ORDONANTA
URGENTA Nr. 26 din 31 martie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile
de credit si adecvarea capitalului si a altor acte normative
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 208 din 1 aprilie 2010
Având în vedere angajamentul Guvernului de a continua
reformele economice şi financiare în vederea menţinerii
stabilităţii economice în contextul crizei financiare globale actuale
şi de a asigura îmbunătăţirea corespunzătoare a
cadrului legislativ relevant,
ţinând seama de obligaţiile asumate prin
Aranjamentul stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional,
convenit prin Scrisoarea de intenţie transmisă de
autorităţile române, semnată la Bucureşti la 24 aprilie
2009, şi prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar
Internaţional din 4 mai 2009, precum şi prin Scrisoarea
suplimentară de intenţie, semnată de autorităţile
române la data de 8 septembrie 2009 şi aprobată prin Decizia
Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 21 septembrie
2009, în contextul necesităţii îmbunătăţirii cadrului
legal aplicabil instituţiilor de credit aflate în dificultate, amendarea
legislaţiei bancare care reglementează procedura administrării
speciale trebuie să fie revizuită, astfel încât să permită
o intervenţie rapidă şi eficientă în cazul băncilor cu
probleme financiare,
luarea acestor măsuri în regim de
urgenţă se impune având în vedere că neadoptarea cu celeritate a
modificărilor legislative preconizate, astfel încât să se asigure
respectarea termenelor asumate prin Aranjamentul stand-by, ar duce la pierderea
acordurilor cu organismele financiare internaţionale, cu consecinţa
creării unor dezechilibre macroeconomice de natură să ducă
la imposibilitatea relansării economice, cum ar fi imposibilitatea
acoperirii, de urgenţă şi cu costuri reduse, a nevoilor de
finanţare în anul 2010, cu influenţe negative asupra ratelor dobânzilor
şi cursului de schimb.
Având în vedere necesitatea transpunerii totale şi
implementării în legislaţia naţională a Directivei
2007/64/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 noiembrie 2007
privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne, de modificare a
directivelor 97/7/CE, 2002/65/CE, 2005/60/CE şi 2006/48/CE şi de
abrogare a Directivei 97/5/CE, prevăzută a fi realizată
până la data de 1 noiembrie 2009,
ţinând seama că prin adoptarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 privind
serviciile de plată s-a realizat numai o transpunere parţială a
Directivei 2007/64/CE,
întrucât atât Directiva 2006/48/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 14 iunie 2006 privind iniţierea şi
exercitarea activităţii instituţiilor de credit (reformare),
transpusă în legislaţia internă prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit
şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, cât şi Directiva 2005/60/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea
utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor
şi finanţării terorismului, transpusă prin Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire
şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu
modificările şi completările ulterioare, au fost modificate prin
Directiva 2007/64/CE,
luarea acestor măsuri în regim de
urgenţă se impune având în vedere faptul că termenul-limită
pentru adoptarea tuturor măsurilor necesare în vederea asigurării
implementării Directivei 2007/64/CE a fost 1 noiembrie 2009.
Având în vedere actualul context financiar mondial,
asigurarea premiselor pentru constituirea de noi instituţii de credit
adecvat capitalizate, ai căror acţionari să dispună de o
situaţie financiară corespunzătoare, necesită adoptarea în
regim de urgenţă a unor măsuri care să asigure o
întărire în acest scop a cadrului legislativ existent,
întrucât aspectele vizate constituie o situaţie
extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. -
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, litera e) se abrogă.
2. La articolul 5, alineatele (1) şi (5) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Se interzice oricărei persoane
fizice, juridice sau entităţi fără personalitate
juridică, ce nu este instituţie de credit, să se angajeze într-o
activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la
public ori într-o activitate de atragere şi/sau gestionare de sume de bani
provenite din contribuţiile membrilor unor grupuri de persoane constituite
în vederea acumulării de fonduri colective şi acordării de
credite/împrumuturi din fondurile astfel acumulate pentru
achiziţionarea de bunuri şi/sau servicii de către membrii
acestora.
(5) Banca Naţională a României este
abilitată să determine dacă o activitate reprezintă ori nu
atragere de depozite sau alte fonduri rambursabile de la public, activitate
bancară ori activitate de atragere şi/sau gestionare de sume de bani
provenite din contribuţiile membrilor unor grupuri de persoane constituite
în vederea acumulării de fonduri colective şi acordării de
credite/împrumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achiziţionarea
de bunuri şi/sau servicii de către membrii acestora. Determinarea
naturii activităţii, exprimată de Banca Naţională a
României, este obligatorie pentru părţile interesate."
3. La articolul 6, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Se interzice oricărei persoane,
alta decât o instituţie de credit autorizată, să utilizeze
denumirea de «bancă» sau «organizaţie cooperatistă de credit»,
«cooperativă de credit», «casa centrală a cooperativelor de credit»,
«bancă cooperatistă», «bancă centrală cooperatistă»,
«bancă ipotecară/bancă de credit ipotecar», «bancă de economisire
şi creditare în domeniul locativ» sau derivate ori traduceri ale acestor
denumiri, în legătură cu o activitate, un produs sau un serviciu, cu
excepţia cazului în care această utilizare este stabilită sau
recunoscută prin lege ori printr-un acord internaţional sau când din
contextul în care este utilizată denumirea respectivă rezultă
neîndoielnic că nu este vorba despre desfăşurarea unei
activităţi bancare."
4. La articolul 7 alineatul (1), după punctul 2
se introduce un nou punct, punctul 21, cu următorul cuprins:
„21. supraveghetor consolidant-
autoritatea competentă cu exercitarea supravegherii pe bază
consolidată a instituţiilor de credit-mamă la nivelul Uniunii
Europene şi a instituţiilor de credit controlate de
societăţi financiare holding-mamă la nivelul Uniunii
Europene;".
5. La articolul 7 alineatul (1), punctele 10
şi 14 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„10. instituţie de credit - o entitate a
cărei activitate constă în atragerea de depozite sau de alte fonduri
rambursabile de la public şi în acordarea de credite în cont propriu;
14. instituţie financiară - o
entitate, alta decât o instituţie de credit, a cărei activitate
principală constă în achiziţionarea de participaţii sau în
desfăşurarea uneia sau mai multora dintre activităţile
prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. b)-l) şi n1);".
6. La articolul 7 alineatul (1), punctul 16 se
abrogă.
7. La articolul 18 alineatul (1), literele d)
şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) servicii de plată aşa cum sunt definite
la art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009
privind serviciile de plată;
e) emiterea şi administrarea altor mijloace de
plată, cum ar fi cecuri, cambii şi bilete la ordin, în măsura în
care nu se încadrează la lit. d);".
8. La articolul 18 alineatul (1), după litera
n) se introduce o nouă literă, litera n1), cu
următorul cuprins:
,,n1) emitere de monedă
electronică;".
9. La articolul 33, alineatul (6) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(6) Banca Naţională a României
hotărăşte cu privire la acordarea autorizaţiei de
funcţionare a instituţiei de credit în termen de cel mult 4 luni de
la data primirii documentelor prevăzute la alin. (5)."
10. Articolul 36 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 36. - Banca Naţională a României notifică
Comisiei Europene orice autorizaţie acordată pentru ca denumirea
instituţiei de credit să fie inclusă în lista instituţiilor
de credit întocmită şi actualizată de Comisia Europeană,
care se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene."
11. La articolul 40, alineatul (4) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(4) Pe baza evaluării planului de lichidare,
Banca Naţională a României aprobă dizolvarea şi lichidarea
instituţiei de credit, dacă sunt îndeplinite condiţiile
prevăzute la alin. (2) şi (3), confirmând, în acest sens, încetarea
valabilităţii autorizaţiei."
12. Articolele 47 şi 58 şi alineatul (7)
al articolului 89 se abrogă.
13. La partea I titlul I capitolul VII,
secţiunea a 2-a „Transformarea unei alte entităţi în
instituţie de credit", cuprinzând articolele 97-100, se abrogă.
14. La articolul 115, după litera e) se
introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f) transmiterea de către Centrala riscurilor
bancare a Băncii Naţionale a României a informaţiilor existente
în baza sa de date instituţiilor de credit."
15. La articolul 117, alineatul (3) se abrogă.
16. La articolul 172, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21)In exercitarea atribuţiilor sale
generale de supraveghere prudenţială, Banca Naţională a
României are în vedere, în mod corespunzător, impactul potenţial al
deciziilor sale asupra stabilităţii sistemului financiar din toate
celelalte state membre în cauză, în special în situaţii de
urgenţă, pe baza informaţiilor disponibile la momentul
respectiv."
17. După articolul 173 se introduc patru noi
articole, articolele 1731-1734, cu următorul
cuprins:
„Art. 1731. - (1) In cazul în care i se
solicită considerarea unei sucursale dintr-un alt stat membru a unei instituţii
de credit, persoană juridică română, ca fiind
semnificativă, Banca Naţională a României trebuie să
depună toate diligentele pentru a ajunge la o decizie comună cu
autoritatea competentă din statul membru gazdă şi, dacă
este cazul, cu autoritatea competentă cu supravegherea consolidată,
în considerarea atribuţiilor acesteia din urmă similare celor
prevăzute la art. 181 alin. (1).
(2) Prevederile art. 2101 alin. (2) se
aplică în mod corespunzător.
(3) Dacă nu se ajunge la o decizie comună
potrivit prevederilor alin. (1), decizia luată de autorităţile
competente din statul membru gazdă este definitivă şi
opozabilă Băncii Naţionale a României, care trebuie să o
aplice în mod corespunzător.
(4) Desemnarea unei sucursale ca fiind semnificativă
nu aduce atingere drepturilor şi responsabilităţilor
autorităţilor competente implicate.
Art. 1732. - (1) Banca Naţională a
României comunică autorităţilor competente din statul membru
gazdă pe teritoriul căruia este înfiinţată o sucursală
semnificativă de către o instituţie de credit, persoană
juridică română, informaţiile prevăzute la art. 186 alin.
(4) lit. c) şi d) şi îndeplineşte atribuţiile
prevăzute la art. 181 alin. (1) lit. c), în cooperare cu
autorităţile competente din statul membru gazdă.
(2) In cazul în care Banca Naţională a
României constată prezenţa unei situaţii de urgenţă la
nivelul unei instituţii de credit, potrivit prevederilor art. 183 alin.
(1), aceasta alertează în cel mai scurt timp posibil
autorităţile prevăzute la art. 222 alin. (6) si la art. 2221
alin. (1).
Art. 1733. - (1) In cazul unei
instituţii de credit, persoană juridică română, având
sucursale semnificative în alte state membre, dacă nu se aplică
prevederile art. 1851-1855, Banca Naţională a
României stabileşte şi conduce un colegiu al supraveghetorilor pentru
a facilita cooperarea potrivit prevederilor art. 173 şi 1732.
(2) Stabilirea şi funcţionarea colegiului se
bazează pe acorduri scrise stabilite, după consultarea celorlalte
autorităţi competente implicate, de către Banca
Naţională a României. Stabilirea modului de funcţionare
operaţională a colegiilor de supraveghetori are în vedere şi
ghidurile elaborate în acest sens de Comitetul Supraveghetorilor Bancari
Europeni.
(3) Banca Naţională a României decide autorităţile
competente participante la o reuniune sau activitate a colegiului.
(4) Decizia Băncii Naţionale a României
trebuie să aibă în vedere relevanţa activităţii de
supraveghere ce urmează a fi planificată sau coordonată de
aceste autorităţi, în special impactul potenţial asupra
stabilităţii financiare a sistemului financiar al statelor membre în
cauză, prevăzut la art. 172 alin. (21), precum şi
obligaţiile Băncii Naţionale a României prevăzute la art.
1732.
(5) Banca Naţională a României îi informează
complet, în prealabil, pe toţi membrii colegiului cu privire la
organizarea reuniunilor, la aspectele principale de discutat şi la
activităţile ce urmează a fi analizate. De asemenea, Banca
Naţională a României îi informează complet şi la timp pe
toţi membrii colegiului în legătură cu măsurile şi
acţiunile întreprinse în cadrul respectivelor reuniuni.
Art. 1734. - In exercitarea
competenţelor sale, Banca Naţională a României trebuie să
aibă în vedere convergenţa instrumentelor şi practicilor de
supraveghere în aplicarea legii, reglementărilor şi cerinţelor
autorităţilor competente, adoptate în domeniu la nivel naţional
şi comunitar. In acest scop:
a) Banca Naţională a României trebuie
să participe la activităţile Comitetului Supraveghetorilor
Bancari Europeni;
b) Banca Naţională a României trebuie să
urmeze ghidurile, recomandările, standardele şi celelalte măsuri
agreate la nivelul Comitetului Supraveghetorilor Bancari Europeni sau trebuie
să declare motivele pentru care nu le urmează;
c) atribuţiile prevăzute de lege, conferite
Băncii Naţionale a României în calitate de autoritate competentă
la nivel naţional, nu împiedică respectarea obligaţiilor care îi
revin în calitate de membru al Comitetului Supraveghetorilor Bancari Europeni
sau a altor obligaţii la nivelul Uniunii Europene în domeniul
supravegherii prudenţiale a instituţiilor de credit."
18. Articolul 181 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 181. - (1) Banca Naţională a României,
în calitate de autoritate responsabilă cu supravegherea pe bază
consolidată a instituţiilor de credit-mamă la nivelul Uniunii
Europene, persoane juridice române, şi a instituţiilor de credit,
persoane juridice române, controlate de societăţi financiare
holding-mamă la nivelul Uniunii Europene, are următoarele atribuţii:
a) coordonează colectarea şi difuzarea
informaţiilor relevante sau esenţiale în condiţiile
desfăşurării normale a activităţii şi în
situaţii de urgenţă;
b) planifică şi coordonează
activităţile de supraveghere în condiţiile
desfăşurării normale a activităţii, inclusiv în
legătură cu activităţile prevăzute la art. 24, 148,
159-163, 166, 226, în cooperare cu autorităţile competente implicate;
c) planifică şi coordonează
activităţile de supraveghere, în cooperare cu autorităţile
competente implicate şi, dacă este necesar, cu băncile centrale,
pentru pregătirea pentru situaţii de urgenţă şi pe
parcursul acestora, inclusiv pentru cazul unor evoluţii nefavorabile la
nivelul instituţiilor de credit sau al pieţelor financiare,
utilizând, dacă este posibil, canalele de comunicare existente, pentru a
facilita managementul respectivelor situaţii de criză.
(2) Planificarea şi coordonarea
activităţilor de supraveghere prevăzute la alin. (1) lit. c)
includ măsurile excepţionale prevăzute la art. 188 alin. (1) lit.
b), pregătirea evaluărilor comune, punerea în aplicare a planurilor
de urgenţă şi comunicările adresate publicului."
19. La articolul 182, alineatul (4) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Termenul de 6 luni prevăzut la alin. (3)
începe să curgă de la data primirii de către Banca
Naţională a României, în calitate de autoritate competentă în
sensul art. 181, a cererii de aprobare, însoţită de documentaţia
aferentă, completă din perspectiva reglementărilor emise în
aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă. Banca
Naţională a României transmite fără întârziere respectiva
cerere şi documentaţia aferentă celorlalte autorităţi
competente."
20. După articolul 182 se introduc opt noi
articole, articolele 1821-1828, cu următorul
cuprins:
„Art. 1821. - (1) Banca Naţională
a României, în calitate de supraveghetor consolidant, trebuie să
depună toate diligentele pentru a ajunge la o decizie comună cu
autorităţile responsabile cu supravegherea filialelor unei instituţii
de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei
societăţi financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene,
în ceea ce priveşte aplicarea prevederilor art. 148 şi 166, pentru a
determina adecvarea fondurilor proprii la nivel consolidat, deţinute de grup,
raportat la situaţia financiară şi profilul de risc ale
acestuia, precum şi la nivelul fondurilor proprii solicitat, potrivit
celor prevăzute la art. 226 alin. (3), pentru fiecare entitate din cadrul
grupului bancar şi la nivel consolidat.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile şi în
cazul în care Banca Naţională a României este autoritate
responsabilă cu supravegherea la nivel individual a instituţiilor de
credit, persoane juridice române, care sunt filiale ale unei instituţii de
credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei societăţi
financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene.
Art. 1822. - (1) Decizia comună
prevăzută la art. 1821 alin. (1) trebuie luată în
termen de 4 luni de la data transmiterii de către Banca
Naţională a României, în calitate de supraveghetor consolidant,
către celelalte autorităţi competente relevante a unui raport
referitor la evaluarea riscului la nivel de grup, în sensul prevederilor art.
148 şi 166. Decizia comună ia în considerare în mod
corespunzător evaluarea riscului filialelor, realizată de
autorităţile competente implicate, în sensul prevederilor art. 148
şi 166.
(2) Decizia comună prevăzută la art.
1821 alin. (1) este inclusă într-un document care cuprinde
motivele pe care se întemeiază şi este transmisă
instituţiei de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene de către
Banca Naţională a României, în calitate de supraveghetor consolidant.
(3) In cazul în care nu se ajunge la acord, Banca
Naţională a României, în calitate de supraveghetor consolidant, la
cererea oricăreia dintre celelalte autorităţi competente
implicate, va consulta Comitetul Supraveghetorilor Bancari Europeni. Banca
Naţională a României, în calitate de autoritate competentă cu
supravegherea consolidată, poate consulta Comitetul Supraveghetorilor
Bancari Europeni din proprie iniţiativă.
Art. 1823. - In cazul în care nu se ajunge
la o decizie comună între autorităţile competente în termen de 4
luni, decizia cu privire la aplicarea prevederilor art. 148, 166 şi ale
art. 226 alin. (3) trebuie luată, pe bază consolidată, de Banca
Naţională a României, în calitate de supraveghetor consolidant,
după luarea în considerare în mod corespunzător a evaluării
riscului filialelor, efectuată de autorităţile competente
relevante.
Art. 1824. - Decizia referitoare la aplicarea
prevederilor art. 148, 166 şi ale art. 226 alin. (3) se ia, pe bază
individuală sau subconsolidată, după caz, de Banca
Naţională a României, în calitate de autoritate responsabilă cu
supravegherea la nivel individual a instituţiilor de credit, persoane
juridice române, care sunt filiale ale unei instituţii de credit-mamă
la nivelul Uniunii Europene sau ale unei societăţi financiare
holding-mamă la nivelul Uniunii Europene, cu luarea în considerare a
punctelor de vedere şi a rezervelor exprimate de supraveghetorul
consolidant.
Art. 1825. - Deciziile prevăzute la art. 1822-1824
sunt incluse într-un document care cuprinde motivele pe care se întemeiază
şi iau în considerare evaluările de risc, punctele de vedere şi
rezervele celorlalte autorităţi competente exprimate în cursul celor
4 luni prevăzute la art. 1822 alin. (1). Documentul este
transmis de Banca Naţională a României tuturor
autorităţilor competente implicate, precum şi instituţiei
de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene.
Art. 1826. - (1) In cazul în care
consultă Comitetul Supraveghetorilor Bancari Europeni potrivit
prevederilor art. 1822 alin. (3), Banca Naţională a
României ţine seama de opinia acestuia şi explică orice abatere
semnificativă de la aceasta.
(2) Banca Naţională a României ţine
seama de opiniile Comitetului Supraveghetorilor Bancari Europeni şi
explică orice abatere semnificativă de la acestea, inclusiv în cazul
în care consultarea se realizează de altă autoritate competentă,
în calitate de supraveghetor consolidant.
Art. 1827. - (1) Deciziile comune adoptate
potrivit prevederilor art. 1821 şi deciziile adoptate potrivit
prevederilor art. 1823 şi 1824 sunt definitive.
(2) In cazul în care Banca Naţională a
României nu are calitatea de supraveghetor consolidant, deciziile comune adoptate
în mod similar celor prevăzute la art. 1821, precum şi
deciziile adoptate în mod similar celor prevăzute la art. 1823
şi 1824 de către un supraveghetor consolidant, respectiv
de către autorităţi responsabile cu supravegherea la nivel
individual a instituţiilor de credit, filiale ale unei instituţii de
credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei societăţi
financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene, sunt definitive
şi opozabile Băncii Naţionale a României, care trebuie să
le aplice în mod corespunzător.
Art. 1828. - (1) Deciziile comune adoptate
potrivit prevederilor art. 1821 şi deciziile adoptate potrivit
prevederilor art. 1823 şi 1824 trebuie să fie
actualizate anual sau în situaţii excepţionale, în cazul în care o
autoritate responsabilă cu supravegherea filialelor unei instituţii
de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei
societăţi financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene
solicită în scris şi motivat Băncii Naţionale a României,
în calitate de supraveghetor consolidant, actualizarea deciziei referitoare la
aplicarea prevederilor art. 226 alin. (3).
(2) Banca Naţională a României, în calitate
de autoritate responsabilă cu supravegherea la nivel individual a
instituţiilor de credit, persoane juridice române, filiale ale unei
instituţii de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei
societăţi financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene,
poate solicita în scris şi motivat supraveghetorului consolidant
actualizarea deciziilor comune adoptate potrivit prevederilor art. 1821,
precum şi a celor adoptate în mod similar celor prevăzute la art. 1823
şi 1824 la nivel consolidat de supraveghetorul consolidant
şi, respectiv, la nivel individual sau subconsolidat de către o
altă autoritate responsabilă cu supravegherea filialelor unei
instituţii de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei
societăţi financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene.
(3) In cazul solicitărilor de actualizare
formulate potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), acestea pot fi tratate
pe bază bilaterală, între Banca Naţională a României
şi autoritatea responsabilă cu supravegherea filialelor unei
instituţii de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei
societăţi financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene
sau între Banca Naţională a României şi supraveghetorul
consolidant, după caz."
21. La articolul 183, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 183. - (1) In cazul apariţiei unei
situaţii de urgenţă, inclusiv în cazul unor evoluţii
nefavorabile ale pieţelor financiare, care ar putea pune în pericol
lichiditatea pieţei şi stabilitatea sistemului financiar în oricare
dintre statele membre în care entităţile unui grup au fost autorizate
sau în care au fost înfiinţate sucursale semnificative, Banca
Naţională a României, în calitate de supraveghetor consolidant,
alertează în cel mai scurt timp posibil, cu respectarea cerinţelor
referitoare la păstrarea secretului profesional, autorităţile
prevăzute la art. 222 alin. (6) şi art. 2221 alin. (1)
şi le comunică toate informaţiile esenţiale îndeplinirii
atribuţiilor acestora."
22. La articolul 183, după alineatul (1) se
introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12),
cu următorul cuprins:
„(11) Dacă Banca Naţională a
României, în exercitarea atribuţiilor acesteia de bancă
centrală, constată existenţa unei situaţii descrise la
alin. (1), alertează în cel mai scurt timp posibil autorităţile
competente cu exercitarea supravegherii pe bază consolidată a
instituţiilor de credit.
(12) In aplicarea prevederilor alin. (1)
şi (11), dacă este posibil, se utilizează canalele de
comunicare existente."
23. După articolul 185 se introduc cinci noi
articole, articolele 1851 - 1855, cu următorul
cuprins:
„Art. 1851. - (1) Banca Naţională
a României, în calitate de supraveghetor consolidant, stabileşte colegii
de supraveghetori pentru a facilita exercitarea atribuţiilor
prevăzute la art. 181 şi art. 183 alin. (1)-(12)şi,
cu respectarea cerinţelor referitoare la păstrarea secretului
profesional şi a legislaţiei Uniunii Europene, pentru a asigura
coordonarea şi cooperarea corespunzătoare cu autorităţile
competente din state terţe, dacă este cazul.
(2) Autorităţile competente din state
terţe pot participa în cadrul colegiilor de supraveghetori dacă
cerinţele referitoare la păstrarea secretului profesional sunt
considerate echivalente celor stabilite în Uniunea Europeană de către
toate autorităţile competente implicate.
(3) Colegiile de supraveghetori asigură
Băncii Naţionale a României şi celorlalte autorităţi
competente implicate cadrul pentru exercitarea următoarelor
atribuţii:
a) schimbul de informaţii;
b) convenirea asupra încredinţării voluntare
de atribuţii şi a delegării voluntare de
responsabilităţi, dacă este cazul;
c) determinarea programelor de supraveghere pe baza
evaluării riscului la nivel de grup în cadrul procesului
desfăşurat de autorităţile competente, de verificare a
cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor şi mecanismelor
implementate de instituţiile de credit şi de evaluare a riscurilor la
care instituţiile de credit sunt sau ar putea fi expuse;
d) creşterea eficienţei supravegherii prin
eliminarea suprapunerii inutile a cerinţelor de supraveghere, inclusiv în
ceea ce priveşte solicitările de informaţii potrivit prevederilor
art. 183 alin. (2) şi ale art. 187;
e) aplicarea uniformă a cerinţelor
prudenţiale prevăzute la nivel comunitar în privinţa tuturor
entităţilor din cadrul unui grup bancar, fără a se aduce
atingere opţiunilor naţionale şi ale autorităţilor de
supraveghere, prevăzute de legislaţia Uniunii Europene;
f) aplicarea prevederilor art. 181 alin. (1) lit. c),
cu luarea în considerare a lucrărilor altor forumuri ce ar putea fi
stabilite în acest domeniu.
(4) In cadrul colegiilor de supraveghetori, Banca
Naţională a României cooperează în mod strâns cu celelalte
autorităţi competente participante. Cerinţele referitoare la
păstrarea secretului profesional nu împiedică Banca
Naţională a României să schimbe informaţii cu celelalte
autorităţi competente în cadrul colegiilor de supraveghetori.
(5) Infiinţarea şi funcţionarea
colegiilor de supraveghetori nu aduc atingere drepturilor şi
responsabilităţilor Băncii Naţionale a României în domeniul
supravegherii prudenţiale, prevăzute de prezenta ordonanţă
de urgenţă.
Art. 1852. - (1) Infiinţarea şi
funcţionarea colegiilor de supraveghetori se fundamentează pe
acordurile scrise prevăzute la art. 184 şi 185, stabilite în urma
consultării autorităţilor competente implicate de către
Banca Naţională a României, în calitate de supraveghetor consolidant.
(2) Stabilirea modului de funcţionare
operaţională a colegiilor de supraveghetori are în vedere şi
ghidurile elaborate în acest sens de Comitetul Supraveghetorilor Bancari
Europeni.
Art. 1853. - (1) Banca Naţională a
României, în calitate de supraveghetor consolidant, conduce reuniunile
colegiului de supraveghetori şi decide autorităţile competente
participante la o reuniune sau activitate a colegiului.
(2) Decizia Băncii Naţionale a României
luată potrivit prevederilor alin. (1) trebuie să aibă în vedere
importanţa activităţii de supraveghere care urmează să
fie planificată sau coordonată pentru aceste autorităţi
şi, în special, impactul potenţial asupra stabilităţii
financiare în statele membre, prevăzut la art. 172 alin. (21),
precum şi obligaţiile prevăzute la art. 1732.
(3) Banca Naţională a României, în calitate
de supraveghetor consolidant, îi informează complet şi în prealabil
pe toţi membrii colegiului în legătură cu organizarea
reuniunilor, aspectele principale de discutat şi activităţile ce
urmează a fi analizate. De asemenea, Banca Naţională a României
îi informează complet şi la timp pe toţi membrii colegiului în
legătură cu măsurile şi acţiunile întreprinse în
cadrul respectivelor reuniuni.
Art. 1854. - Banca Naţională a României,
în calitate de supraveghetor consolidant, cu respectarea cerinţelor
referitoare la păstrarea secretului profesional, informează Comitetul
Supraveghetorilor Bancari Europeni în legătură cu
activităţile colegiilor de supraveghetori pe care le stabileşte,
inclusiv în situaţii de urgenţă, şi comunică acestui
comitet toate informaţiile care prezintă o relevanţă
deosebită pentru asigurarea convergenţei supravegherii.
Art. 1855. - (1) Banca Naţională a
României, în cazul în care este autoritate responsabilă cu supravegherea
instituţiilor de credit, persoane juridice române, filiale ale unei
instituţii de credit-mamă la nivelul Uniunii Europene sau ale unei
societăţi financiare holding-mamă la nivelul Uniunii Europene, sau
în cazul în care sucursalele din România ale unor instituţii de credit din
alte state membre sunt semnificative potrivit prevederilor art. 2101,
poate participa în colegii de supraveghetori.
(2) Prevederile art. 1851 se aplică în
mod corespunzător."
24. La articolul 193, alineatele (4) şi (6) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(4) Termenul de 6 luni prevăzut la alin. (3)
începe să curgă de la momentul primirii cererii de aprobare,
însoţită de documentaţia aferentă, completă din
perspectiva reglementărilor emise în aplicarea prezentei ordonanţe de
urgenţă. Autoritatea competentă cu supravegherea pe bază
consolidată transmite, fără întârziere, cererea primită
potrivit alin. (2) şi documentaţia aferentă
autorităţii competente cu supravegherea la nivel individual.
(6) Deciziile luate în conformitate cu prevederile
alin. (3) şi cele luate de autoritatea responsabilă cu supravegherea
pe bază consolidată în situaţia în care nu s-a ajuns la o
decizie comună sunt definitive şi opozabile celeilalte autorităţi
şi trebuie aplicate în mod corespunzător de către aceasta."
25. După articolul 210 se introduc trei noi
articole, articolele 2101-2103, cu următorul
cuprins:
„Art. 2101. - (1) Banca Naţională
a României poate solicita autorităţii competente cu supravegherea
consolidată, în considerarea atribuţiilor acesteia similare celor
prevăzute la art. 181 alin. (1), sau autorităţilor competente
din statul membru de origine să considere sucursala din România a unei
instituţii de credit dintr-un alt stat membru ca fiind semnificativă.
(2) Solicitarea va specifica motivele pentru care
sucursala este considerată semnificativă, avându-se în vedere în
special următoarele elemente:
a) cota de piaţă a sucursalei
instituţiei de credit, în ceea ce priveşte depozitele,
depăşeşte 2% în România;
b) impactul probabil al suspendării sau închiderii
operaţiunilor din România ale instituţiei de credit asupra
lichidităţii pieţei şi asupra sistemelor de plăţi
şi a celor de compensare şi decontare din România;
c) dimensiunea şi importanţa sucursalei din
perspectiva numărului de clienţi, în contextul sistemului
financiar-bancar din România.
Art. 2102. - (1) Banca Naţională a
României trebuie să depună toate diligentele pentru a ajunge la o
decizie comună cu autorităţile competente prevăzute la art.
2101 alin. (1) cu privire la desemnarea unei sucursale ca fiind
semnificativă.
(2) In cazul în care nu se ajunge la o decizie
comună în termen de două luni de la primirea solicitării trimise
potrivit prevederilor art. 2101 alin. (1), Banca Naţională
a României decide, în termen de alte două luni, cu privire la desemnarea
sucursalei ca fiind semnificativă. In luarea deciziei, Banca
Naţională a României va avea în vedere orice opinii şi rezerve
ale autorităţii competente cu supravegherea consolidată sau ale
autorităţilor competente din statul membru de origine.
(3) Deciziile prevăzute la alin. (1) şi (2)
sunt incluse într-un document care cuprinde motivele pe care se întemeiază
şi sunt transmise autorităţilor competente implicate. Deciziile
luate potrivit prevederilor alin. (1) sunt definitive şi opozabile
Băncii Naţionale a României, care trebuie să le aplice în mod
corespunzător.
Art. 2103. - Desemnarea unei sucursale ca
fiind semnificativă nu aduce atingere drepturilor şi
responsabilităţilor Băncii Naţionale a României
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."
26. La articolul 222 alineatul (1), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) băncile centrale aparţinând Sistemului
European al Băncilor Centrale şi alte organisme cu funcţii
similare, în calitate de autorităţi monetare, dacă aceste
informaţii sunt relevante pentru exercitarea atribuţiilor statutare
care le revin, inclusiv coordonarea politicii monetare şi furnizarea de
lichidităţi, supravegherea sistemelor de plăţi, a
sistemelor de compensare şi decontare şi menţinerea
stabilităţii sistemului financiar;".
27. La articolul 222, după alineatul (5) se
introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) In cazul apariţiei unei situaţii de
urgenţă, astfel cum este prevăzută la art. 183 alin. (1), Banca
Naţională a României poate transmite informaţii băncilor
centrale aparţinând Sistemului European al Băncilor Centrale,
dacă aceste informaţii sunt relevante pentru exercitarea
atribuţiilor statutare care le revin, inclusiv coordonarea politicii monetare
şi furnizarea de lichidităţi, supravegherea sistemelor de
plăţi, a sistemelor de compensare şi decontare şi
menţinerea stabilităţii sistemului financiar."
28. La articolul 2221, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) In cazul apariţiei unei situaţii de
urgenţă, astfel cum este prevăzută la art. 183 alin. (1),
Banca Naţională a României poate furniza informaţii relevante
pentru departamentele prevăzute la alin. (1) din toate statele membre în
cauză."
29. La articolul 226 alineatul (2), după
litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul
cuprins:
,,i) să dispună instituţiei de credit
elaborarea şi aprobarea unui plan de redresare a activităţii,
care trebuie să detalieze măsurile şi acţiunile ce vor fi
întreprinse pentru a asigura administrarea adecvată a riscurilor la care
este expusă instituţia de credit şi/sau pentru a înlătura
deficienţele constatate în activitatea acesteia şi care să
stabilească termenul de implementare a respectivelor măsuri şi
acţiuni."
30. La articolul 226, alineatul (4) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Planul de redresare prevăzut la alin. (2)
lit. i) poate să includă, fără a se limita la acestea,
oricare dintre măsurile prevăzute la alin. (2) lit. a)-f) şi h)
sau o combinare a acestor măsuri şi poate fi pus în aplicare
dacă Banca Naţională a României îl consideră adecvat pentru
atingerea scopului stabilit."
31. La articolul 230, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 230. - (1) In cazul în care persoanele care
deţin participaţii calificate la instituţia de credit,
persoană juridică română, nu mai îndeplinesc cerinţele
prevăzute de lege şi de reglementările emise în aplicarea acesteia
privind calitatea acţionariatului unei instituţii de credit sau
exercită asupra acesteia o influenţă de natură să
pericliteze administrarea prudentă a instituţiei de credit, Banca
Naţională a României dispune măsurile adecvate pentru încetarea
acestei situaţii. In acest sens, independent de alte măsuri sau
sancţiuni care pot fi aplicate instituţiei de credit ori persoanelor
care exercită responsabilităţi de administrare şi/sau
conducere a acesteia, Banca Naţională a României poate dispune
suspendarea exercitării drepturilor de vot aferente acţiunilor
deţinute de acţionarii ori membrii respectivi şi/sau instituirea
administrării speciale."
32. La articolul 230, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Dacă măsura suspendării drepturilor
de vot prevăzută la alin. (1) este aplicată acţionarilor
reprezentând întregul capital social, Banca Naţională a României
poate hotărî retragerea autorizaţiei instituţiei de credit, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 255."
33. La articolul 237, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 237. - (1) Banca Naţională a României
poate dispune instituirea măsurii de supraveghere specială asupra
unei instituţii de credit, persoană juridică română, pentru
încălcarea legii sau a reglementărilor emise în aplicarea acesteia,
constatată în urma verificărilor efectuate la faţa locului
şi/sau a analizării raportărilor transmise de instituţia de
credit, precum şi în cazul constatării unei situaţii financiare
precare a acesteia, dacă nu hotărăşte instituirea
administrării speciale."
34. La articolul 238 alineatul (1), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) suspendarea aplicării unor acte de decizie
ale organelor sau persoanelor având atribuţii de administrare şi/sau
de conducere a instituţiei de credit, care sunt contrare unei practici
bancare prudente şi sănătoase, cerinţelor legii şi
reglementărilor emise în aplicarea acesteia ori care conduc la
deteriorarea situaţiei financiare a instituţiei de credit;".
35. Articolul 240 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 240. - (1) Banca Naţională a României
poate să hotărască instituirea administrării speciale
asupra unei instituţii de credit, persoană juridică română,
în cazurile în care:
a) instituirea măsurii de supraveghere
specială nu a dat rezultate într-o perioadă de până la 3 luni;
b) se constată sau este previzibilă o
deteriorare semnificativă a indicatorilor prudenţiali şi de
performanţă financiară, de natură să pericliteze în
perspectivă apropiată capacitatea instituţiei de credit de a
respecta cerinţele prudenţiale şi acţionarii nu au
întreprins măsurile necesare pentru a remedia această situaţie;
c) se constată deficienţe grave în
administrarea şi/sau conducerea instituţiei de credit sau
încălcări grave şi repetate ale dispoziţiilor legii
şi/sau ale reglementărilor ori ale altor acte emise în aplicarea
acesteia, care periclitează în mod grav interesele deponenţilor;
d) instituţia de credit nu a asigurat
implementarea în totalitate şi în termenele stabilite a unora sau a mai multora
dintre măsurile dispuse faţă de aceasta, potrivit art. 226 alin.
(2) lit. a)-f) şi h), situaţie care este de natură să
pună în pericol lichiditatea instituţiei de credit şi/sau
nivelul adecvat al fondurilor proprii;
e) operaţiunile instituţiei de credit pun în
pericol stabilitatea ori nivelul fondurilor proprii ale acesteia sau
stabilitatea sistemului bancar ori instituţia de credit înregistrează
o criză de lichiditate care periclitează interesele deponenţilor
săi sau ale altor creditori;
f) instituţia de credit nu a prezentat, în
termenul indicat de Banca Naţională a României, un plan de redresare
a activităţii, potrivit art. 226 alin. (2) lit. i), sau Banca
Naţională a României constată că planul prezentat nu este
fezabil ori că instituţia de credit nu şi-a îndeplinit, în
termenele stabilite, angajamentele asumate printr-un asemenea plan ori că
deficienţele constatate legate de lichiditatea sau de nivelul fondurilor
proprii ale instituţiei de credit nu pot fi înlăturate printr-un plan
de redresare;
g) instituirea administrării speciale este
solicitată în mod justificat de consiliul de administraţie sau,
după caz, de consiliul de supraveghere ori de către adunarea
generală a acţionarilor;
h) Banca Naţională a României a declarat
indisponibile depozitele instituţiei de credit, potrivit prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi
funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Deosebit de situaţiile prevăzute la alin.
(1), dacă fondurile proprii ale unei instituţii de credit se
situează la un nivel care nu depăşeşte 75% din nivelul
minim al cerinţelor de capital calculate potrivit reglementărilor
emise în aplicarea art. 126, Banca Naţională a României este
obligată să instituie administrarea specială, cu excepţia
cazului în care hotărăşte retragerea autorizaţiei şi,
după caz, sesizează instanţa competentă pentru deschiderea
procedurii falimentului.
(3) In cazul instituirii administrării speciale,
potrivit alin. (1) şi (2), şi ţinând seama de
circumstanţele concrete care au determinat adoptarea acestei măsuri,
Banca Naţională a României decide, după caz, şi cu privire
la următoarele:
a) retragerea aprobărilor acordate persoanelor
care exercită responsabilităţi de administrare şi/sau de
conducere în instituţia de credit, potrivit prevederilor art. 228
coroborate cu cele ale art. 229;
b) retragerea aprobării auditorului financiar al
instituţiei de credit, potrivit art. 157;
c) suspendarea drepturilor de vot ale acţionarilor
care deţin participaţii calificate în instituţia de credit.
(4) La adoptarea măsurii prevăzute la alin.
(3) lit. c), Banca Naţională a României are în vedere influenţa
exercitată de persoanele în cauză asupra instituţiei de credit,
de natură să pericliteze administrarea prudentă a
instituţiei de credit, ţinând seama, în special, de receptivitatea la
recomandările făcute potrivit art. 168, la măsurile dispuse potrivit
art. 226 sau, după caz, art. 2301.
36. După articolul 240 se introduc
douăzeci şi două de noi articole, articolele 2401-24022,
cu următorul cuprins:
„Art. 2401. - (1) Măsura
administrării speciale vizează inclusiv activitatea sucursalelor din
străinătate ale instituţiei de credit.
(2) Cu excepţia situaţiei prevăzute la
art. 2402 alin. (1), un anunţ privind instituirea
administrării speciale se publică de către Banca
Naţională a României în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a,
şi se notifică celorlalte autorităţi de supraveghere din
România.
Art. 2402. - (1) Administrarea specială
se poate institui şi în cazul şi pe perioada în care la nivelul
instituţiei de credit nu mai este asigurată exercitarea
responsabilităţilor de administrare şi/sau de conducere.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1),
atribuţia principală a administratorului special o constituie luarea
măsurilor necesare pentru numirea consiliului de administraţie
şi a directorilor instituţiei de credit sau, după caz, a
membrilor consiliului de supraveghere şi ai directoratului. In cursul
acestei administrări, administratorul special poate lua orice alte
măsuri care pot fi luate de către consiliul de administraţie
şi directori, respectiv de către consiliul de supraveghere şi
directorat, potrivit legii.
Art. 2403. - (1) In cazul în care
administrarea specială se instituie cu privire la o instituţie de
credit, persoană juridică română, care are deschise sucursale în
alte state membre, Banca Naţională a României notifică
fără întârziere, prin orice mijloace disponibile,
autorităţile competente din toate statele membre gazdă cu
privire la hotărârea de instituire a administrării speciale şi
la efectele pe care le poate avea aceasta, dacă este posibil înainte de
adoptarea hotărârii sau imediat după.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1),
procedura administrării speciale este guvernată de legea română,
cu excepţiile prevăzute la art. 266-274, care se aplică în mod
corespunzător.
(3) Administrarea specială se instituie cu
privire la toate sucursalele instituţiei de credit, persoană juridică
română, deschise în alte state membre de la data hotărârii
Băncii Naţionale a României sau de la o dată ulterioară
specificată în hotărâre. Măsurile adoptate în cursul
administrării speciale produc efecte conform legii române, fără
altă formalitate, în toate statele membre în care instituţia de
credit are deschise sucursale, inclusiv în acele state membre în care
legislaţia aplicabilă nu prevede astfel de măsuri ori
condiţionează implementarea lor de îndeplinirea anumitor cerinţe.
Art. 2404. - (1) Administrarea specială
se instituie pe o perioadă de 4 luni de la data hotărârii Băncii
Naţionale a României, cu excepţia cazului în care prin hotărâre
se stabileşte o perioadă mai scurtă.
(2) Banca Naţională a României poate prelungi
perioada prevăzută la alin. (1), dacă o astfel de prelungire
este necesară pentru finalizarea măsurilor de restructurare a
instituţiei de credit.
Art. 2405. - (1) Pentru exercitarea
atribuţiilor administratorului special, Banca Naţională a
României poate desemna una sau mai multe persoane fizice ori o persoană
juridică, care poate fi Fondul de garantare a depozitelor în sistemul
bancar.
(2) Hotărârea Băncii Naţionale a
României privind instituirea administrării speciale cuprinde nominalizarea
persoanelor desemnate în calitate de administrator special, obiectivele şi
atribuţiile specifice, care se stabilesc în conformitate cu
dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă,
remuneraţia administratorului special, nivelul permis al cheltuielilor ce
pot fi angajate în îndeplinirea atribuţiilor şi orice alte
condiţii considerate importante de către Banca Naţională a
României.
(3) La desemnarea persoanelor potrivit alin. (2),
Banca Naţională a României trebuie să aibă în vedere
următoarele:
a) persoana fizică în cauză sau, în cazul
persoanei juridice, persoanele fizice care sunt împuternicite să asigure
reprezentarea acesteia nu trebuie să se afle în vreuna dintre
situaţiile de incompatibilitate prevăzute la art. 110, nu trebuie
să fie debitor sau creditor al instituţiei de credit sau
persoană aflată în legături strânse cu aceasta;
b) persoanele fizice prevăzute la lit. a), precum
şi persoanele care asistă administratorul special în îndeplinirea
atribuţiilor sale trebuie să aibă o bună reputaţie,
calificare şi experienţă profesională corespunzătoare
şi să fie independente, sens în care sunt avute în vedere criteriile
prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru desemnarea administratorului independent.
(4) Dacă mai multe persoane fizice sunt desemnate
să exercite atribuţiile administratorului special, hotărârea
Băncii Naţionale a României trebuie să prevadă repartizarea
competenţelor între aceste persoane şi modalitatea de coordonare
şi subordonare a acestora.
(5) Banca Naţională a României poate înlocui
persoanele desemnate să exercite atribuţiile administratorului
special, dacă acestea nu acţionează în conformitate cu
prevederile legii şi cu reglementările aplicabile ori cu
instrucţiunile şi dispoziţiile date de Banca Naţională
a României sau în cazul în care nu mai îndeplinesc condiţiile
prevăzute la alin. (3).
(6) Toate cheltuielile legate de administrarea
specială, inclusiv cele efectuate de Fondul de garantare a depozitelor în
sistemul bancar în desfăşurarea activităţii de administrare
specială, se suportă de instituţia de credit supusă acestei
măsuri. Dacă una sau mai multe persoane din rândul salariaţilor
Băncii Naţionale a României sunt desemnate să exercite
atribuţiile administratorului special, cheltuielile cu retribuirea
acestora se suportă de Banca Naţională a României.
Art. 2406. - (1) Administratorul special
îşi exercită atribuţiile în conformitate cu prevederile legii
şi cu reglementările aplicabile, precum şi cu respectarea
instrucţiunilor şi dispoziţiilor date de Banca
Naţională a României pe parcursul administrării speciale şi
răspunde numai faţă de aceasta pentru îndeplinirea
atribuţiilor care îi sunt conferite în această calitate.
Administratorul special poate angaja alte persoane, cum ar fi auditori,
avocaţi, evaluatori, alţi experţi autorizaţi
independenţi, care să îl sprijine în îndeplinirea atribuţiilor
sale, şi poate delega în acest sens sarcini specifice în conformitate cu
instrucţiunile date de Banca Naţională a României.
(2) Administratorul special şi orice persoană
care poate fi angajată să sprijine activitatea acestuia nu
răspund personal pentru eventualele prejudicii cauzate de îndeplinirea sau
omisiunea îndeplinirii oricărui act sau fapt în legătură cu
exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor conferite, cu
excepţia cazului în care se dovedeşte că a acţionat cu
rea-credinţă sau cu neglijenţă gravă.
(3) Cheltuielile de apărare efectuate în caz de
litigiu de către persoanele prevăzute la alin. (2) se suportă de
Banca Naţională a României în toate cazurile în care exercitarea
atribuţiilor s-a făcut cu bună-credinţă şi
fără neglijenţă.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (2) sunt
obligate să păstreze secretul profesional, conform dispoziţiilor
cuprinse în cap. V titlul III partea I.
Art. 2407. - Banca Naţională a
României poate stabili anumite limite şi/sau condiţii privind
activitatea şi administrarea instituţiei de credit aflate în
administrare specială şi poate restricţiona în totalitate sau parţial
furnizarea de către aceasta a anumitor servicii financiare. Orice astfel
de limitări, condiţii şi restricţii se comunică
administratorului special, care răspunde de respectarea lor.
Art. 2408. - (1) Pe perioada
administrării speciale, mandatul consiliului de administraţie şi
al directorilor sau, după caz, al consiliului de supraveghere şi al
directoratului încetează, administratorul special preluând integral
atribuţiile de administrare şi de conducere a instituţiei de
credit.
(2) Funcţionarea adunării generale a
acţionarilor este suspendată pe perioada administrării speciale,
cu excepţia cazurilor în care aceasta este convocată de
administratorul special, fiind necesară o hotărâre a acesteia,
potrivit art. 24012 alin. (3). In astfel de cazuri, ordinea de zi a
adunării este stabilită de către administratorul special, cu
consultarea prealabilă a Băncii Naţionale a României, şi nu
poate fi schimbată de către persoanele convocate, fără a
aduce atingere dreptului acţionarilor care deţin cel puţin 5%
din capitalul social de a cere introducerea unor noi puncte pe ordinea de zi,
dacă instituţia de credit este cotată pe o piaţă
reglementată.
(3) Acţionarii care deţin cel puţin 50%
din drepturile de vot pot înainta administratorului special propuneri viabile
de redresare financiară a instituţiei de credit, care pot fi luate în
considerare la elaborarea planului de acţiune sau la formularea unor
propuneri de modificare a acestuia, potrivit prevederilor art. 24015
alin. (1) şi (3).
(4) In cazul în care Banca Naţională a
României a hotărât suspendarea drepturilor de vot ale unora sau mai multor
acţionari care deţin participaţii calificate la instituţia
de credit, potrivit art. 230 alin. (1), art. 2301 alin. (2) sau,
după caz, art. 240 alin. (3) lit. c), pentru ţinerea adunării
generale se convoacă acţionarii al căror exerciţiu al
drepturilor de vot nu este suspendat, majoritatea prevăzută de lege
sau, după caz, de actul constitutiv pentru adoptarea hotărârilor
fiind raportată, în acest caz, la totalul capitalului social deţinut
de acţionarii respectivi.
Art. 2409. - (1) După preluarea
instituţiei de credit, administratorul special înştiinţează
de îndată compartimentele din cadrul instituţiei de credit,
sucursalele acesteia, instituţiile de credit corespondente, oficiul registrului
comerţului şi, după caz, Fondul de garantare a depozitelor în
sistemul bancar cu privire la luarea acestei măsuri.
