HOTARARE Nr.
594 din 4 iunie 2008
privind aprobarea
Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea
si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de
prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism
ACT EMIS DE: GUVERNUL
ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 13 iunie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. II alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi
completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de aplicare a
prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 904 din 12 decembrie
2002, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
prevăzută la art. II alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
53/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea
şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de
prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism.
Prin regulamentul prevăzut la art. 1 sunt transpuse
prevederile art. 6, 7, art. 8 alin. (1) şi (2), art. 9 alin. (1), alin. (5)
teza a doua şi alin. (6), art. 10 alin. (1), art. 11 alin. (2), (3), (4) şi (5), art. 12, art. 13 alin. (2), (3)
şi (4), art. 15 alin. (2) şi (3), art. 16 alin. (1), art. 18, art. 19, art. 30
lit. a) şi b), art. 31 alin. (1) şi (2) şi ale art. 32 din Directiva 2005/60/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului privind prevenirea folosirii
sistemului financiar în scopul spălării banilor şi al finanţării terorismului,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 309 din 25
noiembrie 2005, şi ale art. 3 alin. (3) din Directiva 2006/70/CE a Comisiei
Europene din 1 august 2006 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a
Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce
priveşte definiţia „persoanelor expuse politic" şi criteriile tehnice de
aplicare a procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi
de exonerare pe motivul unei activităţi financiare desfăşurate în mod ocazional
sau la scară foarte limitată, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul justiţiei,
Theodor Cătălin Nicolescu,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale,
Ştefan Imre,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere
a finanţării actelor de terorism
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -In aplicarea prevederilor Legii nr. 656/2002
pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 656/2002, prezentul
regulament reglementează măsurile de prevenire şi combatere a spălării banilor
şi a finanţării actelor de terorism.
Art. 2. - (1) In sensul prezentului regulament,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) Raport de tranzacţii
suspecte - documentul ale cărui conţinut şi formă
se stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi
Combatere a Spălării Banilor, denumit în continuare Oficiul,
prin care persoanele
prevăzute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informaţiile
privind operaţiunile suspecte de spălare a banilor sau de finanţare a actelor
de terorism;
b) Raport de tranzacţii cu
numerar- documentul ale cărui conţinut şi formă se
stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului şi prin care persoanele prevăzute
la art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informaţiile privind
tranzacţiile cu sume în numerar, a căror limită minimă reprezintă echivalentul
în lei a 15.000 euro;
c) Raport de transferuri externe - documentul ale cărui conţinut şi formă se stabilesc prin decizie
a Plenului Oficiului şi prin care persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 transmit Oficiului informaţiile privind transferurile externe în şi
din conturi, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000
euro;.
d) Terţe părţi- instituţiile de credit şi instituţiile financiare, situate în
state membre, precum şi cele similare, situate în state terţe, care îndeplinesc
următoarele condiţii:
1. sunt supuse unei proceduri obligatorii de
înregistrare profesională pentru desfăşurarea activităţii, recunoscută de
legislaţia aplicabilă;
2. aplică proceduri de cunoaştere a clientelei şi de
păstrare a evidenţelor referitoare la aceasta, similare celor prevăzute în
Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament, şi sunt supravegheate, referitor
la aplicarea acestora, de o manieră echivalentă celei reglementate prin Legea nr.
656/2002.
(2) Nu sunt considerate terţe părţi în sensul alin. (1)
lit. d) entităţile specializate ce prestează servicii de transmitere de bani şi
cele care desfăşoară activitate de schimb valutar.
CAPITOLUL II
Proceduri de cunoaştere a clienţilor şi de
prelucrare a informaţiilor
referitoare la spălarea banilor şi finanţarea terorismului
Art. 3. - Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 sunt obligate ca în desfăşurarea activităţii lor să adopte măsuri
adecvate de prevenire a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism
şi, în acest scop, pe bază de risc, aplică măsuri-standard, simplificate sau
suplimentare de cunoaştere a clientelei, care să le permită identificarea, după
caz, si a beneficiarului real.
