ORDONANTA
URGENTA Nr. 50 din 21 aprilie 2008
pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 25 aprilie 2008
In scopul asigurării protecţiei mediului prin
realizarea unor programe şi proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului şi
pentru încadrarea în valorile limită prevăzute de legislaţia comunitară în
acest domeniu,
ţinând cont de necesitatea adoptării de măsuri pentru a
asigura respectarea normelor de drept comunitar aplicabile, inclusiv a
jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene,
având în vedere faptul că aceste măsuri trebuie
adoptate în regim de urgenţă, pentru evitarea oricăror consecinţe juridice
negative ale situaţiei actuale,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumită
în continuare taxă, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu
şi se gestionează de Administraţia Fondului pentru Mediu, în vederea finanţării
programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului.
(2) Din sumele colectate potrivit prezentei ordonanţe
de urgenţă se finanţează programe şi proiecte pentru protecţia mediului, după
cum urmează:
a) Programul de stimulare a înnoirii parcului auto
naţional;
b) Programul naţional de
îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în
localităţi;
c) proiecte de înlocuire sau completare a sistemelor
clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie
geotermală şi energie eoliană;
d) proiecte privind producerea energiei din surse
regenerabile: eoliană, geotermală, solară, biomasă, microhidrocentrale;
e) proiecte privind împădurirea terenurilor degradate
sau defrişate;
f) proiecte de renaturare a terenurilor scoase din
patrimoniul natural;
g) proiecte de realizare a pistelor pentru biciclişti.
Art. 2. - In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
următoarele expresii semnifică:
a) autovehicul nou -
orice autovehicul care nu a mai fost niciodată vândut anterior într-un alt scop
decât al revânzării sau livrării sale şi care astfel nu a mai fost niciodată
înmatriculat;
b) RNTR2 -
Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a
vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la
acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor
şi locuinţei nr. 211/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) scoatere din parcul auto naţional - exportul
autovehiculelor în afara teritoriului comunitar, transferul şi înmatricularea
pe teritoriul altui stat membru, predarea autovehiculelor în vederea
dezmembrării, precum şi distrugerea accidentală a autovehiculelor şi predarea
acestora în vederea dezmembrării;
d) autoritate fiscală
competentă - autoritatea fiscală teritorială în a
cărei evidenţă este înregistrat contribuabilul ca plătitor de impozite şi taxe.
Art. 3. - (1) Intră sub incidenţa taxei autovehiculele
din categoriile M1-M3 şi N1-N3,
astfel cum sunt acestea definite în RNTR2.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):
a) autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice,
oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi
persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe
teritoriul României;
b) autoturismele echipate şi destinate conducerii de
către persoanele cu handicap fizic grav şi accentuat, astfel cum aceste
persoane sunt definite în Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările ulterioare,
care posedă permis de conducere;
c) autovehiculele destinate a fi utilizate de forţele
armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie, de
poliţia de frontieră, de pompieri;
d) autovehiculele definite conform RNTR2 destinate
serviciilor de ambulanţă şi medicină, autovehiculele speciale echipate corespunzător
pentru acordarea ajutorului de urgenţă, precum şi autovehiculele speciale
destinate serviciilor de descarcerare;
e) autovehiculele a căror caroserie sau al căror şasiu
a fost înlocuită/înlocuit, cu condiţia ca aceste autovehicule să fi fost
anterior înmatriculate pe teritoriul României.
(3) Excepţiile prevăzute la alin. (2) lit. b) se
aplică numai pentru achiziţionarea unui singur autoturism în decurs de 5 ani şi
atunci când autoturismul este în proprietatea persoanei cu handicap.
(4) Dovada echipării speciale a autovehiculelor o
reprezintă menţionarea acestui fapt de Regia Autonomă „Registrul Auto Român" în cartea de identitate a vehiculului.
(5) Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care
poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor adaptate sau
echipate special şi nu sunt exceptate de la plata taxei.
(6) In categoria autovehiculelor
prevăzute la alin. (2) lit. d) se încadrează numai acele autovehicule dotate cu
echipamente speciale necesare efectuării serviciilor de ambulanţă şi medicină
şi care sunt înscrise în evidenţa staţiilor de ambulanţă, a serviciilor mobile
de urgenţă şi de reanimare. In aceeaşi categorie intră şi autovehiculele dotate
cu echipamente speciale necesare efectuării serviciilor de ambulanţă şi
medicină, deţinute de operatorii economici.
Art. 4. - Obligaţia de plată a taxei intervine:
a) cu ocazia primei
înmatriculări a unui autovehicul în România;
b) la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după
încetarea unei exceptări sau scutiri dintre cele la care se face referire la
art. 3 şi 9.
Art. 5. - (1) Taxa se calculează de autoritatea fiscală
competentă.
(2) Pentru stabilirea taxei, persoana fizică sau
persoana juridică, denumite în continuare contribuabil,
care intenţionează să efectueze înmatricularea
autovehiculului va depune documentele din care rezultă elementele de calcul al
taxei, prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(3) Valoarea în lei a taxei se determină pe baza
cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie
din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) Taxa se plăteşte de către contribuabil într-un cont
distinct deschis la unităţile Trezoreriei Statului pe numele Administraţiei
Fondului pentru Mediu.
(5) Dovada plăţii taxei va fi prezentată cu ocazia
înmatriculării autovehiculului aflat în una dintre situaţiile prevăzute la
art.4.
Art. 6. - (1) Suma de plată reprezentând taxa se
calculează pe baza elementelor prevăzute în anexele nr.1-4, după cum urmează:
a) pentru autovehiculele din categoria M1,
cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6:
1. pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4
sau Euro 3, taxa se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a taxei specifice exprimate în
euro/1 gram CO2,
prevăzute în anexa nr. 1, şi a normei de poluare şi a taxei specifice exprimate
în euro/1 cmc, prevăzute în anexa nr. 2, şi a cotei de reducere a taxei,
prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4, după formula:
Suma de plată = [ (Ax B x 30) + (CxDx70) ] x (100-E).
100
100 100
unde:
A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km;
B = taxa specifică, exprimată în euro/1
gram CO2, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrică);
D = taxa specifică pe
cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevăzută în coloana
2 din anexa nr. 4;
2. pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 5
sau Euro 6, taxa se va determina pe baza formulei prevăzute la pct. 1, odată cu
intrarea în vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului CE nr. 715/2007
privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile
provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare
comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la
repararea şi întreţinerea vehiculelor;
b) pentru autovehiculele din categoria M1,cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, după formula:
Suma de plată = C x D x (100-E).
100
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrică);
D = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana
3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevăzută în coloana
2 din anexa nr. 4;
c) formula prevăzută la lit. b) se aplică şi pentru
autovehiculele din categoria M1 cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 pentru care
legislaţia comunitară nu prevede măsurarea emisiilor de CO2;
d) formula prevăzută la lit. b) se aplică şi pentru
autovehiculele din categoria N1;
e) formula prevăzută la lit. b) se aplică şi pentru
autovehiculele din categoriile M2, M3, N2 şi N3, pentru care taxa specifică pe
cilindree este prevăzută în coloana 2 din anexa nr.3.
(2) Norma de poluare Euro şi valoarea emisiei de CO2, la care se face
referire la alin. (1), sunt cele menţionate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român" în cartea de identitate a
vehiculului, în conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a
prezentei ordonanţe de urgenţă. Pentru autovehiculele care nu au fost omologate
în conformitate cu legislaţia comunitară, aceste elemente se determină pe baza
măsurătorilor realizate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român", la
cererea şi pe cheltuiala contribuabilului.
(3) Cota fixă de reducere prevăzută în anexa nr. 4
este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual,
de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului. Cu ocazia calculului
taxei vor fi acordate reduceri suplimentare faţă de cota fixă, în funcţie de
abaterile de la situaţia standard a elementelor care au stat la baza stabilirii
cotei fixe, în condiţiile prevăzute în normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Vechimea autovehiculului rulat se calculează în
funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.
(5) Atunci când persoana care solicită înmatricularea
autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a
autovehiculului, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui
autovehicul similar cu o vechime de până la o lună.
Art. 7. - Stabilirea, verificarea, colectarea şi
executarea silită, inclusiv soluţionarea contestaţiilor privind taxa datorată
de către contribuabili, se realizează de către autoritatea fiscală competentă,
potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. - (1) Atunci când un
autovehicul pentru cares-a plătit taxa în România este ulterior scos din parcul
auto naţional se restituie valoarea reziduală a taxei în conformitate cu
prevederile alin.(2).
(2) Valoarea reziduală a
taxei reprezintă taxa care ar fi plătită pentru
respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii
din parcul auto naţional.
(3) Restituirea se efectuează la cererea
contribuabilului, în baza următoarelor documente:
a) documentul care atestă că solicitantul a fost
ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto naţional;
b) dovada radierii din circulaţie a autovehiculului;
c) documentul care atestă faptul că autovehiculul a
fost transferat în alt stat membru sau declaraţia vamală de export, după caz;
d) certificatul de distrugere a
vehiculului, după caz.
(4) Cererea de restituire se depune la autoritatea
fiscală competentă.
Art. 9. - (1) Nu se plăteşte taxa pe poluare pentru
autovehicule atunci când acestea sunt:
a) încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite
conform prevederilor legale în vigoare;
b) acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi
cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor
patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi
fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme
internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau
finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de
cooperare ştiinţifică şi tehnică;
c) confiscate sau intrate
potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit
în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) destinate competiţiilor sportive, definite
conform prevederilor legale în vigoare.
(2) In cazul autovehiculelor
echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule, fapt confirmat de
Regia Autonomă „Registrul Auto Român", cuantumul taxei se reduce cu 25%.
Art. 10. - (1) Suma reprezentând taxa poate fi
contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze un autovehicul
rulat poate face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o măsură mai
mare decât cea indicată de grila fixă prevăzută în anexa nr. 4.
(2) Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe
baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei
de reducere prevăzute la art. 6 alin. (3).
(3) In caz de contestare, caracteristicile
autovehiculului rulat prevăzute la alin. (2) se stabilesc, la cererea
contribuabilului, prin expertiză tehnică efectuată contra cost de Regia
Autonomă „Registrul Auto Român", pe baza procedurii prevăzute de normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se
stabileşte de Regia Autonomă „Registrul Auto Român" în funcţie de
operaţiunile aferente expertizei şi nu poate depăşi costul acestora.
(5) Rezultatul expertizei tehnice se consemnează
într-un document eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român", care
cuprinde informaţiile corespunzătoare fiecăruia dintre elementele prevăzute la
alin. (2) şi cota de reducere care decurge din acestea.
(6) Documentul privind rezultatul expertizei tehnice
eliberat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român" se prezintă de către
plătitorul taxei autorităţii fiscale competente.
(7) La primirea documentului prevăzut la alin. (6), autoritatea fiscală competentă va proceda la
recalcularea sumei de plată reprezentând taxa, care poate conduce la
restituirea diferenţei de taxă faţă de cea plătită cu ocazia înmatriculării.
(8) Persoana nemulţumită de răspunsul primit la
contestaţie se poate adresa instanţelor de judecată competente, potrivit legii.
(9) In cazuri bine întemeiate, autoritatea fiscală
competentă poate solicita efectuarea unei contraexpertize.
Art. 11. - Taxa rezultată ca diferenţă între suma
achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de
taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din
aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se
restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 12. - In termen de 30 de zile de la data
publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile împreună cu Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi Ministerul Transporturilor vor elabora norme
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care vor fi aprobate
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 13. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 14. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data de 1 iulie 2008.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă se abrogă art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Nivelul taxei specifice în funcţie de emisia de
dioxid de carbon
Norma de poluare1) sau
tipul autovehiculului din categoria M1
|
Emisia de dioxid de carbon
- grame CO2/km -
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 gram CO2 -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
-
|
0
|
Euro 5 si Euro 6
|
-
|
0
|
Euro 4 si Euro 3
|
=< 120
|
0
|
|
121-150
|
0,5
|
|
151-180
|
1,0
|
|
181-210
|
2,0
|
|
211-240
|
4,0
|
|
241-270
|
6,0
|
|
>=271
|
8,0
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro 6;
- directivele 98/69/CE şi 2002/80/CE pentru Euro 3 şi
Euro 4.
ANEXA Nr. 2
Nivelul taxei specifice în funcţie de norma de poluare
Norma de poluare1) sau
tipul autovehiculului din categoriile M1 şi N1
|
Cilindree
Capacitatea cilindrică
- cmc -
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 cmc -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
|
0
|
Euro 5 şi Euro 6
|
|
- 2)
|
Euro 4
|
=<1.400
|
0,20
|
|
1.401-1.600
|
0,30
|
|
1.601-2.000
|
0,40
|
|
2.001-2.500
|
0,60
|
|
2.501-3.000
|
0,80
|
|
>3.000
|
1,00
|
Euro 3
|
=<1.400
|
0,65
|
|
1.401-1.600
|
1,00
|
|
1.601-2.000
|
1,30
|
|
2.001-2.500
|
1,90
|
|
2.501-3.000
|
2,50
|
|
>3.000
|
3,00
|
Euro 2
|
=<1.400
|
1,70
|
|
1.401-1.600
|
2,60
|
|
1.601-2.000
|
3,30
|
|
2.001-2.500
|
5,00
|
|
2.501-3.000
|
7,00
|
|
>3.000
|
8,00
|
Euro 1
|
=<1.400
|
3,50
|
|
1.401-1.600
|
5,50
|
|
1.601-2.000
|
7,00
|
|
2.001-2.500
|
10,00
|
|
2.501-3.000
|
14,00
|
|
>3.000
|
16,00
|
Non-Euro
|
=<1.400
|
10,50
|
|
1.401-1.600
|
16,50
|
|
1.601-2.000
|
21,00
|
|
2.001-2.500
|
30,00
|
|
2.501-3.000
|
42,00
|
|
>3.000
|
48,00
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro
6;
- Directiva 98/69/CE şi Directiva 2002/80/CE pentru
Euro 3 şi Euro 4;
- directivele 94/12/CE şi 96/69/CE pentru Euro 2;
- directivele 91/441/CEE şi
93/59/CEE pentru Euro 1.
2) Nivelul taxei
specifice (euro/1 cmc) se va determina şi se va datora începând cu intrarea în
vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului CE nr. 715/2007 privind
omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de
la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale
(Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea
şi întreţinerea vehiculelor.
ANEXA Nr. 3
Nivelul taxei specifice pentru autovehiculele din
categoriile N2, N3, M2 şi M3
Norma de poluare a autovehiculului1)
|
Nivelul taxei specifice
-euro/1 cmc -
|
1
|
2
|
Euro V2)
|
0,03
|
Euro IV
|
0,1
|
Euro III
|
0,3
|
Euro II
|
1
|
Euro I
|
3
|
Non-Euro
|
9
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- directivele 1999/96/CE şi
2005/55/CE pentru Euro III, Euro IV, Euro V;
- directivele 91/542/CEE şi 96/1/CE pentru Euro II;
- Directiva 91/542/CEE pentru Euro I.
2) Acest regim se
aplică cu condiţia de a nu se depăşi limita costurilor adiţionale aferente
normei de poluare Euro V şi
până când această normă va deveni obligatorie potrivit Directivei 2005/55/CE.
ANEXA Nr. 4
Grila privind cotele de reducere a taxei
Vechimea autovehiculului
|
Cota de reducere
- % -
|
1
|
2
|
nou
|
0
|
< 1 lună
|
3
|
> 1 lună-3 luni inclusiv
|
5
|
> 3 luni-6 luni inclusiv
|
8
|
> 6 luni-9 luni inclusiv
|
10
|
> 9 luni-1 an inclusiv
|
13
|
> 1 an -2 ani inclusiv
|
21
|
> 2 ani-3 ani inclusiv
|
28
|
> 3 ani-4 ani inclusiv
|
33
|
> 4 ani-5 ani inclusiv
|
38
|
> 5 ani-6 ani inclusiv
|
43
|
> 6 ani-7 ani inclusiv
|
49
|
> 7 ani-8 ani inclusiv
|
55
|
> 8 ani-9 ani inclusiv
|
61
|
> 9 ani-10 ani inclusiv
|
66
|
> 10 ani-11 ani inclusiv
|
73
|
> 11 ani-12 ani inclusiv
|
79
|
> 12 ani -13 ani inclusiv
|
84
|
> 13 ani-14 ani inclusiv
|
89
|
> 14 ani-15 ani inclusiv
|
93
|
peste 15 ani
|
95
|