ORDONANTA
URGENTA Nr. 218 din 10 decembrie 2008
privind modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 836 din 11 decembrie 2008
Având în vedere:
- concluziile analizei gradului de adâncire a crizei financiare şi economice în luna octombrie, care
relevă o scădere importantă a pieţelor auto şi a producţiei industriei
furnizoare, precum şi măsurile de susţinere a sectorului de automobile, afectat
de criza financiară internaţională;
- faptul că Guvernul României
se preocupă de luarea măsurilor care să asigure păstrarea locurilor de muncă în
economia românească, iar la un loc de muncă în industria constructoare sunt 4
locuri de muncă în industria furnizoare,
ţinând cont de faptul că toate aceste elemente
constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată şi
totodată având în vedere că aceste elemente vizează interesul public şi
constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate
fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 208/2008 pentru stabilirea unor măsuri privind taxa pe poluare
pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, se abrogă.
Art. II. -Anexele nr. 1, 2 şi 3
la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie
2008, se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 şi 3 care fac parte
integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. III. - (1) Autovehiculele
M1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi toate autovehiculele
N1 cu norma de poluare Euro 4, care se înmatriculează pentru prima dată în
România sau în alte state membre ale Uniunii Europene
în perioada 15 decembrie 2008- 31 decembrie 2009 inclusiv, se exceptează de la obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru
autovehicule stabilită potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008.
(2) Autovehiculelor M1 cu norma de poluare Euro 4 a
căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi tuturor
autovehiculelor N1 cu norma de poluare Euro 4, înmatriculate pentru prima dată
în afara Uniunii Europene şi care se înmatriculează în România, li se aplică
taxele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
Art. IV. - (1) In cazul taxelor pe poluare pentru autovehicule plătite potrivit Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 208/2008, diferenţa între taxa stabilită potrivit respectivei
ordonanţe de urgenţă şi taxa stabilită potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008, în vigoare până la data publicării Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 208/2008, se restituie. Procedura de restituire se va
stabili prin ordin comun al ministrului mediului si dezvoltării durabile si al
ministrului economiei şi
finanţelor în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(2) Intre data intrării în
vigoare a prevederilor art. I din prezenta ordonanţă
de urgenţă şi 14 decembrie 2008 inclusiv se aplică nivelurile taxei prevăzute
de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, astfel cum era în vigoare
înainte' de modificarea sa prin Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 208/2008.
(3) Procedura de înmatriculare a autovehiculelor se
consideră iniţiată la data depunerii documentelor prevăzute la art. 5 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008. Contribuabililor li se aplică
regimul juridic în vigoare la data depunerii documentelor prevăzute la art. 5
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008.
(4) Prevederile art. 11 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 se aplică raportat ia nivelul
taxei pe poluare pentru autovehicule în vigoare la data de 1 iulie 2008.
Art. V. -Art. II si III intră
în vigoare la data de 15 decembrie 2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Lucia Aria Varga,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Antonel Tănase,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice în funcţie de emisia de
dioxid de carbon
Norma de poluare1) sau
tipul autovehiculului din categoria M1
|
Emisia de dioxid de carbon
- grame CO2/km -
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 gram CO2 -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
-
|
0
|
Euro 5 si Euro 6
|
-
|
0
|
Euro 4, Euro 3
|
<= 120
|
0
|
|
121-150
|
1,5
|
|
151-180
|
3,0
|
|
181-210
|
6,0
|
|
211-240
|
12,0
|
|
241-270
|
18,0
|
|
>=271
|
24,0
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro 6;
- directivele 98/69/CE şi 2002/80/CE pentru Euro 3 şi
Euro 4.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei
specifice în funcţie de norma de poluare
Norma de poluare1) sau
tipul autovehiculului din categoriile M1 şi N1
|
Cilindree
Capacitatea cilindrică
- cmc -
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 cmc -
|
1
|
2
|
3
|
Hibride, electrice
|
|
0
|
Euro 5 si Euro 6
|
|
-2)
|
Euro 4
|
<= 1.400
|
0,60
|
|
1.401-1.600
|
0,90
|
1
|
2
|
3
|
|
1.601-2.000
|
1,20
|
|
2.001-2.500
|
1,80
|
|
2.501-3.000
|
2,40
|
|
> 3.000
|
3,00
|
Euro 3
|
<= 1.400
|
1,95
|
|
1.401-1.600
|
3,00
|
|
1.601-2.000
|
3,90
|
|
2.001-2.500
|
5,70
|
|
2.501-3.000
|
7,50
|
|
> 3.000
|
9,00
|
Euro 2
|
<= 1.400
|
5,10
|
|
1.401-1.600
|
7,80
|
|
1.601-2.000
|
9,90
|
|
2.001-2.500
|
15,00
|
|
2.501-3.000
|
21,00
|
|
> 3.000
|
24,00
|
Euro 1
|
<= 1.400
|
10,50
|
|
1.401-1.600
|
16,50
|
|
1.601-2.000
|
21,00
|
|
2.001-2.500
|
30,00
|
|
2.501-3.000
|
42,00
|
|
> 3.000
|
48,00
|
Non-Euro
|
<= 1.400
|
31,50
|
|
1.401-1.600
|
49,50
|
|
1.601-2.000
|
63,00
|
|
2.001-2.500
|
90,00
|
|
2.501-3.000
|
126,00
|
|
> 3.000
|
144,00
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro 6;
- Directiva 98/69/CE şi Directiva 2002/80/CE pentru
Euro 3 şi Euro 4;
- directivele 94/12/CE şi
96/69/CE pentru Euro 2;
- directivele 91/441/CEE şi 93/59/CEE pentru Euro 1.
2) Nivelul taxei
specifice (euro/1 cmc) se va determina şi se va datora începând cu intrarea în
vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului CE nr. 715/2007 privind
omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de
la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale
(Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea
şi întreţinerea vehiculelor.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice pentru autovehiculele din
categoriile N2, N3, M2 şi M3
Norma de poluare a autovehiculului1)
|
Nivelul taxei specifice
- euro/1 cmc -
|
1
|
2
|
Euro V2)
|
0,03
|
Euro IV
|
0,1
|
Euro III
|
0,3
|
Euro II
|
1
|
Euro I
|
3
|
Non-Euro
|
9
|
1) Norma de poluare
este cea stabilită prin:
- directivele 1999/96/CE şi 2005/55/CE pentru Euro III,
Euro IV, Euro V;
- directivele 91/542/CEE şi 96/1/CE pentru Euro II;
- Directiva 91/542/CEE pentru Euro I.
2) Acest regim se
aplică cu condiţia de a nu se depăşi limita costurilor adiţionale aferente normei
de poluare Euro V şi până când
această normă va deveni obligatorie potrivit Directivei 2005/55/CE.