HOTARARE Nr. 449 din 29 iulie 1994
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 16 august 1994
In temeiul prevederilor art. 115 din Constitutia Romaniei si al celorlalte
reglementari legale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Finantelor se organizeaza si functioneaza ca organ al
administratiei publice centrale de specialitate care aplica strategia si
programul Guvernului in domeniul finantelor publice.
Art. 2
Ministerul Finantelor exercita administrarea generala a finantelor publice,
asigurand dezvoltarea activitatii economice pe criterii de eficienta si
echilibru economic, prin utilizarea pirghiilor financiare si valutare in
concordanta cu cerintele economiei de piata si prin stimularea initiativei
agentilor economici.
Art. 3
Ministerul Finantelor indeplineste urmatoarele atributii principale:
(1) elaboreaza proiectul bugetului de stat, iar dupa aprobarea acestuia de
catre Parlament ia masurile necesare pentru asigurarea executiei veniturilor si
cheltuielilor prevazute in legea bugetara anuala;
(2) stabileste masuri pentru asigurarea echilibrului financiar-valutar;
(3) asigura, potrivit legii, incasarea in numerar si prin conturi a
veniturilor bugetului de stat, bugetelor locale si bugetului asigurarilor
sociale de stat, precum si a celorlalte fonduri speciale si extrabugetare;
efectueaza operatiunile de trezorerie privind imprumuturile guvernamentale, cat
si rambursarea acestora la scadenta si achitarea dobanzilor;
(4) exercita, prin organismele sale de specialitate, controlul si
supravegherea financiara a institutiilor publice; controleaza, in conditiile legii,
activitatea financiara a regiilor autonome, a societatilor comerciale, precum
si a celorlalti agenti economici;
(5) actioneaza, prin instrumente specifice, pentru fundamentarea, urmarirea
in executie si asigurarea echilibrului financiar-valutar la nivel
macroeconomic, in vederea protejarii intereselor nationale;
(6) actioneaza, prin mijloace specifice, pentru combaterea si eliminarea
evaziunii fiscale si a coruptiei;
(7) analizeaza, fundamenteaza si propune cadrul legislativ privind imprumuturile
necesare acoperirii deficitului bugetar sau pentru actiuni si lucrari de
interes public; administreaza mijloacele financiare imprumutate, urmareste
rambursarea acestora si achitarea dobanzilor aferente;
(8) fundamenteaza si infaptuieste politica fiscala promovata de Guvern;
(9) infaptuieste politica vamala in concordanta cu cadrul legislativ
existent ;
(10) elaboreaza cadrul metodologic si institutional general privind
organizarea si conducerea contabilitatii si vegheaza asupra respectarii
legalitatii in activitatea de expertiza contabila;
(11) analizeaza procesul de evolutie a preturilor si tarifelor in economie,
pe fondul manifestarii unei concurente reale, in scopul protectiei intereselor
consumatorilor si al combaterii tendintelor inflationiste;
(12) avizeaza proiectele de legi, hotarari sau alte dispozitii legale care
determina sporuri de cheltuieli sau modificari de venituri ale statului si au
influente asupra echilibrului bugetar;
(13) coordoneaza, negociaza si incheie acorduri internationale in numele
statului in domeniul relatiilor financiare si valutare, in colaborare cu
Ministerul Afacerilor Externe;
(14) asigura derularea operatiunilor financiare in cadrul acordurilor
guvernamentale, cu decontare in conturile de cliring, barter si cooperare
economica;
(15) exercita calitatea de reprezentant al Romaniei la organismele si
organizatiile internationale cu caracter financiar;
(16) asigura, in numele si in contul statului, activitatea de finantare a
operatiunilor de export, precum si de garantare a creditelor de export si
import prin intermediul institutiilor specializate in acest domeniu;
(17) reprezinta statul ca subiect de drepturi si obligatii in fata
organelor de justitie, precum si in orice alte situatii in care acesta
participa nemijlocit - in nume propriu -, in raporturi juridice, daca legea nu
stabileste in acest scop un alt organ;
(18) asigura, prin instrumente specifice, administrarea eficienta a
patrimoniului regiilor autonome si a capitalului de stat al societatilor
comerciale, in scopul protejarii interesului public si al crearii conditiilor
