LEGE
Nr. 24 din 27 martie 2000
privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 31 martie 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea de legiferare
(1) Reglementarea relatiilor sociale prin lege si prin celelalte categorii
de acte normative se realizeaza cu respectarea principiilor generale de
legiferare proprii sistemului dreptului romanesc.
(2) Actele normative se initiaza, se elaboreaza, se adopta si se aplica in
conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, cu dispozitiile prezentei
legi, precum si cu principiile ordinii de drept.
Art. 2
Tehnica legislativa
(1) Tehnica legislativa asigura sistematizarea, unificarea si coordonarea
legislatiei, precum si continutul si forma juridica adecvate pentru fiecare act
normativ.
(2) Normele de tehnica legislativa definesc partile constitutive ale
actului normativ, structura, forma si modul de sistematizare a continutului
acestuia, procedeele tehnice privind modificarea, completarea, abrogarea,
publicarea si republicarea actelor normative, precum si limbajul si stilul
actului normativ.
Art. 3
Respectarea normelor de tehnica legislativa
(1) Normele de tehnica legislativa sunt obligatorii la elaborarea
proiectelor de lege si a propunerilor legislative, in cadrul exercitarii
initiativei legislative, la elaborarea si adoptarea ordonantelor si hotararilor
Guvernului, precum si la elaborarea si adoptarea actelor normative ale
autoritatilor administrative autonome.
(2) Normele de tehnica legislativa se aplica, in mod corespunzator, si la
elaborarea si adoptarea proiectelor de ordine, instructiuni si de alte acte
normative emise de conducatorii organelor administratiei publice centrale de
specialitate, precum si la elaborarea si adoptarea actelor cu caracter normativ
emise de autoritatile administratiei publice locale.
Art. 4
Ierarhia actelor normative
(1) Actele normative se elaboreaza in functie de ierarhia lor, de categoria
acestora si de autoritatea publica competenta sa le adopte.
(2) Categoriile de acte normative si normele de competenta privind adoptarea
acestora sunt stabilite prin Constitutie si prin celelalte legi.
(3) Actele normative date in executarea legilor, ordonantelor sau a
hotararilor Guvernului se emit in limitele si potrivit normelor care le ordona.
Art. 5
Initierea actelor normative
(1) Proiectele de legi se elaboreaza ca urmare a exercitarii, potrivit
Constitutiei, a dreptului de initiativa legislativa.
(2) Proiectele celorlalte categorii de acte normative se elaboreaza de
autoritatile competente sa le initieze, potrivit legii.
Art. 6
Continutul si fundamentarea solutiilor legislative
(1) Proiectul de act normativ trebuie sa instituie reguli necesare,
suficiente si posibile care sa conduca la o cat mai mare stabilitate si
eficienta legislativa. Solutiile pe care le cuprinde trebuie sa fie temeinic
fundamentate, luandu-se in considerare interesul social, politica legislativa a
statului roman si cerintele corelarii cu ansamblul reglementarilor interne,
precum si ale armonizarii legislatiei nationale cu legislatia comunitara si cu
tratatele internationale la care Romania este parte.
(2) Pentru fundamentarea noii reglementari se va porni de la dezideratele
sociale prezente si de perspectiva, precum si de la insuficientele legislatiei
in vigoare.
(3) Proiectele de acte normative se supun spre adoptare insotite de o
expunere de motive, o nota de fundamentare sau un referat de aprobare.
Art. 7
Forma de redactare a actelor normative
(1) Proiectele de legi, propunerile legislative si celelalte proiecte de
acte normative se redacteaza in forma prescriptiva proprie normelor juridice.
(2) Prin modul de exprimare actul normativ trebuie sa asigure dispozitiilor
sale un caracter obligatoriu.
(3) Dispozitiile cuprinse in actul normativ pot fi, dupa caz, imperative,
supletive, permisive, alternative, derogatorii, facultative, tranzitorii,
temporare, de recomandare sau altele asemenea; aceste situatii trebuie sa
rezulte expres din redactarea normelor.
(4) Textul legislativ trebuie sa fie formulat clar, fluent si inteligibil,
fara dificultati sintactice si pasaje obscure sau echivoce. Nu se folosesc
termeni cu incarcatura afectiva. Forma si estetica exprimarii nu trebuie sa
prejudicieze stilul juridic, precizia si claritatea dispozitiilor.
Art. 8
Avizarea proiectelor
(1) In cazurile prevazute de lege, in faza de elaborare a proiectelor de
acte normative initiatorul trebuie sa solicite avizul autoritatilor interesate
in aplicarea acestora, in functie de obiectul reglementarii.
(2) Dupa elaborarea lor si incheierea procedurii de avizare prevazute la
alin. (1), proiectele de legi, propunerile legislative, precum si proiectele de
ordonante si de hotarari cu caracter normativ ale Guvernului se supun in mod
obligatoriu avizarii Consiliului Legislativ.
(3) Procedura de avizare si obiectul avizului Consiliului Legislativ sunt
prevazute in legea sa organica si in regulamentul sau de organizare si
functionare.
Art. 9
Avizul Consiliului Legislativ
(1) Avizul Consiliului Legislativ se formuleaza si se transmite in scris.
El poate fi: favorabil, favorabil cu obiectii sau propuneri ori negativ.
(2) Avizele favorabile care cuprind obiectii sau propuneri, precum si cele
negative se motiveaza si pot fi insotite de documentele sau de informatiile pe
care se sprijina.
(3) Avizul Consiliului Legislativ este un aviz de specialitate si are
caracter consultativ.
(4) Observatiile si propunerile Consiliului Legislativ privind respectarea
normelor de tehnica legislativa vor fi avute in vedere la definitivarea
proiectului de act normativ. Neacceptarea acestora trebuie motivata in
cuprinsul actului de prezentare a proiectului sau intr-o nota insotitoare.
Art. 10
Publicarea actelor normative
(1) In vederea intrarii lor in vigoare legile si celelalte acte normative
adoptate de Parlament, ordonantele si hotararile Guvernului, actele normative
ale autoritatilor administrative autonome, precum si ordinele, instructiunile
si alte acte normative emise de organele administratiei publice centrale de
specialitate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Legile se publica imediat dupa promulgare, insotite de actul prin care
au fost promulgate. Celelalte acte cu caracter normativ, adoptate de Parlament,
se publica sub semnatura presedintilor celor doua Camere.
(3) Ordonantele si hotararile Guvernului se publica numai dupa ce au fost
semnate de primul-ministru si contrasemnate de ministrii care au obligatia sa
le puna in executare.
(4) Celelalte acte normative se publica dupa ce au fost semnate de emitent.
CAP. 2
Sistematizarea si unificarea legislatiei
Art. 11
Integrarea proiectului in ansamblul legislatiei
Actul normativ trebuie sa se integreze organic in sistemul legislatiei,
scop in care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor
normative de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla in conexiune;
b) proiectul de act normativ, intocmit pe baza unui act de nivel superior,
nu poate depasi limitele competentei instituite prin acel act si nici nu poate
contraveni principiilor si dispozitiilor acestuia;
c) proiectul de act normativ trebuie sa fie corelat cu reglementarile
comunitare si cu tratatele internationale la care Romania este parte.
Art. 12
Unicitatea reglementarii in materie
(1) Reglementarile de acelasi nivel si avand acelasi obiect se cuprind, de
regula, intr-un singur act normativ.
(2) Un act normativ poate cuprinde reglementari si din alte materii conexe
numai in masura in care sunt indispensabile realizarii scopului urmarit prin
acest act.
Art. 13
Reglementari speciale si derogatorii
(1) O reglementare din aceeasi materie si de acelasi nivel poate fi
cuprinsa intr-un alt act normativ, daca are caracter special fata de actul ce
cuprinde reglementarea generala in materie.
(2) Caracterul special al unei reglementari se determina in functie de
obiectul acesteia, circumstantiat la anumite categorii de situatii, si de
specificul solutiilor legislative pe care le instituie.
(3) Reglementarea este derogatorie daca solutiile legislative referitoare
la o situatie anume determinata cuprind norme diferite in raport cu
reglementarea-cadru in materie, aceasta din urma pastrandu-si caracterul sau
general obligatoriu pentru toate celelalte cazuri.
Art. 14
Evitarea paralelismelor
(1) In procesul de legiferare trebuie evitata instituirea acelorasi
reglementari in doua sau mai multe acte normative. Pentru sublinierea unor
conexiuni legislative se utilizeaza norma de trimitere.
(2) In cazul existentei unor paralelisme acestea vor fi inlaturate fie prin
abrogare, fie prin concentrarea materiei in reglementari unice.
(3) Se supun procesului de concentrare in reglementari unice si
reglementarile din aceeasi materie dispersate in legislatia in vigoare.
(4) Intr-un act normativ emis pe baza si in executarea altui act normativ
de nivel superior nu se utilizeaza reproducerea unor dispozitii din actul
superior, fiind recomandabila numai indicarea textelor de referinta. In
asemenea cazuri preluarea unor norme in actul inferior poate fi facuta numai
pentru dezvoltarea ori detalierea solutiilor din actul de baza.
Art. 15
Asanarea legislatiei
In vederea asanarii legislatiei active, in procesul de elaborare a
proiectelor de acte normative se va urmari abrogarea expresa a dispozitiilor
legale cazute in desuetudine sau care inregistreaza aspecte de
contradictorialitate cu reglementarea preconizata.
Art. 16
Sistematizarea si concentrarea legislatiei in coduri
In vederea sistematizarii si concentrarii legislatiei, reglementarile
dintr-un anumit domeniu sau dintr-o anumita ramura de drept, subordonate unor
principii comune, pot fi reunite intr-o structura unitara, sub forma de coduri.
Art. 17
Incorporarea actelor normative in codexuri pe materii
(1) Pe masura consolidarii sistemului legislativ, reglementarile legale in
vigoare privind acelasi domeniu sau domenii conexe, cuprinse in legi, ordonante
si hotarari ale Guvernului, pot fi incorporate prin alaturarea textelor
acestora intr-o structura omogena, prezentata sub forma de codex, care sa
inlesneasca cunoasterea si aplicarea lor.
(2) Codexul se elaboreaza de Consiliul Legislativ, cu aprobarea prealabila
a birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului.
(3) Consiliul Legislativ stabileste denumirea actului rezultat din
incorporare, structura si succesiunea dispozitiilor legale avute in vedere, cu
specificarea actelor normative din care provin si a elementelor necesare de
identificare. In cadrul operatiunii de incorporare in codexuri actele normative
incluse vor fi prezentate prin luarea in considerare a tuturor modificarilor si
completarilor ulterioare, a abrogarilor partiale, exprese ori implicite, precum
si prin actualizarea denumirilor institutiilor si localitatilor.
CAP. 3
Elaborarea actelor normative
SECTIUNEA 1
Documentarea
Art. 18
Activitatea de documentare
(1) Elaborarea proiectelor de acte normative va fi precedata, in functie de
importanta si de complexitatea acestora, de o activitate de documentare si
analiza stiintifica, pentru cunoasterea temeinica a realitatilor
economico-sociale care urmeaza sa fie reglementate, a istoricului legislatiei
din acest domeniu, precum si a unor reglementari similare din legislatia
straina.
(2) Initiatorii proiectelor de acte normative pot solicita, pentru
documentarea lor legislativa, informatii suplimentare de la Consiliul
Legislativ.
Art. 19
Jurisprudenta si doctrina juridica
In activitatea de documentare pentru fundamentarea proiectului de act
normativ se vor examina practica Curtii Constitutionale in acel domeniu,
practica instantelor judecatoresti in aplicarea reglementarilor in vigoare,
precum si doctrina juridica in materie.
Art. 20
Raportul cu legislatia comunitara si cu tratatele internationale
Pentru stabilirea solutiilor legislative preconizate prin noua reglementare
se vor examina si vor fi avute in vedere reglementarile comunitare in materie,
precum si prevederile cuprinse in tratatele internationale la care Romania este
parte. Solutiile legislative cuprinse in proiectul de act normativ trebuie sa
fie compatibile cu aceste acte internationale. Daca este cazul, se vor face
propuneri de modificare sau de completare a actelor normative interne ale caror
dispozitii nu sunt armonizate cu ale actelor internationale in cauza.
SECTIUNEA a 2-a
Alegerea solutiilor legislative si definirea conceptelor
Art. 21
Stabilirea solutiilor legislative
(1) Pentru alegerea unor solutii judicioase si durabile se pot elabora mai
multe variante posibile, evaluandu-se efectele previzibile ale solutiilor
preconizate.
