HOTARARE Nr. 732 din 20 octombrie 1998
privind modificarea pentru anul 1998 a contractului de activitate al Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane pe perioada 1997 - 2000, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 190/1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 29 octombrie 1998
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba modificarea pentru anul 1998 a contractului de activitate al
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane pe perioada 1997 - 2000, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 190/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 99 din 23 mai 1997, astfel cum a fost modificata prin
Hotararea Guvernului nr. 694/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 313 din 15 noiembrie 1997, dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contractul de activitate are drept obiect crearea conditiilor
necesare pentru restructurarea pe baze comerciale a tuturor activitatilor
S.N.C.F.R. si asigurarea lucrarilor de intretinere, reparatii si investitii
pentru executarea transporturilor de marfa si de calatori in conditii de
siguranta a traficului."
2. La articolul 4 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) S.N.C.F.R. va reduce numarul de personal in cursul anului 1998,
in conditiile programului de restructurare a S.N.C.F.R."
3. In tabelul din articolul 6 alineatul (1), coloanele: Obiectivul, U.M. si
Planificat 1998 vor avea urmatorul cuprins:
-------------------------------------------------
"Obiectivul U.M. Planificat
1998
-------------------------------------------------
Calatori miliarde calatori km 13,3
Marfa miliarde tone nete km 20,1"
-------------------------------------------------
4. La articolul 7, alineatele (1), (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Sectorul de infrastructura va executa anual lucrarile de intretinere si
de reparatii capitale, cuprinse in anexa nr. 4 la prezentul contract de
activitate, pentru mentinerea in stare de functionare a infrastructurii
feroviare si asigurarea conditiilor de realizare a volumelor de transport
conform art. 4, ceea ce reprezinta un efort financiar anual de 4.396,3 miliarde
lei in preturile lunii decembrie 1997.
(2) Pentru anul 1998 se transfera de la bugetul de stat suma de 683,8
miliarde lei, iar sectorul de infrastructura va realiza un nivel minim al
veniturilor proprii de 2.907,1 miliarde lei, dupa cum urmeaza:
- 474,2 miliarde lei din valorificarile de produse reziduale (sina,
traverse, materiale de cale etc.) si din inchirieri;
- 2.432,9 miliarde lei din tarifele de utilizare a infrastructurii de catre
sectoarele comerciale ale S.N.C.F.R.
(3) Bugetul S.N.C.F.R. pe anul 1998 pentru sectorul de infrastructura este
de 3.590,96 miliarde lei si va asigura minimul de lucrari de intretinere si
reparatii capitale, conform anexei nr. 4, precum si salarizarea propriilor
angajati."
5. Articolul 9 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Tariful de utilizare a infrastructurii se calculeaza in anul 1998
dupa formula prevazuta in anexa nr. 5 la prezentul contract de
activitate."
6. Articolul 11 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru acoperirea bugetului minim al sectorului de infrastructura
pe anul 1998, in valoare de 3.590,96 miliarde lei, se aloca S.N.C.F.R., de la
bugetul de stat, suma de 683,8 miliarde lei."
7. Articolul 13 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Se aloca suma de 218,6 miliarde lei din bugetul de stat pe anul
1998 pentru lucrari de investitii incepute (113 miliarde lei), precum si pentru
dotari cu vagoane de calatori pentru trafic international (105,6 miliarde
lei)."
8. Pentru anul 1998, anexele nr. 1 - 6 la contractul de activitate se
inlocuiesc cu anexele nr. 1 - 6, care fac parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA Nr. 1
la contractul de activitate
OBIECTIVE TEHNICO-ECONOMICE
----------------------------------------------------------------------------
Obiective U.M. Prevederi
1998
----------------------------------------------------------------------------
1.0. Infrastructura
Retea (lungimea retelei) linii-km 11.180
Lungimea desfasurata a liniilor linii-km 21.050
Statii si halte numar 1.030
2.0. Personal
Total personal - mii angajati numar 124,239
Angajati,
din care:
2.1. Infrastructura mii 58,145
2.2. Exploatare mii -
2.3. Calatori mii 30,086
2.4. Marfa mii 35,64
2.5. Alte sectoare mii -
3.0. Trafic
3.1. Calatori miliarde calatori km 13,3
3.2. Marfa miliarde tone nete km 20,1
3.3. Total trafic miliarde tone km conv. 33,4
4.0. Tren km - total milioane tren km 117,6
4.1. Calatori milioane tren km 78,0
4.2. Marfa milioane tren km 39,6
5.0. Material rulant necesar
- ecartament normal -
5.1. Locomotive cu abur bucati -
5.2. Locomotive electrice bucati 780
5.3. Locomotive Diesel bucati 1.200
5.3.1. Locomotive Diesel
electrice bucati -
5.3.2. Locomotive Diesel
hidraulice bucati -
5.4. Vagoane de calatori bucati 5.800
5.5. Rame Diesel si automotoare bucati 100
5.6. Rame electrice bucati -
5.7. Vagoane de marfa bucati 73.000
6.0. Utilizarea locomotivelor
6.1. Performanta medie zilnica
a) Traficul de calatori:
- locomotive electrice km/zi 475
- locomotive Diesel km/zi 320
b) Traficul de marfa:
- locomotive electrice km/zi 310
- locomotive Diesel km/zi 240
6.2. Disponibilitatea de:
- locomotive electrice % 81
- locomotive Diesel % 78
7.0. Utilizarea vagoanelor
- Calatori 1.000 calatori km/loc 50
- Marfa 1.000 tone nete km/vagon 287
Rulajul vagoanelor de marfa zile 8
8.0. Masuri privind performantele
activitatii
- productivitatea 1.000 tone km conv./salariat 269
- angajati/km linii exploatare salariat/km 11,1
- parcursul marfurilor/km
linii exploatare 1.000 tone nete km/km 1.798
- parcursul calatorilor/km
linii exploatare 1.000 calatori km/km 1.190
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA Nr. 2
la contractul de activitate
CONDITIILE MINIME DE CONFORT
in functie de categoria trenului
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - clasa I
B - clasa a II-a
_____________________________________________________________________________
| | | Categoria trenului |
|Nr. | Elementele de confort |_________________________________________|
|crt.| |Intercity|Rapid/Expres|Accelerat|Personal|
| | |_________|____________|_________|________|
| | | A | B | A | B | A | B | A | B |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 1. |Viteza comerciala minima | 70 km/h | 60 km/h | 50 km/h |<50
km/h|
|____|______________________________|_________|____________|_________|________|
| 2. |Vagon de bagaje in compunere | * | * | * | * |
|____|______________________________|_________|____________|_________|________|
| 3. |Vagon-restaurant in compunere | * | * | * | * |
|____|______________________________|_________|____________|_________|________|
| 4. |Vagon-bar in compunere | | * | * | |
|____|______________________________|_________|____________|_________|________|
| 5. |Servicii in tren: | | | | | | | | |
| |anuntarea opririlor | * | * | * | * | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 6. |Fotolii tapitate cu stofa | * | | * | | * | | * | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 7. |Idem, la vagoanele seria 21:80| | * | | * | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 8. |Canapele tapitate cu vinilin | | * | | * | | * | | * |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 9. |Huse pentru fotolii si |*1)|*1)| *1) | * | * | | | |
| |canapele | | | | | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 10.|Tetiere | * | * | * | * | * | * | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 11.|Mocheta in compartimente | * | * | *2) | *2)| * | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 12.|Mocheta pe culoar | * | * | *3) | | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 13.|Perdele in compartimente | * |*4)| * | * | * | * | * | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 14.|Perdele pe culoar |*4)|*4)| * | * | * | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 15.|Iluminat fluorescent | * | * | * | * | * | * | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 16.|Iluminat incandescent | * | * | * | * | * | * | * | *|
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 17.|Iluminat liziera | * | * | | | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 18.|Ventilatie | * | * | * | * | * | * | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 19.|Sonorizare | * | * | * | * | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| 20.|Cabina de toaleta, dotata cu: | | | | | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| | - hartie igienica | * | * | * | * | * | * | * |* |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| | - sapun | * | * | * | * | * | * | * |* |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| | - servetele | * | * | *3) | *3)| | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
| | - odorizante | * | * | * | * | | | | |
|____|______________________________|____|____|______|_____|____|____|____|___|
* Conditii minime de control cu caracter facultativ.
* Conditii minime de control cu caracter obligatoriu.
1) Cu exceptia vagoanelor noi si modernizate.
2) Mocheta la trenurile internationale. Mocheta sau linoleum de rezistenta
la trenurile din traficul intern.
3) La trenurile internationale.
4) Cu exceptia vagoanelor care, din constructie, nu sunt dotate cu
suporturi pentru perdele pe culoar.
ANEXA Nr. 3
la contractul de activitate
ACTELE NORMATIVE
in baza carora S.N.C.F.R. executa servicii cu caracter social, pentru care se
acorda compensatii corespunzatoare
- Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din
18 martie 1998, in care se prevede acordarea a 6 calatorii gratuite,
dus-intors, la tren de persoane clasa I, pentru persoanele persecutate din
motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum
si pentru cele deportate in strainatate ori constituite in prizonieri.
- Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor
drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din 1989, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 198 din 23 august 1996, in care se prevede acordarea a 12 calatorii gratuite,
dus-intors, la tren de persoane clasa I, pentru eroii Revolutiei din decembrie
1989 si urmasii acestora, precum si pentru insotitorii pensionarilor de
invaliditate de gradul I.
- Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor handicapate,
in care se prevede acordarea a 6 calatorii gratuite, dus-intors, la tren de
persoane clasa a II-a, pentru persoanele cu handicap, invalizii de gradul I,
care, avand dreptul la insotitor, primesc pentru aceasta acelasi numar de
calatorii gratuite.
- Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi
ale invalizilor si vaduvelor de razboi, in care se prevede acordarea de
calatorii gratuite pentru veteranii si vaduvele de razboi, astfel:
- 24 de calatorii simple la tren de persoane clasa I - pentru marii
mutilati, invalizii si veteranii de razboi decorati cu ordine si medalii;
- 12 calatorii simple la tren de persoane clasa I - pentru generali si
ofiteri si la tren de persoane clasa a II-a - pentru veteranii nedecorati si vaduvele
de razboi.
In cadrul numarului de calatorii stabilit pentru titulari, acestia le pot
folosi si pentru insotitori; insotitorii marilor mutilati si ai invalizilor de
razboi gradul I beneficiaza de aceleasi drepturi la transportul gratuit si la aceeasi
clasa ca si titularii pe care ii insotesc.
- Hotararea Guvernului nr. 938/1997 pentru prelungirea in anul 1998 a
aplicarii Hotararii Guvernului nr. 414/1993 privind acordarea unor facilitati
la calatoria pe calea ferata pentru pensionari, prin care se acorda 6 calatorii
simple pe an cu 50% reducere a tarifului la tren de persoane clasa a II-a,
pentru pensionari.
- Hotararea Guvernului nr. 309/1996 privind acordarea de reduceri cu 50%
ale tarifelor pentru transportul local in comun, de suprafata si subteran,
precum si pentru transportul intern auto, feroviar si naval, de care
beneficiaza elevii si studentii din invatamantul de stat si din invatamantul
particular acreditat, elaborata in aplicarea prevederilor art. 174 alin. (1) si
(2) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, in care sunt prevazute
urmatoarele:
- elevii si studentii din invatamantul de stat si din invatamantul
particular acreditat beneficiaza de o reducere de 50% din tariful trenurilor de
persoane clasa a II-a, in tot timpul anului calendaristic;
- elevii si studentii orfani sau proveniti din casele de copii beneficiaza
de gratuitate pentru aceasta categorie de transport.
- Legea nr. 33/1996 privind repunerea in unele drepturi economice a
locuitorilor Muntilor Apuseni, completata prin Legea nr. 144/1997, in care se
prevede ca acestia beneficiaza de reduceri la tarifele de transport pentru
calatorie si pentru unele produse.
ANEXA Nr. 4
la contractul de activitate
CHELTUIELILE
cu intretinerea si reparatiile capitale la infrastructura caii ferate
- milioane lei -
-------------------------------------------------------------------------
Indicatori Anual din care:
pentru anul
1998
-------------------------------------------------------------------------
TOTAL CHELTUIELI 4.396.300 3.590.962
A. Reparatii capitale la
infrastructura - total, 1.191.287 762.276
din care:
1. Reparatii capitale la linii 525.002 351.000
1.1. lungimea liniilor pe care se
executa reparatii capitale (km) 500 335
2. Reparatii capitale la poduri si podete 195.006 100.000
2.1. lungimea podurilor si podetelor (m) 4.105 1.000
3. Reparatii capitale la tuneluri 60.001 63.070
3.1. lungimea tunelurilor (m) 614 620
4. Reparatii capitale la terasamente 214.996 152.000
4.1. lungimea terasamentelor (km) 20 14
5. Reparatii capitale la instalatii 69.999 49.700
6. Alte reparatii capitale la
constructii-montaj 30.002 13.800
7. Reparatii capitale la masini grele si
utilaje 96.281 32.706
B. Cheltuieli de intretinere - total, 3.205.013 2.828.686
din care:
1. Cheltuieli materiale, din care: 1.540.953 1.184.626
- linii 1.117.225 858.854
- instalatii 281.820 217.142
- trafic 141.908 108.630
2. Cheltuieli cu munca vie, din care: 1.664.060 1.644.060
- linii 653.952 647.595
- instalatii 425.318 420.220
- trafic 584.790 576.245
C. Componenta locala - credite B.I.R.D.,
B.E.R.D. 184.300 184.300
-------------------------------------------------------------------------
ANEXA Nr. 5
la contractul de activitate
TARIFUL
de utilizare a infrastructurii caii ferate
Tariful de utilizare a infrastructurii caii ferate exprima in mod sintetic
gradul de ocupare a capacitatilor infrastructurii caii ferate de catre
operatorii autorizati sa efectueze transport de marfa si/sau de calatori.
Concepte convenite:
- entitatea cu care opereaza infrastructura este trenul, pentru care se
aloca spre utilizare capacitatile disponibile;
- fiecare tren ocupa capacitati de infrastructura diferite, in functie de
distanta pe care circula;
- celelalte caracteristici ale trenului (perioada de circulatie, tonaj,
lungime, de marfa, de calatori, profilul sectiei ocupate etc.), desi pot
constitui elemente de calcul al utilizarii infrastructurii, sunt mai putin
relevante in etapa actuala. Luarea lor in considerare poate fi avuta in vedere
in etapele urmatoare, atunci cand vor exista pe infrastructura feroviara din
Romania mai multi operatori, ca factori de incurajare a unui anumit trafic, pe anumite
tronsoane ale infrastructurii, pentru un anumit volum de trafic etc.
Avand in vedere aceste elemente, tariful pentru anul 1998 de utilizare a
infrastructurii se va masura dupa volumul de tren km realizati.
Indicatorul tren km este un indicator de baza in activitatea oricarei cai
ferate, cu un sistem bine pus la punct de masurare si urmarire, cu o baza
statistica pe zeci de ani in urma. Indicatorul tren km se calculeaza prin
insumarea kilometrilor parcursi de toate trenurile care au circulat intr-o
anumita perioada. In acest fel se obtine o informatie sintetica despre numarul
de trenuri si distanta parcursa de acestea in intervalul de timp dat, deci
despre utilizarea infrastructurii.
Formula de calcul al tarifului de utilizare a infrastructurii caii ferate
pe anul 1998 este urmatoarea:
Tui = [Ci - (Tb + Av)]/Tkm,
in care:
Tui = tariful de utilizare a infrastructurii;
Ci = costurile anuale de functionare a infrastructurii (intretinere,
reparatii capitale, costuri credite, salarii etc.), pentru realizarea
unui volum de trafic prognozat;
Tb = transferuri de la bugetul de stat pentru infrastructura;
Av = alte venituri ale sectorului de infrastructura;
Tkm = volumul anual prognozat de trenuri km, conform anexei nr. 1 la
contractul de activitate al S.N.C.F.R., pentru realizarea volumelor
de transport prevazute.
Introducand in formula valorile prognozate pe acest an rezulta urmatoarele
valori:
Ci = 3.590.962 milioane lei (conform anexei nr. 4);
Tb = 683.800 milioane lei;
Av = 174.185 milioane lei;
Tkm = 117,6 milioane (conform anexei nr. 1),
rezulta:
Tui = 20.689 lei/tren km, in conditiile preturilor din luna decembrie 1997,
utilizate pentru stabilirea costurilor anuale de functionare a
infrastructurii.
In conditiile anului 1998, valoarea unitara a tarifului de acces la
infrastructura va fi diferentiata pe perioade, astfel:
1. 1 ianuarie - 30 iunie 1998: 15.802 lei/tren km;
2. 1 iulie - 31 decembrie 1998: 25.116 lei/tren km, cu posibilitatea
diferentierii pe sectoare comerciale, respectiv marfa si calatori.
Tariful de utilizare a infrastructurii caii ferate se poate ajusta lunar,
potrivit legii, concomitent cu ajustarea tarifelor de transport (cu un indice
cel mult egal cu valoarea de ajustare a tarifelor de transport).
Sectoarele comerciale ale S.N.C.F.R. vor transfera lunar sectorului de
infrastructura sumele datorate pentru fiecare tren km circulat, pe baza valorii
unitare astfel stabilite, sau diferentiat pe perioade, insa cu incadrarea
stricta in valoarea anuala stabilita, in corelare cu numarul de tren km.
ANEXA Nr. 6
la contractul de activitate
LISTA
obiectivelor de investitii cu finantare integrala sau partiala de la bugetul de
stat pe anul 1998
Investitii
------------------
Constructii-montaj - mii lei -
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nominalizarea pe obiective de Valoarea
crt. investitii, dotari si alte alocata Observatii
cheltuieli de investitii pentru anul
(data inceperii - an/trimestru; 1998
numarul si data aprobarii
documentatiei de investitii)
------------------------------------------------------------------------------
TOTAL CHELTUIELI, 218.599.783
din care: -----------
69.600.000
A. Obiective de investitii in continuare 113.000.000
-----------
69.600.000
B. Obiective de investitii noi 0
-
0
C. Achizitii de bunuri si alte cheltuieli
de investitii 105.599.783
A. Lucrari in continuare, 113.000.000
din care: -----------
69.600.000
1. Linie noua de cale ferata
Valcele - Ramnicu Valcea 40.000.000 In continuare
Trimestrul II 1979 ----------
35.000.000
Decretul Consiliului de Stat
nr. 544/1978
2. Linie noua de cale ferata
Albeni - Seciuri - Alunu 0 Sistata din data de
Trimestrul II 1986 - 13 februarie 1997
Decretul Consiliului de Stat 0
nr. 316/1988
3. Electrificarea liniei de cale ferata
Doaga - Tecuci - Barbosi 0 S-au asigurat 3,3
Trimestrul IV 1989 - miliarde lei surse
Decretul Consiliului de Stat 0 proprii pentru
nr. 87/1989 "Dispeceratul
feroviar
Galati"
4. Linie noua de cale ferata 6.000.000 Pentru tronsonul
Dangeni - Saveni - Darabani --------- Saveni - Draguseni
Trimestrul IV 1988 5.700.000
Decretul Consiliului de Stat
nr. 319/1988
5. Linie noua de cale ferata 12.000.000 Pentru finalizarea
Harlau - Flamanzi ---------- tunelului Harlau
Trimestrul IV 1988 11.500.000
Decretul Consiliului de Stat
nr. 319/1988
6. Suprainaltare si consolidare 15.000.000 In continuare
terasamente in zona ----------
SHN Portile de Fier I 14.500.000
Trimestrul III 1988
Decretul Consiliului de Stat
nr. 289/1987
7. Dublarea si electrificarea liniei
de cale ferata 0 Sistata din data de
Gura Motrului - Turceni - Targu Jiu - 13 februarie 1997
Trimestrul III 1985 0
Decretul Consiliului de Stat
nr. 405/1984
8. Restabilirea legaturilor
determinate de constructia 0 Sistata din data de
canalului Siret - Baragan - 13 februarie 1997
Trimestrul IV 1987 0
Decretul Consiliului de Stat
nr. 394/1986
9. Finalizare CED in triajul Adjud 0 Sistata din data de
Trimestrul IV 1989 - 13 februarie 1997
Decretul Consiliului de Stat 0
nr. 87/1989
10. Modernizare instalatii CED in 40.000.000 In continuare
statia de cale ferata ----------
Ploiesti Sud 2.900.000
Trimestrul III 1996
Hotararea Guvernului nr. 927/1995
C. Achizitii de bunuri si alte cheltuieli
de investitii, 105.599.783
din care:
1. Dotari independente, 105.599.783
din care:
- vagoane calatori trafic international 105.599.783 din care: 8.666.000
mii lei reprezinta
diferenta de plata
pentru un vagon
realizat in anul
1997