HOTARARE Nr. 5 din 12 ianuarie 2001
privind modificarea si completarea Regulamentului Camerei Deputatilor
ACT EMIS DE: ADUNAREA(CAMERA) DEPUTATILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 21 din 15 ianuarie 2001
In temeiul art. 61 alin. (1) si al art. 64 din Constitutia Romaniei, precum
si al art. 211 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat,
Camera Deputatilor adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Regulamentul Camerei Deputatilor, aprobat prin Hotararea Camerei
Deputatilor nr. 8/1994, republicat, cu modificarile ulterioare, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa litera d) a articolului 31 se introduce litera d^1) cu urmatorul
cuprins:
"d^1) convoaca Comitetul ordinii de zi, prezideaza lucrarile acestuia
si ii supune spre aprobare proiectele ordinii de zi si programului de lucru ale
Camerei;"
2. Dupa articolul 34 se introduc articolele 34^1 si 34^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 34^1
Comitetul ordinii de zi este alcatuit din liderii grupurilor parlamentare
sau din loctiitorii acestora si are urmatoarele atributii:
a) aproba ordinea de zi a sedintelor Camerei si programul de lucru al
acesteia, precum si modificarile sau completarile aduse ordinii de zi sau
programului aprobat;
b) organizeaza dezbaterile prin alocarea pentru fiecare grup parlamentar,
in functie de ponderea sa in numarul total al deputatilor, a timpului afectat
pentru luarile de cuvant in sedinta Camerei; alocarea timpului afectat dezbaterilor
este obligatorie la dezbaterile politice si facultativa la dezbaterile generale
asupra unui proiect de lege sau unei propuneri legislative;
c) poate include in ordinea de zi dezbaterea unui proiect de lege sau a
unei propuneri legislative la care termenul de depunere a raportului a fost
depasit.
Art. 34^2
Comitetul ordinii de zi hotaraste cu majoritatea rezultata din ponderea
votului fiecarui membru prezent. Ponderea este data de proportia grupului
parlamentar reprezentat de lider in numarul total al deputatilor. Presedintele
Camerei nu are drept de vot.
La lucrarile Comitetului ordinii de zi participa ca invitat reprezentantul
Guvernului si, daca este cazul, presedintele comisiei parlamentare care a
depasit termenul de depunere a raportului.
Comitetul ordinii de zi se intruneste, de regula, miercurea si lucreaza in
mod regulamentar in prezenta a cel putin jumatate din numarul liderilor
grupurilor parlamentare."
3. La articolul 46 se introduce un alineat final cu urmatorul cuprins:
"Deputatul care absenteaza de la lucrarile comisiei poate fi inlocuit
de un alt deputat din acelasi grup, pe baza imputernicirii scrise a liderului
grupului parlamentar."
4. Dupa articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1
In timpul sesiunii sedintele comisiilor parlamentare pot avea loc in
acelasi timp cu cele ale plenului Camerei, pe baza aprobarii date de Comitetul
ordinii de zi.
Prin exceptie de la prevederile alin. 1, este interzisa tinerea de sedinte
in comisii concomitent cu sedinta de vot organizata in acest scop, potrivit
ordinii de zi. De asemenea, lucrarile comisiei se suspenda de drept in cazul in
care presedintele Camerei solicita prezenta deputatilor la lucrarile in
plen."
5. Alineatul 3 al articolului 60 va avea urmatorul cuprins:
"Biroul permanent solutioneaza conflictele de competenta in termen de
cel mult 7 zile. Prevederile art. 59 alin. 2 se aplica in mod
corespunzator."
6. Articolul 65 se abroga.
7. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
Proiectul ordinii de zi si proiectul programului de lucru ale Camerei
Deputatilor pentru saptamana urmatoare se intocmesc de Biroul permanent.
Biroul permanent poate include in proiectul ordinii de zi dezbaterea unui
proiect de lege sau a unei propuneri legislative la care termenul de depunere a
raportului a fost depasit."
8. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
Ordinea de zi a Camerei Deputatilor cuprinde toate problemele care se supun
dezbaterii si adoptarii Camerei.
Proiectele de lege si propunerile legislative se inscriu in proiectul
ordinii de zi in termen de cel mult 7 zile de la primirea de catre Biroul
permanent a raportului comisiei sesizate in fond.
La intocmirea si adoptarea ordinii de zi, in domeniul legislativ, se va
asigura prioritate cererilor adresate de birourile comisiilor permanente,
dezbaterilor in procedura de urgenta, cererilor pentru adoptarea unei asemenea
proceduri si dezbaterii rapoartelor intocmite de comisiile de mediere.
