HOTARARE Nr.
399 din 21 aprilie 2010
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de
comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 30 aprilie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea
Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - Prezenta hotărâre se aplică
emisiilor provenite din activităţile prevăzute în anexa nr. 1
şi gazelor cu efect de seră prevăzute în anexa nr. 2, cu
respectarea, după caz, a dispoziţiilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi
controlul integrat al poluării, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 84/2006."
2. După articolul 2 se introduce un nou
articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) România este stat membru de
administrare pentru:
a) operatorii de aeronave care deţin o
licenţă de operare valabilă, emisă de către
autoritatea publică centrală în domeniul transporturilor în
conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.008/2008 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune
pentru aprobarea serviciilor aeriene în Uniunea Europeană;
b) operatorii de aeronave care nu deţin o
licenţă de operare valabilă, emisă de un stat membru al
Uniunii Europene în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.
1.008/2008, şi ale căror zboruri efectuate în anul de
referinţă au generat cantitatea cea mai mare de emisii pe teritoriul
României.
(2) In cazul în care în primii 2 ani ai oricărei
perioade prevăzute la art. 122 niciuna dintre emisiile din
aviaţie rezultate din zborurile efectuate de către un operator de
aeronave care se încadrează la alin. (1) lit. b) nu se atribuie României,
operatorul de aeronave este transferat unui alt stat membru de administrare
pentru perioada următoare. Noul stat membru de administrare este statul
membru cu cantitatea cea mai mare de emisii estimate atribuite aviaţiei,
provenind din zborurile efectuate de către respectivul operator de
aeronave în cursul primilor 2 ani ai perioadei anterioare."
3. La articolul 3, litera c) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,c) emisii - eliberarea în atmosferă a
gazelor cu efect de seră generate de sursele unei instalaţii sau de o
aeronavă, care efectuează o activitate prevăzută în anexa
nr. 1, a gazelor specificate în cadrul respectivei activităţi;".
4. La articolul 3, după litera n) se introduc
zece noi litere, literele o)-v), cu următorul cuprins:
,,o) an de referinţă - în înţelesul
art. 21, reprezintă primul an calendaristic de
funcţionare, în cazul unui operator de aeronave care a început să
efectueze o activitate de aviaţie în Uniunea Europeană după 1
ianuarie 2006 şi, respectiv, anul calendaristic care a început la 1
ianuarie 2006 pentru operatorii de aeronave care efectuează o activitate
de aviaţie anterior datei de 1 ianuarie 2006;
p) operator de aeronave - persoana care
operează o aeronavă în momentul în care efectuează o activitate
de aviaţie prevăzută în anexa nr. 1 sau proprietarul aeronavei,
dacă persoana respectivă nu este cunoscută ori identificată
de către proprietarul aeronavei;
q) operator de transport aerian comercial - un
operator care, în schimbul unei remuneraţii, furnizează publicului
servicii de transport aerian regulate sau neregulate pentru transportul
pasagerilor, mărfurilor sau al poştei;
r) emisii atribuite din aviaţie - emisiile
generate de toate zborurile care se încadrează în activităţile
de aviaţie prevăzute în anexa nr. 1 şi care pleacă de pe un
aerodrom situat pe teritoriul unui stat membru şi de zborurile care sosesc
dintr-o ţară terţă pe un astfel de aerodrom;
s) emisiile istorice din aviaţie - media
emisiilor anuale din perioada 2004-2006, la nivelul Uniunii Europene, generate
de aeronavele care efectuează o activitate de aviaţie
prevăzută în anexa nr. 1;
ş) statul membru de administrare - statul
care răspunde de administrarea schemei de comercializare a certificatelor
de emisii de gaze cu efect de seră în ceea ce priveşte un operator de
aeronave;
t) perioade ulterioare - perioade de timp
succesive de 8 ani, subsecvente perioadei 2013-2020;
ţ) indicator de referinţă pentru
alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu
gratuit conform art. 142 - numărul de certificate de emisii
de gaze cu efect de seră raportat la o tonă-kilometru, calculat prin
împărţirea numărului de certificate de emisii de gaze cu efect
de seră alocate cu titlu gratuit în perioada prevăzută la art.
122 la suma datelor tonă-kilometru incluse în solicitările
pentru alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu
gratuit transmise Comisiei Europene de către statele membre;
u) rezerva specială pentru anumiţi
operatori de aeronave - numărul de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră alocate operatorilor de aeronave conform art. 15 pentru
perioadele prevăzute la art. 122;
v) indicator de referinţă pentru alocarea
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu gratuit din
rezerva specială, conform art. 15 - indicatorul calculat prin
împărţirea numărului de certificate din rezerva specială la
suma datelor tonă-kilometru incluse în solicitările operatorilor de
aeronave care se încadrează în prevederile art. 15 alin. (5) lit. a)
pentru alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu
gratuit din rezerva specială, transmise Comisiei Europene de către
statele membre, şi creşterea absolută a datelor
tonă-kilometru care depăşeşte procentul prevăzut la
art. 15 alin. (5) lit. b) în cazul operatorilor de aeronave care se
încadrează în prevederile art. 15 alin. (5) lit. b), incluse în
solicitările pentru alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de
seră cu titlu gratuit din rezerva specială, transmise Comisiei
Europene de către statele membre."
5. Articolul 4 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Autorităţile competente
responsabile pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei hotărâri sunt:
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului,
autoritatea publică centrală pentru economie, autoritatea
publică centrală pentru transporturi, autoritatea publică
centrală pentru finanţe publice, Agenţia Naţională
pentru Protecţia Mediului şi unităţile subordonate, Garda
Naţională de Mediu şi unităţile subordonate.
(2) Autoritatea publică centrală pentru
transporturi, prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română,
furnizează datele şi informaţiile relevante pe care le
deţine privind operatorii de aeronave care desfăşoară o
activitate de aviaţie prevăzută în anexa nr. 1, la cererea
autorităţilor competente responsabile cu aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri."
6. La articolul 8, litera e) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,e) obligaţia de a restitui, până la data de
30 aprilie a anului următor celui pentru care au fost alocate
certificatele de emisii de gaze cu efect de seră, un număr de
certificate de emisii de gaze cu efect de seră egal cu numărul total
de emisii provenite de la instalaţia respectivă, verificate potrivit
prevederilor art. 22 şi altor norme privind verificarea adoptate de
Comisia Europeană, altele decât certificatele de emisii de gaze cu efect
de seră alocate operatorilor de aeronave."
7. La articolul 9, alineatele (1) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Operatorul are obligaţia să
informeze autoritatea competentă pentru protecţia mediului cu privire
la orice modificări planificate privind natura, funcţionarea sau
extinderea instalaţiei care pot determina revizuirea autorizaţiei
privind emisiile de gaze cu efect de seră, în termen de 45 de zile de la
data producerii modificării.
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(3) La schimbarea operatorului unei instalaţii
care deţine o autorizaţie privind emisiile de gaze cu efect de
seră, noul operator are obligaţia să solicite autorităţii
competente pentru protecţia mediului revizuirea autorizaţiei cu
privire la denumirea şi sediul noului operator, în termen de 45 de zile de
la data producerii modificării."
8. La articolul 9, după alineatul (4) se
introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul
cuprins:
„(5) Operatorul de aeronave are obligaţia să
informeze Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului cu
privire la orice modificări care determină revizuirea planului de
monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru
activităţi de aviaţie prevăzut la art. 21 alin. (3) şi
a planului de monitorizare a datelor tonă-kilometru pentru
activităţi de aviaţie prevăzut la art. 21 alin. (4), în
termen de 45 de zile de la data producerii modificării.
(6) Operatorul de aeronave are obligaţia să
asigure corectitudinea şi caracterul complet al informaţiilor
furnizate în planul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră
pentru activităţi de aviaţie şi în planul de monitorizare a
datelor tonă-kilometru pentru activităţi de aviaţie."
9. După articolul 10 se introduce un nou
articol, articolul 101, cu următorul cuprins:
„Art. 101. - (1) Autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului publică şi transmite
Comisiei Europene până la 30 septembrie 2011 lista instalaţiilor
şi numărul de certificate de emisii de gaze cu efect de seră
alocate cu titlu gratuit fiecărei instalaţii.
(2) In vederea punerii în aplicare a prevederilor alin.
(1), pentru instalaţiile în care se desfăşoară una dintre
activităţile prevăzute în anexa nr. 1, operatorii au
obligaţia de a transmite Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului datele necesare pentru stabilirea numărului de
certificate de emisii de gaze cu efect de seră alocate.
(3) Instalaţiile care nu sunt înscrise în lista
menţionată la alin. (1) nu primesc certificate de emisii de gaze cu
efect de seră alocate cu titlu gratuit."
10. După articolul 12 se introduce un nou
articol, articolul 121, cu următorul cuprins:
„Art. 121. - Pentru perioada 1 ianuarie
2012-31 decembrie 2012, numărul total de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră pentru operatorii de aeronave reprezintă 97% din
emisiile istorice din aviaţie."
11. După articolul 121 se introduce
un nou articol, articolul 122, cu următorul cuprins:
„Art. 122. - Pentru perioada 1 ianuarie
2013- 31 decembrie 2020 şi pentru fiecare perioadă ulterioară,
numărul total de certificate de emisii de gaze cu efect de seră
pentru operatorii de aeronave reprezintă 95% din suma emisiilor istorice
din aviaţie înmulţită cu numărul de ani din perioada
respectivă."
12. După articolul 122 se introduce
un nou articol, articolul 123, cu următorul cuprins:
„Art. 123. - (1) Pentru perioada
prevăzută la art. 121 şi începând cu 1 ianuarie 2013,
15% din numărul total de certificate de emisii de gaze cu efect de
seră pentru operatorii de aeronave sunt supuse licitării.
(2) Autoritatea publică centrală pentru
finanţe publice şi autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului stabilesc destinaţia veniturilor obţinute din
licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru
operatorii de aeronave şi notifică Comisiei Europene cu privire la
acţiunile adoptate în acest scop, pentru a reduce emisiile de gaze cu
efect de seră, pentru adaptarea la impactul schimbărilor climatice în
Uniunea Europeană şi în ţările terţe, în special în
ţările în curs de dezvoltare, pentru a finanţa cercetarea
şi dezvoltarea în domeniul atenuării efectelor şi al
adaptării, inclusiv, în special, în domeniul aeronautic şi al
transportului aerian, pentru a reduce emisiile prin folosirea transporturilor
cu emisii reduse şi pentru a acoperi cheltuielile de administrare a
schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de
seră.
(3) Destinaţia veniturilor se stabileşte prin
ordin comun de către autoritatea publică centrală pentru
finanţe publice şi autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului.
(4) Autoritatea publică centrală pentru
finanţe publice, cu sprijinul autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului, notifică Comisiei Europene cu privire la
destinaţia veniturilor obţinute în urma licitării de certificate
de emisii de gaze cu efect de seră pentru operatorii de aeronave."
13. După articolul 141 se introduce
un nou articol, articolul 142, cu următorul cuprins:
„Art. 142. - (1) Operatorul de aeronave care
efectuează o activitate de aviaţie prevăzută în anexa nr. 1
poate solicita alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră
cu titlu gratuit pentru fiecare dintre perioadele definite la art. 121
şi 122.
(2) Solicitarea prevăzută la alin. (1) se
depune la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului de
către operatorul de aeronave, însoţită de raportul datelor
tonă-kilometru, verificat de un verificator acreditat şi întocmit pentru
activităţile de aviaţie realizate în anul de monitorizare
corespunzător perioadei pentru care se solicită alocarea
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu gratuit.
(3) Anul de monitorizare este anul calendaristic care
se încheie cu 24 de luni înainte de începutul perioadei pentru care operatorul
de aeronave solicită alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de
seră cu titlu gratuit. In ceea ce priveşte perioada
prevăzută la art. 121, anul de monitorizare este 2010.
(4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) se
depune cu cel puţin 21 de luni înainte de începerea perioadei pentru care
operatorul de aeronave solicită alocarea certificatelor de emisii de gaze
cu efect de seră cu titlu gratuit.
(5) In ceea ce priveşte perioada prevăzută
la art. 121, solicitarea prevăzută la alin. (1) se depune
până la 31 martie 2011.
(6) Autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului transmite Comisiei Europene solicitările
prevăzute la alin. (1) cu cel puţin 18 luni înainte de începerea
perioadei pentru care operatorul de aeronave solicită alocarea
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu gratuit sau
până la 30 iunie 2011 pentru perioada prevăzută la art. 121.
(7) Raportul date tonă-kilometru prevăzut la
alin. (2) se întocmeşte în conformitate cu prevederile Deciziei
2007/589/CE, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) Operatorul de aeronave are obligaţia să
asigure corectitudinea şi caracterul complet al informaţiilor
furnizate în raportul de monitorizare a datelor tonă-kilometru
prevăzut la alin. (2)."
14. După articolul 142 se introduce
un nou articol, articolul 143, cu următorul cuprins:
„Art. 143. - (1) In termen de 3 luni de la
data adoptării de către Comisia Europeană a deciziei privind
alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru
operatorii de aeronave, autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului calculează şi publică prin ordin al
conducătorului acesteia:
a) numărul total de certificate de emisii de gaze
cu efect de seră alocat pentru perioada respectivă fiecărui
operator de aeronave a cărui solicitare a fost transmisă Comisiei
Europene potrivit prevederilor art. 142 alin. (6), calculat prin
înmulţirea datelor tonă-kilometru din raportul date
tonă-kilometru verificat cu indicatorul prevăzut la alin. (2) lit.
e); şi
b) numărul de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră alocat anual fiecărui operator de aeronave, calculat
prin împărţirea numărului total de certificate de emisii de gaze
cu efect de seră, stabilit potrivit prevederilor lit. a), la numărul
de ani din perioada în care operatorul de aeronave efectuează o activitate
de aviaţie prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Decizia Comisiei Europene menţionată la
alin. (1) se referă la:
a) numărul total de certificate de emisii de gaze
cu efect de seră alocat pentru perioada respectivă;
b) numărul de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră licitate în perioada respectivă;
c) numărul de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră disponibile în rezerva specială a operatorilor de aeronave
pentru perioada respectivă;
d) numărul de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră alocate cu titlu gratuit pentru perioada respectivă,
calculat prin scăderea numărului de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră menţionat la lit. b) şi c) din numărul total
de certificate de emisii de gaze cu efect de seră stabilit conform lit.
a);
e) indicatorul de referinţă definit la art. 3
lit. ţ)."
15. La articolul 15, după alineatul (2) se
introduc treisprezece noi alineate, alineatele (3)-(15), cu următorul
cuprins:
„(3) Până la data de 28 februarie 2012 şi,
ulterior, până la data de 28 februarie a fiecărui an, Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului, prin registrul
naţional, emite numărul de certificate de emisii de gaze cu efect de
seră alocate fiecărui operator de aeronave pentru anul respectiv.
(4) Pentru fiecare perioadă prevăzută la
art. 122, rezerva specială pentru operatorii de aeronave
reprezintă 3% din numărul total de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră pentru operatorii de aeronave, la nivelul Uniunii Europene.
(5) Un operator de aeronave poate solicita alocarea cu
titlu gratuit a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră din
rezerva specială prevăzută la alin. (4) dacă se află
în una dintre următoarele situaţii:
a) începe să efectueze o activitate de
aviaţie prevăzută în anexa nr. 1, după anul de monitorizare
pentru care rapoartele datelor tonă-kilometru verificate de un verificator
acreditat au fost depuse de operatorii de aeronave în conformitate cu art. 142
pentru una dintre perioadele prevăzute la art. 122;
b) datele tonă-kilometru verificate de un
verificator acreditat cresc anual în medie cu peste 18% între anul de
monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele datelor tonă-kilometru,
în conformitate cu art. 142, pentru una dintre perioadele
prevăzute la art. 122, şi al doilea an calendaristic al
perioadei în cauză.
(6) Operatorul de aeronave poate solicita alocarea de
certificate de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu gratuit în
conformitate cu alin. (5), cu condiţia ca activitatea de aviaţie
efectuată să nu reprezinte continuarea integrală sau
parţială a unei activităţi de aviaţie
desfăşurată anterior de alt operator de aeronave.
(7) Un operator de aeronave care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la alin. (5) poate depune la Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului o solicitare privind
alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră cu titlu
gratuit din rezerva specială, până la data de 30 iunie a celui de-al
treilea an al perioadei prevăzute la art. 122 la care se
referă.
(8) Numărul de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră alocate unui operator de aeronave care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la alin. (5) lit. b) nu poate fi mai mare de
1.000.000.
(9) Solicitarea prevăzută la alin. (7)
conţine:
a) raportul datelor tonă-kilometru, întocmit în
conformitate cu anexa nr. 4 şi verificat de un verificator acreditat în
conformitate cu criteriile din anexa nr. 5, pentru activităţile de
aviaţie prevăzute în anexa nr. 1 efectuate de operatorul de aeronave
în cel de-al doilea an calendaristic al perioadei prevăzute la art. 122
la care se referă solicitarea;
b) dovada privind îndeplinirea condiţiilor
prevăzute la alin. (5) şi (6).
(10) La solicitarea depusă conform alin. (9),
operatorii de aeronave care au îndeplinit condiţiile prevăzute la
alin. (5) lit. b) au obligaţia să transmită suplimentar
documentele care demonstrează:
a) creşterea procentuală a datelor
tonă-kilometru, înregistrată de operatorul de aeronave între anul de
monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele datelor tonă-kilometru,
verificate de un verificator acreditat, în conformitate cu art. 142,
cu privire la perioada prevăzută la art. 122, şi al
doilea an calendaristic al perioadei respective;
b) creşterea absolută a datelor
tonă-kilometru, înregistrată de operatorul de aeronave între anul de
monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele datelor tonă-kilometru,
verificate de un verificator acreditat, în conformitate cu art. 142,
cu privire la perioada prevăzută la art. 122, şi al
doilea an calendaristic al perioadei respective;
c) creşterea absolută a datelor
tone-kilometru, înregistrată de operatorul de aeronave între anul de
monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele date tonă-kilometru,
verificate de un verificator acreditat, în conformitate cu art. 142,
cu privire la perioada prevăzută la art. 122, şi al
doilea an calendaristic al perioadei respective, care depăşeşte
procentul prevăzut la alin. (5) lit. b).
(11) In termen de cel mult 6 luni de la termenul pentru
depunerea solicitărilor prevăzut la alin. (7), autoritatea
publică centrală pentru protecţia mediului transmite Comisiei
Europene solicitările operatorilor de aeronave privind alocarea
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră din rezerva specială.
(12) In termen de 3 luni de la data adoptării de
către Comisia Europeană a deciziei privind indicatorul definit la
art. (3) lit. v), autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului calculează, aprobă prin ordin al conducătorului
acesteia şi publică în Monitorul Oficial al României, Partea I:
a) numărul de certificate de emisii de gaze cu
efect de seră alocat din rezerva specială fiecărui operator de
aeronave a cărui solicitare a fost transmisă Comisiei Europene în
conformitate cu alin. (11);
b) numărul anual de certificate de emisii de gaze
cu efect de seră alocat din rezerva specială fiecărui operator
de aeronave a cărui solicitare a fost transmisă Comisiei Europene în
conformitate cu alin. (11), calculat prin împărţirea numărului
de certificate de emisii de gaze cu efect de seră prevăzut la lit. a)
la numărul de ani calendaristici rămaşi din perioada la care se
referă alocarea.
(13) Pentru operatorul de aeronave care se află în
situaţia prevăzută la alin. (5) lit. a), numărul total de
certificate de emisii de gaze cu efect de seră, prevăzut la alin.
(12) lit. a), se calculează prin înmulţirea indicatorului definit la
art. (3) lit. v) cu datele tonă-kilometru verificate de un verificator
acreditat, incluse în solicitarea transmisă Comisiei Europene conform
alin. (11).
(14) Pentru operatorul de aeronave care se află în
situaţia prevăzută la alin. (5) lit. b), numărul total de
certificate de emisii de gaze cu efect de seră prevăzut la alin. (12)
lit. a) se calculează prin înmulţirea indicatorului definit la art.
(3) lit. v) cu valoarea creşterii absolute a datelor tonă-kilometru
prevăzute la alin. (10) lit. c) din solicitarea transmisă Comisiei
Europene în conformitate cu alin. (11).
(15) Certificatele de emisii de gaze cu efect de
seră din rezerva specială rămase neutilizate sunt valorificate
prin licitaţie."
16. La articolul 16, alineatul (2) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1)
şi (4), Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
emite şi predă imediat operatorului şi operatorului de aeronave
un certificat de emisii de gaze cu efect de seră în schimbul unei
unităţi de reducere a emisiilor (ERU) sau a unei reduceri de emisii
certificate (CER), deţinută de operator şi operatorul de
aeronave în registrul naţional."
17. La articolul 16, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Pentru perioada prevăzută la art. 121,
operatorii de aeronave pot să utilizeze unităţi de reducere a
emisiilor (ERU) şi reduceri de emisii certificate (CER) rezultate din
activităţi de proiect, până la un procent de 15% din
numărul de certificate de emisii de gaze cu efect de seră pe care au
obligaţia să le returneze în contul din registrul naţional."
18. La articolul 17, alineatul (2) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(2) Până la data de 31 decembrie 2012, pentru
activităţile de proiect prevăzute la art. 6 şi 12 din
Protocolul de la Kyoto, care reduc sau limitează în mod direct emisiile de
la o activitate care intră sub incidenţa prezentei hotărâri,
unităţile de reducere a emisiilor (ERU) sau reducerile de emisii
certificate (CER) nu pot fi emise decât dacă un număr egal de
certificate de emisii de gaze cu efect de seră este anulat de către
operatorul activităţii respective, pentru evitarea dublei
contabilizări."
19. La articolul 18, alineatele (2)-(5) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Operatorul fiecărei instalaţii are
obligaţia de a restitui, până cel târziu la data de 30 aprilie a
fiecărui an, un număr de certificate de emisii de gaze cu efect de
seră egal cu cantitatea totală de emisii de gaze cu efect de
seră provenite de la instalaţia respectivă în anul calendaristic
anterior, altul decât numărul de certificate pentru aviaţie,
verificate potrivit dispoziţiilor art. 22, iar aceste certificate se
anulează ulterior.
(3) Operatorul de aeronave are obligaţia de a
restitui, până cel târziu la data de 30 aprilie a fiecărui an, un
număr de certificate de emisii de gaze cu efect de seră egal cu
cantitatea totală de emisii de gaze cu efect de seră generate în anul
calendaristic anterior de activităţile de aviaţie pentru care
este considerat operator de aeronave, verificate potrivit dispoziţiilor
art. 22, iar aceste certificate se anulează ulterior.
(4) Certificatele de emisii de gaze cu efect de
seră se anulează în orice moment, la solicitarea persoanei care le
deţine.
(5) In scopul îndeplinirii obligaţiilor
prevăzute la alin. (2) şi (3), certificatele de emisii de gaze cu
efect de seră, emise de autorităţile competente din alte state
membre ale Uniunii Europene, sunt recunoscute de autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului."
20. La articolul 18, după alineatul (5) se
introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Administratorul registrului naţional
constată încălcarea prevederilor alin. (2) şi (3) şi
prezintă autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului lista operatorilor şi operatorilor de aeronave care nu au
restituit numărul de certificate de emisii de gaze cu efect de seră,
potrivit alocării."
21. La articolul 19 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Certificatele de emisii de gaze cu efect de
seră pentru operatorii de aeronave, care au fost înregistrate în registrul
naţional, sunt valabile pentru emisiile din perioada prevăzută
la art. 121 sau 122."
22. La articolul 20 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) In termen de 4 luni de la începerea fiecărei
perioade prevăzute în art. 122 sau, în ceea ce priveşte
perioada prevăzută la art. 121, până la 30 aprilie
2013, administratorul registrului naţional anulează certificatele de
emisii de gaze cu efect de seră care nu mai sunt valabile şi care nu
au fost restituite şi anulate potrivit dispoziţiilor art. 18 alin.
(3)."
23. Articolul 21 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Operatorul şi operatorul de
aeronave care desfăşoară o activitate prevăzută în
anexa nr. 1 au obligaţia să monitorizeze şi să raporteze
emisiile de gaze cu efect de seră în conformitate cu prevederile Deciziei
2007/589/CE, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale planului său de monitorizare aprobat.
(2) Operatorul de aeronave care
desfăşoară o activitate prevăzută în anexa nr. 1
şi care solicită alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect
de seră cu titlu gratuit, conform prevederilor art. 142, are
obligaţia să monitorizeze şi să raporteze datele
tonă-kilometru în conformitate cu prevederile Deciziei 2007/589/CE, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale planului
său de monitorizare aprobat.
(3) Operatorul şi operatorul de aeronave care
desfăşoară o activitate prevăzută în anexa nr. 1 au
obligaţia să depună la Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului planuri de monitorizare care să stabilească
măsuri de monitorizare şi raportare a emisiilor de gaze cu efect de
seră, pentru fiecare din perioadele la care se referă.
(4) Operatorul de aeronave care
desfăşoară o activitate prevăzută în anexa nr. 1
şi care solicită alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect
de seră cu titlu gratuit, conform prevederilor art. 142, are
obligaţia să depună la Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului, cu cel puţin 4 luni înainte de începutul
perioadei la care se referă, un plan de monitorizare care să
stabilească măsuri de monitorizare şi de raportare a datelor
tonă-kilometru, întocmit în conformitate cu prevederile Deciziei
2007/589/CE, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Planul de monitorizare prevăzut la alin. (3)
şi raportul de monitorizare prevăzut la alin. (12) se întocmesc în
conformitate cu prevederile Deciziei 2007/589/CE, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6) Planul de monitorizare menţionat la alin. (3)
se depune de către operatorul de aeronave cu cel puţin 4 luni înainte
de începutul perioadei la care se referă.
(7) Operatorul de aeronave care începe să
desfăşoare o activitate prevăzută în anexa nr. 1 după
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri trebuie să depună la
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului planul de
monitorizare menţionat la alin. (3) în termen de 45 de zile de la data
începerii activităţii.
(8) Planurile de monitorizare menţionate la alin.
(3) şi (4), depuse la Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului înainte de data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, sunt luate în considerare de autoritatea competentă.
(9) Competenţa privind verificarea şi
aprobarea planurilor de monitorizare prevăzute la alin. (3) şi (4)
revine Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
(10) Cuantumul tarifelor percepute de Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului pentru aprobarea planului de
monitorizare a emisiilor şi a planului de monitorizare a datelor
tonă-kilometru se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 45 de zile de la
data publicării prezentei hotărâri, având destinaţia
stabilită conform dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(11) Valoarea tarifelor prevăzute la alin. (10) se
stabileşte în euro şi se achită, în avans şi integral, în
contul afişat pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului, în echivalentul în lei la cursul de schimb leu/euro al
Băncii Naţionale a României, în vigoare la data efectuării
plăţii.
(12) In primul trimestru al fiecărui an,
operatorul şi operatorul de aeronave au obligaţia să depună
la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului rapoartele
de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de seră generate de
instalaţia sau aeronava pe care o operează, pentru anul precedent.
Primul an de monitorizare pentru operatorii de aeronave începe la 1 ianuarie
2010.
(13) Operatorul şi operatorul de aeronave au
obligaţia să asigure Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului corectitudinea informaţiilor prevăzute la
alin. (12).
(14) Operatorul şi operatorul de aeronave au
obligaţia să arhiveze rapoartele de monitorizare privind emisiile de
gaze cu efect de seră pentru o perioadă de 10 ani, însoţite de
toate documentele întocmite de către verificatorii acreditaţi
potrivit prevederilor art. 22 alin. (3), şi să le predea noului
operator, în cazul schimbării operatorului."
24. La articolul 22, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului se asigură că rapoartele de monitorizare,
prevăzute la art. 21 alin. (12) şi art. 142 alin. (2),
sunt verificate de verificatori acreditaţi în conformitate cu criteriile
prevăzute în anexa nr. 5 şi alte norme privind verificarea adoptate
de Comisia Europeană.
(2) In cazul în care, până la data de 31 martie a
anului în curs, raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de
seră din anul precedent nu este declarat satisfăcător, potrivit
criteriilor prevăzute în anexa nr. 5 şi altor norme privind
verificarea adoptate de Comisia Europeană, operatorul sau operatorul de
aeronave nu poate transfera certificatele de emisii de gaze cu efect de
seră, ca urmare a suspendării accesului la cont de către
administratorul registrului naţional. Ridicarea suspendării accesului
la cont se face la data la care raportul de monitorizare privind emisiile de
gaze cu efect de seră declarat satisfăcător este depus la
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului."
25. La articolul 26 alineatul (3), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) prin excepţie de la art. 8 lit. e) şi
art. 18 alin. (2), îi revine responsabilitatea pentru restituirea
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră corespunzătoare
emisiilor totale de gaze cu efect de seră provenite de la
instalaţiile cuprinse în grupul comun al instalaţiilor, altele decât
certificatele de emisii de gaze cu efect de seră generate pentru
activităţile de aviaţie."
26. La articolul 26, alineatul (4) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(4) Prin derogare de la art. 28, administratorul
grupului comun este responsabil pentru executarea sancţiunilor aplicate în
caz de nerespectare a dispoziţiilor privind restituirea certificatelor de
emisii de gaze cu efect de seră pentru a acoperi emisiile totale de gaze
cu efect de seră provenite de la instalaţiile incluse în grupul comun,
altele decât certificatele de emisii de gaze cu efect de seră generate
pentru activităţile de aviaţie."
27. La articolul 28, alineatele (2)-(4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (2)
şi alin. (3), pentru perioada prevăzută la art. 14, respectiv la
art. 121 şi 122, constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amendă în valoare de 100 euro pentru
fiecare tonă de dioxid de carbon echivalent emisă suplimentar pentru
care operatorul sau operatorul de aeronave nu a restituit certificatele de
emisii de gaze cu efect de seră corespunzătoare emisiilor de gaze cu
efect de seră generate în anul anterior, iar sumele rezultate din
aplicarea amenzilor se fac venit la Fondul pentru mediu, potrivit prevederilor
art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, sau bugetul de stat potrivit prevederilor art. 96
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Suma calculată potrivit prevederilor alin. (2)
se comunică operatorului prin decizia conducătorului Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului, în termen de 15 zile de la data
prevăzută la art. 18 alin. (2) şi (3).
(4) Plata sumelor prevăzute la alin. (1) şi
(2) nu exonerează operatorul sau operatorul de aeronave de la
obligaţia de a restitui până la 30 aprilie a anului următor un
număr de certificate de emisii de gaze cu efect de seră egal cu
emisiile generate suplimentar, la momentul la care predă certificatele de
emisii de gaze cu efect de seră corespunzătoare emisiilor din următorul
an calendaristic."
28. La articolul 28, după alineatul (4) se
introduc şase noi alineate, alineatele (5)-(10), cu următorul
cuprins:
„(5) In situaţia în care un operator de aeronave
nu respectă prevederile prezentei hotărâri şi alte măsuri
de punere în executare, autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului poate solicita Comisiei Europene să decidă
impunerea unei interdicţii de operare pentru operatorul de aeronave.
(6) Solicitarea transmisă potrivit alin. (5)
conţine:
a) dovada faptului că operatorul de aeronave nu a
îndeplinit obligaţiile care îi revin conform prezentei hotărâri;
b) informaţiile privind măsurile de punere în
executare întreprinse de autoritatea competentă pentru îndeplinirea de
către operatorul de aeronave a obligaţiilor legislative care revin
operatorului în cauză;
c) o justificare pentru impunerea interdicţiei de
operare la nivelul Uniunii Europene; precum şi
d) o recomandare privind domeniul de aplicare a
interdicţiei de operare la nivelul Uniunii Europene şi orice
condiţii care ar trebui să se aplice în acest caz.
(7) Inainte de adoptarea deciziei prevăzută
la alin. (5), în situaţia în care acest lucru este posibil, au loc
consultări între autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului, autoritatea responsabilă pentru supravegherea
operatorului de aeronave în cauză şi Comisia Europeană.
(8) Autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului informează operatorul de aeronave cu privire la
informaţiile comunicate şi luate în considerare de Comisia
Europeană la adoptarea deciziei de impunere a unei interdicţii de
operare prevăzute la alin. (5).
(9) Operatorul de aeronave se poate adresa în scris
Comisiei Europene, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data la
care Comisia Europeană comunică autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului informaţiile prevăzute la
alin. (8).
(10) Autoritatea publică centrală în domeniul
transporturilor pune în aplicare pe teritoriul României deciziile adoptate de
Comisia Europeană privind impunerea unei interdicţii de operare
operatorului de aeronave şi informează Comisia Europeană cu
privire la măsurile stabilite la nivel naţional pentru aplicarea
acestor decizii."
29. La articolul 281 alineatul (1),
litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) nerespectarea prevederilor art. 142
alin. (8) si ale art. 21 alin. (1), (3), (5), (6), (7), (12), (13), (14), cu
amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;".
30. La articolul 281 alineatul (1),
după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu
următorul cuprins:
,,f) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (5)
şi (6), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei."
31. La articolul 281, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Constatarea contravenţiilor prevăzute la
alin. (1) şi la art. 28 alin. (1) şi (2) şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către personalul anume desemnat din cadrul
Gărzii Naţionale de Mediu."
32. Articolul 30 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 30. - Autoritatea publică centrală
pentru protecţia mediului afişează anual, pe propria pagină
de internet, precum şi la sediul său, numele operatorilor sau
operatorilor de aeronave care au încălcat prevederile art. 18 alin. (2)
şi (3)."
33. După articolul 30 se introduce un nou
articol, articolul 301, cu următorul cuprins:
„Art. 301. - Documentele depuse de
operatorii de aeronave la autorităţile competente sunt în limba
română."
34. După articolul 301 se introduce
un nou articol, articolul 302, cu următorul cuprins:
„Art. 302. -Activităţile
prevăzute la anexa nr. 1, cu excepţia celor referitoare la
activităţile de aviaţie, intră în schema de comercializare
a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră de la 1 ianuarie
2013."
35. Anexele nr. 1, 4 şi 5 se modifică
şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 şi 3 la prezenta hotărâre.
Art. II. - (1) Formatul
de raportare a datelor prevăzute la art. 101 alin. (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de
comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu
modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost
modificată şi completată prin prezenta hotărâre, se
aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului în termen de 120 de zile de la data
publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Prevederile art. 28 şi 281 din
Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi
completată prin prezenta hotărâre, intră în vigoare în 10 zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Prezenta hotărâre transpune prevederile Directivei
2008/101/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie
2008 de modificare a Directivei 2003/87/CE pentru a include
activităţile de aviaţie în sistemul de comercializare a cotelor
de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L8 din 13
ianuarie 2009, şi art. I pct. 13 şi anexei I ale Directivei nr.
2009/29/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009
de modificare a Directivei nr. 2003/87/CE în vederea
îmbunătăţirii şi extinderii sistemului comunitar de
comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 140 din 5
iunie 2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 780/2006)
CATEGORIILE
de activităţi cărora li se
aplică Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei
de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră
1. Instalaţiile sau părţile de
instalaţii utilizate pentru cercetare, dezvoltare şi testare de
produse şi procese noi şi instalaţiile care utilizează
exclusiv biomasă nu intră sub incidenţa prezentei hotărâri.
2. Valorile pragurilor menţionate mai jos se
referă în general la capacităţi de producţie sau
randamente. In cazurile în care în cadrul aceleiaşi instalaţii se
efectuează mai multe activităţi care se încadrează în
aceeaşi categorie, capacităţile acestor activităţi se
însumează.
3. La calcularea puterii termice nominale totale a unei
instalaţii pentru a se decide cu privire la includerea acesteia în
sistemul comunitar, se însumează puterea termică nominală a
tuturor unităţilor tehnice care fac parte din aceasta şi în care
se ard combustibili în cadrul instalaţiei respective. Aceste
unităţi ar putea include orice tip de cazane, arzătoare,
turbine, încălzitoare, furnale, incineratoare, cuptoare de calcinare,
etuve, cuptoare, uscătoare, motoare, pile de combustie, instalaţii de
ardere în buclă chimică, facle şi instalaţii de postcombustie
termică sau catalitică. Instalaţiile cu putere termică
nominală mai mică de 3 MW şi instalaţiile care
utilizează exclusiv biomasă nu sunt luate în calcul. Instalaţiile
care utilizează exclusiv biomasă includ instalaţii care
folosesc combustibili fosili doar la pornirea sau la oprirea instalaţiei.
4. Dacă o instalaţie deserveşte o
activitate în cazul căreia pragul nu este exprimat ca putere termică
nominală totală, pragul pentru activitatea respectivă are
prioritate la luarea deciziei privind includerea în sistemul comunitar.
5. Dacă se constată că într-o
instalaţie se depăşeşte pragul de capacitate pentru vreo
activitate menţionată în prezenta anexă, se includ în permisul
de emisii de gaze cu efect de seră toate instalaţiile în care se ard
combustibili, altele decât instalaţiile pentru incinerarea deşeurilor
periculoase sau municipale.
6. De la 1 ianuarie 2012 sunt incluse toate zborurile
care sosesc pe sau pleacă de pe un aerodrom situat pe teritoriul unui stat
membru căruia i se aplică Tratatul privind Uniunea Europeană.
Activităţi
|
Emisii de gaze cu efect de
seră
|
Arderea combustibililor în instalaţii cu putere termică
nominală totală de peste 20 MW (cu excepţia instalaţiilor
pentru incinerarea deşeurilor periculoase sau municipale)
|
Dioxid de carbon
|
Rafinarea uleiurilor minerale
|
Dioxid de carbon
|
Producerea cocsului
|
Dioxid de carbon
|
Prăjirea sau sinterizarea, inclusiv peletizarea, a
minereurilor metalice (inclusiv a minereurilor sulfidice)
|
Dioxid de carbon
|
Producerea fontei sau oţelului (topire primară sau
secundară), inclusiv instalaţii pentru turnare continuă, cu o
capacitate de producţie mai mare de 2,5 tone pe oră
|
Dioxid de carbon
|
Producerea sau prelucrarea metalelor feroase (inclusiv
feroaliaje) atunci când sunt exploatate instalaţii de ardere cu o putere
termică nominală totală de peste 20 MW. Prelucrarea include,
printre altele, laminoare, reîncălzitoare, cuptoare de recoacere, forje,
topitorii, acoperire şi decapare
|
Dioxid de carbon
|
Producerea de aluminiu primar
|
Dioxid de carbon şi perfluorocarburi
|
Producerea de aluminiu secundar atunci când sunt exploatate
instalaţii de ardere cu o putere termică nominală totală
de peste 20 MW
|
Dioxid de carbon
|
Producerea sau prelucrarea metalelor neferoase, inclusiv
producerea aliajelor, rafinare, topire-turnare etc, atunci când sunt
exploatate instalaţii de ardere cu o putere termică nominală
totală (incluzând combustibilii folosiţi ca agenţi de
reducere) de peste 20 MW
|
Dioxid de carbon
|
Producerea clincherului de ciment în cuptoare rotative cu o
capacitate de producţie de peste 500 de tone pe zi sau în alte cuptoare
cu o capacitate de producţie de peste 50 de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Producerea de var sau calcinarea dolomitei sau a magnezitei în
cuptoare rotative ori în alte cuptoare cu o capacitate de producţie de
peste 50 de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Fabricarea sticlei, inclusiv a fibrei de sticlă, cu o
capacitate de topire de peste 20 de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Fabricarea prin ardere de produse ceramice, în special de
ţigle, cărămizi, cărămizi refractare, plăci
ceramice, gresie ceramică sau porţelan, cu o capacitate de
producţie de peste 75 de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Activităţi
|
Emisii de gaze cu efect de
seră
|
Fabricarea de material izolant din vată minerală
folosind sticlă, rocă sau zgură, cu o capacitate de topire de
peste 20 de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Uscarea sau calcinarea gipsului sau fabricarea plăcilor din
ipsos şi a altor produse din gips, atunci când sunt exploatate
instalaţii de ardere cu o putere termică nominală totală
de peste 20 MW
|
Dioxid de carbon
|
Producerea de celuloză din lemn sau alte materiale fibroase
|
Dioxid de carbon
|
Producerea de hârtie sau carton, având o capacitate de
producţie mai mare de 20 de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Producerea de negru de fum, implicând carbonizarea unor
substanţe organice precum uleiurile, gudronul, reziduurile de cracare
şi de distilare, atunci când sunt exploatate instalaţii de ardere
cu o putere termică nominală totală de peste 20 MW
|
Dioxid de carbon
|
Producerea acidului azotic
|
Dioxid de carbon şi oxid de azot
|
Producerea acidului adipic
|
Dioxid de carbon şi oxid de azot
|
Producerea acidului glioxalic şi glioxilic
|
Dioxid de carbon şi oxid de azot
|
Producerea amoniacului
|
Dioxid de carbon
|
Producerea substanţelor chimice organice vrac prin cracare,
reformare, oxidare completă sau parţială ori prin procese
similare, cu o capacitate de producţie care depăşeşte 100
de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Producerea de hidrogen (H2) şi de gaze de
sinteză prin reformare sau oxidare parţială, cu o capacitate
de producţie care depăşeşte 25 de tone pe zi
|
Dioxid de carbon
|
Producerea de sodă calcinată (Na2C03)
şi de bicarbonat de sodiu (NaHC03)
|
Dioxid de carbon
|
Captarea gazelor cu efect de seră de la instalaţiile
care intră în sfera de aplicare a prezentei hotărâri în vederea
transportului şi stocării geologice într-un sit de stocare
autorizat în temeiul Directivei 2009/31/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 23 aprilie 2009 privind stocarea geologică a dioxidului
de carbon si de modificare a Directivei 85/337/CE a Consiliului, precum si a
Directivelor 2000/60/CE 2001/80/CE, 2004/35/CE, 2006/12/CE, 2008/1/CE şi
a Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 ale Parlamentului European şi ale Consiliului
|
Dioxid de carbon
|
Transportarea gazelor cu efect de seră prin intermediul
conductelor în vederea stocării geologice într-un sit de stocare
autorizat în temeiul Directivei 2009/31/CE
|
Dioxid de carbon
|
Stocarea geologică a gazelor cu efect de seră într-un
sit de stocare în temeiul Directivei 2009/31/CE
|
Dioxid de carbon
|
Aviaţie
Zborurile care pleacă de pe un aerodrom situat pe teritoriul
unui stat membru căruia i se
aplică dispoziţiile Tratatului privind Uniunea
Europeană sau sosesc pe un astfel de aerodrom.
In această activitate nu sunt incluse:
a) zborurile efectuate exclusiv pentru transportul unui monarh în
funcţie şi al rudelor sale apropiate, al şefilor de stat, al
şefilor de guvern şi al miniştrilor provenind din ţări
care nu sunt state membre, aflaţi în misiune oficială, cu
condiţia ca o astfel de situaţie să fie dovedită prin
indicatorul corespunzător al statutului zborului în planul de zbor;
b) zboruri militare efectuate cu aeronave militare şi
zboruri ale serviciilor de vamă şi de poliţie;
c) zboruri legate de misiuni de căutare şi salvare,
zboruri ale serviciilor de pompieri, zboruri umanitare şi zboruri ale
serviciilor medicale de urgenţă autorizate de către
autorităţile competente corespunzătoare;
d) orice zboruri efectuate exclusiv în conformitate cu regulile
de zbor la vedere definite în anexa 2 la Convenţia de la Chicago;
e) zborurile care se încheie pe aerodromul de unde a decolat
aeronava şi în timpul cărora nu au avut loc aterizări
intermediare;
f) zborurile de instruire efectuate exclusiv în scopul
obţinerii unei licenţe sau a unei calificări, în cazul
personalului navigant de conducere, dacă acest lucru este dovedit
printr-o indicaţie corespunzătoare în planul de zbor, cu condiţia
ca scopul zborului să nu fie transportufde pasageri şi/sau de
marfă ori poziţionarea sau transportul aeronavei;
g) zboruri efectuate exclusiv în scopul cercetării
ştiinţifice sau în scopul verificării, al testării ori al
certificării aeronavei sau a echipamentului'de bord ori de sol;
h) zborurile efectuate de aeronave cu o masă maximă
certificată la decolare mai mică de 5700 kg;
i) zborurile efectuate în cadrul obligaţiilor de serviciu
public impuse, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 2.408/92 al
Consiliului din 23 iulie 1992 privind accesul
|
Dioxid de carbon
|
Activităţi
|
Emisii de gaze cu efect de
seră
|
operatorilor de transport aerian comunitari la rutele aeriene
intracomunitare, pe rutele din regiunile ultraperiferice, astfel cum sunt
menţionate la art. 299 alin. (2) din Tratatul
privind Uniunea Europeană, sau pe rutele unde capacitatea de
transport aerian nu depăşeşte 30.000 de locuri pe an; şi
j) zborurile care, cu excepţia acestei litere, s-ar încadra
în această activitate, efectuate de un operator de transport aerian
comercial care efectuează fie mai puţin de 243 de
zboruri pe perioadă, timp de 3 perioade consecutive de câte
4 luni, fie zboruri al căror total de emisii anuale este mai scăzut
de 10.000 tone pe an.
Zborurile efectuate exclusiv pentru transportul, în misiuni
oficiale, al unui monarh în funcţie şi al rudelor sale apropiate,
al şefilor de stat, al şefilor de guvern şi al
miniştrilor unui'sta't membru, aflaţi în misiune oficială, nu
pot fi excluse în temeiul prezentei litere.
|
|
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 4 la Hotărârea
Guvernului nr. 780/2006)
PRINCIPIILE
privind monitorizarea şi raportarea emisiilor
de gaze cu efect de seră
PARTEA A
Monitorizarea şi raportarea emisiilor din
instalaţiile staţionare
(1) Monitorizarea emisiilor de dioxid de carbon
Monitorizarea emisiilor trebuie să se efectueze pe
baza calculelor sau pe baza măsurătorilor.
(2) Calcularea
Calcularea emisiilor se face utilizându-se
următoarea formulă:
datele privind activitatea x factorul de emisie x
factorul de oxidare
Datele privind activitatea (combustibilul folosit,
volumul producţiei etc.) trebuie să fie monitorizate pe baza datelor
furnizate sau pe baza măsurătorilor.
Trebuie să se utilizeze factorii de emisie
acceptaţi. Factorii de emisie specifici pentru activităţi
specifice sunt acceptaţi pentru toate tipurile de combustibili. Factorii
iniţiali de emisie sunt acceptaţi pentru toate tipurile de
combustibili, cu excepţia combustibililor necomerciali (combustibili
alternativi proveniţi din deşeuri, precum anvelopele şi gazele
provenite din procese industriale). Se vor elabora factori iniţiali de
emisie specifici pentru cărbune şi factori de emisie specifici
Uniunii Europene sau fiecărui producător naţional pentru gazele
naturale. Factorii iniţiali de emisie IPCC (Grupul interguvernamental
privind schimbările climatice) sunt acceptaţi pentru produsele de
rafinărie. Factorul de emisie pentru biomasă este egal cu zero.
Dacă factorul de emisie nu ţine cont că
o parte din carbon nu se oxidează, atunci trebuie să se
folosească un factor de oxidare suplimentar. Dacă factorii de emisie
specifici pentru activităţi au fost calculaţi şi s-a luat
deja în considerare procesul de oxidare, factorul de oxidare nu se mai
aplică.
Vor fi utilizaţi factorii impliciţi de
oxidare elaboraţi conform Ordonanţei de' urgenţă a
Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al
poluării, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 84/2006, în afară de cazul în care operatorul poate demonstra
că factorii de emisie specifici pentru activităţi sunt
determinaţi cu mai multă acurateţe.
Pentru fiecare activitate, instalaţie şi
pentru fiecare combustibil trebuie să se efectueze un calcul separat.
(3) Măsurarea emisiilor
Pentru măsurarea emisiilor trebuie să se
folosească metodele standard sau acceptate şi care trebuie să
fie coroborate cu un calcul al emisiilor.
(4) Monitorizarea emisiilor pentru alte gaze cu efect
de seră Trebuie să fie folosite metodele standard sau acceptate.
(5) Raportarea emisiilor
Fiecare operator trebuie să includă
următoarele informaţii în raportul privind instalaţia:
A. Date de identificare a instalaţiei, cuprinzând:
a) numele instalaţiei;
b) adresa, inclusiv codul poştal şi
ţara;
c) tipul şi numărul activităţilor prevăzute
în anexa nr. 1, desfăşurate în cadrul instalaţiei;'adresa,
telefonul, faxul, e-mailul şi datele persoanei de contact; şi
d) numele titularului instalaţiei şi numele
societăţii-mamă.
B. Pentru fiecare activitate prevăzută în
anexa nr. 1, desfăşurată pe amplasamentul pentru care se
calculează emisiile, trebuie incluse:
a) date privind activitatea;
b) factori de emisie;
c) factori de oxidare;
d) emisii totale; şi
e) incertitudinea.
C. Pentru fiecare activitate prevăzută în
anexa nr. 1, desfăşurată pe amplasamentul pentru care sunt
măsurate emisiile, trebuie incluse:
a) emisii totale;
b) informaţii privind credibilitatea metodelor de
măsurare; şi
c) incertitudinea.
D. Pentru emisiile rezultate din procesul de ardere,
raportul trebuie să includă, de asemenea, factorul de oxidare, în
afara cazului în care oxidarea a fost luată deja în considerare la
fundamentarea factorului de emisie specific.
Autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului ia măsurile necesare coordonării
cerinţelor de raportare cu celelalte cerinţe de raportare deja
existente, pentru a uşura operatorilor sarcina raportării.
PARTEA B
Monitorizarea şi raportarea emisiilor provenite
din activităţi de aviaţie
Monitorizarea emisiilor de dioxid de carbon
Emisiile sunt monitorizate prin calcul. Calcularea
emisiilor se realizează după formula:
consum de combustibil x factor de emisie
Consumul de combustibil include combustibilul consumat
de unitatea auxiliară de putere. Consumul real de combustibil pentru fiecare
zbor este folosit ori de câte ori este posibil şi se calculează
după formula:
cantitatea de combustibil din rezervoarele aeronavei
după terminarea alimentării cu combustibil pentru zborul respectiv -
cantitatea de combustibil din rezervoarele aeronavei după terminarea
alimentării pentru zborul următor ± cantitatea de combustibil
alimentat pentru zborul următor.
Dacă datele reale privind consumul de combustibil
nu sunt disponibile, se foloseşte o metodă standard, pe niveluri de
abordare, pentru a estima datele privind consumul de combustibil pe baza celor
mai bune informaţii disponibile.
Se folosesc factorii standard de emisie din liniile
directoare IPCC pentru inventariere din 2006 sau actualizările ulterioare
ale respectivelor linii directoare, cu excepţia cazului în care factorii
de emisie specifici activităţii, determinaţi de laboratoare
acreditate independente care folosesc metode analitice acceptate, sunt mai
exacţi. Factorul de emisie pentru biomasă este zero.
Pentru fiecare zbor şi combustibil se
efectuează un calcul separat.
Raportarea emisiilor
Fiecare operator de aeronave include în raportul
prezentat în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (12) din hotărâre
următoarele informaţii:
A. Informaţii de identificare a operatorului de
aeronave, inclusiv:
- numele operatorului de aeronave;
- statul membru de administrare;
- adresa, inclusiv codul poştal şi ţara
şi, în cazul în care este diferită, adresa de contact din România;
- numerele de înmatriculare ale aeronavelor şi
tipurile de aeronave folosite, în perioada de raportare, pentfu a efectua
activităţile de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care
este operatorul aeronavelor;
- numărul şi autoritatea emitentă ale
certificatului de operator aerian şi ale licenţei de operare pe baza
cărora operatorul de aeronave desfăşoară
activităţile de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care
este operatorul aeronavei;
- adresa, numărul de telefon, numărul de fax
şi e-mail-ul unei persoane de contact; şi
- numele proprietarului aeronavei.
B. Pentru fiecare tip de combustibil pentru care se
calculează emisiile trebuie incluse:
- consumul de combustibil;
- factorul de emisie;
- emisiile cumulate totale, provenite de la toate
zborurile efectuate în perioada de raportare, care se încadrează în
categoria activităţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1,
pentru care este operatorul aeronavei;
- emisii cumulate provenite de la:
- toate zborurile efectuate în perioada care face
obiectul raportului, care se încadrează în categoria
activităţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care
este operatorul aeronavei, care au plecat de pe un aerodrom situat pe
teritoriul unui stat membru şi care au sosit pe un aerodrom situat pe
teritoriul aceluiaşi stat membru;
- toate celelalte zboruri efectuate în perioada de
raportare, care se încadrează în categoria activităţilor de
aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei;
- emisiile cumulate provenite de la toate zborurile
efectuate în perioada de raportare, care se încadrează în categoria
activităţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care
este operatorul aeronavei, şi care:
- au plecat din fiecare stat membru; şi
- au sosit în fiecare stat membru dintr-o
ţară terţă;
- incertitudinea.
Monitorizarea datelor tonă-kilometru conform art.
142 şi 15 din hotărâre.
Pentru cererile de alocare a cotelor în conformitate cu
art. 142 alin. (1) sau cu art. 15 alin. (5) din hotărâre,
valoarea activităţilor de aviaţie se calculează în
tone-kilometri, după următoarea formulă:
tone-kilometri = distanţa x sarcina utilă,
unde:
distanţă înseamnă
distanţa ortodromică dintre aerodromul de plecare şi cel de
sosire plus un factor suplimentar fix de 95 km; şi
sarcină utilă înseamnă masa totală a mărfurilor, a poştei
şi a pasagerilor transportaţi.
Pentru calculul sarcinii utile:
- numărul de pasageri este numărul de
persoane aflate la bord, cu excepţia membrilor echipajului;
- un operator de aeronave poate opta să aplice fie
masa reală, fie masa standard a pasagerilor şi a bagajelor de
cală înregistrate în documentaţia privind masa şi centrajul
pentru zborurile relevante sau o valoare standard de 100 kg pentru fiecare
pasager şi bagajul său de cală.
Raportarea datelor tonă-kilometru conform art. 142
şi 15 din hotărâre.
Fiecare operator de aeronave introduce următoarele
informaţii în solicitarea pe care o depune conform art. 142 alin.
(1)'sau art. 15 alin. (5) din hotărâre:
A. Informaţii de identificare a operatorului de
aeronave, inclusiv:
- numele operatorului de aeronave;
- statul membru de administrare;
- adresa, inclusiv codul poştal şi ţara
şi, în cazul în care este diferită, adresa de contact din Romania; '
- numerele de înmatriculare ale aeronavelor şi
tipurile de aeronave folosite, pe parcursul anului din solicitare,'pentru care
este operatorul aeronavei;
- numărul şi autoritatea emitentă ale
certificatului de operator aerian şi ale licenţei de operare pe baza
cărora operatorul de aeronave desfăşoară
activităţi de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care
este' operator de aeronave;
- adresa, numărul de telefon, numărul de fax
şi e-mail-ul unei persoane de contact; şi
- numele proprietarului' aeronavei.
B. Date tonă-kilometru:
- numărul de zboruri pe perechi de aerodromuri;
- numărul de pasageri-kilometru pe perechi de
aerodromuri;
- numărul de tone-kilometru pe perechi de
aerodromuri;
- metoda aleasă pentru calculul masei pasagerilor
şi al bagajelor de cală;
- numărul total de tone-kilometru pentru toate
zborurile efectuate în cursul anului de raportare şi care se
încadrează în categoria activităţilor de aviaţie enumerate
în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 5 la Hotărârea
Guvernului nr. 780/2006)
CRITERIILE PRIVIND VERIFICAREA
PARTEA A
Verificarea emisiilor provenite din instalaţiile
staţionare
(1) Principii generale
1. Emisiile generate de fiecare activitate
prevăzută în anexa nr. 1 la hotărâre trebuie să fie supuse
verificării.
2. Procesul de verificare trebuie să includă
observaţiile privind raportul prevăzut la art. 21 alin. (2) din
hotărâre şi monitorizarea emisiilor efectuată în cursul anului
precedent. Trebuie specificate siguranţa, credibilitatea şi
acurateţea sistemelor de monitorizare şi a datelor şi
informaţiilor raportate privind emisiile, în special:
a) date raportate privind activitatea,
măsurările şi calculele asociate;
b) alegerea şi utilizarea factorilor de emisie;
c) calculele care conduc la determinarea tuturor
emisiilor;
d) acurateţea alegerii şi utilizării
metodelor de măsurare, dacă se foloseşte măsurarea.
3. Emisiile de gaze cu efect de seră raportate pot
fi validate numai dacă datele şi informaţiile sunt sigure
şi credibile, permiţând determinarea emisiilor cu un grad înalt de
precizie. Un grad înalt de precizie este atins atunci când operatorul
demonstrează că:
a) datele raportate sunt concludente;
b) colectarea datelor s-a efectuat potrivit
standardelor ştiinţifice aplicabile; şi
c) înregistrările importante privind
instalaţia sunt complete şi concludente.
4. Verificatorul trebuie să aibă acces la
toate amplasamentele şi informaţiile ce fac obiectul
verificării.
5. Verificatorul trebuie să ia în considerare
dacă instalaţia este înregistrată potrivit Ordinului ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004 privind
stabilirea procedurii de organizare şi coordonare a schemelor de
management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participării voluntare
a organizaţiilor la aceste scheme, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Metodologia Analiza strategică
6. Verificarea trebuie să se bazeze pe o
analiză strategică a tuturor activităţilor
desfăşurate în cadrul instalaţiei. Aceasta impune ca
verificatorul să aibă o vedere de ansamblu asupra tuturor
activităţilor şi semnificaţiei acestora privind emisiile.
Analiza procesului
7. In cazul în care este necesar, verificarea
informaţiilor transmise trebuie desfăşurată la locul
amplasamentului instalaţiei. Verificatorul trebuie să determine prin
sondaje dacă datele şi informaţiile raportate sunt corecte.
Analiza de risc
8. Verificatorul va evalua toate sursele de emisii din
instalaţie privind credibilitatea datelor fiecărei surse care
contribuie la emisiile totale ale instalaţiei.
9. Pe baza acestei analize, verificatorul trebuie
să identifice, în mod explicit, sursele pentru care determinarea emisiilor
prezintă un risc înalt de eroare, precum şi alte aspecte privind
procedura de monitorizare şi raportare, care pot contribui la
apariţia erorilor în determinarea emisiilor totale. Aceasta implică, în
special, alegerea factorilor de emisie şi a calculelor necesare pentru a
determina nivelul emisiilor generate de surse individuale. O atenţie
deosebită trebuie acordată acelor surse pentru care determinarea
emisiilor prezintă un risc înalt de eroare şi aspectelor privind
procedura de monitorizare, prevăzute la pct. 1-5.
10. Verificatorul trebuie să ia în considerare
toate metodele de control efectiv al riscului, aplicate de către operator
în scopul minimizării gradului de incertitudine.
Raportul de validare
11. Verificatorul trebuie să întocmească un
raport privind procesul de validare, menţionând dacă raportul
realizat de operator potrivit dispoziţiilor art. 21 alin. (2) din
hotărâre este satisfăcător. Raportul verificatorului trebuie să
precizeze toate aspectele relevante privind activitatea de verificare. Raportul
operatorului, întocmit potrivit dispoziţiilor art. 21 alin. (2) din
hotărâre, este declarat satisfăcător dacă verificatorul
validează că emisiile totale sunt declarate corect.
Cerinţe minime privind competenţele verificatorului
12. Verificatorul trebuie să fie independent de
operator, să îşi îndeplinească atribuţiile cu obiectivitate
şi profesionalism şi să cunoască:
a) prevederile prezentei hotărâri, precum şi
standardele şi ghidurile europene;
b) cerinţele legislative, de reglementare şi
administrative relevante precum activitatea supusă verificării;
şi
c) procedurile de obţinere a tuturor
informaţiilor privind fiecare sursă de emisii din instalaţie, în
special cu privire la colectarea, măsurarea, calcularea şi raportarea
datelor.
PARTEA B
Verificarea emisiilor provenite din
activităţi de aviaţie
13. Principiile generale şi metodologia stabilite
în prezenta anexă se aplică verificării rapoartelor de emisii
provenite de la zborurile care se încadrează în categoria activităţilor
de aviaţie enumerate în anexa nr. 1.
In acest sens:
a) la pct. 3, trimiterea la operator se
interpretează şi ca trimitere la un operator de aeronave, iar la lit.
(c) a respectivului punct, trimiterea la instalaţie se interpretează
şi ca trimitere la aeronava utilizată la efectuarea
activităţilor de aviaţie care fac obiectul raportului de
monitorizare privind emisiile;
b) la pct. 5, trimiterea la instalaţie se
interpretează şi ca trimitere la operatorul de aeronave;
c) la pct. 6, trimiterea la activităţile
desfăşurate în instalaţie se interpretează şi ca
trimitere la activităţile de aviaţie care fac obiectul
raportului, întreprinse de operatorul de aeronave;
d) la pct. 7, trimiterea la amplasamentul
instalaţiei se interpretează şi ca trimitere la locaţiile
folosite de operatorul de aeronave pentru a efectua activităţile de
aviaţie care fac obiectul raportului de monitorizare privind emisiile;
e) la pct. 8 şi 9, trimiterile la sursele de
emisii din instalaţie se interpretează şi ca trimiteri la aeronava
de care răspunde operatorul de aeronave;
f) la pct. 10 şi 12, trimiterile la operator se
interpretează ca trimiteri la un operator de aeronave.
Dispoziţii suplimentare privind verificarea
rapoartelor de emisie din sectorul aviaţiei
14. Verificatorul se asigură în special că:
a) s-au luat în considerare toate zborurile care
intră sub incidenţa unei activităţi de aviaţie
enumerate în anexa nr. 1 la hotărâre. In îndeplinirea acestei sarcini,
verificatorul utilizează datele privind orarul şi alte date privind
traficul operatorului de aeronave, inclusiv alte date de trafic ale
operatorului de aeronave provenite de la Eurocontrol la cererea respectivului
operator;
b) există o coerenţă per ansamblu a
datelor între consumul cumulat de combustibil şi datele privind
combustibilul achiziţionat sau furnizat prin altă metodă pentru
aeronava care efectuează activitatea de aviaţie.
Dispoziţii suplimentare privind verificarea
datelor tonă-kilometru transmise în sensul art. 142 şi 15
din hotărâre.
15. Principiile generale şi metodologia de
verificare a rapoartelor privind emisiile de gaze cu efect de seră, în
conformitate cu prevederile art. 21 alin. (12) din hotărâre,
menţionate în prezenta anexă, se aplică în mod
corespunzător şi pentru verificarea datelor tonă-kilometru din
aviaţie.
16. Verificatorul se asigură în mod special
că, în solicitarea operatorului în cauză, depusă în conformitate
cu art. 142 alin. (1) şi art. 15 alin. (5) din hotărâre,
au fost luate în considerare numai zborurile efectiv efectuate şi care se
încadrează în categoria activităţilor de aviaţie enumerate
în anexa nr. 1 de care este responsabil operatorul de aeronave. In îndeplinirea
acestei sarcini, verificatorul utilizează datele privind traficul
operatorului de aeronave, inclusiv datele de trafic ale operatorului de
aeronave provenite de la Eurocontrol la cererea respectivului operator. De
asemenea, verificatorul se asigură că sarcina utilă
raportată de operatorul de aeronave corespunde înregistrărilor
privind sarcinile utile păstrate de operatorul în cauză în scopul
asigurării siguranţei zborului.