HOTARARE Nr.
546 din 21 mai 2008
privind gestionarea
calitatii apei de imbaiere
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 404 din 29 mai 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 15 alin. (31) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileşte cadrul legal
pentru:
a) monitorizarea şi clasificarea calităţii apei de
îmbăiere;
b) managementul calităţii apei de îmbăiere;
c) furnizarea către public a informaţiilor cu privire
la calitatea apei de îmbăiere.
Art. 2. -Autorităţile competente în aplicarea
prevederilor prezentei hotărâri sunt:
a) Ministerul Sănătăţii Publice, Institutul de Sănătate
Publică Bucureşti, denumit în continuare ISPB, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti;
b) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
Administraţia Naţională „Apele Române", denumită în continuare ANAR, prin direcţiile bazinale.
Art. 3. - Prezenta hotărâre are ca scop conservarea,
protejarea şi îmbunătăţirea calităţii mediului, precum şi protejarea sănătăţii
oamenilor, în conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 4. - Prezenta hotărâre se aplică apelor de
suprafaţă utilizate pentru îmbăiere, pentru care autorităţile de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti preconizează un număr mare de
utilizatori şi pentru care nu există o interdicţie sau recomandare permanentă
împotriva îmbăierii.
Art. 5. - Prezenta hotărâre nu se aplică:
a) bazinelor de înot şi bazinelor cu apă din staţiunile
balneare şi balneoclimatice;
b) apelor captate utilizate în scopuri terapeutice;
c) apelor captate în bazine amenajate, separate de
apele de suprafaţă şi de apele subterane.
Art. 6. -In sensul prezentei hotărâri, următorii
termeni şi expresii se definesc astfel:
a) ape de suprafaţă, ape
subterane, ape interioare, ape de tranziţie, ape costiere şi bazin hidrografic au înţelesul definiţiilor prevăzute în Legea apelor nr. 107/1996,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) autoritate competentă - autoritatea sau autorităţile desemnate pentru a asigura
respectarea obligaţiilor prevăzute de prezenta hotărâre sau orice altă
autoritate ori organism căruia i-a fost delegat acest
rol;
c) permanent-
interdicţia de a se îmbăia sau recomandarea împotriva îmbăierii pe o perioadă
echivalentă cu cel puţin un întreg sezon de îmbăiere;
d) număr mare - un număr de utilizatori de peste 150/zi în timpul sezonului de
îmbăiere, pe care autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti îl preconizeză pe baza tendinţelor trecute sau pe baza
infrastructurii şi a serviciilor asigurate ori a altor măsuri luate pentru a
încuraja îmbăierea;
e) poluare - prezenţa
unei contaminări microbiologice sau a altor organisme ori deşeuri care
afectează calitatea apei de îmbăiere şi care prezintă un risc pentru sănătatea
utilizatorilor, potrivit prevederilor art. 33-35 şi, respectiv, prevederilor
coloanei A din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate;
f) sezon de îmbăiere - perioada cuprinsă între datele de 1 iunie şi 15 septembrie ale
fiecărui an. In funcţie de condiţiile locale, sezonul de îmbăiere poate fi
stabilit pentru o altă perioadă de către autoritatea de sănătate publică locală
şi se comunică ISPB înainte de data de 1 mai a fiecărui an;
g) măsuri de management - măsuri cu privire la apa de îmbăiere, respectiv:
1. stabilirea şi menţinerea profilului apei de
îmbăiere;
2. stabilirea unui calendar de monitorizare;
3. monitorizarea apei de
îmbăiere;
4. evaluarea calităţii apei de îmbăiere;
5. clasificarea apei de îmbăiere;
6. identificarea şi evaluarea cauzelor de poluare care
ar putea afecta apele de îmbăiere şi sănătatea utilizatorilor;
7. furnizarea de informaţii către public;
8. acţiuni care să prevină expunerea utilizatorilor la
poluare;
9. acţiuni pentru reducerea riscului asociat poluării;
h) poluare pe termen scurt - contaminarea microbiologică aşa cum este prevăzută în coloana A
din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate, care are cauze ce pot fi clar
identificate şi care în mod normal nu ar afecta calitatea apei de îmbăiere
pentru mai mult de 72 de ore din momentul debutului şi pentru care ANAR, prin
direcţiile bazinale, va include în programele de monitorizare a calităţii
apelor de suprafaţă şi monitorizarea evacuărilor de ape uzate ale folosinţelor
de apă, dacă acestea pot influenţa direct calitatea apei din zona natural
amenajată pentru îmbăiere pentru a stabili proceduri cu scopul de a prognoza şi
gestiona poluarea pe termen scurt, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2
- Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbăiere;
i) situaţie anormală - un eveniment sau o combinaţie de evenimente care are impact
asupra calităţii apei de îmbăiere dintr-o zonă definită şi care se produce, în
medie, cel mult o dată la 4 ani;
j) set de date privind
calitatea apei de îmbăiere - datele obţinute în
conformitate cu prevederile cap. III;
k) evaluarea calităţii apei
de îmbăiere - procesul de apreciere a calităţii
apei de îmbăiere prevăzut în anexa nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi
clasificarea apelor de îmbăiere;
l) proliferarea cianobacteriilor - dezvoltarea în masă a cianobacteriilor cu aspect de înflorire,
covor sau spumă;
m) public interesat - public afectat sau care ar putea fi afectat ori care este interesat de
procedurile de adoptare a deciziilor în domeniul mediului, în conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.213/2006 privind stabilirea
procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite
proiecte publice şi private.
