HOTARARE Nr.
401 din 29 martie 2006
privind organizarea,
functionarea, structura personalului si dotarile necesare indeplinirii
atributiilor Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 292 din 31 martie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 137 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor şi drepturile conexe, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor,
denumit în continuare Oficiul, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea
Guvernului, cu personalitate juridică, fiind autoritate unică de reglementare, evidenţă prin registre naţionale,
supraveghere, autorizare, arbitraj şi constatare tehnico-ştiinţifică în domeniul drepturilor de autor şi al drepturilor conexe.
(2) Sediul Oficiului este în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 91 -93, sectorul
1.
Art. 2. - Oficiul este coordonat metodologic de
ministrul culturii şi
cultelor, iar finanţarea
cheltuielilor curente şi de
capital ale Oficiului se asigură integral şi
distinct de la bugetul de stat, prin intermediul bugetului Ministerului
Culturii şi Cultelor,
ministrul coordonator fiind ordonator principal de credite.
Art. 3. - (1) In activitatea sa Oficiul are ca obiectiv
principal respectarea şi
promovarea drepturilor de autor şi a drepturilor conexe, potrivit legii, ca parte a drepturilor de
proprietate intelectuală.
(2) Principalele atribuţii ale Oficiului sunt următoarele:
a) reglementează activitatea din domeniu prin decizii ale directorului general,
potrivit legii;
b) elaborează proiecte de acte normative în domeniul său de activitate;
c) ţine
evidenţa repertoriilor
transmise de organismele de gestiune colectivă;
d) organizează şi administrează contra cost înregistrarea sau înscrierea
în registrele naţionale şi în alte evidenţe naţionale
specifice, prevăzute de lege;
e) eliberează contra cost, în condiţiile legii, marcaje holografice utilizabile în domeniul drepturilor
de autor şi al drepturilor
conexe, la valoarea preţului
de achiziţie, la care se adaugă un comision de administrare de 30%;
f) avizează constituirea şi
supraveghează funcţionarea organismelor de gestiune colectivă;
g) avizează propunerile de modificare a statutului organismelor de gestiune
colectivă, precum şi înfiinţarea de către
acestea de organisme comune de colectare pentru mai multe domenii;
h) avizează, potrivit legii, înscrierea în registrul aflat la grefa judecătoriei a asociaţiilor şi fundaţiilor constituite în domeniul drepturilor
de autor şi al drepturilor
conexe, precum şi a asociaţiilor pentru combaterea pirateriei;
i) controlează funcţionarea
organismelor de gestiune colectivă şi stabileşte măsurile de intrare în legalitate sau aplică sancţiuni, după caz;
j) asigură secretariatul procedurilor de arbitraj desfăşurate potrivit legii;
k) efectuează constatări
tehnico-ştiinţifice cu privire la caracterul original al
produselor purtătoare de
drepturi de autor sau de drepturi conexe, la solicitarea organelor de cercetare
penală;
l) efectuează, la cerere, expertize contra cost, pe cheltuiala părţilor interesate;
m) desfăşoară activităţi de informare privind legislaţia din domeniu, pe cheltuiala proprie,
precum şi activităţi de instruire, pe cheltuiala celor
interesaţi;
n) participă la elaborarea şi
actualizarea Strategiei naţionale
în domeniul proprietăţii
intelectuale;
o) desfăşoară activităţi de reprezentare în relaţiile cu organizaţiile de specialitate similare, inclusiv instituţii şi organisme din Uniunea Europeană, precum şi cu
organizaţiile internaţionale la care statul român este parte, în
domeniul dreptului de autor şi
al drepturilor conexe.
(3) Oficiul îndeplineşte şi alte atribuţii, potrivit legii.
Art. 4. - In exercitarea atribuţiilor sale Oficiul colaborează, în condiţiile
legii, cu autorităţile şi instituţiile publice cu competenţe în aplicarea legislaţiei din domeniul drepturilor de autor şi al drepturilor conexe, cu organismele de gestiune colectivă, cu organizaţiile neguvernamentale implicate în combaterea pirateriei specifice,
precum şi cu structurile
asociative ale operatorilor economici din domeniu, din ţară şi din străinătate.
Art. 5. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale Oficiul are acces la informaţiile necesare, în mod operativ şi gratuit, de la Centrul Naţional al Cinematografiei, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Autoritatea Naţională a Vămilor, Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală şi de la Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, Inspectoratul Naţional
pentru Evidenţa Persoanelor şi Direcţia Generală de Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi de la instituţiile
financiar-bancare, în condiţiile
legii.
Art. 6. - (1) Oficiul este condus de un director
general, ajutat de un director general adjunct, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului culturii
şi cultelor.
(2) Directorul general conduce întreaga activitate a
Oficiului, pe care îl reprezintă şi îl angajează în raporturile cu alte autorităţi publice, instituţii şi organizaţii,
precum şi cu persoanele fizice
şi juridice din ţară sau din străinătate.
Art. 7. - (1) Directorul general al Oficiului are următoarele atribuţii principale:
a) este responsabil de organizarea, coordonarea şi controlul activităţii Oficiului;
b) numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile
legii, personalul din aparatul propriu, cu excepţia directorului general adjunct;
c) propune înfiinţarea de servicii şi
birouri noi sau modificarea structurii celor existente, în condiţiile legii; decide organizarea de
colective temporare în cadrul Oficiului şi stabileşte atribuţiile pe compartimente şi sarcinile personalului din subordine,
potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare;
d) asigură efectuarea comunicărilor şi
transmiterea documentelor şi
informaţiilor prevăzute de lege către Comisia Europeană;
e) este ordonator terţiar de credite, în condiţiile legii, pentru fondurile pe care le gestionează;
f) coordonează activităţile prin
care se asigură resursele
financiare necesare, precum şi
evidenţa valorică a mişcării întregului
patrimoniu;
g) coordonează activitatea Compartimentului de audit public intern, potrivit
legii;
h) organizează controlul financiar preventiv propriu;
i) aprobă bilanţul contabil şi contul de execuţie bugetară;
j) verifică şi asigură achitarea obligaţiilor financiare datorate de Oficiu la bugetul de stat;
k) aprobă planul de dezvoltare şi de investiţii al
Oficiului;
l) convoacă şi conduce şedinţele Colegiului consultativ al Oficiului;
m) aprobă, în condiţiile
legii, regulamentul intern al Oficiului;
n) stabileşte prin decizie, în condiţiile legii, informaţiile de interes public cuprinse în registrele naţionale administrate de Oficiu, după consultarea structurilor asociative ale
persoanelor înregistrate.
(2) Directorul general îndeplineşte orice alte atribuţii, potrivit competenţelor prevăzute de lege.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale directorul general emite decizii.
(4) In absenţa directorului general, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către directorul general adjunct.
(5) Directorul general adjunct coordonează activitatea direcţiilor din subordine şi îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin decizie de directorul general, potrivit legii.
Art. 8. - (1) In cadrul Oficiului, pe lângă directorul general, funcţionează Colegiul consultativ al Oficiului, în componenţa căruia intră
directorul general, directorul general adjunct şi ceilalţi
directori din cadrul Oficiului.
(2) Directorul general este preşedintele Colegiului consultativ al
Oficiului.
(3) Colegiul consultativ al Oficiului are următoarele atribuţii principale:
a) dezbate strategiile pentru îndeplinirea
obiectivelor prioritare în domeniul protecţiei drepturilor de autor şi a drepturilor conexe;
b) dezbate programele periodice de acţiune ale Oficiului;
c) analizează proiectele de acte normative propuse de Oficiu;
d) formulează puncte de vedere consultative, la solicitarea directorului general.
Art. 9. - (1) Directorul general şi directorul general adjunct sunt salarizaţi la nivelul funcţiilor asimilate cu funcţiile de demnitate publică prevăzute la nr. crt. 1 şi 2 din anexa nr. III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază
în sectorul bugetar şi a
indemnizaţiilor pentru
persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Personalul Oficiului este salarizat potrivit
prevederilor legale aplicabile funcţionarilor publici şi
personalului contractual din sectorul bugetar.
(3) Personalul Oficiului beneficiază de stimulente din sumele încasate pentru
bugetul de stat din operaţiunile
contra cost efectuate de Oficiu, în procent de până la 15%.