(2) Comunicarea se face în scris şi cuprinde
specimenul de semnătură al administratorului special. Comunicarea
făcută instituţiilor de credit corespondente cuprinde şi
menţiunea asupra faptului că toate operaţiunile viitoare prin
contul instituţiei de credit se autorizează numai de către
administratorul special sau de persoanele împuternicite în mod expres de către
acesta.
(3) Administratorul special are acces
nerestricţionat, pe întreaga perioadă de derulare a
administrării speciale, în toate sediile şi locaţiile
instituţiei de credit şi la toate activele, evidenţele,
conturile şi alte înregistrări şi deţine controlul asupra
acestora. In caz de împiedicare fizică, administratorul special poate
apela la organele de poliţie, care, la solicitarea sa, sunt obligate
să îi acorde tot sprijinul pentru asigurarea accesului, controlului
şi siguranţei unor asemenea proprietăţi, active, registre
ori evidenţe.
Art. 24010. - (1) In cazul
instituţiilor de credit care au deschise sucursale în alte state membre,
administratorul special trebuie să ia măsuri pentru publicarea unui
extras din hotărârea Băncii Naţionale a României privind
instituirea administrării speciale în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, prin transmiterea acestuia, de îndată, prin mijloacele cele mai
adecvate, către Oficiul pentru Publicaţii Oficiale al Uniunii
Europene, şi în două ziare de circulaţie naţională pe
teritoriul fiecărui stat membru gazdă. Dacă este cazul,
prevederile art. 261 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(2) Extrasul din hotărâre trebuie să
specifice, în limba sau limbile oficială/oficiale a/ale statelor membre în
cauză, în special obiectul şi temeiul legal ale instituirii
administrării speciale, termenul de contestare şi autoritatea la care
hotărârea poate fi contestată, cu indicarea adresei acesteia.
(3) Implementarea măsurilor adoptate în cursul
administrării speciale nu este condiţionată de îndeplinirea
formalităţilor de publicare prevăzute la alin. (1) şi (2).
(4) Administratorul special îşi exercită
atribuţiile pe teritoriul statelor membre gazdă în condiţiile
prevăzute la art. 262, care se aplică în mod corespunzător.
Art. 24011. - (1) Atribuţiile
administratorului special, stabilite prin hotărârea Băncii
Naţionale a României, pot include luarea oricăror măsuri de
redresare în interesul deponenţilor instituţiei de credit care sunt
necesare pentru conservarea valorii activelor instituţiei de credit,
eliminarea deficienţelor existente în administrarea sa, încasarea
creanţelor, precum şi a oricăror măsuri necesare pentru
restructurarea activităţii acesteia, prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(2) In cel mai scurt timp posibil după numirea
sa, administratorul special trebuie să evalueze perspectivele de
realizare, costurile şi beneficiile aproximative ale următoarelor
alternative:
a) redresarea instituţiei de credit;
b) restructurarea activităţii
instituţiei de credit prin implementarea măsurilor prevăzute la art.
24012 alin. (1);
c) introducerea cererii pentru declanşarea
procedurii falimentului instituţiei de credit.
(3) Evaluarea realizată de administratorul
special potrivit alin. (2) trebuie să fie fundamentată în cuprinsul
raportului prevăzut la art. 24015 şi susţinută
de documente.
(4) De la preluarea instituţiei de credit,
administratorul special ia măsuri pentru a asigura păstrarea în
siguranţă a activelor şi documentelor acesteia. In termen de
maximum o lună de la numirea sa, administratorul special realizează
inventarierea şi evaluarea activelor şi pasivelor instituţiei de
credit şi întocmeşte situaţiile financiare, care se transmit
Băncii Naţionale a României, împreună cu raportul prevăzut
la art. 24015.
(5) Măsurile de redresare care pot fi luate de
administratorul special pot include următoarele:
a) negocierea creanţelor instituţiei de
credit şi/sau stabilirea unei noi scadenţe a acestora;
b) suspendarea atragerii de depozite şi/sau a
acordării de credite;
c) reducerea sau restructurarea activităţilor
neprofitabile, inclusiv prin închiderea de sucursale;
d) reducerea cheltuielilor, inclusiv prin
redimensionarea schemei de personal;
e) îmbunătăţirea cadrului de
administrare, a strategiilor, proceselor şi mecanismelor implementate în
cadrul instituţiei de credit;
f) reevaluarea necesarului de provizioane sau a
tratamentului expunerilor instituţiei de credit în raport cu riscurile
asumate;
g) reducerea riscurilor aferente operaţiunilor,
produselor şi/sau ale sistemelor instituţiei de credit;
h) orice alte măsuri care pot fi luate de
către consiliul de administraţie şi directori, respectiv de
către consiliul de supraveghere şi directorat, potrivit legii;
i) încetarea activităţilor frauduloase
şi a abuzurilor de orice natură ale persoanelor aflate în
relaţii speciale cu instituţia de credit;
j) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor
frauduloase, încheiate anterior de către instituţia de credit,
inclusiv a acelor contracte în care obligaţiile asumate de către
instituţia de credit sunt disproporţionate în raport cu
prestaţia la care s-a obligat cealaltă parte contractantă;
k) sesizarea organelor competente, în cazul în care
există indicii cu privire la săvârşirea de infracţiuni.
Art. 24012. - (1) Administratorul special
poate fi împuternicit de Banca Naţională a României să
implementeze măsuri de restructurare a activităţii
instituţiei de credit, care pot include:
a) majorarea capitalului social;
b) reducerea capitalului pentru acoperirea pierderilor;
c) operaţiuni de vânzare de active;
d) operaţiuni de transfer de depozite;
e) operaţiuni de vânzare de active cu asumare de
pasive, prin care o altă instituţie de credit sau instituţie
financiară dobândeşte active ale instituţiei de credit aflate în
administrare specială şi îşi asumă pasive ale acesteia în
contraprestaţie;
f) fuziunea cu alte instituţii de credit;
g) divizarea totală sau parţială.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), administratorul
special acţionează conform instrucţiunilor primite de la Banca
Naţională a României, care pot indica în mod specific sau în termeni
generali modalitatea de implementare.
(3) Administratorul special trebuie să convoace
adunarea generală a acţionarilor pentru a decide cu privire la
implementarea măsurilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), f)
şi g) şi pentru limitarea sau ridicarea dreptului de
preferinţă al acţionarilor la subscrierea de noi acţiuni în
cazul majorării capitalului social. Implementarea măsurilor de
restructurare prevăzute la alin. (1) lit. c), d) şi e), prin derogare
de la prevederile art. 15322 din Legea nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi a măsurilor de redresare prevăzute la art. 24011
alin. (5) nu necesită aprobarea adunării generale a
acţionarilor.
(4) Termenul de întrunire a adunării generale a
acţionarilor, cu excepţia celei convocate pentru a hotărî
fuziunea sau divizarea, este, pentru prima convocare, de maxim o
săptămână de la data publicării convocării conform
legii sau a notificării făcute prin scrisoare recomandată sau transmisă
pe cale electronică, având încorporată, ataşată sau logic
asociată semnătura electronică extinsă.
Formalităţile de convocare nu trebuie respectate dacă toţi
acţionarii care pot să îşi exercite dreptul de vot sunt de acord
să ţină o adunare generală.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplică în cazul în
care instituţia de credit aflată în administrare specială este
cotată pe o piaţă reglementată, caz în care convocarea se
face potrivit legislaţiei aplicabile pieţei de capital.
(6) Dacă adunarea generală a
acţionarilor nu adoptă hotărârile necesare în cazurile
prevăzute la alin. (3), în absenţa altor soluţii viabile de
redresare, Banca Naţională a României hotărăşte
retragerea autorizaţiei instituţiei de credit, cu aplicarea
corespunzătoare a art. 24016 alin. (2) lit. b).
Art. 24013. - La implementarea
măsurilor privind majorarea sau reducerea capitalului social se au în
vedere următoarele:
a) în cazul în care este necesară majorarea
capitalului social, pentru motive temeinice, justificate de existenţa unei
intenţii serioase din partea unui investitor, de participare la capitalul
instituţiei de credit, administratorul special poate cere adunării
generale să ridice acţionarilor dreptul de preferinţă la
subscrierea de noi acţiuni, în tot sau în parte, cu aprobarea Băncii
Naţionale a României; în toate celelalte cazuri, dreptul de
preferinţă se poate exercita în termen de 14 zile de la data
publicării hotărârii adunării generale potrivit legii;
b) orice majorare de capital nu va putea fi
realizată mai înainte ca pierderile să fie absorbite prin reducerea
capitalului social sau de către elementele de fonduri proprii
corespunzătoare;
c) majorarea capitalului social trebuie să asigure
cel puţin un nivel al fondurilor proprii care să permită
încadrarea instituţiei de credit în cerinţele prudenţiale
prevăzute de lege şi de reglementările aplicabile;
d) hotărârea privind reducerea capitalului
social pentru acoperirea pierderilor produce efecte de la data publicării
acesteia conform legii, administratorul special fiind obligat să ia
măsuri pentru publicarea sa în regim de urgenţă. Prin derogare
de la prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, hotărârea nu poate face, în acest
caz, obiect al opoziţiei creditorilor sociali. Dispoziţiile art. 24021-
24022 se aplică în mod corespunzător.
Art. 24014. - (1) Operaţiunile de
vânzare de active, transfer de depozite, vânzare de active cu asumare de pasive
şi fuziunea/divizarea unei instituţii de credit în administrare
specială se pot efectua către instituţii de credit sau,
după caz, instituţii financiare, care, în opinia Băncii
Naţionale a României, au o situaţie financiară care le permite
preluarea activelor şi/sau asumarea pasivelor transferate, iar
operaţiunea preconizată nu pune în pericol siguranţa şi
viabilitatea activităţii acestora sau, dacă este cazul,
capacitatea lor de a respecta cerinţele prudenţiale, în special cele
privind nivelul minim al fondurilor proprii.
(2) La implementarea măsurilor prevăzute la
alin. (1), trebuie să fie respectate următoarele cerinţe:
a) să fie analizate diferitele oferte legate de
operaţiuni de vânzare de active sau de vânzare de active cu asumare de
pasive ale instituţiei de credit, în scopul maximizării valorii care
poate fi obţinută, în condiţiile pieţei, pentru activele
implicate în operaţiune; în acest sens, determinarea valorii activelor la
data de referinţă se realizează de către un expert
autorizat independent, care aplică una sau mai multe metode alternative de
evaluare, recunoscute de legislaţia în vigoare la data evaluării;
b) să fie asigurat tratamentul echitabil şi
concurenţa loială între instituţiile care îşi
manifestă intenţia de preluare;
c) în cazul unei operaţiuni de vânzare de active
cu asumare de pasive, să se acorde prioritate transferului depozitelor
garantate;
d) în cazul operaţiunilor care implică
vânzarea de active, documentele contractuale încheiate cu instituţiile
beneficiare să nu cuprindă clauze care să prevadă
restituirea, la producerea unor evenimente determinate, a activelor transferate
şi, corelativ, a contraprestaţiilor efectuate;
e) sumele care pot rezulta din operaţiuni de
natura celor prevăzute la lit. a), cu deducerea cheltuielilor aferente
operaţiunii, sunt puse la dispoziţia instituţiei de credit
pentru continuarea activităţii, iar în caz de lichidare/faliment,
pentru plata creditorilor.
(3) Pentru punerea în aplicare a măsurilor de
restructurare prevăzute la art. 24012 alin. (1) lit. c), d)
şi e) nu este necesar acordul deponenţilor sau ai altor creditori ori
al debitorilor instituţiei de credit. Pentru notificarea acestora,
administratorul special publică un anunţ general în Monitorul Oficial
al României, Partea a IV-a, şi în unul sau mai multe ziare de
circulaţie naţională, şi, după caz, asigură
publicitatea potrivit art. 24010, imediat după implementarea
măsurii. Persoanele interesate pot obţine informaţiile necesare
privind situaţia creanţelor sau a obligaţiilor lor, de la
instituţia de credit aflată în administrare specială,
administratorul special fiind obligat să ia măsurile necesare în
acest sens.
(4) In cazul transferului depozitelor şi al altor
creanţe, deponenţii/titularii de conturi transferaţi au
opţiunea de a-şi menţine conturile/depozitele la instituţia
de credit către care s-a efectuat transferul sau de a solicita acesteia
restituirea sumelor depuse.
(5) Instituţia care preia pasive ale
instituţiei de credit aflate în administrarea specială este
răspunzătoare doar pentru obligaţiile aferente pasivelor care
fac obiectul transferului conform termenilor contractuali şi care sunt
evidenţiate în situaţia financiară întocmită de
administratorul special.
Art. 24015. - (1) In termen de maximum
două luni de la numire, administratorul special trebuie să prezinte
Băncii Naţionale a României un raport scris care să
cuprindă:
a) măsurile întreprinse de la instituirea
administrării speciale şi efectele acestora;
b) evaluarea perspectivelor de realizare, a costurilor
şi beneficiilor aproximative ale alternativelor de redresare, restructurare
sau, după caz, de iniţiere a procedurii falimentului instituţiei
de credit, inclusiv o determinare a valorii estimative care ar putea fi
realizată în cazul lichidării;
c) recomandările administratorului special
privind măsurile pe care le consideră adecvate în funcţie de
evaluările făcute, care pot include un plan de acţiune supus
aprobării Băncii Naţionale a României, constând în implementarea
oricărora dintre măsurile de restructurare prevăzute la art. 24012
alin. (1) sau o combinare a acestora, fără a exclude aplicarea sau
continuarea aplicării măsurilor de redresare prevăzute la art.
24011 alin. (2).
(2) La raportul prevăzut la alin. (1) se
anexează documente referitoare la inventarierea şi evaluarea
activelor şi pasivelor instituţiei de credit, situaţia
recuperării creanţelor, costul menţinerii activelor şi
situaţia plăţii pasivelor, precum şi situaţia
financiară întocmită potrivit art. 24011 alin. (4).
(3) Raportul prevăzut la alin. (1) trebuie
să fie suficient de detaliat pentru a fundamenta recomandările
făcute de administrator. Valoarea estimativă care ar putea fi
realizată în cazul lichidării se determină de un expert
autorizat independent, pe cheltuiala instituţiei de credit, ca valoare
medie ce rezultă din aplicarea a cel puţin două metode de
evaluare recunoscute de legislaţia în vigoare la data evaluării.
(4) Administratorul special poate să solicite
Băncii Naţionale a României aprobarea pentru implementarea unora
dintre măsurile prevăzute la art. 24012 alin. (1) lit. c),
d) şi e), în special pentru transferul depozitelor garantate, înainte de
prezentarea raportului prevăzut la alin. (1), în situaţii de
urgenţă şi având în vedere posibilităţile concrete de
realizare a măsurilor respective.
(5) Pentru motive întemeiate, Banca
Naţională a României poate prelungi cu maxim o lună termenul
prevăzut la alin.(1) pentru prezentarea raportului, la propunerea
administratorului special.
Art. 24016. - (1) In termen de 15 zile de la
primirea raportului administratorului special, Banca Naţională a României
hotărăşte cu privire la oportunitatea şi perioada
menţinerii administrării speciale şi cu privire la
recomandările formulate de administratorul special şi, după caz,
aprobă, cu sau fără amendamente, ori respinge planul de
acţiune propus.
(2) Dacă Banca Naţională a României
consideră că nu sunt condiţii favorabile pentru redresarea
instituţiei de credit, astfel încât aceasta să fie în
măsură să îndeplinească cerinţele prudenţiale
prevăzute de lege şi de reglementările emise în aplicarea
acesteia, Banca Naţională a României poate, în funcţie de
circumstanţele concrete, să hotărască următoarele:
a) implementarea măsurilor de restructurare,
conform planului de acţiune aprobat sau, în absenţa acestuia, pe baza
evaluărilor prevăzute la art. 24015 alin. (1) lit. b)
şi stabilirea unui termen în care administratorul special să
întreprindă demersuri pentru restructurarea activităţii
instituţiei de credit;
b) retragerea autorizaţiei instituţiei de
credit şi sesizarea instanţei competente pentru declanşarea procedurii
falimentului sau, după caz, retragerea autorizaţiei urmată de
dizolvarea şi lichidarea instituţiei de credit, potrivit
dispoziţiilor cuprinse în secţiunea a 3-a din prezentul capitol.
(3) Banca Naţională a României poate
solicita modificarea unui plan de acţiune aprobat sau poate aproba
modificarea planului propusă de administratorul special, oricând
consideră necesar, înainte sau pe parcursul implementării sale.
(4) La analiza costurilor şi beneficiilor
diferitelor alternative avute în vedere în raportul administratorului special,
potrivit art. 24015 alin. (1) lit. b), şi la adoptarea
hotărârii potrivit alin. (1), Banca Naţională a României trebuie
să urmărească, cu prioritate, obiectivul de menţinere a
stabilităţii financiare şi protecţia intereselor
deponenţilor, luând în considerare alegerea variantei celei mai puţin
costisitoare în acest sens.
(5) Adoptarea măsurilor de restructurare a
instituţiei de credit în cursul administrării speciale trebuie
să urmărească să asigure creditorilor instituţiei de
credit un tratament nu mai puţin favorabil decât cel de care ar beneficia
dacă măsurile de restructurare nu ar fi implementate şi
instituţia de credit ar intra direct în lichidare, luând în considerare
valoarea estimativă care ar putea fi obţinută de aceştia
prin distribuire în caz de faliment, pe baza estimărilor făcute
potrivit art. 24015 alin. (2).
Art. 24017. - (1) Pe întreaga perioadă
a administrării speciale, administratorul special trebuie să
raporteze Băncii Naţionale a României, la termenele stabilite de
aceasta, în legătură cu situaţia financiară a
instituţiei de credit şi stadiul măsurilor implementate.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dreptului
administratorului special de a raporta Băncii Naţională a
României orice impedimente în implementarea măsurilor aprobate şi de
a propune modificarea acestor măsuri. In cazurile în care aceste
impedimente se datorează opoziţiei adunării generale a
acţionarilor de a adopta hotărârile necesare sau unor circumstanţe
obiective care nu permit implementarea în termen util a măsurilor
aprobate, în absenţa altor soluţii viabile, administratorul special
propune Băncii Naţionale a României retragerea autorizaţiei
instituţiei de credit.
Art. 24018. - (1) Pe baza raportărilor
făcute de administratorul special, Banca Naţională a României
poate hotărî în orice moment încetarea administrării speciale, cu
reluarea activităţii instituţiei de credit sub controlul
organelor sale statutare sau poate retrage autorizaţia instituţiei de
credit, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 24016
alin. (2) lit. b).
(2) Dacă în urma implementării măsurilor
de restructurare s-a realizat numai un transfer parţial de active şi
pasive ale instituţiei de credit sau numai o divizare parţială a
acesteia şi pentru instituţia de credit în cauză nu se
preconizează alte soluţii viabile de redresare sau de preluare în
totalitate a activităţii, Banca Naţională a României
hotărăşte retragerea autorizaţiei şi, după caz,
sesizează instanţa competentă pentru declanşarea procedurii
falimentului.
Art. 24019. - (1) Banca Naţională
a României, dacă constată pe baza rapoartelor administratorului
special că instituţia de credit faţă de care s-a instituit
administrarea specială s-a redresat din punct de vedere financiar şi
se încadrează în cerinţele prudenţiale stabilite de prezenta
ordonanţă de urgenţă şi de reglementările
aplicabile, hotărăşte încetarea administrării speciale cu
reluarea activităţii instituţiei de credit sub controlul
organelor sale statutare. In acest sens, administratorul special întreprinde
măsurile necesare pentru desemnarea noilor persoane care să exercite
responsabilităţile de administrare şi/sau de conducere a
instituţiei de credit.
(2) Un anunţ privind încetarea administrării
speciale se publică potrivit prevederilor art. 2401 alin. (2)
şi, dacă este cazul, potrivit prevederilor art. 24010.
(3) Până la numirea şi aprobarea de
către Banca Naţională a României a persoanelor prevăzute la
alin. (1), administratorul special asigură administrarea şi
conducerea instituţiei de credit.
Art. 24020. - In cazul în care Banca
Naţională a României hotărăşte retragerea
autorizaţiei instituţiei de credit şi sesizarea instanţei
competente în vederea declanşării procedurii falimentului potrivit
Ordonanţei Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de
credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
278/2004, până la desemnarea de către judecătorul-sindic a
lichidatorului, administrarea instituţiei de credit se asigură în
continuare de către administratorul special.
Art. 24021. - (1) Orice persoană
prejudiciată prin măsurile dispuse şi implementate în cursul
administrării speciale, cu respectarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, se poate adresa instanţei competente
pentru acoperirea prejudiciului cauzat, în termen de 15 zile de la data la care
a cunoscut sau trebuia să cunoască producerea acestuia.
(2) Dacă instanţa consideră
întemeiate pretenţiile reclamantului, poate acorda despăgubiri al
căror cuantum se stabileşte ca diferenţă între valoarea
estimativă care ar fi putut fi primită de acesta prin distribuire în
caz de faliment şi sumele efectiv încasate în urma distribuirii produsului
lichidării tuturor bunurilor şi activelor instituţiei de credit,
care se realizează conform ordinii de stingere a creanţelor
prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 278/2004. Valoarea
estimativă se calculează pentru data instituirii administrării
speciale.
(3) Despăgubirile se suportă dintr-un fond
special constituit în acest sens şi administrat de Fondul de garantare a
depozitelor în sistemul bancar.
Art. 24022. - (1) Măsurile implementate
în cursul administrării speciale nu pot fi suspendate sau desfiinţate
pe cale judecătorească, inclusiv în procedura falimentului
instituţiilor de credit. Dacă prin hotărârea
pronunţată, instanţa judecătorească constată
ilegalitatea măsurilor implementate, partea în favoarea căreia s-a
pronunţat hotărârea este îndreptăţită să
introducă acţiune în despăgubiri pentru prejudiciile cauzate, cu
excepţia cazurilor care presupun atragerea răspunderii penale.
(2) In cadrul unui litigiu în legătură cu
aceste măsuri, instanţa judecătorească se
pronunţă asupra legalităţii acestora, Banca
Naţională a României fiind singura autoritate în măsură
să se pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, a
evaluărilor şi a analizelor calitative care au fundamentat
măsurile respective."
37. Articolele 241-254 se abrogă.
38. Titlul IV - Instituţii emitente de
monedă electronică din partea a II-a - Dispoziţii specifice,
cuprinzând articolele 321-332, se abrogă.
39. După articolul 404 se introduce un nou
articol, articolul 4041, cu următorul cuprins:
„Art.4041. - (1) Sistemele de
plăţi trebuie să asigure accesul neîngrădit la sistem al
prestatorilor de servicii de plată, instituţii de credit şi
instituţii de plată în înţelesul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plată,
pe baza unor reguli obiective, nediscriminatorii şi proporţionale, care
nu vor limita accesul mai mult decât este necesar pentru protejarea sistemului
de plăţi împotriva unor riscuri specifice, precum riscul de
decontare, riscul operaţional şi riscul comercial şi pentru
protecţia stabilităţii financiare şi operaţionale a sistemului
de plăţi.
(2) Sistemele de plăţi nu pot impune
prestatorilor de servicii de plată, utilizatorilor serviciilor de
plată sau altor sisteme de plăţi niciuna dintre următoarele
cerinţe:
a) reguli restrictive privind participarea
efectivă la alte sisteme de plăţi;
b) reguli care să facă discriminare între
instituţiile de plată în ceea ce priveşte drepturile şi
obligaţiile participanţilor;
c) restricţii bazate pe forma de organizare a
entităţii.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se
aplică:
a) sistemelor de plăţi desemnate de Banca
Naţională a României în temeiul Legii nr. 253/2004 privind caracterul
definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în
sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, ca
intrând sub incidenţa acestei legi;
b) sistemelor de plăţi formate exclusiv din
prestatori de servicii de plată care aparţin unui grup format din
entităţi legate prin participaţii de capital, în care una dintre
entităţi dispune de control efectiv asupra celorlalte
entităţi legate;
c) sistemelor de plăţi în cadrul cărora
un singur prestator de servicii de plată, fie ca o singură entitate,
fie ca un grup de entităţi, îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii: acţionează sau poate acţiona ca
prestator de servicii de plată, atât pentru plătitor, cât şi
pentru beneficiarul plăţii, şi este exclusiv responsabil pentru
administrarea sistemului şi, în acelaşi timp, autorizează
participarea la sistem a altor prestatori de servicii de plată care,
deşi pot stabili propriile tarife în legătură cu plătitorii
şi cu beneficiarii plăţii, nu au dreptul de a negocia comisioane
între ei în relaţie cu sistemul de plăţi."
Art. II. - Rezervele
existente în sold, reprezentând rezerva generală pentru riscul de credit
şi fondul pentru riscuri bancare generale, constituite conform legii, pot
fi utilizate în scopul pentru care au fost constituite, respectiv pentru
diminuarea pierderilor din credite şi, după caz, din elementele ce
constituie active purtătoare de riscuri specifice activităţii
bancare.
Art. III. - (1) Cererile
de aprobare a transformării unei entităţi în instituţie de
credit, depuse la Banca Naţională a României anterior intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi aflate în
curs de analiză la data respectivă, vor fi soluţionate după
cum urmează:
a) cererea va fi respinsă dacă Banca
Naţională a României nu s-a pronunţat până la data
respectivă cu privire la aprobarea procesului de transformare, conform
reglementărilor emise în acest sens;
b) cererea va fi evaluată în baza
reglementărilor aplicabile în ceea ce priveşte autorizarea
funcţionării instituţiei de credit rezultate din transformare
dacă Banca Naţională a României a aprobat procesul de
transformare.
(2) Pentru cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b)
rămân aplicabile reglementările emise de Banca Naţională a
României în baza prevederilor secţiunii a 2-a a cap.VII din titlul I al
părţii I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. IV. - La articolul
2 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea
spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri
de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12
decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare,
partea dispozitivă a literei f) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,f) prin instituţie financiară se
înţelege orice entitate, cu sau fără personalitate
juridică, alta decât instituţia de credit, care
desfăşoară una ori mai multe dintre activităţile
prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. b)-l), n) şi n1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările
şi completările ulterioare, inclusiv furnizorii de servicii
poştale care prestează servicii de plată şi
entităţile specializate care desfăşoară
activităţi de schimb valutar. Intră în această categorie
şi:".
Art. V. - La articolul
III alineatul (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
53/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr. 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 333 din 30 aprilie 2008, literele a) şi b) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) Banca Naţională a României, pentru
instituţiile de credit şi instituţiile de plată;
b) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere
a Spălării Banilor, pentru furnizorii de servicii poştale care
prestează servicii de plată potrivit cadrului legislativ
naţional aplicabil."
Art. VI. -Alineatul (2)
al articolului 2 din Regulamentul de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002
pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum
şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 594/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 444 din 13 iunie 2008, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Nu sunt considerate terţe părţi în
sensul alin. (1) lit. d) entităţile specializate ce
desfăşoară activitate de schimb valutar, instituţiile de
plată care, dintre serviciile de plată prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 privind
serviciile de plată, le furnizează doar pe cele de la art. 8 lit. f)
şi furnizorii de servicii poştale care prestează servicii de
plată."
Art. VII. - Prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă intră în vigoare la data
publicării, cu următoarele excepţii:
a) prevederile art. I pct. 4, pct. 16-18, pct. 20-23
şi pct. 25-28 intră în vigoare la data de 31 octombrie 2010;
b) prevederile art. I pct. 1-3, pct. 5, 6, 10, 12, 15
şi 38 intră în vigoare la data de 30 aprilie 2011.
c) referirile la litera n1) din cuprinsul
art. IV intră în vigoare la data de 30 aprilie 2011.
Prevederile art. I pct. 36 transpun dispoziţiile
art. 3, 4, 6 şi 7, art. 20-33 şi art. 34 paragraful (2) din Directiva
2001/24/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 aprilie 2001
privind reorganizarea şi lichidarea instituţiilor de credit,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE)
nr. L 125 din 5 mai 2001.
Prevederile art. I pct. 1-3, pct. 5, 6, 8, 10, 12, 15
şi 38 şi, respectiv, ale art. IV, transpun dispoziţiile art. 19
paragraful (1), art. 20, art. 21 paragraful (1) şi art. 22 paragraful (1),
din Directiva 2009/110/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16
septembrie 2009 privind accesul la activitate, desfăşurarea şi
supravegherea prudenţială a activităţii instituţiilor
emitente de monedă electronică, de modificare a directivelor
2005/60/CE şi 2006/48/CE şi de abrogare a Directivei 2000/46/CE,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE)
nr. L 267 din 10 octombrie 2009.
Prevederile art. I pct. 4, pct. 16-18, pct. 20-23
şi pct. 25-28 transpun dispoziţiile art. 1 paragraful (2) lit. c),
paragrafele (3)-(6) şi paragrafele (31)-(33) din Directiva 2009/111/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 de
modificare a directivelor 2006/48/CE, 2006/49/CE şi 2007/64/CE în ceea ce
priveşte băncile afiliate instituţiilor centrale, anumite
elemente ale fondurilor proprii, expunerile mari, reglementările privind
supravegherea, precum şi gestionarea crizelor, publicată în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 302 din 17 noiembrie
2009.
Prevederile art. I pct. 7 şi 39 şi ale art.
IV-VI transpun dispoziţiile art. 28, 91 şi 92 din Directiva nr.
2007/64/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 noiembrie 2007
privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne, de modificare a
directivelor 97/7/CE, 2002/65/CE, 2005/60/CE şi 2006/48/CE şi de
abrogare a Directivei 97/5/CE, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 319 din 5 decembrie 2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Guvernatorul Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Preşedintele Oficiului Naţional de Prevenire
şi Combatere a Spălării Banilor,
Adriana Luminiţa Popa
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu