LEGE
Nr. 354 din 15 iulie 2004
pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 687 din 30 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 7, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) Institutiile de invatamant si unitatile de invatamant cu minimum
200 de elevi sau cu minimum 100 de prescolari sunt institutii publice cu
personalitate juridica."
2. La articolul 7, dupa alineatul (8) se introduc doua alineate noi,
alineatele (9) si (10), cu urmatorul cuprins:
"(9) Unitatile de invatamant cu un numar mai mic de 200/100 de
elevi/prescolari se organizeaza/reorganizeaza in cadrul unor unitati de
invatamant cu personalitate juridica aflate in subordinea aceluiasi ordonator
principal de credite, ca structuri ale acestora.
(10) In mod exceptional, pe baza criteriilor inscrise in Regulamentul de
organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat,
autoritatile administratiei publice locale pot aproba, cu avizul Ministerului
Educatiei si Cercetarii, functionarea ca persoane juridice a unor unitati cu un
numar mai mic de 200/100 de elevi/prescolari."
3. La articolul 24, litera c) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"c) filiera vocationala cu profilurile militar, ordine si securitate
publica, teologic, sportiv, artistic si pedagogic."
4. Titlul capitolului X al titlului II va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL X
Invatamantul militar si invatamantul de ordine si securitate publica"
5. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 97
(1) Invatamantul militar si invatamantul de ordine si securitate publica
este invatamant de stat, parte integranta a sistemului national de invatamant,
si cuprinde: invatamant liceal, invatamant postliceal pentru formarea
maistrilor militari, a subofiterilor si agentilor de politie, invatamant
universitar pentru formarea ofiterilor, ofiterilor de politie si a altor
specialisti, invatamant postuniversitar.
(2) Perfectionarea pregatirii cadrelor militare si a personalului de
politie se realizeaza in institutii de invatamant distincte.
(3) Prevederile referitoare la invatamantul militar si invatamantul de
ordine si securitate publica preuniversitar se aplica in mod corespunzator si
invatamantului preuniversitar din domeniul transporturilor."
6. Articolul 98 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 98
Structura organizatorica, profilurile, specializarile, cifrele anuale de
scolarizare, criteriile de selectionare a candidatilor pentru invatamantul
militar si invatamantul de ordine si securitate publica se stabilesc de
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Justitiei, Serviciul Roman de Informatii si alte institutii cu
atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale,
potrivit specificului fiecarei arme, specializari, nivel si forma de organizare
a invatamantului, cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii."
7. Articolul 99 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 99
Planurile de invatamant pentru invatamantul liceal, postliceal si superior
militar, de ordine si securitate publica, se elaboreaza de Ministerul Apararii
Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei,
Serviciul Roman de Informatii si alte institutii cu atributii in domeniul
apararii, ordinii publice si sigurantei nationale si se avizeaza de Ministerul
Educatiei si Cercetarii."
8. Articolul 100 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 100
Certificatele de absolvire si de competente profesionale, respectiv
diplomele de absolvire si de licenta eliberate de institutiile de invatamant
militar si invatamant de ordine si securitate publica, precum si titlurile
stiintifice obtinute, dau dreptul detinatorilor legali, dupa incetarea
raporturilor de serviciu cu institutia din domeniul apararii, ordinii publice
si sigurantei nationale, in conditiile legii, la echivalarea studiilor si
diplomelor cu cele ale absolventilor institutiilor civile de invatamant cu
profil apropiat, de acelasi nivel."
9. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
Procesul de invatamant in unitatile si institutiile de invatamant militar,
precum si in cele de ordine si securitate publica de toate nivelurile se
desfasoara in limba romana. Admiterea in aceste unitati si institutii se poate
desfasura si in limba minoritatilor nationale."
10. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102
Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi la specificul invatamantului
militar si al invatamantului de ordine si securitate publica, Ministerul
Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Justitiei, Serviciul Roman de Informatii si alte institutii cu atributii in domeniul
apararii, ordinii publice si sigurantei nationale pot emite ordine, regulamente
si instructiuni proprii."
11. Alineatul (3) al articolului 117 se abroga.
12. La articolul 140, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru exercitarea atributiilor sale, Ministerul Educatiei si
Cercetarii constituie structuri de experti si se sprijina pe organisme
consultative, la nivel national, alcatuite pe criterii de prestigiu profesional
si moral: Consiliul National pentru Reforma a Invatamantului, Consiliul
National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare,
Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Superior, Consiliul
National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar, Consiliul National al
Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior, Consiliul National al
Bibliotecilor, Consiliul National pentru Formare si Educatie Continua,
comisiile nationale de specialitate pe discipline si structurile manageriale
ale programelor de reforma. Componenta consiliilor si regulamentele lor de
functionare se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii. In
exercitarea atributiilor sale, Ministerul Educatiei si Cercetarii consulta,
dupa caz, societatile stiintifice nationale ale cadrelor didactice, federatiile
sindicale reprezentative la nivel de ramura, structurile asociative ale
autoritatilor administratiei publice locale, ca parteneri sociali, si
organizatiile studentesti si de elevi, recunoscute pe plan national."
13. Articolul 145 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 145
(1) Unitatea de invatamant preuniversitar este condusa de consiliul de
administratie.
(2) Directorul unitatii de invatamant este presedintele consiliului de
administratie.
(3) Directorul exercita conducerea executiva a unitatii de invatamant, in
conformitate cu responsabilitatile si atributiile conferite de lege, cu
hotararile si deciziile consiliilor locale si cu hotararile consiliului de
administratie al unitatii. In activitatea de conducere directorul este ajutat,
dupa caz, de directorul adjunct si se bazeaza pe consiliul profesoral si pe
consiliul scolar.
(4) Consiliul profesoral al unitatii de invatamant, cu rol de decizie in
domeniul instructiv-educativ, este format din personalul didactic de predare
din unitatea respectiva si este prezidat de director.
(5) Consiliile prevazute la alin. (1) si (4) functioneaza in baza unor
regulamente elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea
federatiilor sindicale reprezentative din invatamant si a structurilor
asociative ale autoritatilor administratiei publice locale.
(6) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant, cu rol de decizie
in domeniul administrativ, este format din director, director adjunct,
reprezentantul consiliului local, reprezentantul primarului, reprezentanti ai
parintilor, 1 - 5 reprezentanti ai cadrelor didactice, reprezentantul agentilor
economici si un reprezentant al elevilor, pentru ciclul secundar superior.
(7) Ocuparea functiilor de director si de director adjunct se face in urma
castigarii concursului, desfasurat pe baza criteriilor de competenta
profesionala si manageriala, cu avizele consultative ale consiliului de
administratie si ale consiliului local. Metodologia concursului se stabileste
de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se aproba prin ordin al ministrului.
(8) Directorii unitatilor de invatamant prescolar, ai unitatilor de
invatamant gimnazial si ai unitatilor de invatamant cu clasele I - X sunt
numiti, in urma castigarii concursului, de catre inspectorul scolar general,
pentru o perioada de 4 ani.
(9) Directorii unitatilor din invatamantul liceal, postliceal si ai
scolilor de arte si meserii sunt numiti, in urma castigarii concursului, prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea inspectorului
scolar general, pentru o perioada de 4 ani.
(10) Directorii unitatilor destinate activitatilor extrascolare sunt numiti
de ministrul educatiei si cercetarii, la unitatile direct subordonate
Ministerului Educatiei si Cercetarii, si de catre inspectorul scolar general,
la unitatile din subordinea inspectoratului scolar."
14. La articolul 166, alineatele (3), (4), (4^1) - (4^4) si (5) - (9) vor
avea urmatorul cuprins:
"(3) Baza materiala aferenta procesului de instruire si de educatie,
prevazuta la alin. (2) si realizata din fondurile statului sau din fondul
institutiilor si intreprinderilor de stat in perioada anterioara datei de 22
decembrie 1989 se reintegreaza fara plata in patrimoniul Ministerului Educatiei
si Cercetarii, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare
stiintifica universitara si, dupa caz, in domeniul public al comunelor,
oraselor, municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, al
consiliilor judetene si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, cu
exceptia bunurilor care au intrat in proprietatea agentilor economici privati.
Predarea-preluarea se face pe baza de protocol. In aceleasi conditii se
reintegreaza fara plata si imobilele care, conform art. 20 alin. 2 din Legea
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, cu modificarile ulterioare, au trecut in
patrimoniul unor societati comerciale, indiferent de statutul capitalului
social al acestora. Reintegrarea se face pe baza de protocol de
predare-preluare. Justa despagubire se acorda, pentru fiecare caz, prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educatiei si Cercetarii si a
Ministerului Finantelor Publice, in termen de 60 de zile de la data semnarii
protocolului de predare-preluare. Cuantumul despagubirii se stabileste in
termen de 30 de zile de la data semnarii protocolului de predare-preluare, de
catre o comisie de evaluare formata din reprezentanti ai Ministerului Educatiei
si Cercetarii, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si ai Ministerului Finantelor
Publice, constituita prin ordin comun.
(4) Baza materiala a institutiilor de invatamant superior de stat si de
cercetare stiintifica universitara este de drept proprietatea acestora.
Ministerul Educatiei si Cercetarii este imputernicit sa emita certificate de
atestare a dreptului de proprietate pentru institutiile de invatamant superior
si de cercetare stiintifica, pe baza documentatiei inaintate de acestea.
(4^1) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile
de invatamant preuniversitar de stat - gradinite, scoli generale, primare si
gimnaziale, licee, seminarii teologice, grupuri scolare, scoli de arte si
meserii si scoli postliceale - fac parte din domeniul public al comunelor,
oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, si
sunt in administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraselor si
municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza
teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de
administratie ale unitatilor de invatamant. Celelalte componente ale bazei
materiale sunt de drept proprietatea unitatilor de invatamant preuniversitar de
stat si sunt administrate de acestea. Nu fac parte din domeniul public al
comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului
Bucuresti, terenurile si cladirile detinute de unitatile de invatamant in baza
unor contracte de inchiriere, concesionare sau comodat, proprietarii acestora
fiind alte persoane fizice sau juridice.
(4^2) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile
de invatamant special de stat fac parte din domeniul public judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliului judetean,
respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a
caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre
consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant respective. Celelalte
componente ale bazei materiale a unitatilor de invatamant special public sunt
de drept proprietatea unitatilor de invatamant respectiv si sunt administrate
de acestea.
(4^3) Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor
de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al
ministrului educatiei si cercetarii. Instrainarea sau schimbarea destinatiei
bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul ministrului educatiei
si cercetarii constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale.
Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bunurilor din baza
materiala a invatamantului fara avizul conform al ministrului educatiei si
cercetarii sunt nule. Administrarea procesului educational din unitatile de
invatamant preuniversitar si special de stat prevazute la alin. (4^1) si (4^2)
se face de catre inspectoratele scolare judetene, respectiv de Inspectoratul
Scolar al Municipiului Bucuresti.
(4^4) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea
inspectoratele scolare, casele corpului didactic, palatele si cluburile
copiilor si elevilor, cluburile sportive scolare, centrele si cabinetele de
asistenta psihopedagogica, centrele logopedice, cabinetele scolare, precum si
alte unitati din subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii, ale caror
cheltuieli curente si de capital se finanteaza de la bugetul de stat, fac parte
din domeniul public al statului si sunt administrate de Ministerul Educatiei si
Cercetarii, prin inspectoratele scolare judetene si prin delegare catre
consiliile de administratie ale acestor unitati. Celelalte componente ale bazei
materiale sunt de drept proprietatea unitatilor si institutiilor respective si
sunt administrate de acestea.
(5) Constructiile si terenurile aferente procesului instructiv-educativ nu
pot fi transferate decat cu aprobarea Guvernului, la propunerea ministrului
educatiei si cercetarii, fara plata si numai in interes public.
(6) Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor disponibile temporar,
aflate in patrimoniul institutiilor de invatamant superior de stat sau in
administrarea acestora, se poate face pe baza de contract, incheiat in
conformitate cu prevederile legale, cu revizuire anuala. Bunurile, inclusiv
terenurile aflate in administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de
stat, disponibile temporar, pot fi inchiriate pe baza de contract, incheiat in
conformitate cu prevederile legale, cu revizuirea anuala a acestuia, numai in
conformitate cu metodologia stabilita de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor, in conditiile prevazute la
alineatele precedente se face cu prioritate pentru activitati de invatamant.
(7) Detinatorii de bunuri prevazute la alin. (3) si (4) care urmeaza sa fie
reintegrate in patrimoniul invatamantului sunt obligati sa puna la dispozitie
imputernicitilor Ministerului Educatiei si Cercetarii, consiliilor locale sau
consiliilor judetene, dupa caz, toate documentele care atesta proprietatea,
precum si documentele necesare in vederea inregistrarii in evidentele
contabile.
(8) Ministerul Educatiei si Cercetarii si, dupa caz, consiliile judetene,
Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau consiliile locale actioneaza
in justitie, prin imputernicitii acestora, persoanele juridice sau fizice care
refuza semnarea protocoalelor si predarea documentelor de proprietate. Aceste
actiuni sunt scutite de taxa de timbru.
(9) Inscrierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile apartinand
Ministerului Educatiei si Cercetarii sau institutiilor si unitatilor de
invatamant si cercetare stiintifica din sistemul invatamantului de stat, precum
si asupra bunurilor apartinand consiliilor locale, judetene si, respectiv al
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in care isi desfasoara
activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat, se face, dupa caz,
in registrul de inscriptiuni si transcriptiuni, in cartile funciare sau in
cartile de publicitate funciara, cu scutire de la plata taxelor prevazute de
lege."
15. La articolul 166, alineatul (10) se abroga.
16. Articolul 167 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 167
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat functioneaza ca unitati
finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la
bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii.
(2) Finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat cuprinde:
finantarea de baza si finantarea complementara.
(3) Finantarea de baza asigura desfasurarea in conditii normale a
procesului de invatamant la nivel preuniversitar, conform standardelor
nationale. Finantarea de baza se asigura prin bugetele locale ale unitatilor
administrativ-teritoriale de care apartin unitatile de invatamant, din sumele
defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si din alte venituri ale
bugetelor locale.
(4) Finantarea complementara asigura cheltuieli de capital, cheltuieli
sociale si alte cheltuieli asociate procesului de invatamant. Finantarea
complementara se asigura din bugetele locale si din alte surse, potrivit legii.
(5) Finantarea de baza cuprinde urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli de personal;
b) cheltuieli materiale si servicii;
c) cheltuieli cu perfectionarea profesionala, cu exceptia cheltuielilor
care se suporta de la bugetul de stat.
(6) Finantarea complementara cuprinde urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) consolidari, investitii si reparatii capitale;
b) subventii pentru internatele si cantinele scolare;
c) cheltuieli pentru organizarea evaluarilor, simularilor si examenelor
nationale ale elevilor, cu exceptia cheltuielilor care se suporta de la bugetul
de stat;
d) cheltuieli cu bursele elevilor;
e) cheltuieli pentru transportul elevilor;
f) cheltuieli pentru naveta, respectiv cele sase calatorii pe calea ferata
prevazute de lege, pentru cadrele didactice de predare si didactice auxiliare;
g) cheltuieli pentru examinarea medicala obligatorie periodica a
salariatilor din invatamantul preuniversitar de stat, cu exceptia celor care,
potrivit legii, se efectueaza gratuit;
h) cheltuieli pentru concursuri scolare si activitati educative,
cultural-artistice, sportive, turistice.
(7) Baza de calcul a fondurilor alocate unitatilor de invatamant prin si
din bugetele locale, pentru finantarea de baza, o constituie costul standard pe
elev/prescolar. Costul standard pe elev/prescolar se determina, pentru fiecare
nivel de invatamant, filiera, profil, specializare/domeniu, in functie de
numarul de posturi/catedre legal constituite, de limba de predare, de alti
indicatori specifici activitatii de invatamant, de calitatea procesului de educatie
si formare profesionala, de managementul institutional, de specificul
instruirii si de mediul urban/rural.
(8) Determinarea costului standard pe elev/prescolar se face de catre
Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar, pe baza
indicatorilor mentionati la alin. (7), conform normelor metodologice elaborate
de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii si aprobate prin hotarare a
Guvernului. Nivelul costului standard pe elev/prescolar se aproba de catre
Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea partenerilor sociali si a
structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale.
(9) Alocarea fondurilor pentru finantarea de baza a unitatii de invatamant
se face pe baza unei formule de finantare, care ia in considerare costul
standard pe elev/prescolar, numarul de elevi/prescolari din unitatea de
invatamant, precum si factorii de corectie dependenti de densitatea de elevi in
zona, severitatea dezavantajelor si alti factori.
(10) Alocatia financiara stabilita ca parte din finantarea de baza ce
revine unui elev/prescolar se aloca unitatii de invatamant in care este inscris
elevul.
(11) Finantarea complementara se face de la bugetul local, in raport cu
necesitatile unitatii de invatamant preuniversitar de stat, la propunerea
acesteia, si se prevede, cu prioritate, dupa caz, in bugetul propriu al
comunei, orasului, municipiului, sectoarelor municipiului Bucuresti, al
municipiului Bucuresti si, respectiv, al judetului. Nivelul acesteia se
stabileste pe baza unor programe de finantare fundamentate de unitatile de
invatamant, in functie de amploarea nevoilor si a posibilitatilor de finantare
a ordonatorului principal de credite.
(12) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat pot obtine venituri
proprii. Acestea nu diminueaza finantarea de baza si finantarea complementara.
Unitatile de invatamant preuniversitar de stat pot organiza activitati
finantate integral din venituri proprii, aprobate prin hotarare a consiliului
de administratie.
(13) Finantarea de baza si finantarea complementara a unitatilor de
invatamant se fac pe baza de contract, intocmit conform normelor metodologice
pentru finantarea invatamantului preuniversitar, incheiat intre directorul
unitatii de invatamant preuniversitar si primarul localitatii in a carei raza
teritoriala se afla unitatea de invatamant. Contractul se incheie in maximum 30
de zile de la data aprobarii bugetului local. Sumele reprezentand finantarea de
baza si finantarea complementara se inscriu in bugetul de venituri si
cheltuieli.
(14) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste anual, de fiecare
unitate de invatamant preuniversitar de stat, conform normelor metodologice de
finantare a invatamantului preuniversitar, se aproba si se executa potrivit
prevederilor legale in vigoare.
(15) Directorul unitatii de invatamant preuniversitar de stat este
ordonator tertiar de credite.
(16) Excedentele anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli ale activitatilor finantate integral din venituri proprii se
reporteaza in anul urmator si se folosesc cu aceeasi destinatie sau, cu
aprobarea consiliului de administratie, se utilizeaza pentru finantarea altor
cheltuieli ale unitatilor de invatamant.
(17) De la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, se asigura urmatoarele cheltuieli aferente unitatilor de invatamant
preuniversitar, inclusiv pentru invatamantul special:
a) componenta locala aferenta proiectelor aflate in derulare, cofinantate
de Guvernul Romaniei si de organismele financiare internationale, precum si
rambursarile de credite externe aferente proiectelor respective;
b) bursele pentru elevii din Republica Moldova, precum si bursele pentru
elevii straini si etnicii romani din afara granitelor tarii;
c) organizarea evaluarilor, simularilor si examenelor nationale;
d) perfectionarea pregatirii profesionale a cadrelor didactice si didactice
auxiliare, precum si organizarea examenelor nationale de ocupare a posturilor
didactice;
e) manualele scolare pentru invatamantul obligatoriu si pentru elevii cu
dificultati materiale din invatamantul liceal si de arte si meserii;
f) finantarea, pe baza de hotarari ale Guvernului, a unor programe anuale
sau multianuale de investitii, modernizare si dezvoltare a bazei materiale a
institutiilor publice de invatamant preuniversitar de stat, inclusiv
consolidari si reabilitari de scoli si dotari;
g) finantarea unor programe nationale de protectie sociala, stabilite prin
reglementari specifice;
h) finantarea privind organizarea, pentru elevi, de concursuri pe obiecte
de invatamant si pe meserii, tehnico-aplicative, stiintifice, de creatie,
concursuri si festivaluri cultural-artistice, campionate si concursuri sportive
scolare, cu participare nationala si internationala, precum si olimpiade
internationale pe obiecte de invatamant.
(18) Finantarea cheltuielilor privind inspectoratele scolare, casele
corpului didactic, palatele si cluburile copiilor si elevilor, centrele si
cabinetele de asistenta psihopedagogica, centrele logopedice, cabinetele
scolare, cluburile sportive si scolare se asigura din bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(19) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale unitatilor de
invatamant special se asigura din bugetul consiliului judetean, respectiv al
sectoarelor municipiului Bucuresti, si din bugetul de stat.
(20) Consiliul judetean/Consiliul General al Municipiului Bucuresti asigura
fonduri pentru organizarea si desfasurarea olimpiadelor si concursurilor
scolare judetene/ale municipiului Bucuresti.
(21) Consiliul judetean, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, aloca prin hotarari proprii fonduri din cote defalcate din impozitul
pe venit la dispozitia acestora, in vederea finantarii unitatilor de invatamant
preuniversitar de stat.
(22) Cheltuielile aferente facilitatilor acordate elevilor si studentilor
privind transportul pe calea ferata si cu metroul se finanteaza prin bugetul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(23) Cheltuielile ocazionate de desfasurarea activitatii Consiliului
National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar se suporta din bugetul
Ministerului Educatiei si Cercetarii si din alte surse, potrivit legii."
17. Articolul 168 se abroga.
18. La articolul 169, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 169
(1) Unitatile de invatamant primar, gimnazial, liceal, de arte si meserii,
din mediul rural si periurban, precum si institutiile de invatamant pentru
formarea initiala si continua a personalului in domeniul apararii, ordinii
publice si sigurantei nationale, care nu au in proprietate terenuri agricole in
extravilan, primesc in administrare, pentru constituirea lotului didactic
experimental sau a terenurilor de instructie specifica, ori pentru amenajarea
de poligoane o suprafata de 1 hectar pentru scolile primare, 2 hectare pentru
scolile gimnaziale, 3 hectare pentru liceele pedagogice, militare, de ordine si
securitate publica, minimum 5 hectare pentru institutiile de invatamant
postliceal si superior militar/ordine si securitate publica si minimum 10
hectare pentru unitatile de invatamant liceal si scolile de arte si meserii cu
profil agricol, agromontan si silvic, in echivalent arabil."
19. La articolul 170, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 170
(1) Finantarea invatamantului de stat se asigura din fonduri publice, in
limita a cel putin 4% din produsul intern brut, asigurandu-se anual o crestere
permanenta a alocatiilor bugetare, in concordanta cu urmatoarele cerinte:
a) considerarea dezvoltarii invatamantului ca prioritate nationala pentru
pregatirea resurselor umane la nivelul standardelor internationale;
b) profesionalizarea resurselor umane in concordanta cu diversificarea
pietei muncii;
c) dezvoltarea invatamantului superior si a cercetarii stiintifice
universitare pentru integrare la varf in viata stiintifica mondiala."
20. La articolul 170, dupa alineatul (1) se introduce un alineat nou,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Pentru finantarea invatamantului de stat din fonduri publice se
asigura anual o crestere a alocatiilor bugetare pana la minimum 6% din produsul
intern brut in anul 2007."
21. La articolul 170, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Sistemul de finantare a invatamantului preuniversitar de stat
asigura descentralizarea fondurilor la nivelul unitatilor de invatamant.
Modalitatile concrete de proiectare, repartizare si executie bugetara a
fondurilor destinate invatamantului preuniversitar de stat se stabilesc prin
norme metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului, elaborate de catre
Ministerul Educatiei si Cercetarii, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice
si cu Ministerul Administratiei si Internelor, cu consultarea federatiilor
sindicale reprezentative din invatamant si a structurilor asociative ale
autoritatilor administratiei publice."
22. La articolul 170, alineatele (4) si (5) se abroga.
23. La articolul 170, alineatul (6) va avea urmatorul cuprins:
"(6) Invatamantului superior i se aloca un fond distinct pentru
cercetare stiintifica universitara din bugetul global al cercetarii
stiintifice. Alocarea fondurilor de finantare a cercetarii stiintifice
universitare se face dupa criterii competitive, in functie de prioritatile
nationale si de performantele obtinute sau anticipate. Competitia pentru
fondurile de finantare a cercetarii stiintifice universitare este deschisa
tuturor institutiilor de invatamant superior acreditate, precum si unitatilor
si institutiilor de cercetare-dezvoltare, atestate pentru a desfasura
activitati de cercetare-dezvoltare. Alocarea fondurilor pentru finantarea
cercetarii stiintifice universitare se face de catre Ministerul Educatiei si
Cercetarii, la propunerea Consiliului National al Cercetarii Stiintifice din
Invatamantul Superior."
24. Articolul 174 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 174
Pentru invatamantul de stat prescolar si obligatoriu se asigura gratuit
manualele scolare. Beneficiaza de aceeasi gratuitate si elevii din invatamantul
secundar superior ai caror parinti au venitul lunar pe membru de familie egal
sau mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara."
Art. 2
Pentru asigurarea aplicarii corecte a principiilor noului sistem de finantare
si administrare a unitatilor de invatamant in intregul sistem de invatamant
preuniversitar de stat, prevederile prezentei legi se vor aplica esalonat, in
perioada septembrie 2004 - decembrie 2007, dupa cum urmeaza:
a) incepand cu luna septembrie 2004, consiliile locale si judetene,
impreuna cu inspectoratele scolare judetene, trec la reorganizarea retelei
scolare si constituie consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant
in conformitate cu prevederile art. 7 si ale art. 145 din Legea nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Modificarile de
structura ale retelei scolare se pun in aplicare succesiv, in lunile septembrie
ale anilor 2004, 2005 si 2006;
b) in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Educatiei si Cercetarii elaboreaza si supune spre aprobare
Guvernului metodologiile prevazute in prezenta lege;
c) Ministerul Educatiei si Cercetarii reorganizeaza, in concordanta cu
prevederile prezentei legi, Programul national de pregatire manageriala a
directorilor de scoli;
d) sistemul de finantare de baza a unitatilor de invatamant preuniversitar
prevazut la art. 167 - 170 si la art. 174 din Legea nr. 84/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica incepand cu anul
financiar 2005. Judetele care aplica sistemul de finantare de baza in anii 2005
si 2006 se nominalizeaza prin hotarare a Guvernului. De asemenea, prin hotarare
a Guvernului se stabileste data aplicarii acestui sistem in municipiul
Bucuresti.
Art. 3
Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA