HOTARARE Nr. 552 din 8 iulie 1999
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si
Incercari de Materiale - ISIM Timisoara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 332 din 13 iulie 1999
In temeiul prevederilor art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995
privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si
Incercari de Materiale - ISIM Timisoara, prin reorganizarea Institutului de
Sudura si Incercari de Materiale Timisoara care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si Incercari de
Materiale - ISIM Timisoara este persoana juridica romana, aflata in coordonarea
Ministerului Industriei si Comertului, si functioneaza in baza prevederilor
art. 17 - 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea
organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare.
(3) Sediul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si
Incercari de Materiale - ISIM Timisoara este in municipiul Timisoara, bd Mihai
Viteazul nr. 30, judetul Timis.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si Incercari de
Materiale - ISIM Timisoara are ca obiect principal de activitate:
a) efectuarea de cercetari fundamentale si aplicative;
b) dezvoltarea tehnologica;
c) elaborarea de normative tehnice si economice de interes national privind
asigurarea cerintelor fundamentale din domeniul sudarii, procedeelor conexe
sudarii, precum si al controlului incercarii materialelor si structurilor
sudate.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Sudura si Incercari de Materiale - ISIM Timisoara este prevazuta in anexa nr.
1.
Art. 4
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si
Incercari de Materiale - ISIM Timisoara se preia prin transfer de la Institutul
de Sudura si Incercari de Materiale Timisoara si isi pastreaza salariile avute
la data transferului pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va fi negociat si inregistrat la
Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului Timisoara in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si
Incercari de Materiale - ISIM Timisoara, stabilit pe baza bilantului contabil
incheiat la data de 30 iunie 1998, este de 4.227.121 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 1.067.270,3 mii lei si active circulante
3.159.850,7 mii lei, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la
Institutul de Sudura si Incercari de Materiale Timisoara.
Art. 6
Imobilul, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Timisoara, bd
Mihai Viteazul nr. 30, judetul Timis, in care a functionat Institutul de Sudura
si Incercari de Materiale Timisoara, trec in administrarea Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si Incercari de Materiale - ISIM
Timisoara.
Art. 7
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si Incercari de
Materiale - ISIM Timisoara isi desfasoara activitatea in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 8
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 382/1997 privind organizarea si functionarea
Ministerului Industriei si Comertului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 166 din 23 iulie 1997, se modifica in mod corespunzator
prevederilor prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei
si comertului,
Nicolae Staiculescu,
secretar de stat
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie
si Inovare,
Lanyi Szabolcs
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul finantelor,
Gheorghe Banu,
secretar de stat
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
IN SUDURA SI INCERCARI DE MATERIALE - ISIM TIMISOARA
STRUCTURA ORGANIZATORICA
____________________________
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
_________|________
_______________| DIRECTOR GENERAL |_________________
| |__________________| |
| | |
______|________ __________|____________ __________|___________
|OFICIUL JURIDIC| | COMITETUL DE DIRECTIE | | CONSILIUL STIINTIFIC |
|_______________| |_______________________| |______________________|
__________________________|__________________________
________|___________ | _________|_________
| DIRECTOR STIINTIFIC| | | DIRECTOR ECONOMIC |
|____________________| | |___________________|
| | |
________|________________ _______|__________________ _____|_________
| DEPARTAMENTUL STRATEGIE | | DEPARTAMENTUL DEZVOLTARE | | DEPARTAMENTUL |
| CERCETARE - FORMARE | | TEHNOLOGICA - ASIGURAREA | | ECONOMIC |
| PROFESIONALA | | CALITATII - PRODUCTIE - | |_______________|
|_________________________| | TRANSFER TEHNOLOGIC | |
| |__________________________| |
____|____ ____|____ ____|____
| MODUL 1 | | MODUL 2 | | MODUL 3 |
|_________| |_________| |_________|
____________
| |
| MODUL 1 |
|____________|
|
__________________|_________________________
| | | |
___|______ ____|______ ______|_______ ______|______
| Sectie || Sectie || Colectiv | | Colectiv |
| procese || incercari || formare | | informare- |
| de || de || profesionala | | documentare |
| imbinare || materiale || | | |
|__________||___________||______________| |_____________|
____________
| |
| MODUL 2 |
|____________|
|
____________________|_________________________
| | | |
_______|______ ____|_______ ______|______ ______|____
| Sectie | | Sectie | | Colectiv | | Laborator |
| dezvoltari | | transfer | | asigurarea | | de |
| constructive | | tehnologic | | calitatii | | analize |
| si productie | | si | | si | | si |
|______________| | marketing | | certificare | | examinari |
|____________| |_____________| |___________|
____________
| |
| MODUL 3 |
|____________|
|
________________________|________________
| | |
_______|________ _______|_______ ____________|____________
| Compartiment | | Compartiment | | Compartiment |
| contractare, | | personal, | | financiar-contabilitate |
| aprovizionare, | | salarizare, | |_________________________|
| desfacere | | juridic, |
|________________| | administrativ |
|_______________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Sudura si Incercari de Materiale - ISIM Timisoara
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sudura si Incercari de
Materiale - ISIM Timisoara, denumit in continuare institut, este persoana
juridica romana, aflata in coordonarea Ministerului Industriei si Comertului,
care functioneaza in baza prevederilor art. 17 - 21 din Ordonanta Guvernului
nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile
ulterioare, si isi desfasoara activitatea cu respectarea prevederilor legale in
vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 1
la hotarare.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati fara
personalitate juridica, necesare pentru realizarea obiectului sau de
activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de
organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul sudarii si incercarilor de
materiale, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a
domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si
tehnologice cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului consta in:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare
realizeaza cercetari fundamentale si aplicative in domeniul sudarii si al
incercarilor de materiale, si anume:
- cercetare fundamentala pentru evidentierea potentialului de aplicare in
domeniul sudarii si incercarilor de materiale a unor principii noi si avansate,
respectiv a unor materiale noi;
- dezvoltarea proceselor de imbinare prin sudare sau lipire, performante
atat pe materiale metalice, cat si nemetalice;
- dezvoltarea procedeelor de sudare si taiere cu fascicule concentrate de
energie;
- dezvoltarea procedeelor de pulverizare termica a materialelor metalice si
ceramice;
- cercetarea efectelor operatiunilor de sudare, lipire si metalizare asupra
sanatatii personalului si mediului inconjurator;
- dezvoltarea echipamentelor specifice cu caracter de prototip pentru
domeniul sudarii si incercarilor de materiale, care incorporeaza noi principii
si solutii;
- dezvoltarea procedeelor performante in domeniul incercarii de materiale
metalice si nemetalice;
- studii si cercetari privind: strategia dezvoltarii domeniului sudarii si
incercarilor de materiale, reabilitarea si prelungirea duratei de viata a
utilajelor industriale, diagnoza si prognoza domeniului sudarii si incercarilor
de materiale;
- participarea la elaborari de standarde, norme tehnice si proceduri;
- elaborarea de sisteme informatizate in domeniul sudarii si incercarilor
de materiale;
b) in afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica efectueaza cercetari aplicative in domeniul sau de activitate, si
anume:
- dezvoltarea de tehnologii de sudare si examinare pentru aplicatii
specifice;
- realizarea si modernizarea de echipamente de sudare, de aparatura de
examinare nedistructiva, in regim de unicat;
- studii privind managementul calitatii in productia de structuri sudate.
B. Activitati conexe:
a) asistenta tehnica la implementarea tehnologiilor de sudare in procesele
de fabricatie;
b) expertize tehnice in domeniul sau de activitate;
c) efectuarea de incercari mecanice statice si dinamice, inclusiv incercari
de fluaj, la oboseala si de mecanica ruperii;
d) efectuarea de analize chimice, metalografice si examinari nedistructive
prin diferite procedee;
e) asistenta tehnica si consultanta la construirea si implementarea
sistemelor de asigurare a calitatii;
f) dezvoltarea de produse software in domeniu si acordarea de asistenta
tehnica la informatizarea unor activitati specifice sudarii si incercarilor de
materiale;
g) efectuarea de reparatii si de reconditionari prin sudare si pulverizare
termica;
h) certificarea personalului, produselor si serviciilor in domeniul sau de
activitate;
i) expertize de avarii;
j) evaluarea capabilitatii intreprinderilor producatoare de structuri
sudate, conform normelor nationale si internationale in vigoare.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
a) cursuri de scurta durata pentru calificare si recalificare profesionala
de nivel mediu si superior in domeniul sudarii si al incercarilor de materiale;
b) pregatire profesionala de nivel postuniversitar si doctorantura;
c) cursuri de pregatire pentru certificarea personalului conform
standardelor europene in domeniul sudarii si examinarii nedistructive.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) Buletinul institutului, in care se publica informatiile stiintifice si
tehnice din domeniu;
b) colectii de standarde comentate;
c) cataloage de echipamente si materiale pentru sudare;
d) sinteze documentare, ghiduri, proceduri de lucru.
E. Activitatea de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul sudarii si incercarilor de materiale catre alte unitati de cercetare
interesate sau catre agenti economici
F. Valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul sudarii si
incercarilor de materiale prin implementarea in industrie si in alte unitati
interesate
G. (1) Activitatea de executie in vederea sustinerii cercetarii si
dezvoltarii tehnologice in domeniu se realizeaza prin proiectarea si executia
de dispozitive si echipamente pentru sudare si incercari de materiale, in serii
mici de produse sau unicate.
(2) Activitatile mentionate la lit. A - G pot fi efectuate si in cadrul
unor programe sau contracte externe.
(3) Institutul poate efectua activitati de comert interior si exterior, de
cooperare economica si stiintifica internationala, exclusiv pentru realizarea
obiectului sau de activitate, potrivit legii.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Patrimoniul institutului, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la
data de 30 iunie 1998, este de 4.227.121 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 1.067.270,3 mii lei si active circulante 3.159.850,7
mii lei, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul
de Sudura si Incercari de Materiale Timisoara.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite, in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite din fonduri publice se
afla in administrarea institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul
acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite si trec in administrarea sa, daca prin contract nu se
prevede altfel, si se inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare, cu
aprobarea Ministerului Industriei si Comertului si cu avizul Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati fara personalitate
juridica, sectii, laboratoare si alte structuri organizatorice necesare in
vederea realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
(3) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si poate acorda
conducatorilor acestora imputerniciri de reprezentare in numele institutului,
cu avizul consiliului de administratie.
Art. 8
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 9
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
institutului sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 10
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 11
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului - presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului Industriei si Comertului;
c) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
f) presedintele consiliului stiintific.
(2) Al saptelea membru al consiliului de administratie poate fi desemnat
dintre ingineri, economisti, juristi sau alti specialisti din institut sau
poate fi un reprezentant al altui agent economic de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului industriei si comertului, la propunerea conducatorului autoritatii
de la care acestia provin.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi organ care
a facut numirea.
Art. 12
Membrii consiliului de administratie au urmatoarele drepturi si obligatii:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutul sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in consiliul de
administratie cu o indemnizatie lunara stabilita de acesta;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa in aceeasi calitate la societati comerciale cu care institutul
este in concurs de interese.
Art. 13
Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie
cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati comerciale
cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla in relatii
comerciale directe sau concurente.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia
celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste cel putin o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se
de catre presedinte sau la solicitarea a cel putin 3 membri ai consiliului de
administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un delegat al sindicatului reprezentativ sau, in lipsa acestuia, un
reprezentant al salariatilor care nu sunt membri de sindicat.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor
legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor si obligatiilor lor.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si daca au anuntat in scris despre aceasta organul
coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele concrete
de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf si de
modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la Ministerul Industriei si Comertului in vederea aprobarii prin
hotarare a Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
pe care le supune spre aprobare Ministerului Industriei si Comertului si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Industriei si Comertului
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) adopta, in conditiile legii, sistemul de salarizare, modul de corelare
stimulativa a salariilor cu nivelul studiilor, cu competenta si cu munca
efectiv prestata, respectandu-se prevederile contractului colectiv de munca la
nivel de institut;
o) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
p) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Industriei si Comertului un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Directorul general
Art. 23
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului industriei si comertului dintre cercetatorii
stiintifici principali care lucreaza in domeniu si care au pregatire
manageriala.
Art. 24
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice, din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului institutului, aproba salariile
rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu in conditiile legii si ale
contractelor colective de munca;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradele I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare, si ale art. 12 din Ordonanta Guvernului
nr. 8/1997 privind stimularea cercetarii stiintifice, dezvoltarii tehnologice
si inovarii, aprobata si modificata prin Legea nr. 95/1998, cu modificarile
ulterioare;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si exterior, prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Comitetul de directie
Art. 25
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie format din directorul general, directorul stiintific, directorul
economic, precum si directorii departamentelor din structura organizatorica a
institutului.
Art. 26
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 27
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 28
(1) La nivelul subunitatilor din structura organizatorica a institutului se
organizeaza si functioneaza comitetul de conducere care isi desfasoara
activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si
functionare, aprobat de consiliul de administratie al institutului, si este
prezidat de directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Consiliul stiintific
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 15 membri, reprezentand toate
compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe o perioada de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului.
Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general si directorul
stiintific ai institutului si, in calitate de invitat permanent, un delegat al
sindicatului reprezentativ sau, in lipsa acestuia, un reprezentant al
salariatilor care nu sunt membri de sindicat.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea de propuneri pentru Planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare si pentru Programul national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare si ale Programului
national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea personalului
de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradele I, II, III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual, avizat de consiliul de administratie, se
supune spre aprobare Ministerului Industriei si Comertului si Ministerului
Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin bugetul de
venituri si cheltuieli pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Industriei si Comertului, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societati comerciale bancare in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor, conform prevederilor legii bugetare anuale.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile care urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993
privind unele masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutare, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale aplicabile institutelor de cercetare-dezvoltare
si regiilor autonome.
Art. 41
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.