Art. 10. - (1) Structura organizatorică a Oficiului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) La propunerea directorului general al Oficiului,
în cadrul structurii organizatorice se pot organiza prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor, în condiţiile legii, alte servicii şi birouri. Prin decizie a directorului
general se pot organiza colective temporare pentru realizarea unor programe,
proiecte sau studii.
(3) Numărul maxim de posturi al Oficiului este de 92, exclusiv directorul
general şi directorul general
adjunct.
(4) Statul de funcţii se aprobă de
directorul general al Oficiului.
(5) Atribuţiile şi modul de
funcţionare ale compartimentelor
din cadrul Oficiului, precum şi
relaţiile funcţionale dintre acestea se stabilesc prin
regulamentul de organizare şi
funcţionare a Oficiului, care
se aprobă prin ordin al
ministrului culturii şi
cultelor în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 11. - (1) Structura de personal a Oficiului
cuprinde funcţionari publici şi personal contractual, potrivit statului
de funcţii aprobat.
(2) Activitatea Oficiului este asigurată, în principal, de personalul tehnic de specialitate,
cu atribuţii în realizarea de
expertize şi constatări tehnico-ştiinţifice,
supravegherea circulaţiei
produselor purtătoare de
drepturi de proprietate intelectuală, verificarea şi
promovarea respectării legislaţiei specifice, elaborarea de reglementări normative în domeniu, administrarea
registrelor naţionale, crearea
de baze de date, întocmirea de studii şi analize statistice, precum şi în colaborare cu organismele de gestiune şi cu alte autorităţi
şi instituţii implicate, din ţară sau din străinătate.
(3) Pentru realizarea atribuţiilor sale Oficiul poate folosi şi colaboratori externi.
(4) Personalul Oficiului are acces, în condiţiile legii, la documentele şi informaţiile necesare îndeplinirii atribuţiilor de verificare a respectării legislaţiei
privind dreptul de autor şi
drepturile conexe, care îi revin.
Art. 12. - (1) Pe lângă Oficiu funcţionează corpul de arbitri, potrivit Legii nr.
8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pentru constituirea corpului de arbitri Oficiul
solicită organismelor de
gestiune colectivă,
structurilor asociative ale utilizatorilor de opere, prestaţii artistice şi fonograme, Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române
de Televiziune să propună fiecare câte 3 candidaturi individuale.
(3) Se află în conflict de interese şi nu poate face parte din completul de arbitraj arbitrul care a deţinut calitatea de angajat al uneia sau în
beneficiul uneia dintre părţile aflate în arbitraj, indiferent de
forma şi de durata angajării, în anul sau în ultimii 3 ani
anteriori datei solicitării
arbitrajului.
Art. 13. - (1) Oficiul are dreptul la două autoturisme în parc comun, pentru
transportul personalului din aparatul propriu, cu un consum mediu lunar de carburant
de 300 litri, şi la 4
autovehicule - laborator mobil, cu un consum mediu lunar de carburant de 400
litri.
(2) De la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Culturii şi Cultelor, se
asigură cu prioritate
fondurile necesare pentru achiziţionarea logisticii indispensabile Oficiului pentru efectuarea
constatărilor tehnico-ştiinţifice privind produsele pirat, precum şi pentru identificarea dispozitivelor destinate realizării de produse pirat.
(3) Oficiul informează anual Ministerul Culturii şi Cultelor asupra necesarului de dotări pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin.
Art. 14. - Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 78/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii şi Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 15
februarie 2005, cu completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La punctul I „Organe de specialitate ale
administraţiei
publice centrale şi instituţii publice finanţate integral din bugetul de stat", după nr. crt. 2 se introduce nr. crt. 21
cu următorul
cuprins:
„21. Oficiul Român pentru Bugetul de
stat"
Drepturle de Autor*)
2. La punctul I, nota va avea următorul cuprins:
„NOTĂ:
Unităţile
prevăzute la nr. crt. 1-3 pot
utiliza un număr maxim de 786
de posturi."
Art. 15. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 758/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Oficiului Român pentru Drepturile
de Autor şi a corpului de
arbitri, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 8 iulie 2003.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian lorgulescu
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi
familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor
Numărul
maxim de posturi = 92 (exclusiv directorul general şi directorul general adjunct)