HOTARARE Nr. 2192 din 30 noiembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea
unitatilor de invatamant preuniversitar de stat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 19 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 170
alin. (2) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al art. II lit. b) si d) din Legea nr. 354/2004
pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind finantarea si administrarea
unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Normele metodologice prevazute la art. 1 se aplica incepand cu anul
financiar 2005 pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat din
judetele-pilot nominalizate prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de
stat
CAP. 1
Organizarea managementului economico-financiar si administrativ
Art. 1
(1) In sensul prezentelor norme metodologice, unitatea de invatamant
preuniversitar de stat, ca persoana juridica, denumita in continuare unitate de
invatamant, este entitatea scolara care are inscrisi in cursul unui an de
invatamant un numar minim de 200 de elevi din invatamantul obligatoriu, liceal
si/sau de arte si meserii sau minim 100 de prescolari.
(2) Actualele unitati de invatamant cu un numar mai mic de 200 de elevi sau
100 de prescolari, dupa caz, intra in componenta unor unitati de invatamant cu
personalitate juridica apartinand aceluiasi ordonator principal de credite, ca
structuri scolare ale acestora.
(3) In mod exceptional, pe baza criteriilor inscrise in Regulamentul de
organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat,
autoritatile administratiei publice locale pot aproba, cu avizul Ministerului
Educatiei si Cercetarii, functionarea ca persoane juridice a unor unitati cu un
numar mai mic de 200 de elevi sau 100 de prescolari, dupa caz, care, ca
structuri ale altor unitati, ar face imposibila buna lor functionare. Avizul de
functionare a acestor unitati se acorda pe baza unor memorii de fundamentare
intocmite de consiliile locale. In comunele si orasele in care numarul de
prescolari/elevi scolarizati este mai mic de 200 vor functiona unitati de
invatamant cu personalitate juridica sub acest efectiv.
Art. 2
(1) Unitatea de invatamant este condusa de consiliul de administratie.
Directorul unitatii de invatamant este presedintele consiliului de
administratie. Directorul exercita conducerea executiva a unitatii de
invatamant, in conformitate cu responsabilitatile si atributiile conferite de
lege, cu hotararile consiliilor locale si cu hotararile consiliului de
administratie al unitatii. In activitatea de conducere directorul este ajutat,
dupa caz, de directorul adjunct si se bazeaza pe consiliul profesoral si
consiliul scolar.
(2) Activitatea manageriala curenta a structurilor scolare este asigurata
de un cadru didactic coordonator, desemnat de directorul unitatii de
invatamant.
Art. 3
(1) Unitatile de invatamant au conturi la Trezoreria Statului si propria
lor activitate financiar-contabila.
(2) Directorul unitatii de invatamant are calitatea si exercita atributiile
de ordonator tertiar de credite.
(3) Evidenta contabila a unitatilor de invatamant este asigurata de
contabili/administratori financiari de patrimoniu incadrati cu contract
individual de munca pe durata nedeterminata sau cu contract individual de munca
cu timp partial, in functie de marimea si de complexitatea activitatii.
Art. 4
(1) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant este format din:
director, director adjunct, reprezentantul consiliului local, reprezentantul
primarului, reprezentanti ai parintilor, 1 - 5 reprezentanti ai cadrelor
didactice, reprezentantul agentilor economici si un reprezentant al elevilor,
pentru ciclul secundar superior. In functie de marimea si de complexitatea
unitatii, consiliul de administratie va fi format din 9 - 15 membri. In mediul
rural se va avea in vedere ca in consiliile de administratie sa fie
reprezentate corespunzator structurile scolare din satele care apartin
localitatilor si in care sunt scolarizati elevi/prescolari; reprezentarea poate
fi asigurata de cadrul didactic coordonator al structurii scolare.
(2) La sedintele consiliului de administratie participa, cu statut de
observator, reprezentantul/reprezentantii organizatiei/organizatiilor sindicale
reprezentative din unitatea de invatamant sau reprezentantul salariatilor, dupa
caz.
Art. 5
(1) Cadrele didactice care fac parte din consiliul de administratie sunt
alese de consiliul profesoral. Reprezentantii consiliului local, ai primarului
si ai consiliului reprezentativ al parintilor sunt desemnati de aceste
organisme. Reprezentantul agentilor economici este desemnat de asociatiile
patronale sau de consiliul local, dupa caz.
(2) Consiliul de administratie desemneaza din randul salariatilor un
secretar, de regula secretarul unitatii de invatamant.
(3) Dezbaterile, punctele de vedere ale tuturor participantilor si
hotararile consiliului de administratie se consemneaza in registrul de
procese-verbale al consiliului, care este inseriat.
Art. 6
(1) Activitatea de organizare si coordonare a procesului
instructiv-educativ al unitatii de invatamant se desfasoara pe baza unui
contract de management educational incheiat pe o perioada de 4 ani intre
directorul unitatii de invatamant, pe de o parte, si inspectorul scolar
general, pe de alta parte.
(2) Gradul de indeplinire a prevederilor contractuale si calitatea actului
managerial se evalueaza anual de o comisie de evaluare si audit managerial
desemnata de inspectoratul scolar.
Atributiile consiliului de administratie
Art. 7
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii principale:
a) administreaza, prin delegare din partea consiliului local, terenurile si
cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant
preuniversitar si prin preluare de la vechiul consiliu de administratie,
celelalte componente ale bazei materiale - mijloace fixe, obiecte de inventar,
materiale etc., care sunt de drept proprietatea unitatii de invatamant.
Predarea-preluarea patrimoniului se face pe baza de protocol de
predare-preluare semnat de noul director al scolii ca presedinte al consiliului
de administratie al acesteia, pe de o parte, si ordonatorul principal de
credite si vechiul director al scolii, pe de alta parte. In cazul in care
vechiul director ramane in continuare in aceeasi functie, aceasta operatiune nu
mai are loc. Predarea-preluarea bazei materiale se face pe baza de inventariere
a patrimoniului si a documentelor justificative de existenta a acesteia. In
cazul in care vechiul director este in imposibilitate de a participa la actul
de predare-preluare a patrimoniului, el poate fi inlocuit de un reprezentant
legal al acestuia sau de 3 membri ai vechiului consiliu de administratie,
desemnati de ordonatorul principal de credite;
b) acorda avizul consultativ pentru ocuparea functiilor de director si
director adjunct;
c) avizeaza proiectul programului de dezvoltare a unitatii de invatamant;
d) avizeaza proiectele de plan anual de scolarizare, de state de functii si
de buget ale unitatii de invatamant;
e) stabileste structura si numarul posturilor pentru personalul didactic
auxiliar, pe baza criteriilor de normare elaborate de Ministerul Educatiei si
Cercetarii pentru fiecare categorie de personal;
f) avizeaza corectiile propuse de director, care urmeaza sa fie operate in
timpul anului in bugetul unitatii de invatamant;
g) aproba repartizarea pe titluri si articole de cheltuieli a fondurilor
aferente finantarii de baza, aprobate de ordonatorul principal de credite sau
provenite din rectificarile bugetare din timpul anului, la propunerea
directorului;
h) aproba calificativele anuale ale personalului angajat, la propunerea
directorului, cu consultarea directorului adjunct;
i) avizeaza nivelul indemnizatiei de conducere a directorului;
j) desemneaza un membru al sau care sa participe la evaluarea activitatii
manageriale a directorilor pe baza metodologiei elaborate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative
din invatamant, aprobata prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
k) exercita orice alte atributii care ii revin conform legii si
regulamentului de organizare si functionare a consiliului de administratie al
unitatii de invatamant.