(2) Solutiile legislative avute in vedere trebuie sa prezinte suplete
pentru a realiza imbinarea caracterului de stabilitate a reglementarii cu
cerintele de perspectiva ale dezvoltarii sociale.
Art. 22
Sfera de cuprindere a solutiilor preconizate
(1) Solutiile legislative preconizate prin proiectul de act normativ
trebuie sa acopere intreaga problematica a relatiilor sociale ce reprezinta
obiectul de reglementare pentru a se evita lacunele legislative.
(2) Pentru ca solutiile sa fie pe deplin acoperitoare se vor lua in
considerare diferitele ipoteze ce se pot ivi in activitatea de aplicare a
actului normativ, folosindu-se fie enumerarea situatiilor avute in vedere, fie
formulari sintetice sau formulari-cadru de principiu, aplicabile oricaror
situatii posibile.
Art. 23
Determinarea conceptelor si notiunilor
In cadrul solutiilor legislative preconizate trebuie sa se realizeze o
configurare explicita a conceptelor si notiunilor folosite in noua
reglementare, care au un alt inteles decat cel comun, pentru a se asigura
astfel intelegerea lor corecta si a se evita interpretarile gresite.
Art. 24
Solutii pentru situatii tranzitorii
Proiectul de act normativ trebuie sa cuprinda solutii legislative pentru
situatii tranzitorii, in cazul in care prin noua reglementare sunt afectate
raporturi sau situatii juridice nascute sub vechea reglementare, dar care nu
si-au produs in intregime efectele pana la data intrarii in vigoare a noii
reglementari.
SECTIUNEA a 3-a
Elaborarea codurilor si a altor legi complexe
Art. 25
Teze prealabile
(1) In cazul proiectelor de coduri sau al altor legi complexe, anume
determinate, la initiativa Parlamentului ori a Guvernului se pot constitui la
Consiliul Legislativ sau sub coordonarea acestuia comisii de specialitate
pentru elaborarea proiectelor respective.
(2) In cazul proiectelor de coduri si al altor legi complexe, care
intereseaza domeniul de activitate al justitiei, comisiile de elaborare se
instituie de Ministerul Justitiei. In componenta comisiei constituite se
include un reprezentant al Consiliului Legislativ, desemnat de presedintele
acestuia.
(3) Comisiile de specialitate vor intocmi, pe baza unor studii si
documentari stiintifice, teze prealabile care sa reflecte conceptia generala,
principiile, noile orientari si principalele solutii ale reglementarilor
preconizate.
(4) Inainte de definitivarea tezelor, concluziile studiilor, cuprinzand
liniile directoare ale conceptiei de ansamblu a viitoarei reglementari, se
inainteaza, pentru exprimarea punctului de vedere, ministerelor si celorlalte
autoritati publice interesate.
Art. 26
Aprobarea tezelor prealabile
Tezele prealabile, definitivate potrivit prevederilor art. 25, se supun
aprobarii Guvernului. Dupa aprobarea tezelor de catre Guvern comisia de
elaborare va proceda la redactarea textului viitorului act normativ.
Art. 27
Adoptarea codurilor si a legilor complexe
Proiectul de act normativ intocmit in conditiile prevazute la art. 25 si
26, insotit de un raport, va fi inaintat Parlamentului sau, dupa caz,
Guvernului, pentru declansarea procedurii legislative.
SECTIUNEA a 4-a
Motivarea proiectelor de acte normative
Art. 28
Instrumentele de prezentare si motivare
(1) Proiectele de acte normative trebuie insotite de urmatoarele documente
de motivare:
a) expuneri de motive - in cazul proiectelor de legi si al propunerilor
legislative;
b) note de fundamentare - in cazul ordonantelor si al hotararilor
Guvernului; ordonantele care trebuie supuse aprobarii Parlamentului, potrivit
legii de abilitare, precum si ordonantele de urgenta se transmit Parlamentului
insotite de expunerea de motive la proiectul legii de aprobare a acestora;
c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative.
(2) Expunerile de motive, notele de fundamentare si referatele de aprobare
constituie instrumentele de prezentare si motivare ale noilor reglementari
propuse.
Art. 29
Cuprinsul motivarii
(1) Motivarea actelor normative se refera, in principal, la:
a) cerintele care reclama interventia normativa, cu referire speciala la
insuficientele reglementarilor in vigoare, la existenta unor neconcordante
legislative sau a unui vid legislativ;
b) principiile de baza si finalitatea reglementarii propuse, cu
evidentierea elementelor noi;
c) efectele avute in vedere, in functie de obiectul reglementarii;
d) implicatiile pe care noua reglementare le are asupra legislatiei in
vigoare;
e) implicatiile asupra legislatiei interne, in cazul ratificarii sau
aprobarii unor tratate ori acorduri internationale, precum si masurile de
adaptare necesare;
f) fazele parcurse in pregatirea proiectului si rezultatele obtinute,
evidentiindu-se studiile, cercetarile, evaluarile statistice, specialistii
consultati, preocuparile de armonizare legislativa;
g) pentru ordonantele de urgenta vor fi prezentate distinct imprejurarile
obiective si stringente ce au determinat cazul exceptional care justifica
aceasta procedura de legiferare.
(2) Pentru fiecare proiect de act normativ motivarea trebuie sa cuprinda o
mentiune expresa cu privire la compatibilitatea acestuia cu reglementarile
comunitare si, daca este cazul, masurile viitoare de armonizare care se impun.
(3) In situatia in care reglementarea propusa se elaboreaza in executarea
unui act normativ, motivarea va cuprinde referiri la actul pe baza si in
executarea caruia se emite.
(4) Documentele de motivare a proiectelor de acte normative trebuie sa
cuprinda referiri la avizul Consiliului Legislativ.
Art. 30
Redactarea motivarii
(1) Documentele de motivare se redacteaza intr-un stil explicativ, clar,
folosindu-se terminologia proiectului de act normativ pe care il prezinta.
(2) Motivarea trebuie sa se refere la forma finala a proiectului de act
normativ; daca pe parcurs s-au adus unele modificari proiectului, ca urmare a
propunerilor si observatiilor primite de la organele de avizare, motivarea
initiala trebuie reconsiderata in mod corespunzator.
Art. 31
Semnarea instrumentelor de prezentare si motivare
(1) Expunerile de motive la proiectele de legi pentru care initiativa
legislativa se exercita de Guvern, precum si expunerile de motive la proiectele
de legi de aprobare a unor ordonante sau ordonante de urgenta se semneaza de
primul-ministru dupa adoptarea formei finale a proiectului in sedinta a Guvernului.
(2) Expunerile de motive la propunerile legislative intocmite de deputati
sau de senatori se semneaza de initiatorii respectivi.
(3) In cazul in care initiativa legislativa este exercitata de cetateni, in
conditiile art. 73 din Constitutie, expunerea de motive va fi insotita de
documentele intocmite potrivit art. 73 alin. (1) din Constitutie, precum si de
punctul de vedere al Curtii Constitutionale, intocmit potrivit prevederilor
art. 144 lit. h) din Constitutie.
(4) Notele de fundamentare la proiectele de ordonante si de hotarari ale
Guvernului se semneaza de ministrul sau de ministrii initiatori.
(5) Expunerile de motive la proiectele de legi si notele de fundamentare la
ordonante si hotarari ale Guvernului se publica impreuna cu actul normativ.
CAP. 4
Redactarea actelor normative
Art. 32
Sistematizarea ideilor in text
Pentru asigurarea unei succesiuni logice a solutiilor legislative
preconizate si realizarea unei armonii interioare a actului normativ redactarea
textului proiectului trebuie precedata de intocmirea unui plan de grupare a
ideilor in functie de conexiunile si de raportul firesc dintre ele, in cadrul
conceptiei generale a reglementarii.
Art. 33
Stilul actelor normative
(1) Actele normative trebuie redactate intr-un stil concis, sobru, clar si
precis, care sa excluda orice echivoc, cu respectarea stricta a regulilor
gramaticale si de ortografie.
(2) Este interzisa folosirea neologismelor, daca exista un sinonim de larga
raspandire in limba romana. In cazurile in care se impune folosirea unor
termeni si expresii straine, se va alatura, dupa caz, corespondentul lor in
limba romana.
(3) Termenii de specialitate pot fi utilizati numai daca sunt consacrati in
domeniul de activitate la care se refera reglementarea.
(4) Redactarea textelor se face prin folosirea cuvintelor in intelesul lor
curent din limba romana moderna, cu evitarea regionalismelor. Redactarea este
subordonata dezideratului intelegerii cu usurinta a textului de catre destinatarii
acestuia.
Art. 34
Unitatea terminologica
(1) In limbajul normativ aceleasi notiuni se exprima numai prin aceiasi
termeni.
(2) Daca o notiune sau un termen nu este consacrat sau poate avea
intelesuri diferite, semnificatia acestuia in context se stabileste prin actul
normativ ce le instituie, in cadrul dispozitiilor generale sau intr-o anexa
destinata lexicului respectiv, si devine obligatoriu pentru actele normative
din aceeasi materie.
(3) Exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face
numai prin explicitare in text, la prima folosire.
Art. 35
Exprimarea continutului normativ
(1) Textul articolelor trebuie sa aiba caracter dispozitiv, sa prezinte
norma instituita fara explicatii sau justificari.
(2) In redactarea actului normativ, de regula, verbele se utilizeaza la
timpul prezent, forma afirmativa, pentru a se accentua caracterul imperativ al
dispozitiei respective.
(3) Utilizarea unor explicatii prin norme interpretative este permisa numai
in masura in care ele sunt strict necesare pentru intelegerea textului. Nu este
permisa prezentarea unor explicatii prin folosirea parantezelor.
Art. 36
Referirea la alt act normativ
(1) Referirea intr-un act normativ la alt act normativ se face prin
precizarea categoriei juridice a acestuia, a numarului sau, a titlului si a
datei publicarii acelui act sau numai a categoriei juridice si a numarului,
daca astfel orice confuzie este exclusa.
(2) Referirea la un tratat international trebuie sa cuprinda atat denumirea
completa a acestuia, cat si a actului de ratificare sau de aprobare.
CAP. 5
Structura actului normativ
SECTIUNEA 1
Partile constitutive ale actului normativ
Art. 37
Partile constitutive ale actului normativ
Actul normativ are urmatoarele parti constitutive: titlul, formula
introductiva si, daca este cazul, preambulul, partea dispozitiva, formula de
atestare a autenticitatii actului.
Art. 38
Titlul actului normativ
(1) Titlul actului normativ cuprinde denumirea generica a actului, in
functie de categoria sa juridica si de autoritatea emitenta, precum si obiectul
reglementarii exprimat sintetic.
(2) Categoria juridica a actului normativ este determinata de regimul
competentelor stabilit prin Constitutie, legi si prin alte acte normative prin
care se acorda prerogative de reglementare juridica autoritatilor publice.
(3) Autoritatea publica este aceea investita prin Constitutie sau printr-un
alt act normativ.
(4) Se interzice ca denumirea proiectului unui act normativ sa fie aceeasi
cu cea a altui act normativ in vigoare.
(5) In cazul actelor normative prin care se modifica ori se completeaza un
alt act normativ, titlul actului va exprima operatiunea de modificare sau de
completare a actului normativ avut in vedere.
(6) Ca element de identificare, titlul se intregeste, dupa adoptarea
actului normativ, cu un numar de ordine, la care se adauga anul in care a fost
adoptat acesta.
Art. 39
Formula introductiva
(1) Formula introductiva consta intr-o propozitie care cuprinde denumirea
autoritatii emitente si exprimarea hotararii de luare a deciziei referitoare la
emiterea sau adoptarea actului normativ respectiv.
(2) In cazul legilor formula introductiva este urmatoarea:
"Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege."
(3) Pentru actele Guvernului formula introductiva este: "In temeiul
art. 107 din Constitutie, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta"
sau, dupa caz, "hotarare". La ordonante se face referire si la legea
de abilitare, iar la ordonantele de urgenta, la art. 114 alin. (4) din
Constitutie. La hotararile date in executarea expresa a unor legi se va adauga
si temeiul din legea respectiva.
(4) Pentru alte categorii de acte normative formula introductiva cuprinde
autoritatea emitenta si denumirea generica a actului, in functie de natura sa
juridica.
Art. 40
Preambulul
(1) Preambulul enunta, in sinteza, scopul reglementarii. El nu poate
cuprinde nici directive, nici reguli de interpretare. Preambulul preceda
formula introductiva.
(2) La legi, necesitatea preambulului se determina de autoritatea
legiuitoare.
(3) La actele normative emise in temeiul unei legi sau al unui act normativ
al Guvernului, preambulul va cuprinde mentionarea dispozitiilor legale pe baza
si in executarea carora actul a fost emis. In cazul actelor normative ale
administratiei publice centrale de specialitate sau ale administratiei publice
locale, in preambul se mentioneaza si avizele obligatorii potrivit legii.
Art. 41
Partea dispozitiva
Partea dispozitiva a actului normativ reprezinta continutul propriu-zis al
reglementarii, alcatuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru
sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestuia.
Art. 42
Atestarea autenticitatii actului normativ
(1) Actul normativ adoptat se semneaza de reprezentantul legal al
emitentului, se dateaza si se numeroteaza.
(2) Data legii este aceea la care i se da numar, dupa promulgare. Pentru
actele normative ale Parlamentului, care, potrivit legii, nu se supun
promulgarii, data actului este aceea a adoptarii.
(3) Actele Guvernului poarta data sedintei Guvernului in care actul a fost
aprobat. Data celorlalte acte normative este aceea la care au fost semnate.
(4) Numerotarea actelor normative se face in ordinea datarii lor, separat
pe fiecare an calendaristic.
(5) La legi este obligatoriu ca in finalul actului sa se faca mentiunea
despre indeplinirea dispozitiei constitutionale privind legalitatea adoptarii
de catre cele doua Camere ale Parlamentului.
(6) Formula de atestare a legalitatii adoptarii legii, utilizata de fiecare
Camera in ordinea adoptarii, este: "Aceasta lege a fost adoptata de ... in
sedinta din ..., cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)" sau, dupa
caz, "art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei". Formula este
urmata de semnatura presedintelui Camerei respective.
Art. 43
Articolul, elementul structural de baza al partii dispozitive
(1) Elementul structural de baza al partii dispozitive il constituie
articolul. Articolul cuprinde, de regula, o singura dispozitie normativa
aplicabila unei situatii date.
(2) Structura articolului trebuie sa fie echilibrata, abordand exclusiv
aspectele juridice necesare contextului reglementarii.
(3) Articolul se exprima in textul legii prin abrevierea "art."
Articolele se numeroteaza in continuare, in ordinea din text, de la inceputul
pana la sfarsitul actului normativ, cu cifre arabe. Daca actul normativ
cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia "Articol
unic".
(4) In cazul actelor normative care au ca obiect modificari sau completari
ale altor acte normative, articolele se numeroteaza cu cifre romane,
pastrandu-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau
completate.
(5) La coduri si la legi de mare intindere, articolele vor fi prevazute cu
denumiri marginale, exprimand sintetic obiectul lor; acestea nu au semnificatie
proprie in continutul reglementarii.
Art. 44
Alineatul
(1) In cazul in care din dispozitia normativa primara a unui articol
decurg, in mod organic, mai multe ipoteze juridice, acestea vor fi prezentate
in alineate distincte, asigurandu-se articolului o succesiune logica a ideilor
si o coerenta a reglementarii.
(2) Alineatul, ca subdiviziune a articolului, este constituit, de regula,
dintr-o singura propozitie sau fraza, prin care se reglementeaza o ipoteza
juridica specifica ansamblului articolului; daca dispozitia nu poate fi
exprimata intr-o singura propozitie sau fraza, se pot adauga noi propozitii sau
fraze, separate prin punct si virgula. Alineatul se evidentiaza printr-o usoara
retragere de la alinierea textului pe verticala.
(3) Daca in cuprinsul unui articol se utilizeaza un termen sau o expresie
care are in contextul actului normativ un alt inteles decat cel obisnuit,
intelesul specific al acesteia trebuie definit in cadrul unui alineat
subsecvent. In cazul in care frecventa unor astfel de termeni si expresii este
mare, actul normativ trebuie sa cuprinda in structura sa un grupaj de definitii
sau o anexa cu un index de termeni.
(4) In actele normative cu o anumita intindere, daca un articol are doua
sau mai multe alineate, acestea se numeroteaza la inceputul fiecaruia cu cifre
arabe cuprinse in paranteza. Pentru claritatea, concizia si caracterul unitar
al textului unui articol se recomanda ca acesta sa nu fie format dintr-un numar
prea mare de alineate.
Art. 45
Enumerarile in text
(1) Daca textul unui articol sau alineat contine enumerari prezentate
distinct, acestea se identifica prin utilizarea literelor alfabetului romanesc
si nu prin liniute sau alte semne grafice.
(2) O enumerare distincta, marcata cu o litera, nu poate cuprinde, la
randul ei, o alta enumerare si nici alineate noi.
(3) Daca ipoteza marcata cu o litera necesita o dezvoltare sau o explicare
separata, aceasta se va face printr-un alineat distinct care sa urmeze ultimei
enumerari.
Art. 46
Trimiterea la alte acte normative
(1) In cazul in care o norma este complementara altei norme, pentru
evitarea repetarii in text a acelei norme se va face trimitere la articolul,
respectiv la actul normativ care o contine. Nu poate fi facuta, de regula, o
trimitere la o alta norma de trimitere.
(2) Daca norma la care se face trimitere este cuprinsa in alt act normativ,
este obligatorie indicarea titlului acestuia, a numarului si a celorlalte
elemente de identificare.
(3) Trimiterea la normele unui alt act normativ se poate face la intregul
sau continut ori numai la o subdiviziune, precizata ca atare. Cand actul ce
face obiect de trimitere a fost modificat, completat ori republicat, se face
mentiune si despre aceasta.
(4) La modificarea, completarea si abrogarea dispozitiei la care s-a facut
trimitere, in actul de modificare, completare sau abrogare trebuie avuta in
vedere situatia juridica a normei de trimitere.
SECTIUNEA a 2-a
Sistematizarea continutului actului normativ
Art. 47
Sistematizarea continutului actului normativ
(1) Continutul proiectului de act normativ se sistematizeaza in urmatoarea
ordine de prezentare a ideilor:
a) dispozitii generale sau principii generale;
b) dispozitii privind fondul reglementarii;
c) dispozitii tranzitorii;
d) dispozitii finale.
(2) In cazul unor reglementari de mica intindere se poate redacta textul
fara a se marca distinct elementele prevazute la alin. (1), urmand insa aceasta
ordine de prezentare.
