HOTARARE Nr. 614 din 27 iunie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 379 din 11 iulie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, cuprinse in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, prefectii, presedintii consiliilor judetene, primarii, precum si
unitatile implicate in restituirea in natura sau acordarea altor masuri
reparatorii stabilite de lege pentru imobilele preluate in mod abuziv vor aduce
la indeplinire dispozitiile prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Costache Ivanov,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Art. 1
(1) Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, denumita in
continuare lege, stabileste masurile reparatorii ca urmare a preluarii abuzive
de catre stat, organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice a
unor imobile, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
imobile preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si
nerestituite pana in prezent.
(2) Legea instituie principiul restituirii in natura a imobilelor, iar in
cazurile in care aceasta nu este posibila se prevad masuri reparatorii prin
echivalent, care pot consta in compensare cu alte bunuri ori servicii oferite
in echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite, sau in acordarea
de actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital ori de
titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau in
acordarea de despagubiri banesti.
(3) Restituirea integrala in natura exclude masurile reparatorii prin
echivalent.
I. Bunurile care fac obiectul restituirii
Art. 2
Potrivit art. 2 din lege, indiferent de modalitatea in care au fost
preluate imobilele de catre stat sau de alte persoane juridice, preluarea este
considerata abuziva. In cadrul preluarii abuzive a imobilelor legea trateaza
diferit situatiile in care imobilele au fost preluate cu titlu de cele preluate
fara titlu de catre stat sau de alte persoane juridice, astfel cum rezulta din
art. 12, art. 16 alin. (4), art. 27 si art. 46 alin. (2).
Art. 3
(1) In cazul imobilelor preluate prin confiscarea averii, ca urmare a unei
hotarari judecatoresti de condamnare pentru infractiuni de natura politica,
prevazute de legislatia penala, savarsite ca manifestare a opozitiei fata de
sistemul totalitar comunist potrivit art. 2 alin. (1) lit. b) din lege, natura
infractiunii pentru care a fost condamnata persoana indreptatita rezulta de
regula din hotararea de condamnare. De asemenea, dovada privind natura
infractiunii se poate face si cu decizia sau, dupa caz, hotararea
judecatoreasca de constatare emisa in baza Decretului-lege nr. 118/1990,
republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Potrivit art. 46 alin. (3) din lege, aceste imobile vor fi restituite
in toate situatiile in natura, intrucat actele juridice de instrainare a acestora
sunt lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand fi invocata in aceste
cazuri.
Art. 4
Pentru imobilele prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) din lege conditia
existentei unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile se aplica fara
vreo deosebire privind data la care hotararea devine definitiva si irevocabila,
inainte sau dupa intrarea in vigoare a legii.
Art. 5
In intelesul art. 6 din lege, prin imobile se intelege terenurile, cu sau
fara constructii, cu oricare dintre destinatiile avute la data preluarii in mod
abuziv, precum si bunurile mobile devenite imobile prin incorporare in alte
constructii, inclusiv terenurile fara constructii afectate de lucrari de
investitii de interes public aprobate, daca nu a inceput constructia acestora.
De asemenea, masurile reparatorii includ si utilajele si instalatiile preluate
de stat sau de alte persoane juridice o data cu imobilul, cu exceptia cazului
in care ele au fost inlocuite, casate sau distruse.
II. Persoanele indreptatite la masuri reparatorii
Art. 6
Sunt indreptatite, in intelesul legii, la masuri reparatorii constand in
restituirea in natura sau, dupa caz, prin echivalent:
a) persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la data preluarii in mod
abuziv a acestora;
b) persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice care detineau
imobilele si alte active in proprietate la data preluarii;
c) persoanele juridice, proprietari ai imobilelor preluate, daca si-au
continuat activitatea ca persoana juridica pana la data intrarii in vigoare a
legii sau in situatia in care activitatea lor a fost interzisa ori intrerupta
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, dar si-au reluat activitatea
dupa 22 decembrie 1989 si prin hotarare judecatoreasca se constata ca sunt
aceeasi persoana juridica cu cea desfiintata sau interzisa;
d) partidele politice a caror activitate a fost interzisa sau intrerupta in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca si-au reluat activitatea in
conditiile legii;
e) mostenitorii persoanelor fizice indreptatite.
Art. 7
Nu beneficiaza de masuri reparatorii potrivit art. 5 si 8 din lege:
a) persoanele care au primit despagubiri potrivit acordurilor
internationale incheiate de Romania privind reglementarea problemelor
financiare in suspensie, mentionate in anexa la lege; enumerarea din anexa nu
este limitativa, lista putand fi completata, astfel cum rezulta din prevederile
lit. m) din anexa la lege, cu orice asemenea acorduri incheiate de Romania cu
alte state privind reglementarea problemelor financiare in suspensie;
b) fostii proprietari si mostenitorii acestora pentru terenurile al caror
regim juridic este reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, si prin Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997;
c) fostii proprietari, culte religioase sau comunitatile minoritatilor
nationale, ai imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice al
caror regim juridic va fi reglementat prin acte normative speciale.
III. Restituirea in natura sau masuri reparatorii prin echivalent
Art. 8
Restituirea in natura a imobilelor preluate abuziv se face, potrivit legii,
in starea in care se afla acestea la data cererii de restituire si libere de
orice sarcini.
Art. 9
(1) Potrivit art. 16 si 18 din lege, situatiile in care masurile
reparatorii se stabilesc numai prin echivalent, nefiind posibila restituirea in
natura, sunt:
a) persoana indreptatita la masuri reparatorii avea calitatea de asociat la
persoana juridica proprietara a imobilelor si a activelor la data preluarii
acestora in mod abuziv. Au dreptul insa la restituirea in natura persoanele
fizice care aveau calitatea de asociat unic sau persoanele fizice asociate,
membre ale aceleiasi familii;
b) imobilul nu mai exista la data intrarii in vigoare a legii. Fac exceptie
imobilele distruse ca urmare a unor calamitati naturale, situatie in care nu
pot fi acordate nici despagubiri in echivalent;
c) imobilul a fost transformat astfel incat a devenit un imobil nou in
raport cu cel preluat, daca partile nu au convenit altfel. Transformarea
trebuie sa fie esentiala, imobilul nou trebuie sa fie structural deosebit de
cel vechi. Partile pot conveni insa si asupra unor modalitati de restituire,
inclusiv restituirile in natura cu plata unei sulte;
d) imobilul a fost instrainat fostului chirias, cu respectarea Legii nr.
112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia
de locuinte, trecute in proprietatea statului;
e) imobilele preluate cu titlu valabil, ocupate de unitati bugetare din
invatamant, din sanatate, asezaminte social-culturale sau de institutii
publice, sedii ale partidelor politice legal inregistrate, de misiuni
diplomatice, oficii consulare, reprezentantele organizatiilor internationale
interguvernamentale acreditate in Romania, precum si de personalul cu rang
diplomatic al acestora, necesare in vederea continuarii activitatilor de
interes public, social-cultural sau obstesc.
(2) Ministerele si celelalte institutii publice care detin imobile ce intra
sub incidenta art. 16 din lege au obligatia, potrivit alin. (2) al aceluiasi
articol, sa intocmeasca lista cuprinzand imobilele de interes public,
social-cultural, de sanatate si altele asemenea si sa o transmita Guvernului
pentru a se stabili prin hotarare imobilele ce nu vor fi retrocedate in natura
si pentru care se acorda masuri reparatorii prin echivalent.
(3) Lista va cuprinde numai imobilele preluate de stat cu titlu, astfel cum
prevede art. 16 alin. (4) din lege, iar pentru cele care la data preluarii
aveau destinatia de locuinta se va face o mentiune in acest sens, in vederea
determinarii imobilelor pentru care se acorda despagubiri banesti. Pentru
imobilele care aveau la data preluarii alta destinatie decat cea de locuinta
masurile reparatorii se acorda potrivit art. 9 alin. (2) din lege.
(4) Listele cuprinzand imobilele care intra sub incidenta art. 16 din lege
si care sunt detinute de consiliile locale sau judetene ori de institutiile si
unitatile subordonate sau aflate sub autoritatea acestora vor fi centralizate
pe judete, prin grija presedintelui consiliului judetean, respectiv a
primarului general al municipiului Bucuresti, si vor fi inaintate Ministerului
Administratiei Publice, sub semnatura presedintelui consiliului judetean,
respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti si a prefectului, in
vederea supunerii spre adoptare Guvernului.
Art. 10
Potrivit alin. (2) al art. 9 si alin. (2) al art. 24 din lege,
despagubirile banesti se pot acorda pentru imobilele cu destinatia de locuinta
numai in situatiile concret reglementate de lege si dupa dovedirea calitatii de
persoana indreptatita, astfel:
a) imobilele cu destinatia de locuinta preluate abuziv de stat si demolate
total sau partial, cu exceptia celor expropriate pentru cauza de utilitate
publica, potrivit art. 10 si art. 24 alin. (2) din lege; intra in aceasta
categorie toate imobilele cu destinatia de locuinta trecute in proprietatea
statului prin acte de nationalizare sau prin orice alte acte normative sau
individuale ori prin evacuari administrative sau fortate;
b) imobilele care, la data preluarii cu titlu valabil, aveau destinatia de
locuinta si care in prezent intra sub incidenta art. 16 alin. (1) din lege,
fiind utilizate ca sedii ale unitatilor bugetare din invatamant, sanatate,
asezaminte social-culturale, institutii publice, sedii ale partidelor politice
legal inregistrate, ale misiunilor diplomatice, oficiilor consulare,
reprezentantelor organizatiilor internationale interguvernamentale acreditate
in Romania, precum si cele ocupate de personalul cu rang diplomatic al acestora,
necesare in vederea continuarii acestor activitati; pentru aceste situatii art.
16 prevede ca fostilor proprietari li se acorda masuri reparatorii prin
echivalent, in conditiile legii, si, in consecinta, se pot acorda oricare
dintre masurile reparatorii prevazute la art. 1 alin. (2), inclusiv despagubiri
banesti;
c) imobilele cu destinatia de locuinta trecute ca atare in proprietatea
statului sau a altor persoane juridice dupa 6 martie 1945, cu titlu, si care se
aflau in posesia statului sau a altor persoane juridice la data de 22 decembrie
1989 si au fost vandute fostilor chiriasi cu respectarea Legii nr. 112/1995,
potrivit art. 19 din lege. Potrivit acestui articol, in cazul despagubirilor
prin echivalent se pot ivi urmatoarele situatii:
- despagubirile au fost calculate si incasate de fostul proprietar;
- despagubirile au fost calculate, dar fostul proprietar nu le-a incasat;
- despagubirile nu au fost calculate;
- fostul proprietar nu a depus cerere de restituire in baza Legii nr.
112/1995 si urmeaza sa se adreseze unitatii detinatoare potrivit noii legi.
Potrivit art. 19 alin. (2) teza finala, in aceste situatii despagubirile
banesti se acorda la valoarea calculata potrivit Legii nr. 112/1995, diferenta
pana la valoarea stabilita prin noua lege urmand sa fie acoperita cu actiuni
sau cu titluri de valoare.
IV. Procedura de restituire
Art. 11
(1) Potrivit art. 21 alin. (5) din lege, nerespectarea termenului de 6 luni
pentru depunerea notificarilor de catre persoanele indreptatite potrivit legii
are drept consecinta pierderea dreptului de a solicita in justitie masuri
reparatorii.
(2) In cazul actiunilor formulate in baza art. 46 si 48 din lege pentru
anularea sau constatarea nulitatii unor acte juridice de instrainare care au
avut ca obiect bunuri preluate de stat sau de alte persoane juridice, procedura
de restituire inceputa in temeiul legii se suspenda pana la solutionarea
acestor actiuni prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, astfel
cum prevad dispozitiile art. 47 alin. (2) din lege.
Art. 12
(1) Pentru declansarea procedurii de restituire persoana indreptatita
trebuie sa trimita persoanei juridice detinatoare o notificare prin executorul
judecatoresc, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a legii.
Notificarea trebuie sa cuprinda elementele de identificare a persoanei
indreptatite, a persoanei notificate, denumirea si adresa exacta a bunului
imobil solicitat, precum si valoarea estimativa a acestuia.
(2) Executorul judecatoresc va inregistra notificarea si o va comunica
persoanei notificate in termen de 7 zile de la data inregistrarii. Notificarea
inregistrata face dovada deplina in fata oricaror autoritati, persoane fizice
sau juridice, chiar daca a fost adresata altei unitati decat cea care detine
imobilul.
(3) In aplicarea art. 21 alin. (3) din lege, intrucat de la data de 10 mai
2001 executorii judecatoresti isi desfasoara activitatea in birouri
individuale, potrivit Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti,
notificarea poate fi facuta la orice birou din circumscriptia judecatoriei in a
carei raza teritoriala se afla imobilul solicitat. In municipiul Bucuresti este
competent orice birou al executorului judecatoresc, fara a se tine seama de
repartizarea acestora pe sectoare.
(4) In cazul in care imobilul a fost demolat sau unitatea detinatoare nu
este cunoscuta, notificarea se trimite primariei in a carei raza teritoriala
s-a aflat sau se afla imobilul, respectiv Primariei Municipiului Bucuresti, potrivit
art. 26 alin. (1) si art. 33 alin. (1) din lege. De asemenea, pentru imobilele
preluate cu titlu valabil, evidentiate in patrimoniul societatilor comerciale
privatizate sau in curs de privatizare, notificarea se adreseaza institutiei
publice implicate in privatizare potrivit art. 27 alin. (2) din lege, iar
pentru cele instrainate sub orice forma din patrimoniul administratiei publice
centrale sau locale notificarea se adreseaza organelor de conducere ale
autoritatilor administrative in cauza.
(5) Pentru imobilele preluate de organizatiile cooperatiste notificarea se
adreseaza unitatii care detine ori a detinut imobilul.
Art. 13
De regula notificarea este insotita de actele doveditoare ale dreptului de
proprietate, iar in cazul mostenitorilor sau asociatilor, si de acte care
atesta aceste calitati. In cazul in care persoana indreptatita nu dispune de
aceste acte in momentul notificarii ele pot fi depuse in termen de cel mult 18
luni de la data intrarii in vigoare a legii.
Art. 14
(1) In cazurile in care legea prevede posibilitatea acordarii
despagubirilor banesti, iar persoana indreptatita opteaza pentru aceasta masura
reparatorie, notificarea se depune la prefectura in a carei raza teritoriala se
afla ori s-a aflat imobilul preluat abuziv, in termenul si in conditiile
reglementate de art. 21 din lege.
(2) Potrivit art. 36 alin. (3) din lege, la prefecturi se centralizeaza si
ofertele de acordare a despagubirilor banesti facute de unitatile detinatoare
in situatia in care restituirea in natura a imobilului nu este posibila sau nu
a fost aprobata.
Art. 15
In termen de 60 de zile de la primirea notificarii sau de la data depunerii
actelor doveditoare, daca acestea nu s-au depus o data cu notificarea, unitatea
notificata este obligata sa se pronunte prin decizie sau, dupa caz, prin
dispozitie motivata asupra cererii de restituire in natura sau prin echivalent,
prezentand persoanei indreptatite o oferta corespunzatoare valorii imobilului.
Art. 16
(1) Pentru evaluarea cat mai corecta a despagubirilor ce urmeaza sa se
acorde persoanelor care intra sub incidenta legii, la prefecturi se vor
organiza comisii constituite din personal din cadrul prefecturilor, directiei
generale a finantelor publice, aparatului propriu al consiliilor judetene,
Consiliului General al Municipiului Bucuresti si al inspectiei judetene de
constructii. Este necesar ca personalul desemnat de prefecti sa realizeze
primirea si centralizarea notificarilor si a ofertelor de acordare a
despagubirilor banesti sa fie foarte bine instruit si sa cunoasca dispozitiile
legii, inclusiv situatiile concrete in care legea prevede posibilitatea
acordarii de despagubiri banesti.
(2) Constituirea comisiilor se face prin ordin al prefectului.
(3) Presedintele comisiei va fi prefectul sau subprefectul.
(4) Comisiile au urmatoarele atributii principale:
a) primesc notificarile depuse prin intermediul executorului judecatoresc,
prin care persoanele indreptatite solicita acordarea de despagubiri banesti,
precum si ofertele de acordare a despagubirilor banesti pentru situatiile
concrete in care legea prevede aceasta masura reparatorie;
b) verifica daca actele depuse sunt cele stabilite de lege, le
inregistreaza intr-un registru special si formeaza un dosar distinct pentru
fiecare caz;
c) convoaca persoanele indreptatite, precum si orice alte persoane in
vederea clarificarii unor situatii si pentru determinarea valorii imobilelor a
caror restituire se solicita;
d) consemneaza rezultatul evaluarii intr-un proces-verbal semnat de membrii
comisiei si mentioneaza in mod expres eventualele obiectii;
e) trimit, potrivit art. 37 din lege, Ministerului Finantelor Publice
centralizatoarele, impreuna cu materialele primite de la persoanele
indreptatite.
Art. 17
In aplicarea art. 36 din lege, in cazul in care nu se poate stabili o
valoare estimativa cu care partile sa fie de acord, evaluarea imobilelor se va
face de catre experti atestati potrivit legii, la cererea persoanelor
indreptatite.