ORDONANTA
URGENTA Nr. 53 din 21 aprilie 2008
privind modificarea si
completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii
banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a
finantarii actelor de terorism
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 333 din 30 aprilie 2008
Având în vedere obligaţiile ce revin României ca urmare
a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeană
şi necesitatea de a transpune în legislaţia internă Directiva 2005/60/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind
prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor şi
finanţării terorismului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
seria L nr. 309 din 25 noiembrie 2005, şi Directiva 2006/70/CE a Comisiei
Europene din 1 august 2006 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a
Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce
priveşte definiţia „persoanelor expuse politic" şi criteriile tehnice de
aplicare a procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi
de exonerare pe motivul unei activităţi financiare desfăşurate în mod ocazional
sau la scară foarte limitată, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006,
întrucât termenul-limită de implementare pentru toate
statele membre a fost 15 decembrie 2007, neexistând derogări pentru noile state
membre,
văzând şi necesitatea adoptării unor măsuri privind
aplicarea Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr.
1.781/2006 din 15 noiembrie 2006 cu privire la informaţiile privind plătitorul,
care însoţesc transferurile de fonduri, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L nr. 345 din 8 decembrie 2006,
se impune modificarea în regim
de urgenţă a cadrului legal, fiind vorba de o situaţie extraordinară a cărei
reglementare nu poate fi amânată.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor,
precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării
actelor de terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, literele
c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) prin tranzacţie
suspectă se înţelege operaţiunea care aparent nu
are un scop economic sau legal ori care, prin natura ei şi/sau caracterul
neobişnuit în raport cu activităţile clientului uneia dintre persoanele
prevăzute la art. 8, trezeşte suspiciunea de spălare a banilor sau de finanţare
a actelor de terorism;
d) prin transferuri externe în şi din conturi se înţelege
transferurile transfrontaliere, astfel cum sunt acestea definite potrivit
reglementărilor naţionale în materie, precum şi operaţiunile de plăţi şi
încasări efectuate între rezidenţi şi nerezidenţi pe teritoriul
României;".
2. La articolul 2, după
litera d) se introduc şapte noi litere, literele e)-k), cu următorul cuprins:
,,e) prin instituţie de
credit se înţelege orice entitate care desfăşoară
una dintre activităţile definite de art. 7 alin. (1) pct. 10 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007;
f) prin instituţie
financiară se înţelege orice entitate, cu sau fără
personalitate juridică, alta decât instituţia de credit, care desfăşoară una
ori mai multe dintre activităţile prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. b)-l) şi
n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007, inclusiv oficiile poştale şi alte entităţi
specializate care prestează servicii de transfer de fonduri şi cele care
desfăşoară activităţi de schimb valutar. Intră în această categorie şi:
1. asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii de
asigurare şi/sau reasigurare, autorizaţi potrivit prevederilor Legii nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi sucursalele aflate pe teritoriul României ale asigurătorilor,
reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări şi/sau reasigurări autorizaţi
în alte state membre;
2. societăţile de servicii de investiţii financiare,
consultanţii de investiţii, societăţile de administrare a investiţiilor,
societăţile de investiţii, operatorii de piaţă, operatorii de sistem, aşa cum
sunt definiţi potrivit prevederilor Legii nr. 297/2004 privind piaţa de
capital, cu modificările şi completările ulterioare, şi a reglementărilor emise
în aplicarea acesteia;
g) prin relaţie de afaceri se înţelege relaţia profesională sau comercială legată de
activităţile profesionale ale persoanelor prevăzute la art. 8 şi despre care,
la momentul iniţierii, se consideră a fi de o anumită durată;
h) prin operaţiuni ce par a
avea o legătură între ele se înţelege operaţiunile
aferente unei singure tranzacţii decurgând dintr-un singur contract comercial
sau înţelegere de orice natură între aceleaşi părţi şi a căror valoare este
fragmentată în tranşe mai mici de 15.000 euro ori echivalentul în lei, atunci
când acestea sunt efectuate în cursul aceleiaşi zile bancare, în scopul
evitării cerinţelor legale;
i) prin bancă fictivă se înţelege o instituţie de credit ori o instituţie care desfăşoară
activitate echivalentă, înregistrată într-o jurisdicţie în care aceasta nu are
o prezenţă fizică, respectiv conducerea şi administrarea activităţii şi
evidenţele instituţiei nu sunt situate în acea jurisdicţie, şi care nu este
afiliată la un grup financiar reglementat;
j) prin furnizori de
servicii pentru societăţile comerciale şi alte entităţi sau construcţii juridice se înţelege orice persoană fizică
sau juridică care prestează cu titlu profesional oricare dintre următoarele
servicii pentru terţi:
1. constituie societăţi comerciale sau alte persoane
juridice;
2. exercită funcţia de director ori administrator al
unei societăţi sau are calitatea de asociat al unei societăţi în comandită ori
o calitate similară în cadrul altor persoane juridice sau intermediază ca o
altă persoană să exercite aceste funcţii ori calităţi;
3. furnizează un sediu social, un domiciliu ales sau
orice alt serviciu legat de o societate comercială, o societate în comandită
sau orice altă persoană juridică ori construcţie juridică similară;
4. are calitatea de fiduciar în derularea unor
activităţi fiduciare exprese sau a altor operaţiuni juridice similare ori
intermediază ca o altă persoană să exercite această calitate;
5. acţionează sau intermediază ca o altă persoană să
acţioneze ca acţionar pentru o persoană, alta decât o societate ale cărei
acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată care este supusă unor
cerinţe de publicitate în conformitate cu legislaţia comunitară sau cu
standarde fixate la nivel internaţional;
k) prin grup se înţelege
un grup de entităţi, aşa cum este definit la art. 2 alin. (1) pct. 13 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea
suplimentară a instituţiilor de credit, a societăţilor de asigurare şi/sau de
reasigurare, a societăţilor de servicii de investiţii financiare şi a
societăţilor de administrare a investiţiilor dintr-un conglomerat financiar,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 152/2007."
3. După articolul 2 se
introduc două noi articole, articolele 21 şi 22, cu următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) In sensul prezentei legi, persoane
expuse politic sunt persoanele fizice care
exercită sau au exercitat funcţii publice importante, membrii direcţi ai
familiilor acestora, precum şi persoanele cunoscute public ca asociaţi
apropiaţi ai persoanelor fizice care exercită funcţii publice importante.
(2) Persoanele fizice care
exercită, în sensul prezentei legi, funcţii publice importante sunt:
a) şefii de stat, şefii de guverne, membrii
parlamentelor, comisarii europeni, membrii guvernelor, consilierii
prezidenţiali, consilierii de stat, secretarii de stat;
b) membrii curţilor
constituţionale, membrii curţilor supreme sau ai altor înalte instanţe
judecătoreşti ale căror hotărâri nu pot fi atacate decât prin intermediul unor
căi extraordinare de atac;
c) membrii curţilor de conturi sau asimilate acestora,
membrii consiliilor de administraţie ale băncilor centrale;
d) ambasadorii, însărcinaţii cu afaceri, ofiţerii de
rang înalt din cadrul forţelor armate;
e) conducătorii instituţiilor şi autorităţilor publice;
f) membrii consiliilor de administraţie şi ai
consiliilor de supraveghere şi persoanele care deţin funcţii de conducere ale
regiilor autonome, ale societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi
ale companiilor naţionale.
(3) Niciuna dintre categoriile prevăzute la alin. (2)
lit. a)-f) nu include persoane care ocupă funcţii intermediare sau inferioare.
Categoriile prevăzute la alin. (2) lit. a)-e) cuprind, după caz, funcţiile
exercitate la nivel comunitar sau internaţional.
(4) Membrii direcţi ai familiilor persoanelor expuse
politic sunt:
a) soţul/soţia;
b) copiii şi soţii/soţiile
acestora;
c) părinţii.
(5) Persoanele cunoscute public ca asociaţi apropiaţi
persoanelor fizice care exercită funcţii publice importante sunt persoanele
fizice despre care este de notorietate că:
a) împreună cu una dintre persoanele prevăzute la alin.
(2) deţin ori au o influenţă semnificativă asupra unei persoane juridice ori
entităţi sau construcţii juridice ori au o relaţie de afaceri strânsă cu aceste
persoane;
b) deţin sau au o influenţă semnificativă asupra unei
persoane juridice ori entităţi sau construcţii juridice înfiinţate în
beneficiul uneia dintre persoanele prevăzute la alin. (2).
(6) Fără a aduce atingere aplicării, pe baza unei
evaluări a riscului, a măsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei, după
împlinirea unui termen de un an de la data la care persoana a încetat să mai
ocupe o funcţie publică importantă în sensul alin. (2), instituţiile şi persoanele
prevăzute la art. 8 nu mai consideră persoana respectivă ca fiind expusă
politic.
Art. 22. - (1) In sensul prezentei legi, prin
beneficiar real se înţelege orice persoană
fizică ce deţine sau controlează în cele din urmă clientul şi/sau persoana
fizică în numele ori în interesul căruia/căreia se realizează, direct sau
indirect, o tranzacţie sau o operaţiune.
(2) Noţiunea de «beneficiar real» va include cel puţin:
a) în cazul societăţilor comerciale:
1. persoana sau persoanele fizice care deţin ori
controlează în cele din urmă o persoană juridică prin deţinerea, în mod direct
sau indirect, a pachetului integral de acţiuni ori a unui număr de acţiuni sau
de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul, inclusiv
acţiuni la purtător, persoana juridică deţinută sau controlată nefiind o
societate comercială ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă
reglementată şi care este supusă unor cerinţe de publicitate în acord cu cele
reglementate de legislaţia comunitară ori cu standarde fixate la nivel
internaţional. Acest criteriu este considerat a fi îndeplinit în cazul
deţinerii a cel puţin 25% din acţiuni plus o acţiune;
2. persoana sau persoanele fizice care exercită în alt
mod controlul asupra organelor de administrare sau de conducere ale unei
persoane juridice;
b) în cazul persoanelor juridice, altele decât cele
prevăzute la lit. a), sau al altor entităţi ori construcţii juridice care
administrează şi distribuie fonduri:
1. persoana fizică care este beneficiară a cel puţin
25% din bunurile unei persoane juridice sau ale unei entităţi ori construcţii
juridice, în cazul în care viitorii beneficiari au fost deja identificaţi;
2. grupul de persoane în al căror interes principal
se constituie ori funcţionează o persoană juridică sau o entitate ori
construcţie juridică, în cazul în care persoanele fizice care beneficiază de
persoana juridică sau de entitatea juridică nu au fost încă identificate;
3. persoana sau persoanele fizice care exercită
controlul asupra a cel puţin 25% din bunurile unei persoane juridice sau ale
unei entităţi ori construcţii juridice."
4. La articolul 3, alineatele (1), (11), (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) De îndată ce salariatul unei persoane
juridice sau una dintre persoanele fizice prevăzute la art. 8 are suspiciuni că
o operaţiune ce urmează să fie efectuată are ca scop spălarea banilor sau
finanţarea actelor de terorism, va informa persoana desemnată conform art. 14
alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor, denumit în continuare Oficiul.
Persoana desemnată va
analiza informaţiile primite şi va sesiza Oficiul cu privire la suspiciunile
motivate rezonabil. Acesta va confirma primirea sesizării.
(11) Banca Naţională
a României, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor sau Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private va
informa de îndată Oficiul cu privire la autorizarea ori refuzul autorizării
operaţiunilor prevăzute la art. 28 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi
combaterea terorismului, comunicând şi motivul pentru care s-a dispus soluţia
respectivă.
(2) Dacă Oficiul consideră necesar, poate dispune,
motivat, suspendarea efectuării operaţiunii pe o perioadă de 48 de ore. In
cazul în care cele 48 de ore se împlinesc într-o zi nelucrătoare, termenul se
prorogă până la prima zi lucrătoare. Suma pentru care s-a dispus suspendarea
operaţiunii rămâne blocată în contul titularului până la expirarea perioadei
pentru care s-a dispus suspendarea sau, după caz, până la dispunerea altei
măsuri de către Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în
condiţiile legii.
(3) Dacă Oficiul consideră că perioada prevăzută de
alin. (2) nu este suficientă, poate solicita, motivat, înainte de expirarea
acestui termen, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
prelungirea suspendării efectuării operaţiunii cu cel mult 72 de ore. In cazul
în care cele 72 de ore se împlinesc într-o zi nelucrătoare, termenul se prorogă
până la prima zi lucrătoare. Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie poate autoriza o singură dată prelungirea solicitată sau, după caz,
poate dispune încetarea suspendării operaţiunii. Decizia Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie se comunică de îndată
Oficiului."
5. La articolul 3,
alineatele (6)-(9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(6) Persoanele prevăzute la art. 8 ori persoanele
desemnate potrivit dispoziţiilor art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, în
cel mult 10 zile lucrătoare, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în
lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a
15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe
operaţiuni ce par a avea o legătură între ele.
(7) Prevederile alin. (6) se aplică şi transferurilor
externe în şi din conturi pentru sume a căror limită minimă reprezintă
echivalentul în lei a 15.000 euro.
(8) Persoanele prevăzute la art. 8 lit. e) şi f) nu au
obligaţia de a raporta către Oficiu informaţiile pe care le primesc sau pe care
le obţin de la unul dintre clienţii lor în cursul determinării situaţiei
juridice a acestuia ori al apărării sau reprezentării acestuia în cadrul unor
proceduri judiciare ori în legătură cu acestea, inclusiv al acordării de
consultanţă cu privire la declanşarea unor proceduri judiciare, potrivit legii,
indiferent dacă aceste informaţii au fost primite sau obţinute înainte, în timpul
ori după încheierea procedurilor.
(9) Forma şi conţinutul raportului pentru
operaţiunile prevăzute la alin. (1), (6) şi (7) vor fi stabilite prin decizie a
plenului Oficiului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi. Raportările prevăzute la alin. (6) şi (7) se transmit Oficiului
o dată la 10 zile lucrătoare, în baza unei metodologii de lucru elaborate de
Oficiu."
6. La articolul 3,
după alineatul (9) se introduc trei noi alineate, alineatele (10), (11) şi
(12), cu următorul cuprins:
„(10) In cazul persoanelor prevăzute la art. 8 lit. e)
şi f), raportările se fac către persoanele desemnate de către structurile de
conducere ale profesiilor liberale, care au obligaţia de a le transmite
Oficiului în cel mult 3 zile de la primire. Informaţiile se transmit Oficiului
nealterate.
(11) Autoritatea Naţională a Vămilor comunică lunar
Oficiului toate informaţiile pe care le deţine, potrivit legii, în legătură cu
declaraţiile persoanelor fizice privind numerarul în valută şi/sau în monedă
naţională, care este egal sau depăşeşte limita stabilită prin Regulamentul (CE)
nr. 1.889/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului privind controlul
numerarului la intrarea sau la ieşirea din Comunitate, deţinute de acestea la
intrarea sau ieşirea din Comunitate. Autoritatea Naţională a Vămilor va
comunica Oficiului de îndată, dar nu mai târziu de 24 de ore, toate
informaţiile legate de suspiciunile de spălare de bani sau finanţare a
terorismului ce sunt identificate în cursul activităţii specifice.
(12) Sunt exceptate de la obligaţiile de raportare
prevăzute la alin. (6) următoarele operaţiuni derulate în nume şi pe cont
propriu: între instituţii de credit, între instituţii de credit şi Banca
Naţională a României, între instituţii de credit şi trezoreria statului, între
Banca Naţională a României şi trezoreria statului. Prin hotărâre a Guvernului
se pot stabili, la propunerea plenului Oficiului, şi alte exceptări de la
cerinţele de raportare prevăzute la alin. (6), pe durată determinată."
7. La articolul 5,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Secretul profesional şi bancar la care sunt ţinute
persoanele prevăzute la art. 8 nu sunt opozabile
Oficiului."
8. La articolul 6,
alineatele (4)-(6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(4) După primirea sesizărilor, Parchetul de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau alte structuri din cadrul Ministerului
Public, competente potrivit legii, pot solicita,
motivat, Oficiului completarea acestora.
(5) Oficiul are obligaţia de a pune la dispoziţie
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau altor structuri
din cadrul Ministerului Public, competente potrivit legii, la solicitarea
acestora, datele şi informaţiile pe care Ie-a obţinut potrivit dispoziţiilor
prezentei legi.
(6) Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie sau structurile din cadrul Ministerului Public, competente potrivit
legii, care au formulat solicitări potrivit alin. (4), vor comunica trimestrial
Oficiului stadiul de rezolvare a sesizărilor transmise, precum şi cuantumul
sumelor aflate în conturile persoanelor fizice sau juridice pentru care s-a
dispus blocarea, ca urmare a suspendărilor efectuate sau a măsurilor
asigurătorii dispuse."
9. La articolul 6, după
alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins:
„(71) Oficiul
furnizează persoanelor prevăzute la art. 8 lit. a) şi b), ori de câte ori este
posibil, în regim de confidenţialitate, printr-o modalitate de comunicare
securizată, informaţii cu privire la clienţi, persoane fizice şi/sau juridice
expuse la risc de spălare a banilor şi de finanţare a actelor de
terorism."
10. Articolul 7 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. -Aplicarea, cu bună-credinţă, a prevederilor
art. 3-5 de către persoane fizice şi/sau juridice nu poate atrage răspunderea
disciplinară, civilă sau penală a acestora."
11. Articolul 8 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Intră sub incidenţa prezentei legi
următoarele persoane fizice sau juridice:
a) instituţiile de credit şi sucursalele din România
ale instituţiilor de credit străine;
b) instituţiile financiare, precum şi sucursalele din
România ale instituţiilor financiare străine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, în
nume propriu şi pentru fondurile de pensii private pe care le administrează,
agenţii de marketing autorizaţi/avizaţi în sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) auditorii, persoanele
fizice şi juridice care acordă consultanţă fiscală sau contabilă;
f) notarii publici, avocaţii şi alte persoane care
exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistenţă în
întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea
ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale
fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri
ale clienţilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii
ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a
aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei
societăţi comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societăţilor
comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor
structuri similare ori desfăşurarea, potrivit legii, a altor activităţi
fiduciare, precum şi în cazul în care îşi reprezintă clienţii în orice
operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii privind societăţi comerciale
sau alte entităţi, alţii decât cei prevăzuţi la lit. e) sau f);
h) persoanele cu atribuţii în procesul de privatizare;
i) agenţii imobiliari;
j) asociaţiile şi fundaţiile;
k) alte persoane fizice sau
juridice care comercializează bunuri şi/sau servicii, numai în măsura în care
acestea au la bază operaţiuni cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror
limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă
tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni
ce par a avea o legătură între ele."
12. După articolul 8 se
introduc două noi articole, articolele 81 şi 82, cu următorul cuprins:
„Art. 81. -
Persoanele prevăzute la art. 8 sunt obligate ca în desfăşurarea activităţii lor
să adopte măsuri adecvate de prevenire a spălării banilor şi a finanţării
actelor de terorism şi, în acest scop, pe bază de risc, aplică măsuri-standard,
simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientelei, care să le permită
identificarea, după caz, şi a beneficiarului real.
Art. 82. -
Instituţiile de credit nu vor intra în relaţii de corespondent cu o bancă
fictivă sau cu o instituţie de credit despre care se ştie că permite unei bănci
fictive să îi utilizeze conturile şi dacă au astfel de relaţii le vor
termina."
13. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Persoanele prevăzute la art. 8 au
obligaţia de a aplica
măsurile-standard de cunoaştere a clientelei în următoarele situaţii:
a) la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b) la efectuarea tranzacţiilor ocazionale în valoare
de cel puţin 15.000 euro ori echivalent, indiferent dacă tranzacţia se
realizează printr-o singură operaţiune sau mai multe operaţiuni ce par a avea o
legătură între ele;
c) când există suspiciuni că operaţiunea în cauză are
drept scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, indiferent de
incidenţa prevederilor derogatorii de la obligaţia de a aplica
măsurile-standard de cunoaştere a clientelei stabilite în prezenta lege şi de
valoarea operaţiunii;
d) dacă există îndoieli privind veridicitatea sau
pertinenţa informaţiilor de identificare deja deţinute despre client;
e) la cumpărarea sau schimbarea în cazinouri de jetoane
a căror valoare minimă reprezintă echivalentul în lei a 2.000 euro.
(2) Când suma nu este cunoscută
în momentul acceptării tranzacţiei, persoana fizică sau juridică obligată să
stabilească identitatea clienţilor va proceda la identificarea de îndată a
acestora, atunci când este informată despre valoarea tranzacţiei si când a
stabilit că a fost atinsă limita minimă prevăzută la alin. (1) lit. b).
(3) Persoanele prevăzute la art. 8 au obligaţia să
asigure aplicarea prevederilor acestei legi şi în cazul activităţilor
externalizate ori al celor desfăşurate prin agenţi.
(4) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare
trebuie să aplice proceduri de cunoaştere a clientelei şi de păstrare a
evidenţelor referitoare la aceasta cel puţin echivalente cu cele prevăzute în
prezenta lege în toate sucursalele şi filialele acestora situate în state
terţe."
14. După articolul 9 se
introduc două noi articole, articolele 91 şi 92, cu următorul cuprins:
„Art. 91. -
Persoanele prevăzute la art. 8 vor aplica măsurile-standard de cunoaştere a
clientelei tuturor clienţilor noi, precum şi, cât mai curând posibil, în
funcţie de risc, în cazul clienţilor existenţi.
Art. 92. - (1)
Instituţiile de credit şi instituţiile financiare nu vor deschide şi nu vor
opera conturi anonime, respectiv conturi pentru care identitatea titularului
sau beneficiarului nu este cunoscută şi evidenţiată în mod corespunzător.
(2) In aplicarea prevederilor art. 91, persoanele prevăzute la art. 8 vor aplica măsurile-standard de
cunoaştere a clientelei tuturor titularilor şi beneficiarilor conturilor
anonime existente cât mai curând posibil şi oricum înainte ca acestea să fie
utilizate în vreun fel."
15. Articolul 12 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Persoanele prevăzute la art. 8 pot aplica
măsurile simplificate de
cunoaştere a clientelei în următoarele situaţii:
a) în cazul poliţelor de
asigurare de viaţă, dacă prima de asigurare sau ratele de plată anuale sunt mai
mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unică de
asigurare plătită este în valoare de până la echivalentul în lei a 2.500 euro.
Dacă ratele de primă periodice sau sumele de plată anuale sunt ori urmează să
fie mărite în aşa fel încât să depăşească limita echivalentului în lei a 1.000
euro, respectiv a echivalentului în lei a 2.500 euro, se vor aplica
măsurile-standard de cunoaştere a clientelei;
b) în cazul actelor de aderare la fondurile de pensii;
c) în cazul monedei electronice definite potrivit
legii, în situaţiile şi în condiţiile prevăzute de regulamentul la prezenta
lege;
d) în cazul în care clientul este o instituţie de
credit sau financiară, în înţelesul art. 8, dintr-un stat membru al Uniunii
Europene sau al Spaţiului Economic European ori, după caz, o instituţie de
credit ori financiară dintr-un stat terţ, care impune cerinţe similare cu cele
prevăzute de prezenta lege şi le supraveghează referitor la aplicarea acestora;
e) în alte cazuri şi condiţii, referitoare la clienţi,
operaţiuni sau produse, care prezintă risc scăzut în privinţa spălării banilor
şi a finanţării actelor de terorism, prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi."
16. După articolul 12 se
introduce un nou articol, articolul 121, cu următorul cuprins:
„Art. 121. - (1)
Persoanele prevăzute la art. 8 aplică, în plus faţă de măsurile-standard de
cunoaştere a clientelei, măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei în
următoarele situaţii care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de
spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism:
a) în cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la
efectuarea operaţiunilor;
b) în cazul relaţiilor de corespondent cu instituţii de
credit din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sau nu aparţin
Spaţiului Economic European;
c) în cazul tranzacţiilor sau relaţiilor de afaceri cu
persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat membru al
Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat terţ.
(2) Persoanele prevăzute la art. 8 aplică măsurile
suplimentare de cunoaştere a clientelei şi în alte cazuri decât cele prevăzute
la alin. (1), care, prin natura lor, prezintă un risc sporit de spălare a
banilor sau de finanţare a actelor de terorism."
17. La articolul 14, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(11) Persoanele
prevăzute la art. 8 lit. a)-d), g)-j), precum şi structurile de conducere ale
profesiilor liberale prevăzute la art. 8 lit.e) şi f) vor desemna una sau mai
multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea prezentei legi, ale căror
nume vor fi comunicate Oficiului, cu precizarea naturii şi limitelor
responsabilităţilor încredinţate, şi vor stabili politici şi proceduri adecvate
în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de păstrare a evidenţelor
secundare sau operative, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor,
managementul de conformitate şi comunicare, pentru a preveni şi a împiedica
operaţiunile suspecte de spălarea banilor sau finanţarea terorismului,
asigurând instruirea corespunzătoare a angajaţilor. Instituţiile de credit şi
instituţiile financiare au obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate
subordonat conducerii executive, care coordonează implementarea politicilor şi
procedurilor interne pentru aplicarea prezentei legi."
18. La articolul 14, după
alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu
următorul cuprins:
„(3) Dispoziţiile alin. (1), (11) şi (2) nu sunt aplicabile
persoanelor fizice şi juridice prevăzute la art. 8 lit. k).
(4) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare
trebuie să informeze toate sucursalele şi filialele lor situate în state terţe
asupra politicilor şi procedurilor stabilite potrivit alin. (11)."
19. La articolul 16,
alineatul (1) se abrogă.
20. La articolul 16, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Oficiul poate organiza seminarii de instruire în
domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării
actelor de terorism. Oficiul şi autorităţile de supraveghere pot participa la
programele speciale de instruire a reprezentanţilor persoanelor prevăzute la
art. 8."
21. Articolul 17 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Modul de aplicare a prevederilor
prezentei legi se verifică şi se controlează, în
cadrul atribuţiilor de serviciu, de următoarele autorităţi sau structuri:
a) autorităţile de supraveghere prudenţială, pentru
persoanele supuse acestei supravegheri, potrivit legii;
b) Garda Financiară, precum şi orice alte autorităţi cu
atribuţii de control financiar-fiscal, conform legii;
c) structurile de conducere ale profesiilor liberale,
pentru persoanele prevăzute la art. 8 lit. e) şi f);
d) Oficiul, pentru toate
persoanele prevăzute la art. 8, cu excepţia celor pentru care modul de aplicare
a prevederilor prezentei legi
se verifică şi se controlează de autorităţile şi structurile prevăzute la lit.
a).
(2) Când din datele obţinute rezultă suspiciuni de
spălare a banilor, de finanţare a actelor de terorism sau alte încălcări ale
dispoziţiilor prezentei legi, autorităţile şi structurile prevăzute la alin.
(1) lit. a)-c) vor informa de îndată Oficiul.
(3) Oficiul poate efectua verificări şi controale
comune cu autorităţile prevăzute la alin. (1) lit.b) şi c)."
22. La articolul 18, după
alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(4) Săvârşirea următoarelor fapte în exercitarea
atribuţiilor de serviciu nu constituie o încălcare a interdicţiei prevăzute la
alin. (2):
a) furnizarea de informaţii autorităţilor competente
prevăzute la art. 17 şi furnizarea de informaţii în cazurile prevăzute în mod
expres de lege;
b) transmiterea de informaţii între instituţiile de
credit şi instituţiile financiare din state membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European ori din state terţe care aparţin aceluiaşi grup şi
aplică proceduri de cunoaştere a clientelei şi de păstrare a evidenţelor
referitoare la aceasta echivalente cu cele prevăzute în prezenta lege şi sunt
supravegheate referitor la aplicarea acestora de o manieră echivalentă celei
reglementate prin prezenta lege;
c) transmiterea de informaţii între persoanele
prevăzute la art. 8 lit. e) şi f) din state membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European ori state terţe care impun condiţii echivalente cu
cele prevăzute în prezenta lege, care îşi desfăşoară activitatea profesională
în cadrul aceleiaşi entităţi juridice ori al aceleiaşi structuri în care
acţionariatul, administrarea sau controlul de conformitate este comun;
d) transmiterea de informaţii între persoanele
prevăzute la art. 8 lit. a), b), e) şi f), situate în state membre ale Uniunii
Europene sau ale Spaţiului Economic European ori state terţe care impun cerinţe
echivalente cu cele din prezenta lege, în cazurile legate de acelaşi client şi
de aceeaşi tranzacţie derulată prin două sau mai multe dintre persoanele
anterior menţionate, cu condiţia ca acestea să provină din aceeaşi categorie
profesională şi să li se aplice cerinţe echivalente în privinţa secretului
profesional şi al protecţiei datelor cu caracter personal.
(5) Atunci când Comisia Europeană adoptă o decizie prin
care constată că un stat terţ nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la alin. (4)
lit. b), c) sau d), persoanele prevăzute la art. 8 şi salariaţii acestora au
obligaţia de a nu transmite către acest stat sau către instituţii ori persoane
din statul în cauză informaţiile deţinute în legătură cu spălarea banilor şi
finanţarea actelor de terorism.
(6) Nu se consideră o încălcare a obligaţiilor
prevăzute la alin. (2) fapta persoanelor prevăzute la art. 8 lit. e) şi f)
care, în conformitate cu prevederile statutare, încearcă să descurajeze un
client să desfăşoare activităţi ilicite."
23. La articolul 19, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Oficiul
efectuează analiza tranzacţiilor suspecte:
a) la sesizarea oricăreia dintre persoanele prevăzute
la art. 8;
b) din oficiu, când ia
cunoştinţă pe orice cale despre o tranzacţie suspectă."
24. La articolul 19, după
alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„ (51) Activitatea
deliberativă şi de decizie prevăzută la alin. (5) se referă la lucrările de
specialitate analizate de plenul Oficiului. Asupra chestiunilor de natură
economico-administrativă plenul Oficiului se pronunţă doar la solicitarea
preşedintelui.
25. La articolul 19,
alineatul (16) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(16) Oficiul poate participa la activităţile
organismelor internaţionale de specialitate şi poate fi membru al
acestora."
26. La articolul 22
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2), art. 9, 91, 92, 12, art.
121 alin. (1), art. 13-15 şi la 17."
27. La articolul 22,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Contravenţiile se constată şi sancţiunile
prevăzute la alin. (2) se aplică de reprezentanţii împuterniciţi, după caz, de
Oficiu sau de altă autoritate competentă, potrivit legii, să efectueze
controlul. In cazul în care controlul este efectuat de autorităţile de supraveghere,
constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către
reprezentanţii împuterniciţi anume desemnaţi de respectivele autorităţi."
28. La articolul 22, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Pentru faptele prevăzute la alin. (1), pe lângă
sancţiunile contravenţionale se pot aplica de către autorităţile de
supraveghere şi măsuri sancţionatorii specifice, potrivit competenţei
acestora."
29. La articolul 23, după
alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Dacă fapta a fost săvârşită de o persoană
juridică, pe lângă pedeapsa amenzii se aplică, după caz, una sau mai multe
dintre pedepsele complementare prevăzute la art. 531 alin. (3) lit. a)-c) din Codul
penal.
(5) Cunoaşterea, intenţia sau scopul, ca elemente ale
faptelor prevăzute la alin. (1), pot fi deduse din circumstanţele faptice
obiective."
30. După articolul 23 se
introduce un nou articol, articolul 231, cu următorul cuprins:
„Art. 231. - Persoana care a comis infracţiunea
prevăzută la art. 23, iar în timpul urmăririi penale denunţă şi facilitează
identificarea şi tragerea la răspundere penală a altor participanţi la
săvârşirea infracţiunii beneficiază de reducerea la jumătate a limitelor
pedepsei prevăzute de lege."
31. Articolul 26 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. -In cazul infracţiunilor prevăzute la art. 23
şi 24, precum şi în cazul
infracţiunii de finanţare a actelor de terorism, secretul bancar şi secretul
profesional nu sunt opozabile organelor de urmărire penală şi nici instanţelor
de judecată. Datele şi informaţiile se transmit la solicitarea scrisă a
procurorului sau a organelor de cercetare penală, dacă cererea acestora a fost
autorizată de procuror, ori a instanţelor de judecată."
32. La articolul 27
alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu
următorul cuprins:
,,d) livrarea supravegheată a sumelor de bani;".
33. La articolul 27, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Măsura prevăzută la alin. (1) lit. d) poate fi
dispusă de procuror şi este autorizată prin ordonanţă motivată care trebuie să
cuprindă, pe lângă menţiunile prevăzute la art. 203 din Codul de procedură
penală, următoarele:
a) indiciile temeinice care justifică măsura şi
motivele pentru care măsura este necesară;
b) detalii cu privire la banii care fac obiectul
supravegherii;
c) timpul şi locul efectuării livrării sau, după caz,
itinerarul ce urmează a fi parcurs în vederea efectuării livrării, dacă acestea
sunt cunoscute;
d) datele de identificare a
persoanelor autorizate să supravegheze livrarea."
34. După articolul 271 se introduce un nou articol,
articolul 272, cu următorul cuprins:
„Art. 272. - (1) Parchetul
de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie trimite trimestrial Oficiului
copii ale hotărârilor judecătoreşti definitive privind infracţiunea prevăzută
la art. 23.
(2) Oficiul ţine evidenţa statistică a persoanelor
condamnate pentru infracţiunea prevăzută la art. 23."
35. Articolul 29 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - Limitele minime ale operaţiunilor prevăzute
la art. 9 alin. (1) lit. b)
şi e) şi limitele maxime ale sumelor prevăzute la art. 12 lit. a) pot fi
modificate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Oficiului."
36. După articolul 31 se
introduce următoarea menţiune:
„Prin prezenta lege sunt transpuse prevederile art. 1
alin. (5), art. 2 alin. (1), art. 3 pct. 1, 2 şi 6-10,
art. 4, 5, 6, 7, art. 8 alin. (2), art. 9 alin. (1), (5) şi (6), art. 10 alin.
(1), art. 11 alin. (1)-(3) şi (5), art. 13, 14 17, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27,
art. 28 alin. (2)-(7), art. 29, art. 31 alin. (1) şi (3), art. 32, art. 33
alin.(1) şi (2), art. 34, art. 35 alin. (1) şi (3), art. 37 alin. (1)-(3) şi
(5), precum şi ale art. 39 din Directiva Parlamentului European şi a
Consiliului 2005/60/CE din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizării
sistemului financiar în scopul spălării banilor şi finanţării terorismului,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 309 din 25
noiembrie 2005, şi ale art. 2 din Directiva Comisiei Europene 2006/70/CE din 1
august 2006 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei
Parlamentului European şi a Consiliului 2005/60/CE în ceea ce priveşte
definiţia «persoanelor expuse politic» şi criteriile tehnice de aplicare a
procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi de
exonerare pe motivul unei activităţi financiare desfăşurate în mod ocazional
sau la scară foarte limitată, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006."
Art. II. - (1)
Prevederile punctelor 13-17 ale articolului I intră în vigoare la 45 de zile de
la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al
României, Partea I. Până la intrarea în vigoare a acestor prevederi rămân
aplicabile dispoziţiile legale în vigoare anterior acestei date.
(2) Guvernul adoptă, prin hotărâre, în termen de 15
zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cu consultarea
autorităţilor de supraveghere prudenţială, a celor de control financiar-fiscal,
a structurilor de conducere ale profesiilor liberale şi a Oficiului Naţional de
Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, un regulament de aplicare a Legii
nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor
de terorism, cu modificările şi completările ulterioare, în care vor fi
detaliate măsurile standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a
clientelei, precum şi conţinutul
şi condiţiile de aplicare a Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor adoptă metodologia de lucru prevăzută la art. 3 alin. (9) din
Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Oficiul Naţional de Prevenire şi
Combatere a Spălării Banilor va prezenta Guvernului spre aprobare un nou
regulament de organizare şi funcţionare.
(5) In termen de 45 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile de supraveghere
prudenţială, autorităţile de control financiar-fiscal al persoanelor prevăzute
la art. 8 din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi structurile de conducere ale profesiilor liberale emit, potrivit
competenţei lor, norme de cunoaştere a clientelei.
(6) In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, structurile de conducere ale
profesiilor liberale vor încheia cu Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere
a Spălării Banilor protocoale de colaborare, iar protocoalele existente se vor
actualiza în funcţie de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. III. - (1) In
aplicarea Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr.
1.781/2006 din 15 noiembrie 2006 cu privire la informaţiile privind plătitorul,
care însoţesc transferurile de fonduri, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, nr. L 345 din 8 decembrie 2006, se desemnează în calitate de
autorităţi responsabile cu supravegherea respectării dispoziţiilor privind
informaţiile despre plătitor, care însoţesc transferurile de fonduri:
a) Banca Naţională a României, pentru instituţiile de
credit;
b) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor, pentru orice altă persoană juridică ce prestează servicii de
transfer de fonduri.
(2) Sunt exceptate de la aplicarea Regulamentului
Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006 din 15 noiembrie
2006 transferurile de fonduri prevăzute la art. 3 alin. 6 din regulament.
(3) Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 9 alin.
(2) ultima teză din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE)
nr. 1.781/2006 din 15 noiembrie 2006;
b) încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 4, art. 5
alin. (1), (2), (4) şi (5), art. 6 alin. (2), art. 7 alin. (2), art. 8, art. 9
alin. (1) şi alin. (2) prima teză, art. 11, art. 12, art. 13 alin. (3), (4) şi
(5) şi art. 14 prima teză din Regulamentul Parlamentului European şi al
Consiliului (CE) nr. 1.781/2006.
(4) Contravenţiile prevăzute la
alin. (3) lit. a) se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, iar
contravenţiile prevăzute la alin. (3) lit. b), cu amendă de la 15.000 lei la
50.000 lei.
(5) Contravenţiile se constată şi sancţiunile
contravenţionale se aplică de către reprezentanţii împuterniciţi anume
desemnaţi de Banca Naţională a României, respectiv de Oficiul Naţional de
Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, potrivit competenţelor.
(6) Prevederile art. 22 din Legea nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
Art. IV. - Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12
decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va
republica, după aprobarea acesteia prin lege, în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat