HOTARARE Nr.
525 din 30 mai 2007
privind organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea
Achizitiilor Publice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 395 din 12 iunie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 6 alin. (1) şi al art. 9 alin. (3) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 74/2005 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale
pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 111/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, denumită în continuare A.N.R.M.A.P., se organizează şi
funcţionează ca instituţie publică, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului şi în coordonarea secretarului general al
Guvernului.
(2) Sediul A.N.R.M.A.P. este în municipiul Bucureşti.
Art. 2. - (1) In vederea realizării rolului său
fundamental privind formularea la nivel de concepţie, promovarea şi
implementarea politicii în domeniul achiziţiilor publice, precum şi pentru
asigurarea unei bune funcţionări a instituţiei, A.N.R.M.A.P. îndeplineşte
următoarele funcţii şi atribuţii principale:
a) elaborează planurile de acţiune în scopul
implementării strategiei şi politicilor de dezvoltare a sistemului achiziţiilor
publice;
b) elaborează şi propune spre aprobare Guvernului
proiecte de acte normative care au ca obiect reglementarea în domeniul
achiziţiilor publice, precum şi propune Guvernului modificarea actelor
normative care pot aduce atingere compatibilităţii/conformităţii cu legislaţia
comunitară în materie;
c) evaluează necesităţile de perfecţionare a cadrului
normativ în domeniu şi propune măsurile de remediere a deficienţelor constatate
în aplicarea acestuia;
d) avizează proiectele de acte normative din alte
domenii, care pot avea impact asupra activităţilor şi domeniului achiziţiilor
publice;
e) dezvoltă mecanismele de monitorizare a sistemului
de achiziţii publice şi monitorizează modul de atribuire a contractelor de
achiziţie publică;
f) prelucrează informaţiile colectate, constituie şi
dezvoltă baze de date şi elaborează statistici, sinteze şi rapoarte privind
sistemul de achiziţii publice;
g) realizează analize, studii şi evaluări privind
sistemul de achiziţii publice, propunând soluţii practice pentru perfecţionarea
şi dezvoltarea acestuia;
h) supraveghează modul de funcţionare a sistemului de
achiziţii publice şi de atribuire a contractelor de achiziţie publică,
dispunând, după caz, aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare
din domeniul achiziţiilor publice;
i) menţine legătura operaţională cu serviciile tehnice
specializate în domeniul achiziţiilor publice ale Comisiei Europene şi ale
celorlalte instituţii europene, precum şi cu instituţiile corespondente din statele membre, asigurând participarea la întrunirile
periodice, în cadrul comitetelor consultative, a
grupurilor de lucru în domeniul achiziţiilor publice organizate la nivelul
acestora;
j) menţine legătura comunicaţională şi operaţională cu
structurile specializate care au anumite competenţe în domeniul achiziţiilor
publice, consultându-se şi cooperând cu acestea, cu ministerele şi cu alte
organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu alte instituţii publice,
precum şi cu societatea civilă;
k) elaborează punctul de vedere la solicitările de
clarificare pe care autorităţile contractante/potenţialii ofertanţi le transmit
cu privire la modul de interpretare a prevederilor legislaţiei în domeniul
achiziţiilor publice;
l) acordă consiliere
metodologică autorităţilor contractante privind bunele practici în aplicarea
procedurilor de achiziţie publică;
m) elaborează şi publică documente standard, formulare
şi modele-cadru, ghiduri, manuale şi alte instrumente operaţionale pentru
aplicarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, precum
şi suporturi de curs şi alte materiale informative în domeniul achiziţiilor
publice;
n) avizează programa de pregătire şi perfecţionare
profesională în domeniul achiziţiilor publice;
o) avizează persoane fizice şi/sau juridice care
desfăşoară activităţi de perfecţionare şi pregătire profesională în domeniul
achiziţiilor publice;
p) atestă/certifică formatorii şi participanţii la
cursurile de pregătire şi perfecţionare profesională în domeniul achiziţiilor
publice;
q) organizează întâlniri periodice cu participanţii din
sistem şi cu alte organisme interesate pentru identificarea soluţiilor optime
de perfecţionare a sistemului achiziţiilor publice;
r) elaborează şi difuzează comunicate, informaţii de
interes public privind activitatea instituţiei şi funcţionarea sistemului de
achiziţii publice;
s) întocmeşte rapoarte periodice de activitate;
t) întocmeşte situaţiile financiare proprii, potrivit
legii;
u) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
acte normative pentru domeniul său de activitate, precum şi cele conferite
expres sau care decurg din acorduri internaţionale la care România este parte.
(2) Proiectele de acte normative, care pot avea impact
asupra activităţilor reglementate de legislaţia privind achiziţiile publice, se
supun spre adoptare Guvernului numai după obţinerea avizului din partea
A.N.R.M.A.P.
Art. 3. - (1) Asigurarea unui cadru legal coerent şi
armonizat cu acquis-ul comunitar în domeniul achiziţiilor publice, precum şi modificarea,
completarea şi urmărirea modului de punere în aplicare a acestuia sunt încredinţate
A.N.R.M.A.P., care este învestită să adopte măsuri, în condiţiile legii, pentru
a preveni, a stopa sau a remedia efectele produse de încălcarea prevederilor
legale în domeniu.
(2) Sancţiunile prevăzute de lege pentru eludarea sau
încălcarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice se aplică de
persoane din cadrul A.N.R.M.A.P., împuternicite prin ordin al preşedintelui
A.N.R.M.A.P.
(3) In vederea aplicării dispoziţiilor prevăzute la
alin. (2), metodologia de supraveghere de către A.N.R.M.A.P. a modului de
atribuire a contractelor de achiziţie publică se aprobă prin ordin al
preşedintelui A.N.R.M.A.P. şi se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 4. - (1) Preşedintele A.N.R.M.A.P., denumit în
continuare preşedinte, conduce întreaga activitate a instituţiei,
îndeplinind următoarele atribuţii principale:
a) organizează, coordonează şi controlează aplicarea
legilor, ordonanţelor şi hotărârilor Guvernului, a ordinelor şi instrucţiunilor
emise potrivit legii în domeniul achiziţiilor publice, cu respectarea limitelor
de autoritate şi a principiului autonomiei locale a instituţiilor publice şi a
operatorilor economici;
b) iniţiază şi avizează proiecte de lege, ordonanţe,
hotărâri ale Guvernului, care pot avea impact asupra activităţilor şi
domeniului achiziţiilor publice, în condiţiile stabilite prin metodologia
aprobată de Guvern;
c) acţionează pentru aplicarea strategiei proprii a
A.N.R.M.A.P., integrată celei de dezvoltare economico-socială a Guvernului;
d) emite ordine şi instrucţiuni, potrivit art. 5 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2005, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 111/2006;
e) fundamentează şi elaborează propuneri pentru
bugetul anual, pe care le înaintează Guvernului;
f) urmăreşte proiectarea şi realizarea investiţiilor
din cadrul A.N.R.M.A.P., în limita bugetului aprobat;
g) reprezintă interesele instituţiei şi ale statului
în raporturile cu terţe persoane fizice sau juridice din ţară şi din
străinătate, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la care România este
parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop;
h) iniţiază şi negociază, din împuternicirea
Guvernului, în condiţiile legii, încheierea de convenţii, acorduri şi alte
înţelegeri internaţionale sau propune întocmirea formelor de aderare la cele
existente;
i) contribuie la urmărirea şi controlul aplicării
convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte şi ia
măsuri pentru realizarea condiţiilor în vederea integrării în structurile
europene sau în alte organisme internaţionale;
j) coordonează şi urmăreşte elaborarea şi implementarea
de politici şi strategii în domeniul achiziţiilor publice;
k) avizează, în condiţiile legii, înfiinţarea
organismelor neguvernamentale şi cooperează cu acestea în realizarea scopului
pentru care au fost create;
l) colaborează cu instituţiile
de specialitate pentru formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a
personalului care îşi desfăşoară activitatea în domeniul achiziţiilor publice;
m) aprobă editarea publicaţiilor de specialitate de
informare;
n) participă la şedinţele Guvernului României, în
calitate de invitat;
o) alte atribuţii specifice stabilite prin acte
normative sau din împuternicirea Guvernului.
(2) Preşedintele are calitatea de ordonator terţiar
de credite.
(3) Preşedintele emite ordine de încadrare şi, după
caz, de numire, de modificare, de suspendare şi de încetare a raporturilor de
muncă, respectiv a raporturilor de serviciu, aprobă transferul şi aplică
sancţiunile disciplinare prevăzute de lege pentru personalul A.N.R.M.A.P.
(4) Preşedintele are dreptul de a delega competenţe
vicepreşedintelui, secretarului general şi direcţiilor din subordine.
Art. 5. - (1) Vicepreşedintele
coordonează activitatea de supraveghere şi monitorizare şi îndeplineşte şi alte
atribuţii delegate de către preşedinte.
(2) In absenţa preşedintelui, vicepreşedintele este
înlocuitorul de drept al acestuia.
Art. 6. - (1) Secretarul general coordonează activitatea economico-administrativă şi are următoarele
atribuţii principale:
a) monitorizează şi controlează elaborarea
situaţiilor financiare prevăzute de reglementările în vigoare;
b) asigură funcţionarea în bune condiţii a
compartimentelor şi activităţilor din cadrul A.N.R.M.A.P.;
c) colaborează cu compartimentele de specialitate din
cadrul Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii generali din
ministerele şi instituţiile aflate în subordinea Guvernului ori din cadrul
celorlalte instituţii ale statului, precum şi cu secretarii judeţelor şi cu
directorii generali de prefectură, în probleme de interes comun;
d) elaborează politicile de personal şi principiile
directoare pentru managementul de personal în concordanţă cu strategia de
dezvoltare a A.N.R.M.A.P.
(2) Secretarul general poate îndeplini şi alte
atribuţii prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a A.N.R.M.A.P.
ori încredinţate de preşedinte.
Art. 7. - (1) In cadrul A.N.R.M.A.P., în subordinea preşedintelui funcţionează următoarele structuri
organizatorice:
a) Direcţia generală politici şi reglementare;
b) Direcţia generală analize şi dezvoltare
operaţională;
c) Direcţia generală supraveghere, monitorizare şi
evaluare;
d) Direcţia economico-administrativă;
e) Cabinetul preşedintelui;
f) Departamentul strategii şi comunicare;
g) Compartimentul audit intern.
(2) Structura organizatorică prevăzută la alin. (1)
lit. c) se află în directa coordonare a vicepreşedintelui.
(3) Structura organizatorică
prevăzută la alin. (1) lit. d) se află în directa coordonare a secretarului general.
Art. 8. - (1) Numărul maxim de posturi din aparatul
A.N.R.M.A.P. este de 96, din care un post de consilier de afaceri europene.
(2) Numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (1) nu
include postul de preşedinte şi vicepreşedinte, şi nici posturile aferente
Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
Art. 9. - (1) In cadrul structurii organizatorice
prevăzute în anexa nr. 1, prin ordin al preşedintelui, se pot organiza
direcţii, servicii, birouri sau alte compartimente.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare,
structura personalului şi numărul salariaţilor pentru fiecare direcţie,
compartiment sau departament, precum şi atribuţiile şi responsabilităţile
acestora se stabilesc, potrivit legii, prin ordin al preşedintelui, în limita
numărului de posturi aprobate.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
individuale ale personalului din aparatul A.N.R.M.A.P. se stabilesc prin fişa
postului, pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare.
(4) In cadrul cabinetului preşedintelui se
încadrează, prin ordin al preşedintelui, personalul prevăzut de legislaţia în
vigoare.
(5) Departamentul de strategii şi comunicare
funcţionează ca direcţie şi se încadrează exclusiv, pe bază de concurs, cu
personalul contractual prevăzut de legislaţia în vigoare.
Art. 10. - (1) In aplicarea dispoziţiilor art. 9 alin.
(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2005, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 111/2006, salariile de bază ale personalului A.N.R.M.A.P. se
majorează cu până la 40%, conform criteriilor stabilite în anexa nr. 2.
(2) In sensul prevederilor de la alin. (1), cuantumul
drepturilor salariale individuale ca urmare a aplicării criteriilor de majorare
a salariilor de bază se stabileşte prin ordin al preşedintelui, în funcţie de
atribuţiile specifice şi în măsura în care se îndeplinesc condiţiile prevăzute.
Art. 11. - (1) In vederea îndeplinirii funcţiei de
reprezentare pe lângă instituţiile europene în ceea ce priveşte domeniul
achiziţiilor publice, preşedintele poate desemna, prin ordin, specialişti ai
instituţiei care se detaşează pe lângă Ministerul Afacerilor Externe şi îşi
desfăşoară activitatea în cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană.
(2) Sumele aferente necesare acoperirii cheltuielilor
activităţii personalului detaşat din cadrul A.N.R.M.A.P. se asigură din bugetul
A.N.R.M.A.P., în condiţiile art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 167/2003
privind structura şi încadrarea cu personal a Misiunii Permanente a României pe
lângă Uniunea Europeană, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) A.N.R.M.A.P. beneficiază, prin redistribuire de
la Cancelaria Primului-Ministru, de un post diplomatic în cadrul Reprezentanţei
Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană.
Art. 12. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital se asigură din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul
de stat prin Secretariatul General al Guvernului.
(2) Veniturile proprii se constituie din:
a) sume reprezentând contravaloarea atestatelor,
certificatelor, avizelor emise de A.N.R.M.A.P. în legătură cu derularea de
către instituţiile de formare profesională publice şi/sau private a unor
proiecte ori acţiuni de instruire şi/sau de perfecţionare profesională a
personalului implicat în activităţi specifice domeniului achiziţiilor publice;
b) sume provenite din publicarea de broşuri, cataloage
şi alte materiale informative în domeniul achiziţiilor publice;
c) sume obţinute ca urmare a
dezvoltării unor soluţii şi instrumente specifice care pot fi utilizate de
către autorităţile contractante în cadrul procedurilor de atribuire, în
condiţiile prevăzute de lege;
d) fonduri rambursabile/nerambursabile, cum ar fi, fără a se limita la acestea, fondurile comunitare şi/sau alte
fonduri acordate de către instituţiile financiare naţionale/internaţionale, în
condiţiile prevăzute de lege;
e) alte venituri ce se pot realiza în condiţiile
prevăzute de alte acte normative în vigoare.
Art. 13. - A.N.R.M.A.P. utilizează un parc propriu de
mijloace de transport, format din 8 autoturisme. Consumul lunar normat de
carburanţi se stabileşte potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 14. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 15. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 895/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 751 din 18 august 2005.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
punctul 11 al literei B din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 167/2003 privind
structura şi încadrarea cu personal a Misiunii Permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 24 februarie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică potrivit prevederilor art.
11 alin. (3) din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Corneliu Burada
Secretarul General al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Numărul maxim de posturi = 96, exclusiv preşedintele şi
vicepreşedintele, precum şi posturile aferente Consiliului Naţional de
Soluţionare a Contestaţiilor
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice
1) Se încadrează cu
personal contractual şi funcţionează ca direcţie.
ANEXA Nr. 2
CRITERIILE
de majorare a salariilor de bază pentru personalul
Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice
Nr. crt.
|
Denumirea criteriului
|
Cota de majorare a salariului de bază*)
(%)
|
1.
|
Natura si complexitatea/dificultatea activităţilor derulate în
cadrul A.N.R.M.A.P.1)
|
20
|
2.
|
Cerinţe de reprezentativitate ale postului2)
|
10
|
3.
|
Responsabilităţi specifice determinate de supravegherea modului
de atribuire a contractelor de achiziţie publică3)
|
10
|
*) Criteriile din prezenta anexă se cumulează în măsura
în care se îndeplinesc condiţiile aferente.
1) Acest criteriu se
aplică acelor persoane care, în conformitate cu atribuţiile specifice prevăzute
în fişa postului, desfăşoară activităţi cu un grad ridicat de
complexitate/dificultate, dat de natura specificului activităţii A.N.R.M.A.P.,
respectiv de: necesitatea utilizării şi culegerii informaţiilor privind
impactul dezvoltării şi implementării reglementărilor din domeniul achiziţiilor
publice în statele membre ale Uniunii Europene în îndeplinirea funcţiei de
reglementare; prelucrarea unui volum mare de informaţii ca urmare a implementării
adecvate a activităţii de suport tehnic şi de monitorizare; numărul ridicat al
deplasărilor în teritoriu ca urmare a necesităţii desfăşurării unor acţiuni
tematice; necesitatea de corelare a politicilor elaborate la nivelul
A.N.R.M.A.P. cu strategia de dezvoltare şi de comunicare internă/externă a
instituţiei şi de asigurare a legăturii comunicaţionale operative între
instituţiile cu anumite competenţe în domeniul achiziţiilor publice, precum şi
cu societatea civilă şi mass-media, în scopul transparentizării modului de
funcţionare a instituţiei şi a sistemului de achiziţii publice; numărul ridicat
şi varietatea problemelor întâlnite în practica agregată procesului de
atribuire a contractelor de achiziţie publică; necesitatea de asigurare a funcţionării
în bune condiţii a compartimentelor şi activităţilor din cadrul A.N.R.M.A.P.,
în scopul eficientizarii modului de funcţionare a instituţiei în cadrul
sistemului de achiziţii publice; cercetarea şi dezvoltarea bunelor practici în
domeniu, proces care implică o activitate conceptuală pe termen lung pentru
asigurarea unei bune funcţionări a sistemului de achiziţii publice; necesitatea
de susţinere a anumitor activităţi cu scopul îmbunătăţirii capacităţii de
implementare şi de aplicare a legislaţiei la nivelul autorităţilor
contractante, ca urmare a formulării de concluzii privind sistemul de
perfecţionare profesională în domeniu.
2) Acest criteriu se
aplică acelor persoane care, în conformitate cu atribuţiile specifice prevăzute
în fişa postului, răspund de stabilirea şi menţinerea relaţiilor directe cu
instituţiile Uniunii Europene şi cu reprezentanţele României în străinătate
pentru domeniul de activitate al A.N.R.M.A.P.
3) Acest criteriu se
aplică, în scopul responsabilizării actului de constatare şi de sancţionare a
faptelor prin care se încalcă sau se eludează prevederile legislaţiei în
vigoare în domeniul achiziţiilor publice, acelor persoane care, în conformitate
cu metodologia de supraveghere de către A.N.R.M.A.P. a modului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, participă la desfăşurarea procesului de
supraveghere.