HOTARARE Nr. 663 din 12 iulie 2001
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Energie - ICEMENERG Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 427 din 31 iulie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei precum si ale
art. 18 alin. (1) si art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Energie - ICEMENERG Bucuresti prin reorganizarea Societatii Comerciale
"Institutul de Cercetari si Modernizari Energetice - ICEMENERG" -
S.A. Bucuresti, care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti este persoana juridica romana aflata in coordonarea Ministerului
Industriei si Resurselor si functioneaza in baza prevederilor art. 17 - 21 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare.
(3) Sediul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie -
ICEMENERG Bucuresti este in municipiul Bucuresti, Bd Energeticienilor nr. 8,
sectorul 3.
(4) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile legale
in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in
anexa nr. 1.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti are in principal ca obiect de activitate cercetarea fundamentala si
aplicativa, ingineria, dezvoltarea tehnologica, studiile necesare in vederea
elaborarii strategiilor si consultanta in domeniul energiei electrice si termice.
Art. 3
(1) Structura organizatorica a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti este prevazuta in
anexa nr. 2.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti poate infiinta in cadrul structurii sale organizatorice subunitati
fara personalitate juridica necesare pentru realizarea obiectului sau de
activitate.
Art. 4
(1) Conducerea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie
- ICEMENERG Bucuresti revine consiliului de administratie format din 5 membri.
(2) Membrii consiliului de administratie se numesc si se revoca prin ordin
al ministrului industriei si resurselor, cu acordul Ministerului Educatiei si
Cercetarii.
(3) Conducerea executiva a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti este asigurata de directorul general care
este si presedintele consiliului de administratie.
(4) Conducerea operativa a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti este asigurata de un comitet de directie.
(5) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti sunt asigurate de consiliul stiintific.
(6) Atributiile consiliului de administratie, ale directorului general, ale
comitetului de directie si ale consiliului stiintific sunt prevazute in
regulamentul de organizare si functionare.
Art. 5
(1) Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Energie - ICEMENERG Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la
data de 31 martie 2001, actualizat conform reglementarilor legale, este de
61.755.358 mii lei, din care imobilizari corporale in valoare de 20.915.771 mii
lei si imobilizari necorporale in valoare de 19.860 mii lei.
(2) Activul si pasivul Societatii Comerciale "Institutul de Cercetari
si Modernizari Energetice - ICEMENERG" - S.A. Bucuresti se preiau pe baza
de protocol de predare-preluare de catre Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie
- ICEMENERG Bucuresti se preia prin transfer de la Societatea Comerciala
"Institutul de Cercetari si Modernizari Energetice - ICEMENERG" -
S.A. Bucuresti si isi pastreaza salariile avute la data transferului pana la
negocierea noului contract colectiv de munca.
(2) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita
fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli.
(3) Noul contract colectiv de munca va fi negociat si inregistrat la
Directia generala de munca si solidaritate sociala a municipiului Bucuresti in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 7
Constructiile, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Bucuresti,
Bd Energeticienilor nr. 8, calea Vitan nr. 293 si Bd Energeticienilor nr. 13 -
15, precum si in municipiul Craiova, judetul Dolj, str. Bibescu Voda nr. 1 si
str. Bucovat nr. 82, in care a functionat Societatea Comerciala
"Institutul de Cercetari si Modernizari Energetice - ICEMENERG" -
S.A. Bucuresti, trec in administrarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti.
Art. 8
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
Art. 9
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti preia toate
drepturile si este tinut de toate obligatiile Societatii Comerciale
"Institutul de Cercetari si Modernizari Energetice - ICEMENERG" -
S.A. Bucuresti, in masura in care potrivit reglementarilor legale sau
contractuale acestea nu se sting, si se substituie in toate litigiile in curs
ale Societatii Comerciale "Institutul de Cercetari si Modernizari
Energetice - ICEMENERG" - S.A. Bucuresti.
Art. 10
(1) Finantarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie
- ICEMENERG Bucuresti se asigura din surse proprii, din alocatii de la bugetul
de stat, in conditiile legii, din credite bancare si din alte surse atrase.
(2) Pentru semestrul II al anului in curs finantarea Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti se asigura din
surse proprii, din credite bancare si din alte surse atrase.
Art. 11
Ministerul Industriei si Resurselor, in calitate de minister coordonator,
poate cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti pentru realizarea unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si
instalatii.
Art. 12
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 13
Anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2001, se completeaza cu
punctul 33 cu urmatorul cuprins:
"33. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie -
ICEMENERG Bucuresti."
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministru delegat
la Ministerul Educatiei si Cercetarii -
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
p. Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Iacob Zelenco,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Energie - ICEMENERG Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana juridica romana aflata
in coordonarea Ministerului Industriei si Resurselor, care functioneaza in baza
prevederilor legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 2
la hotararea Guvernului.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati fara
personalitate juridica, necesare in vederea realizarii obiectului sau de
activitate, in conditiile legii. Modalitatea de constituire a acestora si
relatiile lor in cadrul institutului si cu tertii sunt reglementate prin
prezentul regulament de organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica, dezvoltare tehnologica si inginerie in domeniul energiei, prin
participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice cuprinse in
Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare, precum si prin activitati
de inginerie si consultanta pentru solutionarea unor probleme concrete din
domeniul energiei.
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului consta in:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare
realizeaza cercetari fundamentale si aplicative in domeniul energiei electrice
si termice, si anume:
- modele de analiza si decizie pentru modificari structurale, tehnologice
si de management in sectorul energiei electrice si termice, in vederea unei
dezvoltari economice si sociale durabile;
- modele si studii de planificare integrata a resurselor de energie, la
nivel national si local;
- tehnologii curate de producere a energiei electrice si termice, inclusiv
combustibili pentru acestea;
- tehnologii pentru reducerea impactului negativ asupra mediului;
- tehnologii pentru surse regenerabile de energie;
- tehnologii avansate de conservare a energiei;
- tehnologii de stocare a energiei pe termen scurt, mediu si lung;
- sisteme avansate de management al proceselor din domeniul energiei;
- tehnologii si materiale pentru cresterea eficientei utilizarii energiei
in industrie, locuinte si in sectorul tertiar;
- tehnologii si materiale de mentenanta si metode de diagnoza;
- tehnologii si materiale pentru reabilitarea si protejarea echipamentului
si a constructiilor din sistemele de alimentare cu energie;
- tehnologii de compatibilitate electromagnetica;
- tehnologii de tratare si valorificare a deseurilor nenucleare din
industria energiei electrice si termice;
b) studii pentru elaborarea strategiilor de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea domeniului stiintei si tehnologiei energiei;
c) cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete din domeniul energiei.
B. Activitati de inginerie si consultanta din domeniul energiei:
a) probe si masuratori pentru echipamente energetice;
b) solutii pentru reabilitarea/modernizarea instalatiilor energetice;
c) diagnoza, masuratori, teste, incercari, monitorizari;
d) tehnologii specifice echipamentelor energetice;
e) studii de impact, bilanturi de mediu;
f) expertize si puneri in functiune;
g) analize de avarii;
h) audituri, certificari;
i) asistenta tehnica.
C. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) receptia, administrarea si valorificarea rezultatelor cercetarilor in
domeniu, finantate din fonduri publice;
b) consultanta de specialitate acordata institutiilor publice centrale si
locale in pregatirea deciziilor de politica interna si externa;
c) participarea la indeplinirea obligatiilor Romaniei, care decurg din
tratatele si conventiile semnate in domeniul energiei;
d) participarea ca membru in organizatiile stiintifice internationale de
interes deosebit pentru Romania;
e) atragerea de fonduri pentru desfasurarea programelor de
cercetare-dezvoltare nationale din: industrie, sectorul bancar-financiar, alte
organizatii interne si internationale;
f) integrarea cercetarii cu invatamantul;
g) organizarea manifestarilor tehnico-stiintifice de interes national in
domeniul energiei, precum si a unor intalniri cu reprezentanti de inalt nivel
ai institutiilor publice, pentru a se discuta probleme de interes comun din
domeniile energie, economie si ecologie;
h) sprijinirea prin actiuni specifice, inclusiv material, a afirmarii
personalitatilor stiintifice din Romania pe arena internationala;
i) asistenta tehnica, furnizare de servicii stiintifice si tehnologice
agentilor economici sau oricaror beneficiari interesati;
j) testare si certificare de produse.
D. Elaborare de normative tehnice si economice de interes national privind
asigurarea cerintelor fundamentale din domeniul energiei electrice si termice
E. Formare si specializare de cercetatori, personal tehnic de specialitate
din industrie si din serviciile in domeniul energiei
F. Activitati de informare-documentare, editare si tiparire a publicatiilor
de specialitate
G. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii catre alte
unitati de cercetare interesate sau catre agenti economici
H. Valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul energiei prin
implementarea in industrie si in alte unitati interesate.
(2) Activitatile mentionate la alin. (1) lit. A - H pot fi efectuate si in
cadrul unor programe sau contracte externe.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Patrimoniul institutului, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la
data de 31 martie 2001, este de 61.755.358 mii lei, din care imobilizari
corporale in valoare de 20.915.771 mii lei si imobilizari necorporale in
valoare de 19.860 mii lei. Activul si pasivul se preiau pe baza de protocol de
predare-preluare de la Societatea Comerciala "Institutul de Cercetari si
Modernizari Energetice - ICEMENERG" - S.A. Bucuresti, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite, in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite din fonduri publice se
afla in administrarea institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul
acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite si trec in administrarea institutului, daca prin contract
nu se prevede altfel, si se inregistreaza in evidenta contabila a acestuia.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatilor
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare, cu
aprobarea Ministerului Industriei si Resurselor, in calitate de organ
coordonator, si cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati fara personalitate
juridica, sectii, laboratoare si alte structuri organizatorice necesare in
vederea realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
(3) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si poate acorda
conducatorilor acestora imputerniciri de reprezentare in numele institutului,
cu avizul consiliului de administratie.
Art. 8
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 9
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
institutului sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 10
(1) Consiliul de administratie este format din 5 membri numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Consiliul de administratie este alcatuit din:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 3 membri.
Art. 11
(1) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului - presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului Industriei si Resurselor;
c) un reprezentant al Ministerului Educatiei si Cercetarii;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) presedintele consiliului stiintific.
(2) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(3) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului industriei si resurselor, cu avizul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, la propunerea conducatorului autoritatii de la care acestia provin.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi organ care
a facut numirea.
Art. 12
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani care:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutul sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata cu o indemnizatie lunara
stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa in aceeasi calitate la societati comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare.
Art. 13
Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie
cei care, personal ori sotul/sotia, copiii sau rudele pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati comerciale
cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla in relatii
comerciale directe ori concurente.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia
celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul propriu de functionare;
b) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
c) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
d) aproba programul de cercetare-dezvoltare pe care il inainteaza
Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
e) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la Ministerul Industriei si Resurselor in vederea aprobarii prin
hotarare a Guvernului;
f) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune spre aprobare Ministerului Industriei si
Resurselor, si aproba raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de
institut in anul precedent;
g) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut si aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
h) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institut;
i) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
j) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
k) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
l) fundamenteaza si prezinta Ministerului Industriei si Resurselor
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia si pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
m) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
n) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
o) aproba, in conditiile legii, sistemul de salarizare, modul de corelare
stimulativa a salariilor cu nivelul studiilor, cu competenta si cu munca efectiv
prestata, respectandu-se prevederile contractului colectiv de munca la nivelul
institutului;
p) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
q) executa orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin 3 membri ai consiliului de
administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 17
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 18
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un delegat al sindicatului reprezentativ sau, in lipsa acestuia, un
reprezentant al salariatilor care nu sunt membri de sindicat.
Art. 19
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate. Activitatea acestora va fi remunerata conform prevederilor legale.
Art. 20
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor si a obligatiilor lor.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si daca au anuntat in scris despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Industriei si Resurselor un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie format din directorul general, directorul economic, secretarul
stiintific, precum si directorii centrelor din structura organizatorica a
institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din structura organizatorica a institutului se
organizeaza si functioneaza comitetul de conducere care isi desfasoara
activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si
functionare, aprobat de consiliul de administratie al institutului, si este
prezidat de directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului industriei si resurselor cu acordul
Ministerului Educatiei si Cercetarii dintre cercetatorii stiintifici principali
care lucreaza in domeniu si care au pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie, si aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul institutului in conditiile legii si
ale contractelor colective de munca;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradele I, II si III si de cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata cu modificari prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare, si ale art. 12 din Ordonanta Guvernului
nr. 8/1997 privind stimularea cercetarii stiintifice, dezvoltarii tehnologice
si inovarii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 95/1998, cu modificarile
ulterioare;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si exterior prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 15 membri, reprezentand toate
compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe o perioada de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului.
Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general, directorii
centrelor, secretarul stiintific al institutului si, in calitate de invitat
permanent, un delegat al sindicatului reprezentativ sau, in lipsa acestuia, un
reprezentant al salariatilor care nu sunt membri de sindicat.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea de propuneri pentru Planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare si pentru Programul national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica;
b) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului;
c) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare si ale Programului
national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
d) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
e) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
h) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradele I, II, III si de cercetator stiintific;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare interne si internationale cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia.
Relatii financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de consiliul de administratie, se
aproba de Ministerul Industriei si Resurselor, se transmite Ministerului
Finantelor Publice si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin bugetul de
venituri si cheltuieli, pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Industriei si Resurselor, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu banci, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute in
termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor Publice, conform prevederilor legii bugetare anuale.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile care urmeaza sa fie
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993
privind unele masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutare, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale aplicabile institutelor de cercetare-dezvoltare.
Art. 41
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
ANEXA 2
(Numarul maxim de posturi = 450)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Energie - ICEMENERG
Bucuresti
__________________________
|Consiliul de administratie|
|__________________________|
____________ _______|________
| CONSILIUL |_______________________|DIRECTOR GENERAL|
| STIINTIFIC | | |________________|
|____________| | ____________ | _______________
____________ | | SERVICIUL |_____|_______|OFICIUL JURIDIC|
| SECRETAR |___| | MANAGEMENT | | |_______________|
| STIINTIFIC | |____________| |
|____________| ____________ | __________________
| SERVICIUL |_____|_______|DIRECTIA ECONOMICA|
| CONTRACTE | | |__________________|
|____________| | _______|_______
____________ | ______|______ ______|_______
| Biroul AQ -| | | SERVICIUL | | SERVICIUL |
| ASIGURAREA |_____| | FINANCIAR | |ADMINISTRATIE,|
| CALITATII | | |CONTABILITATE| | PATRIMONIU, |
|____________| | | | |APROVIZIONARE |
| | | | SI TRANSPORT |
| |_____________| |______________|
|
__________________________________________|______________________________
| _____________|_______________ | __________|_________ |
| | CENTRU TRANSPORT DISTRIBUTIE| | |CENTRU ENERGIE MEDIU| |
| | ENERGIE ELECTRICA (CTDEE) | | | (CEM) | |
| | DIRECTOR | | | DIRECTOR | |
| |_____________________________| | |____________________| |
| ______________|______________ | | |
| ______|_____ _______|_______ _____|___|_ ____________ | _______|___
| | SECTIA || || | | SECTIA | | | SUCURSALA
|
| |ECHIPAMENTE,|| LABORATOR ||OFICIUL DE | | POLITICI, | | | CRAIOVA
|
| | STATII SI || AUTOMATIZARI ||DOCUMENTARE| |REGLEMENTARI| |
|___________|
| | RETELE ||TELECOMUNICATII|| IN | | SI |_|
| | ELECTRICE || SI PROTECTII || ENERGETICA| | TEHNOLOGIA | | _____________
| | (SESR) || (LATP) || (ODE) | |INFORMATIEI | | |SECTIA MEDIU
|
| |____________||_______________||___________| | (SPRTI) | | | SI
|
| |____________|
|_|ECOTEHNOLOGII|
|_______________________ ____________ | | (SME)
|
______________|_____________ | LABORATOR | |
|_____________|
| CENTRU PRODUCERE ENERGIE | | MATERIALE |_| _____________
|ELECTRICA SI TERMICA (CPEET)| | NOI (LMN) | | | LABORATOR
|
| DIRECTOR | |____________| | | UTILIZAREA
|
|____________________________| | | EFICIENTA A
|
_____________|______________ |_| ENERGIEI SI
|
______|______ ____|_____ ______|______ | SURSE
|
| | | SECTIA | | SECTIA | |
REGENERABILE|
| | |EXPERTIZA,| |AUTOMATIZARI,| | (LUER)
|
| SECTIA | | DIAGNOZA | | HIDRO - |
|_____________|
|TERMOMECANICA| | METAL | | SI MASINI |
| (STM) | | (SEDM) | | ELECTRICE |
| | | | | (SAHME) |
|_____________| |__________| |_____________|