(3) In cadrul structurii prevazute la alin. (1) articolele pot fi grupate
pe capitole, care se pot imparti in sectiuni, iar acestea, dupa caz, in
paragrafe. La coduri si la alte legi de mare intindere, capitolele pot fi
grupate - in ordine ascendenta - in titluri si, dupa caz, in parti, care, la
randul lor, se pot constitui in carti; gruparea se face, in toate cazurile, in
functie de legatura organica dintre reglementarile pe care le cuprind.
Art. 48
Dispozitiile generale
Dispozitiile generale cuprind prevederi care orienteaza intreaga
reglementare, determina obiectul si principiile acesteia. Ele se grupeaza in
primul capitol si nu se reiau in restul reglementarii, in afara de cazul in
care sunt strict necesare pentru intelegerea unor dispozitii cu care formeaza
un tot unitar.
Art. 49
Dispozitiile de fond
(1) Dispozitiile de fond cuprind reglementarea propriu-zisa a relatiilor
sociale ce fac obiectul actului normativ.
(2) Succesiunea si gruparea dispozitiilor de fond cuprinse in actul
normativ se fac in ordinea logica a desfasurarii activitatii reglementate, asigurandu-se
ca prevederile de drept material sa preceada pe cele de ordin procedural, iar
in caz de instituire de sanctiuni, aceste norme sa fie plasate inaintea
dispozitiilor tranzitorii si finale.
(3) Textele care reglementeaza similar ipoteze cuprinse in mai multe
subdiviziuni ale actului normativ pot fi grupate in structuri distincte,
denumite "dispozitii comune".
Art. 50
Dispozitiile tranzitorii
(1) Dispozitiile tranzitorii cuprind masurile ce se instituie cu privire la
derularea raporturilor juridice nascute in temeiul vechii reglementari care
urmeaza sa fie inlocuita de noul act normativ.
(2) Dispozitiile tranzitorii trebuie sa asigure, pe o perioada determinata,
corelarea celor doua reglementari, astfel incat punerea in aplicare a noului
act normativ sa decurga firesc si sa evite retroactivitatea acestuia sau
conflictul intre norme succesive.
Art. 51
Dispozitiile finale
(1) Dispozitiile finale cuprind masurile necesare pentru punerea in
aplicare a actului normativ, data intrarii in vigoare a acestuia, daca aceasta
este ulterioara publicarii, implicatiile asupra altor acte normative, ca:
abrogari, modificari, completari, precum si dispozitia de republicare, daca
este cazul.
(2) La actul normativ cu caracter temporar se va prevedea si perioada de
aplicare sau data incetarii aplicarii sale.
Art. 52
Numerotarea si denumirea capitolelor si a celorlalte grupari de articole
(1) Capitolele, titlurile, partile si cartile se numeroteaza cu cifre
romane, in succesiunea pe care o au in structura din care fac parte. Sectiunile
si paragrafele se numeroteaza cu cifre arabe.
(2) Titlurile, capitolele si sectiunile se denumesc prin exprimarea
sintetica a reglementarilor pe care le cuprind.
Art. 53
Anexele
(1) La redactarea textului unui proiect de act normativ se pot folosi, ca
parti componente ale acestuia, anexe care contin prevederi ce cuprind exprimari
cifrice, desene, tabele, planuri sau altele asemenea.
(2) Pot constitui anexe la un act normativ reglementarile ce trebuie
aprobate de autoritatea publica competenta, cum sunt: regulamente, statute,
metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.
(3) Anexa trebuie sa aiba un temei-cadru in corpul actului normativ si sa
se refere exclusiv la obiectul determinat prin textul de trimitere.
(4) Textul-cadru de trimitere trebuie sa faca, in finalul sau, mentiunea ca
anexa face parte integranta din actul normativ; daca sunt mai multe anexe, in
finalul actului normativ se include un articol distinct, cuprinzand aceeasi
mentiune, insotita de nominalizarea expresa a tuturor anexelor.
(5) Titlul anexei cuprinde exprimarea sintetica a ideii din textul de
trimitere.
(6) Daca sunt mai multe anexe, acestea se numeroteaza cu cifre arabe, in
ordinea in care au fost enuntate in textul proiectului.
CAP. 6
Modificarea, completarea, abrogarea si alte evenimente legislative
Art. 54
Evenimentele legislative
(1) Dupa intrarea in vigoare a unui act normativ, pe durata existentei
acestuia pot interveni diferite evenimente legislative, cum sunt: modificarea,
completarea, abrogarea, republicarea, suspendarea sau altele asemenea.
(2) Evenimentele legislative pot fi dispuse prin acte normative ulterioare
de acelasi nivel sau de nivel superior, avand ca obiect exclusiv evenimentul
respectiv, dar si prin alte acte normative ulterioare care, in principal,
reglementeaza o anumita problematica, iar ca masura conexa dispun asemenea
evenimente pentru a asigura corelarea celor doua acte normative interferente.
Art. 55
Modificarea
(1) Modificarea unui act normativ consta in schimbarea expresa a textului
unora sau mai multor articole ori alineate ale acestuia si in redarea lor
intr-o noua formulare.
(2) Pentru exprimarea normativa a intentiei de modificare a unui act
normativ se nominalizeaza expres textul vizat, cu toate elementele de
identificare necesare, iar dispozitia propriu-zisa se formuleaza utilizandu-se
sintagma "se modifica si va avea urmatorul cuprins:", urmata de redarea
noului text.
(3) Procedeul de a se mentiona generic, in finalul unui act normativ, ca un
alt act normativ conex sau texte din acel act "se modifica
corespunzator" trebuie evitat. De asemenea, nu se utilizeaza, pentru a
exprima o modificare, redarea doar a unor fragmente ori sintagme dintr-un text.
Modificarea trebuie sa cuprinda in intregime textul vizat, cuprins in articol,
alineat sau in elementul marcat al unei enumerari.
Art. 56
Completarea
(1) Completarea actului normativ consta in introducerea unor dispozitii
noi, cuprinzand solutii legislative si ipoteze suplimentare, exprimate in texte
care se adauga elementelor structurale existente, prin utilizarea unei formule
de exprimare cum ar fi: "Dupa articolul ... se introduce un nou articol,...
..., cu urmatorul cuprins:".
(2) Daca actul de completare nu dispune renumerotarea actului completat,
structurile, inclusiv articolele sau alineatele nou-introduse, vor dobandi
numarul structurilor corespunzatoare celor din textul vechi, dupa care se introduc,
insotite de un indice cifric, pentru diferentiere.
Art. 57
Conditiile de fond pentru modificarea si completarea actelor normative
(1) Modificarea sau completarea unui act normativ este admisa numai daca nu
se afecteaza conceptia generala ori caracterul unitar al acelui act sau daca nu
priveste intreaga ori cea mai mare parte a reglementarii in cauza; in caz
contrar actul se inlocuieste cu o noua reglementare, urmand sa fie in intregime
abrogat.
(2) Prevederile modificate sau care completeaza actul normativ trebuie sa
se integreze armonios in actul supus modificarii ori completarii, asigurandu-se
unitatea de stil si de terminologie, precum si succesiunea normala a
articolelor.
Art. 58
Efectele dispozitiilor de modificare si de completare
Dispozitiile de modificare si de completare se incorporeaza, de la data
intrarii lor in vigoare, in actul de baza, identificandu-se cu acesta.
Interventiile ulterioare de modificare sau de completare a acestora trebuie
raportate tot la actul de baza.
Art. 59
Norma derogatorie
Pentru instituirea unei norme derogatorii se va folosi formula "prin
derogare de la ...", urmata de mentionarea reglementarii de la care se
deroga. Derogarea se poate face numai printr-un act normativ de nivel cel putin
egal cu cel al reglementarii de baza.
Art. 60
Abrogarea
(1) Prevederile cuprinse intr-un act normativ, contrare unei noi
reglementari de acelasi nivel sau de nivel superior, trebuie abrogate.
Abrogarea poate fi totala sau partiala.
(2) In cazul unor abrogari partiale intervenite succesiv, ultima abrogare
se va referi la intregul act normativ, nu numai la textele ramase in vigoare.
(3) Abrogarea unei dispozitii sau a unui act normativ are totdeauna
caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare
anterior sa se repuna in vigoare actul normativ initial.
(4) Daca o norma de nivel inferior, cu acelasi obiect, nu a fost abrogata
expres de actul normativ de nivel superior, aceasta obligatie ii revine autoritatii
care a emis prima actul.
(5) Abrogarile partiale sunt asimilate modificarilor de acte normative,
actul normativ abrogat partial ramanand in vigoare prin dispozitiile sale
neabrogate.
Art. 61
Conditiile de forma si de fond ale abrogarii
(1) Abrogarea poate fi dispusa, de regula, printr-o dispozitie distincta in
finalul unui act normativ care reglementeaza o anumita problematica, daca
aceasta afecteaza dispozitii normative anterioare, conexe cu ultima
reglementare.
(2) In cadrul operatiunilor de sistematizare si unificare a legislatiei se
pot elabora si adopta acte normative de abrogare distincte, avand ca obiect
exclusiv abrogarea mai multor acte normative.
(3) In vederea abrogarii, dispozitiile normative vizate trebuie determinate
expres, incepand cu legile si apoi cu celelalte acte normative, prin
mentionarea tuturor datelor de identificare a acestora.
Art. 62
Suspendarea actului normativ
(1) In cazuri speciale aplicarea unui act normativ poate fi suspendata
printr-un alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior. In aceasta
situatie se vor prevedea, in mod expres, data la care se produce suspendarea,
precum si durata ei determinata.
(2) La expirarea duratei de suspendare actul normativ sau dispozitia afectata
de suspendare reintra de drept in vigoare.
(3) Prelungirea suspendarii ori modificarea sau abrogarea actului normativ
ori a dispozitiei suspendate poate face obiectul unui act normativ sau al unei
dispozitii exprese, cu aplicare de la data expirarii suspendarii.
Art. 63
Evenimentele legislative implicite
(1) In cazuri deosebite, in care la elaborarea si adoptarea unei
reglementari nu a fost posibila identificarea tuturor normelor contrare, se
poate prezuma ca acestea au facut obiectul modificarii, completarii ori
abrogarii lor implicite.
(2) In cadrul atributiilor sale Consiliul Legislativ are obligatia sa
identifice toate dispozitiile legale care au suferit evenimentele legislative
implicite si sa propuna Parlamentului si, respectiv, Guvernului masurile
necesare de modificare, completare sau abrogare expresa a acestora.
(3) Evenimentele legislative implicite nu sunt recunoscute in cazul actelor
normative speciale ale caror dispozitii nu pot fi socotite modificate,
completate sau abrogate nici prin reglementarea generala a materiei, decat daca
acest lucru este exprimat expres.
Art. 64
Actele normative cu aplicare limitata
(1) Actele normative pot avea aplicare limitata in timp, in spatiu sau
privind obiectul reglementarii.
(2) Prin acte normative ulterioare se poate prelungi, extinde sau restrange
durata actelor normative temporare, precum si a celor cu aplicare limitata in
spatiu sau privind obiectul reglementarii.
(3) Dispozitia de prelungire a termenului de aplicare a actului normativ
temporar trebuie sa intervina inainte de expirarea termenului si sa indice,
cand este cazul, noul termen.
Art. 65
Interpretarea legala
(1) Interventiile legislative pentru clarificarea sensului unor norme
legale se realizeaza printr-un act normativ interpretativ de acelasi nivel cu
actul vizat, prin dispozitii interpretative cuprinse intr-un nou act normativ
sau prin modificarea dispozitiei al carei sens trebuie clarificat.
(2) Interpretarea legala intervenita potrivit alin. (1) poate confirma sau,
dupa caz, infirma ori modifica interpretarile judiciare, arbitrale sau
administrative, adoptate pana la acea data, cu respectarea drepturilor
castigate.
Art. 66
Republicarea
(1) Actul normativ modificat sau completat in mod substantial se republica
avand la baza dispozitia cuprinsa in actul de modificare, respectiv de
completare.
(2) In vederea republicarii actului normativ se realizeaza integrarea
prevederilor modificate sau a celor de completare in ansamblul reglementarii,
actualizandu-se denumirile schimbate intre timp, cum ar fi cele ale unor
institutii sau localitati, dandu-se, atunci cand s-a dispus expres, o noua
numerotare articolelor, alineatelor, capitolelor si celorlalte structuri ale
actului.
(3) Republicarea legilor, a ordonantelor si hotararilor Guvernului se face
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin grija autoritatii publice care
a emis actul de modificare, respectiv de completare. Data republicarii poate fi
concomitenta cu data publicarii actului de modificare ori de completare sau
ulterioara acesteia, in cazuri deosebite.
(4) Republicarea actelor normative modificate sau completate prin ordonante
ale Guvernului se face dupa aprobarea acestora din urma prin lege, pentru a nu
se crea eventuale discrepante cu actul de aprobare, in cazul in care acesta
aduce alte modificari ordonantei supuse aprobarii.
(5) Legile, precum si ordonantele si hotararile Guvernului se republica cu
avizul Consiliului Legislativ asupra noului text, la sesizarea secretarului
general al Camerei Deputatilor sau, dupa caz, al Secretariatului General al
Guvernului.
Art. 67
Rectificari
(1) In cazul in care dupa publicarea actului normativ se descopera erori
materiale in cuprinsul sau, se procedeaza la publicarea unei note cuprinzand
rectificarile necesare.
(2) Se interzice modificarea prevederilor unor acte normative prin
recurgerea la operatiunea de rectificare, care trebuie limitata numai la
erorile materiale.
(3) Rectificarea se face la cererea organului emitent, cu avizul
Consiliului Legislativ.
CAP. 7
Norme privind pregatirea si elaborarea proiectelor de acte normative prin
care se ratifica sau se aproba intelegeri internationale
Art. 68
Actele de ratificare, aprobare
(1) Pentru ratificarea tratatelor internationale incheiate de Romania se
intocmesc, potrivit Constitutiei si legii in materie, proiecte de legi.
(2) In cazul acordurilor, conventiilor si al altor intelegeri
internationale, pentru care competenta de aprobare revine, potrivit legii,
Guvernului, se vor elabora proiecte de hotarari.
(3) Proiectul de lege sau de hotarare se supune spre adoptare, insotit de
textul actului international in limba originala si in traducere oficiala sau
autorizata.
(4) Textele actelor cu caracter international ce se supun ratificarii sau
aprobarii se vor stampila pe fiecare pagina, iar pe ultima pagina se va atesta,
prin semnatura persoanei autorizate si prin aplicarea stampilei, conformitatea
documentului cu originalul.
Art. 69
Aplicarea normelor de tehnica legislativa
Normele de tehnica legislativa sunt aplicabile in mod corespunzator si
proiectelor de acte normative prin care se ratifica sau se aproba tratate sau
alte intelegeri internationale.
Art. 70
Titlul actului
Titlul proiectului de act normativ va cuprinde denumirea integrala a
intelegerii internationale, data si locul semnarii acesteia; in functie de
situatie, prin titlu se exprima ideea de ratificare, aderare sau aprobare a
intelegerii internationale respective.
Art. 71
Ratificarea ori aprobarea mai multor tratate sau intelegeri printr-un
singur act
In cazul in care doua sau mai multe intelegeri internationale se ratifica
sau se aproba printr-un singur act, masura ratificarii ori aprobarii se va
exprima, pentru fiecare intelegere, printr-un articol distinct.
Art. 72
Publicarea actelor de ratificare sau de aprobare
Actele de ratificare sau de aprobare se publica insotite de textele
tratatelor internationale ratificate si ale intelegerilor aprobate.
CAP. 8
Norme cu privire la ordinele, instructiunile si celelalte acte normative
emise de conducatorii ministerelor si ai altor organe ale administratiei
publice centrale de specialitate sau de autoritatile administrative autonome
Art. 73
Actele date in executarea unui act normativ
(1) Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale
conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe ale administratiei publice
centrale de specialitate sau ale autoritatilor administrative autonome se emit
numai pe baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonantelor
Guvernului.
(2) In preambulul acestor acte se indica expres actul normativ superior pe
care se intemeiaza.
Art. 74
Sfera reglementarii
Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte trebuie sa se limiteze
strict la cadrul stabilit de actele pe baza si in executarea carora au fost
emise si nu pot contine solutii care sa contravina prevederilor acestora.
Art. 75
Termenul de emitere
Ordinele si instructiunile se vor elabora in termenul prevazut de actul
superior sau, dupa caz, intr-un termen util care sa faca posibila aducerea lor
la indeplinire.
CAP. 9
Norme cu privire la actele normative adoptate de autoritatile
administratiei publice locale
Art. 76
Obiectul de reglementare
Actele normative ale autoritatilor administratiei publice locale se adopta
ori se emit pentru reglementarea unor activitati de interes local, in limitele
stabilite prin Constitutie si prin lege si numai in domeniile in care acestea
au atributii legale.
Art. 77
Subordonarea fata de actele de nivel superior
(1) La elaborarea proiectelor de hotarari, ordine sau dispozitii se va avea
in vedere caracterul lor de acte subordonate legii, hotararilor si ordonantelor
Guvernului si altor acte de nivel superior.
(2) Reglementarile cuprinse in hotararile consiliilor locale si ale
consiliilor judetene, precum si cele cuprinse in ordinele prefectilor sau in
dispozitiile primarilor nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de
nivel superior.
Art. 78
Temeiul legal
In preambulul proiectului de act normativ adoptat sau emis de autoritatile
administratiei publice locale se mentioneaza temeiul legal din Legea
administratiei publice locale nr. 69/1991*) sau, dupa caz, din alt act normativ
pe care se bazeaza.
------------
*) Legea nr. 69/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996.
Art. 79
Publicarea
In vederea intrarii lor in vigoare actele normative adoptate de
autoritatile administratiei publice locale se aduc la cunostinta publica, in
conditiile Legii nr. 69/1991, prin afisare in locuri autorizate si prin
publicare intr-un cotidian local de mare tiraj.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 80
Regulamentele proprii de aplicare
Parlamentul, Guvernul si celelalte autoritati ale administratiei publice
centrale si locale stabilesc, in aplicarea normelor de tehnica legislativa
prevazute in prezenta lege, regulamente proprii cuprinzand masurile
metodologice, organizatorice, termenele si circulatia proiectelor de acte
normative in cadrul sferei lor de competenta.
Art. 81
Abrogarea
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 16/1976
pentru aprobarea Metodologiei generale de tehnica legislativa privind
pregatirea si sistematizarea proiectelor de acte normative, publicat in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 14 din 13 februarie 1976.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 februarie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29
februarie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU DUVAZ