CAPITOLUL II
Calitatea şi
managementul apei de îmbăiere
Art. 7. - (1) ISPB şi ANAR identifică anual toate apele
de îmbăiere, până la data de 15 mai, prin autorităţile de sănătate publică şi,
respectiv, prin direcţiile bazinale.
(2) Autorităţile prevăzute la alin. (1) comunică anual
Ministerului Sănătăţii Publice şi Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile
lista cu apele de îmbăiere identificate, până la data de 25 mai.
Art. 8. - Autorităţile de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti asigură monitorizarea parametrilor prevăzuţi în
coloana A din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate, în conformitate cu
prevederile anexei nr. 4 - Monitorizarea apelor de îmbăiere şi pe baza
metodologiei prevăzute la art. 48.
Art. 9. - Punctul de monitorizare reprezintă locul în
care:
a) se estimează cel mai mare număr de utilizatori; sau
b) se prognozează cel mai mare risc de poluare,
luându-se în considerare profilul apei de îmbăiere.
Art. 10. - (1) Autorităţile de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti stabilesc un program calendaristic de
monitorizare pentru fiecare zonă de îmbăiere, înainte de începerea fiecărui
sezon de îmbăiere, pe baza metodologiei prevăzute la art. 48.
(2) Monitorizarea se
realizează, pentru fiecare prelevare, într-un termen de maximum 4 zile de la
data specificată în programul calendaristic de monitorizare.
(3) Primul program calendaristic de monitorizare se va
stabili începând cu sezonul de îmbăiere 2008.
(4) Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti raportează ISPB la sfârşitul fiecărui sezon de îmbăiere,
până la data de 15 octombrie a anului în curs, rezultatele monitorizării
prevăzute la alin. (1).
Art. 11. - Rezultatele monitorizării în conformitate cu
prevederile prezentei hotărâri se utilizează pentru elaborarea setului de date
pe 4 ani privind calitatea apei de îmbăiere, prevăzut la art. 19 alin. (2) lit.
c).
Art. 12. - Se admite ca probele prelevate în timpul
poluărilor pe termen scurt să nu fie luate în considerare. Acestea pot fi
înlocuite cu probe prelevate în conformitate cu prevederile anexei nr. 4 -
Monitorizarea apelor de îmbăiere.
Art. 13. - (1) In timpul situaţiilor anormale,
programul calendaristic de monitorizare prevăzut la art. 10 alin. (1) poate fi
suspendat de către autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti.
(2) Programul prevăzut la art. 10 alin. (1) este reluat
de îndată ce acest lucru este posibil, după încetarea situaţiei anormale, şi
sunt prelevate noi probe, pentru a înlocui probele care lipsesc din cauza
acestei situaţii.
(3) Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti au obligaţia de a comunica suspendarea calendarului de
monitorizare în raportarea anuală către ISPB, prevăzută la art. 10 alin. (4).
(4) Situaţiile anormale sunt declarate de ANAR şi de
alte instituţii conform competenţelor pe care le au.
Art. 14. - Ministerul Sănătăţii Publice, prin ISPB,
informează Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile şi Comisia Europeană
despre orice suspendare a programului calendaristic de monitorizare, indicând
motivele suspendării, cel mai târziu în următoarea raportare anuală, prevăzută
la art. 43.
Art. 15. - Ministerul Sănătăţii Publice, prin ISPB şi
prin autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, se
asigură că analiza calităţii apei de îmbăiere se efectuează potrivit metodelor
de referinţă prevăzute la anexa nr. 1 - Parametrii de calitate şi regulilor de
prelevare a probelor pentru analize microbiologice prevăzute în anexa nr. 5 -
Reguli de prelevare a probelor pentru analizele microbiologice.
Art. 16. - Ministerul Sănătăţii Publice, prin ISPB,
poate autoriza utilizarea altor metode sau reguli alternative de analiză a
calităţii apei de îmbăiere, în cazul în care se demonstrează că rezultatele
obţinute sunt echivalente cu cele obţinute potrivit prevederilor anexelor nr. 1
şi 5.
Art. 17. - Ministerul Sănătăţii Publice, prin ISPB, în
situaţia prevăzută la art. 16, furnizează Comisiei Europene toate informaţiile
cu privire la metodele sau regulile utilizate şi la echivalenţa acestora.
Art. 18. - ISPB centralizează seturile de date privind
calitatea apei de îmbăiere, rezultate din monitorizarea efectuată de către
autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 19. - (1) Evaluarea calităţii apei de îmbăiere se
realizează de către ISPB, pe baza datelor raportate la sfârşitul fiecărui sezon
de îmbăiere de către autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti.
(2) Evaluarea se face după următoarele criterii:
a) pentru fiecare apă de îmbăiere;
b) după sfârşitul fiecărui sezon de îmbăiere;
c) pe baza setului de date privind calitatea apei de
îmbăiere din sezonul curent şi 3 sezoane de îmbăiere precedente;
d) în conformitate cu procedura
privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbăiere prevăzute în anexa nr. 2 -
Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbăiere.
Art. 20. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice, în
colaborare cu ISPB, poate decide evaluarea apei de îmbăiere numai pe baza
datelor privind calitatea apelor de îmbăiere obţinute în ultimele 3 sezoane,
fără a lua în considerare rezultatele monitorizării din sezonul curent.
(2) Inainte de a realiza evaluarea prevăzută la alin.
(1), Ministerul Sănătăţii Publice, prin ISPB, informează Comisia Europeană
despre această activitate.
(3) Comisia Europeană este informată şi în cazul în
care Ministerul Sănătăţii Publice, în colaborare cu ISPB, decide să reia
evaluarea calităţii apelor de îmbăiere pe baza a 4 sezoane de îmbăiere;
(4) Durata perioadelor de evaluare se poate modifica
numai o dată la 5 ani, de către Ministerul Sănătăţii Publice, în colaborare cu
ISPB.
Art. 21. - (1) Seturile de date utilizate pentru
evaluarea calităţii apei de îmbăiere sunt compuse din cel puţin 16 probe.
(2) Pentru circumstanţele speciale prevăzute la pct. 2
din anexa nr. 4 - Monitorizarea apelor de îmbăiere, seturile de date sunt
compuse din 12 probe.
Art. 22. - Prin excepţie de la prevederile art. 19
alin. (2) lit. c), evaluarea calităţii apei de îmbăiere se poate realiza pe un
set de date referitor la mai puţin de 4 sezoane de îmbăiere, dacă sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 21 sau dacă setul de date privind apa
de îmbăiere cuprinde cel puţin 8 probe, în cazul apelor de îmbăiere pentru care
sezonul de îmbăiere nu depăşeşte 8 săptămâni, în următoarele situaţii:
a) apa de îmbăiere a fost identificată recent;
b) au apărut schimbări care pot afecta clasificarea
apei de îmbăiere în conformitate cu prevederile art. 24, caz în care evaluarea
se realizează pe baza unui set de date privind calitatea apei de îmbăiere
alcătuit exclusiv din rezultatele obţinute pentru probele prelevate din
momentul apariţiei schimbărilor;
c) apa de îmbăiere a făcut deja obiectul unei evaluări
în conformitate cu Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate
pentru îmbăiere, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 459/2002. In acest caz
se echivalează parametrii Coliformi fecali/100 ml şi Streptococi fecali/100 ml,
colectaţi în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 459/2002, cu parametrii
Escherichia coli/100 ml şi, respectiv, Enterococi intestinali/100 ml din anexa
nr. 1 - Parametrii de calitate.
Art. 23. - Apele de îmbăiere existente se pot grupa sau
diviza, în vederea evaluării calităţii, numai în cazul în care: a) sunt
învecinate;
b) au făcut obiectul unor evaluări similare în cei 4
ani precedenţi în conformitate cu prevederile art. 19, 21 si ale art. 22 lit.
c);
c) au profiluri de apă de îmbăiere similare în ceea ce
priveşte prezenţa sau absenţa factorilor de risc.
Art. 24. - (1) Pe baza rezultatelor evaluării efectuate
în conformitate cu prevederile art. 18-23, ISPB clasifică apele de îmbăiere,
conform dispoziţiilor anexei nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi
clasificarea apelor de îmbăiere, ca fiind de calitate:
a) nesatisfăcătoare;
b) satisfăcătoare;
c) bună;
d) excelentă.
(2) Prima clasificare efectuată în conformitate cu
prevederile prezentei hotărâri se realizează la sfârşitul sezonului de îmbăiere
2015.
Art. 25. - Până la sfârşitul
sezonului de îmbăiere 2015, toate apele de îmbăiere sunt cel puţin de calitate
„satisfăcătoare", iar Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile ia
măsurile adecvate şi necesare pentru creşterea numărului apelor de îmbăiere a
căror calitate să fie „excelentă" sau „bună".
Art. 26. - (1) Este permisă clasificarea temporară a
unei ape de îmbăiere ca fiind de calitate „nesatisfăcătoare", fără a se
aduce atingere obiectivelor prezentei hotărâri, numai dacă în sezonul de
îmbăiere care urmează sunt adoptate următoarele măsuri:
a) măsuri de management adecvate, inclusiv
interzicerea îmbăierii sau emiterea unei recomandări împotriva îmbăierii, în
vederea prevenirii expunerii la poluare a utilizatorilor;
b) identificarea cauzelor şi motivelor pentru care nu
a putut fi atinsă o calitate „satisfăcătoare";
c) măsuri de management adecvate pentru a preveni,
reduce sau elimina cauzele poluării;
d) avertizarea publicului prin semne şi simboluri
simple şi clare, în conformitate cu prevederile art. 38, şi informarea acestuia
despre cauzele poluării şi despre măsurile adoptate pe baza profilului apelor
de îmbăiere.
(2) In cazul în care apa de îmbăiere este de calitate
„nesatisfăcătoare" timp de 5 ani consecutivi, se emite o interdicţie
permanentă de îmbăiere sau o recomandare permanentă împotriva îmbăierii, de
către autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti pot introduce o interdicţie permanentă a îmbăierii sau o
recomandare permanentă împotriva îmbăierii înainte de sfârşitul perioadei de 5
ani, în cazul în care Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile şi ANAR
consideră că obţinerea calităţii „satisfăcătoare" ar fi imposibilă sau
prea costisitoare.
Art. 27. - (1) ISPB în
colaborare cu ANAR elaborează profilul apelor de îmbăiere în conformitate cu
prevederile anexei nr. 3 - Profilul apelor de îmbăiere.
(2) Fiecare profil de apă de îmbăiere poate fi
stabilit pentru una sau mai multe ape de îmbăiere învecinate.
(3) Profilurile apelor de îmbăiere se stabilesc pentru
prima dată până cel târziu la 24 martie 2011, pe baza metodologiei recomandate
de Comisia Europeană.
Art. 28. - Profilurile apelor de îmbăiere se revizuiesc
şi se actualizează de către ANAR şi ISPB în conformitate cu prevederile anexei
nr. 3 - Profilul apelor de îmbăiere.
Art. 29. - La stabilirea, revizuirea şi actualizarea
profilurilor apelor de îmbăiere se utilizează în mod corespunzător datele care
au fost obţinute prin monitorizările şi evaluările efectuate în conformitate cu
prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, şi care sunt relevante în sensul prezentei hotărâri.
Art. 30. - (1) ANAR, prin direcţiile bazinale şi
autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, adoptă
în timp util măsuri de
management adecvate atunci când are cunoştinţă sau când se prognozează situaţii
neaşteptate, care au ori se estimează că pot avea consecinţe negative asupra
calităţii apei de îmbăiere şi asupra sănătăţii utilizatorilor.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), autorităţile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, împreună cu direcţiile
bazinale ANAR şi cu autorităţile publice locale, asigură informarea publicului
şi, după caz, interdicţia temporară a îmbăierii.
Art. 31. -In situaţia în care profilul apei de îmbăiere
indică un risc potenţial de proliferare a cianobacteriilor, autorităţile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti efectuează o monitorizare
adecvată pentru a permite identificarea în timp util a riscurilor pentru
sănătate.
Art. 32. - In caz de proliferare a cianobacteriilor şi
atunci când a fost identificat un risc pentru sănătate sau se preconizează un
asemenea risc, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi direcţiile bazinale ale ANAR, în colaborare cu autorităţile
publice locale, adoptă de urgenţă măsurile de management pentru a preveni
expunerea utilizatorilor, inclusiv măsuri pentru informarea publicului.
Art. 33. - (1) In situaţia în
care profilul apei de îmbăiere indică o tendinţă de proliferare a algelor macroscopice
şi/sau a fitoplanctonului marin, ANAR, prin direcţiile bazinale şi autorităţile
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, efectuează
investigaţii pentru a determina dacă prezenţa acestora este acceptabilă şi
pentru a identifica riscurile pentru sănătate.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) autorităţile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi ANAR, prin direcţiile
bazinale, adoptă măsuri de management, inclusiv măsuri pentru informarea
publicului.
Art. 34. - (1) Apele de îmbăiere sunt supuse unui
control vizual al poluării de către ANAR, prin direcţiile bazinale, control
menit să detecteze prezenţa reziduurilor, spre exemplu de gudron, sticlă,
plastic, cauciuc sau a altor deşeuri.
(2) In situaţia în care se constată existenţa unei
poluări, autorităţile competente adoptă măsuri adecvate de management, inclusiv
informarea publicului.
Art. 35. - In situaţia în care fenomenele de poluare
sau meteo dintr-un bazin hidrografic au efecte transfrontiere asupra calităţii
apei de îmbăiere, România cooperează cu statele membre, precum şi cu alte state
implicate, în vederea atingerii obiectivelor stabilite prin prezenta hotărâre,
inclusiv prin intermediul unui schimb adecvat de informaţii şi prin acţiuni
comune, menite să controleze aceste efecte.
CAPITOLUL III
Schimbul de informaţii
Art. 36. - Autorităţile competente încurajează
participarea publicului la punerea în aplicare a prevederilor prezentei
hotărâri şi se asigură că publicul se poate informa asupra modalităţii de
participare şi poate formula sugestii, observaţii sau reclamaţii.
Art. 37. - Prevederile art. 36 se aplică în special la
stabilirea, revizuirea şi actualizarea listelor cu apele de îmbăiere în
conformitate cu art. 7. Informaţiile obţinute sunt luate în considerare de
către autorităţi în mod corespunzător.
Art. 38. -Autorităţile competente se asigură că sunt
difuzate activ şi rapid pe toată perioada sezonului de îmbăiere, într-un loc
uşor accesibil, situat în imediata apropiere a fiecărei ape de îmbăiere,
informaţii privind:
a) clasificarea curentă a apei de îmbăiere, precum şi
orice interdicţie a îmbăierii sau recomandare împotriva îmbăierii prin
intermediul unui semn ori simbol simplu şi clar;
b) o descriere generală a apei de îmbăiere în termeni
care să nu fie tehnici, pe baza profilului apei de îmbăiere stabilit în
conformitate cu prevederile anexei nr. 3 ;
c) în cazul apelor de îmbăiere expuse poluării pe
termen scurt:
(i) notificarea că apa de îmbăiere este supusă unei poluări pe termen scurt;
(ii) indicarea numărului de zile în care îmbăierea a
fost interzisă sau nu a
fost recomandată în timpul sezonului
de îmbăiere precedent, ca urmare a unei poluări similare;
(iii) un avertisment, ori de câte ori se prognozează
sau are loc o asemenea poluare;
d) informaţii privind natura şi durata prognozată a
situaţiilor anormale în cursul unor astfel de evenimente;
e) o notă de informare a publicului, care să explice
motivele pentru care îmbăierea este interzisă sau nu este recomandată;
f) anunţul că zona în cauză nu mai este o apă de
îmbăiere şi motivele declasării, în cazul în care este emisă o interdicţie
permanentă a îmbăierii sau o recomandare permanentă împotriva îmbăierii;
g) indicarea unor surse de informare mai complete, în
conformitate cu prevederile art. 39.
