HOTARARE Nr. 538 din 7 iunie 2001
privind aprobarea Normelor metodologice pentru finantarea invatamantului
preuniversitar de stat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 19 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. XIII
alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2001 privind
reglementarea unor probleme financiare si ale art. 31 alin. (2) din Legea
bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru finantarea invatamantului
preuniversitar de stat, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Normele metodologice nr.
9.606/1/5.607-17.255/2000 pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 138/1999 privind finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de
stat, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 15
iunie 2000, isi inceteaza aplicabilitatea.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru finantarea invatamantului preuniversitar de stat
I. Dispozitii generale
Art. 1
Incepand cu anul 2001 cheltuielile privind finantarea institutiilor de
invatamant preuniversitar de stat se asigura din bugetele locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale in a caror raza acestea isi desfasoara activitatea,
cu exceptia cheltuielilor suportate de la bugetul de stat.
Art. 2
(1) Din bugetul de stat se finanteaza in continuare, prin Ministerul
Educatiei si Cercetarii, in conformitate cu prevederile legale, cheltuielile
privind:
a) componenta locala aferenta proiectelor de reforma aflate in derulare la
data de 31 decembrie 2000, cofinantate de Guvernul Romaniei si de organismele
financiare internationale, precum si rambursarile de credite externe, platile
de dobanzi si comisioane la creditele externe aferente proiectelor respective;
b) bursele pentru elevii din Republica Moldova, precum si bursele pentru
elevii straini si etnicii romani din afara granitelor tarii;
c) organizarea examenelor, concursurilor si olimpiadelor nationale;
d) perfectionarea pregatirii profesionale a cadrelor didactice (cazare,
masa, transport, drepturi salariale si cheltuieli ocazionate de desfasurarea
activitatilor de perfectionare);
e) cluburile, taberele, palatele copiilor, casele corpului didactic si
inspectoratele scolare.
(2) Finantarea unitatilor, institutiilor si activitatilor prevazute la
alin. (1) nu face obiectul prezentelor norme metodologice.
Art. 3
Facilitatile acordate elevilor privind transportul pe calea ferata si cu
metroul se finanteaza prin bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
Art. 4
Autoritatile administratiei publice locale si judetene, conducerile
inspectoratelor scolare judetene si ale institutiilor de invatamant
preuniversitar de stat sunt obligate sa dispuna masurile necesare ca finantarea
cheltuielilor cu pregatirea scolara in cursul unui exercitiu financiar sa se
efectueze in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/2001,
legilor anuale ale bugetului de stat si in conformitate cu principiile inscrise
in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 5
Fiecare institutie de invatamant preuniversitar de stat are obligatia sa
isi desfasoare activitatea pe baza bugetului propriu, aprobat in conditiile
Legii nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Legii nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu
modificarile si completarile ulterioare, si cu respectarea dispozitiilor legale
privind angajarea si utilizarea fondurilor publice.
Art. 6
In cazul institutiilor de invatamant special de stat cheltuielile curente
si de capital sunt finantate din bugetul consiliului judetean si nu fac
obiectul prezentelor norme metodologice.
Art. 7
(1) Organizarea evidentei contabile sintetice si analitice si executia
bugetara a fiecarei institutii de invatamant preuniversitar de stat cu
personalitate juridica se vor realiza, dupa caz, prin compartimentele
financiar-contabile proprii, compartimentele financiar-contabile ale unitatilor
administrativ-teritoriale in a caror raza isi desfasoara activitatea sau prin
compartimentele financiar-contabile ale altor institutii de invatamant
preuniversitar de stat din aceeasi unitate administrativ-teritoriala.
(2) Arondarea institutiei de invatamant preuniversitar de stat care nu are
compartiment financiar-contabil propriu, pe langa unitatea
administrativ-teritoriala sau institutia de invatamant preuniversitar de stat
care are compartiment financiar-contabil, se va face pe baza propunerii
inspectoratului scolar judetean si se aproba prin hotarare a consiliului local.
II. Elaborarea si aprobarea bugetului institutiilor de invatamant
preuniversitar de stat
Structura bugetului
Art. 8
(1) Fiecare institutie de invatamant preuniversitar de stat are obligatia
sa isi intocmeasca bugetul propriu.
Bugetul se intocmeste de catre fiecare institutie de invatamant
preuniversitar de stat cu personalitate juridica. In bugetul institutiilor de
invatamant preuniversitar de stat cu personalitate juridica din mediul rural se
includ si creditele bugetare pentru scolile fara personalitate juridica din
aceeasi unitate administrativ-teritoriala (scolile care au organizate numai
clasele I - IV).
(2) In cazul institutiilor de invatamant preuniversitar de stat arondate la
alte institutii de invatamant sau la unitati administrativ-teritoriale bugetele
se intocmesc de catre conducerile acestora impreuna cu conducerea institutiei
la care sunt arondate, distinct, pentru fiecare institutie de invatamant
preuniversitar de stat.
Art. 9
(1) Bugetul institutiei de invatamant preuniversitar de stat se
fundamenteaza pe baza:
a) finantarii proportionale cu numarul de elevi sau prescolari, pentru
cheltuieli de personal, manuale scolare si burse;
b) finantarii complementare, pentru cheltuieli materiale si servicii,
alocatii pentru institutii publice, precum si pentru cheltuieli de capital.
(2) In anexe la bugetul institutiei de invatamant preuniversitar de stat se
prezinta bugetul privind veniturile si cheltuielile activitatilor extrabugetare
si bugetul de venituri si cheltuieli al internatelor, caminelor si cantinelor
pentru elevi si prescolari.
(3) Bugetul se intocmeste in faza de elaborare a proiectului bugetului
local, respectiv a bugetului de stat, se definitiveaza dupa intrarea in vigoare
a legii bugetului de stat si se aproba o data cu aprobarea bugetelor locale. Pe
parcursul executiei bugetare, in situatia in care au loc rectificari bugetare,
se urmeaza aceleasi etape.
(4) Conducerea institutiei de invatamant preuniversitar de stat are
obligatia sa isi fundamenteze cheltuielile pe baza de indicatori fizici si
valorici care sa reflecte in mod real necesarul de finantare, aplicandu-se
masuri pentru utilizarea cu maxima eficienta a bazei materiale existente si a
fondurilor, in interesul procesului de invatamant si al elevilor.
(5) La fundamentarea indicatorilor din bugetul de venituri si cheltuieli se
va avea in vedere ca anul financiar bugetar cuprinde sfarsitul unui an scolar
si inceputul anului scolar urmator.
Art. 10
In vederea cuprinderii in bugetul institutiilor de invatamant
preuniversitar de stat a finantarii proportionale cu numarul de elevi sau
prescolari, asigurata din bugetele locale, se procedeaza astfel:
a) Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar de
Stat propune spre aprobare Ministerului Educatiei si Cercetarii criteriile si
standardele pentru stabilirea finantarii proportionale a institutiilor de
invatamant preuniversitar de stat.
Ministerul Educatiei si Cercetarii aproba criteriile si standardele dupa
consultarea federatiilor sindicale semnatare ale contractului colectiv de
munca.
b) Pe baza criteriilor si standardelor aprobate Consiliul National pentru
Finantarea Invatamantului Preuniversitar de Stat propune Ministerului Educatiei
si Cercetarii costurile medii anuale orientative pe elev/prescolar, pe niveluri
si profiluri de instruire, in functie de care se stabileste finantarea
proportionala.
Ministerul Educatiei si Cercetarii aproba costurile medii anuale
orientative dupa consultarea federatiilor sindicale semnatare ale contractului
colectiv de munca.
c) Dupa aprobare costurile medii anuale orientative se comunica de catre
Ministerul Educatiei si Cercetarii inspectoratelor scolare judetene, respectiv
al municipiului Bucuresti, in vederea stabilirii necesarului de fonduri pentru
finantarea proportionala.
d) In acest scop, la nivelul fiecarui inspectorat scolar se constituie
Comisia pentru stabilirea cheltuielilor medii anuale pe institutii de
invatamant preuniversitar de stat, avand urmatoarea componenta:
- inspectorul scolar general;
- directorul tehnic administrativ al inspectoratului scolar/sef serviciu
salarizare;
- contabilul-sef al inspectoratului scolar;
- un director al unei institutii de invatamant preuniversitar de stat;
- un contabil-sef al unei institutii, de invatamant preuniversitar de stat;
- directorul economic al consiliului judetean, respectiv al Consiliului
General al Municipiului Bucuresti;
- un reprezentant al sindicatelor judetene, desemnat de federatiile
sindicale semnatare ale contractului colectiv de munca.
e) Comisia prevazuta la lit. d) are urmatoarele atributii:
- analizeaza datele prezentate de fiecare institutie de invatamant
preuniversitar de stat in ceea ce priveste numarul de elevi, respectiv de
prescolari inscrisi in anul de invatamant, volumul cheltuielilor necesare cu
personalul, manualele scolare si bursele elevilor;
- pe baza datelor primite de la institutiile de invatamant preuniversitar
de stat si a costurilor medii anuale orientative comunicate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii stabileste in mod obiectiv si fundamentat costul anual
orientativ pe un elev/prescolar, pe fiecare institutie de invatamant preuniversitar
de stat, urmarindu-se asigurarea bunei functionari a fiecarei institutii.
Fundamentarea finantarii proportionale
Art. 11
(1) Sumele necesare pentru finantarea proportionala se calculeaza de
fiecare institutie de invatamant preuniversitar de stat pe baza numarului de
elevi/prescolari, pe profiluri de invatamant, si a costului anual orientativ pe
un elev/prescolar, comunicat de inspectoratul scolar judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti.
(2) In faza de elaborare a proiectului de buget se iau in calcul numarul de
elevi/prescolari estimat de fiecare institutie, in functie de numarul de clase,
si costul anual orientativ pe un elev/prescolar.
(3) Metodologia de editare, difuzare, recuperare, recartare si de finantare
a manualelor scolare se elaboreaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se
aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(4) Cheltuielile cu bursele elevilor se stabilesc potrivit dispozitiilor
legale.
(5) Finantarea proportionala cu numarul de elevi/ prescolari se
fundamenteaza pe baza modelelor prezentate in anexele nr. 1, 1a) si 1b).
Fundamentarea finantarii complementare
Art. 12
(1) Finantarea complementara se efectueaza in functie de necesitatile de
cheltuieli ale institutiei de invatamant preuniversitar de stat. La propunerea
institutiilor de invatamant preuniversitar de stat, in bugetele proprii ale
comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti se
prevad cheltuielile materiale si servicii (cu exceptia manualelor), alocatiile
pentru institutiile publice si cheltuielile de capital, care se asigura de
catre acestea.
(2) Institutiile de invatamant preuniversitar de stat fundamenteaza sumele
necesare in vederea finantarii complementare, potrivit normelor metodologice
pentru elaborarea proiectelor de buget, transmise de Ministerul Finantelor
Publice.
Venituri extrabugetare ale institutiilor de invatamant preuniversitar de
stat
Art. 13
Institutiile de invatamant preuniversitar de stat pot utiliza, pe langa
finantarea proportionala si finantarea complementara, si alte surse de venituri
realizate in conditiile legii, si anume: venituri proprii provenite din
activitatea de productie (ateliere-scoala, ferme agricole etc.), prestari de
servicii, taxe de la persoane fizice si juridice, venituri din inchirieri de
spatii, donatii, sponsorizari si alte venituri realizate din activitatea de
invatamant, activitati cultural-educative, ale internatelor si cantinelor
pentru prescolari si elevi.
Art. 14
Veniturile extrabugetare se inscriu in bugetul de venituri si cheltuieli al
activitatilor extrabugetare, pe surse, astfel:
a) Veniturile rezultate din activitatea de productie (ateliere-scoala,
ferme agricole etc.), prestari de servicii, care cuprind sumele incasate de
institutia de invatamant din activitatea de conversie si reconversie
profesionala, scolarizare, cursuri de initiere de informatica, limbi straine,
activitati de productie, prestari de servicii si alte activitati, in conditiile
legii.
b) Taxele de la persoane fizice si juridice
Institutiile de invatamant preuniversitar de stat sunt autorizate, potrivit
dispozitiilor legale, sa stabileasca nivelul taxelor pentru desfasurarea
examenului de admitere sau a altor examene, din care se acopera cheltuielile
aferente activitatilor respective. Pentru stabilirea taxelor fiecare institutie
de invatamant preuniversitar de stat isi estimeaza cheltuielile ocazionate de
organizarea si desfasurarea examenelor si, in functie de numarul de elevi
participanti, stabileste si taxa pentru un elev. Conform acestor elemente se
stabilesc si prevederile din buget la subdiviziunea respectiva.
Sumele incasate pentru eliberarea certificatelor sau a diplomelor de
absolvire, dupa caz, reprezinta o alta sursa proprie de venit, al carei nivel
se stabileste si se comunica de inspectoratele scolare judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti. Estimarile bugetare se calculeaza si se fundamenteaza
in functie de elementele respective, astfel: numarul certificatelor sau al
diplomelor de absolvire, ce urmeaza sa fie eliberate, inmultit cu suma pe un
certificat sau o diploma.
Tarifele pe elev/cursant percepute pentru organizarea de cursuri de
pregatire solicitate de persoane juridice sau fizice se stabilesc, pe baza de
conventie, cel putin la nivelul cheltuielilor efectuate pentru desfasurarea
cursurilor respective.
c) Veniturile din inchirierea spatiilor disponibile se prevad in buget la
nivelul chiriei stabilite in contractele de inchiriere, la care se adauga
obligatoriu cheltuielile cu intretinerea si utilitatile folosite.
d) Veniturile din donatii reprezinta sumele donate de persoane fizice si
juridice pentru a fi folosite la cheltuielile de functionare ale institutiilor
de invatamant preuniversitar de stat. Acestea se prevad fie la nivelul
executiei anului precedent, fie la nivelul estimat pentru exercitiul anului
curent.
e) Veniturile din sponsorizari primite de la persoanele juridice sau
fizice, conform legii.
f) Alte venituri.
Cheltuielile pentru activitatile extrabugetare
Art. 15
(1) Cheltuielile pentru activitatile extrabugetare se inscriu in buget, pe
titluri, articole si alineate, in functie de continutul acestora, avandu-se in
vedere urmatoarele precizari:
a) Cheltuielile pentru activitatea de productie (ateliere-scoala, ferme
agricole etc.) se stabilesc pe baza de devize intocmite pentru fiecare
activitate de productie, prestari de servicii, in limita veniturilor prevazute
sa fie realizate.
b) Cheltuielile pentru desfasurarea examenelor sau a cursurilor de
pregatire solicitate de persoanele juridice si fizice se stabilesc in limita
veniturilor din taxele respective. In acest scop se intocmesc note de
fundamentare in care se cuprind taxele cuvenite pentru activitatile respective
si cheltuielile aferente realizarii acestor venituri, si anume: drepturile
cuvenite comisiilor de examen, cheltuielile de intretinere a salilor de
examene, procurarea rechizitelor (hartie, stampile, cerneala, tusuri etc.)
necesare in vederea desfasurarii examenelor. De regula cheltuielile se
incadreaza in limita veniturilor prevazute sa fie incasate.
c) Cheltuielile necesare pentru tiparirea certificatelor sau a diplomelor
de absolvire se stabilesc in limita sumelor incasate pentru eliberarea
certificatelor sau a diplomelor.
d) Cheltuielile din veniturile incasate din inchirieri de spatii
e) Cheltuielile din sumele incasate drept donatii si sponsorizari se
inscriu in buget pentru realizarea actiunii stabilite de donator sau in contractele
de sponsorizare, dupa caz. In situatia in care nu au fost stabilite destinatii
impreuna cu sponsorii si cu donatorii, sumele din sponsorizari si donatii se
folosesc pentru acoperirea celorlalte cheltuieli de functionare ale
institutiilor de invatamant preuniversitar de stat.
f) Cheltuielile din alte surse de venituri realizate in conditiile legii
(2) Diferenta dintre totalul veniturilor extrabugetare si suma
cheltuielilor prevazute la alin. (1) lit. a) - f) se foloseste, in completare,
in functie de necesitati, de catre institutiile de invatamant preuniversitar de
stat la acoperirea altor cheltuieli ale acestora. In acest scop se efectueaza
calcule de fundamentare pentru fiecare categorie de cheltuieli, dupa care se
cuprind in buget la titlurile, articolele si alineatele respective.
Prezentarea si aprobarea bugetelor institutiilor de invatamant
preuniversitar de stat
Art. 16
Bugetele elaborate de institutiile de invatamant preuniversitar de stat se
prezinta autoritatii administratiei publice locale, in faza de elaborare a
proiectului bugetului de stat si a proiectelor bugetelor locale, astfel:
a) Institutiile de invatamant preuniversitar de stat ai caror conducatori
indeplinesc calitatea de ordonator tertiar de credite si institutiile de
invatamant preuniversitar de stat arondate la unitatile
administrativ-teritoriale prezinta autoritatii publice locale proiectul de
buget si fundamentarile corespunzatoare.
b) Institutiile de invatamant preuniversitar de stat cu contabilitate proprie,
care organizeaza si evidenta contabila a altor institutii de invatamant
arondate, prezinta bugetul propriu si cate un buget pentru fiecare dintre
acestea, precum si un buget centralizat pentru toate institutiile arondate,
inclusiv bugetul propriu. Acest buget va fi insotit de fundamentarile
corespunzatoare.
Conducerile institutiilor de invatamant preuniversitar de stat raspund de
exactitatea datelor cuprinse in notele de fundamentare care au stat la baza
intocmirii proiectului de buget al fiecarei institutii de invatamant.
Art. 17
Dupa aprobarea legii bugetului de stat consiliul judetean si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, prin hotarare si cu asistenta tehnica a
directiei generale a finantelor publice si a inspectoratului scolar, vor
repartiza sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
bugetele unitatilor administrativ-teritoriale si, in cadrul acestora, pe
fiecare institutie de invatamant preuniversitar de stat. Repartizarea sumelor
se va realiza in cuantumul si cu respectarea destinatiilor aprobate prin legea
bugetului de stat.
Art. 18
(1) Consiliile locale, pe baza sumelor repartizate de la bugetul de stat
prin consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa adaugarea sumelor necesare pentru finantarea complementara,
comunica bugetele, aprobate conform legii, institutiilor de invatamant si
trezoreriilor la care acestea sunt arondate.
(2) Dupa aprobare bugetele institutiilor de invatamant preuniversitar de
stat reprezinta documentul pe baza caruia se asigura finantarea cheltuielilor
acestora in exercitiul financiar respectiv.
Art. 19
(1) Consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti vor acorda atentie maxima examinarii propunerilor de
cheltuieli ale institutiilor de invatamant preuniversitar de stat si vor
cuprinde cu prioritate in bugetele locale fondurile necesare pentru finantarea
acestora.
(2) Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
si institutiile de invatamant preuniversitar de stat au obligatia sa colaboreze
cu autoritatile locale pentru rezolvarea tuturor problemelor ce decurg din
finantarea acestora.
III. Executia bugetelor institutiilor de invatamant preuniversitar de stat
Art. 20
Executia bugetelor institutiilor de invatamant preuniversitar de stat
cuprinde in principal operatiuni care se refera la:
1. Deschiderea creditelor bugetare pentru finantarea institutiilor de
invatamant preuniversitar de stat
(1) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale repartizeaza
creditele bugetare pentru finantarea institutiilor de invatamant preuniversitar
de stat:
a) Pentru activitatea proprie si, dupa caz, pentru activitatea
institutiilor arondate, pentru asigurarea in luna urmatoare a finantarii
proportionale si complementare. Solicitarea se va face pana la data de 20 a
lunii in curs pentru luna urmatoare.
b) Deschiderea si repartizarea creditelor bugetare se efectueaza de catre
ordonatorul principal de credite la nivelul capitolului de cheltuieli 57.02
"Invatamant", cu desfasurarea pe titlurile clasificatiei bugetare
economice, si anume: 02 "Cheltuieli de personal", 20 "Cheltuieli
materiale si servicii", 34 "Subventii", 38
"Transferuri" si 70 "Cheltuieli de capital". Repartizarea
creditelor se efectueaza pe baza de dispozitii bugetare in perioada 25 - 30 a
lunii in curs pentru luna urmatoare, pe seama institutiilor de invatamant care
au conturi deschise la unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate
publica.
(2) La primirea dispozitiei bugetare unitatea teritoriala de trezorerie si
contabilitate publica inregistreaza creditele bugetare, repartizate de
ordonatorul principal de credite, in contul institutiei de invatamant
preuniversitar de stat: 02 "Credite deschise si repartizate pe seama
ordonatorilor de credite finantati din bugetele locale", care se
desfasoara in conturi analitice, pe titluri, corespunzator repartizarii
creditelor bugetare.
c) In cazul in care evidenta contabila a institutiei de invatamant este
realizata de catre compartimentul financiar-contabil al unitatii
administrativ-teritoriale, deschiderea creditelor bugetare, precum si platile
dispuse in limita acestora se efectueaza direct de primarie.
(3) Unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate publica comunica
institutiilor de invatamant preuniversitar de stat sau primariilor, dupa caz,
primirea dispozitiilor bugetare privind repartizarea creditelor bugetare de
catre ordonatorul principal de credite, eliberand si extrase de cont.
(4) Conducerea institutiei de invatamant preuniversitar de stat raspunde
administrativ, daca nu solicita la termen ordonatorului principal de credite
necesarul de fonduri pentru asigurarea in luna urmatoare a finantarii
proportionale si complementare.
(5) In cazul nedeschiderii la timp a creditelor bugetare din motive
imputabile ordonatorului principal de credite, raspunderea revine acestuia.
2. Incasarea veniturilor extrabugetare
(1) Ordonatorii tertiari de credite cu contabilitate proprie incaseaza
veniturile extrabugetare in numerar, prin casieria proprie, de la persoanele
fizice si, prin virament, de la persoanele juridice, in conturile deschise la
unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate publica 50.04 "Disponibil
din venituri extrabugetare ale institutiilor de subordonare locala" si
50.10 "Disponibil al institutiilor subventionate din bugetul local",
in cazul veniturilor care privesc activitatea internatelor, caminelor si
cantinelor.
(2) Institutiile de invatamant preuniversitar de stat care isi executa
bugetul prin primarii sau prin alte institutii de invatamant la care sunt
arondate pot incasa in numerar venituri extrabugetare, aplicand regulile
stabilite pentru mandatar. Mandatarul se stabileste de catre directorul
institutiei de invatamant preuniversitar de stat sau de catre ordonatorul
principal de credite al bugetului local, dupa caz, si poate fi:
administratorul, secretarul scolii sau un cadru didactic.
(3) Operatiunile de incasari prin casieria proprie se organizeaza potrivit
dispozitiilor legale in vigoare si se efectueaza numai pe baza de documente
legale aprobate de persoanele in drept, care se inregistreaza cronologic in
Registrul jurnal de casa.
(4) Incasarile zilnice in numerar se depun de catre mandatari in conturile
50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale institutiilor de
subordonare locala" si 50.10 "Disponibil al institutiilor
subventionate din bugetul local", dupa caz, deschise pe seama institutiilor
de invatamant preuniversitar de stat sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, prin care acestea isi executa bugetul de venituri si
cheltuieli, dupa caz, la unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate
publica, astfel:
a) in prima zi lucratoare de la incasare, in cazul in care institutia sau
unitatea administrativ-teritoriala, dupa caz, are sediul in localitatea in care
functioneaza unitatea trezoreriei la care are contul deschis;
b) in a doua zi lucratoare de la incasare, in cazul in care institutia de
invatamant preuniversitar de stat sau unitatea administrativ-teritoriala, dupa
caz, are sediul in alta localitate decat unitatea trezoreriei la care are
contul deschis.
(5) Pentru operatiunile prin virament se utilizeaza ordine de plata tip
trezorerie, in care se specifica pe verso natura sumelor virate.
3. Angajarea si efectuarea cheltuielilor aprobate prin buget
(1) Angajarea cheltuielilor se efectueaza de catre ordonatorii de credite,
pe baza de documente legale (state de plata salariale, comenzi, contracte,
conventii etc.), vizate pentru controlul financiar preventiv, intocmite
distinct pentru cheltuieli care se suporta din bugetul local si din venituri
extrabugetare, dupa caz.
(2) In toate documentele de plata va fi inscrisa in mod obligatoriu
subdiviziunea clasificatiei din buget in care se incadreaza platile respective.
(3) Pentru institutiile de invatamant preuniversitar de stat care isi
executa bugetele proprii prin unitati administrativ-teritoriale sau prin alte
institutii de invatamant la care sunt arondate, cheltuielile se angajeaza si se
efectueaza astfel:
(4) Directorii institutiilor de invatamant preuniversitar de stat semneaza
documentele din punct de vedere al necesitatii, dupa care le transmit
primariilor si institutiilor de invatamant preuniversitar de stat la care sunt
arondate, care acorda viza de control financiar preventiv. Conducerile acestora
din urma, dupa verificarea documentelor din punct de vedere al incadrarii,
respectarii limitelor si destinatiei creditelor din bugetul unitatilor
respective, precum si a dispozitiilor legale cu privire la efectuarea
cheltuielilor institutiilor publice, procedeaza la aprobarea si efectuarea
platilor propuse. In acest scop se intocmeste ordinul de plata care se prezinta
la unitatea trezoreriei statului pentru decontare.
(5) Conducatorul institutiei de invatamant preuniversitar de stat la care
sunt arondate alte institutii de invatamant indeplineste functia de ordonator
tertiar de credite numai pe baza documentelor legale semnate si prezentate de
catre directorii unitatilor de invatamant preuniversitar de stat arondate.
(6) La ordonatorii tertiari de credite se organizeaza si functioneaza
controlul financiar preventiv in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 123/2001 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind cadrul general al atributiilor si exercitarii
controlului financiar preventiv propriu.
(7) In vederea urmaririi executiei bugetelor ordonatorii tertiari de
credite efectueaza platile de casa prin urmatoarele conturi deschise la
unitatile trezoreriilor prin care isi deruleaza operatiunile de incasari si
plati, si anume:
- contul 24.57.02.02 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
cheltuieli de personal";
- contul 24.57.02.20 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
cheltuieli materiale si servicii";
- contul 24.57.02.34 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
subventii";
- contul 24.57.02.38 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
transferuri";
- contul 24.57.02.70 "Cheltuielile bugetelor locale pentru invatamant
- cheltuieli de capital".
(8) Cheltuielile din venituri extrabugetare se efectueaza din conturile
50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale institutiilor de
subordonare locala" si 50.10 "Disponibil al institutiilor
subventionate din bugetul local", dupa caz.
(9) Ordonatorii tertiari de credite au obligatia sa organizeze si sa
conduca contabilitatea operatiunilor de incasari si plati, precum si a
celorlalte operatiuni patrimoniale, in mod cronologic si sistematic, in
conturile corespunzatoare din planul de conturi pentru institutiile publice,
aprobat de Ministerul Finantelor Publice.
(10) Ordonatorii tertiari de credite conduc evidenta analitica a platilor
de casa, pe capitole, subcapitole, titluri, articole si alineate, in cadrul
urmatoarelor conturi de finantare bugetara:
- contul 700.01 "Finantarea din bugetul de stat" pentru fondurile
primite de la Ministerul Educatiei si Cercetarii prin inspectoratele scolare
judetene, care are ca destinatie componenta locala aferenta proiectelor de
reforma, bursele pentru elevii din Republica Moldova si pentru elevii straini
si etnicii romani din afara granitelor tarii, organizarea examenelor,
concursurilor si olimpiadelor nationale, perfectionarea pregatirii profesionale
a cadrelor didactice;
- contul 700.02 "Finantarea din bugetul local", pentru fondurile
primite de la bugetele locale.
(11) In vederea cunoasterii modului de utilizare a creditelor bugetare de
catre institutiile de invatamant preuniversitar de stat fara contabilitate
proprie, primariile sau, dupa caz, institutiile la care sunt arondate vor transmite
acestora lunar contul de executie, potrivit formularului-anexa la darea de
seama contabila pentru institutii publice.
(12) Creditele bugetare repartizate din bugetul de stat si bugetele locale
pe seama ordonatorilor tertiari de credite si ramase neutilizate la incheierea
exercitiului bugetar se anuleaza de drept potrivit Legii nr. 72/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr. 189/1998, cu modificarile
ulterioare.
IV. Raportarea executiei bugetare de catre institutiile de invatamant
Art. 21
(1) Ordonatorii tertiari de credite intocmesc trimestrial si anual dari de
seama contabile privind executia bugetara, in conformitate cu normele
metodologice ale Ministerului Finantelor Publice, transmise ordonatorilor
principali de credite.
(2) Pentru fondurile primite de la Ministerul Educatiei si Cercetarii
ordonatorii tertiari de credite intocmesc contul de executie a bugetului de
stat pe formularul anexat la darea de seama contabila pentru institutii publice
si il prezinta inspectoratelor scolare judetene.
(3) O data cu darile de seama contabile trimestriale si anuale privind
executia bugetara, ce vor fi prezentate ordonatorilor principali de credite de
la care primesc credite bugetare, institutiile de invatamant preuniversitar de
stat inainteaza inspectoratului scolar Situatia privind executia bugetara pe
trimestrul..., inclusiv pentru institutiile arondate, acolo unde este cazul,
conform anexei nr. 2.
(4) Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
prin compartimentele de contabilitate si informatizare, centralizeaza
situatiile privind executia bugetara pe institutii de invatamant si transmit
Consiliului National al Finantarii Invatamantului Preuniversitar de Stat
Situatia trimestriala/anuala privind executia bugetara din institutiile de
invatamant preuniversitar de stat, conform anexei nr. 3.
Art. 22
Consiliul National al Finantarii Invatamantului Preuniversitar de Stat, pe
baza datelor transmise de inspectoratele scolare judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, analizeaza modul in care se respecta prevederile legii
bugetului de stat si criteriile si principiile finantarii invatamantului
preuniversitar de stat, precum si eventualele fenomene perturbatoare care se
manifesta in acest domeniu si cauzele care le determina. Pe baza acestor
analize se intocmesc rapoarte trimestriale/anuale care se inainteaza conducerii
Ministerului Educatiei si Cercetarii, insotite de propuneri de imbunatatire a
sistemului de finantare si executie bugetara in sistemul de invatamant
preuniversitar de stat.
V. Dispozitii finale
Art. 23
Institutiile de invatamant preuniversitar de stat care executa bugetele
prin unitatile administrativ-teritoriale sau alte institutii de invatamant isi
vor putea urmari si executa singure bugetul propriu, cu conditia asigurarii
postului de economist sau contabil, dupa caz, si a dobandirii calitatii de
ordonator tertiar de credite. O data cu organizarea si functionarea
contabilitatii proprii institutia de invatamant preuniversitar de stat va
solicita trezoreriei statului deschiderea conturilor prezentate la art. 20 pct.
3 alin. (7).
Art. 24
Institutiile de invatamant preuniversitar de stat care tin evidenta
contabila si pentru alte institutii arondate si, dupa caz, primariile vor preda
cu proces-verbal executia bugetului propriu institutiilor de invatamant
preuniversitar de stat - creditele bugetare repartizate, platile de casa din
finantarea primita, veniturile extrabugetare incasate, platile din aceste
venituri, precum si toate conturile de activ si pasiv care privesc gestiunea
institutiei de invatamant preuniversitar de stat.
Art. 25
Stabilirea politicii de resurse umane si a numarului de personal necesar
pentru buna desfasurare a procesului de invatamant sunt de competenta exclusiva
a Ministerului Educatiei si Cercetarii, a inspectoratelor scolare si a
institutiilor de invatamant preuniversitar de stat, in conditiile Legii nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 26
Anexele nr. 1, 1a), 1b), 2 si 3 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
Judetul ...................................................
Localitatea ...............................................
Institutia de invatamant preuniversitar de stat ...........
FINANTAREA
proportionala cu numarul de elevi
- mii lei -
___________________________________________________________________________
|Nr. | Nivelurile de invatamant | Numarul de | Costurile medii | Total |
|crt.| | elevi | pe elev | cheltuieli |
|____|__________________________|____________|_________________|____________|
| 1. | Prescolar | | | |
|____|__________________________|____________|_________________|____________|
| 2. | Primar - gimnazial | | | |
|____|__________________________|____________|_________________|____________|
| 3. | Liceal | | | |
|____|__________________________|____________|_________________|____________|
| 4. | Profesional | | | |
|____|__________________________|____________|_________________|____________|
| 5. | Postliceal | | | |
|____|__________________________|____________|_________________|____________|
| TOTAL: | | | |
|_______________________________|____________|_________________|____________|
Director, Contabil-sef,
................ ...................
ANEXA 1a)
la normele metodologice
Judetul ...................................................
Localitatea ...............................................
Institutia de invatamant preuniversitar de stat ...........
NOTA DE FUNDAMENTARE
a cheltuielilor cu manualele pentru anul .............
____________________________________________________________________________
| Clase | Numarul| Costul | Cheltuieli | Propuneri | % |
| |de elevi|manualelor| cu manualele |de cheltuieli | col. 3 fata |
| | |pe o clasa|in anul de baza| cu manualele | de col. 2 |
| | | | |in anul de plan| |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 1. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 2. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 3. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 4. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 5. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 6. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 7. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| 8. | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
|9. - 12.*)| | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
| TOTAL: | | | | | |
|__________|________|__________|_______________|_______________|_____________|
Director, Contabil-sef,
................ ...................
------------
*) Gratuitatile din invatamantul liceal.
ANEXA 1b)
la normele metodologice
Judetul ...................................................
Localitatea ...............................................
Institutia de invatamant preuniversitar de stat ...........
NOTA DE FUNDAMENTARE
a cheltuielilor privind bursele elevilor pentru anul .......
_____________________________________________________________________________
|Nr. |Numarul de elevi| Numarul de |Fondurile| Propuneri | % |
|crt.|in institutiile | beneficiari | alocate |pentru anul|col. 4/col. 2|
| | de invatamant | stabilit conform | in anul | de plan | |
| | preuniversitar | criteriilor de | de baza | | |
| | |acordare a burselor| | | |
| | | aprobate de | | | |
| | | inspectoratele | | | |
| | | scolare judetene | | | |
|____|________________|___________________|_________|___________|_____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|____|________________|___________________|_________|___________|_____________|
| | | | | | |
|____|________________|___________________|_________|___________|_____________|
| | | | | | |
|____|________________|___________________|_________|___________|_____________|
| | | | | | |
|____|________________|___________________|_________|___________|_____________|
Director, Contabil-sef,
................ ...................
ANEXA 2
la normele metodologice
Judetul ...................................................
Localitatea ...............................................
Institutia de invatamant preuniversitar de stat ...........
SITUATIA
privind executia bugetara pe trimestrul ...../.....
_____________________________________________________________________________
| Categoriile de cheltuieli | Prevederi |Credite |Plati|Cheltuieli|
| |_______________________|deschise| | efective |
| |anuale*) | trimestriale| | | |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
| Cheltuieli de personal | | | | | |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
| Cheltuieli materiale si | | | | | |
| servicii | | | | | |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
| Subventii | | | | | |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
| Transferuri (burse) | | | | | |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
| Cheltuieli de capital | | | | | |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
| TOTAL: | | | | | |
|___________________________|_________|_____________|________|_____|__________|
Director, Contabil-sef,
................ ...................
------------
*) La raportarea anuala coloana 1 se completeaza cu prevederile aprobate
initial, iar coloana 2, cu prevederile definitive.
ANEXA 3
la normele metodologice
Judetul .........................
Inspectoratul scolar ............
SITUATIA TRIMESTRIALA/ANUALA
privind executia bugetara din institutiile de invatamant
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - credite deschise
B - plati
C - cheltuieli efective
D - cheltuieli efectuate
______________________________________________________________________________
|Treptele si| Nr. | Nr.
|Cheltuieli|Cheltuieli|Subventii|Transferuri|Cheltuieli|
|profilurile| de | de | de |materiale | | (burse) |de
capital|
| de |clase|elevi| personal | curente | | |
|
|invatamant | |
|__________|__________|_________|___________|__________|
| | | | A | B | C| A| B | D | A| B| D | A | B | D | A | B |
D|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
|Invatamant | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|prescolar | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
|Invatamant | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|primar | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
|Invatamant | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|gimnazial | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
|Invatamant | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|liceal, | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| din care: | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
| Profil | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| teoretic | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
| Profil | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| tehnologic| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
| Profil | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| vocational| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
|Invatamant | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|profesional| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
|Invatamant | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|postliceal | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
|TOTAL: | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|_____|_____|___|___|__|__|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|__|
Director, Contabil sef,
................ ...................