HOTARARE Nr.
56 din 29 ianuarie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 162/2008
privind transferul ansamblului de atributii si competente exercitate de
Ministerul Sanatatii catre autoritatile administratiei publice locale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 91 din 16 februarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008
privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de
Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul
ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice
locale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Liviu Nicolae Dragnea
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
162/2008 privind
transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul
Sănătăţii către
autorităţile administraţiei publice locale
CAPITOLUL I
Asistenţa medicală comunitară
Art. 1. - (1) Asistenţa medicală comunitară, astfel cum
este definită la art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008
privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de
Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale, denumită
în continuare ordonanţă de urgenţă, cuprinde programe, activităţi şi servicii medicale, furnizate în sistem
integrat cu serviciile sociale, adresate persoanelor dintr-o comunitate.
(2) Scopul asistenţei medicale comunitare este de a
asigura furnizarea de servicii integrate, medicale şi sociale, flexibile şi
adecvate nevoilor beneficiarilor, acordate în mediul în care aceştia trăiesc
prin utilizarea eficientă a serviciilor acordate în cadrul pachetului de bază,
punerea accentului pe prevenţie şi continuitate a serviciilor.
Art. 2. -Asistenţa medicală comunitară cuprinde,
potrivit art. 6 din ordonanţa de urgenţă, în principal următoarele activităţi:
a) identificarea problemelor medico-sociale ale
comunităţii;
b) educaţia pentru sănătate şi profilaxia bolilor, prin
promovarea unui stil de viaţă şi mediu sănătos;
c) mobilizarea populaţiei pentru participarea la
programele de vaccinări, controale medicale profilactice etc;
d) promovarea sănătăţii reproducerii şi planificarea
familială;
e) îngrijirea şi asistenţa medicală la domiciliu,
curativă şi de recuperare, în vederea reinserţiei sociale;
f) acordarea de îngrijiri paleative la domiciliu.
Art. 3. - (1) Desfăşurarea activităţilor de asistenţă
medicală comunitară integrată cu serviciile sociale se face în folosul
comunităţii de serviciul public de asistenţă socială de la nivelul
autorităţilor administraţiei publice locale sau, după caz, de compartimentul
desemnat cu atribuţii în domeniu din cadrul aparatului de specialitate al
primarului.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale
elaborează strategia şi programul anual de asistenţă medicală comunitară la
nivelul unităţii administrativ-teritoriale respective, monitorizează şi
evaluează activitatea de asistenţă medicală comunitară.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale de la
nivelul judeţelor transmit semestrial direcţiilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti raportul privind activitatea desfăşurată la nivel
de judeţ, până cel mai târziu la data de 15 februarie a anului următor celui
pentru care se face raportarea.
Art. 4. - Ministerul Sănătăţii,
prin direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
asigură îndrumarea tehnică şi
metodologică a activităţii de asistenţă medicală comunitară la nivel judeţean
şi al municipiului Bucureşti.
Art. 5. - In domeniul
asistenţei medicale comunitare, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti au în principal următoarele atribuţii:
a) să acorde consultanţă şi asistenţă tehnică în
domeniul evaluării nevoilor, al stabilirii priorităţilor, modalităţilor de
implementare şi monitorizare a politicilor de asistenţă medicală comunitară
integrată;
b) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice
locale în vederea realizării strategiei judeţene şi a listei de priorităţi în
domeniul asistenţei medicale comunitare;
c) să contribuie la crearea unui cadru organizatoric
pentru monitorizarea şi evaluarea serviciilor şi programelor naţionale şi
locale de sănătate, cu privire la asistenţa medicală comunitară;
d) să monitorizeze elaborarea de ghiduri şi standarde
de practică în domeniul asistenţei medicale comunitare;
e) să asigure sprijin pentru formarea personalului
care lucrează în reţeaua de asistenţă medicală comunitară integrată, inclusiv
pentru joncţiunile cu reţeaua de medicină de familie, accesul la medicamente,
servicii ambulatorii şi spitaliceşti;
f) să identifice, să elaboreze şi să propună programe
specifice de educaţie pentru sănătate şi pentru adoptarea unui stil de viaţă
sănătos la nivelul diferitelor comunităţi;
g) să elaboreze şi să propună programe specifice de
prevenire şi profilaxie primară, secundară şi terţiară şi de recuperare medicală
şi incluziune socială;
h) să identifice, să elaboreze şi să propună programe
specifice de consiliere medico-socială, servicii de îngrijire la domiciliu
pentru persoane vulnerabile: gravide, nou-născuţi, bolnavi cronici, bătrâni,
persoane cu dizabilităţi, neasiguraţi, victime ale violenţei domestice, copii
provenind din familii dezorganizate, persoane cu probleme de sănătate mintală,
precum şi alte categorii de persoane identificate la nivel local ca fiind în
situaţii de risc;
i) să faciliteze şi să monitorizeze crearea
parteneriatelor interinstituţionale la diferite niveluri, a strategiilor şi a
protocoalelor comune pentru serviciile de asistenţă comunitară.
Art. 6. - Mediatorul sanitar are următoarele atribuţii:
a) cultivă încrederea reciprocă între autorităţile
publice locale şi comunitatea de romi din care face parte;
b) facilitează comunicarea între membrii comunităţii de
romi şi personalul medico-sanitar;
c) catagrafiază gravidele şi lehuzele, în vederea
efectuării controalelor medicale periodice prenatale şi post-partum; le explică
necesitatea şi importanţa efectuării acestor controale şi le însoţeşte la
aceste controale, facilitând comunicarea cu medicul de familie şi cu celelalte
cadre sanitare;
d) explică noţiunile de bază şi avantajele planificării
familiale, încadrat în sistemul cultural tradiţional al comunităţii de romi;
e) catagrafiază populaţia infantilă a comunităţii de
romi;
f) explică noţiunile de bază şi
importanţa asistenţei medicale a copilului;
g) promovează alimentaţia sănătoasă, în special la
copii, precum şi alimentaţia la sân;
h) urmăreşte înscrierea nou-născutului pe listele
medicului de familie, titulare sau suplimentare;
i) sprijină personalul medical
în urmărirea şi înregistrarea efectuării imunizărilor la populaţia infantilă
din comunităţile de romi şi a examenelor clinice de bilanţ la copiii cu vârsta
cuprinsă între 6 şi 7 ani;
j) explică avantajele includerii persoanelor în
sistemul asigurărilor de sănătate, precum şi procedeul prin care poate fi
obţinută calitatea de asigurat;
k) explică avantajele igienei personale, a igienei
locuinţei şi spaţiilor comune; popularizează în comunitatea de romi măsurile de
igienă dispuse de autorităţile competente;
l) facilitează acordarea
primului ajutor, prin anunţarea cadrelor medicale/serviciului de ambulanţă şi
însoţirea echipelor care acordă asistenţă medicală de urgenţă;
m) mobilizează şi însoţeşte membrii comunităţii la
acţiunile de sănătate publică: campaniile de vaccinare, campaniile de
informare, educare şi conştientizare din domeniul promovării sănătăţii, acţiuni
de depistare a bolilor cronice etc; explică rolul şi scopul acestora;
n) participă la depistarea activă a cazurilor de
tuberculoză şi a altor boli transmisibile, sub îndrumarea medicului de familie
sau a cadrelor medicale din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene sau
a municipiului Bucureşti;
o) la solicitarea cadrelor medicale, sub îndrumarea
strictă a acestora, explică rolul tratamentului medicamentos prescris,
reacţiile adverse posibile ale acestuia şi supraveghează administrarea
medicamentelor, de exemplu': tratamentul strict supravegheat al pacientului cu
tuberculoză;
p) însoţeşte cadrele medico-sanitare în activităţile
legate de prevenirea sau controlul situaţiilor epidemice, facilitând
implementarea măsurilor adecvate, explică membrilor comunităţii rolul şi scopul
măsurilor de urmărit;
q) semnalează cadrelor medicale apariţia problemelor
deosebite din cadrul comunităţii: focarele de boli transmisibile, parazitoze,
intoxicaţii, probleme de igienă a apei etc;
r) semnalează în scris direcţiilor de sănătate publică
judeţene sau a municipiului Bucureşti problemele identificate privind accesul
membrilor comunităţii rome pe care o deserveşte la următoarele servicii de
asistenţă medicală primară:
(i) imunizări, conform programului naţional de
imunizări;
(ii) examen de bilanţ al copilului cu vârsta cuprinsă
între 0 şi 7 ani;
(iii) supravegherea gravidei, conform normelor metodologice ale Ministerului Sănătăţii;
(iv) depistarea activă a cazurilor de TBC;
(v) asistenţă medicală de urgenţă;
(vi) informarea asistentului social cu privire la
cazurile potenţiale de abandon al copiilor.
Art. 7. - (1) Asistentul medical
comunitar are, în principal, atribuţii privind:
a) identificarea familiilor cu risc medico-social din
cadrul comunităţii;
b) determinarea nevoilor medico-sociale ale populaţiei
cu risc;
c) culegerea datelor despre starea de sănătate a
familiilor din teritoriul unde îşi desfăşoară activitatea;
d) stimularea de acţiuni destinate protejării sănătăţii;
e) identificarea, urmărirea şi supravegherea medicală
a gravidelor cu risc medico-social în colaborare cu medicul de familie şi cu
asistenta din cadrul cabinetului medical individual, pentru asigurarea în
familie a condiţiilor favorabile dezvoltării nou-născutului;
f) efectuarea de vizite la domiciliul lăuzelor,
recomandând măsurile necesare de protecţie a sănătăţii mamei şi a
nou-născutului;
g) în cazul unei probleme
sociale, ia legătura cu serviciul social din primărie şi din alte structuri, cu
mediatorul sanitar din comunităţile de romi pentru prevenirea abandonului;
h) supraveghează în mod activ starea de sănătate a
sugarului şi a copilului mic;
i) promovează necesitatea de
alăptare şi practicile corecte de nutriţie;
j) participă, în echipă, la desfăşurarea diferitelor
acţiuni colective, pe teritoriul comunităţii: vaccinări, programe de screening
populaţional, implementarea programelor naţionale de sănătate;
k) participă la aplicarea măsurilor de prevenire şi
combatere a eventualelor focare de infecţii;
l) îndrumă persoanele care au
fost contaminate pentru controlul periodic;
m) semnalează medicului de familie cazurile suspecte de
boli transmisibile constatate cu ocazia activităţilor în teren;
n) efectuează vizite la domiciliul sugarilor cu risc medico-social
trataţi la domiciliu şi urmăreşte aplicarea măsurilor terapeutice recomandate
de medic;
o) urmăreşte şi supraveghează în mod activ copiii din
evidenţa specială (TBC, HIV/SIDA, prematuri, anemici etc);
p) identifică persoanele neînscrise pe listele
medicilor de familie şi contribuie la înscrierea acestora; urmăreşte şi
supraveghează activ nou-născuţii ale căror mame nu sunt pe listele medicilor de
familie sau din zonele în care nu există medici de familie;
q) organizează activităţi de consiliere şi demonstraţii
practice pentru diferite categorii populaţionale;
r) colaborează cu ONG-uri şi cu alte instituţii pentru
realizarea programelor ce se adresează unor grupuri-ţintă (vârstnici,
alcoolici, consumatori de droguri, persoane cu tulburări mintale şi de
comportament), în conformitate cu strategia naţională;
s) urmăreşte identificarea persoanele de vârstă
fertilă; diseminează informaţii specifice de planificare familială şi
contracepţie;
t) se preocupă de identificarea cazurilor de violenţă
domestică, a cazurilor de abuz, a persoanelor cu handicap, a bolnavilor cronici
din familiile vulnerabile;
u) efectuează activităţi de educaţie pentru sănătate în
vederea adoptării unui stil de viaţă sănătos.
(2) Asistentului medical comunitar îi revin responsabilităţile
respectării:
a) normelor eticii profesionale, inclusiv asigurarea
păstrării confidenţialităţii în exercitarea profesiei;
b) actelor şi hotărârilor luate în conformitate cu
pregătirea profesională şi limitele de competenţă;
c) îmbunătăţirii nivelului cunoştinţelor profesionale
prin studiu individual sau alte forme de educaţie continuă;
d) întocmirii evidenţei şi completării documentelor
utilizate în exercitarea atribuţiilor de serviciu, respectiv registre, fişe de
planificare a vizitelor la domiciliu şi alte asemenea documente.
Art. 8. - Finanţarea cheltuielilor de personal pentru
asistenţii medicali comunitari şi mediatorii sanitari se suportă, potrivit
legii, de la bugetul local, din sumele transferate de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Sănătăţii.
Art. 9. - Drepturile salariale
aferente lunii decembrie din anul 2008 şi trimestrului I
al anului 2009 se asigură, potrivit Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2009 privind aprobarea unor măsuri economico-financiare şi
organizatorice pentru desfăşurarea activităţii unităţilor sanitare în cadrul
procesului de reformă şi operaţionalizare, din bugetul Ministerului Sănătăţii,
din fonduri de la bugetul de stat şi din venituri proprii.
CAPITOLUL II
Asistenţa medicală şi de medicină dentară acordată
în unităţi de
învăţământ
Art. 10. - Autorităţile
administraţiei publice locale au obligaţia să respecte prevederile legale în
vigoare privind asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor.
Art. 11. - Finanţarea cheltuielilor de personal pentru
categoriile profesionale din asistenţa medicală şi de medicină dentară acordată
în unităţile de învăţământ se suportă, potrivit legii, de la bugetul local, din
sumele transferate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii.
Art. 12. - Drepturile salariale aferente lunii decembrie din anul 2008 şi trimestrului I al anului 2009 se asigură potrivit prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2009 din bugetul Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la
bugetul de stat şi din venituri proprii.
CAPITOLUL III
Asistenţa medicală acordată în unele unităţi
sanitare cu paturi
Art. 13. -In domeniul asistenţei medicale acordate în
unele unităţi sanitare cu paturi prevăzute la art. 17 alin. (2) din ordonanţa
de urgenţă, Ministerul Sănătăţii are următoarele competenţe:
a) elaborează normativele de personal care se aprobă
prin ordin al ministrului sănătăţii;
b) eliberează avizul conform la propunerile Consiliului
General al Municipiului Bucureşti/consiliilor locale privind modificarea structurii
organizatorice, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a
denumirii pentru unităţile sanitare cu paturi al căror management a fost
transferat.
Art. 14. - (1) Evaluarea activităţii managerilor din
unităţile sanitare cu paturi se efectuează în condiţiile reglementărilor emise
de Ministerul Sănătăţii, respectiv prin Ordinul ministrului sănătăţii publice
nr. 112/2007 privind criteriile de performanţă în baza cărora contractul de
management poate fi prelungit sau poate înceta înainte de termen, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Evaluarea activităţii
managerilor pentru anul 2008 se va face de către o comisie a Ministerului
Sănătăţii la care participă şi reprezentanţi ai administraţiilor publice locale
care au în subordine spitalele respective.
Art. 15. - Autoritatea administraţiei publice locale,
prin structura cu atribuţii specifice în domeniu, are următoarele competenţe:
a) aprobă statele de funcţii ale unităţilor sanitare
subordonate, cu încadrarea în normativele de personal şi în bugetul de venituri
şi cheltuieli aprobat;
b) aprobă modificarea statelor de funcţii aprobate;
c) aprobă organigrama şi modificarea acesteia;
d) înaintează Ministerului Sănătăţii, în vederea
obţinerii avizului conform, propunerile managerului unităţii privind
modificarea structurii organizatorice, reorganizarea, restructurarea,
schimbarea sediului şi a denumirii pentru unităţile sanitare cu paturi al căror
management a fost transferat, pentru aprobarea acestora.
Art. 16. -Activitatea unităţilor sanitare publice cu
paturi al căror management a fost transferat se desfăşoară în conformitate şi
cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele ale:
a) Ordinului ministrului sănătăţii şi familiei nr.
698/2001 pentru aprobarea unor metodologii privind angajarea, transferarea şi
detaşarea medicilor, farmaciştilor, biologilor, biochimiştilor şi chimiştilor,
precum şi a altui personal de specialitate cu studii superioare din unităţile
sanitare publice, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Ordinului ministrului sănătăţii nr. 870/2004 pentru
aprobarea Regulamentului privind timpul de muncă, organizarea şi efectuarea
gărzilor în unităţile publice din sectorul sanitar, cu modificările şi
completările ulterioare; liniile de gardă se stabilesc la nivelul fiecărei
unităţi sanitare şi se aprobă de Primăria Municipiului Bucureşti/autorităţile
administraţiei publice locale, la propunerea unităţilor sanitare cu paturi. In
cazuri deosebite, programul de muncă şi organizarea gărzilor în alte condiţii
decât cele prevăzute în Regulamentul privind timpul de muncă, organizarea şi
efectuarea gărzilor în unităţile publice din sectorul sanitar se pot face numai
cu aprobarea Primăriei Municipiului Bucureşti/autorităţilor administraţiei
publice locale, ulterior avizării de către Ministerul Sănătăţii;
c) Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.470/2005
pentru aprobarea Criteriilor privind angajarea şi promovarea în funcţii, grade
şi trepte profesionale în unităţile sanitare publice din sectorul sanitar;
d) Ordinului ministrului
sănătăţii nr. 1.487/2005 privind aprobarea Criteriilor pentru clasificarea pe
categorii a unităţilor şi subunităţilor sanitare şi stabilirea indemnizaţiilor
de conducere maxime lunare, diferenţiate în raport cu complexitatea şi
răspunderea ce revin funcţiei de conducere şi mărimea unităţii şi subunităţii,
precum şi a indemnizaţiilor pentru îndeplinirea unor sarcini, activităţi şi
responsabilităţi suplimentare funcţiei de bază, cu modificările şi completările
ulterioare;
e) Ordinului ministrului
sănătăţii nr. 721/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea
sporurilor la salariile de
bază în conformitate cu prevederile art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
125/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
f) Ordinului ministrului sănătăţii publice nr.
1.501/2006 pentru aprobarea Criteriilor pe baza cărora se stabilesc salariile
de bază pentru funcţiile de conducere care fac parte din comitetul director al
spitalelor publice, cu modificările ulterioare;
g) Ordinului ministrului sănătăţii publice nr.
1.406/2006 pentru aprobarea Normelor privind organizarea concursului ori
examenului pentru ocuparea funcţiei de şef de secţie, şef de laborator sau şef
de serviciu din unităţile sanitare publice, cu modificările ulterioare;
h) Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 921/2006
pentru stabilirea atribuţiilor comitetului director din cadrul spitalului
public;
i) Ordinului ministrului sănătăţii publice nr.
1.209/2006 pentru aprobarea componenţei şi a atribuţiilor consiliului etic ce
funcţionează în cadrul spitalelor publice;
j) Ordinului ministrului sănătăţii publice nr.
1.778/2006 privind aprobarea normativelor de personal, cu modificările
ulterioare; numărul de posturi minimal obligatoriu stabilit în baza
prevederilor din acest ordin poate fi majorat la propunerea motivată a
unităţilor sanitare, cu aprobarea Primăriei Municipiului
Bucureşti/autorităţilor administraţiei publice locale, în condiţiile legii şi
cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri şi
cheltuieli al fiecărei unităţi sanitare publice;
k) Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 320/2007
privind aprobarea conţinutului Contractului de administrare a
secţiei/laboratorului sau serviciului medical din cadrul spitalului public, cu
completările ulterioare;
l) altor reglementări în
domeniu.
Art. 17. - (1) Unitatea sanitară cu paturi are
obligaţia să înregistreze, să stocheze, să prelucreze şi să transmită
informaţiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate prin ordin al
ministrului sănătăţii.
(2) Raportările se fac către Ministerul Sănătăţii şi
către Primăria Municipiului Bucureşti/autorităţile administraţiei publice
locale şi constituie baza de date, la nivel naţional, pentru decizii majore de
politică sanitară şi pentru raportările necesare organismelor Uniunii Europene
şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
(3) Documentaţia primară, ca sursă a acestor date, se
păstrează, securizată şi asigurată sub formă de document scris şi electronic,
constituind arhiva unităţi sanitare cu paturi, conform reglementărilor legale
în vigoare.
(4) Informaţiile prevăzute la alin. (1), care
constituie secrete de stat şi de serviciu, vor fi accesate şi gestionate
conform standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate.
Art. 18. - Unităţile sanitare cu paturi transferate
sunt instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi funcţionează
pe baza autonomiei financiare. Veniturile proprii ale acestora provin din
sumele încasate pentru serviciile medicale şi alte prestaţii efectuate pe bază
de contract, precum şi din alte surse, conform legii.
Art. 19. - Unităţile sanitare cu paturi transferate
primesc în completare sume care se utilizează numai pentru destinaţiile pentru
care au fost alocate, după cum urmează:
a) de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Sănătăţii, sumele aferente cheltuielilor de personal pentru medicii rezidenţi,
medicii care efectuează practica supravegheată/asistată, pentru personalul angajat în activitatea de
cercetare, pentru salariaţii din cabinetele de planning familial din spitale,
din unităţile şi secţiile de spital cu profil de recuperare distrofici şi
neuropsihomotorie, copii bolnavi HIV/SIDA, din dispensarele şi cabinetele TBC,
LSM, boli infecţioase, potrivit Legii nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum
şi prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru
spitalele clinice cu secţii universitare;
b) de la bugetele locale, pentru spitalele de interes judeţean sau local.
Art. 20. - Bugetele locale participă la finanţarea unor
cheltuieli de administrare şi funcţionare, respectiv bunuri şi servicii,
investiţii, reparaţii capitale, consolidare, extindere şi modernizare, dotări
cu echipamente medicale, ale unităţilor sanitare cu paturi transferate, în
limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetele locale.
Art. 21. - Contractul de furnizare de servicii medicale
al spitalului cu casa de asigurări sociale de sănătate reprezintă sursa
principală a veniturilor în cadrul bugetului de venituri şi cheltuieli şi se
negociază de către manager cu conducerea casei de asigurări sociale de
sănătate, în funcţie de indicatorii stabiliţi în contractul-cadru de furnizare
de servicii medicale.
Art. 22. - Unităţile sanitare cu paturi transferate pot
derula programe naţionale de sănătate finanţate din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Sănătăţii, către Fondul Naţional Unic de Asigurări
Sociale de Sănătate. Derularea programelor şi raportarea indicatorilor
specifici programelor se fac potrivit reglementărilor emise de Ministerul
Sănătăţii şi de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Art. 23. - Unităţile sanitare
cu paturi transferate pot realiza venituri suplimentare din: donaţii şi
sponsorizări, legate, asocieri investiţionale în domenii medicale ori de
cercetare medicală farmaceutică, închirierea unor spaţii medicale, echipamente
sau aparatură medicală către alţi furnizori de servicii medicale, în condiţiile
legii; contracte privind furnizarea de servicii medicale încheiate cu casele de
asigurări de sănătate private sau operatori economici; editarea şi difuzarea
unor publicaţii cu caracter medical; servicii medicale, hoteliere sau de altă
natură, furnizate la cererea unor terţi; servicii de asistenţă medicală la
domiciliu, furnizate la cererea pacienţilor; contracte de cercetare; alte
surse, conform legii.
Art. 24. - Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare cu paturi transferate se
elaborează de către comitetul director, în condiţiile prevederilor Legii nr.
95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza normelor
metodologice aprobate prin dispoziţie a primarului general al municipiului
Bucureşti, respectiv a primarilor unităţilor administrativ teritoriale pe raza
cărora se află unităţile sanitare publice, după obţinerea, în prealabil, a
avizului Ministerului Sănătăţii.
Art. 25. - Bugetul de venituri şi cheltuieli al
unităţilor sanitare cu paturi transferate se aprobă de Consiliul General al
Municipiului Bucureşti/consiliile locale, la propunerea managerului spitalului,
în condiţiile legii.
Art. 26. - Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli
se raportează lunar şi trimestrial Consiliului General al Municipiului
Bucureşti/consiliilor locale, după caz. Direcţiile de sănătate publică şi
casele de asigurări de sănătate primesc lunar conturi de execuţie pentru
cheltuielile finanţate din bugetul Ministerului Sănătăţii şi/sau din cel al
Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, în forma şi structura
prevăzute de reglementările legale în domeniu elaborate de Ministerul
Finanţelor Publice.
Art. 27. - Ministerul Sănătăţii este abilitat să
exercite controlul privind respectarea legislaţiei specifice sistemului
sanitar, serviciile medicale desfăşurate, respectarea normelor de igienă
sanitară şi a drepturilor pacientului.
Art. 28. - Prezentele norme se vor modifica şi completa
după intrarea în vigoare a cadrului normativ general privind descentralizarea
din domeniul sănătăţii.