HOTARARE Nr. 534 din 30 mai 2002
pentru aprobarea Strategiei privind reabilitarea si reorganizarea sistemului de
asistenta medicala spitaliceasca de specialitate in obstetrica-ginecologie si
neonatologie din Romania, pe perioada 2002 - 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 396 din 10 iunie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia privind reabilitarea si reorganizarea sistemului de
asistenta medicala spitaliceasca de specialitate in obstetrica-ginecologie si
neonatologie din Romania, pe perioada 2002 - 2004, prevazuta in anexele nr. 1 -
4 care fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Administratiei Publice si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei vor aduce la indeplinire strategia prevazuta la art. 1.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
ANEXA 1
PRINCIPII SI CRITERII
de reabilitare si reorganizare in sistem regional a asistentei medicale de
specialitate si de ierarhizare a competentelor profesionale ale unitatilor de
specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie
I. Principii de reabilitare si reorganizare a asistentei medicale
spitalicesti de specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie:
a) imbunatatirea accesului populatiei la servicii de asistenta de
specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie, in special al femeilor
gravide neasigurate;
b) ridicarea standardelor de calitate ale serviciilor de asistenta de
specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie, asigurate populatiei;
c) asigurarea asistentei medicale de specialitate obstetrica-ginecologie si
neonatologie in functie de riscul si de specificul prezentat, prin regionalizarea
asistentei de specialitate;
d) asigurarea de servicii sociale in maternitati si a unei mai bune
legaturi cu serviciile de protectie sociala de la nivel local pentru
eficientizarea preventiei fenomenului de abandon al copiilor nou-nascuti;
e) reorganizarea sistemului de asistenta materna si neonatala in
conformitate cu standardele Uniunii Europene si raportat la structura actuala
si de perspectiva a populatiei Romaniei (in special a celei de varsta fertila)
si a morbiditatii specifice;
f) corelarea procesului de reabilitare si reorganizare a asistentei
obstetricale cu programul de reabilitare a asistentei neonatologice, desfasurat
de Ministerul Sanatatii si Familiei in colaborare cu Guvernul Confederatiei
Elvetiene;
g) cresterea implicarii administratiei publice locale si a comunitatilor
locale pentru imbunatatirea conditiilor de acordare a asistentei medicale de
specialitate.
II. Criterii de reorganizare in sistem regional a asistentei medicale de
specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie:
a) asigurarea asistentei medicale spitalicesti pentru femeia gravida si
nou-nascut in functie de riscul prezentat, prin regionalizarea ingrijirilor
medicale si stabilirea locului nasterii, in functie de capacitatea unitatii
medicale de a rezolva patologia prezentata de mama si nou-nascut;
b) reorganizarea unitatilor de specialitate obstetrica-ginecologie si
neonatologie pe trei niveluri de competenta, dupa cum urmeaza:
1. nivelul I, care asigura asistenta medicala a femeii gravide si
nou-nascutului sanatos, precum si asistenta medicala ginecologica de baza
(patologie nechirurgicala, patologie chirurgicala neoncologica si urgente);
aceste centre nu asigura servicii de garda dupa programul obisnuit de lucru;
2. nivelul II, care asigura asistenta medicala a femeii gravide si
nou-nascutului cu un anumit grad moderat de risc, precum si asistenta medicala
ginecologica in cazuri mai complexe (patologie oncologica); aceste centre
asigura servicii de garda dupa programul obisnuit de lucru si au capacitatea de
a efectua interventii chirurgicale de urgenta si in timpul garzii;
3. nivelul III, care asigura asistenta medicala a femeii gravide si
nou-nascutului cu un risc crescut; aceste centre au capacitatea de a rezolva
intreaga gama de patologie specifica si asigura servicii de garda complexe dupa
programul obisnuit de lucru;
c) infiintarea unor centre de excelenta pentru domenii de supraspecialitate
bine definite (diagnostic prenatal, perinatologie, oncoginecologie, fertilizare
in vitro si tratamentul sterilitatii, sarcina cu patologie infectioasa);
d) dispecerizarea fluxului de pacienti spre cele trei niveluri de
competenta potrivit specificului fiecarui caz, pe baza principiului accesului
gravidei si nou-nascutului la cele mai potrivite ingrijiri medicale;
e) definirea in zone geografice, grupate in jurul unor centre de nivel III,
a regiunilor care corespund urmatoarelor criterii:
1. 15.000 - 20.000 de nasteri inregistrate per regiune;
2. durata de maximum doua ore a transportului gravidei sau nou-nascutului
pana la centrul de nivel III;
f) transportul in utero ca mod prioritar de transport, catre centrul
regional de nivel III;
g) transportul dupa nastere al nou-nascutilor care necesita ingrijiri in
centre de nivel III de catre unitati de transport neonatal specializat.
III. Criterii de ierarhizare pe trei niveluri a competentelor profesionale
ale unitatilor de specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie
Ministerul Sanatatii si Familiei va elabora criteriile specifice pentru
evaluarea si incadrarea pe trei niveluri a competentelor profesionale ale
maternitatilor, criterii care vor fi aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei. Definitia nivelurilor va lua in considerare:
a) competentele pentru:
- ginecologie;
- obstetrica;
- neonatologie;
b) dotarea minima obligatorie;
c) organizarea, spatiul, circuitele;
d) facilitatile de comunicare si transport;
e) personalul:
- de baza;
- pentru asigurarea permanentelor;
f) instruirea profesionala, performante profesionale, competenta
manageriala.
Ca prioritate, din cele 261 de maternitati (dintre care 44 sunt la nivel
comunal, 109 la nivel orasenesc, 87 la nivel municipal/judetean si 21 la nivel
universitar) se reabiliteaza si se reorganizeaza ca centre de nivel III
urmatoarele 18 maternitati:
________________________________________________________________________________
Centru de nivel III Regiunea
________________________________________________________________________________
Bacau Spital de obstetrica-ginecologie (cladire Bacau, Vrancea
separata)
Brasov Spital de obstetrica-ginecologie (cladire Brasov, Covasna
separata)
Cluj-Napoca Sectie de obstetrica-ginecologie in spital Cluj,
Bistrita-Nasaud,
general (cladire separata) Maramures, Salaj
Constanta Sectie de obstetrica-ginecologie in spital Constanta, Tulcea
general (cladire comuna)
Craiova Sectie de obstetrica-ginecologie in spital Dolj, Gorj, Olt,
general (cladire comuna) Mehedinti, Valcea
Iasi Spital de obstetrica-ginecologie (cladire Iasi, Neamt, Vaslui
separata)
Oradea Spital de obstetrica-ginecologie (cladire Bihor, Satu Mare
separata)
Galati Sectie de obstetrica-ginecologie (cladire Galati, Braila
separata)
Sibiu Sectie de obstetrica-ginecologie in spital Sibiu, Alba
general (cladire comuna)
Suceava Sectie de obstetrica-ginecologie in spital Suceava, Botosani
general (cladire comuna)
Targu Mures Sectie de obstetrica-ginecologie in spital Mures, Harghita
general (cladire comuna)
Timisoara Spital de obstetrica-ginecologie (cladire Timis, Arad, Caras-
separata) Severin, Hunedoara
Bucuresti 2 spitale de obstetrica-ginecologie Arges, Buzau,
(7 (cladire separata), 5 sectii de obstetrica- Calarasi,
maternitati) ginecologie in spitale generale (2 in Dambovita, Giurgiu,
cladire comuna si 3 in cladire separata) Ialomita, Ilfov,
Prahova, Teleorman
________________________________________________________________________________
Toate maternitatile vor trebui sa ofere ingrijire integrata nou-nascutilor
sanatosi dupa sistemul "rooming-in", care favorizeaza alimentarea
precoce la san.
In cadrul centrelor regionale de nivel III se vor constitui unitati de
terapie intensiva neonatala ca sectii de sine statatoare care vor asigura
ingrijiri specifice de lunga durata celor mai dificile cazuri din regiune si
care vor avea in compunere unitati de transport neonatal specializat.
Toate sectiile de obstetrica-ginecologie vor asigura servicii de
intrerupere a sarcinii in conditii de siguranta si calitate, incluzand servicii
de consiliere si oferire de contraceptive dupa avort. Pretul acestor servicii
nu va putea depasi un plafon maximal stabilit de Ministerul Sanatatii si
Familiei pentru a se evita limitarea accesului femeilor la aceste servicii si
recurgerea la avort ilegal.
ANEXA 2
Modalitatea de evaluare a situatiei actuale
I. Ministerul Sanatatii si Familiei va elabora un sistem de evaluare a
tuturor sectiilor de obstetrica-ginecologie si neonatologie din tara, urmarind:
a) organizarea sectiilor, spatiilor, circuitelor;
b) infrastructura;
c) personalul;
d) dotarea cu echipamente;
e) indicatorii de functionare;
f) contextul local (medical, demografic, economic, geografic etc.).
II. Evaluarea sectiilor de obstetrica-ginecologie si neonatologie se va
efectua in fiecare judet de catre echipe formate din 5 persoane:
a) directorul pe probleme de reforma din cadrul directiei de sanatate
publica;
b) inspectorul cu asistenta familiala si sociala din cadrul directiei de
sanatate publica;
c) un epidemiolog desemnat de inspectorul sanitar sef si de directorul pe
probleme de supraveghere din cadrul directiei de sanatate publica;
d) medicul responsabil de asistenta obstetricala si ginecologica pe judet;
e) un reprezentant al colegiului judetean al medicilor.
III. Instrumentele de evaluare vor fi redactate de catre un colectiv mixt
de specialisti reprezentand Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului,
Institutul de Management al Serviciilor de Sanatate si comisiile de
obstetrica-ginecologie si neonatologie ale Ministerului Sanatatii si Familei.
IV. Comisiile se vor deplasa pe teren la nivelul fiecarei sectii si vor
urmari parametrii de mai sus, facand propuneri concrete pentru fiecare unitate.
Comisiile vor argumenta in fiecare caz propunerile facute. Evaluarea va include
si estimarea costurilor necesare reabilitarii sau reorganizarii fiecarei
sectii, defalcate pe capitole de infrastructura, dotare cu echipament, personal
etc.
Termenul de incheiere a evaluarii tuturor sectiilor de catre comisii este 1
iunie 2002.
V. Propunerile comisiilor de evaluare vor fi analizate la nivelul
Ministerului Sanatatii si Familiei de catre o comisie unica, urmand sa se ia
deciziile care se impun de la caz la caz, respectiv incadrarea fiecarei unitati
in unul dintre nivelurile I - III sau reorganizarea unitatii in alt profil.
Termenul de incheiere a analizei la nivelul Ministerului Sanatatii si
Familiei si de luare a deciziilor specifice referitoare la incadrarea
unitatilor este 1 august 2002.
ANEXA 3
Modalitatea de reabilitare si reorganizare
I. Ministerul Sanatatii si Familiei va analiza rezultatele evaluarii prin
prisma necesarului de acoperire a teritoriului cu asistenta medicala de
specialitate si va elabora un plan national de reabilitare si reorganizare, cu
actiuni ierarhizate in functie de prioritati si esalonate in timp.
Termenul de finalizare a planului de reabilitare este 1 octombrie 2002.
II. De asemenea, Ministerul Sanatatii si Familiei va evalua costurile
efective pe care le necesita actiunile planului de reabilitare si reorganizare
si va include aceste sume in proiectul bugetului de stat pe anul 2003 si apoi
pe anul 2004.
Termenul de finalizare a estimarilor financiare legate de planul de reabilitare
este 1 octombrie 2002.
III. Implementarea programului de reabilitare si reorganizare se va face in
patru etape:
a) etapa I - reabilitarea si reorganizarea administrativa si
infrastructurala a unitatilor sanitare de nivel III (in perioada 1 octombrie
2002 - 31 decembrie 2003);
b) etapa II - reabilitarea si reorganizarea administrativa si
infrastructurala a unitatilor sanitare de nivel II si I (in perioada 1
octombrie 2002 - 31 decembrie 2004);
c) etapa III - dotarea cu echipament a unitatilor sanitare (in perioada 1
februarie 2003 - 31 decembrie 2004);
d) etapa IV - dotarea cu echipament a centrelor de excelenta (in perioada 1
februarie 2003 - 31 decembrie 2004).
ANEXA 4
Acreditarea, monitorizarea si reevaluarea periodica a competentelor si
calitatii actului medical
I. Ministerul Sanatatii si Familiei va constitui o comisie nationala de
evaluare, acreditare si reevaluare a unitatilor spitalicesti de
obstetrica-ginecologie si neonatologie, compusa din reprezentanti ai Ministerului
Sanatatii si Familiei, ai comisiilor de obstetrica-ginecologie si neonatologie
ale Ministerului Sanatatii si Familiei si ai Colegiului Medicilor din Romania.
Comisia va avea urmatoarele atributii:
a) elaborarea unui sistem de monitorizare si control al unitatilor sanitare
specializate de obstetrica-ginecologie si neonatologie;
b) elaborarea unei metodologii de evaluare, acreditare si reevaluare;
c) analizarea reevaluarilor periodice (la 2 ani) ale unitatilor de
specialitate;
d) propuneri pentru schimbarea acreditarii si incadrarii unitatilor;
e) evaluarea centrelor candidate pentru nominalizare ca centre de
excelenta;
f) propuneri pentru nominalizarea centrelor de excelenta;
g) controlul calitatii actului medical desfasurat in maternitati;
h) propunerea masurilor de corectare a aspectelor necorespunzatoare ale
asistentei de specialitate din maternitati.
II. In vederea monitorizarii activitatilor si calitatii asistentei medicale
se va dezvolta si se va implementa pana la sfarsitul programului de reabilitare
si reorganizare un sistem de informatie pentru management, unitar la nivelul
maternitatilor.