Alte propuneri sau documente decat cele din domeniul legislativ se transmit
Biroului permanent, pentru a fi incluse in proiectul ordinii de zi, cu cel
putin doua zile inainte de sedinta Comitetului ordinii de zi, daca prin lege,
prin prezentul regulament sau prin hotarare a Camerei nu se prevede un termen
mai scurt.
Cererile Presedintelui Romaniei, rapoartele si declaratiile
primului-ministru se inscriu cu prioritate pe ordinea de zi."
9. Articolul 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
Programul de lucru al Camerei Deputatilor se stabileste in concordanta cu
ordinea de zi si poate cuprinde masuri pentru organizarea dezbaterilor
Camerei."
10. Articolul 81 se abroga.
11. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 82
Proiectul ordinii de zi si proiectul programului de lucru sunt saptamanale
si se aproba de Comitetul ordinii de zi pana la sfarsitul fiecarei saptamani de
lucru a Camerei."
12. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 83
Modificarea ordinii de zi sau a programului de lucru se aproba de Comitetul
ordinii de zi, la cererea Biroului permanent, in cazuri exceptionale."
13. Dupa articolul 83 se introduce articolul 83^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 83^1
Ordinea de zi si programul de lucru aprobate se transmit deputatilor si
grupurilor parlamentare pana in ultima zi de lucru a Camerei.
Prevederile alin. 1 se aplica in mod corespunzator si in caz de modificare
sau de completare a ordinii de zi ori a programului de lucru.
In prima sedinta a Camerei, dupa votul din Comitetul ordinii de zi, liderii
grupurilor parlamentare au dreptul sa prezinte Camerei pozitia grupului fata de
ordinea de zi si programul de lucru."
14. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
Toate proiectele si propunerile legislative se inregistreaza in ordinea
prezentarii lor. Ele se imprima si se distribuie deputatilor de indata."
15. Dupa articolul 85 se introduce articolul 85^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 85^1
Proiectele de lege sau propunerile legislative sunt aduse la cunostinta
Camerei de catre presedintele acesteia, prin anuntarea titlului, a
initiatorului, a comisiilor sesizate in fond si pentru avizare, precum si a
termenului de depunere a raportului."
16. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
Deputatii, grupurile parlamentare sau Guvernul au dreptul de a prezenta
amendamente la comisia sesizata in fond, pana la implinirea unui termen de 5
zile inainte de data stabilita pentru depunerea raportului. Daca termenul de
depunere a fost redus la 5 zile, termenul de depunere a amendamentelor este de
3 zile.
Pentru propunerile legislative elaborate de o comisie parlamentara
amendamentele se depun la acea comisie in termen de 5 zile de la anuntarea in plenul
Camerei Deputatilor. In aceeasi zi propunerea legislativa se comunica
Guvernului. Comisia este obligata sa intocmeasca in urmatoarele 5 zile un
raport asupra amendamentelor. Numai dupa implinirea acestui termen propunerea
legislativa poate fi inscrisa pe ordinea de zi si, daca este cazul, comunicata,
in forma sa definitiva, deputatilor si Guvernului.
Amendamentele se depun in scris, motivat si sub semnatura initiatorului, cu
precizarea, daca este cazul, a grupului parlamentar din care face parte.
Amendamentele Guvernului se depun numai sub semnatura unui membru al
Guvernului.
Data amendamentului este data inregistrarii sale la comisie. Aceasta va
tine o evidenta speciala a tuturor amendamentelor primite si, la cerere, va
elibera autorului o dovada ca a primit amendamentul.
Comisia sesizata in fond sau, dupa caz, comisia speciala se pronunta asupra
tuturor amendamentelor inregistrate, cu respectarea termenului prevazut la
alin. 1 sau 2. Numai in cazul in care considera necesar comisia va solicita si
avizul unei alte comisii.
Pentru a se putea pronunta comisia va transmite Guvernului amendamentele
care implica modificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale
de stat, potrivit art. 110 din Constitutie. Amendamentele la care, in termen de
5 zile de la primire, Guvernul nu se opune se considera acceptate. Raspunsul
Guvernului poate fi dat numai sub semnatura unui membru al acestuia.
Pentru amendamentele orale, prezentate in plen, cu respectarea art. 98
alin. 3, avizul comisiei se da tot oral de catre raportor, la solicitarea
presedintelui Camerei.
Este interzis presedintelui Camerei sa supuna dezbaterii sau votului un
amendament asupra caruia comisia nu s-a pronuntat, cu exceptia situatiei
prevazute la art. 34^1 lit. c)."
17. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96
Camera Deputatilor trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau a
propunerii legislative numai atunci cand in raportul comisiei sesizate in fond
exista amendamente admise sau respinse."
18. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 97
La discutarea articolelor la care s-au facut amendamente deputatii pot lua
cuvantul pentru a-si exprima punctul de vedere. De asemenea, pot lua cuvantul
reprezentantul Guvernului sau al initiatorului si raportorul comisiei sesizate
in fond.
Luarea de cuvant a unui deputat cu privire la un text ce urmeaza sa fie
supus votului Camerei Deputatilor are, de regula, durata de 5 minute. La
inceputul dezbaterii proiectului de lege sau a propunerii legislative se poate
stabili si alta durata a interventiei.
La inscrierea pentru a lua cuvantul in scopul dezbaterii unui proiect de
lege, unei propuneri legislative sau altui act, deputatii vor preciza daca sunt
pentru sau contra amendamentului sau prevederilor textului supus dezbaterii.
Autorii amendamentelor sau subamendamentelor se considera a fi contra textului
initial. Dupa luari de cuvant din partea grupurilor parlamentare care vor sa
intervina pot lua cuvantul initiatorul proiectului si raportorul comisiei
sesizate in fond. Fiecare grup parlamentar poate interveni printr-un singur
reprezentant.
Presedintele Camerei poate supune spre aprobare sistarea discutiilor la
articolul dezbatut."
19. Alineatul 3 al articolului 98 va avea urmatorul cuprins:
"In plenul Camerei se pot formula amendamente de corelare
tehnico-legislativa, gramaticale sau lingvistice."
20. Dupa alineatul 3 al articolului 98 se introduce alineatul 4 cu
urmatorul cuprins:
"In plenul Camerei Deputatilor nu pot fi depuse amendamente de
fond."
21. Alineatul 3 al articolului 100 va avea urmatorul cuprins:
"Se supun dezbaterii si votului Camerei numai articolele la care s-au
facut amendamente. Textele articolelor si amendamentelor se adopta cu votul majoritatii
deputatilor prezenti."
22. Dupa articolul 100 se introduc articolele 100^1 si 100^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 100^1
Proiectul de lege sau propunerea legislativa, in forma rezultata din
dezbaterea pe articole, se supune Camerei spre adoptare.
Votul final priveste ansamblul reglementarii. Camera poate hotari, la
propunerea presedintelui, ca votul final sa priveasca parti din ansamblul
reglementarii, in masura in care fiecare parte constituie o reglementare
unitara. In acest caz este obligatoriu ca toate partile astfel separate sa fie
supuse succesiv la vot, in aceeasi sedinta. Partea care nu a fost adoptata se
elimina din cuprinsul reglementarii.
Votul final poate avea loc intr-o sedinta consacrata acestui scop, in
ordinea definitivarii proiectelor de lege sau a propunerilor legislative, ca
urmare a dezbaterii pe articole. In cazul in care pana la data sedintei de vot,
stabilita prin ordinea de zi, dezbaterea pe articole nu s-a incheiat, votul
final se amana de drept.
Proiectul de lege sau propunerea legislativa la care nu s-au facut
amendamente pana la data sedintei de vot se supune direct votului final, dupa
prezentarea de catre initiator a expunerii de motive si de catre comisia
sesizata in fond a raportului, precum si dupa audierea punctelor de vedere ale
reprezentantilor grupurilor parlamentare.
Sedintele consacrate exclusiv votului final, prevazute in ordinea de zi, se
aduc din timp la cunostinta Camerei de catre presedintele acesteia, care va
preciza data si ora cand vor avea loc.
Art. 100^2
In cazul prevazut la art. 34^1 lit. c) dezbaterea se face potrivit
procedurii legislative obisnuite, luandu-se in discutie toate amendamentele
depuse la comisie in termenul prevazut de prezentul regulament."
23. Alineatul 2 al articolului 102 va avea urmatorul cuprins:
"Cererile Guvernului si propunerile Biroului permanent, ale grupurilor
parlamentare sau ale comisiilor permanente se supun aprobarii Comitetului
ordinii de zi."
