HOTARARE Nr. 750 din 3 iulie 2003
privind atributiile, organizarea si functionarea Departamentului pentru Analiza
Institutionala si Sociala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 490 din 8 iulie 2003
Avand in vedere prevederile art. XVI alin. (1) lit. b) din titlul III al
cartii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei,
in temeiul art. 107 din Constitutia Romaniei, al art. 23 alin. (4) din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, si al art. 2 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Departamentul pentru Analiza Institutionala si Sociala este organizat si
functioneaza ca structura fara personalitate juridica, in aparatul de lucru al
Guvernului subordonat primului-ministru.
Art. 2
(1) Departamentul pentru Analiza Institutionala si Sociala are urmatoarele
atributii principale:
1. participa la evaluarea politicilor publice si a impactului social al
acestora; asigura cadrul de dialog privind procesul de reforma, in sensul
cresterii participarii si comunicarii sociale si politice prin initierea si
coordonarea de ateliere de lucru si seminarii, cu participarea reprezentantilor
acelor organizatii interne si internationale (fundatii, asociatii etc.)
interesate in dezvoltarea si consolidarea politicilor publice, in ideea
parteneriatului activ intre societate si Guvern;
2. participa la relationarea comisiilor si grupurilor interministeriale;
3. realizeaza prognoze sociale si politice; analizeaza si elaboreaza studii
pe marginea documentelor pregatite la nivelul institutiilor Guvernului;
4. analizeaza si/sau participa la elaborarea unor evaluari sau propuneri de
actiuni de politica interna cu impact asupra unor grupuri si categorii sociale;
5. initiaza si actualizeaza, in colaborare cu ministerele de resort, baze
de date cu programele regionale, subregionale si locale conexe domeniului
politicilor publice; informeaza cu privire la segmentele sociale de interes;
6. centralizeaza si analizeaza datele oferite de procesul electoral,
statistici, alte materiale documentare, pentru identificarea problemelor si
tendintelor mediului social-politic intern;
7. participa la asigurarea comunicarii cu mediul politic si analizeaza
comunicarea cu societatea; realizeaza sinteze, documentare, analize si
informari pe teme de interes, in functie de solicitarile aparute;
8. analizeaza relationarea Guvernului cu mediul politic (analiza pozitiilor
si declaratiilor si a dinamicii tendintelor politice ale actorilor politici
relevanti); inventariaza si stocheaza in baze de date solicitari, apeluri,
probleme formulate atat de partidele politice (parlamentare si neparlamentare),
cat si de structurile neguvernamentale cu influenta politica (grupuri de
presiune, grupuri de influenta etc.);
9. monitorizeaza stirile de presa si propune masuri pentru contracararea
informatiilor neveridice;
10. asigura dialogul primului-ministru cu lumea asociativa si promoveaza
strategia Guvernului in domeniul parteneriatului cu organizatiile
neguvernamentale; asista si participa la procesul de relationare a Guvernului
cu mediul asociativ;
11. asista organismele abilitate in asigurarea implicarii societatii civile
in procesul consultativ privind elaborarea politicilor publice sectoriale;
12. coordoneaza activitatea functionarilor din ministere (reteaua centrala)
cu atributii in promovarea parteneriatului cu organizatiile neguvernamentale
sectoriale; coordoneaza si asigura consultanta retelei nationale (prefecturi,
consilii judetene) de relatii cu organizatiile neguvernamentale;
13. analizeaza si prelucreaza informatiile primite de la organizatiile
neguvernamentale;
14. asigura participarea reprezentantilor sai la derularea, in colaborare
cu ministerele de resort, a programelor de asistenta tehnica internationala
consacrate dezvoltarii parteneriatului administratie - organizatii
neguvernamentale si elaborarea de documentatii, proiecte si analize comparative
si rapoarte in domeniu;
15. acorda asistenta in asigurarea dialogului primului-ministru cu
mass-media, a transparentei actului decizional si a mentinerii unor bune
relatii intre institutii si societate; participa la asigurarea fluxului
comunicational din domeniul tehnologiei informatiilor dintre primul-ministru si
Guvern, pe de o parte, si structurile guvernamentale din teritoriu (prefecturi,
consilii judetene), alte institutii publice si organizatii neguvernamentale, pe
de alta parte;
16. realizeaza si difuzeaza in interiorul Guvernului informari despre
actiunile primului-ministru;
17. transmite pe suport electronic agentiilor de presa, presei centrale si
locale, ambasadelor, informatii referitoare la activitatea primului-ministru;
18. realizeaza zilnic sinteze documentare (in flux orar), analize si
informari pe teme de interes; monitorizeaza presa scrisa si cea audiovizuala
(inclusiv prin reproducerea pe suport electronic a inregistrarilor audio-video)
in legatura cu activitatea Guvernului;
19. participa si organizeaza evenimente la initiativa primului-ministru
(conferinte, vizite, colocvii, mese rotunde, dezbateri, simpozioane si alte
actiuni de acest gen);
20. participa la productia de materiale destinate informarii exacte si
rapide a mass-media (copii, brosuri, programe, luari de pozitie etc.);
21. realizeaza, intretine si actualizeaza, din punct de vedere al
tehnologiei informatiei, site-ul oficial al Guvernului (inclusiv prin
prezentarea subiectelor de larg interes in una-doua limbi de circulatie
internationala), pe baza datelor si informatiilor furnizate de ministere si de
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
22. raspunde de elaborarea si de implementarea politicilor si strategiilor
de informatizare in domeniul de activitate al institutiei, in conformitate cu
strategia nationala de informatizare, in colaborare cu Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
23. propune si avizeaza efectuarea achizitiilor publice de echipamente,
servicii si produse informatice pentru aparatul de lucru al Guvernului, prin
definirea necesitatilor aplicatiilor informatice, a cerintelor pentru acestea
si prin formularea caietelor de sarcini pentru achizitiile publice in domeniul
serviciilor de tehnologie a informatiei si comunicatiei;
24. defineste si realizeaza metodologia de acces si de asigurare a
securizarii informatiilor in sistemul informatic al institutiei; raspunde de
gestionarea si de intretinerea sistemului informatic al institutiei,
reactualizand permanent evidenta echipamentelor, a software si a serviciilor
din sistemul informatic;
25. identifica circuitul de documente in vederea dezvoltarii de aplicatii
si institutionalizarii circuitului informatic al documentelor; creeaza si
dezvolta din punct de vedere al tehnologiei informatiei reteaua Intranet cu
institutiile si autoritatile publice centrale si locale.
(2) Departamentul pentru Analiza Institutionala si Sociala indeplineste
orice alte atributii specifice prevazute in alte acte normative sau stabilite
prin decizie a primului-ministru.
Art. 3
(1) Departamentul pentru Analiza Institutionala si Sociala este condus de
un secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Atributiile secretarului de stat se stabilesc prin decizie a
primului-ministru.
(3) In exercitarea atributiilor care ii revin, secretarul de stat emite
ordine cu caracter individual.
(4) Secretarul de stat asigura coordonarea activitatii Redactiei
Publicatiilor pentru Strainatate, institutie publica, finantata din venituri
proprii si subventii de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului.
Art. 4
(1) Structura organizatorica a Departamentului pentru Analiza
Institutionala si Sociala este prevazuta in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
(2) In structura Departamentului pentru Analiza Institutionala si Sociala
functioneaza directii.
(3) Atributiile si sarcinile compartimentelor din cadrul Departamentului
pentru Analiza Institutionala si Sociala se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare aprobat prin ordin al secretarului de stat.
(4) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
Departamentului pentru Analiza Institutionala si Sociala se stabilesc prin fisa
postului, care se intocmeste pe baza regulamentului de organizare si
functionare.
(5) Regulamentul de organizare si functionare a Departamentului pentru
Analiza Institutionala si Sociala va fi adoptat in termen de cel mult 15 zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 5
Numarul maxim de posturi al Departamentului pentru Analiza Institutionala
si Sociala se stabileste prin decizie a primului-ministru si se asigura in
cadrul numarului maxim de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al
Guvernului.
Art. 6
Resursele financiare necesare in vederea functionarii Departamentului
pentru Analiza Institutionala si Sociala se cuprind in bugetul Secretariatului
General al Guvernului.
Art. 7
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 25/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Departamentului pentru Analiza Institutionala si Sociala, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 37 din 22 ianuarie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Departamentul pentru Analiza
Institutionala si Sociala,
Dorina Mihailescu,
secretar de stat
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Departamentului pentru Analiza Institutionala si Sociala
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
___________|____________
_________|_________ _________|_________
|DIRECTIA DE ANALIZA| | DIRECTIA DE |
|INSTITUTIONALA SI | | INFORMATICA A |
|RELATII CU MEDIUL | | PRIMULUI-MINISTRU |
|ASOCIATIV | | SI MONITORIZARE |
|___________________| |___________________|