HOTARARE Nr. 409 din 24 mai 1999
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare "Delta
Dunarii"- I.N.C.D.D.D. Tulcea
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 4 iunie 1999
In temeiul art. 18 alin. (1) si al art. 25 din Ordonanta Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta
Dunarii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea, persoana juridica, cu sediul in municipiul
Tulcea, str. Babadag nr. 165, judetul Tulcea, in coordonarea Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, prin reorganizarea Institutului de
Cercetari si Proiectari "Delta Dunarii" Tulcea, care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" -
I.N.C.D.D.D. Tulcea isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
art. 17 - 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea
organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, precum si ale
regulamentului de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" -
I.N.C.D.D.D. Tulcea are ca obiect principal de activitate efectuarea de
cercetari fundamentale si aplicative in domeniul ecologiei si protectiei
mediului, avand ca scop fundamentarea managementului in Rezervatia Biosferei
"Delta Dunarii" si in alte zone umede de interes national si
international pentru conservarea biodiversitatii si pentru dezvoltare durabila.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
"Delta Dunarii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare "Delta
Dunarii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea se preia prin transfer de la Institutul de
Cercetari si Proiectari "Delta Dunarii" Tulcea si isi pastreaza
salariile avute la data transferului pana la negocierea noului contract
colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va si inregistrat, potrivit legii, in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 5
Imobilul, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Tulcea, str.
Babadag nr. 165, judetul Tulcea, in care a functionat Institutul de Cercetari
si Proiectari "Delta Dunarii" Tulcea, precum si bazele de cercetare
amplasate in teritoriul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" trec in
administrarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii"
- I.N.C.D.D.D. Tulcea.
Art. 6
(1) Activul si pasivul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
"Delta Dunarii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea, stabilit pe baza situatiei
patrimoniului la data de 31 decembrie 1998, este de 12.327.000.000 lei, actualizat
potrivit reglementarilor actuale, din care patrimoniul inregistrat drept
capital social al Institutului de Cercetari si Proiectari "Delta
Dunarii" Tulcea este de 1.853.825.000 lei.
(2) Patrimoniul prevazut la alin. (1) se preia pe baza de protocol de
predare-primire in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 7
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in calitate de
minister coordonator, va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile
necesare pentru realizarea unor investitii, dotari, echipamente si instalatii
pentru Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" -
I.N.C.D.D.D. Tulcea.
Art. 8
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
Pozitia nr. 3 de la lit. C "Unitati de cercetare stiintifica si
proiectare aflate in coordonarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului" din cuprinsul anexei nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 104/1999
privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
85 din 1 martie 1999, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta
Dunarii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea>>.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare,
Lanyi Szabolcs
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
"DELTA DUNARII" - I.N.C.D.D.D. TULCEA
STRUCTURA ORGANIZATORICA
_______________ __________________ ____________
| CONSILIUL DE |_______| DIRECTOR GENERAL |______| CONSILIUL |
| ADMINISTRATIE | |__________________| | STIINTIFIC |
|_______________| | |____________|
___________________________|_____________________________
_____|______ ______|_______ _____|____ ____|_____ _____|______
| DIRECTOR | | COLECTIV | | DIRECTOR | | DIRECTOR | | SERVICIU |
| STIINTIFIC | | DOCUMENTARE, | | TEHNIC | | ECONOMIC | | PROGRAME, |
| | | INFORMARE, | |__________| |__________| | CONTRACTE, |
| | | EDITARE | | | | PERSONAL, |
|____________| |______________| | | | SALARIZARE |
| | | | JURIDIC |
____|____ ____|____ ____|____ |____________|
| MODUL 1 | | MODUL 2 | | MODUL 3 |
|_________| |_________| |_________|
Semnificatie MODUL 1
_________
| MODUL 1 |
|_________|
________________________|________________________
| | | | |
______|___________ | ______|________ | _______|________
| DEPARTAMENT | | | DEPARTAMENT | | | DEPARTAMENT |
| CONSERVAREA | | | RECONSTRUCTIE | | | SISTEM |
| BIODIVERSITATII | | | ECOLOGICA | | | INFORMATIONAL |
| SI DEZVOLTARE | | |_______________| | |________________|
| DURABILA | | | - Renaturare | | | - Banca de |
|__________________| | | habitate | | | date |
| - Biodiversitate | | | - Reabilitare | | | - Modelare |
| - Resurse | | | ecosisteme | | | sisteme |
| naturale | | | - Redresare | | | - Aplicatii |
| - Factori de | | | specii | | | GIS |
| mediu | | | periclitate | | | - Tehnici de |
| - Protectie | | |_______________| | | teledetectie |
| zone umede | | | |________________|
| - Comunitati | | |
| umane | | |
| - Impact | | |
| antropic | | |
| - Agrosisteme | | |
| ecologice | | |
|__________________| | |
___________|_________ _______|________
| BAZE DE CERCETARE | | LABORATOARE |
| IN DELTA DUNARII | | CHIMIE SI |
|_____________________| | HIDROBIOLOGIE |
|________________|
Semnificatie MODUL 2
_________
| MODUL 2 |
|_________|
_________|___________
_______|________ ________|_________
| ATELIER STUDII | | SERVICIU |
| SI PROIECTE | | MECANOENERGETIC, |
| TEHNICE | | INVESTITII, |
|________________| | TRANSPORT SI |
| APROVIZIONARE |
|__________________|
Semnificatia MODUL 3
_________
| MODUL 3 |
|_________|
|
_____________|____________
| DIRECTIE |
| FINANCIAR-CONTABILITATE, |
| ADMINISTRATIV |
|__________________________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
"Delta Dunarii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" -
I.N.C.D.D.D. Tulcea, denumit in continuare institut, este persoana juridica
aflata in coordonarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
care functioneaza conform Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, si
isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare si a
prezentului regulament.
Art. 2.
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 1
la hotarare.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale organizatorice
subunitati fara personalitate juridica, necesare pentru realizarea obiectului
sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora, relatiile lor in
cadrul institutului, precum si cu tertii sunt reglementate prin prezentul
regulament de organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul ecologiei si protectiei
mediului din zona Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" si din alte
zone umede de interes national si international, prin participarea la
elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la realizarea, cu
prioritate, a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale Programului national
de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica "ORIZONT 2000",
precum si ale Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare
1. In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica "ORIZONT 2000", precum si in cadrul Planului national
pentru cercetare-dezvoltare si inovare, institutul efectueaza cercetari
fundamentale si aplicative pentru aprofundarea cunoasterii si a fundamentarii
managementului in Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii" si in alte
zone umede de interes national si international, pentru conservarea
biodiversitatii si pentru dezvoltare durabila, in urmatoarele domenii de
activitate:
a) structura, evolutia si functionarea ecosistemelor specifice pentru
zonele umede;
b) monitoringul biodiversitatii si al factorilor de mediu;
c) modelarea proceselor de baza in functionarea ecosistemelor;
d) valorificarea durabila a resurselor biologice naturale (piscicole,
vegetale, cinegetice si peisagistice);
e) evaluarea si reducerea impactului antropic;
f) renaturarea si refacerea ecosistemelor deviate ecologic prin interventii
antropice inadecvate;
g) reconstructie ecologica;
h) redresarea ecologica a populatiilor unor specii aflate in declin;
i) armonizarea intereselor economice si sociale cu obiectivele de
conservare a diversitatii biologice;
j) dezvoltarea Sistemului informational geografic si a utilizarii
tehnicilor de teledetectie;
k) strategii de conservare a biodiversitatii si de valorificare durabila a
resurselor naturale;
l) planuri de management pentru gestionarea zonelor umede si a resurselor
acvatice;
m) elaborarea de harti tematice, atlase si monografii;
n) fundamentarea stiintifica a proiectelor de acte normative care
reglementeaza protectia mediului;
o) cercetari si studii specifice pentru implementarea conventiilor
internationale pe probleme de mediu la care Romania a aderat;
p) consultanta pentru armonizarea legislatiei interne cu cea a Uniunii
Europene in domeniul mediului.