SECŢIUNEA 1
Măsuri-standard de cunoaştere a clientelei
Art. 4. - (1) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea
nr. 656/2002 au obligaţia de a aplica măsurile-standard de cunoaştere a
clientelei în următoarele situaţii:
a) la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b) la efectuarea tranzacţiilor ocazionale în valoare
de cel puţin 15.000 euro ori echivalent, indiferent dacă tranzacţia se
realizează printr-o singură operaţiune sau mai multe operaţiuni care par a avea
o legătură între ele;
c) când există suspiciuni că operaţiunea în cauză are
drept scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, indiferent de
valoarea operaţiunii sau de incidenţa prevederilor derogatorii de la obligaţia
de a aplica măsurile-standard de cunoaştere a clientelei, stabilite în Legea
nr. 656/2002 şi în prezentul regulament;
d) dacă există îndoieli privind veridicitatea sau
pertinenţa informaţiilor de identificare deja deţinute despre client;
e) la cumpărarea sau schimbarea în cazinouri de jetoane
a căror valoare minimă reprezintă echivalentul în lei a 2.000 euro.
(2) Când suma nu este cunoscută în momentul acceptării
tranzacţiei, persoana fizică sau juridică obligată să stabilească identitatea
clienţilor va proceda la identificarea de îndată a acestora, atunci când este
informată despre valoarea tranzacţiei si când a stabilit că a fost atinsă
limita minimă prevăzută la alin. (1) lit. b).
(3) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 vor aplica măsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor
clienţilor noi, precum şi, cât mai curând posibil, în funcţie de risc, în cazul
tuturor clienţilor existenţi.
(4) Instituţiile de credit şi
instituţiile financiare nu vor deschide şi opera conturi anonime, respectiv
conturi pentru care identitatea titularului sau a beneficiarului nu este cunoscută
şi evidenţiată în mod corespunzător.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (3), persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor
aplica cât mai curând posibil măsurile-standard de cunoaştere a clientelei
tuturor titularilor şi beneficiarilor conturilor şi carnetelor de economii
anonime existente.
(6) Utilizarea în orice fel a
conturilor şi carnetelor de economii anonime existente nu va fi permisă decât
după aplicarea măsurilor-standard de cunoaştere a clientelei prevăzute la alin.
(5).
Art. 5. - (1) Măsurile-standard de cunoaştere a
clientelei sunt:
a) identificarea clientului şi
verificarea identităţii acestuia pe bază de documente şi, după caz, de
informaţii obţinute din surse de încredere independente;
b) identificarea, dacă este cazul, a beneficiarului
real şi verificarea pe bază de risc a identităţii acestuia, astfel încât
informaţiile deţinute să fie satisfăcătoare pentru persoana prevăzută la art. 8
din Legea nr. 656/2002 şi să permită, inclusiv, înţelegerea structurii de
proprietate şi de control a clientului entitate juridică;
c) obţinerea de informaţii despre scopul şi natura
relaţiei de afaceri;
d) monitorizarea continuă a relaţiei de afaceri,
inclusiv prin analizarea tranzacţiilor încheiate pe parcursul acesteia, pentru
a se asigura că aceste tranzacţii corespund informaţiilor deţinute despre
client, profilul său de risc şi profilul activităţii, inclusiv, după caz,
despre sursa fondurilor, şi prin asigurarea actualizării documentelor, datelor
si informaţiilor deţinute.
(2) Datele de identificare a clienţilor vor cuprinde
cel puţin:
a) în cazul persoanelor fizice
- datele de stare civilă menţionate în documentele de identitate prevăzute de
lege;
b) în cazul persoanelor juridice - datele menţionate
în documentele de înmatriculare prevăzute de lege, precum şi dovada că persoana
fizică care conduce tranzacţia reprezintă legal persoana juridică.
(3) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 vor aplica toate măsurile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), putând să
le circumstanţieze pe bază de risc, în funcţie de tipul de client, de relaţia
de afaceri, de produs sau tranzacţie, caz în care trebuie să poată demonstra
autorităţilor sau structurilor prevăzute la art. 17 din Legea nr. 656/2002 că
măsurile de cunoaştere a clientelei sunt adecvate în raport de riscul de
spălare a banilor şi finanţare a terorismului.
