ORDONANTA
URGENTA Nr. 208 din 4 decembrie 2008
pentru stabilirea unor
masuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 8 decembrie 2008
Având în vedere:
• analiza rezultatelor bugetare derulate pe parcursul
primelor 10 luni ale anului 2008;
• concluziile analizei gradului de adâncire a crizei
financiare şi economice în luna octombrie 2008, care relevă o scădere
importantă a pieţelor auto şi a producţiei industriei furnizoare, precum şi
măsurile de susţinere a sectorului de automobile afectat de criza financiară
internaţională;
• faptul că Guvernul României se preocupă de luarea
măsurilor care să asigure păstrarea locurilor de muncă în economia românească,
iar la un loc de muncă în industria constructoare sunt patru locuri de muncă în
industria furnizoare,
ţinând cont de faptul că toate aceste elemente
constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată şi
totodată având în vedere că aceste elemente vizează interesul public şi
constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate
fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. -Anexele nr. 1, 2 şi 3
la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, se modifică şi se înlocuiesc cu
anexele nr. 1, 2 şi 3 la prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. II. - Autovehiculele a
căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cm3 si care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre
ale Uniunii Europene începând cu data de 15 decembrie 2008 se exceptează de la
obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilită potrivit
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008.
Art. III. - Prevederile art. II se aplică până la data de 31 decembrie 2009
inclusiv.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului şi
dezvoltării durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr.
1 la Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice în funcţie de emisia de
dioxid de carbon
Norma de poluarea sau tipul
autovehiculului din categoria M1
|
Emisia de dioxid de carbon
- grame CO2/km -
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 gram CO2 -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
-
|
0
|
Euro 5 si Euro 6
|
-
|
0
|
Euro 4, Euro 3
|
<120
|
0
|
|
121-150
|
1,5
|
|
151-180
|
3,0
|
|
181-210
|
6,0
|
|
211-240
|
12,0
|
|
241-270
|
18,0
|
|
>271
|
24,0
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru
Euro 5 şi Euro 6;
- directivele 98/69/CE şi 2002/80/CE pentru Euro 3 şi
Euro 4.
ANEXA Nr. 2 Anexa nr. 2 la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 50/2008
Nivelul taxei specifice în funcţie de norma de
poluare
Norma de poluare1) sau
tipul autovehiculului din categoriile M1 şi N1
|
Cilindree
Capacitatea cilindrică
- cmc -
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 cmc -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
|
0
|
Euro 5 si Euro 6
|
|
-2)
|
Euro 4
|
< 1.400
|
0,60
|
|
1.401-1.600
|
0,90
|
|
1.601-2.000
|
1,20
|
|
2.001-2.500
|
1,80
|
|
2.501-3.000
|
2,40
|
|
> 3.000
|
3,00
|
Euro 3
|
< 1.400
|
1,95
|
|
1.401-1.600
|
3,00
|
|
1.601-2.000
|
3,90
|
|
2.001-2.500
|
5,70
|
|
2.501-3.000
|
7,50
|
|
> 3.000
|
9,00
|
Euro 2
|
< 1.400
|
5,10
|
|
1.401-1.600
|
7,80
|
|
1.601-2.000
|
9,90
|
|
2.001-2.500
|
15,00
|
|
2.501-3.000
|
21,00
|
|
> 3.000
|
24,00
|
Euro 1
|
< 1.400
|
10,50
|
|
1.401-1.600
|
16,50
|
|
1.601-2.000
|
21,00
|
|
2.001-2.500
|
30,00
|
|
2.501-3.000
|
42,00
|
|
> 3.000
|
48,00
|
Non-Euro
|
< 1.400
|
31,50
|
|
1.401-1.600
|
49,50
|
|
1.601-2.000
|
63,00
|
|
2.001-2.500
|
90,00
|
|
2.501-3.000
|
126,00
|
> 3.000
|
144,00
|
1) Norma de poluare este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
- Directiva 98/69/CE si Directiva 2002/80/CE pentru
Euro 3 si Euro 4:
- directivele 94/12/CE si 96/69/CE pentru Euro 2;
- directivele 91/441/CEE şi 93/59/CEE pentru Euro 1.
2) Nivelul taxei
specifice (euro/1 cmc) se va determina şi se va datora începând cu intrarea în
vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului CE nr. 715/2007 privind
omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de
la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale
(Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice pentru autovehiculele din
categoriile N2, N3, M2 şi M3
Norma de poluare a autovehiculului1)
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 cmc -
|
1
|
2
|
Euro V2)
|
0,09
|
Euro IV
|
0,3
|
Euro III
|
0,9
|
Euro II
|
3,0
|
Euro I
|
9,0
|
Non-Euro
|
27,0
|
1) Norma de poluare este cea stabilită prin:
- directivele 1999/96/CE şi 2005/55/CE pentru Euro III,
Euro IV, Euro V;
- directivele 91/542/CEE şi 96/1/CE pentru Euro II;
- directiva 91/542/CEE pentru Euro I.
2) Acest regim se
aplică cu condiţia de a nu se depăşi limita costurilor adiţionale aferente
normei de poluare Euro V şi
până când această normă va deveni obligatorie potrivit Directivei 2005/55/CE