2. In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica "ORIZONT 2000", precum si a Planului national pentru
cercetare-dezvoltare si inovare:
a) studii de specialitate suport pentru elaborarea solutiilor de
renaturare, reconstructie ecologica si imbunatatirea conditiilor de mediu;
b) studii de impact si bilanturi de mediu;
c) proiecte de cercetare internationale in domenii care privesc zonele
umede de interes conservativ pentru flora si fauna;
d) cercetari aplicative pentru adaptarea tehnologiilor de productie din
zonele amenajate agricol, piscicol si silvic la cerintele protectiei mediului;
e) asistenta stiintifica, expertize de specialitate si servicii de consultanta;
f) testarea de produse fitofarmaceutice, erbicide si tehnologii;
g) colaborarea cu alte institute nationale, institutii academice si cu
societati stiintifice in sfera preocuparilor de protectia mediului, pescuit si
acvacultura;
h) organizarea de sesiuni, simpozioane, congrese si alte manifestari
stiintifice cu caracter intern si international in domeniul sau de activitate.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) studii si proiecte pentru executarea lucrarilor de reconstructie
ecologica si imbunatatirea conditiilor de mediu;
b) studii de fezabilitate, proiecte tehnice si detalii de executie, pentru
lucrari de amenajari piscicole, amenajari agricole, constructii hidrotehnice,
constructii civile, industriale si agrozootehnice;
c) studii si proiecte pentru alimentari cu apa si canalizari, instalatii
termice, frigorifice, ventilatie-climatizare si de gaze naturale pentru toate
categoriile de consumatori;
d) asistenta tehnica pentru proiectarea si executia obiectivelor de
investitii;
e) lucrari de cadastru, geodezie si cartografie;
f) studii topografice, geotehnice, pedologice si hidrologice pentru
fundamentarea proiectelor de investitii;
g) studii de fezabilitate, evaluari de active, documentatii pentru
participarea la licitatii pentru lucrari de proiectare si executie;
h) expertize privind starea si situatia constructiilor, echipamentelor si
instalatiilor aferente.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
a) pregatire profesionala si specializare de nivel mediu;
b) pregatire profesionala de nivel postuniversitar si doctoratura, potrivit
legii;
c) efectuarea practicii studentesti in specialitati de profil, organizarea
cursurilor de informare si perfectionare stiintifica a personalului didactic de
nivel general si mediu;
d) formarea si perfectionarea personalului managerial in activitatea de
protectie a mediului si de gestionare a resurselor biologice naturale;
e) colaborarea cu organizatii neguvernamentale, cu licee si scoli in cadrul
programelor de educatie ecologica.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) analele stiintifice ale institutului;
b) buletine de informare stiintifica si tehnica;
c) studii, rapoarte, sinteze, harti tematice si alte publicatii in domeniul
propriu de activitate.
E. Activitate de transfer si de valorificare a rezultatelor cercetarilor:
a) rezultatele obtinute in activitatea de cercetare - rapoarte anuale,
strategii, planuri de management, recomandari, publicatii, baze de date, harti
tematice - vor fi utilizate de catre: Administratia Rezervatiei Biosferei
"Delta Dunarii", autoritatile centrale si locale, comunitatea
stiintifica, organizatii neguvernamentale si agenti economici;
b) organizarea de sesiuni stiintifice si cursuri de instruire in domeniul
protectiei mediului;
c) acordarea de asistenta tehnica si consultanta in domeniul conservarii si
protectiei mediului;
d) activitatea de microproductie pentru producerea si livrarea de material
biologic pentru repopularea ecosistemelor naturale, precum si in sisteme de
cultura;
e) implementarea de tehnologii specifice de acvacultura, agricultura si
silvicultura in statii-pilot.
F. Activitati de cooperare internationala:
a) participarea la programe internationale in reteaua rezervatiilor
biosferei si a zonelor umede de interes conservativ;
b) colaborari cu organisme internationale implicate in activitati legate de
conservarea si protectia mediului;
c) colaborari cu institute si cu alte persoane juridice pentru desfasurarea
in comun a unor cercetari in domeniul sau de activitate;
d) participarea la sesiuni, simpozioane, congrese si la alte manifestari
stiintifice in domeniul propriu de activitate.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform situatiei patrimoniului incheiate la data de 31 decembrie 1998,
institutul are un patrimoniu propriu de 12.327.000.000 lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizarii
acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si a
Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice, necesare pentru realizarea obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
(1) Modificarile in structura organizatorica si functionala a institutului
se propun de directorul general, cu avizul consiliului de administratie, si se
aproba de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, potrivit legii.
(2) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
institutului sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Consiliul de administratie este alcatuit din:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului, presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
- un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, cu avizul Agentiei
Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, la propunerea conducatorului
autoritatii de la care acestia provin.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi organ care
i-a numit.
Art. 13
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt remunerati pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa in aceeasi calitate la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare.
(2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale direct concurente.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o impun, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie va fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat permanent si
reprezentantul sindicatului, conform legii.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza specialisti din diferite sectoare de activitate.
Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia, necesare pentru realizarea obiectului de activitate al
institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului in vederea
aprobarii prin hotarare a Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, si aproba raportul de gestiune asupra activitatii
desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si
cheltuieli al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public
specifice activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare a acestora;
m) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
n) exercita orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului un raport asupra
activitatii desfasurate in anul precedent si asupra programului de activitate
pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice;
d) bugetul de venituri si cheltuieli;
e) programul de investitii;
f) sistemul de asigurare a calitatii;
g) alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun. La sedintele comitetului de directie reprezentantul
sindicatului are statut de invitat permanent.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor institutului se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, cu
acordul Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, pe baza
rezultatului concursului organizat conform conditiilor si criteriilor stabilite
de consiliul stiintific.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
c) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
d) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu avizul
consiliului de administratie:
e) angajeaza si concediaza personalul propriu, in conformitate cu
prevederile legii si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca si a salariilor
personalului din institut prin comitetul de directie, aproba salariile
rezultate din negocierea directa;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functiile de cercetator
principal gradele I, II si III si cercetator stiintific, la propunerea
consiliului stiintific;
h) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
i) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior
prin compartimentele proprii specializate;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 15 membri reprezentand toate
directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori si proiectanti cu
realizari deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu,
cadre didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din
afara acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pentru o perioada de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii
consiliului. Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general,
directorul stiintific si directorul tehnic. Reprezentantul sindicatului
participa in calitate de observator.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare, si la elaborarea Planului national pentru
cercetare-dezvoltare si inovare, in domeniul conservarii si protectiei
mediului;
b) intocmeste Programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice in
domeniul de activitate al institutului;
c) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
d) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
e) avizeaza hotararile consiliului de administratie si ale comitetului de
directie care implica politica de cercetare si proiectare a institutului;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare si proiectare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si de promovare a personalului de cercetare si proiectare;
h) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator
stiintific, cercetator principal gradele III, II, I;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate;
l) stabileste criteriile si conditiile de organizare a concursului pentru
functia de director general al institutului.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de consiliul de administratie, se
supune spre aprobare Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, se
transmite Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern, la propunerea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli, stabilit potrivit legii.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile comerciale in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993 privind unele
masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legea de adoptare a acestuia,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la bancile comerciale cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului si cu avizul Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare.
Art. 41
Prevederile prezentului regulament se completeaza, in cazul unor aspecte
nereglementate in continutul acestuia, cu dispozitiile legale aplicabile
regiilor autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare care are loc intr un interval de maximum 5 ani.