LEGE
Nr. 189 din 20 mai 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 463 din 24 mai 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
139 din 31 martie 2000, cu modificarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (1) al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Normele de tehnica legislativa sunt obligatorii la elaborarea
proiectelor de lege de catre Guvern si a propunerilor legislative apartinand
deputatilor, senatorilor sau cetatenilor, in cadrul exercitarii dreptului la
initiativa legislativa, la elaborarea si adoptarea ordonantelor si hotararilor
Guvernului, precum si la elaborarea si adoptarea actelor normative ale
celorlalte autoritati cu asemenea atributii."
2. Dupa articolul 10 se introduce articolul 10^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 10^1
Intrarea in vigoare a actelor normative
(1) Legile si ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de
abilitare intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, sau la o data ulterioara prevazuta in textul lor.
Termenul de 3 zile se calculeaza pe zile calendaristice, incepand cu data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, si expira la ora 24,00 a celei
de-a treia zi de la publicare.
(2) Ordonantele de urgenta ale Guvernului intra in vigoare la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sub conditia depunerii
lor prealabile la Camera competenta sa fie sesizata, daca in cuprinsul lor nu
este prevazuta o data ulterioara.
(3) Actele normative prevazute la art. 10 alin. (1), cu exceptia legilor si
a ordonantelor, intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara.
Atunci cand nu se impune ca intrarea in vigoare sa se produca la data
publicarii, in cuprinsul acestor acte normative trebuie sa se prevada ca ele
intra in vigoare la o data ulterioara stabilita prin text."
3. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) In procesul de legiferare este interzisa instituirea acelorasi
reglementari in mai multe articole sau alineate din acelasi act normativ ori in
doua sau mai multe acte normative. Pentru sublinierea unor conexiuni
legislative se utilizeaza norma de trimitere."
4. Alineatul (2) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Codexul se elaboreaza de Consiliul Legislativ, din proprie
initiativa sau la solicitarea unuia dintre birourile permanente ale celor doua
Camere ale Parlamentului ori a Guvernului."
5. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Activitatea de documentare
(1) Elaborarea proiectelor de acte normative trebuie precedata, in functie
de importanta si complexitatea acestora, de o activitate de documentare si
analiza stiintifica, pentru cunoasterea temeinica a realitatilor
economico-sociale care urmeaza sa fie reglementate, a istoricului legislatiei
din acel domeniu, precum si a reglementarilor similare din legislatia straina,
in special a tarilor Uniunii Europene.
(2) Initiatorii proiectelor de acte normative pot solicita, pentru
documentarea lor legislativa, informatii suplimentare de la Consiliul
Legislativ si alte autoritati sau institutii cu atributii de informare in
materia respectiva."
6. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Raportul cu legislatia comunitara si cu tratatele internationale
(1) Solutiile legislative preconizate prin noua reglementare trebuie sa
aiba in vedere reglementarile in materie ale Uniunii Europene, asigurand
compatibilitatea cu acestea.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in ceea ce
priveste dispozitiile cuprinse in tratatele internationale la care Romania este
parte.
(3) Cand este cazul, se vor face propuneri de modificare si completare a
actelor normative interne ale caror dispozitii nu sunt concordante cu cele ale
actelor internationale la care Romania este parte sau nu asigura
compatibilitatea cu dreptul comunitar."
7. Litera g) a alineatului (1) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"g) pentru ordonantele de urgenta vor fi prezentate distinct
elementele obiective ale situatiei extraordinare care impune reglementare
imediata, nefiind suficienta utilizarea procedurii parlamentare de urgenta,
precum si eventualele consecinte care s-ar produce in lipsa luarii masurilor
legislative propuse."
8. Alineatele (2), (3) si (4) ale articolului 29 vor avea urmatorul
cuprins:
"(2) Pentru fiecare proiect de act normativ, motivarea trebuie sa
cuprinda o mentiune expresa cu privire la compatibilitatea acestuia cu
reglementarile comunitare in materie, determinarea exacta a acestora si, daca
este cazul, masurile viitoare de armonizare care se impun.
(3) In situatia in care reglementarea propusa se elaboreaza in executarea
unui act normativ, motivarea trebuie sa cuprinda referiri la actul pe baza si
in executarea caruia se emite.