24. Alineatul 3 al articolului 102 va avea urmatorul cuprins:
"Proiectele de lege referitoare la armonizarea legislatiei Romaniei cu
cea a Uniunii Europene si a Consiliului Europei si ordonantele emise de Guvern
in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie se supun de drept aprobarii Camerei
Deputatilor in procedura de urgenta."
25. Articolul 104 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 104
Biroul permanent, dupa primirea raportului comisiei sesizate in fond,
inscrie cu prioritate in proiectul ordinii de zi proiectul de lege sau propunerea
legislativa."
26. Articolul 105 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 105
La discutarea fiecarui articol la care s-au facut amendamente se aplica
prevederile art. 97. In timpul dezbaterilor nu pot fi prezentate
amendamente."
27. Alineatul 2 al articolului 106 va avea urmatorul cuprins:
"In situatia in care timpul prevazut la alin. 1 s-a epuizat dezbaterea
se incheie si presedintele Camerei supune votului fiecare amendament cuprins in
raportul comisiei sesizate in fond si fiecare articol amendat, dupa care se va
proceda la votarea finala a proiectului de lege sau a propunerii
legislative."
28. Dupa articolul 107 se introduce articolul 107^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 107^1
Orice amendament, alt text legislativ sau cerere ce urmeaza sa fie aprobata
se considera adoptata daca, la solicitarea presedintelui Camerei, nu exista
obiectie."
29. La articolul 121, dupa alineatul 1 se introduce un nou alineat, care
devine alineatul 2, cu urmatorul cuprins:
"Se supun la vot, potrivit procedurii de dezbatere pe articole a
legii, numai solutiile propuse de comisia de mediere care sunt diferite de cele
adoptate initial de Camera. In toate cazurile raportul comisiei de mediere se
aproba cu majoritatea de voturi necesara pentru adoptarea legii in forma
finala. Rapoartele comisiilor de mediere se aproba in sedintele consacrate
votului final asupra proiectelor de lege."
30. Articolul 126 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 126
Camera Deputatilor isi desfasoara activitatea in plen, in comisii si in
grupurile parlamentare, pe parcursul a 4 sau 5 zile consecutive din saptamana,
potrivit programului stabilit de Comitetul ordinii de zi. De regula, a 5-a zi
din saptamana este rezervata activitatii in circumscriptiile electorale in care
deputatii au fost alesi.
Cu aprobarea Comitetului ordinii de zi se vor putea tine sedinte si dupa un
alt program de lucru."
31. Alineatul 3 al articolului 127 se abroga.
32. Articolul 128 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 128
Camera Deputatilor adopta legi, hotarari si motiuni in prezenta majoritatii
deputatilor.
In cadrul procedurii legislative prevederile alin. 1 se aplica numai la
votul pentru adoptarea legii in ansamblul ei, precum si atunci cand, potrivit
prevederilor prezentului regulament, se supune la vot respingerea proiectului
de lege sau a propunerii legislative.
Verificarea intrunirii cvorumului se dispune numai la sedintele de vot
final de catre presedinte, imediat inaintea votarii, din proprie initiativa ori
la cererea liderului unui grup parlamentar.
In cazul in care cvorumul nu este intrunit, sedinta se suspenda, iar
presedintele va arata cand se reiau lucrarile. Reluarea lucrarilor se face si
prin derogare de la ordinea de zi aprobata, cu respectarea succesiunii
stabilite prin aceasta.
Presedintele Camerei Deputatilor poate dispune ca toti deputatii aflati in
sediul Camerei sa se prezinte la dezbatere sau la vot, sub sanctiunea
considerarii lor ca absenti, cu toate consecintele ce decurg din aceasta."
Art. 2
La proiectele de legi si la propunerile legislative aflate pe ordinea de zi
a Camerei Deputatilor din legislatura 1996 - 2000 si care nu au fost inscrise
pe ordinea de zi a sesiunii extraordinare din ianuarie 2001 deputatii au
dreptul sa faca amendamente la comisiile sesizate in fond, cu cel putin 6 zile
inaintea dezbaterii in plenul Camerei Deputatilor. Comisiile vor intocmi
rapoarte suplimentare.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare la data adoptarii ei.
Art. 4
Regulamentul Camerei Deputatilor, aprobat prin Hotararea Camerei
Deputatilor nr. 8/1994, republicat, modificat si completat prin hotararile
Camerei Deputatilor nr. 33/1996, nr. 41/1998, nr. 39/2000 si nr. 48/2000,
precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, va fi
republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor o
noua numerotare.
Aceasta hotarare a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 12
ianuarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU