HOTARARE Nr.
745 din 11 iulie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind acordarea licentelor in domeniul serviciilor comunitare
de utilitati publice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 531 din 6 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 21 alin. (3) din Legea serviciilor comunitare de
utilităţi publice nr. 51/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul privind
acordarea licenţelor în domeniul serviciilor comunitare de utilităţi publice,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
REGULAMENT
privind acordarea
licenţelor în domeniul serviciilor comunitare de utilităţi publice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniu de reglementare
Art. 1. - Prezentul regulament este elaborat în
conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) din Legea
serviciilor comunitare de utilităţii publice nr. 51/2006.
Art. 2. - Autoritatea Naţională de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice este abilitată, ca autoritate
competentă, să acorde, să modifice, să suspende, să retragă licenţele sau să
retragă permisiunea de a presta/furniza serviciul/activităţile într-o unitate
administrativ-teritorială, pentru:
a) serviciul public de alimentare cu apă şi de
canalizare;
b) serviciul public de alimentare cu apă;
c) serviciul public de canalizare;
d) serviciul public de salubrizare a localităţilor;
e) serviciul de iluminat public;
f) serviciul public de alimentare cu energie termică,
cu excepţia producerii energiei termice în cogenerare.
Domeniu de aplicare
Art. 3. - Prezentul regulament se aplică persoanelor juridice române, persoanelor juridice înregistrate
în alte state membre ale Uniunii Europene sau persoanelor juridice străine
extracomunitare care solicită eliberarea unei licenţe pentru un serviciu de
utilităţi publice ori pentru una sau mai multe activităţi specifice acestuia.
Scop
Art. 4. - Prezentul regulament stabileşte:
a) condiţiile generale privind acordarea licenţelor
care sunt de competenţa Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice;
b) procedura de solicitare şi
acordare a licenţelor;
c) condiţiile în care se modifică licenţele acordate şi
condiţiile asociate acestora;
d) procedura de suspendare şi retragere a licenţelor,
precum şi de retragere a permisiunii de a presta/furniza serviciul/ activitatea
într-o unitate administrativ-teritorială;
e) tarifele pentru analiza documentaţiilor de
licenţiere, tarifele pentru acordarea licenţelor, precum şi tarifele anuale de
menţinere a licenţelor, percepute de Autoritatea Naţională de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice de la solicitanţii, respectiv
titularii de licenţe.
Definiţii şi abrevieri
Art. 5. - In sensul prevederilor prezentului regulament
abrevierile, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) A.N.R.S.C. - Autoritatea
Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice;
b) A.N.R.E. - Autoritatea
Naţională de Reglementare în domeniul Energiei;
c) comisie de licenţiere - structură organizată în cadrul A.N.R.S.C, care examinează
îndeplinirea cerinţelor în vederea acordării/respingerii, modificării, suspendării,
retragerii licenţelor sau de retragere a permisiunii de a presta/furniza
serviciul într- o unitate administrativ-teritorială;
d) condiţii asociate
licenţei - anexă la
licenţă şi parte integrantă din aceasta, prin care se stabilesc drepturile,
obligaţiile, restricţiile, sancţiunile, precum şi unităţile
administrativ-teritoriale unde titularul de licenţă are permisiunea de a
presta/furniza un serviciu de utilităţi publice ori una sau mai multe
activităţi specifice acestuia;
e) echivalare - acţiunea
de recunoaştere a valabilităţii unor atestate/autorizaţii/licenţe obţinute de
la alte autorităţi competente din ţară sau din ţările comunitare;
f) licenţă- act tehnic şi juridic emis de A.N.R.S.C, prin care se recunosc
calitatea de operator de servicii/activităţi de utilităţi publice, precum şi
capacitatea şi dreptul de a furniza/presta un serviciu de utilităţi publice ori
una sau mai multe activităţi specifice acestuia;
g) modificare a licenţei - decizie a A.N.R.S.C, prin care licenţa acordată se modifică în condiţiile
prezentului regulament;
h) modificare a condiţiilor
asociate licenţei - decizie a A.N.R.S.C, prin care
condiţiile asociate licenţei se modifică, conform prevederilor
prezentului regulament;
i) normalizare -
activitate care conduce la eliminarea cauzelor care au condus la nerespectarea
de către titularul licenţei a prevederilor legale;
j) notificare -
înştiinţare prealabilă a titularului de licenţă cu privire la decizia de
retragere a licenţei;
k) operator - persoană
juridică română, persoană juridică înregistrată în alt stat membru al Uniunii
Europene sau persoană juridică străină extracomunitară, care are competenţa şi
capacitatea recunoscute prin licenţă de a furniza/presta, în condiţiile
reglementărilor în vigoare, un serviciu de utilităţi publice ori una sau mai
multe activităţi specifice acestuia şi care asigură nemijlocit administrarea şi
exploatarea sistemului de utilităţi publice aferent acestuia;
l) parte interesată - persoană sau grup de persoane, care sunt afectate de serviciile
furnizate/prestate de titularii de licenţă;
m) procedură - specificaţie detaliată prin care se instituie reguli precise de
efectuare a unei activităţi sau a unui proces;
n) reprezentant autorizat - persoană fizică sau juridică română posesoare a unei
împuterniciri prin care i se permite sa acţioneze în numele unei persoane
juridice;
o) retragere a licenţei - decizie a A.N.R.S.C, prin care unui titular de licenţă i se revocă
permisiunea de a presta/furniza serviciul/activităţile pentru care a fost
licenţiat;
p) suspendare a licenţei - decizie a A.N.R.S.C, prin care unui titular de licenţă i se
retrag, parţial sau total, drepturile conferite prin actul respectiv, pentru un
interval de timp determinat, acesta putând continua
activitatea în regim controlat, pentru a nu afecta interesele utilizatorilor;
q) titular de licenţă - persoană juridică deţinătoare a unei licenţe eliberate de
autoritatea competentă.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii generale privind acordarea licenţelor
Art. 6. - (1) Activităţile specifice serviciului public
de alimentare cu apă şi de canalizare, pentru care A.N.R.S.C, acordă licenţe,
în condiţiile prezentului regulament, sunt următoarele:
a) captarea apei brute;
b) tratarea apei brute;
c) captarea şi tratarea apei brute;
d) transportul apei potabile şi/sau industriale;
e) înmagazinarea apei;
f) distribuţia apei potabile şi/sau industriale;
g) colectarea, transportul şi evacuarea apelor uzate
de la utilizatori la staţiile de epurare;
h) epurarea apelor uzate şi evacuarea apei epurate în
emisar;
i) colectarea, evacuarea şi tratarea adecvată a
deşeurilor din gurile de scurgere a apelor pluviale şi asigurarea
funcţionalităţii acestora;
j) evacuarea, tratarea şi depozitarea nămolurilor şi a
altor deşeuri similare derivate din activităţile serviciului public de
canalizare;
k) evacuarea apelor pluviale şi de suprafaţă din
intravilanul localităţilor;
l) furnizarea apei potabile.
(2) Activităţile specifice serviciului public de
salubrizare a localităţilor, pentru care A.N.R.S.C, acordă licenţe, în
condiţiile prezentului regulament, sunt următoarele:
a) precolectarea, colectarea şi transportul
deşeurilor municipale, inclusiv ale deşeurilor toxice periculoase din deşeurile
menajere, cu excepţia celor cu regim special;
b) sortarea deşeurilor municipale;
c) maturatul, spălatul, stropirea şi întreţinerea
căilor publice;
d) curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile
publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ;
e) depozitarea controlată a deşeurilor municipale;
f) înfiinţarea depozitelor de deşeuri menajere şi
administrarea acestora;
g) organizarea prelucrării, neutralizării şi
valorificării materiale şi energetice a deşeurilor;
h) colectarea, transportul şi
depozitarea deşeurilor rezultate din activităţi de construcţii şi demolări;
i) dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea.
(3) Activităţile specifice serviciului public de
alimentare cu energie termică, pentru care A.N.R.S.C, acordă licenţe, în
condiţiile prezentului regulament, sunt următoarele:
a) producerea energiei termice, cu excepţia
activităţii de producere a energiei termice în cogenerare;
b) transportul, distribuţia şi furnizarea energiei
termice.
(4) Pentru serviciul de iluminat public, A.N.R.S.C, acordă o singură licenţă valabilă pentru toate
activităţile specifice serviciului.
(5) Pentru serviciul public de alimentare cu energie
termică, A.N.R.S.C, acordă o singură licenţă, valabilă pentru toate
activităţile specifice serviciului, cu excepţia activităţii de producere a
energiei termice în cogenerare.
(6) A.N.R.S.C, acordă licenţe separate pentru
activităţile menţionate la alin (3), numai dacă activitatea de producere a
energiei termice în sistem centralizat, într-o unitate
administrativ-teritorială, este organizată pentru a fi prestată/furnizată de
către mai mulţi producători de energie termică ori de către unul sau mai mulţi
producători de energie termică în cogenerare.
(7) Licenţa pentru serviciul public de alimentare cu
apă şi de canalizare se acordă numai dacă solicitanţii fac dovada capacităţii
tehnico-organizatorice, a calificării personalului şi a unei dotări
tehnico-materiale cel puţin pentru activităţile prevăzute la alin. (1) lit.
c)-g).
(8) Licenţa pentru serviciul public de salubrizare a
localităţilor se acordă numai dacă solicitanţii fac dovada capacităţii
tehnico-organizatorice, a calificării personalului şi a unei dotări
tehnico-materiale cel puţin pentru activităţile prevăzute la alin. (2) lit.
a)-d).
Art. 7. - Licenţa emisă de A.N.R.S.C, dă dreptul titularului
de licenţă să participe la un număr nelimitat de proceduri de delegare a
gestiunii serviciului sau a activităţilor menţionate în aceasta, în unităţi
administrativ-teritoriale corespunzătoare clasei de licenţiere acordate.
Art. 8. - (1) Persoanele juridice înregistrate în alte
state membre ale Uniunii Europene care deţin licenţe/ autorizaţii/atestate
emise în ţările de origine au obligaţia să solicite la A.N.R.S.C, recunoaşterea
şi echivalarea acestora.
(2) Persoanele juridice
înregistrate în alte state membre ale Uniunii Europene care nu deţin
licenţe/autorizaţii/atestate emise în ţările de origine au obligaţia să
solicite la A.N.R.S.C, acordarea unei licenţe în vederea participării la
procedurile de delegare a gestiunii serviciului/activităţilor de utilităţi
publice, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(3) Pentru participarea la procedurile de delegare a
gestiunii serviciului/activităţilor de utilităţi publice, persoanele juridice
străine au obligaţia să înfiinţeze în România o filială, cu personalitate juridică, care va solicita
la A.N.R.S.C, acordarea licenţei, în conformitate cu prevederile prezentului
regulament.
(4) Persoanele juridice înregistrate în alte state
membre ale Uniunii Europene care au câştigat o
licitaţie de delegare a gestiunii serviciului/activităţilor de utilităţi
publice în România au obligaţia să înfiinţeze în România un sediu secundar şi
să solicite la A.N.R.S.C, acordarea licenţei, în conformitate cu prevederile
prezentului regulament.
(5) Desfiinţarea sediului secundar din România, în
perioada de valabilitate a licenţei, atrage de drept retragerea licenţei.
Art. 9. - Licenţele se acordă următoarelor categorii de
solicitanţi:
a) autorităţilor administraţiei publice locale sau unei
structuri proprii a acestora cu personalitate juridică;
b) asociaţiilor de dezvoltare comunitară;
c) societăţilor comerciale înfiinţate de autorităţile
administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, cu
capital social al unităţilor administrativ-teritoriale;
d) societăţilor comerciale cu capital social privat sau
mixt.
Art. 10. - Licenţele se atribuie, pe 3 clase,
solicitanţilor care nu
prestează niciun serviciu/activitate de utilităţi publice din sfera de
reglementare a A.N.R.S.C, dar au această capacitate, precum şi
furnizorilor/prestatorilor care asigură serviciul ori una sau mai multe
activităţi specifice acestuia în funcţie de numărul de locuitori deserviţi,
după cum urmează:
a) clasa 1 - pentru un număr mai mare sau egal cu 300.000 de locuitori;
b) clasa 2 - pentru un număr cuprins între 50.000 şi
300.000 de locuitori;
c) clasa 3 - pentru un număr mai mic sau egal cu 50.000
de locuitori.
Art. 11. - (1) Titularii de licenţă care prestează un
serviciu/activitate de utilităţi publice au dreptul să participe la licitaţii
de delegare a gestiunii serviciului/activităţii, organizate de autorităţile
administraţiei publice locale, în unităţi administrativ-teritoriale
corespunzătoare clasei de licenţiere acordate, doar dacă numărul de locuitori
deserviţi împreună cu numărul de locuitori ce urmează a fi deservit nu necesită
o clasă de licenţiere superioară.
(2) Titularii de licenţe care constată că le este
necesară o clasă de licenţiere superioară vor solicita de la A.N.R.S.C, cu cel
puţin 15 zile înaintea desfăşurării licitaţiei, acordarea unei noi licenţe,
însoţită de documentele necesare atestării capabilităţii tehnico-financiare
pentru o clasă superioară de licenţiere, în condiţiile prezentului regulament.
(3) In cazul în care termenul
prevăzut la alin. (2) nu este respectat, A.N.R.S.C, nu are obligaţia să
analizeze şi să evalueze cererea de acordare a unei noi licenţe până la data
desfăşurării licitaţiei.
Art. 12. - (1) Durata de valabilitate a licenţei este:
a) de un an, pentru licenţa
care conferă titularului doar dreptul să participe la un număr nelimitat de
proceduri de delegare a gestiunii serviciului/activităţii de utilităţi publice;
b) de maximum 5 ani, pentru licenţa care conferă
titularului permisiunea de a presta/furniza serviciul de utilităţi publice ori
a uneia sau mai multor activităţi specifice acestuia;
c) pe durata de valabilitate a licenţelor/
autorizaţiilor/atestatelor emise în ţările de origine ale operatorilor din
Uniunea Europeană, dar nu mai mare de 5 ani.
(2) Durata de valabilitate a
licenţei, prevăzută la alin. (1) lit. b), nu va depăşi durata de valabilitate a
contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităţilor.
Art. 13. - (1) La expirarea valabilităţii licenţei
titularul va solicita eliberarea unei noi licenţe.
(2) In cazul în care titularul unei licenţe
intenţionează să solicite o nouă licenţă, cererea şi documentaţia întocmită în conformitate cu prevederile prezentului
regulament se vor depune la A.N.R.S.C, cu cel puţin 60 de zile înainte de data
expirării termenului de valabilitate al licenţei acordate.
(3) In cazul în care termenul prevăzut la alin. (2) nu
este respectat, A.N.R.S.C, nu are obligaţia să analizeze şi să evalueze cererea
de acordare a unei noi licenţe până la data expirării termenului de
valabilitate a licenţei acordate.
Art. 14. -A.N.R.S.C, nu acordă licenţe dacă
solicitantul se află în una din următoarele situaţii:
a) s-a instituit procedura reorganizării judiciare
sau a falimentului;
b) a fost sancţionat de A.N.R.S.C, prin retragerea
licenţei pentru serviciul/activitatea care face obiectul unei noi solicitări,
într-o perioadă de 2 ani anterioară datei de înregistrare a cererii;
c) furnizează informaţii neconforme cu realitatea în
documentele prezentate pentru acordarea licenţei;
d) nu îndeplineşte cerinţele minimale de capabilitate
tehnică şi financiară prevăzute în prezentul regulament;
e) înregistrează pierderi din activitatea de exploatare
pentru serviciul/activitatea pentru care solicită licenţa;
f) nu deţine în termen de valabilitate avize,
acorduri, autorizaţii specifice pentru serviciile/activităţile furnizate/
prestate, conform prevederilor legale, pentru motive ce-i sunt imputabile;
g) serviciile/activităţile pentru care se solicită
licenţa nu se regăsesc în obiectul de activitate.
CAPITOLUL II
Procedura de solicitare şi acordare a licenţelor
SECŢIUNEA 1
Solicitarea licenţelor
Art. 15. - (1) Pentru acordarea licenţei unei persoane
juridice române care nu prestează niciun serviciu/activitate de utilităţi publice
din sfera de reglementare a A.N.R.S.C, aceasta va depune la registratura
A.N.R.S.C, o documentaţie care va cuprinde:
a) cerere-tip, conform anexei nr. 1;
b) certificatul constatator emis de oficiul registrului
comerţului cu cel mult 15 zile înainte de data depunerii documentaţiei la
A.N.R.S.C, în original sau copie legalizată, din care să rezulte obiectul de
activitate corespunzător serviciului/activităţii de utilităţi publice pentru
care se solicită licenţa, valoarea capitalului social, structura acţionariatului, forma de organizare;
c) copie de pe certificatul de înmatriculare emis de
oficiul registrului comerţului;
d) certificat de atestare fiscală pentru persoane
juridice, privind datoriile la bugetul general consolidat al statului, eliberat
de direcţia generală a finanţelor publice prin administraţia finanţelor publice
în a cărei rază teritorială acestea se află în evidenţă, în original sau copie
legalizată, în termen de valabilitate la data depunerii documentaţiei la
A.N.R.S.C;
e) certificat fiscal privind
taxele şi impozitele locale pentru persoane juridice, eliberat de Direcţia
impozite şi taxe locale a consiliului local în a cărui rază teritorială acestea
se află în evidenţă, în original sau copie legalizată, în termen de
valabilitate la data depunerii documentaţiei la A.N.R.S.C;
f) copii de pe situaţiile financiare, întocmite
conform prevederilor reglementărilor contabile în vigoare, aferente
exerciţiului financiar anterior; filialele înfiinţate de societăţile comerciale
pe parcursul anului în care depun astfel de cereri vor anexa copiile
situaţiilor financiare ale companiei/societăţii-mamă, aferente exerciţiului
financiar anterior;
g) declaraţie pe propria răspundere, semnată de
conducătorul societăţii şi ştampilată, în original, din care să rezulte că
solicitantul nu face obiectul unei proceduri de reorganizare judiciară,
lichidare sau faliment, emisă cu cel mult 5 zile înainte de data depunerii
documentaţiei la A.N.R.S.C;
h) scrisoare de bonitate financiară emisă de banca
solicitantului cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii documentaţiei
la A.N.R.S.C;
i) dovada achitării tarifului de analiză a
documentaţiei de licenţiere;
j) copii de pe cărţile de identitate şi certificatele
de înmatriculare ale autovehiculelor, respectiv de pe contractele de leasing şi
contractele de închiriere, din care să rezulte dotarea minimă cu autovehicule
necesare pentru prestarea/furnizarea serviciilor/activităţilor pentru care se
solicită acordarea licenţei, conform anexei nr. 10 sau 11, după caz;
k) planul de conducere şi
organizare a propriei activităţi pe care intenţionează să-l aplice în situaţia
câştigării unei licitaţii de delegare a gestiunii serviciului/activităţii,
semnat de conducătorul societăţii şi ştampilat, din care să rezulte cel puţin
personalul specializat, calificat şi autorizat pe care intenţionează să-l
angajeze pentru prestarea/furnizarea serviciului/activităţilor pentru care a
solicitat licenţa; durata maximă estimată pentru începerea prestării/furnizării
serviciului/activităţii pentru care a solicitat licenţa, în cazul câştigării
unei licitaţii de delegare a gestiunii serviciului/activităţii; proiectul de
organigramă; investiţiile pe care le poate realiza pentru reabilitarea,
retehnologizarea şi modernizarea sistemelor publice, eşalonate pe următorii 5
ani; termenele şi fondurile estimate pentru obţinerea fiecărui tip de aviz,
acord şi autorizaţie necesară prestării serviciului/activităţilor pentru care a
solicitat licenţa; termenele şi fondurile necesare pentru implementarea unui
sistem de management integrat pentru serviciul/activităţile pentru care a
solicitat licenţa.
(2) Titularul de licenţă care pe perioada de
valabilitate a licenţei nu mai îndeplineşte condiţia prevăzută la alin. (1)
lit. j) are obligaţia să solicite la A.N.R.S.C, retragerea licenţei acordate.
Art. 16. - (1) Pentru acordarea licenţei unei persoane
juridice înregistrate în alt stat membru al Uniunii Europene care nu prestează
niciun/nicio serviciu/activitate de utilităţi publice din sfera de reglementare
a A.N.R.S.C. în ţările comunitare, aceasta va depune la registratura A.N.R.S.C,
o documentaţie, care va cuprinde toate documentele corespondente în ţara de
origine prevăzute la art. 15 alin. (1), în traducere legalizată la un birou notarial
din România.
(2) Persoanelor juridice
înregistrate în statele membre ale Uniunii Europene aflate în situaţia
prevăzută la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile art. 15 alin. (2).
Art. 17. - Dispoziţiile art. 16 sunt aplicabile şi
persoanelor juridice străine extracomunitare care nu prestează niciun/nicio
serviciu/activitate de utilităţi publice din sfera de reglementare a A.N.R.S.C.
în ţara de origine, dacă au înfiinţat în România o filială, cu personalitate
juridică, prin care solicită licenţa.
Art. 18. - Pentru acordarea licenţei unei persoane
juridice înregistrate în alt stat membru al Uniunii Europene care deţine
licenţă/autorizaţie emisă în ţara de origine pentru serviciul/activitatea
similar/similară pentru care solicită licenţa, aceasta va depune la
registratura A.N.R.S.C, o documentaţie, care va cuprinde următoarele documente,
în traducere legalizată la un birou notarial din România:
a) cerere-tip, conform anexei nr. 1;
b) copie de pe licenţa/autorizaţia eliberată de
autoritatea competentă din străinătate;
c) copie de pe certificatul
de înmatriculare emis de autoritatea din ţara de origine;
d) numărul de locuitori deserviţi pentru care asigură
serviciul/activitatea licenţiat/licenţiată/autorizat/autorizată în ţările
comunitare;
e) tabel cu dotarea tehnică de care dispune, cu
referire la tipul, capacitatea şi vechimea utilajelor aflate în proprietate sau
închiriate;
f) memoriu de prezentare, din care să reiasă cel puţin
experienţa în domeniu în gestionarea unor servicii/activităţi similare cu cele
pentru care se solicită acordarea licenţei, cu privire la contractele,
localităţile, perioada şi numărul de persoane deservite;
g) scrisoare de bonitate financiară emisă de banca
solicitantului cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii documentaţiei
la A.N.R.S.C;
h) dovada achitării tarifului
de analiză a documentaţiei de licenţiere.
Art. 19. - Pentru acordarea licenţei unei persoane
juridice înregistrate în alt stat al Uniunii Europene care nu deţine
licenţă/autorizaţie emisă în ţara de origine, dar prestează un/o
serviciu/activitate de utilităţi publice din sfera de reglementare a A.N.R.S.C.
în ţările comunitare similar/similară cu cel/cea pentru care solicită licenţa,
aceasta va depune la registratura A.N.R.S.C, o documentaţie care va cuprinde
următoarele documente, în traducere legalizată la un birou notarial din
România:
a) documentele prevăzute la art. 18 lit. a), c), d),
e), f), g) şi h);
b) copii de pe situaţiile financiare aferente
exerciţiului financiar anterior.
Art. 20. - (1) Persoanele juridice aflate în situaţiile
prevăzute la art. 15, 16, 17, 18 şi 19, care au câştigat o licitaţie de
delegare a gestiunii serviciului/activităţilor pe baza unei licenţe, au
obligaţia să solicite de la A.N.R.S.C, acordarea unei noi licenţe, în termen de
60 de zile de la intrarea în vigoare a contractului de delegare a gestiunii
serviciului/activităţilor, conform prevederilor art. 21 şi 22, după caz.
(2) Pentru situaţia prevăzută la alin. (1),
solicitanţii pot prezenta în documentaţia de licenţiere avizele/acordurile/
autorizaţiile prevăzute la art. 21 alin. (2), (3), (4) şi (5), după caz, sau
solicitările făcute pentru obţinerea acestora.
(3) In cazul în care titularul de licenţă de
participare la licitaţie nu îndeplineşte condiţia de la alin. (1), A.N.R.S.C,
este îndreptăţită să retragă licenţa acordată, potrivit prezentului regulament.
Art. 21. - (1) Pentru acordarea licenţei unei persoane
juridice române care prestează un/o serviciu/activitate de utilităţi publice
din sfera de reglementare a A.N.R.S.C, aceasta va depune la registratura
A.N.R.S.C, o documentaţie, care va cuprinde:
a) documentele prevăzute la art. 15 alin. (1) lit.
a)-i), în cazul persoanelor juridice;
b) documentele prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. a)
şi i), pentru compartimentele de specialitate, fără personalitate juridică,
organizate în cadrul aparatului de specialitate al primarului, însoţite de
copia de pe hotărârea autorităţii administraţiei publice locale de înfiinţare a
compartimentului de specialitate;
c) copie de pe hotărârea de dare în administrare a
serviciului sau a unor activităţi ale acestuia, adoptată de consiliile locale
ale comunelor, municipiilor, oraşelor, sectoarelor municipiului Bucureşti, de
consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după
caz, în care sa fie precizată activitatea pentru care se solicită licenţa, în
cazul gestiunii directe;
d) copie de pe contractul/contractele de delegare a
gestiunii serviciului încheiat/încheiate cu autorităţile administraţiei publice
locale, în cazul gestiunii delegate;
e) numărul total de locuitori pentru care
prestează/furnizează serviciul sau activităţile pentru care solicită licenţa;
f) lista cu componentele infrastructurii
tehnico-edilitare aparţinând domeniului public sau privat al unităţii
administrativ-teritoriale, aferente serviciului pentru care se solicită
licenţa, care va cuprinde principalele caracteristici tehnice ale instalaţiilor
şi echipamentelor componente ale sistemului;
g) schemele tehnologice ale sistemului exploatat, care
să conţină şi interfaţa cu alţi operatori, dacă este cazul;
h) structura de personal, calificat şi autorizat,
aferent serviciului/activităţii;
i) organigrama valabilă la data solicitării licenţei,
din care să rezulte departamentele cu sarcini în desfăşurarea activităţilor
pentru care se solicită licenţierea;
j) dotarea tehnico-materială, care va include date
privind utilajele şi/sau autovehiculele specializate din dotare destinate
serviciului, specificându-se tipul/marca, capacitatea de lucru, anul de
fabricaţie şi numărul de bucăţi;
k) indicatorii economico-financiari specifici serviciului/activităţii pentru care se solicită licenţa, conform
anexei nr. 7;
l) strategia de investiţii,
reflectată în planul de investiţii, elaborat pentru o perioadă de minimum 3
ani, din care să rezulte obiectivele propuse, costurile estimate, sursele de
finanţare şi termenele de realizare;
m) strategia privind implementarea unui sistem de
management integrat, care va prevedea termenele şi costurile de conformare;
n) preţurile/tarifele practicate pentru
serviciul/activităţile furnizate/prestate în fiecare unitate
administrativ-teritorială pentru care a solicitat acordarea licenţei; se
menţionează tipul, numărul şi data documentului de aprobare;
o) indicatorii de performanţă ai serviciului/nivelele
de servicii, aprobaţi/aprobate de autoritatea administraţiei publice locale în
fiecare unitate administrativ-teritorială pentru care a solicitat acordarea
licenţei, care se vor prezenta obligatoriu în format electronic.
(2) Pentru activităţile specifice serviciului public de
alimentare cu apă şi de canalizare, documentaţia va mai cuprinde, pe lângă
documentele prevăzute la alin. (1), şi următoarele documente pentru fiecare
unitate administrativ-teritorială în care a solicitat acordarea licenţei:
a) gradul de contorizare la nivel de branşament;
b) copie de pe autorizaţia/autorizaţiile de
gospodărire a apelor, în termen de valabilitate;
c) copie de pe autorizaţia/autorizaţiile de mediu, în
termen de valabilitate, pentru prestarea/furnizarea activităţilor pentru care
se solicită licenţa;
d) copie de pe programul/programele de monitorizare de
control al calităţii apei potabile, avizat/avizate de autoritatea de sănătate
publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru serviciul public
de alimentare cu apă;
e) copie de pe
programul/programele de monitorizare de audit al calităţii apei potabile,
avizat/avizate de autoritatea de sănătate publică judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, pentru serviciul public de alimentare cu apă;
f) copie de pe autorizaţia sanitară pentru producerea
şi distribuţia apei potabile;
g) copie de pe programul/programele de monitorizare a
calităţii apei uzate şi epurate, avizat/avizate de autoritatea de sănătate publică
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru serviciul public de canalizare;
h) copie de pe planul/planurile de conformare privind
calitatea apei potabile, avizat/avizate de autoritatea de sănătate publică
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru serviciul public de
alimentare cu apă;
i) copie de pe certificatul de
înregistrare la Ministerul Sănătăţii Publice pentru laboratoarele proprii unde
se efectuează monitorizarea calităţii apei potabile;
j) copii de pe contractele încheiate pentru efectuarea
analizelor bacteriologice şi fizico-chimice ale apei în laboratoare acreditate,
în cazul în care solicitantul nu deţine laboratoare proprii.
(3) Pentru activităţile specifice serviciului public de
alimentare cu energie termică, documentaţia va mai cuprinde, pe lângă
documentele prevăzute la alin. (1), şi următoarele documente pentru fiecare
unitate administrativ-teritorială în care a solicitat acordarea licenţei:
a) gradul de contorizare la nivel de branşament;
b) copie de pe autorizaţia/autorizaţiile de
gospodărire a apelor, în termen de valabilitate;
c) copie de pe
autorizaţia/autorizaţiile de mediu, în termen de valabilitate, pentru
prestarea/furnizarea activităţilor pentru care se solicită licenţa.
(4) Pentru activităţile specifice serviciului public
de salubrizare a localităţilor, documentaţia va mai cuprinde, pe lângă
documentele prevăzute la alin. (1), şi următoarele documente pentru fiecare
unitate administrativ-teritorială în care a solicitat acordarea licenţei:
a) copie de pe autorizaţia/autorizaţiile pentru
prestări de servicii cu produse de uz fitosanitar, eliberată/eliberate de
autoritatea de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti,
pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare;
b) copie de pe autorizaţia de mediu pentru fiecare
activitate prestată;
c) copie de pe
avizul/autorizaţia/acordul de mediu, pentru activitatea de înfiinţare şi
administrare a depozitelor de deşeuri menajere;
d) anexa nr. 9, completată cu date referitoare la infrastructura
exploatată şi dotarea tehnică a solicitantului, pentru activităţile specifice
serviciului public de salubrizare;
e) termenele de închidere şi situaţia constituirii
fondurilor de închidere, pentru solicitanţii care administrează/exploatează depozite
de deşeuri neconforme;
f) copie de pe contractul încheiat cu operatorul care administrează/exploatează depozitul de deşeuri.
(5) Pentru activităţile specifice serviciului de
iluminat public, documentaţia va mai cuprinde, pe lângă documentele prevăzute
la alin. (1), şi copia de pe atestatul pentru proiectarea sau executarea de
instalaţii electrice racordate la Sistemul Electroenergetic Naţional, eliberat
de A.N.R.E.
(6) In cazul în care există hotărâri de dare în
administrare sau contracte de delegare a gestiunii serviciului/activităţii
licenţiat/licenţiate care se derulează pe o perioadă mai mare decât cea de
valabilitate a licenţei, titularii de licenţă vor depune la registratura
A.N.R.S.C, o cerere de solicitare a unei noi licenţe, însoţită de următoarele
documente:
a) copie de pe certificatul de înmatriculare emis de oficiul registrului comerţului;
b) copie de pe hotărârea de dare în
administrare/contractul/contractele de delegare a gestiunii
serviciului/activităţii;
c) indicatorii economico-financiari specifici
serviciului/ activităţii pentru care se solicită licenţa, conform anexei nr. 7;
d) copii de pe situaţiile financiare aferente
exerciţiului financiar precedent;
e) copii de pe toate autorizaţiile/avizele/acordurile/atestatele,
în termen de valabilitate, necesare desfăşurării serviciului/activităţilor
pentru care solicită licenţa.
Art. 22. - Dispoziţiile art. 21 sunt aplicabile atât
persoanelor juridice înregistrate în statele membre ale Uniunii Europene, cât
şi persoanelor juridice străine extracomunitare care prestează un/o
serviciu/activitate de utilităţi publice în România, din sfera de reglementare
a A.N.R.S.C.
Art. 23. - (1) Persoanele juridice aflate în situaţiile
prevăzute la art. 21 şi 22, care au câştigat o licitaţie de delegare a
gestiunii serviciului/activităţilor pentru care deţin licenţă, au obligaţia să
solicite de la A.N.R.S.C, modificarea corespunzătoare a condiţiilor asociate
licenţei, în sensul acordării permisiunii de operare în respectivele unităţi
administrativ-teritoriale, în termen de maximum 90 de zile de la semnarea
contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităţilor, conform
prevederilor art. 53.
(2) In cazul în care titularul unei licenţe nu respectă
termenul prevăzut la alin. (1), A.N.R.S.C, este îndreptăţită să suspende
licenţa acordată.
Art. 24. - (1) Pentru documentele
prevăzute la art. 15, 18, 19, 20 şi 21, A.N.R.S.C, poate solicita precizări,
completări sau prezentarea integrală a unuia ori a mai multor documente.
(2) Documentaţia va avea ataşat opisul privind toate
documentele pe care le conţine.
(3) Documentele necesare
acordării licenţelor pot fi depuse pe suport optic, cu excepţia cererii-tip şi
a celor pentru care se solicită originalul, semnătura în original sau copie
legalizată.
SECŢIUNEA a 2-a
Analiza documentelor prezentate de solicitantul
licenţei
Art. 25. -A.N.R.S.C, prin
direcţia de specialitate, analizează documentele depuse de solicitant, în
vederea acordării licenţei, şi, dacă este necesar, transmite solicitantului o
adresă prin care i se aduce la cunoştinţă obligaţia de a face completări,
corecturi sau clarificări, cu referire la cererea şi documentele depuse, în
termen de 30 de zile de la înregistrarea documentaţiei.
Art. 26. -A.N.R.S.C, prin direcţia de specialitate,
analizează documentele depuse de solicitant, în vederea modificării licenţei
sau a condiţiilor asociate licenţei, şi, dacă este necesar, transmite
solicitantului o adresă prin care i se aduce la cunoştinţă obligaţia de a face
completări, corecturi sau clarificări, cu referire la cererea şi documentele
depuse, în termen de 15 zile de la înregistrarea documentaţiei.
Art. 27. -A.N.R.S.C, prin direcţia de specialitate,
analizează documentele depuse de solicitant, în vederea retragerii licenţei, respectiv
în vederea retragerii permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea
într-o unitate administrativ-teritorială, şi, dacă este necesar, transmite
solicitantului o adresă prin care i se aduce la cunoştinţă obligaţia de a face
completări, corecturi sau clarificări, cu referire la cererea şi documentele
depuse, în termen de 5 zile de la înregistrarea documentaţiei.
Art. 28. - In cazul în care, în termen de 30 de zile de
la data adresei de solicitare de completări, solicitantul nu furnizează toată
documentaţia corespunzătoare prevăzută de prezentul regulament, inclusiv
completările solicitate, A.N.R.S.C, va înapoia acestuia documentaţia aferentă,
radiind solicitarea respectivă din procedura de acordare a licenţei, comunicând
această decizie solicitantului.
Art. 29. - In funcţie de modul de prezentare şi de
complexitatea informaţiilor conţinute în documentaţia depusă de solicitant,
A.N.R.S.C, poate decide:
a) convocarea la sediul A.N.R.S.C, a reprezentanţilor
autorizaţi ai solicitantului, pentru a clarifica anumite aspecte care
rezultă/nu rezultă din documentaţiile puse la dispoziţie;
b) verificarea la faţa
locului a realităţii datelor din documentaţia transmisă de solicitant;
constatările rezultate din aceste verificări se înscriu într-un proces-verbal
care se încheie între A.N.R.S.C, şi reprezentantul autorizat al solicitantului.
Art. 30. - (1) A.N.R.S.C, prin
direcţia de specialitate, întocmeşte un raport de specialitate, care include
propunerea justificată de acordare/respingere a licenţei, de modificare a
licenţei sau a condiţiilor asociate acesteia, de suspendare ori retragere a
licenţei, respectiv de retragere a permisiunii de a presta într-o unitate administrativ-teritorială
serviciul/activităţile licenţiat/licenţiate.
(2) Raportul de specialitate întocmit se preia de
către secretarul comisiei de licenţiere, care îl prezintă spre analiză comisiei
de licenţiere a A.N.R.S.C, care se va pronunţa, în cadrul unei şedinţe
convocate în acest scop, asupra modului de soluţionare.
(3) Data şi locul desfăşurării şedinţei se comunică
solicitantului cu 3 zile lucrătoare înainte, prin notă telefonică, fax, e-mail
sau poştă.
Art. 31. - (1) Propunerea de acordare/respingere,
modificare, suspendare, retragere a licenţei sau a permisiunii de a
presta/furniza serviciul într-o unitate administrativ-teritorială se supune la
vot în cadrul comisiei de licenţiere, numită prin decizie a preşedintelui
A.N.R.S.C.
(2) Comisia de licenţiere este compusă din 5 membri,
dintre care un preşedinte, un vicepreşedinte şi 3 membri.
(3) Comisia de licenţiere este asistată de secretarul
acesteia şi de un consilier juridic din cadrul A.N.R.S.C, fără drept de vot.
(4) La şedinţele comisiei de licenţiere pot fi
invitaţi, în calitate de consilieri, fără drept de vot, reprezentanţi ai:
a) Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
b) Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;
c) Ministerului Sănătăţii Publice;
d) Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse;
e) Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor;
f) asociaţiilor profesionale ori ai altor instituţii
sau organisme, după caz.
(5) La şedinţele comisiei de licenţiere pot participa
autorii rapoartelor de specialitate, precum şi alte persoane interesate.
(6) Persoanele prevăzute la alin. (2), (3) şi (4) nu
sunt remunerate ca urmare a activităţii desfăşurate în cadrul comisiei de
licenţiere.
(7) Participarea invitaţilor
şi a solicitantului la şedinţele comisiei de licenţiere nu este obligatorie.
Art. 32. - Comisia de licenţiere este legal constituită
în prezenţa a 3 membri, dintre care unul trebuie să fie preşedintele sau
vicepreşedintele acesteia, hotărârile adoptându-se cu majoritate de voturi. In
cazul unui vot egal, votul preşedintelui sau al vicepreşedintelui, după caz,
este hotărâtor.
Art. 33. - (1) Hotărârile comisiei de licenţiere se
consemnează în procesul-verbal al şedinţei, semnat de către membrii acesteia.
(2) Punctele de vedere şi opiniile separate ale
participanţilor la şedinţă se menţionează în procesul-verbal.
Art. 34. - Secretarul comisiei are următoarele
obligaţii:
a) prezintă raportul de specialitate spre analiză
comisiei de licenţiere;
b) elaborează proiectul ordinii de zi a şedinţei
comisiei de licenţiere;
c) convoacă membrii comisiei şi consilierii;
d) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor;
e) verifică plata obligaţiilor financiare pentru
acordarea licenţei.
SECŢIUNEA a 3-a
Acordarea licenţelor
Art. 35. - A.N.R.S.C, decide asupra
acordării/respingerii licenţei în termen de 60 de zile de la înregistrarea
documentaţiei la sediul A.N.R.S.C, sau în termen de 30 de zile de la
transmiterea completărilor solicitate conform art. 25.
Art. 36. -A.N.R.S.C, decide asupra modificării licenţei
sau asupra modificării condiţiilor asociate licenţei, în termen de 30 de zile
de la înregistrarea documentaţiei la sediul A.N.R.S.C, ori în termen de 30 de
zile de la transmiterea completărilor solicitate
conform art. 26.
Art. 37. - (1) A.N.R.S.C, decide asupra retragerii
licenţei sau asupra retragerii permisiunii de a presta/furniza
serviciul/activitatea într-o unitate administrativ-teritorială, în termen de 15
zile de la data înregistrării cererii transmise de solicitant ori în termen de
15 de zile de la transmiterea completărilor solicitate conform art. 27.
(2) In cazul în care se decide retragerea licenţei,
titularii de licenţă sunt exceptaţi de la plata tarifului de menţinere a
licenţei începând cu data înregistrării la A.N.R.S.C, a cererii transmise de
solicitant.
Art. 38. - (1) Acordarea/respingerea licenţei se face
prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C, care urmează a fi comunicat
solicitantului în maximum 5 zile de la data emiterii, prin notă telefonică sau
fax.
(2) In termen de 30 de zile de la data comunicării de
către A.N.R.S.C, a înştiinţării privind acordarea licenţei, solicitantul va
face dovada plăţii tarifului de acordare a licenţei.
(3) In cazul nerespectării termenului prevăzut la
alin. (2), A.N.R.S.C, va proceda la retragerea licenţei acordate, în condiţiile
prevăzute la art. 31 şi 32.
(4) Licenţele intră în vigoare de la data eliberării
lor.
Art. 39. - (1) Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, privind
acordarea licenţei se transmite solicitantului după achitarea tarifului
aferent, însoţit de următoarele documente:
a) licenţa, al cărei model este cel din anexa nr. 12;
b) condiţiile asociate licenţei, care constituie parte
integrantă a acesteia.
(2) In cazul refuzului de acordare a licenţei, precum şi în cazul retragerii acesteia, A.N.R.S.C, transmite
solicitantului, respectiv titularului de licenţă:
a) ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, privind respingerea
cererii de acordare a licenţei sau de retragere a acesteia, după caz;
b) motivele refuzului de
acordare, respectiv de retragere a licenţei.
Art. 40. - (1) Operatorii cărora li s-a acordat sau
retras licenţa se publică pe pagina de web a A.N.R.S.C.
(2) In cazul refuzului de acordare a licenţei,
solicitantul poate depune o nouă documentaţie de licenţiere după 6 luni de la
data emiterii ordinului prin care s-a respins acordarea licenţei.
Art. 41. - Ordinul prin care se acordă, modifică,
suspendă, retrage sau se refuză acordarea licenţei poate fi atacat la Curtea de
Apel Bucureşti, în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 42. - Condiţiile asociate licenţei pentru titularii
de licenţă care nu prestează/furnizează niciun/nicio serviciu/activitate de
utilităţi publice aflat/aflată în sfera de reglementare a A.N.R.S.C, trebuie să
conţină, cel puţin:
a) denumirea titularului de licenţă;
b) obiectul licenţei, respectiv serviciul/activităţile
pentru care se acordă licenţa conform tipurilor de licenţe, aşa cum sunt acestea definite la art. 6;
c) perioada de valabilitate a licenţei;
d) drepturile titularului de licenţă;
e) obligaţiile titularului de licenţă;
f) interdicţii, restricţii şi sarcini pentru titularul
de licenţă, în scopul menţinerii unui mediu concurential normal în domeniu,
evitării dezechilibrelor pe piaţă şi a practicilor anticoncurenţiale;
g) prevederi cu privire la controlul şi îndrumarea de
către A.N.R.S.C, a titularului de licenţă, în legătură cu respectarea
condiţiilor asociate acesteia şi a celorlalte
reglementari emise în domeniu;
h) condiţii privind retragerea licenţei;
i) cazurile în care A.N.R.S.C, este îndreptăţită sa
aplice sancţiuni titularului de licenţă.
