilor.
Art. 25
(1) In cazul in care dupa publicarea ordonantelor sau hotararilor
Guvernului se descopera erori materiale in cuprinsul acestora, se procedeaza la
publicarea unei note cuprinzand rectificarile necesare.
(2) Rectificarea textelor ordonantelor si hotararilor Guvernului se face cu
avizul Consiliului Legislativ, la cererea Secretariatului General al Guvernului
adresata secretarului general al Camerei Deputatilor. In acest sens
autoritatile publice initiatoare ale proiectelor de ordonante sau hotarari ale
Guvernului, care contin erori materiale, au obligatia de a transmite
Secretariatului General al Guvernului textele vizate, in forma rectificabila,
justificand necesitatea indreptarii erorii materiale, cu solicitarea de a se
dispune rectificarea necesara in conformitate cu dispozitiile Legii nr.
24/2000.
CAP. 3
Dispozitii privind ordinele, instructiunile si celelalte acte normative
emise de conducatorii ministerelor si ai celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si de prefecti
Art. 26
(1) Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale
conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si cele ale prefectilor se emit pe baza
si in executarea legilor, a ordonantelor si a hotararilor Guvernului.
(2) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte se emit atunci cand se
prevede aceasta printr-o dispozitie legala, cu incadrarea in termenul stabilit
si cu indicarea expresa a temeiului legal.
(3) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte vor fi elaborate
respectandu-se normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000,
cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritatii publice
respective, si vor fi avizate in mod obligatoriu de compartimentul juridic
propriu.
(4) Actele prevazute la alin. (1) se semneaza numai de catre conducatorii
autoritatilor publice emitente.
Art. 27
(1) Toate ordinele, instructiunile si alte asemenea acte cu caracter
normativ ale ministrilor si conducatorilor celorlalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, prin grija acestora.
(2) Prefectii vor dispune publicarea ordinelor emise in monitoarele
oficiale ale judetelor, potrivit reglementarilor in vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, daca legea nu dispune altfel, ordinele, instructiunile si alte acte
cu caracter normativ care au ca obiect reglementari din sectorul de aparare,
ordine publica si siguranta nationala.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 28
(1) Pe intregul parcurs al elaborarii proiectelor de acte normative se
interzice personalului autoritatilor publice initiatoare si avizatoare
furnizarea in afara institutiilor respective a unor date sau informatii cu
privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) actele, datele sau
informatiile referitoare la proiectele de acte normative, care sunt furnizate
in afara institutiilor, cu adresa oficiala, datata si sub semnatura conducerii
autoritatilor publice initiatoare sau avizatoare.
Art. 29
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefectii vor analiza periodic stadiul aplicarii actelor
normative din domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic
justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerintele impuse de
evolutia vietii economico-sociale.
Art. 30
(1) In situatia in care impotriva unui act al Guvernului se formuleaza o
reclamatie administrativa in conditiile prevederilor legale privind
contenciosul administrativ, adresata Secretariatului General al Guvernului,
aceasta se comunica de indata initiatorului, care are obligatia sa reanalizeze
actul respectiv si sa comunice Secretariatului General al Guvernului, in termen
de 10 zile de la solicitare, propuneri de mentinere, de modificare si/sau de
completare ori de abrogare a acestuia.
(2) In situatia in care initiatorul propune mentinerea actului
administrativ Secretariatul General al Guvernului comunica reclamantului
solutia de respingere a reclamatiei administrative. Secretariatul General al
Guvernului va sustine solutia de mentinere a actului administrativ in fata
instantelor de judecata, in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit.
f) din Hotararea Guvernului nr. 26/2001 privind stabilirea atributiilor
Secretariatului General al Guvernului.
(3) In situatia in care initiatorul propune admiterea reclamatiei administrative
acesta are obligatia de a promova un proiect de modificare, de completare sau
de abrogare, dupa caz, a actului administrativ contestat, respectand
dispozitiile prezentului regulament si ale legislatiei privind contenciosul
administrativ.