(4) Documentele de motivare a proiectelor de acte normative trebuie sa
cuprinda obligatoriu referiri la avizul Consiliului Legislativ si, dupa caz, al
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, Curtii de Conturi sau Consiliului
Economic si Social."
9. Alineatele (3), (4) si (5) ale articolului 31 vor avea urmatorul
cuprins:
"(3) In cazul in care initiativa legislativa este exercitata de
cetateni, expunerea de motive trebuie insotita de punctul de vedere al Curtii
Constitutionale, intocmit potrivit prevederilor art. 146 lit. j) din
Constitutia Romaniei, republicata.
(4) Notele de fundamentare la proiectele de ordonante si de hotarari ale
Guvernului se semneaza de ministrul sau de ministrii initiatori, precum si de
cei care le-au avizat.
(5) Expunerile de motive la legi si notele de fundamentare la ordonante si
hotarari ale Guvernului, elaborate de initiator, se publica impreuna cu actul
normativ in cauza in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sau se prezinta
pe Internet de catre autoritatea emitenta. Daca in cursul dezbaterilor
parlamentare proiectul de lege sau propunerea legislativa a suferit modificari
de fond, expunerea de motive va fi refacuta, dupa promulgarea legii, de catre
initiator, la sesizarea secretarului general al Camerei Deputatilor."
10. Alineatul (1) al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
(1) Actele normative trebuie redactate intr-un limbaj si stil juridic
specific normativ, concis, sobru, clar si precis, care sa excluda orice
echivoc, cu respectarea stricta a regulilor gramaticale si de ortografie."
11. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Partile constitutive ale actului normativ
Actul normativ are urmatoarele parti constitutive: titlul si, daca este
cazul, preambulul, formula introductiva, partea dispozitiva, formula de
atestare a autenticitatii actului."
12. Alineatele (3) si (4) ale articolului 39 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Pentru actele Guvernului formula introductiva este: "In
temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, Guvernul Romaniei adopta
prezenta hotarare" sau, dupa caz, "ordonanta". La ordonante se
face referire si la legea de abilitare. La ordonantele de urgenta, formula
introductiva este: "In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie,
republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta". La
hotararile date in executarea expresa a unor legi se adauga si temeiul din
legea respectiva.
(4) La celelalte categorii de acte normative formula introductiva cuprinde
autoritatea emitenta, denumirea generica a actului, in functie de natura sa
juridica, precum si temeiurile juridice pe baza si in executarea carora actul a
fost emis."
13. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Preambulul
(1) Preambulul enunta, in sinteza, scopul si, dupa caz, motivarea
reglementarii. El nu poate cuprinde nici directive, nici reguli de
interpretare. Preambulul preceda formula introductiva.
(2) Includerea preambulului in cuprinsul actului normativ se apreciaza de
la caz la caz.
(3) La ordonantele de urgenta preambulul este obligatoriu si cuprinde
prezentarea elementelor de fapt si de drept ale situatiei extraordinare ce
impune recurgerea la aceasta cale de reglementare.
(4) In cazul actelor normative ale administratiei publice centrale de
specialitate sau ale administratiei publice locale, in preambul se mentioneaza
si avizele prevazute de lege."
14. Dupa articolul 41 se introduce articolul 41^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 41^1
Mentiunea privind transpunerea normelor comunitare
(1) In situatia actelor normative care transpun direct norme comunitare in
dreptul intern, dupa partea dispozitiva a acestora se face o mentiune care sa
cuprinda elementele de identificare a actului comunitar care a fost preluat,
dupa modelul urmator: "Prezenta/prezentul ............ (se mentioneaza
tipul actului normativ) transpune Directiva nr. .../........... privind
............., publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE)
nr. .../........"
(2) Daca printr-un act normativ se transpune doar partial un act comunitar,
mentiunea prevazuta la alin. (1) trebuie sa specifice in detaliu textele
(sectiuni/articole/paragrafe, dupa caz) transpuse."
15. Alineatul (6) al articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
"(6) Formula de atestare a legalitatii adoptarii proiectului de lege,
utilizata de fiecare Camera, in ordinea adoptarii, este:
a) "Acest proiect de lege a fost adoptat de Camera Deputatilor/Senat
in sedinta din ..........., cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) sau,
dupa caz, art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata." - in
cazul in care Camera Deputatilor/Senatul adopta proiectul de lege sau
propunerea legislativa, cu sau fara amendamente;
b) "Acest proiect de lege se considera adoptat de Camera
Deputatilor/Senat in forma initiala, in conditiile art. 75 alin. (2) teza a
III-a sau ale art. 115 alin. (5) teza a III-a, dupa caz, din Constitutia
Romaniei, republicata." - in cazul in care se depaseste termenul prevazut
pentru adoptare."
16. Dupa alineatul (6) al articolului 42 se introduc alineatele (7), (8),
(9) si (10) cu urmatorul cuprins:
"(7) Formula de atestare a legalitatii adoptarii legii va avea
urmatorul cuprins: Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) sau (2), dupa caz,
din Constitutia Romaniei, republicata.
(8) In cazul in care legea este adoptata in sedinta comuna a celor doua
Camere, formula de atestare a legalitatii adoptarii acesteia va avea urmatorul
cuprins: Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 65 alin. (2) si ale art. 76 alin. (1) sau (2), ori art. 148
alin. (1) sau art. 149, dupa caz, din Constitutia Romaniei, republicata.
(9) In cazul legilor de revizuire a Constitutiei Romaniei, formula de
atestare a legalitatii adoptarii acestora va avea urmatorul cuprins: Aceasta
lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat, cu respectarea
prevederilor art. 151 alin. (1) sau alin. (2), dupa caz, din Constitutia
Romaniei, republicata.
(10) Formula de atestare este urmata de semnaturile presedintilor celor
doua Camere sau ale vicepresedintilor care au condus sedintele."
17. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Dispozitiile finale
(1) Dispozitiile finale cuprind masurile necesare pentru punerea in
aplicare a actului normativ, data intrarii in vigoare a acestuia conform art.
10^1, implicatiile asupra altor acte normative, ca: abrogari, modificari,
completari, precum si dispozitia de republicare, daca este cazul.
(2) La actul normativ cu caracter temporar se prevede si perioada de
aplicare sau data incetarii aplicarii sale.
(3) Pentru legile prevazute de art. 115 alin. (8) din Constitutia Romaniei,
republicata, in cadrul dispozitiilor finale se prevad, daca este cazul,
masurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de
aplicare a ordonantei."
18. Alineatul (3) al articolului 60 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Abrogarea unei dispozitii sau a unui act normativ are caracter
definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sa se
repuna in vigoare actul normativ initial. Fac exceptie prevederile din
ordonantele Guvernului care au prevazut norme de abrogare si au fost respinse
prin lege de catre Parlament."
19. Alineatul (3) al articolului 66 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Republicarea legilor, a ordonantelor si hotararilor Guvernului se
face in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin grija autoritatii publice
care a emis actul de modificare, respectiv de completare. Republicarea se face
in cel mult 45 de zile de la data publicarii actului care a dispus aceasta
masura. Transmiterea formei republicabile a actului pentru obtinerea avizului
Consiliului Legislativ se face in termen de 30 de zile de la data publicarii
actului care a dispus republicarea. In cazul codurilor, termenele se prelungesc
cu 15 zile."
20. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
Actele date in executarea unui act normativ
Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale
conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe ale administratiei publice
centrale de specialitate sau ale autoritatilor administrative autonome se emit
numai pe baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonantelor
Guvernului. In formula introductiva a acestor acte normative vor fi cuprinse
toate temeiurile juridice prevazute la art. 39 alin. (4)."
21. Alineatul (2) al articolului 77 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Reglementarile cuprinse in hotararile consiliilor locale si ale
consiliilor judetene, precum si cele cuprinse in ordinele prefectilor sau in
dispozitiile primarilor nu pot contraveni Constitutiei si reglementarilor din
actele normative de nivel superior."
22. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
Temeiul legal
In formula introductiva a proiectului de act normativ adoptat sau emis de
autoritatile administratiei publice locale se mentioneaza, pe langa temeiurile
juridice, prevazute la art. 39 alin. (4), si temeiul legal din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare."
23. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
Publicarea
In vederea intrarii lor in vigoare, actele normative adoptate de
autoritatile administratiei publice locale se aduc la cunostinta publica, in
conditiile Legii nr. 215/2001, prin afisare in locuri autorizate si prin
publicare intr-un cotidian local de mare tiraj."
Art. 2
Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
139 din 31 martie 2000, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile
si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11 mai
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU