HOTARARE Nr. 50 din 13 ianuarie 2005
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului,
pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre
adoptare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 20 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 82 din
Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative, republicata, si al art. 26 alin. (2) teza finala din Legea
nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru
elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre
adoptare, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefecturile vor duce la indeplinire prevederile prezentei
hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 555/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile
pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334 din 22 iunie
2001.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Ministrul delegat pentru
relatia cu Parlamentul,
Bogdan Olteanu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si
prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare
CAP. 1
Dispozitii privind pregatirea, elaborarea si avizarea proiectelor de acte
normative
Art. 1
Reglementarea relatiilor sociale prin acte normative se realizeaza cu
respectarea principiilor generale de legiferare proprii sistemului dreptului
romanesc.
Art. 2
(1) Actele normative se initiaza, se elaboreaza, se adopta si se aplica in
conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, cu dispozitiile Legii nr.
24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor
normative, republicata, precum si cu principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie sa se integreze organic in sistemul legislatiei,
scop in care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor
normative de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla in conexiune,
precum si cu reglementarile comunitare si cu tratatele internationale la care
Romania este parte;
b) proiectul de act normativ, intocmit pe baza unui act de nivel superior,
nu poate depasi limitele competentei instituite prin acel act si nici nu poate
contraveni principiilor si dispozitiilor acestuia.
Art. 3
(1) Potrivit Constitutiei Romaniei, Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele simple, emise in domenii care nu fac obiectul legilor
organice, se adopta numai in temeiul unei legi speciale de abilitare a
Guvernului, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta.
(4) Ordonantele de urgenta se adopta in conditiile prevazute de art. 115
alin. (4) si (6) din Constitutia Romaniei, republicata.
(5) Guvernul isi exercita initiativa legislativa potrivit Constitutiei
Romaniei, prin insusirea proiectelor de lege elaborate de ministere sau de alte
autoritati ale administratiei publice si transmiterea acestora spre dezbatere
si adoptare camerei competente a Parlamentului.
Art. 4
(1) Proiectele de acte normative se elaboreaza de catre autoritatile
abilitate sa le initieze, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000,
republicata.
(2) Au dreptul sa initieze proiecte de acte normative, in conformitate cu
atributiile si cu domeniul lor de activitate, urmatoarele autoritati publice:
a) ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, aflate in subordinea Guvernului, precum si autoritatile
administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administratiei publice centrale, aflate in
subordinea sau in coordonarea ministerelor - prin ministerele in a caror
subordine sau coordonare se afla;
c) prefecturile, consiliile judetene, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, potrivit legii - prin Ministerul Administratiei si
Internelor.
Art. 5
(1) In vederea elaborarii proiectelor de acte normative, la toate
autoritatile publice prevazute la art. 4 alin. (2) se constituie, prin
dispozitie a conducatorilor acestora, colective speciale in componenta carora
sunt desemnati juristi, specialisti in domeniul integrarii europene, precum si
specialisti din compartimentele corespunzatoare profilului propunerilor de
reglementare. Colectivul va fi coordonat de un secretar de stat, respectiv de
secretarul general.
(2) Colectivul prevazut la alin. (1) intocmeste o prima forma a proiectului
de act normativ, care este prezentata conducatorului autoritatii publice
initiatoare ori persoanei desemnate prin dispozitie a acestuia.
(3) In procesul de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatile
publice initiatoare au obligatia sa respecte regulile procedurale aplicabile
pentru asigurarea transparentei decizionale, prevazute de Legea nr. 52/2003
privind transparenta decizionala in administratia publica.
(4) Pentru asigurarea consultarii partenerilor sociali, autoritatile
publice initiatoare au obligatia sa supuna proiectele de acte normative cu
caracter economico-social analizei comisiilor de dialog social, constituite in
cadrul acestora in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 314/2001
privind infiintarea, organizarea si functionarea comisiilor de dialog social in
cadrul unor ministere si al prefecturilor, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 6
(1) Proiectele de acte normative trebuie insotite de urmatoarele instrumente
de prezentare si motivare:
a) expuneri de motive - in cazul proiectelor de legi;
b) note de fundamentare - in cazul ordonantelor, al ordonantelor de urgenta
si al hotararilor Guvernului;
c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative.
(2) Instrumentele de prezentare si motivare a actelor normative trebuie sa
cuprinda mentiunile prevazute la art. 30 din Legea nr. 24/2000, republicata.
(3) In cazul proiectelor de ordonante de urgenta, elementele de fapt si de
drept ale situatiei extraordinare ce impune recurgerea la acest demers
legislativ vor fi prezentate si in preambulul proiectului respectiv, potrivit
art. 41 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, republicata.
Art. 7
(1) Proiectul de act normativ initiat de autoritatile publice competente se
transmite pe circuitul de avizare numai dupa insusirea acestuia, prin semnarea
instrumentului de motivare, de conducatorul autoritatii publice initiatoare si
de ministrul de stat coordonator.
(2) Proiectul de act normativ insusit potrivit alin. (1) se transmite
concomitent, in copie, autoritatilor publice interesate in aplicarea acestuia,
in functie de obiectul reglementarii, care au obligatia sa analizeze si sa
comunice initiatorului eventualele observatii si propuneri, in termen de cel
mult 5 zile de la primirea proiectului, daca nu s-a stabilit un alt termen.
Proiectele de acte normative care urmaresc armonizarea legislatiei nationale cu
prevederile comunitare se transmit spre analiza si Ministerului Integrarii
Europene, insotite de tabelul de concordanta intre actul comunitar propus sa
fie transpus si proiectul de act normativ care il transpune. In aceasta etapa
proiectul de act normativ nu se transmite Ministerului Justitiei decat in
situatia in care acesta are calitatea de minister coinitiator. Pentru obtinerea
avizului din punct de vedere al legalitatii, proiectul de act normativ se
transmite Ministerului Justitiei in conditiile art. 8 alin. (6).
Art. 8
(1) Dupa obtinerea punctelor de vedere ale autoritatilor publice care
urmeaza sa avizeze, initiatorul definitiveaza proiectul de act normativ. La
operatiunea de definitivare de catre colectivul prevazut la art. 5 alin. (1)
pot participa si reprezentanti ai autoritatilor publice avizatoare.
(2) Daca in urma propunerilor si observatiilor primite de la autoritatile
publice avizatoare s-au adus modificari proiectului de act normativ,
instrumentele de prezentare si motivare initiale vor fi reformulate in mod
corespunzator, astfel incat acestea sa se refere la forma proiectului de act
normativ care va fi transmisa spre avizare.
(3) Dupa definitivare originalul proiectului de act normativ, insotit de
instrumentul de prezentare si motivare, refacut conform modificarilor operate,
se transmite succesiv spre avizare de catre initiator autoritatilor publice
prevazute la alin. (2), in termen de maximum 3 zile de la primirea punctelor de
vedere ale acestora.
(4) Proiectele de acte normative ce transpun prevederi comunitare se
transmit spre avizare si Ministerului Integrarii Europene.
(5) In situatia in care intre initiator si autoritatile publice avizatoare
exista puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi avizat in
termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiectii, care vor fi
anexate si prezentate in cadrul sedintei Guvernului.
(6) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justitiei in
original, impreuna cu o copie si numai dupa obtinerea avizelor autoritatilor
publice interesate. Ministerul Justitiei avizeaza proiectele de acte normative
exclusiv din punct de vedere al legalitatii, incheind succesiunea operatiunilor
din etapa de avizare.
(7) Avizul Ministerului Justitiei nu este obligatoriu in cazul hotararilor
Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect exclusiv:
a) numiri si revocari din functie;
b) stabilirea unor date;
c) aprobarea de indicatori tehnico-economici de investitii;
d) aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale agentilor economici si
ale institutiilor publice, pentru cazurile prevazute de lege, si a rectificarii
acestora;
e) acordarea de ajutoare financiare si de urgenta;
f) alocarea de fonduri de la bugetul de stat, suplimentarea bugetelor
institutiilor publice din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului
si din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului;
g) aprobarea finantarii de proiecte si actiuni din fondurile pentru
promovarea imaginii externe a Romaniei;
h) aprobarea stemelor pentru judete, municipii, orase si comune.
Art. 9
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar
avizul Consiliului Concurentei se supun spre adoptare Guvernului numai dupa
obtinerea acestui aviz. Avizul Consiliului Concurentei se obtine de catre
autoritatea publica initiatoare a respectivului proiect de act normativ.
Art. 10
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar
avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii se supun spre adoptare Guvernului
numai dupa obtinerea acestui aviz.
Art. 11
(1) Tratatele la nivel guvernamental sau departamental se negociaza si se
semneaza de catre persoanele desemnate in acest scop, pe baza imputernicirii
Guvernului.
(2) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea
si/sau semnarea tratatelor prevazute la alin. (1) vor fi initiate, in functie
de obiectul reglementarii, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe si/sau cu
Ministerul Integrarii Europene si vor fi avizate de autoritatile publice
interesate. Avizul Ministerului Justitiei este obligatoriu in cazul in care se
solicita imputernicirea de semnare a actelor internationale.
(3) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea
si/sau semnarea tratatelor prevazute la alin. (1) vor fi insotite si de
proiectele de acte normative prin care urmeaza sa se accepte, sa se adere la
ele, sa se ratifice sau sa se aprobe respectivele tratate, dupa incheierea
acestora.
(4) Dupa aprobare Secretariatul General al Guvernului comunica
autoritatilor publice initiatoare decizia Guvernului.
Art. 12
(1) In cazul tratatelor care se supun Parlamentului de catre Guvern in
vederea ratificarii sau pentru care competenta de aprobare revine, potrivit
legii, Guvernului, proiectul de act normativ trebuie sa fie insotit de textul
actului international in limba originara si in traducere oficiala sau
autorizata.
(2) In situatii extraordinare, categoriile de tratate prevazute la art. 19
alin. (1) lit. b) - h) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele pot fi
ratificate prin ordonante de urgenta.
(3) Proiectele de acte normative prevazute la alin. (1) si (2) vor fi
initiate, in functie de obiectul reglementarii, impreuna cu Ministerul
Afacerilor Externe, Ministerul Integrarii Europene si cu celelalte ministere
sau autoritati publice interesate.
(4) Textele tratatelor care se supun ratificarii sau aprobarii se vor
stampila pe fiecare pagina, iar pe ultima pagina se vor mentiona explicit
numele persoanelor semnatare si se va atesta, prin semnatura persoanei
autorizate si prin aplicarea stampilei, conformitatea documentului cu
originalul.
Art. 13
(1) Proiectele de ordonante de urgenta vor fi avizate in prealabil, din
punctul de vedere al oportunitatii promovarii acestora, de ministrul delegat
pentru relatia cu Parlamentul, cu participarea conducatorului autoritatii
publice care a initiat ordonanta de urgenta.
(2) Conducatorul autoritatii publice initiatoare va transmite proiectul de
ordonanta de urgenta autoritatilor publice interesate in aplicarea acestuia,
potrivit art. 7, numai dupa obtinerea unui aviz favorabil conform alin. (1).
(3) In situatia in care avizul prevazut la alin. (1) este nefavorabil,
proiectul de ordonanta de urgenta va fi refacut sub forma unui proiect de lege
si va fi promovat ca atare, cu indeplinirea tuturor procedurilor legale
prevazute in prezentul regulament.
(4) Daca autoritatea care a elaborat proiectul de ordonanta de urgenta
sustine necesitatea promovarii lui in aceasta forma, chiar dupa obtinerea unui
aviz nefavorabil, acordat in conformitate cu prevederile alin. (1), proiectul
va fi discutat in cadrul sedintei Guvernului, unde se va adopta o hotarare
finala.
(5) Nici un proiect de ordonanta de urgenta nu poate fi inclus pe agenda de
lucru a Guvernului fara avizul prevazut la alin. (1).
Art. 14
Prin decizie a primului-ministru, pe langa Secretariatul General al
Guvernului se pot constitui grupuri de lucru formate din specialisti -
colaboratori externi - pentru analizarea proiectelor de acte normative sub
aspectul solutiilor propuse, cerintelor de corelare cu ansamblul
reglementarilor interne, armonizarii cu legislatia europeana si cu tratatele
internationale la care Romania este parte, precum si al respectarii normelor de
tehnica legislativa.
Art. 15
(1) Proiectele de acte normative avizate se transmit de catre initiator
Secretariatului General al Guvernului, atat in original, stampilate pe fiecare
pagina, cat si pe suport magnetic, insotite de fisa circuitului de avizare al
carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul
regulament.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de indata urmatoarele
avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, ce urmeaza sa fie emis, potrivit legii,
in termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonante de urgenta;
- doua zile pentru proiectele de legi care urmeaza sa fie transmise
Parlamentului cu solicitarea dezbaterii in procedura de urgenta;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, in cazul proiectelor de
acte normative prevazute la art. 10;
c) avizul Consiliului Economic si Social, in cazul proiectelor de acte
normative care privesc domeniile prevazute la art. 5 din Legea nr. 109/1997
privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, cu
modificarile si completarile ulterioare, care urmeaza sa fie emis, potrivit
legii, in termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitarii, in cazul proiectelor
de hotarari, de ordonante si de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitarii, in cazul
proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului verifica indeplinirea conditiilor
de forma ale fiecarui proiect de act normativ, inclusiv respectarea normelor de
tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000, republicata, intocmind,
daca este cazul, o nota cuprinzand propuneri si/sau observatii.
Art. 16
Autoritatile publice, inclusiv Secretariatul General al Guvernului, sunt
obligate sa furnizeze Consiliului Legislativ informatiile si documentatiile
necesare privind avizarea proiectelor de acte normative, in termenele si in
conditiile stabilite prin Legea nr. 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si
functionarea Consiliului Legislativ, republicata.
Art. 17
Proiectele de acte normative care nu corespund conditiilor de forma
prevazute de prezentul regulament vor fi restituite initiatorilor de catre
Secretariatul General al Guvernului, in vederea refacerii lor.
Art. 18
(1) Dupa parcurgerea etapelor prevazute la art. 15, Secretariatul General
al Guvernului transmite initiatorului, dupa caz, urmatoarele documente:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
c) avizul Consiliului Economic si Social;
d) nota cuprinzand propunerile si/sau observatiile sale.
(2) Pe baza documentelor mentionate la alin. (1) colectivul prevazut la
art. 5 alin. (1) are obligatia de a reanaliza si, dupa caz, de a reface
proiectul de act normativ. Proiectul de act normativ refacut va fi transmis
Secretariatului General al Guvernului, stampilat pe fiecare fila, cu cel putin
5 zile inainte de data sedintei Guvernului pe a carei agenda de lucru se
solicita sa fie inscris.
(3) In situatia in care initiatorul nu accepta, total sau partial,
observatiile si propunerile formulate in documentele prevazute la alin. (1),
acesta va transmite Secretariatului General al Guvernului forma proiectului de
act normativ ce urmeaza sa fie supusa spre adoptare Guvernului, insotita de o
nota justificativa cuprinzand argumentele care au condus la neacceptarea
observatiilor si/sau a propunerilor respective.
CAP. 2
Dispozitii privind analiza si supunerea spre adoptare a proiectelor de acte
normative
Art. 19
(1) Pregatirea sedintelor Guvernului se realizeaza de Secretariatul General
al Guvernului.
(2) In vederea pregatirii sedintelor Guvernului, Secretariatul General al
Guvernului organizeaza in prealabil reuniuni de lucru cu reprezentanti, la
nivel de secretar de stat sau secretar general, ai ministerelor si ai
celorlalte autoritati publice initiatoare si avizatoare, in vederea corelarii
punctelor de vedere ale acestora in legatura cu proiectele de acte normative ce
urmeaza a fi supuse Guvernului spre adoptare.
(3) Secretariatul General al Guvernului va transmite proiectul agendei de
lucru a sedintei Guvernului din respectiva saptamana, structurat in doua parti,
impreuna cu actele incluse in aceasta, tuturor membrilor Guvernului, precum si
conducatorilor altor autoritati publice interesate.
(4) Proiectul agendei de lucru a sedintei Guvernului cuprinde: proiecte de
acte normative, rapoarte, note, note-mandat, memorandumuri, puncte de vedere,
informari si alte documente, in functie de necesitati si de solicitari.
(5) In cadrul reuniunii vor fi discutate, in principal, urmatoarele
probleme:
a) modalitatea de structurare a proiectului agendei de lucru comunicat;
b) modalitatea de solutionare a unor chestiuni aparute pe circuitul de
avizare, in cazul proiectelor de acte normative care urmeaza sa fie inscrise pe
agenda de lucru a urmatoarelor sedinte ale Guvernului;
c) situatia proiectelor de acte normative adoptate de Guvern si
nefinalizate pana la data reuniunii;
d) situatia sarcinilor restante rezultate din actele normative publicate.
(6) In prima parte a agendei de lucru vor fi inscrise proiectele de acte
normative si alte documente, care au toate avizele ministerelor implicate,
inclusiv formele refacute conform avizelor Consiliului Legislativ, Consiliului
Economic si Social si, dupa caz, Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sau
Consiliului Concurentei, in conformitate cu prevederile prezentului regulament,
in scopul facilitarii luarii unei decizii rapide de catre Guvern asupra actelor
care sunt agreate de toate ministerele implicate si care nu mai comporta
discutii suplimentare pentru a fi adoptate de Guvern.
(7) In cadrul reuniunilor vor fi luate in discutie numai actele inscrise in
cele doua parti ale proiectului agendei de lucru, pentru a se stabili:
a) daca aceste acte indeplinesc conditiile prevazute de prezentul
regulament si nu mai comporta discutii suplimentare pentru a fi adoptate de
Guvern;
b) daca sunt problemele actelor inscrise in a doua parte a proiectului
agendei de lucru, luandu-se in considerare urmatoarele aspecte:
- daca respectivele acte ridica probleme care pot fi rezolvate pana la data
desfasurarii sedintei Guvernului;
- daca mai este necesar avizul altor ministere;
- daca exista puncte de vedere divergente pentru care este necesara o
decizie a Guvernului.
(8) In functie de rezultatul dezbaterilor si clarificarilor aduse in cadrul
reuniunilor, documentele urmeaza sa fie inscrise in una dintre cele doua parti
ale proiectului agendei de lucru sau sa fie amanate pentru inscrierea pe agenda
de lucru a urmatoarelor sedinte ale Guvernului.
(9) Proiectul agendei de lucru, avizat de ministrul delegat pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului, este prezentat de acesta
spre aprobare primului-ministru. Agenda de lucru aprobata se comunica de
Secretariatul General al Guvernului tuturor membrilor Guvernului, precum si
conducatorilor altor autoritati publice interesate, cu cel putin 36 de ore
inainte de inceperea sedintei Guvernului.
(10) Sedintele de lucru ale Guvernului se desfasoara utilizandu-se Sistemul
informatic pentru sedintele Guvernului.
(11) Membrii Guvernului, reprezentantii autoritatilor publice interesate,
precum si ceilalti invitati a caror prezenta este necesara pentru buna
desfasurare a sedintelor Guvernului se convoaca de ministrul delegat pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului, conform dispozitiei
primului-ministru.
Art. 20
(1) Inainte de inceperea dezbaterilor sau in cursul acestora, initiatorii
pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amanarea proiectelor de
acte normative aflate pe agenda de lucru.
(2) In cazuri exceptionale primul-ministru poate aproba ca pe durata desfasurarii
sedintei Guvernului sa fie luate in discutie si proiecte de acte normative sau
materiale neinscrise pe agenda de lucru. In cazul adoptarii de catre Guvern a
acestor proiecte de acte normative, initiatorul are obligatia sa isi insuseasca
observatiile si propunerile cu privire la forma si legalitatea acestor
proiecte, cuprinse in documentele prevazute la art. 18 alin. (1).
(3) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de act normativ, luata
ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcata prin anuntul
primului-ministru privind adoptarea, amanarea, respingerea sau retragerea
acestuia, dupa caz.
Art. 21
(1) Dupa adoptare, Secretariatul General al Guvernului finalizeaza
proiectul de act normativ prin operarea observatiilor de tehnica legislativa.
(2) In situatia in care in sedinta Guvernului au fost formulate observatii
de fond, Secretariatul General al Guvernului le va comunica initiatorilor atat
prin fax, cat si prin posta speciala, imediat dupa ce stenograma sedintei
Guvernului a fost redactata.
(3) In termen de cel mult doua zile de la primirea observatiilor formulate
in sedinta Guvernului, initiatorul este obligat sa transmita Secretariatului
General al Guvernului reformularile textelor vizate de acestea; in acest raspuns
vor fi cuprinse, daca este cazul, si reformularile textelor vizate de
observatiile de fond cuprinse in documentele prevazute la art. 18 alin. (1).
Initiatorul aplica stampila conducatorului institutiei pe fiecare pagina ce
contine textele reformulate. Reformularile textelor vizate, insotite de o
adresa din partea initiatorului, se transmit prin fax, precum si prin posta
speciala, originalul urmand sa fie atasat la dosarul actului normativ in cauza.
(4) Dupa finalizare Secretariatul General al Guvernului transmite
autoritatii publice initiatoare forma finala a actului normativ.
(5) In situatia in care initiatorul nu accepta propunerile si/sau
observatiile aprobate de Guvern, proiectul de act normativ va fi repus in mod
obligatoriu pe agenda de lucru a sedintei Guvernului.
Art. 22
(1) Proiectele de acte normative carora li s-au adus modificari de fond ca
urmare a discutarii si adoptarii lor in sedinta Guvernului vor fi supuse unei
noi avizari a Consiliului Legislativ, a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
si a Consiliului Economic si Social, dupa caz. In situatia in care, ca urmare a
noii avizari de catre aceste autoritati, este necesara operarea unor modificari
de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus
in mod obligatoriu pe agenda de lucru a sedintei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de lucru a sedintei Guvernului este obligatorie si
in cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 20 alin. (2),
daca:
a) acceptarea ulterioara a observatiilor cuprinse in documentele prevazute
la art. 18 alin. (1) determina modificari de fond ale proiectului;
b) avizul Consiliului Legislativ si/sau avizul Consiliului Economic si
Social sunt negative, dupa transmiterea de catre initiator a punctului sau de
vedere la Secretariatul General al Guvernului.
(3) In toate cazurile, daca ulterior adoptarii initiatorul solicita
operarea altor modificari care nu au fost aprobate de Guvern, Secretariatul
General al Guvernului are obligatia sa repuna respectivul proiect de act
normativ pe agenda de lucru.
Art. 23
(1) Dupa sedinta Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda
la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, in conditiile art. 21;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, in vederea
semnarii, si ministrilor care au obligatia punerii lui in executare, in vederea
contrasemnarii. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este
obligatorie in termen de cel mult 24 de ore de la data semnarii lui de catre
primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative in cadrul anului calendaristic; actele
Guvernului vor purta data sedintei Guvernului in care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Camera Deputatilor sau, dupa caz, la Senat, a proiectelor
de legi, insotite de expunerile de motive ale acestora si de hotararile de
supunere a lor spre adoptare, semnate de primul-ministru;
e) transmiterea catre secretarul general al Camerei Deputatilor, cu
solicitarea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
hotararilor si ordonantelor Guvernului, insotite, dupa caz, de notele de
fundamentare ale acestora, semnate de ministrul sau de ministrii initiatori.
Sunt exceptate de la publicare hotararile Guvernului care intra sub incidenta
prevederilor art. 108 alin. (4) ultima teza din Constitutia Romaniei,
republicata, care se comunica numai institutiilor interesate;
f) publicarea notelor de fundamentare ale hotararilor si ordonantelor
adoptate, pe pagina de Internet a Guvernului;
g) transmiterea la Senat sau la Camera Deputatilor, dupa caz, a
ordonantelor si a ordonantelor de urgenta ale Guvernului, insotite de
expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora si de
hotararile de adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) In vederea publicarii pe pagina de Internet a Guvernului sau, dupa caz,
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, initiatorilor le revine obligatia
sa transmita Secretariatului General al Guvernului, imediat dupa adoptare, nota
de fundamentare semnata numai de conducatorul/conducatorii
autoritatii/autoritatilor publice initiatoare, care sa se refere la forma
finala a actului normativ, precum si la avizul Consiliului Legislativ.
(3) In conformitate cu dispozitiile art. 75 din Constitutia Romaniei,
republicata, se supun spre dezbatere si adoptare:
a) Camerei Deputatilor, ca prima Camera sesizata, proiectele de legi
prevazute la art. 86 alin. (2) din Regulamentul Camerei Deputatilor, aprobat
prin Hotararea Camerei Deputatilor nr. 8/1994, republicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1.030 din 8 noiembrie 2004, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) Senatului, ca prima Camera sesizata, proiectele de legi prevazute la
art. 38^1 din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotararea Senatului nr.
16/1993, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 2
februarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 24
Instrumentele de prezentare si motivare, variantele si formele succesive
ale proiectelor de acte normative, precum si originalul actului normativ
adoptat se pastreaza de Secretariatul General al Guvernului, astfel incat sa se
asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului normativ
respectiv.
Art. 25
(1) Actul normativ modificat sau completat in mod substantial va fi
republicat in temeiul unei dispozitii exprese cuprinse in actul de modificare,
respectiv de completare.
(2) Republicarea actelor normative modificate sau completate prin ordonante
ale Guvernului se poate face numai dupa aprobarea acestora din urma prin lege,
pentru a nu se crea eventuale discrepante cu actul de aprobare, in cazul in
care acesta aduce alte modificari ordonantei supuse aprobarii.
(3) Legile, precum si ordonantele si hotararile Guvernului vor fi
republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin grija autoritatii
publice care a emis actul de modificare, respectiv de completare. In acest sens
autoritatile publice initiatoare ale proiectelor de ordonante sau hotarari ale Guvernului
de modificare, respectiv de completare, au obligatia de a transmite
Secretariatului General al Guvernului textul actului normativ de baza, in forma
republicabila, cu solicitarea de republicare, in conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 24/2000, republicata.
(4) Forma republicabila contine textul actului normativ de baza, in care se
integreaza prevederile modificate sau cele de completare, se actualizeaza
denumirile schimbate intre timp, cum ar fi cele ale unor institutii sau
localitati, si se da, atunci cand s-a dispus in mod expres, o noua numerotare
alineatelor, articolelor, capitolelor si celorlalte structuri ale actului
normativ in cauza.
(5) Legile, precum si ordonantele si hotararile Guvernului vor fi
republicate cu avizul Consiliului Legislativ asupra noului text, la solicitarea
Secretariatului General al Guvernului adresata secretarului general al Camerei
Deputatilor.
Art. 26
(1) In cazul in care dupa publicarea actelor normative adoptate de Guvern
se descopera erori materiale in cuprinsul acestora, se procedeaza la publicarea
unei note cuprinzand rectificarile necesare.
(2) Rectificarea textelor actelor normative adoptate de Guvern se face cu
avizul Consiliului Legislativ, la cererea Secretariatului General al Guvernului
adresata secretarului general al Camerei Deputatilor. In acest sens
autoritatile publice initiatoare ale proiectelor de acte normative care contin
erori materiale au obligatia de a transmite Secretariatului General al
Guvernului textele vizate, in forma rectificabila, justificand necesitatea
indreptarii erorii materiale, cu solicitarea de a se dispune rectificarea
necesara in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 24/2000, republicata.
CAP. 3
Dispozitii privind ordinele, instructiunile si celelalte acte normative
emise de conducatorii ministerelor si ai celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si de prefecti
Art. 27
(1) Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale
conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si cele ale prefectilor se emit pe baza
si in executarea legilor, a ordonantelor si a hotararilor Guvernului.
(2) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte se emit atunci cand se
prevede aceasta printr-o dispozitie legala, cu incadrarea in termenul stabilit
si cu indicarea expresa a temeiului legal.
(3) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte vor fi elaborate
respectandu-se normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000,
republicata, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul
autoritatii publice respective, si vor fi avizate in mod obligatoriu de
compartimentul juridic propriu.
(4) Actele prevazute la alin. (1) se semneaza numai de catre conducatorii
autoritatilor publice emitente.
Art. 28
(1) Toate ordinele, instructiunile si alte asemenea acte cu caracter
normativ ale ministrilor si conducatorilor celorlalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, prin grija acestora.
(2) Prefectii vor dispune publicarea ordinelor emise in monitoarele
oficiale ale judetelor sau al municipiului Bucuresti, potrivit reglementarilor
in vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, daca legea nu dispune altfel, ordinele, instructiunile si alte acte
cu caracter normativ care au ca obiect reglementari din sectorul de aparare,
ordine publica si siguranta nationala.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 29
(1) Pe intregul parcurs al elaborarii proiectelor de acte normative se
interzice personalului autoritatilor publice initiatoare si avizatoare
furnizarea in afara institutiilor respective a unor date sau informatii cu
privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) actele, datele sau
informatiile referitoare la proiectele de acte normative, care sunt furnizate
in afara institutiilor cu adresa oficiala, datata si sub semnatura conducerii
autoritatilor publice initiatoare ori avizatoare sau in conditiile Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si ale Legii
nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.
Art. 30
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefectii vor analiza periodic stadiul aplicarii actelor
normative din domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic
justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerintele impuse de
evolutia vietii economico-sociale.
Art. 31
(1) In situatia in care impotriva unui act al Guvernului se formuleaza o
plangere prealabila sau o reclamatie administrativa in conditiile prevederilor
legale privind contenciosul administrativ, adresata Secretariatului General al
Guvernului, aceasta se comunica de indata initiatorului, care are obligatia sa
reanalizeze actul respectiv si sa comunice Secretariatului General al Guvernului,
in termen de 10 zile de la solicitare, propuneri de mentinere, de modificare
si/sau de completare ori de abrogare a acestuia.
(2) In situatia in care initiatorul propune mentinerea actului
administrativ, Secretariatul General al Guvernului comunica reclamantului
solutia de respingere a plangerii prealabile sau, dupa caz, a reclamatiei
administrative. Secretariatul General al Guvernului va asigura sustinerea
solutiei de mentinere a actului administrativ in fata instantelor de contencios
administrativ.
(3) In situatia in care initiatorul propune admiterea plangerii prealabile
sau, dupa caz, a reclamatiei administrative, acesta are obligatia de a promova
un proiect de modificare, de completare sau de abrogare, dupa caz, a actului
administrativ contestat, respectand dispozitiile prezentului regulament si ale
legislatiei privind contenciosul administrativ.
ANEXA 1*)
la regulament
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Fisa circuitului de avizare
______________________________________________________________________________
| Proiectul | .................. (titlul)
|
|____________________________|_________________________________________________|
| Initiator | .................. (institutia initiatoare)
|
|____________________________|_________________________________________________|
| Avizatori | ...., ...., .... . (institutiile avizatoare)
|
|____________________________|_________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Avizator: | Data solicitarii | Data obtinerii | Observatii:
|
| .............. | avizului: | avizului: | (daca este cazul -
|
| (se completeaza | ......... 2005 - | ........ 2005 -| pentru situatii in
care|
| cu institutia de| adresa nr. ......| adresa nr. ....| proiectul a necesitat
|
| la care s-a | | | refacere conform unor
|
| solicitat | | | observatii sau
|
| avizul) | | | furnizarea altor
|
| | | | informatii relevante)
|
|_________________|__________________|________________|________________________|
| Avizator: | Data solicitarii | Data obtinerii | Observatii:
|
| .............. | avizului: | avizului: | (daca este cazul -
|
| (se completeaza | ......... 2005 - | ........ 2005 -| pentru situatii in
care|
| cu institutia de| adresa nr. ......| adresa nr. ....| proiectul a necesitat
|
| la care s-a | | | refacere conform unor
|
| solicitat | | | observatii sau
|
| avizul) | | | furnizarea altor
|
| | | | informatii relevante)
|
|_________________|__________________|________________|________________________|
| Avizator: | Data solicitarii | Data obtinerii | Observatii:
|
| .............. | avizului: | avizului: | (daca este cazul -
|
| (se completeaza | ......... 2005 - | ........ 2005 -| pentru situatii in
care|
| cu institutia de| adresa nr. ......| adresa nr. ....| proiectul a necesitat
|
| la care s-a | | | refacere conform unor
|
| solicitat | | | observatii sau
|
| avizul) | | | furnizarea altor
|
| | | | informatii relevante)
|
|_________________|__________________|________________|________________________|
______________________________________________________________________________
| Data transmiterii la S.G.G. pentru includerea proiectului | ........... 2005
|
| pe agenda de lucru a sedintei Guvernului |
|
|___________________________________________________________|__________________|
Ministru/Secretar de Stat
.....................
(nume si semnatura)