HOTARARE Nr. 63 din 22 februarie 1994 * Republicata
privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 30 septembrie 1994
*) Republicat in temeiul art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 660/1994.
Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 63/1994 a fost publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 24 martie 1994, data la
care a intrat in vigoare, cu exceptia prevederilor art. 1.2 lit. a) alin. 1,
art. 2.5, art. 2.8, art. 2.13, art. 6.1 si anexa la regulament, care intra in
vigoare la data de 30 septembrie 1994.
1. Dispozitii generale
Art. 1.1
Potrivit prezentului regulament, bunurile pentru care se organizeaza
licitatii in vederea achizitiilor publice sunt: produsele, echipamentele si
orice alte obiecte fizice, de orice fel si cu orice fel de descriere, inclusiv
bunurile imobiliare, finantate integral sau partial din bugetul de stat, din
bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in afara acestor
bugete si din credite externe garantate sau contractate direct de stat.
Art. 1.2
Prezentul regulament nu se aplica in cazul:
a) achizitiilor publice de bunuri care implica apararea tarii, ordinea
publica si siguranta nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta,
mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita
caracteristicilor specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare
de activitate, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul
regulament.
De asemenea, vor fi excluse de la prevederile prezentului regulament
achizitiile de piese, accesorii, ansambluri, subansambluri, agregate sau
instalatii care constituie parti componente ale bunurilor prevazute la
alineatul precedent sau care sunt folosite exclusiv la repararea ori
exploatarea acestora, precum si ambalajele destinate exclusiv conservarii
bunurilor de mai sus;
b) achizitiilor publice de bunuri care fac obiectul unor excluderi in baza
unor prevederi legale. Achizitionarea bunurilor destinate pastrarii indelungate
in rezervele materiale nationale si vanzarea acestora se vor face in
conformitate cu prevederile art. 6 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele
materiale nationale si cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 372/1992 privind
modul de achizitionare si valorificare a produselor din rezervele materiale
nationale.
2. Organizarea procedurilor de licitatii
Art. 2.1
Pentru organizarea licitatiilor privind achizitiile publice de bunuri,
astfel cum au fost stabilite la art. 1.1, functia de indrumare metodologica
unitara revine Ministerului Finantelor, care va elabora norme si reglementari
pentru continutul documentelor licitatiilor, continutul ofertelor, organizarea,
desfasurarea licitatiilor si incheierea contractelor.
Art. 2.2
In executarea functiei de indrumare metodologica unitara, Ministerul Finantelor
are urmatoarele atributii:
a) controleaza respectarea regulilor de organizare si desfasurare a
licitatiilor stabilite prin prezentul regulament;
b) constata contraventiile si aplica sanctiunile - stabilite la art. 18,
respectiv art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 - entitatii achizitoare
sau persoanelor vinovate;
c) avizeaza deciziile luate de entitatile achizitoare ca raspuns la
contestatiile ofertantilor;
d) desemneaza reprezentantii sai in comisiile de licitatie;
e) organizeaza evidenta activitatilor de licitatii pentru achizitiile
publice de bunuri;
f) indruma activitatea de informare privind pregatirea si organizarea
licitatiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum si alte
informatii referitoare la licitatii.
Art. 2.3
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, entitatea
achizitoare numeste prin decizie, pentru fiecare achizitie publica de bunuri, o
comisie de licitatie.
Art. 2.4
Comisia de licitatie verifica respectarea conditiilor referitoare la
publicitatea licitatiei, prevazute in prezentul regulament, raspunde de
activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare si acceptare a
ofertelor, precum si de respectarea procedurii de desfasurare a licitatiei.
Art. 2.5
Comisia de licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde:
- presedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al entitatii
achizitoare;
- reprezentantul desemnat al Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, in
cazul achizitiilor publice de bunuri pentru stocul de mobilizare de la agentii
economici;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, in cazul achizitiilor publice de bunuri imobiliare;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala.
Art. 2.6
Onorariile participantilor in comisia de licitatie, care nu sunt angajati
permanenti ai entitatii achizitoare, se suporta de catre entitatea achizitoare,
iar cuantumul acestora se va stabili de catre Ministerul Finantelor si
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, in conditiile legii.
Art. 2.7
Organizatorul licitatiei este entitatea achizitoare care raspunde de
pregatirea si desfasurarea licitatiei.
Art. 2.8
Achizitionarea de bunuri prin organizarea de licitatii publice este
obligatorie pentru bunurile de acelasi fel care urmeaza a fi achizitionate in
vederea satisfacerii nevoilor entitatii achizitoare pentru un an intreg, in
limita creditelor bugetare aprobate, bunuri a caror valoare totala este de
peste 30 milioane lei; in asemenea cazuri prin contracte se va prevedea si esalonarea
livrarilor potrivit necesitatilor.
Pentru achizitionarea de bunuri a caror valoare este inferioara limitei
specificate la alineatul precedent, se poate folosi procedura selectiei de
oferte de pret, potrivit prevederilor art. 15 din Ordonanta Guvernului nr.
12/1993.
In cazul achizitiei de bunuri de acelasi fel, necesare entitatilor
achizitoare pentru a acoperi nevoile unui an, a caror valoare este sub 30
milioane lei, daca nu este posibila obtinerea a cel putin 3 oferte de pret, se
va proceda astfel:
- vor fi solicitate oferte de pret in scris, potrivit prevederilor art. 15
din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, de la cel putin trei agenti economici;
- daca in termenul mentionat in adresa prin care s-a solicitat oferta au
fost facute numai doua oferte, vor fi achizitionate bunurile pentru care s-a
prezentat pretul cel mai avantajos si s-au respectat conditiile de calitate
prevazute in caietul de sarcini;
- daca un singur ofertant a raspuns la solicitare, entitatea achizitoare va
putea achizitiona bunurile de la aceasta sau va putea repeta cererea de oferta
de pret.
Pentru achizitionarea de bunuri cu valori mici, pentru care ofertantii
refuza sa prezinte oferte de pret in scris purtand semnatura si stampila
acestora, conducatorul entitatii achizitoare poate desemna salariati din
subordinea sa care sa testeze preturile practicate la data respectiva si sa le
consemneze sub semnatura proprie cu viza salariatului cu atributii de control
preventiv din unitate.
Art. 2.9
In cazul achizitiei publice de bunuri a caror valoare depaseste 267.000.000
lei, contractantii straini pot participa la procedura de achizitie, daca si
contractantii romani se bucura de un tratament similar in cadrul procedurilor
de achizitie organizate de entitatile achizitoare din tarile a caror
nationalitate o are contractantul (ofertantul) strain.
Ministerul Afacerilor Externe sau Ministerul Comertului, dupa caz, va
atesta, la cererea entitatii achizitoare, indeplinirea conditiei de
reciprocitate prevazute in alineatul precedent.
Cuantumul sumei prevazute la alin. 1 se va actualiza periodic de catre
Ministerul Finantelor, in functie de evolutia cursului de schimb valutar al
D.S.T.-ului.
Art. 2.10
Licitatia publica deschisa fara preselectie este licitatia care se
organizeaza intr-o singura etapa, pentru achizitii de bunuri la care pot
participa, in numar nelimitat, ofertantii interni sau externi care indeplinesc
conditiile cuprinse in documentele licitatiei impuse de organizatori.
Art. 2.11
Licitatia publica deschisa cu preselectie este licitatia organizata in doua
etape distincte: in prima etapa participa toti ofertantii interesati si care
raspund anuntului publicitar, iar in a doua etapa participa numai ofertantii
selectionati de comisia de licitatie pe baza competitivitatii lor.
Aceasta procedura se aplica pentru bunurile la care entitatea achizitoare
doreste sa selectioneze in prealabil ofertantii competenti si potentiali,
scopul primei etape constituindu-l intocmirea listei ofertantilor selectionati.
Art. 2.12
Licitatia publica restransa este licitatia in care:
- bunul, datorita specificului sau, poate fi achizitionat, de regula, de la
un numar restrans de ofertanti;
sau
- a existat o licitatie publica anterioara, nefinalizata prin incheierea
unui contract.
Anuntarea licitatiei publice restranse se face prin invitatii adresate
direct contractantilor care raspund conditiilor prevazute la alineatul
precedent.
Numarul de participanti la licitatia publica restransa trebuie sa fie de
minimum 3 (trei).
Art. 2.13
In situatia in care entitatea achizitoare a indeplinit una din procedurile
de licitatie prevazute la art. 2.10 - 2.12 si s-au prezentat mai putin de trei
ofertanti cu oferte corespunzatoare conditiilor din caietul de sarcini, comisia
poate aproba achizitia de la ofertantul care a oferit bunuri la pretul cel mai
avantajos sau, dupa caz, de la unicul ofertant.
In cazul in care nu s-a prezentat nici un ofertant sau daca ofertele
prezentate nu corespund conditiilor din caietul de sarcini, comisia va putea
hotari fie repetarea procedurilor de licitatie, fie intocmirea notei
justificative de catre conducatorul entitatii achizitoare pentru achizitia
dintr-o singura sursa potrivit art. 16 si 17 din Ordonanta Guvernului nr.
12/1993, ca singura alternativa.
3. Publicitatea
Art. 3.1
Organizatorul licitatiei va face anunturi publicitare in presa interna sau,
dupa caz, in presa internationala, cu minimum 15 zile inainte de data stabilita
pentru depunerea ofertei.
Art. 3.2
Publicarea anuntului referitor la licitatie se face intr-un cotidian de
larga circulatie sau intr-o publicatie de specialitate.
Art. 3.3
In situatia in care se urmareste si atragerea ofertantilor straini,
licitatia va fi cu participare internationala, caz in care publicarea anuntului
publicitar de licitatie se face in cel putin un cotidian de larga circulatie
internationala sau, dupa caz, intr-o publicatie internationala de specialitate.
Art. 3.4
Continutul minim al anuntului publicitar al licitatiei va fi:
- denumirea entitatii achizitoare si sediul acesteia;
- conditii de participare;
- locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
- forma si obiectul licitatiei, precum si descrierea bunurilor ce urmeaza a
fi achizitionate; natura, cantitatea si calitatea acestora; termenele,
conditiile de livrare si de plata;
- data si ora limita a depunerii ofertelor, locul de depunere a acestora,
precum si data, ora si locul deschiderii ofertelor; limba de circulatie
internationala in care se redacteaza oferta (oferta se va redacta inclusiv in
limba romana);
- alte elemente ce se vor stabili prin norme metodologice de catre
Ministerul Finantelor, in functie de specificul achizitiei publice de bunuri.
Dupa caz, anuntul publicitar al licitatiei poate fi completat cu:
- denumirea ordonatorului de credite sau a finantatorului;
- forma si volumul garantiilor solicitate;
- suma si conditiile de plata aferente documentatiei referitoare la
licitatie.
Art. 3.5
Publicarea anuntului pentru forma de licitatie publica deschisa cu
preselectie se face in mod similar cu cel prezentat la art. 3.4., cu precizarea
ca se organizeaza preselectia ofertantilor. In vederea preselectiei,
organizatorul licitatiei transmite, prin posta sau prin ridicare directa de la
sediul sau, informatii tehnice si economice privind licitatia, precum si
instructiuni de prezentare a documentelor pentru preselectie.
De regula, documentele pentru preselectie pe care ofertantul le transmite
entitatii achizitoare se refera la: informatia privind caracteristicile
tehnico-economice ale productiei, calificarea personalului, documente privind
situatia financiara, scrisori de recomandare.
Dupa primirea documentelor pentru preselectie de la ofertanti, in prima
etapa, comisia de licitatie le studiaza, compara performantele acestora si
intocmeste lista ofertantilor selectionati. Organizatorul licitatiei are
obligatia de a comunica tuturor ofertantilor participanti, in scris,
rezultatele preselectiei, pe baza hotararii comisiei de licitatie.
Numarul de ofertanti selectionati trebuie sa fie de minimum 3 (trei).
Art. 3.6
Invitatiile de participare la licitatia publica restransa se transmit numai
anumitor ofertanti, selectionati de entitatea achizitoare.
Ofertantii care primesc invitatia de participare la licitatie, daca doresc
sa participe, transmit in scris organizatorului licitatiei cererea de includere
pe lista ofertantilor potentiali. Ofertantii care nu primesc invitatii nu pot
sa participe la licitatia publica restransa.
Documentele licitatiei se pun la dispozitie, contra cost, numai
ofertantilor care au transmis organizatorului licitatiei cererea de includere
pe lista ofertantilor potentiali.
Art. 3.7
Documentatia referitoare la licitatie, pusa la dispozitia ofertantilor
interesati de catre entitatea achizitoare, va cuprinde, in principal:
a) sediul entitatii achizitoare careia trebuie sa i se transmita oferta;
b) locul unde se pot solicita informatii suplimentare;
c) limbile de circulatie internationala in care se poate depune oferta
(oferta se va depune obligatoriu in limba romana);
d) data limita pana la care se poate depune oferta;
e) conditiile cu caracter economic si tehnic, garantiile financiare, precum
si alte informatii si documente solicitate ofertantului de entitatea
achizitoare;
f) specificatia completa a bunurilor supuse achizitiei, inclusiv
certificatele de conformitate la care trebuie sa raspunda bunul respectiv;
g) criteriile de acceptare a ofertei, inclusiv orice elemente, altele decat
pretul, care se iau in considerare in evaluarea ofertelor, precum si elementele
de calcul care se includ in evaluarea preturilor de oferta, cum ar fi: costul
transportului, valoarea asigurarii bunului, iar in cazul bunurilor din import,
taxele vamale si alte taxe si impozite la frontiera, precum si moneda de plata;
h) modalitatea si conditiile de plata;
i) orice alte termene si/sau conditii.
Art. 3.8
Contravaloarea documentelor de licitatie se stabileste de catre entitatea
achizitoare, fara sa poata depasi costul multiplicarii acestora.
4. Prezentarea, primirea, deschiderea si acceptarea ofertelor
Art. 4.1
Prezentarea si primirea ofertelor se vor face in urmatoarele conditii:
- ofertele se depun sau se transmit prin posta, cu scrisoare recomandata,
semnata de persoanele imputernicite de ofertantul interesat;
- ofertele depuse pana la data si ora precizate pentru depunere se vor
pastra de entitatea achizitoare sub cheie, dupa ce persoana imputernicita de
aceasta a verificat daca plicurile si sigiliile sunt intacte.
Art. 4.2
Deschiderea ofertelor se va face in prezenta membrilor comisiei de
licitatie si a reprezentantilor ofertantilor.
La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va anunta
numele sau, dupa caz, denumirea ofertantilor, dupa care va deschide plicurile.
In continuare, va anunta clar: numele sau, dupa caz, denumirea
ofertantilor; valorile ofertelor; propunerile de oferte alternative, inclusiv
valorile si caracteristicile principale ale acestora; notificarile in scris
referitoare la modificarile sau retragerile de oferte, in cazul in care exista;
existenta garantiilor de participare solicitate; orice alte detalii pe care
comisia de licitatie le considera necesare.
Art. 4.3
Dupa deschiderea ofertelor si anuntarea ofertantilor, comisia de licitatie
va intocmi, pentru propriile sale evidente, un proces-verbal in care se vor
consemna datele mentionate la art. 4.2 alin. 3.
Procesul-verbal se va citi in prezenta participantilor si va fi semnat de
membrii comisiei de licitatie si de catre reprezentantii ofertantilor.
Art. 4.4
Ofertele pentru care s-au transmis notificari de retragere sau ofertele
intirziate se vor inapoia ofertantilor fara a fi deschise.
Art. 4.5
Dupa deschiderea in public a ofertelor, acestea se vor pastra sub cheie.
Art. 4.6
Comisia de licitatie procedeaza, pe loc sau in zilele urmatoare, la
verificarea modului in care fiecare oferta raspunde cerintelor prevazute in
documentele licitatiei si ulterior trece la examinarea, clarificarea si
evaluarea in detaliu a ofertelor.
Art. 4.7
In scopul examinarii, evaluarii si compararii obiective a ofertelor,
comisia de licitatie poate cere ofertantilor, individual, sa-si clarifice sau
sa-si corecteze ofertele.
Solicitarea de clarificare si raspunsul aferent se vor face in scris, dar
nu se va permite nici o modificare a valorii sau a continutului ofertei,
exceptand cazurile in care se solicita corectia erorilor aritmetice sau a
greselilor materiale descoperite de comisia de licitatie in cursul examinarii
ofertelor.
Art. 4.8
In situatia in care ofertantul nu poate corecta sau clarifica oferta
ulterior, conform art. 4.7, erorile sau omisiunile din oferta, spre a deveni
corespunzatoare cu documentele licitatiei, comisia de licitatie va respinge
oferta.
Art. 4.9
Evaluarea ofertelor se face de catre comisia de licitatie, prin simpla
apreciere a calitatilor tehnice si valorice sau prin aprecierea prin punctaj,
care reprezinta rezultatul aplicarii unor coeficienti stabiliti in prealabil de
catre entitatea achizitoare la elementele principale ale ofertelor.
Art. 4.10
Comisia de licitatie intocmeste o hotarare de acceptare a ofertei in 2
(doua) exemplare, din care un exemplar ramane la entitatea achizitoare, iar un
exemplar se transmite Ministerului Finantelor.
Hotararea va cuprinde:
- numele membrilor comisiei de licitatie;
- nominalizarea ofertantului a carui oferta a fost acceptata;
- justificarea criteriilor tehnice si economice pe baza carora a fost
acceptata oferta;
- semnaturile tuturor membrilor comisiei de licitatie;
- data intocmirii.
Art. 4.11
In cazul evaluarii ofertelor pe baza de simpla apreciere, hotararea de
acceptare a ofertei se adopta cu votul a 2/3 din membrii comisiei de licitatie.
In situatia evaluarii ofertelor pe baza de apreciere prin punctaj,
hotararea de acceptare a ofertei va consemna rezultatul aplicarii
coeficientilor stabiliti de entitatea achizitoare.
Art. 4.12
Membrii comisiei de licitatie, care nu sunt de acord cu hotararea de
acceptare a ofertei, vor preciza, in scris, anexat la hotarare, motivele de
divergenta.
Art. 4.13
Hotararea de acceptare a ofertei in favoarea unui ofertant constituie actul
in baza caruia entitatea achizitoare va incheia contractul de achizitie publica
a bunului.
Art. 4.14
Dupa notificarea, printr-o scrisoare de acceptare, a ofertei catre
ofertantul castigator se procedeaza la semnarea contractului de achizitie
publica inainte de expirarea termenului de valabilitate a ofertei.
In termen de 10 zile de la data hotararii de acceptare a ofertei, entitatea
achizitoare va transmite celorlalti ofertanti scrisori prin care sunt anuntati
ca ofertele lor nu au fost acceptate.
5. Specificatii tehnice
Art. 5.1
La redactarea caietelor de sarcini sau a specificatiilor tehnice pentru
bunurile ce urmeaza a fi achizitionate prin licitatii publice, entitatea
achizitoare va tine seama de:
a) necesitatea definirii bunului in functie de parametrii
tehnico-calitativi ai acestuia si mai putin in raport cu aspectul sau forma
lui;
b) incadrarea in standarde si norme internationale sau in reglementari si
norme nationale recunoscute pe plan international.
Art. 5.2
Caietele de sarcini sau specificatiile tehnice nu vor impune o anumita
marca de fabrica sau de comert, un model sau un tip de bun si nici nu vor
indica o origine a marfii sau un producator determinat.
Art. 5.3
In scopul obtinerii de consultatii si date sau informatii, necesare in
elaborarea caietului de sarcini sau a specificatiilor tehnice, entitatea
achizitoare nu va apela la agentii economici care ar putea avea interese in
desfasurarea licitatiei.
6. Dispozitii finale
Art. 6.1
Pana la aprobarea legii bugetului de stat pentru noul an, entitatile
achizitoare pot organiza proceduri de achizitionare de bunuri in anul in curs,
pentru consumul curent necesar in prima parte a anului viitor, tinand seama de
nivelul creditelor bugetare ce pot fi utilizate cu acea destinatie, potrivit
legii, in perioada respectiva.
Art. 6.2
In termen de 30 de zile de la aprobarea prezentului regulament, Ministerul
Finantelor va elabora norme metodologice*) in aplicarea acestuia.
-------------------
*) Normele metodologice nr. 46.544/1994, elaborate de Ministerul
Finantelor, au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
192 din 27 iulie 1994.
ANEXA 1
(la regulament)
LISTA
cuprinzand grupele de produse din categoria tehnicii de lupta, mijloacelor si
materialelor cu caracteristici specifice apararii tarii, ordinii publice si
sigurantei nationale
1. Avioane si elicopter
2. Nave maritime si fluviale de lupta (inclusiv salupe, barci cu si fara
motor)
3. Tancuri
4. Submarine
5. Tancuri maritime si fluviale pentru alimentarea navelor
6. Mijloace si aparatura pentru navigatie navala si aeriana
7. Echipament de semnalizare pentru nave si aeronave
8. Autotunuri, tunuri, obuziere si tunuri-obuziere
9. Rachete si instalatii de lansare rachete
10. Armament de infanterie, mitraliere si aruncatoare
11. Arme albe
12. Munitie de toate categoriile de armament
13. Bombe, torpile, rachete
14. Mijloace si materiale speciale pentru interventii si control
antiterorist, de impiedicare si neutralizare a actiunilor agresive (bastoane,
scuturi, casti de protectie, veste antiglont, aparate cu raze X, detectoare,
sisteme de supraveghere a aeroporturilor si alte produse specifice)
15. Aparatura artileristica, sisteme si subsisteme de conducere a focului
16. Puncte de comanda mobile si de stat major
17. Masini de lupta si autospeciale blindate
18. Autostatii si aparatura radiorelee
19. Mijloace pentru cercetare genistica, control tehnic si de mascare
20. Mijloace explozive si de dare a focului
21. Mijloace si materiale pentru lucrari de distrugeri si minare-deminare
22. Tehnica si materiale pentru controlul nuclear si chimic, cu specific
militar
23. Produse pentru stocul de mobilizare, altele decat cele comune
24. Uniformele militare, altele decat cele comune si accesorii pentru
acestea
25. Subansambluri, accesorii, piese de schimb, componente pentru bunurile
de la punctele 1 - 24
26. Reparatii, modernizari, reconditionari si revizii la produsele si
materialele specifice mentionate la punctele 1 - 24
27. Prestatii si lucrari ce se executa cu produsele si mijloacele specifice
mentionate la punctele 1 - 24
28. Cercetare si documentatii tehnice pentru mijloacele specifice noi sau
modernizate pentru bunurile de la punctele 1 24.