Art. 43. - Condiţiile asociate licenţei pentru
titularii de licenţă care prestează/furnizează în România un/o
serviciu/activitate de utilităţi publice, aflată în sfera de reglementare a
A.N.R.S.C, trebuie să conţină, pe lângă cerinţele prevăzute la art. 42, cel
puţin:
a) delimitarea unităţilor administrativ-teritoriale
în care titularul de licenţă poate desfăşura serviciul/activităţile care
face/fac obiectul licenţei, respectiv are dreptul de a presta/furniza
serviciul/activităţile licenţiat/licenţiate;
b) cerinţe privind asigurarea protecţiei şi conservării
mediului;
c) cerinţe privind asigurarea sănătăţii publice;
d) cerinţe privind delimitarea zonelor de protecţie şi
de siguranţă, după caz;
e) cerinţe privind asigurarea funcţionării optime, în
condiţii de siguranţă şi de performanţă a construcţiilor şi instalaţiilor
exploatate, în conformitate cu legislaţia şi reglementările legale în vigoare;
f) cerinţe de respectare a specificaţiilor privind
metodologia de stabilire, ajustare şi modificare a preţurilor şi tarifelor
pentru serviciile publice, pentru funcţionarea optimă, rentabilă a acestora,
pentru promovarea eficienţei economice în sectorul serviciilor publice şi
protejarea intereselor utilizatorilor, prevăzute pentru domeniul reglementat;
g) obligaţia de a prezenta la A.N.R.S.C, date reale şi
complete privind serviciul/activitatea licenţiat/licenţiată;
h) cerinţe privind implementarea unui sistem de
management integrat pentru serviciul/activităţile licenţiat/ licenţiate;
i) cerinţe privind modificarea licenţei sau a
condiţiilor asociate acesteia;
j) cerinţe privind suspendarea licenţei;
k) cerinţe privind retragerea permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activitatea licenţiat/licenţiată într-o unitate
administrativ-teritorială, în cazul când titularul licenţei îşi desfăşoară
activitatea în mai multe unităţi administrativ-teritoriale.
Art. 44. - Condiţiile asociate licenţei fac parte
integrantă din licenţă şi sunt anexă la aceasta.
Art. 45. - (1) Licenţele se înregistrează într-un
registru unic în care înscrierea se face în ordinea emiterii lor.
(2) Numărul licenţei este numărul de ordine din acest registru.
(3) Licenţa se eliberează în două exemplare, dintre
care un exemplar este transmis titularului, iar celălalt se păstrează la
A.N.R.S.C.
Art. 46. - Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de acordare
a licenţelor se publică pe cheltuiala titularului de licenţă în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a.
SECŢIUNEA a 4-a
Criterii de acordare a licenţelor
Art. 47. - Acordarea unei licenţe se face pe baza
următoarelor criterii obligatorii:
a) posibilitatea ca solicitantul să devină titular de
licenţă, dacă acesta nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 14;
b) existenţa hotărârii de dare în administrare a
gestiunii serviciului/activităţii pentru care solicită licenţa, emisă de
autorităţile administraţiei publice locale, în cazul
gestiunii directe;
c) existenţa în termen de valabilitate a contractelor
încheiate cu autorităţile administraţiei publice locale, în baza cărora solicitantul
prestează/furnizează serviciul/activităţile pentru care se solicită licenţa, în
cazul gestiunii delegate;
d) contractele de delegare a gestiunii
serviciului/activităţii prezentate de solicitanţi au fost atribuite în
condiţiile legii;
e) asigurarea dotării tehnico-materiale cu utilaje
corespunzătoare necesare desfăşurării serviciului/activităţii pentru care
solicită licenţa.
CAPITOLUL III
Modificarea licenţei şi a condiţiilor asociate
acesteia
SECŢIUNEA 1
Modificarea licenţei
Art. 48. - (1) La cererea titularului, conform
modelului din anexa nr. 2, sau din proprie iniţiativă, A.N.R.S.C, poate decide
modificarea licenţei în următoarele situaţii:
a) în cazul modificării datelor de identificare ale
titularului de licenţă;
b) în vederea prelungirii valabilităţii licenţei, ca
urmare a prelungirii termenului de valabilitate a unor contracte de delegare a
serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate;
c) în cazul în care intră în vigoare acte normative
care modifică cadrul legislativ pentru domeniul reglementat.
(2) Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a),
cererea de modificare a licenţei, conform modelului din anexa nr. 2, va fi
însoţită de copiile de pe certificatul constatator şi certificatul de
înmatriculare, emise de oficiul registrului comerţului.
(3) Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b),
cererea de modificare a licenţei, conform modelului din anexa nr. 2, va fi
însoţită de copia de pe actul adiţional la contractul de delegare a
serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate şi copii de pe toate
autorizaţiile/avizele/atestatele necesare prestării serviciului/activităţii
licenţiat/licenţiate, în termen de valabilitate.
(4) Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c),
modificarea licenţei se face din iniţiativa A.N.R.S.C, care va comunica în
scris titularilor de licenţă modificările survenite, eliberând acestora licenţe
cu un conţinut modificat, cu respectarea egalităţii de tratament a titularilor
şi în raport cu natura situaţiei care determină modificarea.
Art. 49. - Pentru situaţia prevăzută la art. 48 alin.
(1) lit. a), în termen de 30 de zile de la apariţia situaţiei nou-create,
titularul licenţei va solicita modificarea acesteia, A.N.R.S.C, putând decide:
a) modificarea corespunzătoare a licenţei, eliberând
licenţă cu un conţinut modificat, dacă solicitarea este întemeiată;
b) retragerea licenţei, dacă A.N.R.S.C, nu poate proceda la modificarea acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Modificarea condiţiilor asociate licenţei
Art. 50. - La cererea titularului, conform modelului
din anexa nr. 3, A.N.R.S.C, poate decide modificarea condiţiilor asociate
licenţei în următoarele situaţii:
a) în cazul încetării
valabilităţii unor contracte de delegare a serviciului/activităţii licenţiate;
b) în cazul prelungirii termenului de valabilitate a
unor contracte de delegare a serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate;
c) în cazul unor hotărâri de dare în administrare a
serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate;
d) în cazul atribuirii altor contracte de delegare a
serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate.
Art. 51. - (1) Pentru situaţiile prevăzute la art. 50
lit. a) şi b), titularul licenţei va solicita la A.N.R.S.C, în termen de 30 de
zile de la apariţia situaţiei nou-create, modificarea corespunzătoare a
condiţiilor asociate licenţei.
(2) Cererea de modificare a Condiţiilor asociate
licenţei, conform modelului din anexa nr. 3, va fi însoţită de copia de pe
contractul care şi-a încetat valabilitatea sau actul adiţional la contractul de
delegare a gestiunii serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate.
(3) A.N.R.S.C, decide în termen de 30 de zile de la
înregistrarea cererii emiterea unor amendamente la
condiţiile asociate licenţei.
(4) In cazul în care titularul licenţei nu respectă
termenul prevăzut la alin. (1), A.N.R.S.C, poate decide din proprie iniţiativă
suspendarea licenţei.
Art. 52. - In situaţia prevăzută la art. 50 lit. a),
titularul de licenţă are obligaţia să asigure continuitatea
serviciului/activităţilor licenţiat/licenţiate până la preluarea acestora de
către un nou operator, dar nu mai mult de 90 de zile.
Art. 53. - (1) Pentru situaţiile prevăzute la art. 50
lit. c) şi d), titularul licenţei va solicita la A.N.R.S.C, în termen de
maximum 90 de zile de la emiterea hotărârii de dare în administrare ori de la semnarea
contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităţii, modificarea
corespunzătoare a condiţiilor asociate licenţei.
(2) Cererea de modificare a condiţiilor asociate
licenţei, conform modelului din anexa nr. 3, va fi însoţită de copia de pe hotărârea
de dare în administrare/contractul de delegare a gestiunii
serviciului/activităţii şi de copiile de pe toate
avizele/acordurile/autorizaţiile necesare prestării serviciului/ activităţii
sau de pe solicitările efectuate în vederea obţinerii acestora.
(3) In termen de 30 de zile de la înregistrarea
cererii, A.N.R.S.C, decide:
a) emiterea unor amendamente la condiţiile asociate licenţei, dacă documentaţia de licenţiere este
completă;
b) solicitarea de completări şi clarificări, dacă
documentaţia de licenţiere este incompletă.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (3) lit. b),
titularul licenţei are obligaţia să transmită completările în maximum 30 de
zile de la data solicitării.
(5) In cazul în care titularul licenţei nu respectă
termenul prevăzut la alin. (1) sau (4), după caz, A.N.R.S.C poate decide din
proprie iniţiativă suspendarea licenţei.
Art. 54. - Modificarea licenţelor,
respectiv a condiţiilor asociate licenţei, se realizează conform prevederilor
art. 30, 31 şi 32.
Art. 55. - Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de
modificare a licenţei, respectiv de modificare a condiţiilor asociate acesteia,
se transmite titularului de licenţă în maximum 5 zile de la data emiterii.
Art. 56. - Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de
modificare a licenţei se publică pe cheltuiala titularului de licenţă în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
CAPITOLUL IV
Procedura de suspendare
şi retragere a licenţelor şi de retragere a permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea într-o
unitate-administrativ teritorială
SECŢIUNEA 1
Suspendarea licenţei
Art. 57. -A.N.R.S.C, decide suspendarea licenţei, din
proprie iniţiativă sau ca urmare a unor sesizări făcute de părţi interesate, în
următoarele situaţii:
a) în cazurile specificate în prezentul regulament;
b) în cazurile specificate în condiţiile asociate
licenţei;
c) în cazul unor grave greşeli profesionale care puteau
afecta viaţa şi sănătatea publică, respectiv protecţia şi conservarea mediului,
şi acordarea unui termen de conformare de maximum 6 luni, dacă situaţia creată
se poate normaliza;
d) în cazul nerespectării unor măsuri de conformare
dispuse de agenţii constatatori ai A.N.R.S.C;
e) în cazul refuzului de a transmite la A.N.R.S.C, date
şi informaţii despre serviciul/activităţile licenţiat/licenţiate.
Art. 58. - (1) Suspendarea licenţei se face pe o
perioadă de maximum 6 luni şi intră în vigoare de la data emiterii ordinului
preşedintelui A.N.R.S.C, de suspendare a licenţei.
(2) A.N.R.S.C, trebuie să facă dovada înştiinţării, în
scris, în vederea participării la şedinţele comisiei de licenţiere a
operatorilor propuşi pentru suspendarea licenţei. Prezenţa acestora nu este obligatorie.
(3) Operatorul căruia i s-a suspendat licenţa este
exceptat de la plata tarifului anual de menţinere a licenţei, pe toată perioada
de suspendare, începând cu data emiterii ordinului preşedintelui A.N.R.S.C, de
suspendare a licenţei.
SECŢIUNEA a 2-a
Retragerea licenţei
Art. 59. - (1) A.N.R.S.C, decide, la cererea
titularului de licenţă, retragerea licenţei în următoarele situaţii:
a) în cazul licenţelor care confereau titularului de
licenţă doar dreptul de a participa la proceduri de delegare a gestiunii
serviciului/activităţilor licenţiat/licenţiate;
b) ca urmare a încetării valabilităţii sau rezilierii
unor contracte de delegare a gestiunii serviciului/activităţilor
licenţiat/licenţiate, în cazul când titularul licenţei presta/furniza
serviciul/activitatea într-o singură unitate administrativ-teritorială şi
acesta intenţionează să nu mai participe la proceduri de delegare a gestiunii
serviciului/activităţilor licenţiat/licenţiate;
c) în cazul începerii procedurii de reorganizare
judiciară sau a falimentului;
d) în cazul când titularul licenţei intenţionează să
înceteze prestarea/furnizarea serviciului/activităţilor licenţiat/licenţiate.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b) şi c),
titularul de licenţă are obligaţia să asigure continuitatea
prestării/furnizării serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate până la
preluarea gestiunii serviciului/activităţii de către un nou operator, dar nu
mai mult de 90 de zile.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (1) lit. d),
titularul de licenţă trebuie să facă dovada că a înştiinţat autorităţile
administraţiei publice locale, precum şi A.N.R.S.C, despre intenţia de încetare
a prestării/furnizării serviciului/activităţilor licenţiat/licenţiate, cu cel
puţin 6 luni înainte de data depunerii la A.N.R.S.C, a cererii de retragere a
licenţei.
(4) Cererea de retragere a licenţei, conform modelului
din anexa nr. 4, va fi însoţită de motivele care au stat la baza acestei
solicitări.
Art. 60. -A.N.R.S.C, decide retragerea licenţei, din
proprie iniţiativă sau ca urmare a unor sesizări făcute de părţi interesate, în
următoarele situaţii:
a) în cazurile specificate în prezentul regulament;
b) în cazurile specificate în condiţiile asociate
licenţei;
c) în cazul unor greşeli profesionale care afectează
grav viaţa şi sănătatea publică, respectiv protecţia şi conservarea mediului;
d) la expirarea termenului de suspendare a licenţei,
dacă situaţia creată nu se poate normaliza;
e) în cazul în care titularul licenţei îndeplineşte
condiţiile de suspendare a licenţei şi a mai a fost sancţionat de două ori prin
suspendarea licenţei;
f) în cazul nerespectării unor măsuri de conformare
dispuse de agenţii constatatori ai A.N.R.S.C, în situaţia prevăzută la art. 57
lit. c);
g) în cazul constatării unor date, acte, informaţii sau
declaraţii false prezentate în documentaţia de licenţiere, în temeiul cărora
s-a acordat licenţa;
h) în cazul refuzului titularului de licenţă de a
supune controlului sau de a pune la dispoziţia agenţilor constatatori ai A.N.R.S.C, datele şi informaţiile
solicitate în timpul desfăşurării acţiunii de control;
i) în cazul reorganizării judiciare sau a falimentului.
Art. 61. - (1) In situaţiile prevăzute art. 59, dacă
retragerea licenţei s-a făcut la cererea titularului de licenţă, acesta nu mai
are dreptul să solicite o nouă licenţă decât după 6 luni de la data emiterii
ordinului preşedintelui A.N.R.S.C, de retragere a licenţei.
(2) In situaţiile prevăzute la art. 60, dacă retragerea
licenţei s-a făcut din iniţiativa A.N.R.S.C, titularul licenţei nu mai are
dreptul să solicite o nouă licenţă decât după 2 ani de la data emiterii
ordinului preşedintelui A.N.R.S.C, de retragere a licenţei.
Art. 62. - In cazul în care retragerea licenţei se face
din iniţiativa A.N.R.S.C, aceasta se notifică operatorului cu cel puţin 90 de
zile înainte, perioadă în care operatorul este obligat să presteze/furnizeze
serviciul în condiţiile hotărârii de dare în administrare sau a hotărârii de
atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităţilor.
Art. 63. - Retragerea licenţei
atrage revocarea hotărârii de dare în administrare ori a hotărârii de atribuire
a contractului de delegare a gestiunii serviciului, după caz, şi conduce la
organizarea unei noi proceduri de selectare a unui operator.
Art. 64. -In cazul în care operatorul
căruia i s-a retras licenţa este un serviciu public de specialitate cu sau fără
personalitate juridică, organizat în subordinea autorităţii administraţiei
publice locale, aceasta are obligaţia să scoată la licitaţie, conform
prevederilor legale, serviciul/activitatea pe care îl/o presta acest titular de
licenţă.
Art. 65. - Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de
suspendare, respectiv de retragere a licenţei, se transmite organizaţiei în
termen de maximum 5 zile de la data emiterii şi se publică pe pagina de web a A.N.R.S.C.
SECŢIUNEA a 3-a
Retragerea permisiunii de a presta/furniza
serviciul/activitatea într-o unitate administrativ-teritorială
Art. 66. - In cazul când un titular de licenţă
prestează/furnizează serviciul/activităţile licenţiat/licenţiate în mai multe
unităţi administrativ-teritoriale, A.N.R.S.C, decide, la cererea titularului de
licenţă, retragerea permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea
într-o unitate administrativ-teritorială în următoarele situaţii:
a) ca urmare a rezilierii unui
contract de delegare a gestiunii serviciului/activităţilor licenţiat/licenţiate
în unitatea administrativ-teritorială respectivă;
b) în cazul când titularul licenţei intenţionează să
nu mai presteze/furnizeze serviciul/activităţile licenţiat/licenţiate în
unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Art. 67. - (1) In situaţia prevăzută la art. 66 lit.
a), titularul licenţei are obligaţia să solicite la A.N.R.S.C, retragerea
permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea în unitatea
administrativ-teritorială respectivă, în maximum 15 zile de la rezilierea
contractului.
(2) In cazul în care titularul de licenţă nu respectă
termenul prevăzut la alin. (1), A.N.R.S.C, poate decide, din proprie iniţiativă
sau la solicitarea unor părţi interesate, retragerea permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activitatea în unitatea administrativ-teritorială
respectivă şi suspendarea licenţei.
(3) In situaţia prevăzută la art. 66 lit. a), titularul
de licenţă are obligaţia să asigure continuitatea prestării/furnizării
serviciului/activităţii licenţiat/licenţiate până la preluarea gestiunii
serviciului/activităţii de către un nou operator, dar nu mai mult de 90 de
zile.
Art. 68. - In situaţia prevăzută la art. 66 lit. b),
titularul de licenţă trebuie să facă dovada că a înştiinţat autoritatea administraţiei publice locale, precum şi
A.N.R.S.C, cu privire la intenţia de încetare a prestării/furnizării
serviciului/activităţilor licenţiat/licenţiate în unitatea
administrativ-teritorială respectivă, cu cel puţin 6 luni înainte de data
depunerii la A.N.R.S.C, a cererii de retragere a permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activitatea într-o unitate administrativ-teritorială.
Art. 69. - Cererea de retragere a permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activitatea într-o unitate
administrativ-teritorială, conform modelului din anexa nr. 5, va fi însoţită de
motivele care au stat la baza acestei solicitări.
Art. 70. - In cazul când un titular de licenţă
prestează/furnizează serviciul/activităţile licenţiat/licenţiate în mai multe
unităţi administrativ-teritoriale, A.N.R.S.C, decide, din proprie iniţiativă
sau ca urmare a unor sesizări făcute de părţi interesate, retragerea
permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea dintr-o unitate
administrativ-teritorială, în următoarele situaţii:
a) în cazurile specificate în condiţiile asociate
licenţei;
b) în cazul neaplicării unor măsuri de conformare
dispuse de autoritatea competentă, în vederea normalizării activităţilor
prestate/furnizate la nivelul localităţii;
c) în cazul unor grave greşeli
profesionale care afectează viaţa şi sănătatea publică, respectiv protecţia şi
conservarea mediului din unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Art. 71. - In cazul în care retragerea permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activitatea într-o unitate
administrativ-teritorială se face din iniţiativa A.N.R.S.C, aceasta se notifică
titularului de licenţă cu cel puţin 90 de zile înainte, perioadă în care
operatorul este obligat să presteze/furnizeze serviciul/activitatea în
condiţiile contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităţii.
Art. 72. - Retragerea permisiunii de a presta/furniza
serviciul/activitatea într-o unitate administrativ-teritorială atrage revocarea
hotărârii de atribuire a contractului de delegare a gestiunii
serviciului/activităţii şi conduce la organizarea unei noi proceduri de
selectare a unui operator.
Art. 73. -In cazul retragerii permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activitatea într-o unitate administrativ-teritorială,
A.N.R.S.C, decide emiterea unor amendamente la condiţiile asociate licenţei.
Art. 74. - Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de
retragere a permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea într-o
unitate administrativ-teritorială se transmite titularului licenţei în termen
de 5 zile de la data emiterii şi se publică pe pagina de web a A.N.R.S.C.
Art. 75. - Suspendarea/retragerea licenţei, respectiv
retragerea permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea într-o unitate
administrativ-teritorială, se realizează conform prevederilor art. 30, 31 şi
32.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 76. - (1) Licenţele acordate de A.N.R.E.
operatorilor de servicii publice de alimentare cu energie termică produsă
centralizat, care au trecut în sfera de competenţă a A.N.R.S.C, se vor modifica
în condiţiile prezentului regulament.
(2) In vederea modificării, titularii licenţelor vor depune
la A.N.R.S.C, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentului regulament, următoarele documente:
a) cererea tip, conform anexei nr. 6;
b) copie de pe certificatul constatator emis de
oficiul registrului comerţului cu cel mult 15 zile înainte de data depunerii
documentaţiei la A.N.R.S.C;
c) copie de pe certificatul de înmatriculare emis de
oficiul registrului comerţului;
d) copie de pe hotărârea de dare în administrare a
serviciului/activităţilor, în cazul gestiunii directe;
e) copie de pe contractul de delegare a gestiunii
serviciului încheiat cu autorităţile administraţiei publice locale, în cazul
gestiunii delegate;
f) copii de pe situaţiile financiare aferente
exerciţiului financiar precedent;
g) numărul total de locuitori pentru care
prestează/furnizează serviciul sau activităţile pentru care solicită licenţa;
h) gradul de contorizare la nivel de branşament;
i) lista cu componentele
definitorii ale infrastructurii tehnico-edilitare aparţinând domeniului public
sau privat al unităţii administrativ-teritoriale, aferente serviciului pentru
care se solicită licenţa, care va cuprinde principalele caracteristici tehnice
ale instalaţiilor şi echipamentelor componente ale sistemului;
j) schemele tehnologice ale sistemului exploatat care
să conţină şi interfaţa cu alţi operatori, dacă este cazul;
k) organigrama;
l) structura de personal,
calificat şi autorizat, aferent serviciului/activităţii;
m) dotarea tehnico-materială, pentru prestarea
activităţilor pentru care solicită licenţa;
n) autorizaţia de gospodărie a apelor, pentru prestarea
activităţilor pentru care solicită licenţa, în termen de valabilitate;
o) autorizaţia de mediu, pentru prestarea activităţilor
pentru care solicită licenţa, în termen de valabilitate;
p) strategia de investiţii, pe următorii 3 ani, pentru
reabilitarea sistemelor de producere, transport şi distribuţie a energiei
termice;
q) declaraţie pe propria răspundere, semnată de
directorul general şi ştampilată, în original, din care să rezulte că
solicitantul nu face obiectul unei proceduri de reorganizare judiciară,
lichidare sau faliment, emisă cu cel mult 5 zile înainte de data depunerii
documentaţiei la A.N.R.S.C;
r) copii de pe licenţele şi condiţiile asociate licenţei/licenţelor
eliberate de A.N.R.E., pentru activităţile de producere, transport, distribuţie
şi furnizare a energiei termice, cu excepţia celor pentru producerea energiei
termice în cogenerare;
s) dovada achitării tarifului de analiză a
documentaţiei de licenţiere.
(3) A.N.R.S.C, poate solicita şi alte informaţii,
completări sau documente decât cele prevăzute la alin. (2).
Art. 77. - (1) Modificarea licenţelor acordate de
A.N.R.E. nu se va face dacă titularul se află în una dintre următoarele
situaţii:
a) a încetat definitiv activitatea care face obiectul
licenţei;
b) s-a instituit procedura reorganizării judiciare
sau a falimentului;
(2) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1),
A.N.R.S.C, va proceda la retragerea licenţei.
Art. 78. - Licenţele acordate de A.N.R.E. pe o perioadă
mai mare decât cea prevăzută în regulament se vor modifica în mod
corespunzător.
Art. 79. -A.N.R.S.C, prin direcţia de specialitate,
decide modificarea licenţelor acordate de A.N.R.E. în sensul echivalării
acestora şi acordarea unei noi licenţe, conform prevederilor art. 25, 30, 31,
32 şi 35.
Art. 80. - (1) Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de
acordare a licenţei va fi comunicat solicitantului în maximum 5 zile de la data emiterii.
(2) Ordinele preşedintelui A.N.R.S.C, prevăzute la
alin. (1) se publică pe cheltuiala titularului în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a.
Art. 81. -Autorizaţiile de participare la licitaţie şi
autorizaţiile temporare de funcţionare, acordate de A.N.R.S.C. în conformitate
cu prevederile Regulamentului privind acordarea licenţelor şi a autorizaţiilor
în sectorul serviciilor publice de gospodărie comunală, condiţiile de
suspendare, de retragere sau de modificare a acestora,
aprobat prin Ordinul ministrului administraţiei
publice nr. 140/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 bis din 25 februarie 2003, îşi
păstrează valabilitatea până la data expirării lor.
Art. 82. - (1) Licenţele acordate de A.N.R.S.C. înainte
de intrarea în vigoare a prezentului regulament îşi păstrează valabilitatea
până la data expirării lor.
(2) Prevederile prezentului regulament, referitoare
la modificarea licenţei sau a condiţiilor asociate licenţei, la
suspendarea/retragerea licenţei ori la retragerea permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activitatea într-o unitate administrativ-teritorială,
sunt aplicabile şi pentru titularii care deţin licenţe acordate de A.N.R.S.C.
înainte de intrarea în vigoare a acestuia.
(3) Documentaţiile de
licenţiere/autorizare depuse la registratura A.N.R.S.C, până la 21 martie 2007
şi întocmite conform dispoziţiilor din Regulamentul privind acordarea
licenţelor şi a autorizaţiilor în sectorul serviciilor publice de gospodărie
comunală, condiţiile de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora,
se analizează şi se evaluează conform criteriilor prevăzute în acesta.
Art. 83. - Lista cuprinzând tarifele pentru acordarea
şi menţinerea licenţelor, respectiv pentru analiza documentaţiilor de
licenţiere, este prezentată în anexa nr. 8. Tarifele prevăzute în anexa nr. 8
se modifică anual prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C, în funcţie de evoluţia
indicelui preţului de consum, şi se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 84. - (1) Pentru
modificarea licenţelor emise de A.N.R.E., A.N.R.S.C, nu percepe tarife pentru
acordarea licenţei.
(2) Solicitanţii pentru care licenţele emise de
A.N.R.E. si-au încetat valabilitatea au obligaţia să solicite la A.N.R.S.C,
acordarea unei licenţe, conform prevederilor
prezentului regulament.
Art. 85. - (1) Incepând cu anul al doilea de
valabilitate a licenţei, titularul va achita un tarif anual de menţinere egal
cu valoarea tarifului pentru acordarea licenţei.
(2) Excepţie de la prevederile alin. (1) fac titularii
de licenţă pentru care A.N.R.S.C, a modificat licenţele emise de A.N.R.E., în
conformitate cu prevederile prezentului regulament, care vor achita un tarif
anual de menţinere egal cu valoarea tarifului pentru acordarea licenţei, stabilit în anexa nr. 8, începând cu
primul an de valabilitate a licenţei.
(3) Tariful anual de menţinere a licenţei se
datorează, în condiţiile prevăzute la alin. (1), începând cu data de întâi a
lunii în care s-a eliberat licenţa. Plata tarifului de menţinere se va efectua
în tranşe trimestriale egale, având ca termen limită data de 20 a primei luni
din trimestrul curent, pentru trimestrul precedent.
(4) Pentru modificarea licenţelor, respectiv a
condiţiilor asociate licenţei, A.N.R.S.C, nu percepe tarife.
(5) Intârzierea în achitarea
sumelor datorate atrage majorări de întârziere similare celor prevăzute pentru
obligaţiile la bugetul general consolidat, potrivit Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6) Ordinea stingerii creanţelor datorate la bugetul
A.N.R.S.C, din tariful anual de menţinere a licenţei şi a majorărilor de
întârziere este cea prevăzută de Codul de procedură fiscală.
Art. 86. - (1) Incasările realizate din aplicarea
tarifelor prevăzute în prezentul regulament se fac venit la bugetul A.N.R.S.C,
şi nu intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată.
(2) Tarifele percepute de la fiecare titular de licenţă
se varsă în contul A.N.R.S.C.
Art. 87. - Licenţele nu pot fi transferate în întregime
sau în parte. Orice transfer efectuat este nul de drept şi determină retragerea
imediată a licenţei.
Art. 88. -Trecerea de la o clasă de licenţiere la alta
se poate face numai prin solicitarea şi, respectiv, acordarea în condiţiile
prevăzute de prezentul regulament a unei noi licenţe.
Art. 89. - Eliberarea de duplicate ale licenţei se face
la cererea titularului, după achitarea unui tarif în cuantum de 10% din tariful
de acordare corespunzător licenţei.
Art. 90. - (1) Anexele nr. 1-12
fac parte integrantă din prezentul regulament.
(2) Anexele nr. 1-12 se modifică prin ordin al
preşedintelui A.N.R.S.C. Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA Nr. 1 la regulament
CERERE
pentru acordarea
licenţei
Către
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice
Subsemnatul,(numele şi
prenumele).....................................................................,
în calitate
de(administrator/director).................................................
la(denumirea persoanei juridice/primărie)
........................................................................................................................................................................ .....,
cu sediul în ţara
..........................................., localitatea
...................................., str
.............................................. nr....., bl.........,
sc........., et........, ap........, sectorul/judeţul ........................................................., telefon
......................................., fax ......................., având
CUI/CIF/etc ........................................., cont
........................., deschis la Banca
..........................................................., Sucursala............................., vă solicit acordarea
licenţei clasa ..................... pentru(serviciul)
........................................................................................................................................................................ .............................
respectiv pentru activitatea/activităţile de
........................................................................................................................................................................ .....................
în următoarea/următoarele unităţi
administrativ-teritoriale(municipiu/oraş/comună din judeţul)....................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Data.....................
Numele şi prenumele
Semnătura şi ştampila
ANEXA Nr. 2 la regulament
CERERE
pentru modificarea licenţei
Către
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice
Subsemnatul,(numele si prenumele)
............................................................, în calitate
de(administrator/director)
........................................................ la(denumirea persoanei juridice/primărie)
........................................................................................................................................................................ .,
cu sediul în ţara
....................................., localitatea
......................................, str
................................................................ nr ....., bl
........, sc ........, et........, ap........,
sectorul/judeţul.........................................................,
telefon........................................ fax.......................,
având CUI..... vă solicit modificarea licenţei clasa........................nr..................din............................acordate (denumirea titularului de licenţă)
...............................................................................
Data.......................
Numele şi prenumele
Semnătura şi ştampila
ANEXA Nr. 3 la regulament
CERERE
pentru modificarea condiţiilor asociate licenţei
Către
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice
Subsemnatul,(numele si prenumele)
....................................................................., în
calitate de(administrator/director)
.............................................. la(denumirea
persoanei juridice/primărie) ........................................................................................................................................................................ ..
cu sediul în localitatea
............................................................., str
...............................................................................nr.....,
bl........, sc........, et........, ap ........,
sectorul/judeţul.........................................................,
telefon ......................................., fax................................., având CUI..............................,
vă solicit modificarea condiţiilor asociate licenţei anexă la licenţa
clasa......nr..................din.................
pentru(serviciul/activitatea) ..........................................................
........................................................................................................................................................................ .....................................................................ca urmare a restrângerii/extinderii/prelungirii
prestării/furnizării serviciului/activităţii în următoarea/următoarele
unităţi administrativ-teritoriale(municipiu/oraş/comună din judeţul)
......................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Data.......
Numele şi prenumele
Semnătura şi ştampila
ANEXA Nr. 4 la regulament
CERERE
pentru retragerea licenţei
Către
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice
Subsemnatul,(numele si prenumele)
....................................................................., în
calitate de(administrator/director) ..............................................
la(denumirea persoanei juridice/primărie)
........................................................................................................................................................................ .,
cu sediul în ţara.....................................,
localitatea ......................................, str
.................................................................. nr ....., bl
........., sc........, et........, ap........,
sectorul/judeţul.........................................................,
telefon......................................., fax......................., având
CUI................................, vă solicit retragerea licenţei clasa...............nr..................din............................ pentru(serviciul/activitatea)
...................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................
Data........................
Numele şi prenumele
Semnătura şi ştampila
ANEXA Nr. 5 la regulament
CERERE
pentru retragerea permisiunii de a presta/furniza
serviciul/activitatea într-o unitate administrativ-teritorială
Către
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice
Subsemnatul,(numele si prenumele)
....................................................................., în
calitate de(administrator/director)
.............................................. la(denumirea
persoanei juridice/primărie)
.............................................................................................................................................................,
cu sediul în localitatea.......................................,
str...........................................................................nr.....,
bl........., sc ........, et........, ap........, sectorul/judeţul
........................................................................,
telefon
...........................................................................,
Fax ......................., având CUI ..................................................................., vă solicit retragerea permisiunii de a
presta/furniza serviciul/activităţile
de
...........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................
în unitatea administrativ-teritorială ........................................................................................................................................................................ ..................
Data........................
Numele şi prenumele
Semnătura şi ştampila,
ANEXA Nr. 6 la regulament
CERERE
pentru modificarea licenţei/licenţelor emisă/emise
de A.N.R.E.
Către
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice
Subsemnatul,(numele si prenumele)
....................................................................., în
calitate de(administrator/director)
............................................... la(denumirea
persoanei juridice/primărie)
........................................................................................................................................................................ .,
cu sediul în
localitatea..........................................................,
str....................................................................................nr
....., bl........, sc........, et........, ap........,
sectorul/judeţul
........................................................., telefon
......................................., fax
............................................, având CUI ..............,
cont.........................deschis banca....................................................,
sucursala............................., vă solicit modificarea licenţei/licenţelor
emise de A.N.R.E.
nr.......................................din data
de....................................pentru ......................................................................................,
nr.......................................din data
de....................................pentru
......................................................................................,
nr.......................................din data
de....................................pentru
......................................................................................,
nr.......................................din data
de....................................pentru
......................................................................................,
în licenţă
clasa..........................................................,
pentru(serviciul/activitatea)
........................................................................................................
respectiv activităţile
........................................................................................................................................................................ ...........................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
în următoarea/următoarele unităţi
administrativ-teritoriale(municipiu/oraş/comună din judeţul)........................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Numărul de locuitori pentru care se asigură
serviciul/activitatea care face obiectul licenţei este
de..................................................................................
Data.........................
Numele şi prenumele
Semnătura şi ştampila
ANEXA Nr. 7 la regulament
INDICATORI ECONOMICO-FINANCIAR!
Indicatorii economico-financiari specifici serviciului/activităţii pentru care se
solicită licenţa se vor prezenta, distinct de alte activităţi economice
sau servicii, conform modelului din tabelul următor.
lei
Nr crt.
|
Indicator
|
Valoare
|
An
|
|
n-2
|
n-1
|
n*)
|
1.
|
Venituri din exploatare
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Rezultatul din exploatare
|
profit
|
|
|
|
|
|
|
pierdere
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Datorii
|
curente
|
|
|
|
|
|
|
restante
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Datorii către bugetul consolidat al statului
|
curente
|
|
|
|
|
|
|
restante
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
Creanţe
|
curente
|
|
|
|
|
|
|
restante
|
|
|
|
|
|
|
*) n reprezintă anul curent, în cazul în care depunerea
documentaţiei la A.N.R.S.C, se face în semestrul II al
anului în curs, respectiv anul precedent, în cazul în
care depunerea documentaţiei se face în semestrul I al
anului în curs.
ANEXA Nr. 8 la regulament
TARIFE
pentru acordarea şi menţinerea licenţelor
A. 1. Tarifele pentru acordarea licenţelor, respectiv
tarifele anuale pentru menţinerea licenţelor, sunt cele din tabelul următor:
lei
Nr. crt.
|
Serviciul/activitatea
|
Licenţă
|
clasa 1
|
clasa 2
|
clasa 3
|
1.
|
serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare
|
22.500
|
10.000
|
1.200
|
2.
|
serviciul public de alimentare cu apă
|
15.000
|
7.500
|
1.000
|
3.
|
captarea şi tratarea apei brute
|
10.000
|
5.000
|
700
|
4.
|
captarea apei brute
|
4.000
|
2.000
|
700
|
5.
|
tratarea apei brute
|
6.000
|
3.000
|
1.000
|
6.
|
transportul apei potabile şi/sau industriale
|
6.500
|
3.250
|
450
|
7.
|
distribuţia apei potabile şi/sau industriale
|
6.500
|
3.250
|
450
|
8.
|
serviciul public de canalizare
|
9.000
|
3.000
|
600
|
lei
Nr. crt.
|
Serviciul/activitatea
|
Licenţă
|
clasa 1
|
clasa 2
|
clasa 3
|
9.
|
colectarea şi transportul apelor uzate de la utilizatori la
staţiile de epurare
|
4.500
|
1.500
|
300
|
10.
|
epurarea apelor uzate şi evacuarea apei epurate în emisar
|
4.500
|
1.500
|
300
|
11.
|
colectarea, evacuarea şi tratarea adecvată a deşeurilor din
gurile de scurgere a apelor meteorice şi asigurarea funcţionalităţii acestora
|
1.800
|
600
|
300
|
12.
|
evacuarea apelor pluviale şi de suprafaţă
din intravilanul localităţilor
|
1.800
|
600
|
300
|
13.
|
evacuarea, tratarea şi depozitarea nămolurilor şi a altor deşeuri
similare derivate din activităţile serviciului public de canalizare
|
1.800
|
600
|
300
|
14.
|
furnizarea apei potabile
|
1.000
|
700
|
300
|
15.
|
serviciul public de salubrizare a localităţilor
|
30.000
|
15.000
|
1.500
|
16.
|
precolectarea, colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor
municipale
|
20.000
|
10.000
|
1.200
|
17.
|
înfiinţarea depozitelor de deşeuri menajere şi administrarea
acestora
|
10.000
|
5.000
|
1.000
|
18.
|
colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor rezultate din
activităţi de construcţii şi demolări
|
3.000
|
1.000
|
500
|
19.
|
organizarea prelucrării, neutralizării şi valorificării materiale
şi energetice a deşeurilor
|
6.000
|
3.000
|
500
|
20.
|
maturatul, spălatul, stropitul şi întreţinerea căilor publice
|
7.000
|
3.500
|
500
|
21.
|
depozitarea controlată a deşeurilor menajere
|
5.000
|
2.500
|
500
|
22.
|
curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi
menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ
|
8.000
|
4.000
|
600
|
23.
|
sortarea deşeurilor municipale
|
8.000
|
4.000
|
500
|
24.
|
dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea
|
10.000
|
5.000
|
800
|
25.
|
serviciul public de alimentare cu energie termică produsă
centralizat
|
10.000
|
5.000
|
1.000
|
26.
|
producerea energiei termice în sistem centralizat
|
8.800
|
4.400
|
880
|
27.
|
transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice produse
centralizat
|
6.600
|
3.300
|
550
|
28.
|
serviciul de iluminat public local
|
30.000
|
12.000
|
2.000
|
A.2. Tariful de analiză a documentaţiei de licenţiere
este de 50 lei.
A.3. Titularii licenţelor, care asigură serviciul
pentru mai puţin de 5.000 de locuitori, vor achita pentru acordarea licenţei un
tarif unic de 300 lei şi un tarif anual de menţinere a licenţei de 100 lei.
ANEXA Nr. 9 la regulament
VERIFICAREA
capacităţii tehnice a solicitantului
I. Licenţa pentru activitatea
de precolectare, colectare şi transport al deşeurilor municipale se acordă
numai dacă este îndeplinită condiţia:
i=n
N x Im SUM
ai x bi x ci x di
x ei + aj x bj x dj
x ej,
ρ
i=1
unde:
N - numărul de locuitori ai localităţii;
Im - indicele mediu de producere a deşeurilor menajere
ce se ia în calcul este de 0,8 kg/locuitor/zi, dacă la nivelul localităţii nu a
fost stabilit prin măsurători şi înregistrări statistice un alt indice;
ρ - greutatea specifică a
deşeurilor menajere este de 350 kg/m3, dacă la nivelul localităţii nu a fost stabilită prin măsurători
şi înregistrări statistice o altă greutate specifică a deşeurilor;
ai- numărul de autocompactoare de aceeaşi capacitate şi acelaşi grad de
compactare;
bi -
capacitatea de transport; [m3]
ci - gradul de
compactare;
di- numărul
de curse efectuate/schimb;
ei- numărul
de schimburi/zi;
i - numărul de autocompactoare;
aj - numărul de autocontainere de aceeaşi capacitate;
bj -
capacitatea de transport; [m3]
dj - numărul
de curse efectuate/schimb;
ej - numărul
de schimburi/zi;
j - numărul de aotocontainere.
II. Licenţa pentru activitatea
de măturat, spălat şi stropit căi publice se acordă numai dacă sunt îndeplinite
cumulativ următoarele condiţii:
II. 1. Pentru activitatea de
măturat
Sm =< H x Nu x V x/x 1.000
[m2],
n
unde:
Sm - suprafaţa
totală a străzilor care se mătură; [m2]
H - numărul de ore de acţiune a utilajului/schimb, de
regulă se consideră 6,5 ore dacă din condiţiile specifice de prestare a activităţii nu rezultă altfel;
Nu - numărul
de utilaje aferente activităţii;
V-viteza de deplasare a
utilajului; [km/h]
I- lăţimea de acţiune a
utilajului; [m]
n - numărul de treceri
pe aceeaşi stradă/schimb.
II. 2. Pentru activitatea de
spălat şi stropit căi publice
Ss =< H x Nu x V x/x 1.000
[m2],
n
unde:
Ss - suprafaţa
totală a străzilor care se spală/stropesc;
H - numărul de ore de acţiune a utilajului/schimb, de
regulă se consideră 5,5 ore dacă din condiţiile specifice de prestare a activităţii nu rezultă altfel;
Nu, V şi n
au semnificaţiile de mai sus.
III. Licenţa pentru activitatea de curăţare şi
transport al zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora
pe timp de polei sau îngheţ se acordă numai dacă sunt îndeplinite cumulativ şi
următoarele condiţii:
III. 1. Pentru activitatea de curăţare a zăpezii
Sc =< H x Nc x V x/x 1.000
[m2],
n
unde:
Sc - suprafaţa
totală a căilor publice de pe care se curăţă zăpada; [m2]
H - numărul de ore de acţiune a utilajului/schimb, de
regulă, se consideră 7,5 ore dacă din condiţiile specifice de prestare a activităţii nu rezultă altfel;
Nc- numărul de utilaje utilizate pentru curăţarea zăpezii;
V-viteza de deplasare a
utilajului; [km/h]
I- lăţimea de acţiune a utilajului; [m]
n - numărul de treceri
pe aceeaşi stradă/schimb.
III. 2. Pentru activitatea de transport al zăpezii
i = n
SUM Ni
x bi x di, x ei
Sc = i=1
[m2],
2 x hm
unde:
Sc - suprafaţa
totală a căilor publice de pe care se curăţă zăpada; [m2]
Ni - numărul
de utilaje pentru transportul zăpezii de aceeaşi capacitate;
hm -
înălţimea medie multianuală a stratului de zăpadă conform datelor preluate de
la Administraţia Naţională de Meteorologie; [m]
bi -
capacitatea de transport; [m3]
di - numărul de curse efectuate/schimb;
ei - numărul de
schimburi/zi.
III. 3. Pentru activitatea de menţinere în funcţiune a
căilor publice pe timp de polei sau îngheţ
Sp =< H x Np x V x/x 1.000
[m2],
n
unde:
Sp - suprafaţa stradală pe care se asigură prevenirea poleiului; [m2]
H - numărul de ore de
acţiune a utilajului/schimb, de regulă, se consideră 5,5 ore dacă din
condiţiile specifice de prestare a activităţii nu rezultă altfel;
Np - numărul
de utilaje utilizate pentru prevenirea poleiului;
V - viteza de deplasare a
utilajului; [km/h]
I - lăţimea de acţiune a
utilajului; [m]
n - numărul de treceri
pe aceeaşi stradă/schimb.
ANEXA Nr. 10 la regulament*)
NECESARUL MINIM
de autospeciale şi utilaje specifice pentru
acordarea licenţelor aferente serviciului public de salubrizare a localităţilor
ANEXA Nr. 11 la regulament*)
DOTAREA TEHNICĂ MINIMĂ
pentru acordarea licenţelor aferente serviciului
public de alimentare cu apă şi de canalizare, alimentare cu energie termică şi de iluminat
*) Anexele nr. 10 şi 11 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 12 la regulament*)
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE
REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITĂŢI PUBLICE
In temeiul Ordinului preşedintelui A.N.R.S.C.
nr._____din___________, se acordă:
LICENTA
Nr._____din____________
Clasa____
organizaţiei___________________________________________________________
cu sediul
în___________________________________________________________
___________________________________________________________________
pentru_______________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Prezenta licenţă este valabilă conform condiţiilor
asociate, până la__________.
PRESEDINTE
|
*) Anexa nr. 12 este reprodusă în facsimil.