Art. 39. -Autorităţile competente utilizează mijloacele
de comunicare şi tehnologiile corespunzătoare, inclusiv internetul, pentru a
difuza în mod activ şi rapid informaţiile referitoare la apele de îmbăiere
prevăzute la art. 38, precum şi următoarele informaţii, cel puţin în limbile
română şi engleză:
a) o listă a apelor de îmbăiere;
b) clasificarea fiecărei ape de îmbăiere în cursul
ultimilor 3 ani, precum şi profilul acesteia, inclusiv rezultatele
monitorizării efectuate în conformitate cu prezenta hotărâre, de la ultima
clasificare;
c) în cazul apelor de îmbăiere clasificate ca fiind de
calitate „nesatisfăcătoare", informaţii privind cauzele poluării şi
măsurile adoptate în vederea prevenirii expunerii utilizatorilor la poluare si
pentru soluţionarea cauzelor, în conformitate cu prevederile art. 8;
d) în cazul apelor de îmbăiere supuse poluării pe
termen scurt, informaţii generale privind:
(i) condiţiile susceptibile să
conducă la o poluare pe termen scurt;
(ii) probabilitatea producerii unei asemenea poluări şi durata prognozată a acesteia;
(iii) cauzele poluării şi măsurile adoptate în vederea
prevenirii expunerii utilizatorilor la poluare şi eliminării cauzelor poluării.
Art. 40. - (1) Lista prevăzută la art. 39 lit. a) este
disponibilă în fiecare an înainte de începerea sezonului de îmbăiere.
(2) Rezultatele monitorizărilor prevăzute la art. 39
lit. b) sunt disponibile pe site-ul autorităţilor competente după finalizarea
analizei.
Art. 41. - Informaţiile prevăzute la art. 37 şi 38 sunt
difuzate de îndată ce sunt disponibile si sunt utilizate începând cu anul 2012.
Art. 42. -Autorităţile competente comunică publicului
ori de câte ori este posibil informaţii cu referinţe geografice, într-o manieră
clară şi coerentă, prin utilizarea semnelor şi simbolurilor adoptate la nivel
european.
CAPITOLUL IV
Raportare
Art. 43. - (1) Pentru fiecare apă de îmbăiere,
Ministerul Sănătăţii Publice, prin ISPB, comunică Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile şi Comisiei Europene rezultatele monitorizării şi
evaluării calităţii apei de îmbăiere, precum şi o descriere a principalelor
măsuri de management care au fost adoptate.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se comunică
odată cu încheierea primei evaluări a calităţii apei de îmbăiere, realizată pe baza seturilor de date obţinute prin
monitorizarea prevăzută la art. 8.
(3) Comunicarea prevăzută la alin. (1) se realizează
până la 31 decembrie, pentru sezonul de îmbăiere din anul respectiv.
Art. 44. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice notifică
anual Comisiei Europene, înainte de începerea sezonului de îmbăiere, toate
apele identificate ca ape de îmbăiere, inclusiv motivele oricărei modificări în
raport cu anul precedent.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se comunică
pentru prima dată înainte de începerea sezonului de îmbăiere 2008.
Art. 45. - ISPB întocmeşte anual raportul naţional
privind calitatea apelor de îmbăiere, pe care îl transmite Ministerului
Sănătăţii Publice şi Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile până la 31
decembrie.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 46. - (1) Pentru echivalenţa metodelor de analiză
microbiologică în sensul art. 15, se specifică standardul ISO 17994:2004.
(2) Măsurile care trebuie adoptate în conformitate cu
prevederile art. 38 lit. a) se elaborează de către autorităţile de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi direcţiile bazinale ANAR şi se
implementează în colaborare cu reprezentanţii autorităţilor publice locale,
precum şi cu celelalte părţi interesate.
Art. 47. - România poate transmite Comisiei Europene,
până la 31 decembrie 2014, observaţii şi propuneri la raportul realizat de
aceasta în domeniul apelor de îmbăiere în anul 2008.
Art. 48. - (1) Metodologia de
monitorizare şi evaluare a zonelor de îmbăiere se aprobă prin ordin al
ministrului sănătăţii publice în termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri şi se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) In scopul informării adecvate a publicului, în
conformitate cu prevederile art. 38 alin. (1) lit. a) şi cu prevederile art.
42, autorităţile competente vor elabora, pe baza recomandărilor Comisiei
Europene, metodologii specifice care vor fi aprobate prin ordin al ministrului
sănătăţii publice.
Art. 49. - (1) Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
(2) Anexele nr. 1 şi 5 vor fi actualizate prin ordin al
ministrului sănătăţii publice, ori de câte ori este necesar, în baza
progresului tehnic şi ştiinţific şi a recomandărilor Comisiei Europene.
(3) Autorităţile competente vor elabora ghiduri
metodologice pentru evaluarea probelor individuale.
Art. 50. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 3 zile
de la publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, cu următoarele excepţii:
a) art. 27-29 şi art. 31-33, care intră în vigoare la 1
ianuarie 2011;
b) art. 8, art. 15-17 şi art. 46, care intră în vigoare
la 1 ianuarie 2012;
c) art. 19-26 şi art. 43, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2015.
Art. 51. - (1) Până la data intrării în vigoare a
prevederilor art. 8, monitorizarea apei de îmbăiere se realizează pe baza
parametrilor prevăzuţi în anexa la Normele de calitate pentru apa din zonele
naturale amenajate pentru îmbăiere, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
459/2002.
(2) Până în anul 2014, raportarea anuală a calităţii
apei de îmbăiere se realizează în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 459/2002 şi, respectiv, ale Normelor de supraveghere, inspecţie
sanitară şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 88/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Pentru anii 2012-2014, se vor realiza următoarele
echivalări, în scopul raportării:
a) parametrul Enterococi
intestinali, monitorizat în conformitate cu anexa nr. 1 - Parametrii de
calitate, se va echivala cu parametrul Streptococi fecali, prevăzut la poziţia
3 din anexa la Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate
pentru îmbăiere, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 459/2002;
b) parametrul Escherichia coli, monitorizat în
conformitate cu anexa nr. 1 - Parametrii de calitate, se va echivala cu
parametrul Coliformi fecali, prevăzut la poziţia 2 din anexa la Normele de
calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbăiere, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 459/2002.
Art. 52. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă art. 2, art. 7 alin. (1)-(3) şi art. 11 alin. (1) şi (2) din
Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbăiere,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 459/2002, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 350
din 27 mai 2002, precum şi anexa nr. 2 la Normele de supraveghere, inspecţie
sanitară şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr.
88/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 13 februarie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii
contrare.
(2) Pe data de 31 decembrie 2014 se abrogă integral
prevederile Normelor de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate
pentru îmbăiere, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 459/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 27
mai 2002.
Art. 53. - Prevederile prezentei hotărâri se
completează cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 88/2004 pentru aprobarea
Normelor de supraveghere, inspecţie sanitară şi control al zonelor naturale
utilizate pentru îmbăiere, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 54. - Autorităţile competente comunică Comisiei
Europene textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în
domeniul reglementat de prezenta hotărâre.
Prezenta hotărâre transpune Directiva 2006/7/CE privind
managementul calităţii apei de îmbăiere, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene seria L nr. 64 din 4 martie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
PARAMETRII DE CALITATE
A. Pentru apele interioare
Parametrul
|
Calitate excelentă
|
Calitate bună
|
Calitate satisfăcătoare
|
Metode de referinţă pentru analiză
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
Enterococi intestinali/100 ml
|
200*)
|
400*)
|
330**)
|
ISO 7899-1 sau ISO 7899-2
|
Escherichia coli/100 ml
|
500*)
|
1.000*)
|
900**)
|
ISO 9308-3 sau ISO 9308-1
|
*) Pe baza evaluării
percentilei 95; a se vedea anexa nr. 2.
**) Pe baza evaluării percentilei 90; a se vedea anexa
nr. 2.
B. Pentru apele costiere şi apele de tranziţie
Parametrul
|
Calitate excelentă
|
Calitate bună
|
Calitate satisfăcătoare
|
Metode de referinţă pentru analiză
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
Enterococi intestinali/100 ml
|
100*)
|
200*)
|
185**)
|
ISO 7899-1 sau ISO 7899-2
|
Escherichia coli/100 ml
|
250*)
|
500*)
|
500**)
|
ISO 9308-3 sau ISO 9308-1
|
*) Pe baza evaluării percentilei 95; a se vedea anexa
nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbăiere.
**) Pe baza evaluării percentilei 90; a se vedea anexa
nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbăiere.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURI PRIVIND EVALUAREA SI CLASIFICAREA
APELOR DE ÎMBĂIERE
1. Calitate nesatisfăcătoare
Apele de îmbăiere sunt clasificate ca fiind de calitate
„nesatisfăcătoare" în cazul în care, pe baza setului de date privind
calitatea apei de îmbăiere obţinut în cursul ultimei perioade de evaluarea), valorile percentileib)
pentru numărătorile microbiologice sunt mai relec) decât valorile de calitate
„satisfăcătoare" prevăzute în coloana D din anexa nr. 1 - Parametrii de
calitate.
2. Calitate satisfăcătoare
Apele de îmbăiere trebuie clasificate ca fiind de
calitate „satisfăcătoare":
a) dacă, pe baza setului de date privind calitatea
apei de îmbăiere obţinute în cursul ultimei perioade de evaluare, valorile
percentilei pentru numărătorile microbiologice sunt egale sau mai bune decât
valorile pentru calitate „satisfăcătoare" prevăzute în coloana D din anexa
nr. 1 - Parametrii de calitate; şi
b) dacă apa de îmbăiere prezintă o poluare pe termen
scurt, cu condiţia ca:
(i) să se adopte măsuri de management adecvate,
inclusiv controlul, sistemul de avertizare rapidă şi monitorizare, în scopul
prevenirii expunerii la poluare a utilizatorilor, printr-un mijloc de
avertizare sau, după caz, prin interzicerea îmbăierii;
(ii) să se adopte măsuri de management adecvate pentru
prevenirea, reducerea sau eliminarea cauzelor poluării; şi
(iii) numărul de probe care au fost eliminate în conformitate
cu art. 12 din hotărâre, ca urmare a unei poluări pe termen scurt în cursul
ultimei perioade de evaluare, să nu reprezinte mai mult de 15% din numărul
total de probe prevăzut în calendarele de monitorizare stabilite pentru
perioada în cauză sau nu mai mult de o probă pe sezon de îmbăiere, fiind
consemnată valoarea cea mai mare.
3. Calitate bună
Apele de îmbăiere trebuie să fie clasificate ca fiind
de calitate „bună":
a) dacă, pe baza setului de date privind calitatea apei
de îmbăiere obţinute în cursul ultimei perioade de evaluare, valorile
percentilei pentru numărătorile microbiologice sunt egale sau mai buned) decât valorile de calitate
„bună" prevăzute în anexa nr. 1 coloana C; si
b) dacă apa de îmbăiere prezintă o poluare pe termen
scurt, cu condiţia ca:
(i) să se adopte măsuri de management adecvate,
inclusiv controlul, sistemul de avertizare rapidă şi monitorizare, în scopul
prevenirii expunerii la poluare a utilizatorilor, printr-un mijloc de
avertizare sau, după caz, prin interzicerea îmbăierii;
(ii) să se adopte măsuri de management adecvate pentru
prevenirea, reducerea sau eliminarea cauzelor poluării; şi
(iii) numărul de probe care au fost eliminate în
conformitate cu art. 12 din hotărâre, ca urmare a unei poluări pe termen scurt
în cursul ultimei perioade de evaluare, să nu reprezinte mai mult de 15% din
numărul total de probe prevăzut în calendarele de monitorizare stabilite pentru
perioada în cauză sau nu mai mult de o probă pe sezon de îmbăiere, fiind
consemnată valoarea cea mai mare.
4. Calitate excelentă
Apele de îmbăiere trebuie să fie clasificate ca fiind
de calitate „excelentă":
a) dacă, pe baza setului de date privind calitatea
apei de îmbăiere obţinute în cursul ultimei perioade de evaluare, valorile
percentilei pentru numărătorile microbiologice sunt egale sau mai buned) decât valorile de calitate
„excelentă" prevăzute în anexa nr. 1 coloana B; şi
b) dacă apa de îmbăiere prezintă o poluare pe termen
scurt, cu condiţia ca:
(i) să se adopte măsuri de management adecvate, inclusiv
controlul, sistemul de avertizare rapidă şi monitorizare, în scopul prevenirii
expunerii la poluare a utilizatorilor, printr-un mijloc de avertizare sau, după
caz, prin interzicerea îmbăierii;
(ii) să se adopte măsuri de management adecvate pentru
prevenirea, reducerea sau eliminarea cauzelor poluării; şi
(iii) numărul de probe care au fost eliminate în
conformitate cu art. 12 din hotărâre, ca urmare a unei poluări pe termen scurt
în cursul ultimei perioade de evaluare, să nu reprezinte mai mult de 15% din
numărul total de probe prevăzut în calendarele de monitorizare stabilite pentru
perioada în cauză sau nu mai mult de o probă pe sezon de îmbăiere, fiind
consemnată valoarea cea mai mare.
a) Ultima perioadă de evaluare înseamnă ultimele 4 sezoane de îmbăiere ori perioada prevăzută la
art. 19 sau 22.
b) Pe baza
evaluării percentilei log10 a funcţiei distribuţiei normale a probabilităţii densităţii
datelor microbiologice obţinute pentru o anumită apă de îmbăiere, valoarea
percentilei se calculează în modul următor:
(i) se ia valoarea log10 a tuturor numărătorilor bacteriene din secvenţa de date care
trebuie evaluată (în cazul în care se obţine o valoare egală cu zero se ia valoarea log10 a
limitei de detecţie a metodei analitice utilizate);
(ii) se calculează media aritmetică a valorilor log10 (μ);
(iii) se calculează abaterea standard a valorilor log l0 (σ).
Valoarea superioară a percentilei 90 a probabilităţii
funcţiei densităţii datelor se calculează pe baza ecuaţiei:
Percentila superioară 90 = antilog (μ + 1,282 o)
Valoarea superioară a percentilei 95 a probabilităţii
funcţiei densităţii datelor se calculează pe baza ecuaţiei:
Percentila superioară 95 = antilog (μ + 1,65 σ)
c) Mai rele înseamnă concentraţii mai mari, exprimate
în UFC/100 ml.
d) Mai bune înseamnă concentraţii mai mici, exprimate în UFC/100 ml.
ANEXA Nr. 3
PROFILUL APELOR DE ÎMBĂIERE
1. Profilul apei de îmbăiere prevăzut la cap. II din hotărâre constă în:
a) o descriere a caracteristicilor fizice, geografice şi hidrologice ale apei de îmbăiere, precum şi
ale altor ape de suprafaţă din bazinul hidrografic al apei de îmbăiere în
cauză, care ar putea fi o sursă de poluare şi care sunt relevante în sensul
scopului prezentei hotărâri, în conformitate cu prevederile Legii apelor nr.
107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
b) o identificare şi o evaluare a cauzelor poluării
care ar putea afecta apele de îmbăiere şi ar putea dăuna sănătăţii
utilizatorilor;
c) o evaluare a potenţialului
de proliferare a cianobacteriilor;
d) o evaluare a potenţialului de proliferare a algelor
macroscopice şi/sau fitoplanctonului;
e) dacă evaluarea prevăzută la lit. b) arată că există
un risc de poluare pe termen scurt, următoarele informaţii vor fi colectate:
- prognoza privind natura, frecvenţa şi durata
anticipată a poluării pe termen scurt;
- detalii ale tuturor cauzelor de poluare posibile,
inclusiv măsurile de management adoptate şi calendarul pentru eliminarea
acestora;
- măsurile de management adoptate pe durata poluării pe
termen scurt, precum şi identitatea şi datele de contact ale autorităţilor
responsabile de adoptarea acestor măsuri;
f) amplasamentul punctului de monitorizare.
2. In cazul apelor de îmbăiere clasificate ca fiind de
calitate „bună", „satisfăcătoare" sau „nesatisfăcătoare",
profilul apei de îmbăiere trebuie revizuit în mod regulat pentru a stabili dacă
unul dintre aspectele enumerate la pct. 1 s-a modificat. După caz, profilul
apei de îmbăiere va fi actualizat. Frecvenţa şi amploarea revizuirilor trebuie
determinate pe baza naturii şi gravităţii poluării. Cu toate acestea,
revizuirile trebuie să fie în conformitate cel puţin cu dispoziţiile prevăzute
şi să fie efectuate cel puţin cu frecvenţa specificată în tabelul următor.
Clasificarea apei de îmbăiere
|
„Bună"
|
„Satisfăcătoare"
|
„Nesatisfăcătoare"
|
Revizuirile trebuie să fie efectuate cel puţin la fiecare
|
4 ani
|
3 ani
|
2 ani
|
Aspectele care trebuie revizuite (lit. de la pct. 1)
|
de la a) până la f)
|
de la a) până la f)
|
de la a) până la f)
|
In cazul apelor de îmbăiere clasificate anterior ca
fiind de calitate „excelentă", profilul trebuie revizuit şi, după caz,
actualizat numai dacă se înregistrează o depreciere a calităţii la „bună",
„satisfăcătoare" sau „nesatisfăcătoare". Revizuirea trebuie să
cuprindă toate aspectele menţionate la pct. 1.
3. In cazul unor lucrări de construire sau al unor
modificări semnificative în infrastructura apelor de îmbăiere sau în vecinătatea acestora, profilul apelor
de îmbăiere trebuie actualizat înainte de începerea următorului sezon de
îmbăiere.
4. Informaţiile prevăzute la pct. 1 lit. a) şi b)
trebuie furnizate pe o hartă detaliată, atunci când acest lucru este posibil.
5. Orice altă informaţie relevantă poate fi adăugată
sau inclusă în cazul în care autoritatea competentă consideră că acest lucru
este necesar.
ANEXA Nr. 4
MONITORIZAREA APELOR DE ÎMBĂIERE
Monitorizarea apelor de îmbăiere se realizează prin
prelevarea de probe din aceste ape, astfel:
1. se prelevă o probă cu 5-15 zile înainte de
începerea fiecărui sezon de îmbăiere. Luând în considerare această probă
suplimentară şi în conformitate cu prevederile pct. 2, nu se pot preleva şi
analiza mai puţin de 4 probe pe durata unui sezon de îmbăiere;
2. se prelevă şi se analizează numai 3 probe pe durata
unui sezon de îmbăiere în cazul unei ape de îmbăiere:
a) pentru care sezonul de îmbăiere nu depăşeşte 8
săptămâni; sau
b) care este situată într-o regiune supusă unor
constrângeri geografice speciale;
3. datele de prelevare a probelor se vor stabili pe durata întregului sezon de îmbăiere, la intervale de
timp care nu vor fi mai lungi de o lună;
4. în cazul unei poluări pe termen scurt trebuie
prelevată o probă suplimentară pentru a confirma sfârşitul incidentului.
Această probă nu trebuie să facă parte din setul de date privind calitatea apei
de îmbăiere. In cazul în care se dovedeşte necesară înlocuirea unei probe care
nu a fost luată în considerare, se prelevă o probă suplimentară după 7 zile de
la terminarea poluării pe termen scurt.
ANEXA Nr. 5
REGULI DE PRELEVARE A PROBELOR PENTRU
ANALIZELE MICROBIOLOGICE
1. Punctul de prelevare a probelor
In cazul în care este posibil, prelevările trebuie
efectuate la 30 de centimetri sub suprafaţa apei şi în ape care au o adâncime
de cel puţin un metru.
2. Sterilizarea recipientelor pentru prelevarea
probelor Recipientele pentru prelevarea probelor trebuie:
- să fie supuse unei sterilizări prin autoclavare timp
de cel puţin 15 minute la o temperatură de 121°C; sau
- să fie supuse unei sterilizări uscate la o
temperatură între 160-170°C timp de cel puţin o oră; sau
- să fie recipiente pentru prelevare sterilizate prin
iradiere, obţinute direct de la producător.
3. Condiţii privind prelevarea probelor
Volumul recipientului pentru prelevarea probelor depinde de cantitatea de apă necesară pentru fiecare
parametru care trebuie testat, conţinutul minim este în general de 250 ml.
Recipientele pentru prelevarea probelor trebuie să fie
din material transparent şi incolor: sticlă, polietilenă sau polipropilenă.
Pentru prevenirea oricărei contaminări a probei,
persoana care prelevă proba trebuie să folosească o tehnică aseptică pentru ca recipientele să rămână sterile.
Nu este necesar niciun alt echipament steril (mănuşi chirurgicale, cleşti sau
tije pentru prelevare de probe) în cazul în care procedura este făcută corect.
Proba trebuie să fie identificată în mod clar, prin
inscripţionare cu cerneală permanentă pe recipient şi pe formularul de
prelevare al probei.
4. Transportul şi păstrarea probelor înaintea analizei
In toate etapele transportului, probele de apă trebuie
protejate de expunerea la lumină, în special cea provenind direct de la soare.
Probele trebuie transportate la o temperatură de
aproximativ 4°C, într-o geantă frigorifică sau într-un frigider până la sosirea
în laborator. In cazul în care transportul către laborator durează mai mult de
4 ore, este obligatorie utilizarea unui frigider.
Intervalul de timp între prelevarea şi analiza probei
trebuie să fie cât mai scurt posibil. Se recomandă ca probele să fie analizate
în aceeaşi zi în care au fost prelevate. In cazul în care acest lucru nu este
posibil din motive practice, probele trebuie analizate în termen de cel mult 24
de ore. In acest timp ele trebuie păstrate la întuneric şi la o temperatură de
4°±3°C.