normale de desfasurare a procesului de privatizare;
(19) analizeaza si actioneaza, impreuna cu organele bancare, pentru
respectarea si intarirea disciplinei financiare si de plati la agentii
economici, in scopul limitarii si restrangerii fenomenului de blocaj financiar;
(20) expertizeaza documentatiile tehnico-economice si emite acordul pentru
realizarea obiectivelor noi de investitii finantate integral sau partial de la
bugetul de stat si de la bugetele locale; participa la organizarea
licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea executiei investitiilor
respective;
(21) propune cadrul legislativ si elaboreaza cadrul metodologic privind activitatea
de asigurari si exercita supravegherea aplicarii dispozitiilor legale in acest
domeniu, pentru prevenirea starii de insolvabilitate a societatilor comerciale
din sfera asigurarilor si pentru apararea drepturilor asiguratilor;
(22) reglementeaza circulatia institutionalizata a titlurilor de valoare
reprezentand actiuni si obligatiuni emise de societati comerciale si certifica
agentii de intermediere a titlurilor de valoare;
(23) exercita atributiile ce-i revin, potrivit legii, ca organ de specialitate
al administratiei publice centrale sub a carui autoritate functioneaza regiile
autonome din domeniul sau de activitate;
(24) coordoneaza si supravegheaza activitatea in domeniul loteriilor de
stat, elaboreaza licente, in conditiile legii, pentru practicarea jocurilor de
noroc;
(25) asigura, potrivit legii, tiparirea hartiilor de valoare de natura
titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor necesare finantarii
datoriei publice, timbrelor fiscale, precum si a formularelor si imprimatelor
tipizate utilizate in activitatea fiscala si financiar-contabila;
(26) editeaza materiale de specialitate necesare mediatizarii problematicii
financiare in vederea cunoasterii sale de catre personalul propriu si
contribuabil.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale, Ministerul Finantelor colaboreaza cu
celelalte ministere si organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritatile publice locale si cu alte organisme interesate.
Art. 5
In indeplinirea atributiilor sale, Ministerul Finantelor poate:
(1) sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii
obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii; sa ia masuri pentru
aplicarea sanctiunilor prevazute de lege in competenta ministerului;
(2) sa aprobe, in conditiile prevazute de lege, inlesniri, precum si
restituiri, compensari si amanari la plata impozitelor, taxelor si altor
varsaminte obligatorii la buget, precum si repunerea in termen a cererilor si
contestatiilor;
(3) sa dispuna plata, din conturile agentilor economici, a varsamintelor
obligatorii la buget, neachitate in termen, precum si a majorarilor pentru
intarzierea la plata a acestora;
(4) sa stabileasca orice alte masuri, in conditiile prevazute de lege.
Art. 6
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, institutiile
publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitia
Ministerului Finantelor, la cerere, datele si informatiile necesare realizarii
atributiilor sale.
Art. 7
(1) Conducerea Ministerului Finantelor se exercita de catre ministru.
Ministrul conduce intreaga activitate a ministerului si il reprezinta in
raporturile cu celelalte ministere, alte autoritati publice si organizatii din
tara, cu organisme similare din alte tari, precum si cu persoane juridice si
fizice.
Pe langa ministru functioneaza colegiul ministerului ca organ consultativ,
a carui competenta se aproba de ministrul finantelor.
In exercitarea conducerii ministerului, ministrul finantelor emite ordine,
norme si instructiuni, putand delega unele din aceste competente structurilor
din subordine.
Ordinele, normele si instructiunile emise de ministrul finantelor si de
structurile din subordine, care se refera la probleme financiare din sfera competentelor
de reglementare ale ministerului, se dau publicitatii in conditiile legii.
(2) Directia Generala a Vamilor si Garda financiara se subordoneaza
ministrului finantelor, iar secretarul de stat care coordoneaza domeniul
veniturilor statului este si sef al Comandamentului Garzii financiare.
(3) Ministerul Finantelor are structura organizatorica prevazuta in anexa
nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finantelor se pot organiza
servicii si birouri, precum ci colective temporare prevazute de art. 9 din
Legea nr. 40/1991, republicata.
Art. 8
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile aparatului propriu al
Ministerului Finantelor se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare, aprobat prin ordin al ministrului finantelor.
(2) Atributiile si sarcinile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin
al ministrului finantelor.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
Ministerului Finantelor se stabilesc prin fisa postului, intocmita pe baza
regulamentului de organizare si functionare, semnata de seful ierarhic si de
titular.
Art. 9
(1) Numarul maxim de posturi pentru Ministerul Finantelor este de 1.642,
exclusiv demnitarii.
(2) In numarul maxim de posturi prevazut la alin. (1) nu sunt incluse
posturile aferente activitatii de control financiar de stat si a Garzii
financiare, care, potrivit legii, se aproba de ministrul finantelor.
Art. 10
Unitatile din subordinea Ministerului Finantelor, numarul maxim de posturi
ale acestora, precum si regiile autonome din sistemul sau sunt cele prevazute
in anexa nr. 2.
Art. 11
Infiintarea si desfiintarea unitatilor subordonate Ministerului Finantelor,
obiectul de activitate al acestora, precum si structurile lor organizatorice se
aproba prin ordin al ministrului finantelor, in conditiile legii.
Art. 12
(1) Prefecturile, impreuna cu consiliile judetene, Consiliul local al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale, vor sprijini asigurarea spatiilor
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii unitatilor din teritoriu
subordonate Ministerului Finantelor.
(2) In localitatile in care unitatile teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor nu dispun de spatii corespunzatoare, consiliile locale vor sprijini
aceste unitati prin asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente in vederea
construirii de sedii proprii. Ministerul Finantelor va prevedea, in programul,
propriu de investitii, fonduri in vederea construirii unor astfel de obiective.
Art. 13
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor, cu modificarile ulterioare, cu exceptia anexei nr. 3 privind
autovehiculele de transport persoane si marfa din dotarea Ministerului
Finantelor si a unitatilor subordonate.
(2) Incadrarea in numarul de posturi aprobate se va incheia in termen de 45
de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
MINISTERUL FINANTELOR
Numarul maxim de posturi: 1642
(exclusiv demnitarii)
MINISTRU
- CONSILIERI
- COMITETUL INTERMINISTERIAL DE GARANTII SI CREDITE DE COMERT EXTERIOR
- PRESEDINTE*)
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA GENERALA A BUGETULUI DE STAT
- DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR INSTITUTIILOR PUBLICE SI DREPTURI SALARIALE
- DIRECTIA GENERALA EVALUAREA FINANTARII ACTIVITATILOR ECONOMICE
- DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR APARARII NATIONALE SI ORDINII PUBLICE
- DIRECTIA GENERALA PROGRAME INVESTITII PUBLICE SI EXPERTIZAREA
INVESTITIILOR PUBLICE
- DIRECTIA GENERALA CREANTE SI ANGAJAMENTE INTERNE SI EXTERNE ALE STATULUI
- DIRECTIA GENERALA DE CONTABILITATE PUBLICA SI TREZORERIE A STATULUI
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA GENERALA IMPOZITE DIRECTE
- DIRECTIA GENERALA IMPOZITE INDIRECTE
- DIRECTIA DE POLITICI FISCALE SI INFORMATIZARE A ADMINISTRATIEI FISCALE
- DIRECTIA DE PROCEDURI SI METODOLOGII FISCALE
- DIRECTIA GENERALA DE EVALUARE SI EXECUTARE SILITA A VENITURILOR STATULUI
- DIRECTIA GENERALA A CONTABILITATII
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA GENERALA A CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
- DIRECTIA GENERALA A REGIILOR AUTONOME SI PARTICIPATIILOR STATULUI
- DIRECTIA GENERALA A RELATIILOR FINANCIARE CU ORGANISME INTERNATIONALE
- DIRECTIA GENERALA A REGIMULUI VALUTAR
- AGENTIA VALORILOR MOBILIARE*)
- OFICIUL DE SUPRAVEGHERE A ACTIVITATII DE ASIGURARE SI REASIGURARE*
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA GENERALA SINTEZA, METODOLOGIE, DOCUMENTARE, ADMINISTRARE A
SISTEMULUI INFORMATIV
- DIRECTIA GENERALA DE POLITICA SI PROTECTIE A CONCURENTEI
- DIRECTIA GENERALA DE REGLEMENTARE SI ADMINISTRARE A MONOPOLURILOR
- DIRECTIA GENERALA A VAMILOR*)
- GARDA FINANCIARA
- INSPECTIA GENERALA PENTRU ACTIVITATEA INTERNA*
- DIRECTIA GENERALA ORGANIZARE, RESURSE UMANE SI SERVICII GENERALE
- DIRECTIA GENERALA JURIDICA SI CONTENCIOS
- DIRECTIA GENERALA DE STUDII ECONOMICO-FINANCIARE SI INFORMATICA
- DIRECTIA PRESA, RELATII CU PUBLICUL, PROTOCOL SI ADMINISTRATIV
- DIRECTIA GENERALA DE SOLUTIONARE A CONTESTATIILOR
------------------
*) Cu rang de secretar de stat.
*) Se organizeaza ca directia generala.
*) Functioneaza in structura aprobata prin Hotararile Guvernului nr.
630/1992 si nr. 32/1993.
ANEXA 2
UNITATILE
subordonate Ministerului Finantelor
Numarul
maxim de
posturi de
specialitate
I. Institutii publice finantate de la
bugetul de stat
1. Directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de
stat din judete si din municipiul
Bucuresti - servicii publice
descentralizate
In subordinea directiilor generale ale
finantelor publice si controlului
financiar de stat functioneaza:
administratiile financiare municipale,
ale sectoarelor municipiului Bucuresti
si sectorului agricol Ilfov,
circumscriptiile rurale 25.920
2. Unitatile vamale teritoriale,
coordonate de Directia Generala a
Vamilor 6.098
3. Centrul de Tehnologie a Informatiei
Financiare, coordonat de Directia
generala de studii
economico-financiare si informatica 227
4. Cabinetul medical. 6
II. Institutii publice finantate din
venituri extrabugetare
1. Revista "Finante, credite,
contabilitate", coordonata
de un secretar de stat desemnata de
ministrul finantelor. 8
III. Regii autonome
1. Regia Autonoma "Imprimeria nationala",
infiintata prin Hotararea Guvernului
nr. 596/1992.
2. Regia Autonoma a Loteriilor si
Pronosticurilor Sportive din Romania,
infiintata prin Hotararea Guvernului
nr. 130/1991, cu modificari ulterioare.
----------------------
NOTA:
a) In numarul de posturi de la pct. I nu sunt incluse:
- posturile aferente activitatii de control financiar de stat si a Garzii
financiare, care, potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991, se aproba de ministrul
finantelor;
- posturile de agent fiscal si operator de rol de la municipii, orase,
comune, care se stabilesc prin normativ aprobat de ministrul finantelor, in
functie de numarul de localitati (sate, comune, orase), dispersia geografica a
acestora si numarul pozitiilor de rol.
b) In numarul de posturi de specialitate prevazut in prezenta anexa nu sunt
cuprinse posturile de dactilograf si stenodactilograf, secretar-dactilograf,
functionar, sef depozit, magaziner, arhivar, portar, paznic, ingrijitor,
bufetier, manipulant bunuri, curier, muncitor si altele asemenea, care pot fi
de cel mult 15% din numarul de posturi de specialitate, care se repartizeaza pe
unitati cu aprobarea ministrului finantelor.
c) Acelasi procent de 15% se aplica si asupra numarului de posturi care se
aproba de ministrul finantelor in conditiile prevazute la lit. a) din nota la
prezenta anexa.