Având în vedere:– Nota de fundamentare nr. 1.062 din 22 martie 2012 a Direcţiei reglementare şi autorizare;
– prevederile art. 2 alin. (1) pct. 21 şi art. 41 lit. a), c), d), e) şi i) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 şi 6 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. II şi III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2011 pentru modificarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor administrate privat,în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22, art. 23 lit. f) şi art. 24 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite următoarea hotărâre: Articolul 1 Se aprobă Norma nr. 4/2012 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 22/2009 privind aderarea şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 30/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 7 decembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Articolul 2Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art. 1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 3Direcţia secretariat şi directorul general asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri. Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Mircea Oancea ANEXĂNORMA Nr. 4/2012 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 22/2009 privind aderarea şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat Având în vedere prevederile art. 2 alin. (1) pct. 21 şi art. 41 lit. a), c), d), e) şi i) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 şi 6 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. II şi III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2011 pentru modificarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor administrate privat, în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22, art. 23 lit. f) şi art. 24 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă. Articolul INorma nr. 22/2009 privind aderarea şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 30/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 7 decembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1, literele d) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins: d)validarea informaţiilor cuprinse în actele individuale de aderare şi repartizarea aleatorie a participanţilor la fondurile de pensii administrate privat;........ ................ ................ ................ ................ ........ ........... f)actualizarea informaţiilor referitoare la participanţi, conţinute în Registrul participanţilor, de către Casa Naţională de Pensii Publice, denumită în continuare CNPP, şi de către casele de pensii sectoriale, astfel cum au fost definite la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare; 2. La articolul 2 alineatul (2), literele e) , f) , g) și h) se modifică şi vor avea următorul cuprins: e)listă de atenţionare - documentul transmis de CNPP şi/sau de casele de pensii sectoriale administratorilor, prin care sunt semnalate neconcordanţe în legătură cu informaţiile referitoare la participanţii la un fond de pensii administrat privat; f)persoană eligibilă - persoana în vârstă de până la 35 de ani la data luării în evidenţă de către instituţia de evidenţă în sistemul asigurărilor sociale, în baza documentului de asigurare, precum şi persoana care nu a împlinit vârsta de 45 de ani la data semnării actului individual de aderare la un fond de pensii administrat privat, care este asigurată la sistemul public de pensii şi a cărei identitate nu constituie informaţie clasificată, potrivit legii; g)repartizare aleatorie - procesul prin care persoanele eligibile în vârstă de până la 35 de ani care nu au aderat din proprie iniţiativă la un fond de pensii administrat privat în termenul stabilit de Lege şi de prezenta normă sau care au semnat mai multe acte individuale de aderare, iar informaţiile cuprinse în acestea au fost raportate la instituţia de evidenţă în aceeaşi perioadă de raportare, sunt repartizate aleatoriu de către aceasta; h)validare - procesul ulterior aderării, care constă în înregistrarea de către instituţia de evidenţă în Registrul participanţilor a unei persoane eligibile, ca participant la un fond de pensii administrat privat, pe baza informaţiilor cuprinse în actul individual de aderare, transmis de către administratori, şi/sau în baza datelor din documentul de asigurare. 3. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 3Persoana eligibilă dobândeşte calitatea de participant la un fond de pensii administrat privat la îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: a)a aderat la un fond de pensii administrat privat prin semnarea unui act individual de aderare şi instituţia de evidenţă a validat actul individual de aderare; b)a fost repartizată aleatoriu de către instituţia de evidenţă la un fond de pensii administrat privat. 4. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31 , cu următorul cuprins: Articolul 31 (1) Persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din Legea pensiilor publice, a căror identitate nu constituie informaţie clasificată, potrivit legii, care până la data de 22 noiembrie 2011 nu au împlinit vârsta de 35 de ani sau care împlinesc această vârstă la această dată şi care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate trebuie să adere la un fond de pensii administrat privat, în termen de 7 luni de la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2011 pentru modificarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor administrate privat.(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) care la data de 22 noiembrie 2011 nu au împlinit vârsta de 45 de ani sau care împlinesc această vârstă la această dată şi care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate pot adera la un fond de pensii administrat privat. 5. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 4Calitatea de participant la un fond de pensii administrat privat încetează la data radierii acestuia din Registrul participanţilor de către instituţia de evidenţă, în următoarele cazuri: a)prin deschiderea dreptului la pensia privată; b)prin decesul participantului; c)prin pensionarea de invaliditate pentru pierderea totală a capacităţii de muncă, potrivit prevederilor legale din sistemul public de pensii sau potrivit prevederilor legale incidente din actele normative privind legile speciale, după caz; d)prin decizie a administratorului emisă în baza constatării lipsei viramentelor în contul colector al fondului de pensii administrat privat, aferente participantului, pe o perioadă de 36 de luni consecutive de la data înscrierii în Registrul participanţilor; e)prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de desfiinţare a actului individual de aderare pentru participantul respectiv; f)prin decizie a administratorului de desfiinţare a actului individual de aderare în baza constatării încălcării art. 116 alin. (2) lit. b) din Lege, ca urmare a reclamaţiei participantului; g)alte situaţii prevăzute în normele Comisiei. 6. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 5(1) Administratorii notifică instituţiei de evidenţă cu privire la:a)cererile primite de la participanţii care beneficiază de pensie de invaliditate de gradul I sau II pentru cauze care afectează ireversibil capacitatea de muncă, definite potrivit Legii pensiilor publice, după finalizarea plăţii activului net, comunicând ca «data stare»:
|
(i) |
data de la care au fost acordate drepturile de pensie de invaliditate, înscrisă în decizia administrativă privind acordarea pensiei de invaliditate eliberată de casele teritoriale de pensii sau de casele de pensii sectoriale, după caz, în cazul participanţilor pensionaţi de invaliditate care nu mai sunt supuşi revizuirii medicale începând de la data acordării drepturilor de pensie de invaliditate; |
|
(ii) |
data de la care nu mai sunt supuşi revizuirii medicale pensionarii de invaliditate, dată înscrisă în decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în cazul participanţilor pensionaţi de invaliditate care nu mai sunt supuşi revizuirii medicale ulterior înscrierii iniţiale la pensia de invaliditate; |
b)cererile primite de la beneficiarul/beneficiarii participantului decedat, prin care se solicită contravaloarea drepturilor cuvenite, după finalizarea plăţii activului net cuvenit beneficiarului/ beneficiarilor, comunicând ca «data stare» data decesului; c)cererile primite de la persoanele care îndeplinesc condiţiile de plată unică a activului personal net, având în vedere îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, prevăzute de lege, după finalizarea plăţii activului net, comunicând ca «data stare» data acordării pensiei pentru limită de vârstă, dată înscrisă în decizia de pensionare. (2) Notificarea prevăzută la alin. (1) este transmisă de către administratori la acelaşi termen şi împreună cu raportul lunar prevăzut la art. 16 alin. (1) lit. d), având înscrisă data cererii prevăzute la alin. (1) şi specificaţia:a)«invalid», pentru participanţii care beneficiază de pensie de invaliditate de gradul I sau II şi nu mai sunt supuşi revizuirii medicale; b)«decedat», în cazul decesului participanţilor; c)«pensionat», pentru participanţii care se încadrează în această situaţie. (3) Instituţia de evidenţă transmite administratorilor, la împlinirea a 12 luni care curg începând cu data de întâi a lunii următoare celei comunicate ca «data stare», un raport separat conţinând următoarele informaţii, pentru participanţii respectivi:a)cifra «0» pentru suma totală virată/reţinută pe lună; b)cifra «0» pentru codul unic de identificare al angajatorului. (4) În cadrul raportului prevăzut la alin. (3) instituţia de evidenţă precizează că informaţiile menţionate la lit. a) şi b) reprezintă ultima informaţie în legătură cu viramentele contribuţiilor pentru participanţii în cauză şi nicio modificare referitoare la contribuţii nu mai poate avea loc după această dată.(5) În cazurile specificate la alin. (1) lit. a) administratorul deţine copii ale deciziei administrative privind acordarea pensiei de invaliditate şi ale deciziei medicale asupra capacităţii de muncă.(6) Prin excepţie, dacă data cererii prevăzute la alin. (1), prin care participantul/beneficiarul solicită plata drepturilor cuvenite, este ulterioară termenului de 12 luni de la «data stare», instituţia de evidenţă transmite administratorului raportul prevăzut la alin. (3), în maximum 30 de zile de la primirea notificării prevăzute la alin. (1). 7. La articolul 6, alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 6(1) Plata contravalorii activului personal net al participantului pensionat de invaliditate se va efectua conform prevederilor art. 6 din Norma nr. 19/2008 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat în caz de invaliditate şi în caz de deces, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2008, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Norma nr. 19/2008......... ................ ................ ................ ................ ........ ............ (4) După încheierea perioadei menţionate la alin. (2), în termen de 10 zile de la data primirii raportului de la instituţia de evidenţă prevăzut la art. 5 alin. (3), administratorii efectuează, după caz, plata contravalorii activului personal net acumulat de la data plăţii, prevăzută la art. 6 alin. (2) din Norma nr. 19/2008, până în acel moment şi îi închid contul participantului. 8. La articolul 7, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:(4) După încheierea perioadei menţionate la alin. (2), în termen de 10 zile de la data primirii raportului de la instituţia de evidenţă prevăzut la art. 5 alin. (3), administratorii efectuează, după caz, transferul contravalorii activului personal net acumulat de la data plăţii, prevăzută la art. 9 alin. (4) din Norma nr. 19/2008, până în acel moment şi îi închid contul participantului decedat. 9. La articolul 71, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:(4) După încheierea perioadei menţionate la alin. (2), în termen de 10 zile de la data primirii raportului de la instituţia de evidenţă prevăzut la art. 5 alin. (3), administratorii efectuează, după caz, plata contravalorii activului personal net acumulat de la data plăţii, prevăzută la art. 9 alin. (4) din Norma nr. 19/2008, până în acel moment şi îi închid contul participantului pensionat. 10. La articolul 15, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 15(1) Instituţia de evidenţă întocmeşte Registrul participanţilor prevăzut la art. 34 din Lege.(2) Instituţia de evidenţă completează lunar Registrul participanţilor cu informaţiile referitoare la persoanele eligibile prevăzute la:a)art. 30 alin. (1) din Lege, care sunt obligate să adere la un fond de pensii administrat privat; b)art. 30 alin. (2) din Lege, care îşi exprimă opţiunea de a adera la un fond de pensii administrat privat. 11. La articolul 15 alineatul (3), literele a) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins: a)numele, prenumele şi domiciliul tuturor participanţilor aflaţi în evidenţa instituţiei de evidenţă;........ ................ ................ ................ ................ ........ .......... h)codul de identificare fiscală şi denumirea angajatorului sau a angajatorilor, după caz; 12. La articolul 16 alineatul (1), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins: e)de a transmite lunar raportul prevăzut la lit. d) către instituţia de evidenţă şi către Comisie, la data de 25 a fiecărei luni, pentru persoanele eligibile care au semnat un act individual de aderare, pe suport electronic, sub semnătură electronică extinsă. 13. La articolul 16 alineatul (2), litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins: h)codul de identificare fiscală şi denumirea angajatorului; 14. La articolul 16 alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, litera k) , cu următorul cuprins: k)denumirea casei de pensii la care este înregistrat participantul, înscrisă pe actul individual de aderare. 15. La articolul 16, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:(3) Odată cu transmiterea raportului prevăzut la alin. (1) lit. d), administratorii au obligaţia să transmită Comisiei, în format electronic, sub semnătură electronică extinsă, copiile scanate ale actelor individuale de aderare şi ale actelor de identitate ale persoanelor ale căror date au fost înregistrate în raport, însoţite de un raport centralizator.(4) Procedurile tehnice cu privire la modul de întocmire şi transmitere a documentelor prevăzute la alin. (3) sunt descrise în Portalul de documentaţie tehnică al Comisiei. 16. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 17(1) Pe baza raportului transmis lunar de către administratori, instituţia de evidenţă verifică:a)dacă persoana este înscrisă în Registrul participanţilor; b)dacă persoana este înscrisă în Registrul propriu de evidenţă a asiguraţilor din sistemul public de pensii, dacă are vârsta de maximum 45 de ani la data semnării actului de aderare şi dacă datorează cel puţin o contribuţie de asigurări sociale în ultimele 6 luni anterioare datei validării, în conformitate cu unul dintre documentele de asigurare depuse la instituţia de evidenţă; c)dacă persoana figurează cu un singur act individual de aderare raportat la instituţia de evidenţă în cadrul aceleiaşi raportări. (2) Până la data de 10 a lunii următoare celei pentru care se întocmeşte raportul, instituţia de evidenţă actualizează Registrul participanţilor şi înscrie în acesta, ca validate, informaţiile din actele individuale de aderare pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1).(3) Instituţia de evidenţă invalidează informaţiile din actele individuale de aderare pentru persoanele care:a)figurează cu un singur act de aderare raportat de către administratori, dar nu sunt înregistrate în Registrul propriu de evidenţă a asiguraţilor din sistemul public de pensii sau nu se regăsesc cu cel puţin o obligaţie de plată în ultimele 6 luni anterioare datei validării în documentele de asigurare înregistrate la instituţia de evidenţă; b)au aderat şi au fost validate anterior raportării lunare curente sau pentru care au fost raportate mai multe acte individuale de aderare în cadrul aceleiaşi raportări lunare; c)au semnat acte individuale de aderare care nu sunt corect completate sau nu cuprind toate informaţiile solicitate, cu excepţia denumirii şi a codului de identificare fiscală al angajatorului, precum şi a numărului de telefon şi e-mailului persoanelor eligibile. 17. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 18(1) În cazul persoanelor ale căror acte individuale de aderare au fost invalidate întrucât acestea nu figurează în Registrul de evidenţă a asiguraţilor din sistemul public de pensii, dar pentru care administratorul deţine un act individual de aderare completat şi semnat, precum şi copia actului de identitate, administratorul include datele acestora în următoarele minimum 3 rapoarte transmise către instituţia de evidenţă şi către Comisie, începând cu luna următoare semnării actului individual de aderare.(2) În data de 12 a fiecărei luni, instituţia de evidenţă transmite administratorilor şi Comisiei un raport asupra procesului de validare a actelor individuale de aderare ale participanţilor, care conţine informaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2), câmpurile aferente codurilor de validare şi motivele invalidărilor, pe baza datelor din Registrul de evidenţă a asiguraţilor din sistemul public de pensii, precum şi data validării şi înscrierii în Registrul participanţilor.(3) În termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii raportului instituţiei de evidenţă prevăzut la alin. (2), administratorul are obligaţia de a notifica în scris persoanelor cu care a semnat un act individual de aderare rezultatul procesului de validare.(4) Notificarea persoanelor prevăzute la alin. (3) se va face o singură dată, după ultimul raport primit de la instituţia de evidenţă referitor la actul individual de aderare raportat, prin orice mijloc care poate fi probat ulterior. 18. La articolul 19, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2) În data de 10 a fiecărei luni, instituţia de evidenţă începe procesul de repartizare aleatorie, prin identificarea persoanelor care sunt obligate să adere la un fond de pensii administrat privat, care nu au semnat niciun act individual de aderare validat la un fond de pensii administrat privat şi pentru care niciun administrator nu a transmis informaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2) în rapoartele aferente ultimelor 4 luni de la data la care acestea au devenit eligibile şi sunt obligate prin lege să adere. 19. La articolul 19, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3) , cu următorul cuprins:(3) În cazul persoanelor prevăzute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din Legea pensiilor publice, a căror identitate nu constituie informaţie clasificată, potrivit legii, casele de pensii sectoriale vor efectua prima repartizare aleatorie la expirarea termenului de 7 luni de la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2011. Următoarele procese de repartizare aleatorie se vor efectua conform alin. (2). 20. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 20În vederea organizării repartizării aleatorii, instituţia de evidenţă clasifică persoanele eligibile care urmează a fi repartizate în funcţie de următoarele criterii: a)vârstă; b)gen. 21. La articolul 21, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 21(1) Instituţia de evidenţă organizează datele persoanelor care urmează a fi repartizate aleatoriu pe categorii, după criteriul de vârstă, astfel:a)persoanele cu vârsta de până la 25 de ani; b)persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 şi 35 de ani......... ................ ................ ................ ................ ........ .......... 3) Categoriile de persoane care urmează a fi repartizate aleatoriu de către instituţia de evidenţă sunt:a)prima grupă de persoane ce urmează a fi repartizată către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a) de genul feminin; b)a doua grupă de persoane ce urmează a fi repartizată către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a) de genul masculin; c)a treia grupă de persoane ce urmează a fi repartizată către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b) de genul feminin; d)a patra grupă de persoane ce urmează a fi repartizată către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b) de genul masculin. 22. La articolul 22, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 22(1) Instituţia de evidenţă repartizează persoanele eligibile din fiecare categorie prevăzută la art. 21 alin. (3) în cote egale pe fiecare fond de pensii administrat privat.(2) Repartizarea persoanelor eligibile din cadrul fiecărei grupe se efectuează, una câte una, în ordinea crescătoare a vârstei, începând cu fondul de pensii administrat privat cu cel mai mare număr de participanţi. 23. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 23(1) Repartizarea aleatorie lunară este finalizată de către instituţia de evidenţă până cel târziu la data de 15 a lunii respective.(2) La finalizarea repartizării aleatorii, instituţia de evidenţă înregistrează ca validate informaţiile aferente persoanelor eligibile pentru fiecare fond de pensii administrat privat, generează serii şi numere unice de înregistrare a persoanelor repartizate aleatoriu şi actualizează informaţiile în Registrul participanţilor. 24. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 24În data de 18 a lunii respective instituţia de evidenţă notifică fiecărui administrator şi Comisiei lista cu elementele de identificare - nume, prenume, cod numeric personal, cu elementele de contact - domiciliul, precum şi seria şi numărul alocat pentru persoanele repartizate aleatoriu, data validării şi înscrierii în Registrul participanţilor. 25. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 25Administratorul căruia i-au fost repartizate aleatoriu persoane eligibile de către instituţia de evidenţă are obligaţia de a le informa în scris, prin intermediul serviciilor poştale, în termen de 30 de zile calendaristice de la data notificării prevăzute la art. 24, cu privire la denumirea fondului de pensii administrat privat şi a administratorului acestuia, precum şi cu privire la numărul, seria şi data repartizării aleatorii. 26. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 26În cadrul procesului de aderare, instituţia de evidenţă actualizează Registrul participanţilor în baza: a)rapoartelor lunare transmise de către administratori cu informaţiile cuprinse în actele individuale de aderare; b)rapoartelor lunare transmise de către administratori cu informaţiile cu privire la datele de identificare şi de contact ale participanţilor cuprinse în documentele justificative ale participanţilor sau angajatorilor; c)informaţiilor cuprinse în documentele de asigurare iniţiale sau rectificative; d)informaţiilor primite de la Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare DEPABD; e)informaţiilor primite de la Oficiul Român pentru Imigrări, denumit în continuare ORI; f)deciziilor Comisiei; g)rapoartelor transmise de administratori pentru radierea din Registrul participanţilor a persoanelor care se află în situaţia prevăzută la art. 4. 27. La articolul 27, alineatele (1) , (2) și (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 27(1) Ori de câte ori este cazul, administratorii întocmesc, suplimentar faţă de raportul prevăzut la art. 16 alin. (1) lit. d), rapoarte pe care le transmit către instituţia de evidenţă la termenul prevăzut la art. 16 alin. (1) lit. e), în baza:a)cererilor primite din partea participanţilor; b)listelor de atenţionare primite de la instituţia de evidenţă; c)cererilor primite de la beneficiari, în cazul decesului participantului; d)cererilor primite de la participanţii care se află în situaţia prevăzută la art. 30 alin. (1) şi (2) din Lege şi care au obţinut o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de desfiinţare a actului individual de aderare; e)altor situaţii care conduc la radierea participantului din Registrul participanţilor. (2) Cererile primite din partea participanţilor sau beneficiarilor pot fi pentru modificarea unor elemente de identificare ori de contact, pentru executarea unor hotărâri judecătoreşti, precum şi ca urmare a deschiderii dreptului la pensie de invaliditate pentru pierderea totală a capacităţii de muncă şi ca urmare a deschiderii dreptului la pensia privată sau pentru solicitarea contravalorii activului personal net ca urmare a decesului participantului.(3) Administratorii au obligaţia efectuării de îndată a tuturor modificărilor cu privire la elementele de identificare şi de contact ale unui participant la fondul de pensii pe care îl administrează, după confirmarea operării acestora în Registrul participanţilor de către instituţia de evidenţă. 28. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 28Rapoartele prevăzute la art. 27 alin. (1) transmise la instituţia de evidenţă de către administratori conţin un cod de descriere a tipului de operaţiuni cu valori distincte pentru: a)solicitarea de radiere a participantului din Registrul participanţilor ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile de desfiinţare a actului individual de aderare; b)solicitarea de schimbare a datelor aferente actului individual de aderare; c)solicitarea de schimbare a numelui şi prenumelui participantului, a seriei şi numărului actului de identitate; d)solicitarea de modificare a codului numeric personal al participantului ca urmare a schimbării cetăţeniei; e)solicitarea de modificare a codului numeric personal al participantului ca urmare a unei erori materiale; f)solicitarea privind luarea în evidenţă a încetării calităţii de participant prin dobândirea calităţii de pensionar de invaliditate; g)solicitarea privind luarea în evidenţă a încetării calităţii de participant prin deschiderea dreptului la pensia privată; h)solicitarea privind luarea în evidenţă a încetării calităţii de participant, prin deces, ca urmare a depunerii de către beneficiar/beneficiari a copiei certificatului de moştenitor; i)solicitarea de radiere din Registrul participanţilor pentru situaţiile prevăzute la art. 4 lit. d) şi f) şi orice alte situaţii prevăzute în normele Comisiei. 29. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 29(1) Pe baza datelor şi informaţiilor conţinute în rapoartele primite de la administratori, corelate cu informaţiile existente în baza de date a asiguraţilor la sistemul public de pensii, instituţia de evidenţă actualizează elementele de identificare ale participanţilor referitoare la codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, numele şi prenumele, domiciliul şi/sau Registrul participanţilor cu privire la încetarea calităţii de participant.(2) Pe baza datelor primite de la DEPABD, ORI sau de la administratori, instituţia de evidenţă întocmeşte, după caz, listele de atenţionare prevăzute la art. 30. 30. La articolul 30, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 30(1) În data de 12 a fiecărei luni, instituţia de evidenţă transmite administratorilor listele de atenţionare. 31. La articolul 30 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins: c)informaţii referitoare la participanţii decedaţi sau la cei care au pierdut ori au primit cetăţenia română, obţinute lunar de către instituţia de evidenţă de la DEPABD sau ORI; 32. La articolul 31, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 31(1) În cel mai scurt timp posibil de la primirea listelor de atenţionare, administratorii analizează situaţia şi se adresează, după caz, fiecărui participant menţionat în listă, angajatorilor sau altor administratori, prin orice mijloace care pot fi probate ulterior, în vederea clarificării situaţiei notificate. 33. Articolul 32 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 32(1) În cazul în care instituţia de evidenţă constată că pentru acelaşi cod numeric personal există diferenţe semnificative între numele participantului transmis prin informaţiile cuprinse în actul individual de aderare şi numele din documentul de asigurare, instituţia de evidenţă notifică administratorului această situaţie în lista de atenţionare.(2) În cel mai scurt timp posibil de la primirea listei de atenţionare, administratorul se adresează în scris participantului menţionat în listă şi, după caz, angajatorului, în vederea clarificării situaţiei descrise la alin. (1).(3) În cazul în care se constată că datele aparţin aceluiaşi participant, iar eroarea materială a apărut în declaraţia nominală de asigurare, administratorul notifică participantului faptul că trebuie să solicite angajatorului îndreptarea erorii materiale şi transmiterea unei declaraţii rectificative, care să conţină numele corect.(4) În cazul în care se constată că datele aparţin aceluiaşi participant, iar numele acestuia s-a modificat ca urmare a unor schimbări legale de nume, respectiv căsătorie, divorţ sau pe cale administrativă, operate în baza de date administrată de DEPABD, şi modificările nu au fost comunicate angajatorilor de către participant, administratorul notifică participantului să solicite angajatorului înscrierea noului nume în următorul document de asigurare transmis la instituţia de evidenţă.(5) În cazul în care modificările legale de nume sunt comunicate administratorului de către participant, administratorul are obligaţia de a întocmi raportul prevăzut la art. 27 alin. (1) şi de a notifica instituţia de evidenţă cu privire la noul nume al participantului, prin înscrierea unei poziţii având menţiunea «modificări de elemente de identificare», conţinând noul nume al participantului, în termenul prevăzut la art. 16 alin. (1) lit. e), ataşând la raport copia actului de identitate.(6) Instituţia de evidenţă, pe baza rapoartelor primite de la administratori, corelate cu informaţiile existente în baza de date a asiguraţilor la sistemul public de pensii, operează modificarea numelui participantului în Registrul participanţilor şi îl informează pe administrator asupra operării modificării. 34. La articolul 33, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 33(1) În cazul cererilor primite de administrator de la persoane care se află în situaţia prevăzută la art. 30 alin. (1) din Lege şi care au obţinut o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de desfiinţare a actului individual de aderare se întreprind următoarele acţiuni:a)persoana transmite administratorului la care este înregistrat ca participant, precum şi instituţiei de evidenţă o copie a hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile; b)la primirea copiei hotărârii judecătoreşti, administratorul comunică instituţiei de evidenţă desfiinţarea actului individual de aderare pentru participantul respectiv, prin înscrierea menţiunii «radierea participantului din Registrul participanţilor», şi îi remite o copie a hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile; c)instituţia de evidenţă procedează la recuperarea contribuţiei brute virate până la momentul eliminării din Registrul participanţilor, în vederea returnării acesteia bugetului asigurărilor sociale de stat, prin compensare cu contribuţiile de virat la data următorului virament lunar; d)instituţia de evidenţă înscrie în listele nominale de viramente, la următorul termen de virament, pentru participantul în cauză, suma reprezentând contravaloarea contribuţiilor totale brute virate, cu semnul minus, după eliminarea din Registrul participanţilor; e)în cazul în care activul personal al participantului este mai mic decât valoarea contribuţiilor brute virate la fond, diferenţa se acoperă din veniturile administratorului prevăzute la art. 85 lit. a) din Lege; f)în cazul în care activul personal al participantului este mai mare decât valoarea contribuţiilor brute virate la fond, diferenţa se face venit din exploatare la fondul respectiv; g)după efectuarea operaţiunilor prevăzute la lit. a)-f), administratorul închide contul participantului. 35. La articolul 33, alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:(3) În cazul cererilor primite de administrator de la persoane care se află în situaţia prevăzută la art. 30 alin. (2) din Lege şi care au obţinut o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de desfiinţare a actului individual de aderare sunt aplicabile prevederile alin. (1) şi alin. (2) lit. a)......... ................ ................ ................ ................ ........ ........ (5) În cazul prevăzut la art. 4 lit. f) din prezenta normă şi la art. 30 alin. (2) din Lege se aplică prevederile alin. (1) lit. c)-g) şi alin. (2) lit. a), după ce administratorul a comunicat instituţiei de evidenţă desfiinţarea actului individual de aderare pentru participantul respectiv şi a remis acesteia o copie a deciziei de desfiinţare a actului individual de aderare. 36. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 34(1) În cazul în care instituţia de evidenţă nu comunică administratorului informaţiile referitoare la domiciliul participanţilor repartizaţi aleatoriu, administratorul procedează astfel:a)identifică participanţii care au fost repartizaţi aleatoriu la fondul de pensii pe care îl administrează şi care nu figurează cu adresă de domiciliu; b)identifică angajatorul după codul de identificare fiscală şi i se adresează acestuia în scris, în vederea identificării adresei de domiciliu a participantului; c)după primirea adresei de domiciliu de la angajatorul participantului, administratorul solicită în scris participantului transmiterea unei copii de pe actul de identitate, cu semnătură în original pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin copiere; d)în următorul raport transmis instituţiei de evidenţă, administratorul îi comunică adresa participantului prin menţiunea «modificări de date personale» şi ataşează copia actului de identitate. (2) În baza raportului menţionat la alin. (1) lit. d) şi a documentelor justificative primite, instituţia de evidenţă înscrie în evidenţele proprii adresa de domiciliu a respectivului participant. 37. La articolul 35, alineatele (2) , (3) , (4) și (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:(2) Angajatorul, la primirea notificării prevăzute la alin. (1) şi a copiilor documentelor justificative, transmite o declaraţie nominală rectificativă, la următorul termen de depunere prevăzut de lege.(3) Administratorul notificat conform alin. (1) informează instituţia de evidenţă prin înscrierea în următorul raport lunar a respectivei modificări, în vederea modificării codului numeric personal al participantului în Registrul participanţilor.(4) Instituţia de evidenţă, în baza raportului şi a documentelor justificative de la administrator, precum şi a informaţiilor cuprinse în declaraţia nominală rectificativă, operează modificarea codului numeric personal în Registrul participanţilor, după consultarea DEPABD sau ORI, şi informează administratorul la data prevăzută la art. 30 alin. (1).(5) Administratorul, în baza informării din partea instituţiei de evidenţă, operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidenţele proprii. 38. La articolul 36, alineatele (2) , (3) și (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:(2) Administratorul notifică instituţia de evidenţă în vederea înscrierii noului cod numeric personal în Registrul participanţilor pentru participantul în cauză.(3) Instituţia de evidenţă, în baza raportului şi a documentelor justificative primite de la administrator, precum şi a informaţiilor aferente documentelor de asigurare, operează modificarea codului numeric personal în Registrul participanţilor şi informează administratorul la data prevăzută la art. 30 alin. (1).(4) Administratorul, în baza informării din partea instituţiei de evidenţă, operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidenţele proprii. 39. La articolul 39, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 39(1) Angajatorii, persoane fizice şi juridice, alţii decât cei din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, sunt obligaţi să pună la dispoziţia Comisiei şi administratorilor de fonduri de pensii administrate privat datele şi documentele necesare pentru identificarea participanţilor la fondurile de pensii administrate privat. 40. La articolul 40, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2) Săvârşirea vreuneia dintre faptele prevăzute la alin. (1) se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art. 16 alin. (1) şi (2), art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1) şi art. 141 alin. (1) lit. g) şi alin. (2)-(11) din Lege. 41. Articolul 41 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 41Toate rapoartele transmise de către instituţia de evidenţă vor fi în format electronic, sub semnătură electronică extinsă, iar formatul acestor rapoarte se va stabili prin protocol sau prin act adiţional la protocolul încheiat între aceste instituţii, după caz. 42. Anexa la normă se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezenta normă. Articolul II(1) În termen de 5 zile calendaristice de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei norme, administratorii au obligaţia să solicite Comisiei avizarea modificării actului individual de aderare conform anexei la Norma nr. 22/2009, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Procesul de aderare pentru persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, începe de la data de 1 mai 2012. ANEXĂ(Anexa la normă) ACT-CADRU INDIVIDUAL DE ADERARE Nr. deciziei de autorizare ca administrator ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............... Nr. deciziei de autorizare a prospectului schemei de pensii private ........ ................ ................ ................ ................ .......... Nr. deciziei de autorizare a fondului de pensii administrat privat ........ ................ ................ ................ ................ ............... Numele şi prenumele participantului ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ Cod numeric personal ........ ................ ............, act de identitate seria ................ nr. ........ ................ ........., eliberat la data de ........ .......... de către ........ ................ ................ ................ ........... Data naşterii (zz/ll/aaaa) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ Adresa de domiciliu ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ (localitatea, judeţul/sectorul, strada, numărul, blocul, scara, etajul, apartamentul, codul poştal) Adresa de corespondenţă ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ (localitatea, judeţul/sectorul, strada, numărul, blocul, scara, etajul, apartamentul, codul poştal) Numărul de telefon ........ ................ ................ ................ ..........., adresa de e-mail ........ ................ ................ ............... Denumirea fondului de pensii administrat privat ........ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............. Administrat de ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ (denumirea administratorului) Adresa administratorului ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............... (localitatea, judeţul/sectorul, strada, numărul, blocul, scara, etajul, apartamentul, codul poştal) Denumirea angajatorului ........ ................ ................ ................ ........ .............., CIF ........ ................ ................ ........ ........ Denumirea casei de pensii la care este înregistrat participantul*: o Casa Naţională de Pensii Publice o Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naţionale * În cazul în care participantul este înregistrat în Registrul asiguraţilor la mai multe case de pensii, acesta are obligaţia să menţioneze acest lucru în prezentul act. o Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Administraţiei şi Internelor o Casa de Pensii Sectorială a Serviciului Român de Informaţii (Se marchează cu X de către participant.) Conform prevederilor Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „administratorului, agentului de marketing şi persoanelor afiliate acestora le este interzis: 1. să ofere beneficii colaterale în scopul de a convinge o persoană să adere la un fond de pensii sau să rămână participant la acesta; 2. să acorde foloase pentru facilitarea aderării potenţialilor participanţi.“ Participantul semnează prezentul act în vederea: o aderării o transferului la un alt fond de pensii administrat privat. Participantul a luat cunoştinţă de prevederile prospectului schemei de pensii private şi este de acord să fie parte la contractul de societate civilă şi la contractul de administrare al fondului de pensii administrat privat. Conform Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, participantul beneficiază de dreptul de acces, de intervenţie, de a nu fi supus unei decizii individuale şi de a se adresa justiţiei. Participantul are dreptul de a se opune prelucrării datelor personale care îl privesc şi de a solicita ştergerea datelor, printr-o cerere scrisă, datată şi semnată, adresată ........ ................ ................ ........., (denumirea administratorului) care prelucrează datele participantului conţinute în prezenta anexă, în scopul prevăzut de Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Administrator, ........ ................ ........ Reprezentant legal, ........ ................ ........ ......... (numele, prenumele, semnătura şi ştampila) Agent de marketing persoană juridică, ........ ................ .......... (denumirea agentului de marketing) Codul din Registrul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ........ ................ ................ Agent de marketing persoană fizică, ........ ................ ................ (numele şi prenumele) Codul din Registrul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ........ ................ ................ ........ ................ ................ ......... (semnătura agentului de marketing) Rubrică completată de administrator Participant, ........ ................ ........ ........ (numele şi prenumele) ........ ........ ............... (semnătura) Data ........ ........ ......... (zz/ll/aaaa)