ORDONANTA
URGENTA Nr. 7 din 18 februarie 2009
privind modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 19 februarie 2009
Având în vedere faptul că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 218/2008 privind modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule a avut un
impact negativ în plan social, discriminând în mod nejustificat persoanele care
au achiziţionat autovehicule în vederea înmatriculării anterior datei de 15
decembrie 2008 în considerarea unui anumit nivel al taxei pe poluare,
luând în considerare faptul că acest aspect reclamă
adoptarea unui cadru legislativ cu caracter reparator, fundamentat şi pe criza
economică mondială, cu implicaţii în economia naţională şi implicit la nivel de
cetăţean,
ţinând cont că toate aceste elemente constituie
situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată şi vizează
totodată interesul public,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea
taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25
aprilie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
La articolul 8, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Atunci când un autovehicul pentru care
s-a plătit taxa în România este ulterior scos din
parcul auto naţional se restituie valoarea reziduală a taxei, calculată în
raport cu prevederile legale în vigoare la momentul înmatriculării
autovehiculului în România, potrivit prevederilor alin. (2)."
2. Anexele nr. 1, 2 şi 4 se
modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 şi 3 care fac parte integrantă
din prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. II. - (1) Pentru
autovehiculele achiziţionate în vederea înmatriculării în România înainte de
data de 15 decembrie 2008 şi care nu au fost înmatriculate în România până la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică nivelul
taxei pe poluare pentru autovehicule prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008, cu modificările ulterioare, în vigoare până la data
publicării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 208/2008*) pentru stabilirea
unor măsuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule.
(2) Pentru autovehiculele achiziţionate în vederea
înmatriculării în România înainte de data de 15 decembrie 2008 şi care au fost
înmatriculate în România ulterior acestei date, cu plata taxei pe poluare
pentru autovehicule calculate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008, cu modificările ulterioare, diferenţa dintre taxa
plătită şi taxa stabilită potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008, cu modificările ulterioare, în vigoare până la data publicării Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 208/2008, se restituie, la cerere, în termen de 45
de zile de la data depunerii cererii de restituire însoţite de documentaţia
necesară.
Art. III. - Prin autovehicule achiziţionate în vederea înmatriculării în România înainte
de data de 15 decembrie 2008, în sensul
prevederilor art. II alin. (1), se înţelege:
a) autovehiculele pentru care a fost lansată comanda
fermă anterior datei de 15 decembrie 2008 şi pentru care se face dovada plăţii
integrale sau a unui avans;
b) autovehiculele ce au fost introduse în ţară şi
pentru care se face dovada cu carnet de TIR/CMR/CIM şi/sau dovada radierii din
ţara de provenienţă, documente emise înainte de 15 decembrie 2008;
c) autovehiculele pentru care s-a eliberat dovada de
înmatriculare provizorie de către autorităţile din ţara de provenienţă a
autovehiculului, emisă înainte de 15 decembrie 2008.
Art. IV. - Pentru a
beneficia de prevederile art. II alin. (1), persoana
fizică sau juridică prezintă autorităţii fiscale competente pentru calculul
taxei pe poluare, în vederea luării în evidenţă, în termen de 20 de zile
calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, o
cerere însoţită de unul dintre documentele prevăzute la art. III lit. a) sau
b), iar în situaţia prevăzută la art. III lit. c), documentul va fi însoţit şi
de declaraţia pe proprie răspundere, în formă autentică, din care să reiasă că
autovehiculul a fost achiziţionat anterior datei de 15 decembrie 2008 în
vederea înmatriculării în România.
Art. V. - In vederea calculării cuantumului taxei datorate potrivit art. II alin. (1), cererea şi documentele
prevăzute la art. IV, înregistrate
la autoritatea fiscală competentă, se completează, în termen de maximum 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cu
documentele prevăzute la art. 3 alin. (2) din anexa la Hotărârea Guvernului nr.
686/2008 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule.
*) Abrogată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
218/2008 privind modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 11 decembrie
2008.
Art. VI. - Termenele prevăzute la art. IV şi V sunt termene
de decădere.
Art. VII. - Procedura de
restituire se stabileşte prin ordin comun al ministrului mediului şi al
ministrului finanţelor publice, în termen de 30 de zile de la data publicării
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. VIII. - Nu se supun
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă persoanele care au achiziţionat
autovehicule în vederea înmatriculării în România după data de 15 decembrie
2008 şi care au achitat taxa pe poluare până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului,
Dan Cârlan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul economiei,
Tudor Şerban,
secretar de stat
Şeful Departamentului pentru
Afaceri Europene,
Vasile Puscas
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgentă
a Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice în funcţie de emisia de
dioxid de carbon
Norma de poluare 1) sau
tipul autovehiculului
din categoria M1
|
Emisia de dioxid de carbon -grame CO2/km
-
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 gram CO2 -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
-
|
0
|
Euro 5 şi Euro 6
|
-
|
0
|
Euro 4, Euro 3
|
= < 120
|
0
|
|
121 - 150
|
1,0
|
|
151 - 180
|
2,0
|
|
181-210
|
4,0
|
|
211 -240
|
8,0
|
|
241-270
|
12,0
|
|
>= 271
|
16,0
|
1) Norma de poluare este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro 6;
- directivele 98/69/CE şi 2002/80/CE pentru Euro 3 şi
Euro 4.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice în funcţie de norma de poluare
Norma de poluare1) sau
tipul autovehiculului din categoriile M1 şi N1
|
Cilindree
Capacitatea cilindrică
- cmc -
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 cmc -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
|
0
|
Euro 5 şi Euro 6
|
|
2)
|
Euro 4
|
= <1400
|
0,40
|
|
1401-1600
|
0,60
|
|
1601-2000
|
0,80
|
|
2001-2500
|
1,20
|
|
2501-3000
|
1,60
|
|
>3000
|
2,00
|
Euro 3
|
= <1400
|
1,30
|
|
1401-1600
|
2,00
|
|
1601-2000
|
2,60
|
|
2001-2500
|
3,80
|
|
2501-3000
|
5,00
|
|
>3000
|
6,00
|
Euro 2
|
= <1400
|
3,40
|
|
1401-1600
|
5,20
|
|
1601-2000
|
6,60
|
|
2001-2500
|
10,00
|
|
2501-3000
|
14,00
|
|
>3000
|
16,00
|
Euro 1
|
= <1400
|
7,00
|
|
1401-1600
|
11,00
|
|
1601-2000
|
14,00
|
|
2001-2500
|
20,00
|
|
2501-3000
|
28,00
|
|
>3000
|
32,00
|
Non-Euro
|
= <1400
|
21,00
|
|
1401-1600
|
33,00
|
|
1601-2000
|
42,00
|
|
2001-2500
|
60,00
|
|
2501-3000
|
84,00
|
|
>3000
|
96,00
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro 6;
- Directiva 98/69/CE şi Directiva 2002/80/CE pentru
Euro 3 şi Euro 4;
- directivele 94/12/CE şi 96/69/CE pentru Euro 2;
- directivele 91/441/CEE şi 93/59/CEE pentru Euro 1.
2) Nivelul taxei specifice (euro/1 cmc) se va determina şi se va
datora începând cu intrarea în vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului
CE nr. 715/2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte
emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele
uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile
referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 4 la Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 50/2008)
Grila privind cotele de reducere a taxei
Vechimea autovehiculului
|
Cota de reducere
- % -
|
1
|
2
|
nou
|
0
|
= < 1 lună
|
3
|
> 1 lună - 3 luni inclusiv
|
5
|
> 3 luni - 6 luni inclusiv
|
8
|
> 6 luni - 9 luni inclusiv
|
10
|
> 9 luni - 1 an inclusiv
|
13
|
> 1 an - 2 ani inclusiv
|
21
|
> 2 ani - 3 ani inclusiv
|
28
|
> 3 ani - 4 ani inclusiv
|
33
|
> 4 ani - 5 ani inclusiv
|
38
|
> 5 ani - 6 ani inclusiv
|
43
|
> 6 ani - 7 ani inclusiv
|
49
|
> 7 ani - 8 ani inclusiv
|
55
|
> 8 ani - 9 ani inclusiv
|
61
|
> 9 ani - 10 ani inclusiv
|
66
|
> 10 ani - 11 ani inclusiv
|
73
|
> 11 ani - 12 ani inclusiv
|
79
|
> 12 ani - 13 ani inclusiv
|
84
|
> 13 ani - 14 ani inclusiv
|
89
|
peste 14 ani
|
90
|