HOTARARE Nr. 895 din 4 august 2005
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea
si Monitorizarea Achizitiilor Publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 18 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 6
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea
Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor
Publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea
Achizitiilor Publice, denumita in continuare ANRMAP, infiintata in baza
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii
Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, se
organizeaza si functioneaza ca institutie publica independenta, cu
personalitate juridica, organ de specialitate al administratiei publice
centrale, in subordinea Guvernului si in coordonarea directa a
primului-ministru.
(2) Sediul ANRMAP este in municipiul Bucuresti.
(3) ANRMAP preia drepturile si obligatiile Directiei de reglementare si
monitorizare a achizitiilor publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice
si ale Serviciului achizitii lucrari publice al Directiei generale achizitii in
lucrari publice si infrastructura rurala din cadrul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in domeniul reglementarii, monitorizarii
si controlului achizitiilor publice.
(4) Activitatea de suport tehnic pentru functia de monitorizare, prevazuta
la art. 3 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005, este
preluata de la Ministerul Finantelor Publice de catre ANRMAP incepand cu data
de 1 februarie 2006.
Art. 2
(1) In vederea indeplinirii rolului sau fundamental privind formularea la
nivel de conceptie, promovarea si implementarea politicii in domeniul
achizitiilor publice, ANRMAP elaboreaza si propune Guvernului Romaniei proiecte
de acte normative care au ca obiect reglementarea in domeniul achizitiilor
publice.
(2) In indeplinirea atributiilor sale ANRMAP se consulta si colaboreaza cu
ministerele, cu alte organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu alte
institutii publice, sindicate si patronate.
(3) Orice proiect de act normativ, care poate avea impact asupra
activitatilor reglementate de legislatia privind achizitiile publice, poate fi
supus spre adoptare Guvernului numai daca a fost avizat de ANRMAP.
Art. 3
(1) Asigurarea unui cadru legal coerent si armonizat cu acquis-ul comunitar
in domeniul achizitiilor publice, precum si modificarea, completarea si
urmarirea modului de punere in aplicare a acestuia sunt incredintate ANRMAP,
care este investita sa adopte masuri, in conditiile legii, pentru a preveni, a
stopa sau a remedia efectele produse de incalcarea prevederilor legale in
domeniu.
(2) In vederea indeplinirii atributiilor sale ANRMAP are dreptul de a
solicita autoritatilor contractante, in conditiile legii, informatii/documente
relevante pentru verificarea modului de atribuire a contractelor de achizitie
publica.
Art. 4
(1) Presedintele ANRMAP conduce intreaga activitate a institutiei.
(2) Presedintele are calitatea de ordonator de credite tertiar.
(3) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine si
instructiuni potrivit art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005.
(4) Vicepresedintele este inlocuitorul de drept al presedintelui in absenta
acestuia.
Art. 5
(1) Presedintele reprezinta ANRMAP in relatiile cu autoritatile si
institutiile publice, precum si cu persoanele fizice si juridice din tara si
din strainatate, inclusiv cu organismele si organizatiile internationale.
(2) Presedintele reprezinta ANRMAP ca persoana juridica si o angajeaza
patrimonial, prin semnatura sa, in raporturile cu tertii.
(3) Presedintele emite ordine de numire si de incetare a raporturilor de
serviciu, aproba transferul si aplica sanctiunile disciplinare prevazute de
lege pentru personalul angajat al ANRMAP.
(4) Presedintele are dreptul de a delega competente vicepresedintelui,
secretarului general sau directiilor din subordine.
Art. 6
(1) Structura organizatorica a ANRMAP este prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
(2) In cazul structurii organizatorice, prin ordin al presedintelui se pot
organiza servicii, birouri sau alte compartimente.
(3) Structura personalului si numarul salariatilor, pentru fiecare directie
sau compartiment, precum si drepturile si obligatiile acestora se stabilesc, in
conditiile legii, prin ordin al presedintelui.
(4) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
aparatul ANRMAP se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentelor de
organizare si functionare ale fiecarei directii, aprobate prin ordin al
presedintelui.
Art. 7
(1) Numarul maxim de posturi pentru aparatul ANRMAP este de 125, exclusiv
presedintele si vicepresedintele.
(2) Personalul compartimentelor din Ministerul Finantelor Publice si din
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prevazute la art. 1
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005, se transfera la
ANRMAP, cu acordul scris al acesteia, in conditiile legii.
Art. 8
(1) In cadrul ANRMAP functioneaza urmatoarele directii:
a) Directia generala de politici si reglementare;
b) Directia generala de dezvoltare operationala si monitorizare, care
cuprinde Directia de consultanta si instruire si Directia de monitorizare;
c) Directia generala de control;
d) Directia administrativa.
(2) In subordinea presedintelui ANRMAP functioneaza compartimentul de audit
public intern.
Art. 9
Directia generala de politici si reglementare are urmatoarele atributii
principale:
a) elaboreaza legislatia-cadru in domeniul achizitiilor publice;
b) elaboreaza normele de aplicare a legislatiei-cadru in domeniul
achizitiilor publice;
c) evalueaza necesitatile de perfectionare a cadrului normativ in domeniu
si propune masuri de remediere a deficientelor constatate in functionarea
sistemului de achizitii publice;
d) initiaza si organizeaza intalniri periodice cu participantii din sistem
si cu alte organisme interesate pentru identificarea solutiilor optime de
perfectionare a cadrului de reglementare;
e) emite aviz la proiectele de acte normative, din alte domenii, care pot
avea impact asupra activitatilor in domeniul achizitiilor publice, si propune
modificarea celor care pot afecta respectarea acquis-ului comunitar in materie
de achizitii publice;
f) mentine contactul cu serviciile tehnice specializate in domeniul
achizitiilor publice ale Comisiei Europene si cu institutiile corespondente din
statele membre;
g) asigura participarea si sprijina activitatea comisiilor sau delegatiilor
sectoriale constituite pentru indeplinirea angajamentelor asumate fata de
Uniunea Europeana ori in cadrul altor acorduri care vizeaza achizitiile
publice;
h) asigura participarea in cadrul comitetelor consultative si grupurilor de
lucru in domeniul achizitiilor publice, organizate la nivelul Comisiei
Europene;
i) elaboreaza punctul de vedere la solicitarile de clarificare pe care
autoritatile contractante/potentialii ofertanti le transmit cu privire la modul
de interpretare si aplicare a prevederilor legislatiei in domeniul achizitiilor
publice;
j) elaboreaza puncte de vedere privind contestatiile primite de
autoritatile contractante.
Art. 10
Directia generala de dezvoltare operationala si monitorizare are
urmatoarele atributii principale:
A. prin Directia de consultanta si instruire:
a) acorda consultanta de specialitate autoritatilor contractante privind
bunele practici in aplicarea procedurilor de achizitie publica;
b) elaboreaza documente standard, ghiduri si alte instrumente operationale
pentru aplicarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica;
c) initiaza si/sau participa la proiecte ori actiuni de instruire a personalului
implicat in activitati specifice achizitiilor publice la nivelul autoritatilor
contractante;
d) realizeaza studii si propune solutii practice pentru dezvoltarea
sistemului de achizitii publice;
B. prin Directia de monitorizare:
a) coordoneaza mecanismul de monitorizare a atribuirii contractelor de
achizitie publica in baza informatiilor transmise de autoritatile contractante;
b) prelucreaza informatiile colectate, constituie baze de date relevante si
elaboreaza statistici, sinteze si rapoarte referitoare la functionarea
sistemului achizitiilor publice;
c) gestioneaza pagina web a ANRMAP;
d) analizeaza modul de functionare a sistemului de achizitii publice.
Art. 11
(1) Directia generala de control functioneaza in subordinea
vicepresedintelui ANRMAP si efectueaza controlul:
a) in mod obligatoriu pentru orice contract de lucrari a carui valoare este
mai mare decat echivalentul in lei a 5.000.000 euro, respectiv pentru orice
contract de furnizare sau de servicii a carui valoare este mai mare decat
echivalentul in lei a 1.000.000 euro;
b) pentru achizitiile a caror valoare este mai mica decat plafoanele
valorice prevazute la lit. a), ca urmare a primirii unor sesizari sau
informatii referitoare la posibile incalcari ale legislatiei in domeniul
achizitiilor publice.
(2) In efectuarea controlului, Directia generala de control are urmatoarele
atributii principale:
a) verifica si avizeaza anunturile de intentie, de participare si de
atribuire;
b) verifica conformitatea documentatiei de atribuire a contractelor de
achizitie publica cu legislatia aplicabila;
c) desemneaza observatori care vor participa pe langa comisiile de evaluare
a ofertelor, fara a fi remunerati de catre autoritatile contractante;
d) verifica rapoartele de evaluare;
e) emite acordul pentru incheierea contractului de achizitie publica in
cazul in care controlul efectuat nu a evidentiat incalcari sau eludari ale
legislatiei in domeniul achizitiilor publice. In caz contrar, impune masuri
corective.
(3) Sanctiunile prevazute de lege pentru eludarea sau incalcarea
prevederilor legislative in domeniul atribuirii contractelor de achizitie
publica se aplica de persoane anume imputernicite prin ordin al presedintelui,
din cadrul Directiei generale de control.
Art. 12
Directia administrativa functioneaza in subordinea secretarului general al
ANRMAP si are urmatoarele atributii principale:
a) asigura, in conditiile legii, fundamentarea si elaborarea proiectului de
buget privind veniturile si cheltuielile ANRMAP si urmareste executia acestuia;
b) intocmeste darile de seama contabile, potrivit legii;
c) analizeaza si urmareste cheltuirea eficienta a fondurilor ANRMAP;
d) asigura aplicarea prevederilor legale cu privire la selectionarea,
angajarea si salarizarea personalului;
e) pastreaza si completeaza carnetele de munca;
f) intocmeste documentele si indeplineste activitatile necesare pentru
angajari, transferari si pentru incetarea raporturilor de munca;
g) asigura achizitionarea, potrivit prevederilor legale, a produselor,
serviciilor si/sau lucrarilor necesare derularii activitatii ANRMAP;
h) asigura gestionarea si administrarea mijloacelor fixe, a obiectelor de
inventar si a altor materiale;
i) exercita controlul financiar preventiv asupra operatiunilor prin care se
nasc, se sting sau se modifica raporturi patrimoniale ale ANRMAP.
Art. 13
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital se asigura din venituri
proprii si din subventii acordate de la bugetul de stat prin Cancelaria
Primului-Ministru.
(2) Veniturile proprii se pot constitui din:
a) sume obtinute ca urmare a activitatilor de consiliere metodologica si a
actiunilor de instruire a personalului implicat in activitati specifice
achizitiilor publice;
b) sume provenite din publicarea de brosuri, cataloage si alte materiale
informative in domeniul achizitiilor publice;
c) fonduri nerambursabile;
d) alte venituri ce se pot realiza in conditiile legii.
(3) Sumele provenite din sursele prevazute la alin. (2) si ramase
neutilizate la sfarsitul exercitiului bugetar se reporteaza in anul urmator, in
conditiile legii.
Art. 14
ANRMAP utilizeaza un parc propriu de mijloace de transport format din 8
autoturisme. Consumul lunar normat de carburanti se stabileste potrivit
dispozitiilor legale in vigoare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
Ministrul delegat pentru lucrari publice
si amenajarea teritoriului,
Laszlo Borbely
ANEXA 1
Numar maxim de posturi = 125,
exclusiv presedintele si vicepresedintele
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor
Publice
____________
| PRESEDINTE |
|____________|
________________ | ________________________
| VICEPRESEDINTE |________________|_________________| Compartimentul de |
|________________| | | de audit public intern |
| | |________________________|
| | __________________
| |_______________________| SECRETAR GENERAL |
| _________|_____________ |__________________|
| | | |
________|___ ________|__________ _________|_________ _______|_______
| Directia | | Directia generala | | Directia generala | | Directia |
| generala | | de politici si | | de dezvoltare | | administrativa|
| de control | | reglementare | | operationala si | |_______________|
|____________| |___________________| | monitorizare |
|___________________|
__________|_________
______|_________ _____|________
| Directia de | | Directia de |
| consultanta si | | monitorizare |
| instruire | |______________|
|________________|