(4) Atunci când persoanele prevăzute la art. 8 din
Legea nr. 656/2002 nu pot aplica prevederile alin. 1 lit. a)-c), acestea au
obligaţia, după caz, de a nu efectua tranzacţia, de a nu începe relaţia de
afaceri sau de a termina relaţia de afaceri şi de a semnala de îndată acest
aspect Oficiului.
(5) Dispoziţiile alin. (4) nu se aplică persoanelor
prevăzute la art. 8 lit. e) şi f) din Legea nr. 656/2002 în ceea ce priveşte
informaţiile obţinute de la sau despre clienţi, în cazurile în care evaluează
situaţia juridică a acelui client, reprezintă sau asistă respectivul client în
cadrul ori în legătură cu o procedură judiciară sau îl consiliază în scopul
iniţierii ori evitării unei astfel de proceduri, chiar dacă respectivele
informaţii au fost obţinute anterior, în cursul sau după procedura în cauză.
(6) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 au obligaţia de a verifica identitatea clientului şi a beneficiarului
real înainte de stabilirea relaţiei de afaceri sau de efectuarea tranzacţiei
ocazionale.
Art. 6. - (1) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea
nr. 656/2002 pot utiliza, în scopul aplicării măsurilor-standard de cunoaştere
a clientelei prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c), informaţiile referitoare
la client obţinute de la terţe părţi, chiar dacă respectivele informaţii se
obţin pe baza unor documente a căror formă diferă de cea folosită la nivel
intern.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1),
responsabilitatea pentru îndeplinirea tuturor măsurilor-standard de cunoaştere
a clientelei aparţine persoanelor care utilizează informaţiile obţinute de la
terţa parte.
(3) Terţa parte din România care intermediază contactul
cu clientul va transmite persoanei care aplică măsurile-standard de cunoaştere
a clientelei toate informaţiile obţinute în cadrul procedurilor proprii de
identificare, astfel încât să fie respectate cerinţele prevăzute la art. 5
alin. (1) lit. a)-c).
(4) Copii ale documentelor pe baza cărora s-au realizat
identificarea şi verificarea identităţii clientului şi, după caz, a
beneficiarului real vor fi transmise imediat de terţa parte din România, la
cererea persoanei căreia i-a fost recomandat clientul.
(5) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr. 656/2002
au obligaţia să asigure aplicarea prevederilor Legii nr. 656/2002 şi ale
prezentului regulament şi în cazul activităţilor externalizate ori al celor
desfăşurate prin agenţi. Agenţii şi entităţile prin care sunt desfăşurate
activităţi externalizate de către persoanele anterior menţionate nu pot fi
considerate terţe părţi, în înţelesul art. 2 alin. (1)
lit. d).
(6) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 nu vor utiliza pentru îndeplinirea cerinţelor de cunoaştere a
clientelei prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) măsurile de cunoaştere a
clientelei aplicate de o terţă parte dintr-un stat terţ, cu privire la care
Comisia Europeană a adoptat o decizie în acest sens.
SECŢIUNEA a 2-a
Măsuri simplificate de cunoaştere a clientelei
Art. 7. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 4
alin. (1) lit. a), b) şi d), persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 aplică măsuri simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul în care
clientul este o instituţie de credit sau financiară dintr-un stat membru sau,
după caz, o instituţie de credit ori financiară dintr-un stat terţ, care impune
cerinţe similare cu cele prevăzute de Legea nr. 656/2002 şi le supraveghează
referitor la aplicarea acestora.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1)
lit. a), b) şi d), persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 pot
aplica măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în următoarele
situaţii:
a) în cazul poliţelor de asigurare de viaţă, dacă
prima de asigurare sau ratele de plată anuale sunt mai mici ori egale cu
echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unică de asigurare plătită
este în valoare de până la echivalentul în lei a 2.500 euro. Dacă ratele de
primă periodice sau sumele de plată anuale sunt ori urmează să fie mărite în
aşa fel încât să depăşească limita echivalentului în lei a 1.000 euro,
respectiv echivalentului în lei a 2.500 euro, se vor aplica măsurile-standard
de cunoaştere a clientelei;
b) în cazul actelor de aderare la fondurile de pensii;
c) în cazul monedei electronice definite de Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, în
legătură cu produsele şi tranzacţiile care au următoarele caracteristici:
1. în cazul în care dispozitivele electronice pentru
stocarea monedei electronice nu sunt reîncărcabile şi
suma maximă ce poate fi stocată pe acestea nu depăşeşte echivalentul în lei a
150 euro; sau
2. dispozitivele electronice pentru stocarea monedei
electronice sunt reîncărcabile şi valoarea totală a tranzacţiilor realizate pe
parcursul unui an este limitată la echivalentul în lei a 2.500 euro, cu
excepţia situaţiei în care o sumă în valoare de cel puţin echivalentul în lei a
1.000 euro a fost răscumpărată în cursul aceluiaşi an.
Art. 8. - Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin.
(1) lit. a), b) şi d), persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr. 656/2002
pot aplica măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul
următorilor clienţi:
a) societăţile ale căror valori mobiliare sunt admise
la tranzacţionare pe o piaţă reglementată în înţelesul Legii nr. 297/2004
privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, în unul
sau mai multe state membre şi societăţile listate pe o piaţă din state terţe şi
care sunt supuse unor cerinţe de raportare şi transparenţă echivalente cu
legislaţia comunitară;
b) beneficiarii reali ai tranzacţiilor derulate prin
conturile colective administrate de notari şi alte persoane care exercită
profesii juridice liberale din state membre sau din state terţe care impun
cerinţe de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului
echivalente standardelor prevăzute de Legea nr. 656/2002 şi de prezentul
regulament şi le supraveghează referitor la aplicarea acestora, cu condiţia ca,
la cerere, administratorii respectivelor conturi colective să furnizeze
depozitarilor conturilor informaţii privind identitatea beneficiarilor reali;
c) autorităţile publice naţionale;
d) clienţii care prezintă un risc scăzut din
perspectiva spălării banilor sau a finanţării terorismului şi care îndeplinesc
cumulativ următoarele criterii:
1. sunt autorităţi sau organisme publice învestite cu
respectivele competenţe în baza legislaţiei comunitare;
2. identitatea acestora este
disponibilă public, transparentă şi certă;
3. activitatea şi evidenţele contabile ale acestora
sunt transparente;
4. respectivul client este răspunzător în faţa unei
instituţii comunitare sau a unei autorităţi a unui stat membru ori activitatea
clientului este supusă controlului prin proceduri de verificare adecvate.
Art. 9. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 4
alin. (1) lit. a), b) şi d), persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 pot aplica măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul
produselor şi al operaţiunilor aferente acestora, care îndeplinesc cumulativ
următoarele criterii:
a) produsul este oferit pe baza unui contract scris;
b) operaţiunea aferentă produsului este desfăşurată
prin intermediul unui cont al clientului deschis la o instituţie de credit din
state membre sau din state terţe care impun cerinţe similare cu cele prevăzute
în Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament;
c) produsul sau operaţiunea aferentă este nominativă şi
prin natura ei permite aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 4 alin.
(1) lit. c);
d) valoarea produsului nu depăşeşte limita prevăzută
la art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 656/2002, în cazul poliţelor de
asigurare şi al produselor de economisire similare, sau
limita de 15.000 euro ori echivalent, în cazul celorlalte produse;
e) beneficiarul produselor sau al operaţiunilor
aferente acestora nu poate fi o terţă persoană, cu excepţia cazurilor de deces,
invaliditate, vârstă predeterminată sau a altor situaţii similare;
f) în cazul în care produsele sau operaţiunile
aferente acestora permit investiţii în active financiare sau creanţe, inclusiv
asigurări de orice tip ori alte creanţe contingente, dacă se îndeplinesc
următoarele criterii cumulative:
1. beneficiile produsului sau
ale operaţiunilor aferente acestuia se materializează doar pe termen lung;
2. produsul sau operaţiunea aferentă acestuia nu poate
fi utilizată drept garanţie;
3. pe parcursul relaţiei contractuale nu pot fi făcute
plăţi anticipate, nu există clauze de reziliere anticipată şi nu se pot stinge
anticipat obligaţii contractuale.
