HOTARARE Nr.
30 din 20 noiembrie 2009
pentru aprobarea Normei nr.
22/2009 privind aderarea si evidenta participantilor la fondurile de pensii
administrate privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 843 din 7 decembrie 2009
In baza Notei de fundamentare nr. 734 din 12 noiembrie
2009 a Direcţiei reglementare, prezentată în cadrul şedinţei din data de 20
noiembrie 2009,
în baza Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 41 lit. a), c), d), e)
şi i) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin.
(1) şi art. 36 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22, ale art. 23
lit. f) şi ale art. 24 lit. c)din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005,
Consiliul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 22/2009 privind aderarea
şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei
hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXA
NORMA Nr. 22/2009
privind aderarea şi evidenţa participanţilor la
fondurile de pensii administrate privat
Având în vedere prevederile art. 41 lit. a), c), d), e)
şi i) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin.
(1) şi art. 36 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22, ale art. 23
lit. f) şi ale art. 24 lit. c)din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează:
a) dobândirea şi încetarea calităţii de participant la
un fond de pensii administrat privat;
b) forma şi conţinutul actului individual de aderare la
un fond de pensii administrat privat şi procedura de modificare a acestuia;
c) aderarea la un fond de pensii administrat privat;
d) validarea şi repartizarea aleatorie a
participanţilor la un fond de pensii administrat privat;
e) evidenţa participanţilor la un fond de pensii
administrat privat;
f) actualizarea informaţiilor referitoare la
participanţi, conţinute în Registrul participanţilor, de către Casa Naţională
de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, denumită în continuare CNPAS.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) Legea pensiilor publice - Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) aderare - procesul prin care persoanele
eligibile semnează din proprie iniţiativă un act individual de aderare sau sunt
repartizate aleatoriu de către CNPAS;
c) baza de date a administratorilor-
informaţiile înregistrate cronologic şi sistematic cu privire la participanţi
şi conturile acestora, la contribuţii, precum şi la modificări ale acestor
date, administrate printr-un sistem de evidenţă a informaţiilor, astfel încât
să reflecte complet, corect şi consistent toate operaţiunile aferente fondului
de pensii administrat privat;
d) contractul de asigurare socială - contractul
prevăzut la art. 5 alin. (2) din Legea pensiilor publice, conform anexei nr. 3
la norma de aplicare a acestei legi;
e) declaraţii la sistemul public de pensii -
declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată
către bugetul asigurărilor sociale de stat, declaraţia de asigurare depusă de
persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. IV şi V din Legea pensiilor
publice;
f) listă de atenţionare - documentul transmis de
CNPAS administratorilor, prin care sunt semnalate concordanţe în legătură cu
informaţiile referitoare la participanţii la un fond de pensii administrat
privat;
g) persoană eligibilă - persoana în vârstă de
până la 35 de ani la data luării în evidenţă de către CNPAS în sistemul
asigurărilor sociale, în baza declaraţiei la sistemul public de pensii, precum
şi persoana care nu a împlinit vârsta de 45 de ani la data semnării actului
individual de aderare la un fond de pensii administrat privat şi care este
asigurată la sistemul public de pensii;
h) repartizare aleatorie - procesul prin care
persoanele eligibile în vârstă de până la 35 de ani care nu au aderat din
proprie iniţiativă la un fond de pensii administrat privat în termenul stabilit
de Lege şi de prezenta normă sau care au semnat mai multe acte individuale de
aderare transmise la CNPAS în aceeaşi perioadă de raportare sunt repartizate
aleatoriu de către aceasta;
i) validare - procesul ulterior aderării, care
constă în înregistrarea de către CNPAS în Registrul participanţilor a unei
persoane eligibile, ca participant la un fond de pensii administrat privat, pe
baza informaţiilor cuprinse în actul individual de aderare, transmise de către
administratori şi/sau în baza datelor din declaraţiile la sistemul public de
pensii.
CAPITOLUL II
Dobândirea şi încetarea calităţii de participant la
un fond de pensii administrat privat
SECŢIUNEA 1
Dobândirea calităţii de participant
Art. 3. - Persoana eligibilă dobândeşte calitatea de
participant la un fond de pensii administrat privat prin îndeplinirea
cumulativă a următoarelor condiţii:
a) a aderat la un fond de pensii administrat privat
prin semnarea unui act individual de aderare sau prin repartizarea aleatorie de
către CNPAS la un fond de pensii administrat privat;
b) CNPAS a validat actul individual de aderare, semnat
sau alocat.
SECŢIUNEA a 2-a
Incetarea calităţii de participant
Art. 4. - (1) Calitatea de participant la un fond de
pensii administrat privat încetează în următoarele cazuri:
a) prin deschiderea dreptului la pensia privată;
b) prin decesul participantului;
c) prin pensionarea de invaliditate pentru afecţiuni
care nu mai permit reluarea activităţii, potrivit prevederilor legale din
sistemul public de pensii sau potrivit prevederilor legale incidente din actele
normative privind legile speciale, după caz.
(2) Momentul încetării calităţii de participant este
data efectuării plăţii prevăzută la art. 6 alin. (4) sau la art. 7 alin. (4),
după caz.
Art. 5. - (1) Administratorii notifică CNPAS cu privire
la cererile primite de la participanţii care beneficiază de pensie de
invaliditate de gradul I sau II pentru afecţiuni care nu mai permit reluarea
activităţii, care au menţiunea „nerevizuibil" în condiţiile Legii
pensiilor publice sau potrivit prevederilor legale incidente din alte sisteme
de pensii, precum şi de la beneficiarul/beneficiarii participantului decedat,
prin care se solicită contravaloarea drepturilor cuvenite, prevăzute la art. 37
şi 38 din Lege.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) este transmisă
de către administratori la acelaşi termen şi împreună cu raportul lunar
prevăzut la art. 16 alin. (2), având specificaţia „invalid/decedat", după
caz, pentru participanţii care se încadrează în luna respectivă în această
situaţie.
(3) CNPAS transmite administratorilor, la împlinirea a
12 luni de la data emiterii deciziei de pensionare de invaliditate, respectiv
de la data decesului, odată cu raportul prevăzut la art. 18 alin. (2), un
raport separat conţinând următoarele informaţii, pentru participanţii
respectivi:
a) cifra „0" pentru suma totală virată/reţinută în
lună;
b) cifra „0" pentru codul unic de identificare al
angajatorului.
(4) In cadrul raportului prevăzut la alin. (3) CNPAS
precizează că informaţiile de la lit. a) şi b) reprezintă ultima informaţie în
legătură cu viramentele contribuţiilor pentru participanţii în cauză şi nicio
modificare referitoare la contribuţii nu mai poate avea loc după această dată.
Art. 6. - (1) Plata contravalorii activului personal
net al participantului pensionat de invaliditate se va efectua conform
prevederilor art. 6 din Norma nr. 19/2008 privind utilizarea activului personal
net al participantului la un fond de pensii administrat privat în caz de
invaliditate şi în caz de deces, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2008.
(2) Contul participantului pensionat de invaliditate
rămâne activ pe o perioadă de 12 luni de la data deschiderii dreptului la
pensia de invaliditate.
(3) In perioada menţionată la alin. (2) se pot primi
contribuţii şi se pot efectua regularizări.
(4) După 12 luni de la data deschiderii dreptului la
pensia de invaliditate şi în urma primirii raportului de la CNPAS, prevăzut la
art. 5 alin. (3), administratorii efectuează, după caz, plata contravalorii
activului personal acumulat de la data plăţii prevăzută art. 6 alin. (2) din
Norma nr. 19/2008 până în acel moment şi îi închid contul participantului.
Art. 7. - (1) Transferul contravalorii activului
personal net al participantului decedat către beneficiarul acestuia se va
efectua conform prevederilor art. 8 din Norma nr. 19/2008.
(2) Contul participantului decedat rămâne activ pe o
perioadă de 12 luni de la data decesului.
(3) In perioada menţionată la alin. (2) se pot primi
contribuţii şi se pot efectua regularizări.
(4) După 12 luni de la data decesului şi în urma
primirii raportului de la CNPAS prevăzut la art. 5 alin. (3), administratorii
efectuează, după caz, transferul contravalorii activului personal acumulat de
la data plăţii prevăzută la art. 9 alin. (4) din Norma nr. 19/2008 până în acel
moment şi îi închid contul participantului decedat.
CAPITOLUL III
Dispoziţii generale privind actul individual de
aderare şi procedura de modificare a acestuia
SECŢIUNEA 1
Actul individual de aderare utilizat în cadrul
procesului de aderare
Art. 8. - (1) Prin semnarea actului individual de
aderare persoana îşi exprimă acordul de a fi parte la contractul de societate
civilă, acceptul cu privire la conţinutul acestuia şi la prospectul schemei de
pensii private.
(2) Actul individual de aderare este completat de către
persoana eligibilă care aderă sau de către agentul de marketing pe baza
informaţiilor furnizate de către persoana eligibilă şi este semnat în faţa
agentului de marketing.
(3) La momentul semnării actului individual de aderare
agentul de marketing are următoarele obligaţii:
a) să solicite o copie a actului de identitate valabil,
cu semnătura în original a persoanei eligibile pe aceeaşi pagină cu imaginea
reprodusă prin copiere;
b) să confrunte datele din actul de identitate original
cu copia acestuia, precum şi cu datele înscrise în actul individual de aderare;
c) să prezinte prospectul în vigoare la data semnării
şi să înmâneze gratuit un exemplar al acestuia persoanei care aderă;
d) să înmâneze persoanei eligibile un exemplar semnat
al actului individual de aderare, în original.
(4) Este interzisă utilizarea sau semnarea unor acte
individuale de aderare ale căror formă şi conţinut nu au fost avizate de către
Comisie, sub sancţiunea nulităţii absolute a actului individual de aderare.
(5) Este interzisă delegarea, împuternicirea sau
reprezentarea persoanei în relaţia cu agentul de marketing, sub sancţiunea
nulităţii absolute a actului individual de aderare încheiat cu nerespectarea
acestei prevederi.
Art. 9. - (1) Actul individual de aderare se
completează în două exemplare, fiecare exemplar se semnează în original de
către persoana eligibilă şi de către agentul de marketing şi se distribuie
astfel:
a) un exemplar se păstrează de către administratorul
fondului de pensii administrat privat la care persoana eligibilă a aderat;
b) un exemplar se păstrează de către persoana eligibilă
care a aderat la un fond de pensii administrat privat.
(2) Pentru actele individuale de aderare deţinute de
participanţi, care sunt pierdute sau distruse în mod ireversibil,
administratorii eliberează copii, în urma cererilor adresate de participanţi.
Art. 10. - (1) Forma şi conţinutul actului individual
de aderare sunt avizate de către Comisie odată cu autorizarea prospectului
schemei de pensii private.
(2) Forma şi conţinutul actului-cadru individual de
aderare utilizat în cadrul procesului de aderare sunt prevăzute în anexa la
prezenta normă.
(3) Seriile şi numerele unice ale actelor individuale
de aderare, necesare fondatorilor în vederea obţinerii deciziei de autorizare a
fondului de pensii administrat privat, sunt alocate de Comisie la momentul
obţinerii deciziei de avizare a actului individual de aderare.
(4) Comisia alocă numerele şi seriile actelor
individuale de aderare pentru fiecare fond de pensii administrat privat.
(5) Este interzisă introducerea de către administratori
în actele individuale de aderare a altor informaţii decât cele prevăzute în
anexă, cu excepţia seriei şi numărului unic alocate de Comisie, precum şi a
siglei şi logoului administratorului.
SECŢIUNEA a 2-a
Modificarea actului individual de aderare
utilizat în cadrul procesului de aderare
Art. 11. - (1) Modificarea formei şi conţinutului
actului individual de aderare se va face de către administrator numai cu
obţinerea în prealabil a avizului Comisiei.
(2) Avizul de modificare a formei şi conţinutului
actului individual de aderare se eliberează de Comisie ca urmare a unei cereri
scrise depuse la Comisie de către administrator, împreună cu modificările
propuse şi cu motivaţia solicitării.
Art. 12. - (1) Comisia hotărăşte cu privire la
eliberarea avizului de modificare a formei şi conţinutului actului individual
de aderare în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea dosarului
complet al solicitantului.
(2) Administratorul este obligat ca în termen de 10 zile
lucrătoare de la data intrării în vigoare a unei autorizaţii sau a unui aviz de
la Comisie care determină modificarea informaţiilor prevăzute în actul
individual de aderare, cu privire la administrator şi/sau la fondul de pensii
administrat privat, să solicite avizarea modificării actului individual de
aderare.
(3) Orice solicitare din partea Comisiei privind
informaţii suplimentare sau pentru modificarea documentelor prezentate iniţial
întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând să curgă de la
data depunerii respectivelor informaţii sau modificări.
(4) Depunerea informaţiilor suplimentare sau a
documentelor cu modificări solicitate de Comisie nu poate fi făcută, sub
sancţiunea respingerii cererii, mai târziu de 10 zile lucrătoare de la data
solicitării Comisiei.
(5) In situaţia în care se constată lipsa unor
documente solicitate sau documentele depuse sunt incomplete, ilizibile ori au o
formă necorespunzătoare, se solicită completarea sau înlocuirea acestora, după
caz.
Art. 13. - (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile
prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii de eliberare a avizului
pentru modificarea actului individual de aderare.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea acesteia
de către Comisie.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în termen
de 30 de zile calendaristice de la data comunicării ei, în conformitate cu
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 14. - O nouă cerere de eliberare a avizului pentru
modificarea actului individual de aderare poate fi adresată Comisiei numai după
ce au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de respingere a
cererii iniţiale.
CAPITOLUL IV
Validarea şi repartizarea aleatorie a persoanelor
eligibile în cadrul procesului de aderare
SECŢIUNEA 1
Validarea persoanelor eligibile în cadrul
procesului de aderare
Art. 15. - (1) CNPAS întocmeşte Registrul
participanţilor, prevăzut la art. 34 din Lege.
(2) CNPAS completează lunar Registrul participanţilor
cu informaţiile referitoare la persoanele eligibile prevăzute la:
a) art. 30 alin. (1) din Lege, care sunt obligate să
adere la un fond de pensii administrat privat;
b) art. 30 alin. (2) din Lege, care îşi exprimă
opţiunea de a adera la un fond de pensii administrat privat.
(3) Registrul participanţilor la fondurile de pensii
administrate privat cuprinde:
a) numele, prenumele şi domiciliul tuturor
participanţilor aflaţi în evidenţa CNPAS;
b) codul numeric personal al acestora;
c) seria şi numărul actului de identitate;
d) seria şi numărul unic ale actului individual de
aderare;
e) data semnării actului individual de aderare;
f) numărul de registru al administratorului din
Registrul Comisiei;
g) numărul de registru al fondului de pensii
administrat privat din Registrul Comisiei;
h) codul unic de identificare şi denumirea
angajatorului sau a angajatorilor, după caz;
i) numărul de registru al agentului de marketing
persoană juridică din Registrul Comisiei;
j) numărul de registru al agentului de marketing
persoană fizică din Registrul Comisiei.
Art. 16. - (1) Administratorii au obligaţia de a
verifica informaţiile înscrise în actele individuale de aderare cu datele
înscrise în copia actului de identitate, de a înregistra informaţiile în
evidenţele proprii, în maximum 10 zile lucrătoare de la semnarea actului
individual de aderare, şi de a transmite informaţiile în vederea validării de
către CNPAS la următorul raport lunar.
(2) Administratorii au obligaţia să întocmească lunar
un raport care să cuprindă informaţii privind persoanele eligibile care au
semnat un act individual de aderare.
(3) Administratorii transmit lunar raportul prevăzut la
alin. (2) către CNPAS şi către Comisie, la data de 25 a fiecărei luni, pentru
persoanele eligibile care au semnat un act individual de aderare, pe suport
electronic, sub semnătură electronică extinsă.
(4) Raportul transmis lunar conţine următoarele informaţii:
a) numele şi prenumele persoanelor care au semnat un
act individual de aderare;
b) codul numeric personal al acestora;
c) seria şi numărul actului de identitate;
d) seria şi numărul unic ale actului individual de
aderare;
e) data semnării actului individual de aderare;
f) codul de înregistrare a administratorului în
Registrul Comisiei;
g) codul de înregistrare a fondului de pensii
administrat privat în Registrul Comisiei;
h) codul unic de identificare şi denumirea
angajatorului;
i) codul de înregistrare a agentului de marketing
persoană juridică în Registrul Comisiei;
j) codul de înregistrare a agentului de marketing
persoană fizică în Registrul Comisiei.
(5) Odată cu transmiterea raportului prevăzut la alin.
(2), administratorii au obligaţia să transmită Comisiei, prin intermediul
mijloacelor tehnice oferite de către aceasta sau pe suport electronic, sub
semnătură electronică extinsă, imaginea scanată a actelor individuale de
aderare şi a actelor de identitate ale persoanelor ale căror date au fost înregistrate
în raport.
(6) Imaginea scanată a documentelor prevăzute la alin.
(5) este memorată în fişiere tip TIF, după forma xxx CNP, unde xxx reprezintă
seria unică alocată de Comisie administratorului la momentul obţinerii deciziei
de avizare a actului individual de aderare, iar CNP reprezintă codul
numeric personal al fiecărei persoane înregistrate în raport.
(7) In cazul nerespectării termenului de transmitere a
raportului de către administratori, acesta se transmite la următorul termen
prevăzut la alin. (3).
(8) In cazul în care pentru o anumită lună un
administrator nu încheie niciun act individual de aderare, acesta nu întocmeşte
şi nu transmite raportul prevăzut la alin. (2).
Art. 17. - (1) Pe baza raportului transmis lunar de
către administratori, CNPAS verifică:
a) dacă persoana este înscrisă în Registrul
participanţilor;
b) dacă persoana este înscrisă în Registrul de evidenţă
al asiguraţilor din sistemul public de pensii, administrat de CNPAS;
c) dacă persoana figurează cu un singur act individual
de aderare raportat la CNPAS, în cadrul aceleiaşi raportări.
(2) Până la data de 10 a lunii următoare celei pentru
care se întocmeşte raportul, CNPAS actualizează Registrul participanţilor şi
înscrie în acesta, ca validate, informaţiile din actele de aderare pentru
persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3) CNPAS invalidează informaţiile din actele de
aderare pentru persoanele care:
a) figurează cu un singur act individual de aderare
raportat de către administratori, dar nu sunt înregistrate în Registrul de
evidenţă a asiguraţilor din sistemul public de pensii;
b) au aderat anterior raportării lunare curente sau
pentru care au fost raportate mai multe acte de aderare în cadrul aceleiaşi
raportări lunare;
c) au semnat acte individuale de aderare care nu sunt
completate cu toate informaţiile solicitate, cu excepţia denumirii şi codului
unic de înregistrare al angajatorului, precum şi a numărului de telefon şi
e-mailului persoanelor eligibile.
Art. 18. - (1) In cazul persoanelor ale căror acte
individuale de aderare au fost invalidate întrucât acestea nu figurează în
Registrul de evidenţă a asiguraţilor din sistemul public de pensii, dar pentru
care administratorul deţine un act individual de aderare completat şi semnat,
precum şi copia actului de identitate, administratorul include datele acestora
în următoarele minimum 3 rapoarte către CNPAS şi către Comisie, începând cu
luna următoare semnării actului individual de aderare.
(2) In data de 12 a fiecărei luni, CNPAS transmite
administratorilor şi Comisiei un raport asupra procesului de validare a actelor
individuale de aderare ale participanţilor, care conţine informaţiile prevăzute
la art. 16 alin. (4), câmpurile aferente codurilor de validare şi motivele invalidărilor
pe baza datelor din Registrul de evidenţă a asiguraţilor din sistemul public de
pensii, precum şi data validării şi înscrierii în Registrul participanţilor.
(3) In termen de 30 de zile calendaristice de la data
primirii raportului CNPAS prevăzut la alin. (2), administratorul are obligaţia
de a notifica în scris persoanelor cu care a semnat un act individual de
aderare rezultatul procesului de validare.
(4) Notificarea participanţilor se va face după fiecare
raport primit din partea CNPAS, prin orice mijloc care poate fi dovedit
ulterior.
SECŢIUNEA a 2-a
Repartizarea aleatorie a persoanelor eligibile în
cadrul procesului de aderare
Art. 19. - (1) Persoanele eligibile au la dispoziţie o
perioadă de 4 luni de la data la care sunt obligate prin efectul legii pentru a
adera la un fond de pensii administrat privat.
(2) In data de 10 a fiecărei luni, CNPAS începe
procesul de repartizare aleatorie, prin identificarea persoanelor care sunt
obligate să adere la un fond de pensii administrat privat, care nu au semnat
niciun act individual de aderare validat la un fond de pensii administrat
privat şi pentru care niciun administrator nu a transmis informaţiile prevăzute
la art. 16 alin. (4) în rapoartele aferente ultimelor 4 luni de la data la care
acestea sunt obligate prin efectul legii să adere.
Art. 20. -In vederea organizării repartizării
aleatorii, CNPAS clasifică persoanele eligibile care urmează a fi repartizate
în funcţie de următoarele criterii:
a) vârstă;
b)gen.
Art. 21. - (1) CNPAS organizează datele persoanelor pe
categorii, după criteriul de vârstă, astfel:
a) persoanele cu vârsta de până la 25 de ani;
b) persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 şi 35 de ani.
(2) Fiecare categorie de persoane prevăzută la alin.
(1) este împărţită în funcţie de gen, prima grupă fiind cea a persoanelor de
gen feminin.
(3) Categoriile de persoane care urmează a fi
repartizate aleatoriu de către CNPAS sunt:
a) prima grupă de persoane ce urmează a fi repartizată
către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele prevăzute la
alin. (1) lit. a) de genul feminin;
b) a doua grupă de persoane ce urmează a fi repartizată
către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele prevăzute la
alin. (1) lit. a) de genul masculin;
c) a treia grupă de persoane ce urmează a fi
repartizată către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele
prevăzute la alin. (1) lit. b) de genul feminin;
d) a patra grupă de persoane ce urmează a fi
repartizată către fondurile de pensii administrate privat conţine persoanele
prevăzute la alin. (1) lit. b) de genul masculin.
Art. 22. - (1) CNPAS repartizează persoanele eligibile
din fiecare categorie prevăzută la art. 21 alin. (3) astfel: pe o perioadă de 2
ani de la data intrării în vigoare a prezentei norme, fondurile de pensii
administrate privat care deţin o cotă de peste 20% din numărul total de
participanţi nu participă la procesul de repartizare aleatorie a persoanelor
eligibile. Pentru celelalte fonduri, repartizarea aleatorie a persoanelor
eligibile se face direct proporţional cu numărul actelor individuale de aderare
validate în luna respectivă.
(2) Repartizarea persoanelor eligibile din cadrul
fiecărei grupe se efectuează, una câte una, în ordinea crescătoare a vârstei,
începând cu fondul de pensii administrat privat cu cel mai mare număr de
persoane validate.
Art. 23. - (1) Repartizarea aleatorie lunară este
finalizată de către CNPAS până cel târziu la data de 15 a lunii respective.
(2) La finalizarea repartizării aleatorii, CNPAS
înregistrează ca validate persoanele eligibile pentru fiecare fond de pensii
administrat privat, generează serii şi numere unice ale actelor individuale de
aderare pentru persoanele repartizate aleatoriu şi actualizează informaţiile în
Registrul participanţilor.
Art. 24. -In data de 18 a lunii respective, CNPAS
notifică fiecărui administrator şi Comisiei lista cu elementele de
identificare, precum nume, prenume şi cod numeric personal, şi elementele de
contact, precum domiciliul şi seria şi numărul actului de aderare alocat pentru
persoanele repartizate aleatoriu, precum şi data validării şi înscrierii în
Registrul participanţilor.
Art. 25. - Administratorul căruia i-au fost repartizate
aleatoriu persoane eligibile de către CNPAS are obligaţia de a le informa în
scris, prin intermediul serviciilor poştale, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data notificării prevăzută la art. 24 cu privire la
denumirea fondului de pensii administrat privat şi a administratorului
acestuia, precum şi cu privire la numărul şi seria actului individual de
aderare alocat.
CAPITOLUL V
Actualizarea informaţiilor cuprinse în Registrul
participanţilor la fondurile de pensii administrate privat
Art. 26. - In cadrul procesului de aderare, CNPAS
actualizează Registrul participanţilor în baza:
a) rapoartelor lunare transmise de către administratori
cu informaţiile cuprinse în actele individuale de aderare;
b) rapoartelor lunare transmise de către administratori
cu informaţiile cu privire la datele de identificare şi de contact ale
participanţilor cuprinse în documentele justificative ale participanţilor sau
angajatorilor;
c) informaţiilor cuprinse în declaraţiile nominale
iniţiale sau rectificative, în declaraţiile de asigurare ori comunicările de
modificare sau, după caz, în contractele de asigurare, respectiv actele
adiţionale la acestea;
d) informaţiilor primite de la Centrul Naţional de
Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, denumit în
continuare CNABDEP;
e) informaţiilor primite de la Oficiul Român pentru
Imigrări, denumit în continuare ORI;
f) deciziilor Comisiei.
Art. 27. - (1) Ori de câte ori este cazul,
administratorii întocmesc, suplimentar faţă de raportul prevăzut la art. 16
alin. (2), rapoarte pe care le transmit către CNPAS la termenul prevăzut la
art. 16 alin. (3), în baza:
a) cererilor primite din partea participanţilor;
b) listelor de atenţionare primite de la CNPAS;
c) cererilor primite de la beneficiari, în cazul
decesului participantului;
d) cererilor primite de la participanţi care se află în
situaţia prevăzută la art. 30 alin. (1) şi (2) din Lege şi care au obţinut o
hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de desfiinţare totală a
actului individual de aderare.
(2) Cererile primite din partea participanţilor sau
beneficiarilor pot fi pentru modificarea unor elemente de identificare ori de
contact, pentru executarea unor hotărâri judecătoreşti, ca urmare a deschiderii
dreptului la pensie de invaliditate pentru afecţiuni ireversibile, ca urmare a
deschiderii dreptului la pensia privată, sau pentru solicitarea contravalorii
activului personal net, ca urmare a decesului participantului.
(3) Administratorii au obligaţia efectuării de îndată a
tuturor modificărilor cu privire la elementele de identificare şi de contact
ale unui participant la fondul de pensii pe care îl administrează, după
confirmarea operării acestora în Registrul participanţilor de către CNPAS.
(4) Administratorii au obligaţia înregistrării,
evidenţierii cronologice şi păstrării istoricului modificărilor cu privire la
elementele de identificare şi de contact ale unui participant la fondul de
pensii pe care îl administrează.
Art. 28. - Rapoartele prevăzute la art. 27 alin. (1)
transmise la CNPAS de către administratori conţin un cod de descriere a tipului
de operaţiuni, cu valori distincte pentru:
a) solicitarea de ştergere a participantului din
Registrul participanţilor ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile de desfiinţare totală a actului individual de aderare;
b) solicitarea de schimbare a datelor aferente actului
individual de aderare;
c) solicitarea de schimbare a numelui şi prenumelui
participantului, a seriei şi numărului actului de identitate;
d) solicitarea de modificare a codului numeric personal
al participantului ca urmare a schimbării cetăţeniei;
e) solicitarea de modificare a codului numeric personal
al participantului ca urmare a unei erori materiale;
f) solicitarea privind luarea în evidenţă a încetării
calităţii de participant prin dobândirea calităţii de pensionar de
invaliditate;
g) solicitarea privind luarea în evidenţă a încetării
calităţii de participant prin deschiderea dreptului la pensia privată;
h) solicitarea privind luarea în evidenţă a încetării
calităţii de participant, prin deces, ca urmare a depunerii de către beneficiar
a copiei de pe certificatul de moştenitor.
Art. 29. - (1) Pe baza datelor şi informaţiilor
conţinute în rapoartele primite de la administratori, corelate cu informaţiile
existente în baza de date a asiguraţilor la sistemul public de pensii, CNPAS
actualizează elementele de identificare ale participanţilor referitoare la
codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, numele şi
prenumele, domiciliul şi/sau Registrul participanţilor cu privire la încetarea
calităţii de participant.
(2) Pe baza datelor primite de la CNABDEP, ORI sau
administratori, CNPAS întocmeşte, după caz, liste de atenţionare, prevăzute la
art. 30.
Art. 30. - (1) In data de 12 a fiecărei luni, CNPAS
transmite administratorilor listele de atenţionare.
(2) Listele de atenţionare cuprind:
a) informaţii referitoare la persoanele eligibile, cu
mai multe acte individuale de aderare, care au acelaşi nume şi acelaşi cod
numeric personal;
b) informaţii referitoare la persoanele eligibile cu
nume diferite, dar având acelaşi cod numeric personal;
c) informaţii referitoare la participanţii decedaţi sau
la cei care au pierdut ori au primit cetăţenia română, obţinute lunar de către
CNPAS de la CNABDEP;
d) informaţii referitoare la participanţi care au
deschise mai multe conturi;
e) informaţii referitoare la participanţii care au
dobândit calitatea de pensionar de invaliditate;
f) informaţii referitoare la participanţii ale căror
coduri numerice personale nu se regăsesc în baza de date a CNABDEP;
g) alte informaţii referitoare la participanţi care au
drept efect modificări în Registrul participanţilor.
Art. 31. - (1) In cel mai scurt timp posibil de la
primirea listelor de atenţionare, administratorii analizează situaţia şi se
adresează, după caz, fiecărui participant menţionat în listă, angajatorilor sau
altor administratori, în vederea clarificării situaţiei notificate.
(2) In cazul notificării participantului de către
administrator cu privire la semnalizarea unor erori materiale referitoare la
elementele de identificare ale participantului, participantul este obligat să
întreprindă toate măsurile necesare în vederea corectării erorii.
(3) Participantul este obligat să notifice în scris
administratorului fondului de pensii administrat privat la care a aderat sau a
fost repartizat aleatoriu, precum şi angajatorului sau angajatorilor, după caz,
orice modificare referitoare la elementele de identificare şi/sau de contact,
însoţite de copii ale actelor doveditoare eliberate de instituţiile abilitate,
în termen de 30 de zile calendaristice de la eliberarea acestora.
Art. 32. - (1) In cazul în care CNPAS constată că
pentru acelaşi cod numeric personal există diferenţe semnificative între numele
participantului transmis prin informaţiile cuprinse în actul individual de
aderare şi numele din declaraţia nominală transmisă de către angajator, CNPAS
notifică administratorului această situaţie în lista de atenţionare.
(2) In cel mai scurt timp posibil de la primirea listei
de atenţionare, administratorul se adresează în scris participantului menţionat
în listă şi, după caz, angajatorului, în vederea clarificării situaţiei
descrise la alin. (1).
(3) In cazul în care se constată că datele aparţin
aceluiaşi participant, iar eroarea materială a apărut în declaraţia nominală
transmisă de către angajator casei teritoriale de pensii, administratorul
notifică participantului să solicite angajatorului îndreptarea erorii materiale
şi transmiterea unei declaraţii rectificative casei teritoriale de pensii, care
să conţină numele corect.
(4) In cazul în care se constată că datele aparţin
aceluiaşi participant, iar numele acestuia s-a modificat ca urmare a unor
schimbări legale de nume, respectiv căsătorie, divorţ sau pe cale
administrativă, operate în baza de date administrată de CNABDEP, şi
modificările nu au fost comunicate angajatorilor de către participant,
administratorul notifică participantul să solicite angajatorului înscrierea
noului nume în următoarea declaraţie nominală transmisă la CNPAS.
(5) In cazul în care modificările legale de nume sunt
comunicate administratorului de către participant, administratorul are
obligaţia de a întocmi raportul prevăzut la art. 27 şi de a notifica CNPAS cu
privire la noul nume al participantului, prin înscrierea unei poziţii având
menţiunea „modificări de elemente de identificare", conţinând noul nume al
participantului, în termenul prevăzut la art. 16 alin. (3), ataşând la raport
copia actului de identitate.
(6) CNPAS, pe baza rapoartelor primite de la
administratori, corelate cu informaţiile existente în baza de date a asiguraţilor
la sistemul public de pensii, operează modificarea numelui participantului în
Registrul participanţilor şi îl informează pe administrator asupra operării
modificării.
Art. 33. - (1) In cazul cererilor primite de
administrator de la persoane care se află în situaţia prevăzută la art. 30
alin. (1) din Lege şi care au obţinut o hotărâre judecătorească definitivă şi
irevocabilă de desfiinţare totală a actului individual de aderare, iar persoana
respectivă are obligaţia de a adera la un fond de pensii administrat privat, se
întreprind următoarele acţiuni:
a) persoana transmite administratorului la care este
înregistrat ca participant, precum şi CNPAS o copie a hotărârii judecătoreşti
definitive şi irevocabile;
b) la primirea copiei hotărârii judecătoreşti definitive
şi irevocabile, administratorul comunică CNPAS desfiinţarea actului individual
de aderare pentru participantul respectiv, prin înscrierea menţiunii „ştergerea
participantului din Registrul participanţilor", îi remite o copie a
hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile;
c) CNPAS procedează la recuperarea contribuţiei brute
virate până la momentul eliminării din Registrul participanţilor, în vederea
returnarii acesteia către Bugetul asigurărilor sociale de stat, prin compensare
cu contribuţiile de virat la data următorului virament lunar;
d) CNPAS înscrie în listele nominale de viramente, la
următorul termen de virament, pentru participantul în cauză, suma reprezentând
contravaloarea contribuţiilor totale brute virate, cu semnul minus, după eliminarea
din Registrul participanţilor;
e)în cazul în care activul personal al participantului
este mai mic decât valoarea contribuţiilor brute virate la fond, diferenţa se
acoperă din veniturile administratorului prevăzute la art. 85 lit. a) din Lege;
f) în cazul în care activul personal al participantului
este mai mare decât valoarea contribuţiilor brute virate la fond, diferenţa se
face venit din exploatare la fondul respectiv;
g) după efectuarea operaţiunilor prevăzute la lit.
a)-f), administratorul închide contul participantului.
(2) In cazul cererilor primite de administrator de la
persoane care se află în situaţia prevăzută la art. 30 alin. (2) din Lege şi
care au obţinut o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de
desfiinţare totală a actului individual de aderare, iar persoana respectivă nu
are obligaţia de a adera la un fond de pensii administrat privat, sunt
aplicabile prevederile alin. (1).
Art. 34. - (1) In cazul în care CNPAS nu comunică
administratorului informaţiile referitoare la domiciliul participanţilor
repartizaţi aleatoriu, administratorul procedează astfel:
a) identifică participanţii care au fost repartizaţi
aleatoriu la fondul de pensii pe care îl administrează şi care nu figurează cu
adresă de domiciliu;
b) identifică angajatorul după codul unic de
identificare şi se adresează acestuia, în scris, în vederea identificării
adresei de domiciliu a participantului;
c) după primirea adresei de domiciliu de la angajatorul
participantului, administratorul solicită în scris participantului transmiterea
unei copii de pe actul de identitate, cu semnătură în original pe aceeaşi
pagină cu imaginea reprodusă prin copiere;
d) în următorul raport transmis către CNPAS,
administratorul comunică adresa participantului prin menţiunea „modificări de
date personale" şi ataşează copia actului de identitate.
(2) In baza raportului menţionat la alin. (1) lit. d)
şi a documentelor justificative primite, CNPAS înscrie în evidenţele proprii
adresa de domiciliu a respectivului participant.
Art. 35. - (1) In cazul în care un cetăţean străin,
rezident în România, având un cod numeric personal care începe cu cifra 7 sau
8, participant la un fond de pensii administrat privat, dobândeşte cetăţenia
română, acesta are obligaţia notificării administratorului şi angajatorului
asupra acestui fapt, în termen de 30 de zile calendaristice de la data
eliberării actelor de identitate şi ataşează documentele justificative.
(2) Angajatorul, la primirea notificării prevăzute la
alin. (1) şi a copiilor de pe documentele justificative, transmite la casa
teritorială de pensii o declaraţie nominală rectificativă, la următorul termen
de depunere a declaraţiilor.
(3) Administratorul notificat conform alin. (1)
informează CNPAS, prin înscrierea în următorul raport lunar a respectivei
modificări, în vederea modificării codului numeric personal al participantului
în Registrul participanţilor.
(4) CNPAS, în baza raportului şi a documentelor
justificative primite de la administrator, precum şi a declaraţiei nominale
rectificative primite de la angajator, operează modificarea codului numeric
personal în Registrul participanţilor, după consultarea CNABDEP, şi informează
administratorul la data prevăzută la art. 30 alin. (1).
(5) Administratorul, în baza informării din partea
CNPAS, operează modificarea codului numeric personal al participantului în
evidenţele proprii.
Art. 36. - (1) In cazul în care din evidenţele CNABDEP
rezultă ca a fost modificat codul numeric personal al unui participant şi
acesta are un nou act de identitate, participantul are obligaţia de a transmite
administratorului o copie după noul act de identitate, cu semnătură în original
pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin copiere, în termen de maximum 30
de zile calendaristice de la eliberarea noului document.
(2) Administratorul notifică CNPAS în vederea
înscrierii noului cod numeric personal în Registrul participanţilor, pentru
participantul în cauză.
(3) CNPAS, în baza raportului şi a documentelor
justificative primite de la administrator, precum şi a declaraţiilor din
sistemul public de pensii, operează modificarea codului numeric personal în
Registrul participanţilor şi informează administratorul la data prevăzută la
art. 30 alin. (1).
(4) Administratorul, în baza informării din partea
CNPAS, operează modificarea codului numeric personal al participantului în
evidenţele proprii.
Art. 37. - Administratorii au obligaţia de a păstra în
evidenţele proprii istoricul operaţiunilor descrise la art. 27 alin. (2), art.
32-36 şi documentele justificative aferente.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 38. - Termenele prevăzute de prezenta normă care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor
prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 39. - (1) Angajatorii, persoane fizice şi
juridice, sunt obligaţi să pună la dispoziţia Comisiei şi administratorilor de
fonduri de pensii administrate privat datele şi documentele necesare pentru
identificarea participanţilor la fondurile de pensii administrate privat.
(2) Administratorii îşi transmit reciproc informaţii,
la solicitarea scrisă a unuia dintre aceştia cu privire la datele
participanţilor incluşi în operaţiunile descrise la art. 32, 35 şi 36.
Art. 40. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv art. 16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art.
141 alin. (1) lit. g) şi art. 141 alin. (2)-(11) din Lege.
Art. 41. - Toate rapoartele transmise de către CNPAS la
Comisie vor fi în format electronic, sub semnătură electronică extinsă, iar
formatul acestor rapoarte se va stabili prin act adiţional la protocolul
încheiat între cele două instituţii.
Art. 42. -Anexa face parte integrantă din prezenta
normă.
Art. 43. - Prezenta normă intră în vigoare la 1
ianuarie 2010.
Art. 44. - La data intrării în vigoare a prezentei
norme se abrogă Norma nr. 18/2007 privind aderarea şi evidenţa participanţilor
la fondurile de pensii administrate privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 46/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 13 iulie 2007, republicată, precum
şi orice alte dispoziţii contrare.
ANEXĂ la normă
ACT-CADRU DE ADERARE
Nr. deciziei de autorizare ca administrator
..................................................................................................................................................................
Nr. deciziei de autorizare a prospectului schemei de
pensii private
...............................................................................................................................
Nr. deciziei de autorizare afondului de pensii
administrat privat ....................................................................................................................................
Numele şi prenumele participantului:
........................................................................................................................................................................ ..
Codul numeric
personal...........................................................................................................B.I./C.I.
seria ................. nr .......................................
Data naşterii: zz/ll/aaaa:
........................................................................................................................................................................ ......................
Adresa de domiciliu (localitate, judeţ/sector, stradă,
număr, bloc, scară, etaj, apartament, cod poştal)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Adresa de corespondenţă (localitate, judeţ/sector,
stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, cod poştal)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Numărul de telefon:
...............................................................................................................
adresa e-mail ...............................................................
Denumirea fondului de pensii administrat privat
...........................................................................................................................................................
Administrat de (denumirea administratorului) ...............................................................................................................................................................
Adresa de corespondenţă a administratorului
(localitate, judeţ/sector, stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, cod
poştal)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Denumirea angajatorului
.....................................................................................
CUI................................................................................................
Conform prevederilor Legii nr. 411/2004 privind fondurile
de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, „administratorului, agentului de marketing şi persoanelor afiliate
acestora le este interzis:
1. să ofere beneficii colaterale în scopul de a
convinge o persoană să adere la un fond de pensii sau să rămână participant la
acesta;
2. să acorde foloase pentru facilitarea aderării
potenţialilor participanţi."
Declaraţia participantului:
1. Declar pe propria răspundere că mă aflu la prima
aderare la un fond de pensii administrat privat şi că nu am mai semnat un alt
act individual de aderare la un astfel de fond. |_|
(Se marchează cu X de către participant numai în
situaţia în care se află la prima aderare.)
2. Declar pe propria răspundere că am semnat acest act
individual de aderare în vederea transferului meu de la un alt fond de pensii
administrat privat. |_|
(Se marchează cu X de către participant numai în
situaţia în care se transferă de la un alt fond de pensii administrat privat.)
3. Am luat cunoştinţă de prevederile prospectului
schemei de pensii private şi sunt de acord să fiu parte la contractul de
societate civilă şi la contractul de administrare al fondului de pensii
administrat privat.
Conform Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, participantul
beneficiază de dreptul de acces, de intervenţie, de a nu fi supus unei decizii
individuale şi de a se adresa justiţiei. Participantul are dreptul de a se
opune prelucrării datelor personale care îl privesc şi de a solicita ştergerea
datelor, printr-o cerere scrisă, datată şi semnată, adresată (denumirea
administratorului) ................................................. care
prelucrează datele participantului conţinute în prezenta anexă, în scopul
prevăzut de Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Administrator,
........................................................................
Reprezentant legal,
........................................................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Data.................................................................
........................................................................
Broker de pensii private
........................................................................
(denumirea)
Participant,
........................................................................
(numele şi prenumele)
........................................................................
(semnătura)
Agent,
........................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Nr. de Registru agent
........................................................................