HOTARARE Nr. 399 din 12 aprilie 1990
privind reorganizarea activitatii de avizare a consumurilor de combustibili si
energie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 53 din 23 aprilie 1990
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Activitatea de avizare a consumurilor de combustibili si energie la
obiectivele noi, precum si a inlocuirii de combustibili sau a modificarii de
solutii energetice la obiectivele existente, va fi exercitata de catre
ministerele, primariile judetene si a municipiului Bucuresti prevazute in anexa
nr. 1, care vor emite acorduri si avize potrivit competentelor stabilite pentru
fiecare, conform anexei.
Art. 2
Toate organele de avizare energetica vor respecta in activitatea lor
criteriile de atribuire a tipurilor de combustibil si a formelor de energie
potrivit prevederilor anexei nr. 2.
Art. 3
Ministerul Economiei Nationale, impreuna cu ministerele producatoare de
combustibili si energie, va elabora si difuza in termen de 30 de zile, celor
interesati, instructiuni metodologice privind modul de obtinere a acordurilor
si avizelor de combustibili si energie. De asemenea, vor asigura elaborarea de
studii si normative pentru perfectionarea criteriilor pe baza carora se vor
aviza diferitele tipuri de combustibili si forme de energie necesare noilor
obiective din toate ramurile de activitate economica si sociala.
Art. 4
Ministerele producatoare de combustibili si energie vor stabili, prin reglementari
proprii aduse la cunostinta celor interesati, modul de repartizare a
competentelor de avizare intre diversele unitati din cadrul fiecarui minister.
Art. 5
Pentru situatiile prevazute in anexa nr. 3 nu este necesara obtinerea de
acorduri privind asigurarea cu combustibili si energie a obiectivelor
respective.
Art. 6
Oricare prevederi contrare celor din prezenta hotarire, cuprinse in acte
normative emise inainte de 22 decembrie 1989, nu se aplica.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
COMPETENTELE
acordate ministerelor si primariilor judetene in emiterea de acorduri privind
utilizarea combustibililor si energiei
Ministerul Economiei Nationale
Emite acorduri pentru toate tipurile de combustibili si formele de energie
in urmatoarele situatii:
- la obiectivele al caror necesar total de resurse energetice sub forma de
combustibili, energie termica si energie electrica depaseste echivalentul a
5000 tcc/an;
- la obiectivele pentru care se solicita carbuni la un nivel de consum de
peste 1000 tcc/an;
- la obiectivele pentru care se solicita hidrocarburi - gaze naturale si
combustibili lichizi - indiferent de nivelul consumului, cu exceptia cazurilor
prevazute in competentele acordate celorlalte ministere si primariilor judetene
cuprinse in anexa;
- la obiectivele pentru care se solicita energia termica din centrale
apartinind Ministerului Energiei Electrice, la un nivel de consum depasind
30000 Gcal/an;
- la obiectivele pentru care se solicita energie termica din centrale
apartinind altor ministere, indiferent de nivelul consumului;
- la obiectivele pentru care se solicita energie electrica din sistemul
energetic national la un nivel de consum depasind 15000 MWh/an.
Ministerul Petrolului
Emite acorduri pentru consum de gaze naturale la:
- prepararea hranei in toate cazurile si pentru incalzire la populatie,
indiferent de marimea consumului orar si anual;
- activitatile de extractie, transport si distributie a titeiului si
gazelor naturale;
- inlocuirea de utilaje consumatoare de gaze naturale prin renominalizarea
de receptori pina la un debit instalat de 200 Nmc/h, in cadrul consumului anual
realizat;
- activitati de mica industrie si prestari servicii de toate categoriile,
indiferent de marimea consumului orar si anual.
Totodata, avizeaza posibilitatile si conditiile tehnice pentru toti
ceilalti consumatori din competenta de aprobare a Ministerului Economiei
Nationale.
Ministerul Minelor
Emite acorduri pentru consum de carbuni in toate cazurile in care necesarul
anual nu depaseste 1000 tcc/an.
Totodata, avizeaza posibilitatile si conditiile tehnice pentru obiectivele
al caror necesar anual intra in competenta de aprobare a Ministerului Economiei
Nationale.
Ministerul Industriei Chimice si Petrochimice
Emite acorduri pentru utilizarea de combustibili lichizi si gaze petroliere
lichefiate pentru activitatile de mica industrie si prestari de servicii,
precum si pentru prepararea hranei in locuinte, unitati de alimentatie publica,
cantine etc., indiferent de nivelul consumului anual.
Totodata, avizeaza posibilitatile si conditiile tehnice pentru situatiile
care intra in competenta de aprobare a Ministerului Economiei Nationale.
Ministerul Energiei Electrice
Emite acorduri pentru utilizarea de energie termica (abur si apa fierbinte)
din centralele proprii la obiective al caror necesar anual este de pina la
30000 Gcal.
Emite acorduri pentru utilizarea de energie electrica din sistemul
energetic national pentru obiective al caror necesar anual este de pina la
15000 MWh.
Totodata, avizeaza posibilitatile si conditiile tehnice pentru obiectivele
al caror necesar anual de energie termica si energie electrica intra in
competenta de aprobare a Ministerului Economiei Nationale.
Primariile judetene
Emit acorduri pentru utilizarea de combustibil lichid usor in instalatii de
incalzire centrala pentru locuinte individuale, in limita cantitatilor ce se
repartizeaza in acest scop de catre Ministerul Economiei Nationale.
ANEXA 2
CRITERIILE
care vor fi avute in vedere in activitatea de avizare a utilizarii
combustibililor si energiei
1. In repartizarea resurselor de energie si combustibil vor avea prioritate
activitatile legate de satisfacerea directa a cerintelor populatiei: prepararea
hranei in locuinte, cantine si unitati de alimentatie publica; incalzirea
locuintelor si obiectivelor social-culturale.
In continuare vor fi asigurate resursele necesare dezvoltarii prestarilor
de servicii, turismului, industriei mici si in general micilor consumatori de
toate categoriile. Dintre ramurile industriale se va acorda prioritate industriei
alimentare, industriei usoare si in general obiectivelor producatoare de bunuri
de larg consum.
2. Obiectivele pentru care se solicita consumuri mari de combustibili si
energie vor fi supuse unei analize detaliate pornind de la oportunitatea realizarii
si de la premisa ca asigurarea resurselor energetice necesare implica majorarea
importului acestora la preturile medii ale pietei mondiale.
3. La centralele termice existente, de zona, de cartier sau de bloc, care
functioneaza pe combustibil solid si nu au realizat niciodata parametrii
proiectati ai agentului termic, se vor putea realiza imbunatatirile necesare
prin lucrari de investitii legal aprobate. In aceste cazuri Ministerul
Economiei Nationale va emite acorduri de combustibili pe baza unor documentatii
tehnico-economice care sa trateze ca varianta de baza mentinerea tipului de
combustibil prevazut in proiect, eventual de calitate mai buna din tara sau din
import.
Acolo unde solutiile propuse impun dezafectarea, modificarea sau adaptarea
echipamentelor care nu au realizat parametrii proiectati, documentatiile vor fi
elaborate sau insusite de institutele de specialitate ale ministerelor
furnizoare.
4. Gazele naturale
a) Ca urmare a reducerii resurselor de gaze naturale, avizarea acestora
trebuie sa fie limitata la situatiile in care utilizarea altor combustibili ar
conduce la dificultati tehnice importante sau la cheltuieli exagerate in
investitii si exploatare.
Avizarea utilizarii gazelor naturale va fi luata in considerare in limita
prevederilor de balanta.
Prioritate in avizare o vor avea consumurile populatiei, ale obiectivelor
social-culturale, comerciale si de alimentatie publica.
b) Gazele naturale vor fi acordate obiectivelor din localitatile care
dispun in prezent de retele de distributie.
Infiintarea distributiei de gaze naturale in noi localitati se va face in
situatii temeinic justificate prin hotarire a guvernului.
Extinderea retelelor de distributie in localitatile in care exista in
prezent distributie de gaze naturale va putea fi luata in considerare in cazul
utilizarii gazelor naturale la prepararea hranei in locuinte, precum si la alti
consumatori (institutii social-culturale, unitati prestatoare de servicii,
brutarii etc.).
c) Tinind seama de conditiile de mai sus, gazele naturale se vor acorda in
urmatoarele situatii:
- in activitatile de preparare a hranei;
- la procese tehnologice cu flacara directa si activitati de laborator, in
cazurile in care nu pot fi utilizati alti combustibili;
- ca materie prima in industria chimica, petrochimica, metalurgica,
petroliera etc.;
- in activitatile de extractie, transport si distributie a titeiului si
gazelor naturale;
- in gospodariile populatiei, prin aprobarea unui foc pentru incalzire.
d) Cu exceptia cazurilor aprobate prin acte normative nu se vor acorda gaze
naturale in industrie, institutii si obiective social-culturale, in urmatoarele
situatii:
- la producerea de energie termica sau energie electrica in noi centrale
termice, centrale termoelectrice sau centrale electrice de termoficare, precum
si in extinderea celor existente cu noi capacitati;
- ca suport de flacara pentru centralele termoelectrice sau centrale
termice care functioneaza pe alti combustibili;
- la inlocuirea combustibililor de orice fel utilizati in prezent de
consumatori existenti.
5. Combustibilul lichid greu (pacura)
Urmeaza a fi acordat de regula marilor consumatori la care exista sau la
care se pot realiza gospodarii de combustibili cu instalatii de fluidificare si
eventual cu linie CF de garaj, pentru urmatoarele domenii de utilizare:
- procese tehnologice cu flacara directa;
- suport de flacara la arderea carbunelui pulverizat;
- producerea aburului tehnologic si apei fierbinti in cazane mijlocii si
mari;
- inlocuirea gazelor naturale la instalatiile care au fost trecute de pe
pacura pe gaze in baza decretelor nr. 304/1981 si nr. 380/1981.
6. Combustibil lichid usor
Va fi acordat cu precadere la micii consumatori pentru care nu se justifica
din punct de vedere tehnico-economic utilizarea combustibilului lichid greu,
printre care:
- la prepararea hranei in bucatariile cantinelor si unitatilor de
alimentatie publica;
- la procese tehnologice cu flacara directa in cuptoare de capacitati mici;
- la producerea energiei termice in cazane mici de abur sau de apa calda.
7. Motorina
Nu va fi acordata decit in situatii de exceptie bine justificate, la
anumite procese tehnologice cu flacara directa in care nu poate fi utilizat
combustibilul lichid usor.
8. Gazele petroliere lichefiate
Principala destinatie pentru care se va aviza utilizarea lor va fi
prepararea hranei in locuintele si obiectivele social-culturale din zonele in
care nu pot fi asigurate gazele naturale.
De asemenea, se vor putea emite acorduri pentru activitati de laborator.
9. Carbuni
a) Avizarea utilizarii lignitului va fi restrinsa treptat, urmind ca acesta
sa fie destinat in special centralelor electrice sau unor centrale termice de
zona cu cazane de debite mijlocii si mari.
Avizarea utilizarii altor sorturi de carbune va fi luata in considerare in
functie de prevederile balantelor si de destinatia consumului.
b) Principalele activitati la care se va aviza utilizarea carbunilor vor
fi:
- incalziri locale cu sobe;
- producerea energiei termice pentru scopuri tehnologice si incalziri;
- unele procese tehnologice cu flacara directa (de exemplu la fabricarea
caramizilor).
10. Energia termica
a) In avizare trebuie sa se tina seama de sursa de alimentare si de
combustibilul necesar pentru producerea cantitatii de energie termica acordata.
Ca urmare, la examinarea cererilor de energie termica vor fi avute in
vedere printre altele si criteriile stabilite pentru avizarea combustibililor.
Propunerile de asigurare a energiei termice fara spor de consum de combustibil
in sursa termica trebuie sa cuprinda masurile prin care se intentioneaza
incadrarea in consumurile existente, precum si efectul lor cantitativ asupra
economiei de combustibil sau energie preconizate.
b) Propunerile de asigurare a energiei termice din resurse energetice
secundare trebuie sa precizeze instalatiile de recuperare aferente si sa
cuprinda date privind capacitatea disponibila a acestora.
c) Pentru distante apreciabile de transport al agentului termic este
necesar sa se prezinte o comparatie tehnico-economica intre solutia de
racordare propusa si o solutie cu sursa termica proprie amplasata in apropierea
obiectivului.
d) In cazul in care furnizorul de energie si obiectivul consumator nu
apartin aceluiasi minister, solicitantul acordului trebuie sa obtina in
prealabil un aviz tehnic din partea furnizorului privind posibilitatea si
conditiile in care se poate asigura energia solicitata.
e) Racordarea unor locuinte individuale existente sau noi la retelele de
alimentare centralizata cu energia termica va putea fi avizata de la caz la caz
in functie de capacitatea sursei termice, de combustibilul utilizat si de lungimea
racordului necesar.
11. Energia electrica
a) Avizarea solutiilor de alimentare din sistemul energetic national a
marilor consumatori de energie electrica se va face de regula pe baza unui
studiu de solutie care va fi anexat la documentatia justificativa impreuna cu
avizul organului competent din cadrul Ministerului Energiei Electrice.
b) In cazul obiectivelor mari consumatoare de energie electrica un element
obligatoriu de analiza va fi necesarul de combustibil care trebuie consumat
suplimentar in centralele electrice ale sistemului energetic national pentru
asigurarea necesarului anual de energie solicitat. Acest consum anual
suplimentar va fi adaugat la celelalte consumuri de combustibil solicitate
pentru obiectivul respectiv (la procese tehnologice cu flacara directa, la
producerea energiei termice), considerindu-se ca asigurarea lor se va face din
import.
c) Avizarea utilizarii receptorilor electrotermici se poate face in cazuri
bine justificate din punct de vedere tehnico-economic pe baza compararii cu
solutii prevazind utilizarea unor utilaje similare consumatoare de combustibili
cu flacara directa care asigura un randament mai ridicat de utilizare a
energiei primare.
ANEXA 3
SITUATIILE
in care nu este necesara obtinerea unui acord privind asigurarea cu
combustibili si energie
- Recuperarea resurselor energetice refolosibile in vederea reducerii
consumurilor energetice existente in conditii de eficienta.
- Utilizarea surselor de energie neconventionala pentru inlocuirea unor
consumuri energetice existente.
- Utilizarea drept combustibili a deseurilor neindustrializabile.
- Inlocuirea de utilaje vechi consumatoare de combustibili in procese
tehnologice cu flacara directa cu utilaje noi de acelasi tip, pe acelasi
combustibil (cu exceptia gazelor naturale).
- Inlocuirea de cazane avind randament scazut cu cazane noi de acelasi
debit termic, pe acelasi combustibil (cu exceptia gazelor naturale).
- Incalzirea locala cu sobe si prepararea apei calde de consum cu cazane de
baie (cu exceptia utilizarii gazelor naturale).
Incalzirea centrala a locuintelor individuale utilizind combustibili
solizi.
Prepararea hranei utilizind combustibili solizi.