HOTARARE Nr.
686 din 24 iunie 2008
privind aprobarea normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 480 din 30 iunie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă punctele 311 şi 312
din titlul VII - „Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice
de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de
1 iulie 2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
CAPITOLUL I
Sfera de aplicare a taxei pe poluare pentru
autovehicule
Art. 1. - (1) Taxa pe poluare pentru autovehicule,
denumită în continuare taxă, reglementată de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule,
denumită în continuare ordonanţă, se aplică autovehiculelor din
categoriile M1-M3 şi N1-N3, autovehicule în cazul cărora în rubrica 1 „Categoria" din
cartea de identitate a vehiculului este înscris unul dintre codurile: M1, M1G, M2, M2G,
M3, M3G, N1, N1G, N2G, N3
sau N3G.
(2) Taxa nu se aplică pentru:
a) autovehiculele pentru care în rubrica 1 „Categoria"
din cartea de identitate a vehiculului este înscris unul dintre codurile: L1e,
L2e, L3e, L4e, L5e, L6e sau L7e (autovehicule cu 2 sau 3 roţi ori asimilate)
sau T1, T2, T3, T4 ori T5 (tractoare agricole sau
forestiere);
b) autovehiculele pentru care în rubrica 1
„Categoria" din cartea de identitate a vehiculului este înscris textul
„Maşini autopropulsate pentru lucrări".
CAPITOLUL II
Exceptarea de la plata taxei
Art. 2. - (1) Excepţiile de la plata taxei, prevăzute
la art. 3 alin. (2) din ordonanţă, se acordă pe baza menţiunilor speciale
înscrise în cartea de identitate a vehiculului.
(2) Pentru excepţia prevăzută la art. 3 alin. (2) lit.
b) din ordonanţă, la rubrica „Modificări ce nu afectează performanţele şi
caracteristicile de folosinţă ale vehiculului" este menţionat tipul
dispozitivului cu care este echipat autoturismul. Regia Autonomă „Registrul
Auto Român" înscrie textul în cartea de identitate a vehiculului numai
dacă dispozitivul este certificat şi numai după verificarea modului de fixare
şi funcţionare a acestuia.
(3) Pentru excepţiile prevăzute la art. 3 alin. 2)
lit. d) din ordonanţă, menţiunile speciale înscrise în cartea de identitate a
vehiculului sunt, după caz:
a) la rubrica 1 „Categoria" este înscris textul
„Autovehicul special", iar la rubrica 2 „Caroseria" este înscris
textul „SC ambulanţă";
b) la rubrica 1 „Categoria" este înscris textul
„Autovehicul special", la rubrica 2 „Caroseria" este înscris textul „SG alte activităţi", iar la rubrica
„Modificări ce nu afectează performanţele şi caracteristicile de folosinţă ale
vehiculului" este înscris textul „Echipament servicii de medicină";
c) la rubrica 1 „Categoria" este înscris textul
„Autovehicul special", la rubrica 2
„Caroseria" este înscris textul „SG alte activităţi", iar la rubrica
„Modificări ce nu afectează performanţele şi caracteristicile de folosinţă ale
vehiculului" este înscris textul „Echipament ajutor de urgenţă";
d) la rubrica 1
„Categoria" este înscris textul „Autovehicul special", la rubrica 2
„Caroseria" este înscris textul „SG alte activităţi", iar la rubrica
„Modificări ce nu afectează performanţele şi caracteristicile de folosinţă ale
vehiculului" este înscris textul „Echipament
descarcerare".
(4) In cazul autovehiculelor prevăzute la art. 3 alin.
(2) lit. e) din ordonanţă, exceptarea de la plata taxei se acordă dacă în
cartea de identitate a vehiculului în care la rubrica „Modificări ce nu
afectează performanţele şi caracteristicile de folosinţă ale vehiculului"
este înscris textul „Caroserie (şasiu) din anul ... înlocuit (ă) cu o (un)
caroserie (şasiu) din anul...".
(5) Menţiunile prevăzute la alin. (3) se înscriu în
cartea de identitate a vehiculului de Regia Autonomă
„Registrul Auto Român".
CAPITOLUL III
Autoritatea competentă pentru calculul taxei
Art. 3. - (1) Taxa se calculează de organul fiscal
competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care
reprezintă:
a) în cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod
independent sau exercită profesii libere - organul fiscal la care persoana este
înregistrată ca plătitor de impozite şi taxe;
b) în cazul persoanelor fizice - organul fiscal în a
cărui rază teritorială persoana fizică îşi are domiciliul fiscal.
(2) In vederea calculării taxei de către autoritatea
fiscală, persoana fizică sau persoana juridică în numele căreia se efectuează
înmatricularea, denumite în continuare contribuabili,
trebuie să prezinte, în copie şi în original,
următoarele documente:
a) cartea de identitate a vehiculului; şi
b) în cazul autovehiculelor rulate achiziţionate din
alte state, un document din care să rezulte data primei înmatriculări a
acestora, şi, după caz, declaraţia pe propria răspundere prevăzută la art. 5
alin. (4), precum şi rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă
„Registrul Auto Român" ori rezultatul evaluării individuale efectuate
potrivit art. 5 alin. (20).
(3) Procedura de stabilire a taxei se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a
prezentelor norme metodologice. Ordinul se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(4) In cazul autovehiculelor
care fac obiectul contractelor de leasing, în locul cărţii de identitate a
vehiculului, prevăzută la alin. (2) lit. a), va fi prezentat un document care
să conţină elementele necesare calculului taxei de către organul fiscal, al
cărui model va fi stabilit în ordinul prevăzut la alin. (3).
(5) Taxa se achită în lei de contribuabili, prin virament
sau în numerar, la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal
la care aceştia sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe sau îşi au
domiciliul fiscal, în contul 51.16.10.09 „Disponibil din taxe pe poluare pentru
autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscală a
contribuabililor persoane fizice sau juridice.
(6) In ultima zi lucrătoare a lunii, unităţile
Trezoreriei Statului transferă în contul 50.17 „Disponibil al fondului pentru
mediu", deschis pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu la
Trezoreria Sectorului 6, sumele colectate în contul prevăzut la alin. (4).
(7) Transferul sumelor se efectuează din contul
51.16.10.09 „Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule",
codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului
(8609468), la nivelul soldului creditor al contului.
(8) Concomitent cu efectuarea operaţiunilor de
transfer prevăzute la alin. (6), unităţile Trezoreriei Statului transmit în
sistem electronic Administraţiei Fondului pentru Mediu un fişier conţinând
toate operaţiunile efectuate prin contul 51.16.10.09 „Disponibil din taxe pe
poluare pentru autovehicule".
CAPITOLUL IV
Calculul taxei
Art. 4. - (1) Norma de poluare Euro utilizată la
calculul taxei este cea codificată în cartea de identitate a vehiculului la
rubrica 5 „Numărul de omologare", prin ultimele două caractere din numărul
de omologare, după cum urmează:
Norma de poluare Euro
|
Codificare
|
Non Euro
|
E0 sau R0
|
Euro 1
|
E1
|
Euro 2
|
E2
|
Euro 3
|
E3
|
Euro 4
|
E4
|
Euro 5
|
E5
|
Euro 6
|
E6
|
Euro I
|
R1
|
Euro II
|
R2
|
Euro III
|
R3
|
Euro IV
|
R4
|
EuroV
|
R5 sau RE
|
(2) Valoarea combinată a emisiei de CO2, exprimată în g/km, utilizată la
calculul taxei este cea înscrisă în cartea de identitate a vehiculului la
rubrica „Modificări ce nu afectează performanţele şi caracteristicile de
folosinţă ale vehiculului", pentru categoria „Autoturism M1" sau „Autoturism M1G"
încadrat în norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5
sau Euro 6, cu excepţia celor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. c) din
ordonanţă.
(3) In cazul autovehiculelor electrice, codificarea
prevăzută la alin. (1) este EE. Autovehiculele hibride au înscris în cartea de
identitate a vehiculului la rubrica 10 „Sursa de
energie" textul „hibrid".
(4) Elementele pe baza cărora au fost stabilite cotele
de reducere a taxei aferente unui autovehicul considerat „standard",
prevăzute în anexa nr. 4 la ordonanţă, sunt:
a) vechimea, calculată ca diferenţă între data la care
se efectuează calculul şi data primei înmatriculări;
b) rulajul mediu anual:
- M1 - 15.000 km;
- N1- 30.000 km;
- M2 si N2 - 60.000 km;
- M3 şi N3-100.000 km;
c) starea generală standard, specifică unui autovehicul
care îndeplineşte toate condiţiile tehnice impuse la omologare şi la inspecţia
tehnică periodică, conform legislaţiei în vigoare, iar caroseria nu prezintă
semne de coroziune şi deteriorare, autovehiculul nu a fost revopsit, tapiţeria
este curată şi fără deteriorări, iar componentele de bord sunt în stare bună;
d) dotare: aer condiţionat, ABS şi airbag.
(5) In cazul autovehiculelor rulate care se
înmatriculează pentru prima dată în România, data primei înmatriculări
utilizată la calculul taxei este cea înscrisă la rubrica corespunzătoare a
documentului de înmatriculare străin.
(6) Reducerea taxei cu 25% în cazul autovehiculelor
echipate cu motor diesel prevăzut cu filtru de particule se aplică pentru
autovehiculele în a căror carte de identitate a vehiculului la rubrica
„Modificări ce nu afectează performanţele şi caracteristicile de folosinţă ale
vehiculului" este înscris textul „Filtru de particule". Regia
Autonomă „Registrul Auto Român" înscrie textul în cartea de identitate a
vehiculului numai dacă dispozitivul este prevăzut în documentaţia de omologare
a autovehiculului şi, suplimentar pentru autovehiculele rulate, în urma
verificării existenţei şi stării tehnice a acestuia.
CAPITOLUL V
Determinarea deprecierii reale a unui autovehicul
rulat
Art. 5. - (1) Suma reprezentând taxa ce urmează a fi plătită, calculată potrivit prevederilor art. 6 din
ordonanţă, poate fi ajustată atunci când persoana care solicită înmatricularea
unui autovehicul rulat declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual
real al autovehiculului în cauză este mai mare decât rulajul mediu anual
considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule, prevăzut la
art. 4 alin. (4) lit. b).
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), calculul taxei se
face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevăzută în anexa nr. 4 la
ordonanţă, majorată cu reducerea suplimentară prevăzută în anexa nr. 1. Atunci
când noua cotă de reducere este mai mare de 95% se aplică cota de reducere de
95%.
(3) Rulajul mediu anual real se calculează prin
raportarea rulajului afişat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la
vechimea calculată în funcţie de data primei înmatriculări.
(4) Declaraţia pe propria răspundere se întocmeşte de
persoana în cauză potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 şi se depune la
organul fiscal competent.
(5) Declararea nereală a rulajului autovehiculului
constituie infracţiune şi se pedepseşte conform prevederilor art. 292 din Codul
penal.
(6) Suma reprezentând taxa ce urmează a fi plătită,
calculată potrivit prevederilor art. 6 din ordonanţă, poate fi ajustată şi
atunci când persoana care solicită înmatricularea unui autovehicul rulat face
dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă „Registrul Auto
Român", că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea
indicată de grila fixă prevăzută în anexa nr. 4 la ordonanţă.
(7) In cazul prevăzut la alin. (6), deprecierea unui
autovehicul în raport cu un autovehicul considerat „standard" se
calculează după formula:
D = (d1 x 0,30) + (d2 x 0,30) + (d3 x 0,40),
unde:
D - deprecierea totală;
d1 - deprecierea
stabilită în funcţie de vechime;
d2 - deprecierea
stabilită în funcţie de starea generală;
d3 - deprecierea
stabilită în funcţie de nivelul de dotare.
(8) Contribuabilul poate solicita ajustarea taxei pe
baza oricărui element dintre cele 3 elemente prevăzute la alin. (7), după caz.
In această situaţie, valoarea deprecierii neajustate (d1, d2 sau d3) este egală
cu 1.
(9) Deprecierea stabilită în funcţie de vechime (d1)se
aplică pentru autovehiculele în cazul cărora există diferenţe mai mari de un an
între data primei înmatriculări, stabilită conform prevederilor art. 4 alin.
(5), şi anul de fabricaţie înscris în cartea de identitate a vehiculului la
rubrica 5 „Anul fabricaţiei", după cum urmează:
Diferenţă vechime (ani)
|
Coeficient d1
|
> 1 -2
|
1,03
|
>2 -3
|
1,05
|
>3 -4
|
1,06
|
>4
|
1,10
|
(10) In cazul în care persoana care solicită
înmatricularea nu poate face dovada primei înmatriculări a autovehiculului, se
aplică prevederile art. 6 alin. (5) din ordonanţă, coeficientul de depreciere d1 fiind 1.
(11) Deprecierea stabilită în funcţie de starea
generală (d2) are în vedere alte aspecte decât cele care fac obiectul
omologării şi inspecţiei tehnice periodice, şi anume aspectul exterior şi
interior al vehiculului, ţinându-se cont de starea caroseriei, revopsirea
autovehiculului, starea tapiţeriei şi a componentelor de bord.
(12) Deprecierea stabilită în funcţie de starea
generală (d2) se determină ca produs al valorilor din tabelul de mai jos:
Aspect/Stare generală
|
Coeficient d2
|
Standard
|
Inferioară
|
Aspect exterior
|
1,0
|
1,10
|
Aspect interior
|
1,0
|
1,10
|
(13) Deprecierea stabilită în funcţie de nivelul de
dotare (d3), respectiv pe baza dotărilor considerate drept opţionale în raport
cu cerinţele standard impuse prin legislaţia privind omologarea şi inspecţia
tehnică a autovehiculelor, se determină ca produs al valorilor din tabelul de
mai jos:
Dotare
|
Coeficient d3
|
Fără aer condiţionat
|
1,10
|
Fără ABS
|
1,15
|
Fără airbag
|
1,10
|
(14) Coeficientul deprecierii totale (D), calculat
conform formulei prevăzute la alin. (7), se înmulţeşte
cu cota de reducere a taxei din anexa nr. 4 la ordonanţă, stabilită iniţial,
rezultând noua cotă de reducere pentru calculul taxei. Atunci când noua cotă de
reducere este mai mare de 95% se aplică cota de reducere
de 95%.
(15) Tariful pentru efectuarea expertizei tehnice,
care nu poate depăşi costul operaţiunilor de expertiză, se stabileşte prin
decizie a Consiliului de administraţie al Regiei Autonome „Registrul Auto
Român" şi se publică pe site-ul acesteia, în termen de 15 zile
calendaristice de la data publicării prezentelor norme metodologice.
(16) Rezultatul expertizei tehnice se consemnează
într-un document eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român", care
cuprinde informaţiile corespunzătoare fiecăruia dintre elementele avute în
vedere pentru stabilirea reducerii suplimentare şi cota de reducere care
decurge din acestea.
(17) Contribuabilul care urmează să înmatriculeze un
autovehicul rulat poate solicita ajustarea taxei atât pentru cazul prevăzut la
alin. (1), cât şi pentru cazul prevăzut la alin.(6). In această situaţie, la
calculul taxei se ia în considerare cota de reducere rezultată din înmulţirea
coeficientului de depreciere determinat potrivit alin. (7) cu suma dintre cota
de reducere prevăzută în anexa nr. 4 la ordonanţă şi reducerea suplimentară
prevăzută în anexa nr. 1. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de
95% se aplică cota de reducere de 95%.
(18) Atunci când contribuabilul a plătit taxa,
calculată potrivit prevederilor art. 6 din ordonanţă, acesta poate solicita
recalcularea sumei plătite pe baza rezultatului expertizei tehnice efectuate
potrivit prevederilor alin. (6).
(19) In baza cererii şi a rezultatului expertizei
tehnice eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român", autoritatea
fiscală competentă procedează la recalcularea sumei reprezentând taxa, care
poate conduce la restituirea diferenţei de taxă faţă de cea plătită cu ocazia
înmatriculării.
(20) In situaţia în care contribuabilul consideră că
deprecierea autovehiculului său este mai mare decât deprecierea rezultată pe
baza cotei iniţiale de reducere şi/sau a cotei suplimentare de reducere a
taxei, acesta poate contesta taxa în baza rezultatului unei expertize privind
evaluarea individuală a autovehiculului în cauză. In acest sens, contribuabilul
va solicita efectuarea expertizei de către un expert al Corpului Experţilor
Tehnici, care în raportul de expertiză privind evaluarea individuală a
autovehiculului va înscrie şi cota reală de reducere a taxei corespunzătoare acelui autovehicul.
(21) Pe baza cotei reale de reducere, stabilită
potrivit alin. (20), autoritatea fiscală competentă va proceda la calcularea
taxei.
CAPITOLUL VI
Restituirea sumelor reprezentând diferenţe de taxe plătite
SECŢIUNEA 1
Restituirea sumelor rezultate ca diferenţă între
taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule şi taxa pe poluare
pentru autovehicule
Art. 6. - (1) Atunci când taxa specială pentru
autoturisme şi autovehicule plătită în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie
2008, potrivit prevederilor art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, este mai mare decât taxa pe
poluare rezultată din aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008, calculată în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul
înmatriculării autovehiculului în România, contribuabilul poate solicita
restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) se restituie, la
cererea contribuabilului, persoană fizică sau juridică, în conformitate cu
prevederile art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Pentru restituirea sumelor, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal
competent în administrarea acestuia, prevăzut la art. 3 alin. (1). Modelul
cererii este prevăzut în anexa nr. 3.
(4) La cererea de restituire se anexează, în original
sau în copie, documentul doveditor al plăţii taxei speciale pentru autoturisme
şi autovehicule, respectiv chitanţa fiscală/ordinul de plată şi extrasul de
cont, după caz, care să ateste efectuarea plăţii acesteia, precum şi copia
cărţii de identitate a vehiculului şi a certificatului
de înmatriculare, cu prezentarea în original a acestora.
(5) In cazul autovehiculelor care fac obiectul
contractelor de leasing, la cererea de restituire se anexează, în copii
conforme cu originalul pe baza declaraţiei proprii, documentul doveditor al
plăţii taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, precum şi cartea de
identitate a vehiculului şi certificatul de înmatriculare.
(6) Cererea de restituire, însoţită de documentele
prevăzute la alin. (4), se soluţionează de organul fiscal competent, în
termenul prevăzut la art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.
(7) După primirea cererii de restituire, organul
fiscal competent verifică datele din evidenţa analitică pe plătitori, sub aspectul
existenţei unor obligaţii fiscale neachitate înregistrate de către
contribuabil, precum şi operaţiunea de plată a taxei speciale pentru
autoturisme şi autovehicule, în sensul virării sumei în cauză la bugetul de
stat, solicitând în scris unităţii Trezoreriei Statului confirmarea plăţii.
(8) In situaţia în care, urmare verificărilor, se
confirmă virarea sumei în cauză la bugetul de stat, iar organul fiscal
competent constată existenţa unor obligaţii fiscale restante ale
contribuabilului, suma solicitată se restituie numai după efectuarea
compensării acestor obligaţii fiscale restante, în conformitate cu prevederile
art. 116 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. In acest scop se întocmeşte, în 3 exemplare, nota
privind compensarea obligaţiilor fiscale - M.F.P - A.N.A.F., cod 14.13.41.99,
în conformitate cu prevederile legale.
(9) In cazul în care suma de restituit este mai mare
decât suma reprezentând obligaţiile fiscale restante înregistrate de către
contribuabil, organul fiscal competent efectuează compensarea până la
concurenţa celei mai mici sume, iar pentru diferenţă întocmeşte, în 3
exemplare, nota privind restituirea/rambursarea unor sume - M.F.P. -A.N.A.F.,
cod 14.13.41.99/a.
(10) Nota privind
restituirea/rambursarea unor sume - M.F.P. -A.N.A.F, cod 14.13.41.99/a, se
întocmeşte şi în cazul restituirii integrale a diferenţei dintre cele două
taxe, atunci când nu se constată în sarcina contribuabilului obligaţii fiscale
restante.
(11) Cele 3 exemplare ale
notei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau ale notei privind
restituirea/rambursarea unor sume, după caz, se transmit la unitatea
Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent, în scopul
efectuării operaţiunilor de compensare/restituire.
(12) Restituirea sumelor reprezentând diferenţa de
taxă plătită se face de către organul fiscal competent, de la bugetul de stat,
din contul de venituri bugetare în care a fost încasată suma în contul bancar
indicat de către solicitant prin cererea sa de
restituire.
(13) Pentru contribuabilii persoane fizice care nu au
indicat, prin cererea de restituire, contul bancar în care doresc restituirea, aceasta poate fi efectuată, în numerar, la ghişeul
unităţii Trezoreriei Statului, în baza notei privind
restituirea/rambursarea unor sume.
(14) După efectuarea compensării şi/sau a restituirii,
după caz, unitatea Trezoreriei Statului păstrează un exemplar al notei de
compensare şi/sau al notei de restituire şi le transmite pe celelalte două
organului fiscal competent, în termen de 3 zile, în vederea înregistrării în
evidenţa analitică pe plătitori a contribuabililor.
(15) După primirea documentelor, organul fiscal
competent va păstra un exemplar al notei de compensare şi/sau al notei de
restituire şi îl va transmite pe celălalt contribuabilului, în termen de 7
zile.
(16) Restituirea sumelor reprezentând diferenţa de
taxă plătită se face de la bugetul de stat.
(17) Pentru cererile de restituire depuse la organele
fiscale înainte de data intrării în vigoare a
prevederilor ordonanţei, termenul legal de soluţionare începe să curgă de la
data de 1 iulie 2008, cu condiţia ca cererea să fie însoţită de documentele
prevăzute la art. 6 alin. (4).
SECŢIUNEA a 2-a
Restituirea sumelor reprezentând valoarea reziduală a taxei plătite
Art. 7. - (1) Atunci când un autovehicul pentru care
s-a plătit taxa în România este scos ulterior din parcul auto naţional se
restituie, la cererea contribuabililor, valoarea reziduală a taxei.
(2) Prevederile alin. (1) se
aplică pentru taxele plătite începând cu data de 1 iulie 2008.
(3) Valoarea reziduală a
taxei reprezintă taxa care ar fi plătită pentru
respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii
din parcul auto naţional.
(4) Pentru restituirea
sumelor, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal
competent în administrarea acestuia, prevăzut la art. 3 alin. (1). Modelul
cererii este prevăzut în anexa nr. 3.
(5) La cererea de restituire se anexează, în original
şi în copie, următoarele documente:
a) documentul care atestă că solicitantul a fost
ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto naţional, respectiv
copia legalizată a cărţii de identitate a autovehiculului;
b) dovada radierii din circulaţie
a autovehiculului, eliberată de organele de poliţie competente;
c) documentul care atestă faptul că autovehiculul a
fost transferat în alt stat membru, respectiv factura/contractul de
vânzare-cumpărare sau declaraţia vamală de export, după caz;
d) certificatul de distrugere a vehiculului, după caz.
(6) Cererea de restituire se soluţionează de organul
fiscal competent, în termenul legal de soluţionare, potrivit legii, iar
restituirea sumelor reprezentând valoare reziduală a taxei se face din bugetul Fondului pentru mediu.
(7) Suma reprezentând valoarea reziduală a taxei se
compensează/se restituie de unităţile Trezoreriei Statului, din contul
51.16.10.09 „Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule",
codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabililor persoane fizice
sau juridice, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09
„Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule".
(8) In cazul în care suma prevăzută la alin. (7) nu se
încadrează în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 „Disponibil din
taxe pe poluare pentru autovehicule", unităţile Trezoreriei Statului vor
solicita în scris Administraţiei Fondului pentru Mediu, pe baza unei adrese
aprobate de conducătorul unităţii, transferarea în contul
51.16.10.09 „Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule",
codificat cu codul de identificare fiscală
atribuit Trezoreriei Statului (8609468), a sumei necesare efectuării
restituirii. Administraţia Fondului pentru Mediu va vira suma astfel
solicitată, din contul 50.17 „Disponibil al fondului pentru mediu", în
termen de maximum două zile lucrătoare de la primirea adresei de la unitatea
Trezoreriei Statului.
(9) Procedura de restituire a sumelor reprezentând
valoarea reziduală a taxei este cea prevăzută la art. 6 alin. (6)-(14), care se
aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 3-a
Restituirea sumelor reprezentând diferenţele de
taxă pe poluare rezultate în urma contestării taxei
Art. 8. - (1) In cazul contestării taxei plătite, contribuabilul
poate solicita restituirea diferenţei de taxă faţă de cea plătită cu ocazia
înmatriculării autovehiculului în România.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică pentru taxele
plătite începând cu data de 1 iulie 2008.
(3) Pentru restituirea sumelor reprezentând diferenţă de taxă, contribuabilul va depune o cerere de
restituire la organul fiscal competent în administrarea acestuia, prevăzut la
art. 3 alin. (1). Modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 3.
(4) La cererea de restituire se anexează, în original
şi în copie, următoarele documente:
a) dovada plăţii taxei pe poluare;
b) documentul eliberat de Regia Autonomă „Registrul
Auto Român" privind rezultatul expertizei tehnice sau documentul eliberat
de Corpul Experţilor Tehnici privind rezultatul evaluării individuale a
autovehiculului.
(5) Cererea de restituire se soluţionează de organul
fiscal competent în termenul prevăzut de lege, iar restituirea sumelor
reprezentând diferenţă de taxă se face din bugetul Fondului pentru mediu.
(6) Suma reprezentând
diferenţa de taxă se compensează/se restituie de unităţile Trezoreriei Statului
din contul 51.16.10.09 „Disponibil din taxe pe poluare pentru
autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscală a
contribuabililor persoane fizice sau juridice, cu
încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 „Disponibil din
taxe pe poluare pentru autovehicule".
(7) In cazul în care suma prevăzută la alin. (6) nu se
încadrează în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 „Disponibil din taxe
pe poluare pentru autovehicule", unităţile Trezoreriei Statului vor
solicita în scris Administraţiei Fondului pentru Mediu, pe baza unei adrese
aprobate de conducătorul unităţii, transferarea în contul 51.16.10.09
„Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", codificat cu codul
de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468), a sumei
necesare efectuării restituirii. Administraţia Fondului pentru Mediu va vira
suma astfel solicitată, din contul 50.17 „Disponibil al fondului pentru
mediu", în termen de maximum două zile lucrătoare de la primirea adresei
de la unitatea Trezoreriei Statului.
(8) Procedura de restituire a sumelor reprezentând
diferenţă de taxă este cea prevăzută la art. 6 alin. (6)-(14), care se aplică
în mod corespunzător.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 9. - (1) In măsura în care aplicarea prevederilor
privind taxa va impune precizări suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin
al ministrului mediului şi dezvoltării durabile sau al ministrului economiei şi
finanţelor ori al ministrului transporturilor sau prin ordin comun al acestora,
după caz.
(2) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele
norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
GRILĂ
privind cotele de reducere suplimentară în funcţie
de rulajul mediu anual real al autovehiculului
Categoria de autovehicul
|
Diferenţa dintre rulajul mediu
anual real
si rulajul mediu anual standard
(km)
|
Cota de reducere suplimentară (%)
|
M1
|
<5000
|
0
|
5001 - 10.000
|
1,0
|
10.001 - 15.000
|
1,5
|
15.001 -20.000
|
2,0
|
20.001 -25.000
|
2,5
|
25.001 -30.000
|
3,0
|
> 30.001
|
3,5
|
N1
|
< 10.000
|
0
|
10.001 -20.000
|
1,0
|
20.001 -30.000
|
1,5
|
30.001 -40.000
|
2,0
|
40.001 -50.000
|
2,5
|
> 50.001
|
3,0
|
M2
şi N2
|
< 15.000
|
0
|
15.001 -30.000
|
1,0
|
30.001 -45.000
|
1,5
|
45.001 -60.000
|
2,0
|
60.001 -75.000
|
2,5
|
> 75.001
|
3,0
|
M3
şi N3
|
< 25.000
|
0
|
25.001 -50.000
|
1,0
|
50.001 - 100.000
|
1,5
|
100.001 - 150.000
|
2,0
|
150.001 -200.000
|
2,5
|
> 200.001
|
3,0
|
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
DECLARAŢIE
pe propria răspundere
Subsemnatul(a)...............................................................................................................................reprezentant
al Societăţii Comerciale
.............................................................................., cu domiciliul/sediul în judeţul
........................................, municipiul/oraşul/comuna
........................................................, satul
........................, sectorul ................, codul poştal ............................,
str...............................................nr.............,
bl..............., sc..............., et..........., ap.............,
telefon/fax ............, e-mail ..............., posesor al
(BI/CI)........seria............ nr..............., cunoscând prevederile art.
292 din Codul penal privind falsul în declaraţii,
declar pe propria răspundere că autovehiculul marca........................,
tipul/varianta...................., Numărul de
identificare ........................, culoarea
................, are un rulaj mediu anual la data înmatriculării în
România de .................................
km, calculat potrivit prevederilor art. 5 din normele metodologice de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.
Dau prezenta declaraţie în vederea calculului taxei pe
poluare pentru autovehicule.
Data
.....................................................
Semnătura
.....................................................
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
CERERE DE RESTITUIRE
Către(organul fiscal
competent)..............................................................................................................................
(numele
şi prenumele persoanei fizice/denumirea
contribuabilului)
Subsemnatul/Subscrisa......................................................................................................................................................,
cu domiciliul/sediul în localitatea ............................, str................. nr......, bl........, sc........,
ap......, judeţul/sectorul ............................,
având C.N.P./C.U.I....................................., în temeiul
prevederilor art. 117 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea
taxei pe poluare pentru autovehicule, solicit/solicităm restituirea sumei reprezentând1):
( ) diferenţă între suma achitată anterior, cu titlu de
taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din
aplicarea prevederilor privind taxa pe poluare pentru autovehicule;
( ) valoarea reziduală a taxei pe poluare,
autovehiculul pentru care s-a plătit taxa fiind scos între timp din parcul auto
naţional;
( ) diferenţe calculate în urma contestării taxei pe
poluare achitate anterior.
Declar/Declarăm că suma achitată iniţial, cu titlu de
taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule/ taxă pe poluare, prin Chitanţa/O.P.T.
nr............./............, în cuantum de................lei, a fost achitată
pentru înmatricularea autoturismului/autovehiculului
marca................, tipul/varianta..................., fabricat în anul......., având Numărul de
înmatriculare....................., Numărul de identificare............................., Seria cărţii de
identitate........................2)
Faţă de acestea, vă rog/rugăm să procedaţi la
calcularea diferenţei/valorii reziduale, conform prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, cu menţiunea că am luat cunoştinţă că din suma de restituit vor
fi compensate, de către organul fiscal competent, eventualele obligaţii fiscale
datorate şi neachitate la data restituirii.
Solicit/solicităm ca restituirea efectivă a sumelor
cuvenite în continuare să se efectueze3):
( )în Contul bancar
nr..................................., deschis
la......................................................................................................;
( ) în numerar, la ghişeul unităţii Trezoreriei
Statului, în baza notei privind restituirea.
Solicitantul/Reprezentantul legal al contribuabilului,
....................................
(numele şi prenumele)
Semnătura
....................................
L.S.
....................................
Data
....................................
1) Se bifează
situaţia în cauză.
2) Nu se
completează în situaţia în care se solicită valoarea reziduală a taxei.
3) Se indică
modalitatea agreată pentru restituire.