Atributiile directorului unitatii de invatamant
Art. 8
Atributiile directorului unitatii de invatamant sunt urmatoarele:
a) prezideaza sedintele consiliului de administratie;
b) reprezinta unitatea de invatamant in relatiile cu terte persoane fizice
si juridice, in limitele competentelor prevazute de lege;
c) asigura conditiile de protejare si gestionare corecta a patrimoniului
unitatii de invatamant;
d) elaboreaza proiectul programului de dezvoltare a unitatii de invatamant
pe o perioada de 4 - 6 ani;
e) elaboreaza proiectele de plan anual de scolarizare si proiectul de buget
ale unitatii de invatamant;
f) elaboreaza statele de functii pentru personalul nedidactic si didactic
auxiliar al unitatii;
g) propune consiliului de administratie corectiile bugetare care se impun
in timpul anului, ca urmare a cresterii sau diminuarii veniturilor si/sau
cheltuielilor aferente finantarii proportionale globale si finantarii
complementare;
h) face parte din comisia de selectie si promovare a personalului necesar
unitatii de invatamant;
i) stabileste atributiile personalului din subordine;
j) negociaza si semneaza contractele individuale de munca si fisele
individuale ale posturilor pentru personalul din unitate. La cererea
salariatilor membri de sindicat, acestia vor fi asistati la negocieri de catre
liderul organizatiei sindicale reprezentative din care fac parte;
k) propune nivelul indemnizatiei de conducere a directorului adjunct;
l) atribuie orele ramase neocupate dupa derularea etapelor miscarii
personalului didactic, prin cumul sau plata cu ora, personalului didactic
titular, personalului asociat sau cadrelor didactice pensionate;
m) asigura realizarea evaluarii anuale a personalului incadrat si propune
consiliului de administratie calificativele anuale rezultate in urma evaluarii;
n) raspunde in fata ordonatorului principal de credite in ceea ce priveste
managementul financiar;
o) raspunde in fata inspectorului scolar general pentru asigurarea
calitatii managementului educational;
p) raspunde in fata consiliului de administratie pentru problemele de
natura administrativa;
q) exercita orice alte atributii care ii revin potrivit prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 2
Politica in domeniile resurselor umane si salarizarii personalului
Art. 9
(1) Statul de functii pentru personalul didactic si didactic auxiliar din
unitatile de invatamant se intocmeste de catre directorul adjunct, este insusit
de directorul unitatii de invatamant, este avizat de consiliul de administratie
si de ordonatorul principal de credite si este aprobat de inspectorul scolar
general al inspectoratului scolar judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti.
(2) Ocuparea functiilor didactice din unitatile de invatamant se face in
conformitate cu prevederile Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu dispozitiile
metodologiei privind miscarea personalului, elaborata de Ministerul Educatiei
si Cercetarii cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative din
invatamant, aprobata prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 10
Structura si numarul posturilor pentru personalul didactic auxiliar din
invatamantul de stat se stabilesc de catre consiliul de administratie al
unitatii de invatamant pe baza criteriilor de normare elaborate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii pentru fiecare categorie de personal, cu consultarea
federatiilor sindicale reprezentative din invatamant.
Art. 11
Statul de functii pentru personalul nedidactic se intocmeste de directorul
unitatii de invatamant, este avizat de consiliul de administratie al unitatii
de invatamant si este aprobat de ordonatorul principal de credite.
Art. 12
Normarea personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic se face
potrivit prevederilor Legii nr. 128/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale Normativelor pentru personalul didactic auxiliar si ale
Normativelor orientative pentru personalul nedidactic, elaborate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative
din invatamant, aprobate prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 13
(1) Directorul unitatii de invatamant este salarizat pe baza contractului
de management educational incheiat intre acesta, pe de o parte, si inspectorul
scolar general al inspectoratului scolar, pe de alta parte.
(2) Remunerarea directorului unitatii de invatamant este asigurata
printr-un salariu de baza care se calculeaza la nivelul maxim al functiei
didactice corespunzatoare studiilor - educator, invatator, profesor gradul I cu
vechime de peste 40 de ani - la care se adauga o indemnizatie de conducere de
pana la 50% . Nivelul indemnizatiei de conducere se stabileste de catre
inspectorul scolar general in baza avizului consiliului de administratie al
unitatii de invatamant, in functie de urmatoarele criterii: numarul de elevi,
marimea si gradul de complexitate al activitatii din unitatea de invatamant,
performantele manageriale ale acestora, performantele educationale ale unitatii
de invatamant, pe baza metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei si
Cercetarii cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative din invatamant.
(3) Directorul adjunct este salarizat pe baza contractului de management
educational incheiat cu directorul unitatii, ca forma a contractului individual
de munca.
(4) Remunerarea directorului adjunct al unitatii de invatamant este
asigurata printr-un salariu de baza care se calculeaza la nivelul maxim al
functiei didactice corespunzatoare studiilor, la care se adauga o indemnizatie
de conducere de pana la 40% . Nivelul indemnizatiei de conducere se aproba de
inspectorul scolar general, la propunerea directorului unitatii de invatamant,
cu avizul consiliului de administratie al unitatii de invatamant.
(5) Indemnizatiile de conducere ale directorului si directorului adjunct
sunt prevazute in contractul de management educational si pot fi revizuite
anual in functie de modificarile volumului si gradului de complexitate al
activitatii si de performantele individuale manageriale.
(6) Pentru activitatea desfasurata in calitate de cadru didactic
coordonator, persoana desemnata in aceasta functie va beneficia de sporul
pentru orele suplimentare conform art. 120 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificarile ulterioare, coroborat cu art. 19 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2003 privind cresterile salariale ce
se vor acorda personalului din sectorul bugetar, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 164/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14
La indemnizatiile de baza stabilite potrivit art. 13 alin. (2) si (4) se
adauga sporurile si celelalte drepturi prevazute de lege.
Art. 15
(1) Directorul unitatii de invatamant este degrevat total sau partial de
norma didactica de predare si nu poate preda in regim de cumul sau plata cu
ora. Degrevarea totala de norma se face numai cu consimtamantul directorului.
Obligatia de predare nu poate depasi 6 ore saptamanal si se inscrie in
contractul de management educational.
(2) Directorul adjunct are obligatie de catedra de 2 - 6 ore si nu poate
preda in regim de cumul sau plata cu ora. Obligatia de predare se inscrie in
contractul de management educational.
CAP. 3
Surse de finantare
Art. 16
Finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din
fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale
in a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte
surse, potrivit legii.
Art. 17
(1) De la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, se asigura urmatoarele cheltuieli aferente unitatilor de invatamant
preuniversitar, inclusiv pentru invatamantul special:
a) componenta locala aferenta proiectelor aflate in derulare, cofinantate
de Guvernul Romaniei si de organisme financiare internationale, precum si
rambursarile de credite externe aferente proiectelor respective;
b) bursele pentru elevii din Republica Moldova, precum si bursele pentru
elevii straini si etnicii romani din afara granitelor tarii;
c) organizarea evaluarilor, simularilor si a examenelor nationale;
d) perfectionarea pregatirii profesionale a personalului didactic de
predare si didactic auxiliar, precum si organizarea examenelor nationale de
ocupare a posturilor didactice;
e) manualele scolare pentru invatamantul obligatoriu si pentru elevii cu
dificultati materiale din invatamantul liceal si de arte si meserii;
f) finantarea, pe baza de hotarari ale Guvernului, a unor programe anuale
sau multianuale de investitii, modernizare si dezvoltare a bazei materiale a
institutiilor publice de invatamant preuniversitar de stat, inclusiv
consolidari si reabilitari de scoli si dotari;
g) finantarea unor programe nationale de protectie sociala, stabilite prin
reglementari specifice;
h) finantarea organizarii pentru elevi de concursuri pe obiecte de
invatamant si pe meserii, tehnico-aplicative, stiintifice, de creatie,
concursuri si festivaluri cultural-artistice, campionate si concursuri sportive
scolare, cu participare nationala si internationala, precum si de olimpiade
internationale pe obiecte de invatamant.
(2) Finantarea cheltuielilor privind inspectoratele scolare, casele
corpului didactic, palatele si cluburile copiilor si elevilor, centrele si
cabinetele de asistenta psiho-pedagogica, centrele logopedice, cabinetele
scolare, cluburile sportive si scolare se asigura din bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale unitatilor de
invatamant special se asigura din bugetul consiliului judetean, respectiv al
sectoarelor municipiului Bucuresti, si din bugetul de stat.
(4) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, asigura fonduri pentru organizarea si desfasurarea olimpiadelor si
concursurilor scolare/judetene/ale municipiului Bucuresti.
(5) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
aloca, prin hotarari proprii, fonduri din cote defalcate din impozitul pe venit
la dispozitia acestora, in vederea finantarii unitatilor de invatamant
preuniversitar de stat. Cuantumul sumelor alocate fiecarui buget local de catre
consiliul judetean/Consiliul General al Municipiului Bucuresti din cotele
defalcate din impozitul pe venit la dispozitia acestora se stabileste pe baza
urmatorilor indicatori:
- pentru invatamantul liceal - costul standard pe elev si numarul de elevi
din alte localitati, scolarizati de unitatile liceale finantate de respectivul
consiliu local;
- pentru localitatile defavorizate social si economic - cuantumul de venit
al bugetului local pe elev scolarizat si costul standard pe elev, stabilit de
Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar pe trepte de
invatamant si medii - rural si urban.
(6) Unitatile de invatamant pot obtine venituri proprii din:
a) activitati aducatoare de venit - cursuri si activitati facultative
solicitate de elevi, cursuri de educatie permanenta, inclusiv formare
profesionala continua, participarea la programe cu finantare externa,
participarea la realizarea unor programe comunitare de studii, cercetare,
activitati de servicii si productie, inchirieri de spatii temporar disponibile,
taxe percepute conform legii (de scolarizare, pentru eliberarea unor documente
scolare), alte venituri ale unitatii de invatamant, activitati
cultural-artistice, venituri din activitatea internatelor si cantinelor scolare
si altele asemenea;
b) donatii, sponsorizari si contributii ale comitetelor de parinti sau
oferite de persoane fizice si juridice.
(7) Veniturile proprii nu diminueaza finantarea de baza si finantarea
complementara.
(8) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat pot organiza activitati
finantate integral din venituri proprii, aprobate prin hotarare a consiliului
de administratie.
(9) Excedentele anuale rezultate din executia bugetelor de venituri si
cheltuieli ale activitatilor finantate integral din venituri proprii se
reporteaza in anul urmator si se utilizeaza cu aceeasi destinatie sau, cu
aprobarea consiliului de administratie, se utilizeaza pentru finantarea altor
cheltuieli ale unitatilor de invatamant.
(10) Fondurile provenite din donatii si sponsorizari sunt utilizate
potrivit destinatiei indicate de donator/sponsor sau potrivit hotararii
consiliului de administratie in cazul in care donatorul/sponsorul nu a indicat
destinatia.
CAP. 4
Sistemul de finantare
Art. 18
Sistemul de finantare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat
cuprinde principiile si institutiile implicate in proiectarea bugetelor,
repartizarea si utilizarea resurselor financiare, precum si indicatorii de
fundamentare si alocare a fondurilor necesare bunei functionari a unitatilor de
invatamant.
Finantarea de baza si finantarea complementara
Art. 19
Fondurile unitatii de invatamant, indiferent de sursele de provenienta
(buget de stat, buget local sau surse proprii), se aloca pe urmatoarele destinatii:
a) finantarea de baza, proportionala cu numarul de prescolari/elevi, pentru
urmatoarele categorii de cheltuieli:
1. cheltuieli de personal;
2. cheltuieli materiale si servicii;
3. cheltuieli cu perfectionarea profesionala, cu exceptia celor care se
suporta de la bugetul de stat;
b) finantarea complementara, aferenta urmatoarelor categorii de cheltuieli:
1. consolidari, investitii si reparatii capitale;
2. subventii pentru internatele si cantinele scolare;
3. cheltuieli pentru organizarea evaluarilor, simularilor si examenelor
nationale ale elevilor, cu exceptia cheltuielilor care se suporta de la bugetul
de stat;
4. cheltuieli cu bursele elevilor;
5. cheltuieli pentru transportul elevilor;
6. cheltuieli pentru naveta, cele 6 calatorii cu reducere pe calea ferata
prevazute de lege, pentru cadrele didactice de predare si didactice auxiliare;
7. cheltuieli pentru efectuarea examinarii medicale obligatorii a
salariatilor din invatamantul preuniversitar de stat, cu exceptia celor care,
potrivit legii, se efectueaza gratuit;
8. cheltuieli pentru concursuri scolare si activitati educative,
cultural-artistice, sportive, turistice.
Art. 20
Alocarea fondurilor bugetare catre unitatile de invatamant pentru
finantarea de baza se realizeaza dupa o formula care are in vedere numarul de
elevi/prescolari din scoala/gradinita si costurile standard pe prescolar/elev,
corectate cu ajutorul unor coeficienti de diferentiere in functie de:
- mediu - rural, urban;
- nivel si filiera de invatamant;
- conditiile socioeconomice ale zonei in care functioneaza unitatile de
invatamant - indicatori demografici, ponderea elevilor cu cerinte educative
speciale, ponderea unor minoritati in randul elevilor, nivelul performantelor
scolare etc.;
- conditiile specifice ale bazei materiale - dispersia si marimea spatiilor
de invatamant, spatii de invatamant, monumente istorice etc.
Art. 21
Fondurile aferente finantarii de baza, aprobate de ordonatorul principal de
credite sau provenite din rectificarile bugetare din timpul anului, se
utilizeaza de directorul unitatii de invatamant, ca ordonator tertiar de
credite.
Art. 22
(1) Economiile realizate in timpul anului la unele articole de cheltuieli
aferente finantarii de baza pot fi folosite, cu avizul consiliului de
administratie si al consiliului local, la alte articole de cheltuieli aferente
finantarii de baza.
(2) Aceste economii nu afecteaza nivelul alocatiilor bugetare la care
unitatile de invatamant au dreptul pentru finantarea de baza si cea
complementara.
Art. 23
(1) Finantarea complementara se efectueaza in functie de necesitatile de
cheltuieli ale unitatii de invatamant preuniversitar de stat la propunerea
unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, iar fondurile se aloca de
catre finantatori - bugetul de stat, bugetul local, agentii economici - la
cerere, pe baza unor documente justificative privind necesarul acestor
cheltuieli.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat fundamenteaza sumele
necesare in vederea finantarii complementare, potrivit normelor metodologice
pentru elaborarea proiectelor de buget, transmise de Ministerul Finantelor
Publice.
(3) Pentru bursele elevilor, propunerile unitatilor de invatamant se
inainteaza la inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti.
Dupa analiza acestor propuneri in cadrul comisiei judetene pentru finantarea
invatamantului preuniversitar, respectiv a municipiului Bucuresti, acestea se
inainteaza la Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului
Preuniversitar. Pe baza datelor transmise de comisia judeteana pentru
finantarea invatamantului preuniversitar, Consiliul National pentru Finantarea
Invatamantului Preuniversitar inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii
propunerile privind nivelul alocatiilor bugetare ce vor fi incluse in legea
anuala a bugetului de stat pentru finantarea burselor elevilor, conform
modelului prevazut in anexa nr. 1.
Art. 24
Cuantumul minim al unei burse pe elev este cel stabilit prin hotarare a
Guvernului si se asigura din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat, prin legea anuala a bugetului de stat.
Art. 25
Metodologia de editare, difuzare, recuperare, recartare si de finantare a
manualelor scolare se elaboreaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se
aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 26
Nivelul fondurilor pentru finantarea complementara se stabileste, in mod
transparent si echitabil, in functie de amploarea si urgenta satisfacerii unor
nevoi de reabilitare si dezvoltare a bazei materiale a unitatii de invatamant,
de amploarea acestor nevoi si de posibilitatile de finantare ale ordonatorului
principal de credite sau ale altor finantatori. Nivelul fondurilor pentru
acordarea de burse si alte forme de sprijin social se stabileste in functie de
amploarea acestor nevoi.
Indicatori de alocare
Art. 27
Formula de finantare cuprinde ansamblul etapelor, procedurilor si
indicatorilor utilizati de institutiile cu atributii in domeniul finantarii
invatamantului in procesul de alocare a fondurilor pentru invatamant de la
bugetul de stat, bugetele locale si din alte surse.
Art. 28
Alocarea fondurilor se face pe baza unui sistem de indicatori, dupa cum
urmeaza:
a) La nivel central
La repartizarea pe judete a sumelor defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat ce se aloca prin legea anuala a bugetului de stat pentru
cheltuieli de natura celor care intra in finantarea de baza se au in vedere:
1. numarul de elevi pe fiecare nivel de invatamant, filiera si profil din
mediul urban sau rural;
2. costul standard pentru un elev dintr-o unitate de invatamant gimnazial
din mediul urban;
3. coeficientii de corectie pentru fiecare nivel de invatamant, filiera si
profil din mediul urban sau rural.
b) La nivel judetean
Consiliul judetean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
repartizeaza consiliilor locale fondurile aferente invatamantului, aprobate
prin legea anuala a bugetului de stat, precum si fonduri din cote defalcate din
impozitul pe venit la dispozitia acestora.
Fondurile primite din unele venituri de la bugetul de stat prin legea
anuala a bugetului de stat se repartizeaza pe unitati administrativ-teritoriale
de catre consiliul judetean/Consiliul General al Municipiului Bucuresti, prin
hotarari, pe baza urmatorilor indicatori:
1. numarul de elevi pe fiecare nivel de invatamant, filiera si profil din
mediul urban sau rural, scolarizati in unitatile de invatamant finantate de
fiecare consiliu local;
2. costul standard pentru un elev dintr-o unitate de invatamant gimnazial
din mediul urban;
3. coeficientii de corectie pentru fiecare nivel de invatamant, filiera si
profil din mediul urban sau rural;
4. ponderea unitatilor de invatamant cu un numar mai mic de elevi sau
prescolari decat cel stabilit prin lege;
5. ponderea elevilor/prescolarilor apartinand altor nationalitati si care
influenteaza numarul de elevi pe clasa.
Fondurile din cote defalcate din impozitul pe venit la dispozitia
consiliului judetean se repartizeaza consiliilor locale din zonele defavorizate
si/sau care finanteaza unitati de invatamant liceal in care sunt scolarizati
elevi din alte localitati, pe baza indicatorilor prevazuti la art. 17 alin.
(5).
c) La nivel local
Consiliul local stabileste cuantumul fondurilor alocate fiecarei unitati de
invatamant, pe baza urmatorilor indicatori:
1. numarul de elevi pe fiecare nivel de invatamant, filiera si profil, scolarizati
in respectivele unitati de invatamant;
2. costul standard pentru un elev dintr-o unitate de invatamant gimnazial
din mediul urban;
3. coeficientii de corectie pentru fiecare nivel de invatamant, filiera si
profil din mediul urban sau rural;
4. numarul de elevi posibil a fi realizat pe clasa, determinat de cauze
exclusiv demografice;
5. ponderea elevilor apartinand altor nationalitati, scolarizati in
unitatea de invatamant;
6. volumul veniturilor proprii ale consiliilor locale si cuantumul din
aceste venituri ce poate fi alocat invatamantului.
Coeficientii de corectie sunt calculati si inscrisi in metodologia de
calcul si folosire a nivelurilor de costuri standard pe elev/prescolar,
aprobata prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 29
Fata de indicatorii prevazuti la art. 28 lit. c), consiliile locale pot
decide prin hotarari proprii alocarea de fonduri suplimentare pentru unitatile
de invatamant care scolarizeaza elevi cu cerinte educative speciale si/sau
pentru unitatile de invatamant cu performante scolare superioare.
Art. 30
La stabilirea cuantumului fondurilor repartizate pe fiecare unitate de
invatamant, consiliul local va avea in vedere si nivelul valorilor inscrise in
proiectele de buget ale unitatilor de invatamant.
Art. 31
La fondurile aferente finantarii de baza al caror cuantum a fost stabilit
pe baza indicatorilor enumerati la art. 28 lit. c) consiliile locale adauga
fondurile aprobate pentru finantarea complementara.
Art. 32
Programele nationale sau judetene de dezvoltare a bazei materiale a
invatamantului, de ajutor social si de editare a manualelor scolare acordate
gratuit elevilor se finanteaza pe baza unor metodologii specifice elaborate de
Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Organisme consultative de specialitate
Art. 33
In procesul de fundamentare a deciziilor cu privire la volumul fondurilor
alocate invatamantului, in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii si a
consiliilor locale functioneaza organisme consultative de specialitate cu
atributii in acest domeniu, dupa cum urmeaza:
a) Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar
Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar,
constituit potrivit art. 140 alin. (2) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, propune spre aprobare
Ministerului Educatiei si Cercetarii nivelul costurilor standard pe
elev/prescolar, corespunzator finantarii de baza a unitatilor de invatamant
preuniversitar de stat. Ministerul Educatiei si Cercetarii aproba nivelul
costurilor standard pe elev/prescolar dupa consultarea federatiilor sindicale
semnatare ale contractului colectiv de munca si a structurilor asociative ale
autoritatilor administratiei publice locale.
Dupa aprobare, costurile standard pe elev/prescolar se comunica de catre
Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar,
inspectoratelor scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si
comisiei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru finantarea
invatamantului preuniversitar si se publica pe site-ul Ministerului Educatiei
si Cercetarii in vederea stabilirii de catre bugetele locale a necesarului de
fonduri pentru finantarea de baza.
Pentru activitatea curenta, Consiliul National pentru Finantarea
Invatamantului Preuniversitar dispune de un aparat tehnic format din
economisti, informaticieni si alt personal de specialitate. Numarul de posturi
si structura aparatului tehnic se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii.
b) Comisia judeteana pentru finantarea invatamantului preuniversitar
La nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti se constituie, prin
hotarare a Consiliului, comisia judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti,
pentru finantarea invatamantului preuniversitar, avand urmatoarea componenta:
1. un vicepresedinte al consiliului judetean, respectiv un viceprimar al
municipiului Bucuresti - presedintele comisiei;
2. inspectorul scolar general - vicepresedinte;
3. presedintele consiliului scolar judetean - vicepresedinte;
4. directorul economic al consiliului judetean, respectiv al Consiliului
General al Municipiului Bucuresti;
5. seful compartimentului de finantare si administrare a invatamantului din
cadrul consiliului judetean, respectiv al Consiliului General al Municipiului
Bucuresti;
6. trei reprezentanti ai consiliilor municipale, orasenesti si comunale;
7. contabilul-sef al inspectoratului scolar;
8. doi directori de unitati de invatamant preuniversitar de stat;
9. doi contabili-sefi ai unor unitati de invatamant preuniversitar de stat;
10. cate un reprezentant al sindicatelor judetene, desemnat de federatiile
sindicale reprezentative din invatamant.
Pentru activitatea curenta, comisia dispune de un aparat tehnic format din
personal de specialitate organizat in cadrul consiliului judetean, respectiv al
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, sub forma de compartiment
(birou, serviciu) de finantare si administrare a invatamantului preuniversitar
de stat. Numarul de posturi si structura aparatului tehnic se stabilesc de
catre fiecare consiliu judetean, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, in cadrul volumului total de posturi aprobat.
Comisia judeteana pentru finantarea invatamantului preuniversitar de stat
analizeaza datele prezentate de consiliile locale privind nivelul costurilor pe
elev/prescolar previzionate pentru finantarea proportionala.
Pe baza datelor primite de la consiliile locale si a costurilor medii
anuale standard comunicate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si cu
consultarea consiliului scolar judetean, comisia judeteana propune in mod
obiectiv si fundamentat costul anual pe elev/prescolar, pe medii - rural, urban
-, localitati, tipuri si forme de invatamant. La stabilirea acestor costuri se
tine seama si de conditiile specifice in care isi desfasoara activitatea
unitatile de invatamant din diferite localitati. Nivelul acestor costuri astfel
stabilite se comunica fiecarui consiliul local.
c) Comisia locala de finantare a invatamantului preuniversitar
La nivelul fiecarei localitati/sector al municipiului Bucuresti
functioneaza o comisie locala de finantare a invatamantului preuniversitar
constituita prin hotarare a consiliului local, avand urmatoarea componenta:
1. un viceprimar - presedinte;
2. seful compartimentului de finantare si administrare a invatamantului din
cadrul consiliului local;
3. unul-doi contabili ai unitatilor de invatamant din localitate;
4. unul-doi directori ai unitatilor de invatamant;
5. reprezentantii organizatiilor sindicale desemnati de sindicatele
judetene.
Pentru activitatea curenta, comisia dispune de un aparat tehnic format din personal
de specialitate organizat in cadrul primariilor, respectiv al sectoarelor
municipiului Bucuresti, sub forma de compartiment (birou, serviciu) de
finantare si administrare a invatamantului preuniversitar de stat. Numarul de
posturi si structura aparatului tehnic se stabilesc de fiecare consiliu local
in cadrul volumului total de posturi aprobat.
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor
municipiului Bucuresti aduc la cunostinta unitatilor de invatamant din raza lor
teritoriala nivelul costurilor pe elev comunicate de comisia judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, pentru finantarea invatamantului
preuniversitar de stat.
Pe baza propunerilor comisiei locale de finantare, consiliile locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti aproba
si comunica unitatilor de invatamant de pe raza lor teritoriala nivelul
costurilor pe prescolar/elev pentru finantarea acestora si solicita fiecarei
unitati de invatamant proiectele de buget pentru anul financiar urmator.
Structura bugetului unitatii de invatamant
Art. 34
Fiecare unitate de invatamant preuniversitar de stat cu personalitate
juridica are obligatia sa isi desfasoare activitatea pe baza bugetului propriu,
aprobat in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind
finantele publice locale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
108/2004, cu modificarile ulterioare, si cu respectarea dispozitiilor legale
privind angajarea si utilizarea fondurilor.
Art. 35
(1) Bugetul unitatii de invatamant preuniversitar de stat se fundamenteaza
pe baza principiilor finantarii de baza si finantarii complementare, pe
categoriile de cheltuieli inscrise in clasificatia bugetara, avand in vedere
urmatorii indicatori:
- numarul de elevi scolarizati pe nivel si profil de invatamant;
- costul standard pentru un elev dintr-o unitate de invatamant gimnazial
din mediul urban;
- coeficientii de corectie pentru fiecare nivel de invatamant, filiera si profil
din mediul urban sau rural in care functioneaza unitatea de invatamant;
- numarul de elevi posibil a fi realizat pe clasa, determinat de cauze
exclusiv demografice;
- ponderea elevilor apartinand altor nationalitati, scolarizati in unitatea
de invatamant;
- necesarul de fonduri pentru cheltuielile materiale calculat in functie de
conditiile specifice ale bazei materiale - dispersia si marimea spatiilor de
invatamant, spatii de invatamant, monumente istorice etc.
(2) La fundamentarea indicatorilor din bugetul unitatii de invatamant
preuniversitar de stat se va avea in vedere ca anul financiar bugetar cuprinde
sfarsitul unui an scolar si inceputul anului scolar urmator.
(3) Conducerea unitatii de invatamant preuniversitar de stat are obligatia
sa isi fundamenteze cheltuielile pe baza de indicatori fizici si valorici care
sa reflecte in mod real necesarul de finantare, aplicandu-se masuri pentru
utilizarea cu maxima eficienta a bazei materiale existente si a fondurilor, in
interesul procesului de invatamant si al elevilor.
(4) Proiectul de buget se intocmeste in faza de elaborare a proiectului
bugetului de stat, respectiv a proiectului bugetului local, se definitiveaza
dupa intrarea in vigoare a legii bugetului de stat si se aproba o data cu
aprobarea bugetelor locale.
(5) In anexele la bugetul unitatii de invatamant preuniversitar de stat se
prezinta bugetul privind veniturile si cheltuielile activitatilor aducatoare de
venituri proprii si bugetul de venituri si cheltuieli al internatelor,
caminelor si cantinelor pentru elevi si prescolari.
(6) In cazul in care volumul indicatorilor de cheltuieli aferente
finantarii de baza propus in proiectul de buget depaseste volumul de fonduri
comunicat de consiliul local, conducerea unitatii va intocmi si va inainta
consiliului local/judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, un memoriu de fundamentare din care sa rezulte cauzele
acestor depasiri.
(7) Finantarea de baza proportionala cu numarul de elevi/prescolari se
fundamenteaza pe baza modelului prevazut in anexa nr. 2.
Fundamentarea veniturilor si cheltuielilor pentru activitatile aducatoare
de venituri proprii
Art. 36
Unitatile de invatamant preuniversitar de stat utilizeaza pe langa fondurile
alocate prin bugetele locale si bugetul de stat si alte surse de venituri
realizate conform art. 17 alin. (6).
Art. 37
Veniturile proprii se inscriu in bugetul de venituri si cheltuieli al
activitatilor aducatoare de venituri proprii, pe surse, dupa cum urmeaza:
a) veniturile rezultate din activitatea de productie - ateliere-scoala,
ferme agricole, prestari de servicii si altele asemenea -, care cuprind sumele
incasate de unitatea de invatamant din activitatea de conversie si reconversie
profesionala, scolarizare, cursuri de initiere in domeniul informaticii, limbi
straine, activitati de productie, prestari de servicii si alte activitati, in
conditiile legii;
b) taxele de la persoane fizice si juridice.
Unitatile de invatamant preuniversitar de stat sunt autorizate, potrivit
dispozitiilor legale, sa stabileasca nivelul taxelor pentru desfasurarea
examenului de admitere sau a altor examene, din care se acopera cheltuielile
aferente activitatilor respective. Pentru stabilirea taxelor, fiecare unitate
de invatamant preuniversitar de stat isi estimeaza cheltuielile ocazionate de
organizarea si desfasurarea examenelor si, in functie de numarul de elevi
participanti, stabileste si taxa pentru un elev. Conform acestor elemente se
stabilesc si prevederile din buget la subdiviziunea respectiva.
Sumele incasate pentru eliberarea certificatelor sau a diplomelor de
absolvire, dupa caz, reprezinta o alta sursa proprie de venit, al carei nivel
se stabileste si se comunica de inspectoratele scolare judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti. Estimarile bugetare se calculeaza si se fundamenteaza
in functie de: numarul certificatelor sau al diplomelor de absolvire, ce
urmeaza sa fie eliberate, inmultit cu costul unui certificat sau al unei diplome.
Tarifele pe elev/cursant percepute pentru organizarea de cursuri de
pregatire solicitate de persoane juridice sau fizice se stabilesc, pe baza de
conventie/contract, cel putin la nivelul cheltuielilor efectuate pentru
desfasurarea cursurilor respective;
c) veniturile din inchirierea spatiilor disponibile se inscriu in buget la
nivelul chiriei stabilite in contractele de inchiriere, la care se adauga
obligatoriu cheltuielile cu intretinerea si utilitatile folosite, impozitele pe
terenuri si cladiri;
d) veniturile din donatii reprezinta sumele donate de persoane fizice si
juridice din tara sau strainatate. Acestea se inscriu fie la nivelul executiei
anului precedent, fie la nivelul estimat pentru exercitiul anului curent,
independent de veniturile din anul precedent;
e) veniturile din sponsorizari primite de la persoanele juridice sau
fizice, conform legii;
f) venituri din surse externe obtinute pe baza de programe de finantare;
g) alte venituri.
Cheltuielile pentru activitatile aducatoare de venit
Art. 38
Cheltuielile pentru activitatile aducatoare de venit se inscriu in buget,
pe titluri, articole si alineate, in functie de continutul acestora, avandu-se
in vedere urmatoarele:
a) Cheltuielile pentru activitatea de productie - ateliere-scoala, ferme
agricole, servicii si altele asemenea - se stabilesc pe baza de devize
intocmite pentru fiecare activitate de productie, prestari de servicii, in
limita veniturilor prevazute sa fie realizate.
b) Cheltuielile pentru desfasurarea examenelor sau a cursurilor de
pregatire solicitate de persoanele fizice si juridice se stabilesc in limita
veniturilor din taxele respective. In acest scop se intocmesc note de
fundamentare in care se cuprind taxele cuvenite pentru activitatile respective
si cheltuielile aferente realizarii acestor venituri, si anume: drepturile
cuvenite comisiilor de examen, cheltuielile de intretinere a salilor de
examene, pentru utilizarea calculatoarelor, procurarea rechizitelor (hartie,
stampile, cerneala, tusuri si altele asemenea) necesare in vederea desfasurarii
examenelor.
c) Cheltuielile necesare pentru tiparirea certificatelor sau a diplomelor
de absolvire se stabilesc in limita sumelor incasate pentru eliberarea
certificatelor sau a diplomelor.
d) Cheltuielile din veniturile incasate in urma inchirierii de spatii.
e) Cheltuielile din sumele incasate drept donatii si sponsorizari se
inscriu in buget pentru realizarea actiunii stabilite de donator sau in
contractele de sponsorizare, dupa caz. In situatia in care nu au fost stabilite
destinatii impreuna cu sponsorii si cu donatorii, sumele din sponsorizari si
donatii se folosesc pentru acoperirea celorlalte cheltuieli de functionare ale
unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, inclusiv pentru cheltuielile
de personal.
f) Cheltuielile din alte surse de venituri realizate in conditiile legii.
CAP. 5
Prezentarea si aprobarea bugetelor unitatilor de invatamant preuniversitar
de stat
Art. 39
(1) Proiectele de bugete elaborate de unitatile de invatamant
preuniversitar de stat se prezinta autoritatii administratiei publice locale,
in faza de fundamentare a proiectului bugetului de stat si a proiectelor
bugetelor locale.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat prezinta autoritatii
publice locale proiectul de buget si fundamentarile corespunzatoare.
(3) Directorii unitatilor de invatamant preuniversitar de stat raspund de
exactitatea datelor cuprinse in notele de fundamentare care au stat la baza
intocmirii proiectului de buget al fiecarei unitati de invatamant.
Art. 40
(1) Dupa aprobarea legii bugetului de stat, consiliul judetean si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, prin hotarare si cu asistenta tehnica a
directiei generale a finantelor publice si a inspectoratului scolar, vor
repartiza unitatilor administrativ-teritoriale sumele defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat si, dupa caz, fonduri din cote defalcate din
impozitul pe venit la dispozitia acestora.
(2) Consiliile locale adauga la sumele primite de la bugetul de stat si
bugetul judetului sumele alocate din bugetul propriu invatamantului si aproba
bugetul fiecarei unitati de invatamant. Bugetele aprobate conform legii se
comunica unitatilor de invatamant si trezoreriilor in a caror raza teritoriala
isi au sediul aceste unitati.
(3) Dupa aprobare, bugetele unitatilor de invatamant preuniversitar de stat
reprezinta documentul pe baza caruia se asigura finantarea cheltuielilor
acestora in exercitiul financiar respectiv.
CAP. 6
Executia bugetelor unitatilor de invatamant preuniversitar de stat
Art. 41
Executia bugetelor unitatilor de invatamant cuprinde, in principal:
- deschiderea creditelor bugetare pentru finantarea unitatilor de
invatamant preuniversitar de stat;
- incasarea veniturilor proprii;
- angajarea si efectuarea cheltuielilor aprobate prin buget.
Art. 42
(1) Etapele care trebuie urmate sunt:
a) Unitatile de invatamant solicita deschiderea de credite pana la data de
20 a lunii in curs pentru luna urmatoare.
b) Deschiderea si repartizarea creditelor bugetare se efectueaza de catre
ordonatorul principal de credite pe baza bugetului propus de directorul
unitatii de invatamant si aprobat de ordonatorul principal de credite la
nivelul capitolului de cheltuieli 57.02 "Invatamant", cu desfasurarea
pe titlurile clasificatiei bugetare economice, si anume: 02 "Cheltuieli de
personal", 20 "Cheltuieli materiale si servicii", 34
"Subventii", 38 "Transferuri" si 70 "Cheltuieli de
capital". Repartizarea creditelor se efectueaza pe baza de dispozitii
bugetare in perioada 25 - 30 a lunii in curs pentru luna urmatoare, pe seama
unitatilor de invatamant care au conturi deschise la unitatile teritoriale de
trezorerie si contabilitate publica.
(2) La primirea dispozitiei bugetare unitatea teritoriala de trezorerie si
contabilitate publica inregistreaza creditele bugetare, repartizate de
ordonatorul principal de credite, in contul unitatii de invatamant
preuniversitar de stat: 02 "Credite deschise si repartizate pe seama
ordonatorilor de credite finantati din bugetele locale", care se
desfasoara in conturi analitice, pe titluri, corespunzator repartizarii
creditelor bugetare.
(3) Unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate publica comunica
unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, dupa caz, primirea
dispozitiilor bugetare privind repartizarea creditelor bugetare de catre
ordonatorul principal de credite, eliberand si extrase de cont.
(4) Directorul unitatii de invatamant preuniversitar de stat raspunde daca
nu solicita la termen ordonatorului principal de credite necesarul de fonduri
pentru asigurarea in luna urmatoare a finantarii proportionale si
complementare.
(5) In cazul nedeschiderii la timp a creditelor bugetare din motive
imputabile ordonatorului principal de credite, raspunderea revine acestuia.
Incasarea veniturilor proprii
Art. 43
(1) Ordonatorii tertiari de credite incaseaza veniturile proprii in
numerar, prin casieria proprie sau prin mandatar de la persoanele fizice si
prin virament de la persoanele juridice, in conturile deschise la unitatile
teritoriale de trezorerie si contabilitate publica 50.04 "Disponibil din
venituri proprii ale institutiilor de subordonare locala" si 50.10
"Disponibil al institutiilor subventionate din bugetul local", in
cazul veniturilor care privesc activitatea internatelor, caminelor si
cantinelor.
(2) Mandatarul se stabileste de catre directorul unitatii de invatamant
preuniversitar de stat si poate fi administratorul, secretarul scolii sau un
cadru didactic.
(3) Operatiunile de incasari prin casieria proprie se organizeaza potrivit
dispozitiilor legale in vigoare si se efectueaza numai pe baza de documente
legale aprobate de persoanele in drept, care se inregistreaza cronologic in
registrul jurnal de casa.
(4) Incasarile zilnice in numerar se depun de catre mandatari in conturile
50.04 "Disponibil din venituri proprii ale institutiilor de subordonare
locala" si 50.10 "Disponibil al institutiilor subventionate din
bugetul local", dupa caz, deschise pe seama unitatilor de invatamant
preuniversitar de stat la unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate
publica, astfel:
a) in prima zi lucratoare de la incasare, in cazul in care unitatea de invatamant
are sediul in localitatea in care functioneaza unitatea trezoreriei la care are
contul deschis;
b) in a doua zi lucratoare de la incasare, in cazul in care unitatea de
invatamant preuniversitar de stat are sediul in alta localitate decat unitatea
trezoreriei la care are contul deschis.
(5) Pentru operatiunile prin virament se utilizeaza ordine de plata tip
trezorerie, in care se specifica pe verso natura sumelor virate.
Angajarea si efectuarea cheltuielilor aprobate prin buget
Art. 44
(1) Angajarea cheltuielilor se efectueaza de catre ordonatorii de credite,
pe baza de documente legale (contracte, comenzi, conventii etc.) vizate pentru
controlul financiar preventiv, intocmite distinct pentru cheltuieli care se
suporta din bugetul local si din venituri proprii, dupa caz.
(2) In toate documentele de plata va fi inscrisa in mod obligatoriu
subdiviziunea clasificatiei din buget in care se incadreaza platile respective.
(3) La ordonatorii tertiari de credite se organizeaza si functioneaza
controlul financiar preventiv in conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002
privind auditul public intern, cu modificarile si completarile ulterioare, si
ale Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, republicata.
(4) In vederea urmaririi executiei bugetelor, ordonatorii tertiari de
credite efectueaza platile de casa prin urmatoarele conturi deschise la
unitatile trezoreriilor, prin care isi deruleaza operatiunile de incasari si
plati, si anume:
a) pentru cheltuielile efectuate din bugetul local:
- contul 24.57.02.02 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
cheltuieli de personal";
- contul 24.57.02.20 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
cheltuieli materiale si servicii";
- contul 24.57.02.34 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
subventii";
- contul 24.57.02.38 "Cheltuielile bugetului local pentru invatamant -
transferuri";
- contul 24.57.02.70 "Cheltuielile bugetelor locale pentru invatamant
- cheltuieli de capital";
b) pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat:
- contul 23.57.01 "Cheltuielile bugetului de stat pentru
invatamant" - analitice pe titluri de cheltuieli.
(5) Cheltuielile din venituri proprii se efectueaza din conturile 50.04
"Disponibil din venituri proprii ale institutiilor de subordonare
locala" si 50.10 "Disponibil al institutiilor subventionate din
bugetul local", dupa caz.
(6) Ordonatorii tertiari de credite au obligatia sa organizeze si sa
conduca contabilitatea operatiunilor de incasari si plati, precum si a
celorlalte operatiuni patrimoniale, in mod cronologic si sistematic, in
conturile corespunzatoare din planul de conturi pentru institutiile publice,
aprobat de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Ordonatorii tertiari de credite conduc evidenta analitica a platilor de
casa, pe capitole, subcapitole, titluri, articole si alineate, in cadrul
urmatoarelor conturi de finantare bugetara:
- contul 700.01 "Finantarea din bugetul de stat" pentru fondurile
primite de la Ministerul Educatiei si Cercetarii prin inspectoratele scolare
judetene, care are ca destinatie componenta locala aferenta proiectelor de
reforma, bursele pentru elevii din Republica Moldova si pentru elevii straini si
etnicii romani din afara granitelor tarii, organizarea evaluarilor, examenelor,
concursurilor si olimpiadelor nationale, perfectionarea pregatirii profesionale
a cadrelor didactice;
- contul 700.02 "Finantarea din bugetul local" pentru fondurile
primite de la bugetele locale.
CAP. 7
Raportarea executiei bugetare de catre unitatile de invatamant
Art. 45
(1) Ordonatorii tertiari de credite intocmesc trimestrial si anual situatii
financiare privind executia bugetara, in conformitate cu normele metodologice
ale Ministerului Finantelor Publice.
(2) Pentru fondurile primite de la Ministerul Educatiei si Cercetarii,
ordonatorii tertiari de credite intocmesc contul de executie a bugetului de
stat pe formularul cuprins in situatiile financiare pentru institutii publice
si il prezinta inspectoratelor scolare.
(3) Situatiile financiare trimestriale si anuale privind executia bugetara,
prezentate ordonatorilor principali de credite si trezoreriilor, vor contine in
mod obligatoriu anexele nr. 3 si 4. Cate un exemplar din aceste anexe va fi
inaintat la inspectoratul scolar judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
(4) Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
prin compartimentele de contabilitate si informatizare, centralizeaza
situatiile privind executia bugetara pe unitati de invatamant prevazute in
anexele nr. 3 si 4 si le transmit Consiliului National pentru Finantarea
Invatamantului Preuniversitar si comisiilor judetene de finantare a
invatamantului preuniversitar.
Art. 46
Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar, pe baza
datelor transmise de inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, analizeaza modul in care se respecta prevederile legii bugetului de
stat si criteriile si principiile finantarii invatamantului preuniversitar de
stat, precum si eventualele fenomene perturbatoare care se manifesta in acest
domeniu si cauzele care le determina. Pe baza acestor analize se intocmesc
rapoarte trimestriale/anuale care se inainteaza conducerii Ministerului
Educatiei si Cercetarii, insotite de propuneri de imbunatatire a sistemului de
finantare si executie bugetara in sistemul de invatamant preuniversitar de
stat.
CAP. 8
Asigurarea transparentei cu privire la gestionarea fondurilor
Art. 47
(1) Directorii unitatilor de invatamant au obligatia ca, dupa aprobare, sa
faca publice bugetele anuale ale unitatilor pe care le conduc, evidentiindu-se
cuantumul indicatorilor de venit pe fiecare sursa - buget de stat, buget local
si venituri proprii, precum si destinatia cheltuielilor.
(2) Ordonatorul de credite este obligat ca, dupa inaintarea lor la
trezorerie, sa faca publice situatiile financiare trimestriale si anuale.
Art. 48
Directorul unitatii de invatamant va face publice rapoartele de
autoevaluare anuala a unitatii de invatamant, realizate pe baza indicatorilor
de performanta planificati prin Planul de dezvoltare al unitatii de invatamant.
CAP. 9
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 49
Prevederile prezentelor norme metodologice se aplica incepand cu data de 1
ianuarie 2005 in toate unitatile de invatamant din judetele-pilot nominalizate
prin hotarare a Guvernului. Incepand cu aceeasi data, pentru aceste unitati de
invatamant preuniversitar de stat, Normele metodologice pentru finantarea
invatamantului preuniversitar de stat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
538/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 329 din 19
iunie 2001, cu modificarile ulterioare, isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 50
Anexele nr. 1, 2, 3 si 4 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
Judetul .........................................................
Localitatea .....................................................
Unitatea de invatamant preuniversitar de stat ...................
FUNDAMENTAREA
cheltuielilor privind bursele elevilor pentru anul .....
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Nr. Numarul de elevi Numarul de beneficiari Fondurile Propuneri %
crt. din unitate stabilit conform alocate alocate col. 4/
criteriilor de in anul in anul col. 2
acordare a burselor de baza de plan
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Director, Contabil-sef,
............. .................
ANEXA 2
la normele metodologice
Judetul .........................................................
Localitatea .....................................................
Unitatea de invatamant preuniversitar de stat ...................
FINANTAREA PROPORTIONALA
cu numarul de elevi
- mii lei -
_______________________________________________________________________
Nr. Nivelurile de invatamant Numarul Costurile medii Total
crt. de elevi pe elev cheltuieli
_______________________________________________________________________
1. Prescolar
_______________________________________________________________________
2. Primar + gimnazial
_______________________________________________________________________
3. Liceal
_______________________________________________________________________
4. Scoala de arte si meserii
_______________________________________________________________________
TOTAL:
_______________________________________________________________________
Director, Contabil-sef,
............. .................
ANEXA 3
la normele metodologice
Judetul .........................................................
Localitatea .....................................................
Unitatea de invatamant preuniversitar
de stat/Inspectoratul Scolar Judetean ...........................
SITUATIA TRIMESTRIALA/ANUALA
privind executia bugetara
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Categoriile de Prevederi Surse de acoperire Plati
Cheltuieli
cheltuieli _________________________________________ efective
anuale*) trimestriale credite alte
deschise venituri
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
Cheltuieli de
personal
________________________________________________________________________________
Cheltuieli materiale
si servicii
________________________________________________________________________________
Subventii
________________________________________________________________________________
Transferuri (burse)
________________________________________________________________________________
Cheltuieli de
capital
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Director/Inspector scolar judetean, Contabil-sef,
....................................... .................
------------
*) La raportarea anuala coloana 1 se completeaza cu prevederile aprobate
initial, iar coloana 2, cu prevederile definitive.
ANEXA 4 *1)
la normele metodologice
*1) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
Judetul .........................................................
Unitatea de invatamant preuniversitar de stat ...................
SITUATIA TRIMESTRIALA/ANUALA
privind executia bugetara din unitatile de invatamant pe niveluri si medii de
invatamant
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Liceal teoretic
B - Liceal tehnologic
C - Liceal vocational
D - rural
E - urban
F - total
mii lei
______________________________________________________________________________
|N | Denumire |Nivel de |Nivel de |Nivel de |Nivel de |Nivel de |
|r.| indicator |invatamant|invatamant|invatamant
|invatamant|invatamant|
| | | |*) | | |
|
|c |
|__________|__________|_________________|__________|__________|
|r | |prescolar |primar + | A | B | C |Scoala de |TOTAL
|
|t.| | |gimnazial | | | |arte si |GENERAL
|
| | | | | | | |meserii |
|
| | |__________|__________|_____|_____|_____|__________|__________|
| | | D | E | F| D | E | F|D|E|F|D|E|F|D|E|F| D | E | F| D | E |
F|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 1|Nr. elevi | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |sau | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |prescolari | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 2|Nr. clase | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 3|Nr. posturi | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |didactice | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 4|Nr. posturi | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |nedid. si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |did. aux. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 5|TOTAL | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |CHELTUIELI DE| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |LA BUGETUL DE| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |STAT, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |din care: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 6|- ch. cu | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |examenele/ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |evaluarile | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |nationale ale| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |elevilor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 7|- ch. cu | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |pregatirea | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |profesionala/| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |evaluarea | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |cadrelor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |didactice | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 8|- ch. cu | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |manualele | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |scolare | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
| 9|TOTAL | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |CHELTUIELI DE| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |LA BUGETUL | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |LOCAL, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |din care: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|10|- ch. de | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |personal, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |din care: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|11| - ch. cu | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | sal. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | cadrelor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | didactice | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|12| - ch. cu | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | sal. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | cadrelor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | nedid. si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | didac. aux.| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|13| - ch. cu | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | viramentele| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | deplasari, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | detasari | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|14|- subventii | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|15|- burse | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|16|- ch. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |materiale si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |servicii | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|17|- ch. de | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |capital | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|18|TOTAL | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |CHELTUIELI | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |DIN ALTE | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |VENITURI, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |din care: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|19|- ch. de | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |personal | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|20|- ch. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |materiale si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |servicii | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|21|- ch. de | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |capital | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
|22|CHELTUIELI | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |TOTALE | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|_____________|___|___|__|___|___|__|_|_|_|_|_|_|_|_|_|___|___|__|___|___|__|
DIRECTOR/INSPECTOR SCOLAR GENERAL, CONTABIL SEF, SEF SERVICIU
SALARIZARE,
*) din care:
____________________________________________________________________
| Denumire indicator | primar | gimnazial |
| |____________________|____________________|
| | rural| urban| total| rural| urban| total|
|__________________________|______|______|______|______|______|______|
| Nr. elevi sau prescolari | | | | | | |
|__________________________|______|______|______|______|______|______|
| Nr. clase | | | | | | |
|__________________________|______|______|______|______|______|______|
| Nr. posturi didactice | | | | | | |
|__________________________|______|______|______|______|______|______|