Art. 10. - (1) In situaţiile prevăzute la art. 7 şi 8,
persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 trebuie să obţină informaţii
suficiente despre clienţi şi să monitorizeze permanent activitatea acestora
pentru a stabili că aceştia se încadrează în categoria pentru care este
prevăzută respectiva derogare.
(2) Oficiul informează autorităţile cu competenţe
similare din alte state membre şi Comisia Europeană asupra cazurilor în care
apreciază că un stat terţ îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 7 şi 8 sau
în situaţiile prevăzute de art. 9.
Art. 11. - Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 nu pot aplica prevederile art. 7-9 în cazul clienţilor instituţii de
credit, instituţii financiare sau societăţi ale căror valori mobiliare sunt
admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată din statele terţe, cu privire
la care Comisia Europeană a adoptat o decizie în acest sens.
SECŢIUNEA a 3-a
Măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei
Art. 12. - (1) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea
nr. 656/2002 aplică, în plus faţă de măsurile-standard de cunoaştere a
clientelei, pe bază de risc, măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei în
toate situaţiile care prin natura lor pot prezenta un risc sporit de spălare a
banilor sau de finanţare a terorismului. Aplicarea măsurilor suplimentare de
cunoaştere a clientelei este obligatorie cel puţin în următoarele situaţii:
a) în cazul persoanelor care
nu sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor;
b) în cazul relaţiilor de corespondent cu instituţii de
credit din state terţe;
c) referitor la tranzacţiile ocazionale sau relaţiile
de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat
membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat
străin.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), persoanele
prevăzute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 aplică una sau mai multe dintre următoarele
măsuri, fără ca această enumerare să fie limitativă:
a) solicită documente şi informaţii suplimentare
pentru a stabili identitatea clientului;
b) întreprind măsuri suplimentare pentru verificarea
ori certificarea documentelor furnizate sau vor solicita o certificare din
partea unei instituţii de credit ori financiare supuse unor cerinţe de
prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului
echivalente standardelor prevăzute în Legea nr. 656/2002 şi în prezentul
regulament;
c) solicită ca prima operaţiune să se realizeze prin
intermediul unui cont deschis în numele clientului la o instituţie de credit
supusă unor cerinţe de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării
terorismului echivalente standardelor prevăzute în Legea nr. 656/2002 şi în
prezentul regulament.
(3) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. b),
instituţiile de credit vor aplica următoarele măsuri:
a) obţin suficiente informaţii despre instituţia de
credit din statul terţ pentru a înţelege pe deplin natura activităţii acesteia
şi pentru a determina, pe baza informaţiilor disponibile în mod public,
reputaţia acesteia şi calitatea supravegherii la care este supusă;
b) evaluează mecanismele de control implementate de
instituţia de credit din statul terţ în scopul prevenirii şi combaterii
spălării banilor şi finanţării actelor de terorism;
c) obţin aprobarea conducerii executive înainte de
stabilirea fiecărei noi relaţii de corespondent;
d) stabilesc pe bază de documente răspunderea
fiecăreia dintre cele două instituţii de credit;
e) în cazul conturilor de corespondent accesibile
direct clienţilor instituţiei de credit din statul terţ, se asigură că aceasta
a aplicat măsuri-standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor care au
acces la aceste conturi şi că este în măsură să ofere, la cerere, informaţii
despre clienţi, obţinute prin aplicarea respectivelor măsuri.
(4) In cazul tranzacţiilor ocazionale sau al relaţiilor
de afaceri cu persoanele expuse politic, persoanele prevăzute la art. 8 din
Legea nr. 656/2002 sunt obligate să aplice următoarele măsuri:
a) să dispună de proceduri pe bază de risc care să le
permită identificarea clienţilor care se încadrează în această categorie;
b) să obţină aprobarea conducerii executive înainte de
stabilirea unei relaţii de afaceri cu un client din această categorie;
c) să adopte măsuri corespunzătoare pentru a stabili
sursa veniturilor şi sursa fondurilor implicate în relaţia de afaceri sau în
tranzacţia ocazională;
d) să realizeze o supraveghere sporită, permanentă, a
relaţiei de afaceri.
(5) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 vor acorda atenţie sporită tranzacţiilor şi produselor care, prin
natura lor, pot favoriza anonimatul sau pot avea legătură cu spălarea banilor
ori cu finanţarea terorismului.
CAPITOLUL III
Alte dispoziţii procedurale şi sancţiuni
Art. 13. - (1) Instituţiile financiare şi instituţiile
de credit aplică, după caz, în sucursale şi în filialele majoritare situate în
state terţe măsuri de cunoaştere a clientelei şi de ţinere a evidenţelor cel
puţin echivalente celor prevăzute de Legea nr. 656/2002 şi de prezentul
regulament.
(2) In cazul în care legislaţia statului terţ nu
permite aplicarea unor astfel de măsuri echivalente, instituţiile de credit şi
instituţiile financiare vor informa autorităţile române
competente potrivit art. 17 din Legea nr. 656/2002.
(3) In cazul în care legislaţia statului terţ nu
permite aplicarea măsurilor obligatorii de cunoaştere a clientelei,
instituţiile de credit şi instituţiile financiare vor aplica măsurile necesare
de cunoaştere a clientelei pentru a face faţă în mod eficace riscului de
spălare a banilor sau de finanţare a terorismului.
Art. 14. - (1) In cazurile în care aplicarea măsurilor
de cunoaştere a clientelei este obligatorie, persoanele prevăzute la art. 8 din
Legea nr. 656/2002 vor păstra o copie de pe documentul utilizat ca dovadă de
identitate sau referinţă de identitate o perioadă de minimum 5 ani, începând cu
data când se încheie relaţia cu clientul.
(2) Persoanele prevăzute la art. 8 din Legea nr.
656/2002 vor păstra, într-o formă corespunzătoare pentru a putea fi folosite ca
mijloace de probă în justiţie, evidenţele secundare sau operative şi
înregistrările tuturor operaţiunilor financiare ce decurg din derularea unei
relaţii de afaceri ori a unei tranzacţii ocazionale o perioadă de minimum 5 ani
de la încheierea relaţiei de afaceri, respectiv de la realizarea tranzacţiei
ocazionale.
Art. 15. - (1) Persoanele prevăzute la art. 8 lit.
a)-d), g)-j), precum şi structurile de conducere ale profesiilor liberale
prevăzute la art. 8 lit. e) şi f) din Legea nr. 656/2002 vor desemna printr-un
act intern, întocmit potrivit anexei care face parte din prezentul regulament,
una sau mai multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea Legii nr.
656/2002 şi a prezentului regulament, ale căror nume vor fi comunicate
Oficiului, împreună cu natura şi cu limitele responsabilităţilor menţionate.
Actul intern va fi comunicat direct la sediul Oficiului sau prin intermediul
serviciilor poştale, cu confirmare de primire.
(2) Persoanele prevăzute la
alin. (1) vor stabili politici şi proceduri adecvate în materie de cunoaştere a
clientelei, de raportare şi
de păstrare a evidenţelor secundare sau operative, de control intern, evaluare
şi gestionare a riscurilor, managementul de conformitate şi comunicare pentru a
preveni şi a împiedica operaţiunile suspecte de spălarea banilor sau finanţarea
actelor de terorism, asigurând instruirea corespunzătoare a angajaţilor.
Instituţiile de credit şi instituţiile financiare au obligaţia de a desemna un
ofiţer de conformitate subordonat conducerii executive, care coordonează
implementarea politicilor şi procedurilor interne pentru aplicarea Legii nr.
656/2002 şi a prezentului regulament.
(3) Persoanele desemnate conform alin. (1) şi (2)
răspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în
aplicarea Legii nr. 656/2002.
(4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) nu sunt aplicabile
persoanelor fizice şi juridice prevăzute la art. 8 lit. k) din Legea nr.
656/2002.
(5) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare
trebuie să informeze toate sucursalele şi filialele lor situate în state terţe
asupra politicilor şi procedurilor stabilite potrivit alin. (2).
Art. 16. - Instituţiile de credit şi instituţiile
financiare sunt obligate să aibă proceduri interne şi să dispună de sisteme
care să le permită transmiterea promptă, la solicitarea Oficiului ori a
organelor de urmărire penală, a informaţiilor privind identitatea şi natura
relaţiei pentru clienţii specificaţi în solicitare, cu care sunt în relaţie de
afaceri sau cu care au avut o relaţie de afaceri în ultimii 5 ani.
Art. 17. - (1) Raportările prevăzute la art. 3 alin.
(1) din Legea nr. 656/2002 se transmit Oficiului de îndată, iar cele prevăzute
la art. 3 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 656/2002, în cel mult 10 zile
lucrătoare, în baza unei metodologii de lucru elaborate în acest sens de
Oficiu.
(2) Oficiul stabileşte printr-o metodologie de lucru
internă un sistem de efectuare a analizelor financiare, care va fi adaptat
periodic în funcţie de indicatorii de risc identificaţi.
Art. 18. - (1) Oficiul va informa autorităţile cu
atribuţii similare din alte state membre şi Comisia Europeană asupra cazurilor
de state terţe despre care apreciază că îndeplinesc cerinţele prevăzute la art.
18 alin. (4) lit. b)-d) din Legea nr. 656/2002.
(2) Oficiul va informa Comisia Europeană asupra
cazurilor în care un stat terţ se află în situaţia prevăzută la art. 13 alin.
(3).
(3) Oficiul va informa autorităţile cu atribuţii
similare din alte state membre şi Comisia Europeană asupra cazurilor în care
apreciază că un stat terţ impune aplicarea de proceduri de cunoaştere a
clientelei şi de păstrare a evidenţelor referitoare la aceasta echivalente cu
cele prevăzute în Legea nr. 656/2002 şi în prezentul regulament, iar aplicarea
acestora este supravegheată de o manieră echivalentă celei reglementate prin
Legea nr. 656/2002 şi prin prezentul regulament.
Art. 19. - (1) Incălcarea de către persoanele prevăzute
la art. 8 din Legea nr. 656/2002 a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) şi (4), art.
10 alin. (1), art. 13 alin. (2) şi (3) şi ale art. 16 constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.
(2) Dispoziţiile art. 22 alin. (3)-(5) din Legea nr.
656/2002 se aplică în mod corespunzător.
ANEXĂ la regulament
Denumirea persoanei juridice:..........
Codul unic de înregistrare.............
Numărul de înregistrare la oficiul registrului
comerţului.............
Sediul social.............................
Telefon/fax..............................
Către
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor
Persoana
juridică......................................................................................................................................................,
reprezentată de (administrator/director/preşedinte-nume,
prenume, CNP).....................................................................................,
având ca obiect principal de activitate (denumire şi cod CAEN) ................................................................................................................................,
în conformitate cu prevederile art. 14 din Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism, cu modificările şi completările ulterioare, împuterniceşte pe (numele şi prenumele uneia sau mai multor
persoane)...........................................................................................................................................,
posesor/posesori al/ai CI seria...........nr...............................,
CNP........................................, în
relaţia cu Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, având responsabilităţi
în aplicarea actului normativ menţionat mai sus.
Pentru îndeplinirea prevederilor Legii nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, persoana/persoanele
desemnată/desemnate în relaţia cu Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor va/vor avea următoarele
responsabilităţi:....................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
L.S.
Semnătură
....................................................
NOTĂ:
- un exemplar se transmite la sediul Oficiului Naţional
de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor.
- un exemplar se păstrează la sediul emitentului.