HOTARARE Nr. 404 din 23 martie 2004
privind organizarea si functionarea aparatului de lucru al Guvernului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 26 martie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea
unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Guvernul este autoritatea publica a puterii executive care asigura
realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala
a administratiei publice.
Art. 2
Aparatul de lucru al Guvernului este organizat si functioneaza in
conformitate cu prevederile Legii nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2004
privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice
centrale.
Art. 3
In cadrul aparatului de lucru al Guvernului functioneaza:
a) Cancelaria Primului-Ministru, structura cu personalitate juridica;
b) Secretariatul General al Guvernului, structura cu personalitate
juridica;
c) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul, structura cu personalitate
juridica;
d) Departamentul pentru Relatii Interetnice, structura fara personalitate
juridica;
e) Aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea
activitatilor din domeniile apararii nationale, integrarii europene si
justitiei, structura fara personalitate juridica.
Art. 4
(1) Cancelaria Primului-Ministru este coordonata direct de primul-ministru.
(2) Cancelaria Primului-Ministru este condusa de seful cancelariei, care
are rang de ministru si calitatea de ordonator principal de credite.
(3) Conducerea compartimentelor din cadrul Cancelariei Primului-Ministru se
asigura, dupa caz, de personal cu functii de conducere sau de demnitari.
(4) Personalului Cancelariei Primului-Ministru nu i se aplica prevederile
legii privind statutul functionarilor publici, cu exceptia celui preluat
potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2004.
(5) Organizarea si functionarea Cancelariei Primului-Ministru se aproba
prin decizie a primului-ministru.
Art. 5
(1) Primul-ministru coordoneaza, in mod direct:
a) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, institutie
publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii;
b) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale,
institutie publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri
proprii;
c) Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului, finantat integral din venituri proprii;
d) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, organ de specialitate al administratiei
publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului;
e) Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului;
f) Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, organ de specialitate
al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului;
g) Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat,
institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului.
(2) Primul-ministru coordoneaza, prin Cancelaria Primului-Ministru:
a) Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, institutie publica
cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, finantata integral din
venituri proprii;
b) Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodarie Comunala, institutie publica de interes national, cu personalitate
juridica, finantata integral din venituri proprii;
c) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, institutie
publica de interes national, cu personalitate juridica, finantata integral din
venituri proprii;
d) Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, institutie de interes public, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului, finantata integral din venituri proprii;
e) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, institutie de
specialitate a administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului;
f) Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului, finantata din venituri proprii si subventii de la
bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru;
g) Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului, finantat de la bugetul de stat; presedintele oficiului
are calitatea de ordonator principal de credite;
h) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului;
i) Agentia Romana pentru Investitii Straine, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului;
j) Agentia Nationala pentru Sport, organ de specialitate al administratiei
publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului;
k) Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridica, in subordinea Guvernului;
l) Agentia Nucleara, organ de specialitate al administratiei publice
centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului;
m) Autoritatea Nationala pentru Tineret, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului.
Art. 6
Secretariatul General al Guvernului asigura derularea operatiunilor tehnice
aferente actelor de guvernare si rezolvarea problemelor organizatorice,
juridice, economice si tehnice ale activitatii Guvernului, precum si reprezentarea
Guvernului in fata instantelor judecatoresti.
Art. 7
(1) Secretariatul General al Guvernului este condus de ministrul pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului, ajutat de unul sau mai multi
secretari de stat si subsecretari de stat, numiti prin decizie a
primului-ministru.
(2) Ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului
asigura coordonarea Departamentului pentru Relatii Interetnice din structura
aparatului de lucru al Guvernului, Agentiei pentru Strategii Guvernamentale,
Comisiei Nationale de Prognoza si Institutului National de Statistica.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului emite ordine si instructiuni.
Art. 8
(1) Secretariatul General al Guvernului executa operatiunile financiare
privind fondurile transferate in bugetul propriu, potrivit legilor anuale ale
bugetului de stat, destinate realizarii actiunilor initiate de structurile din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului si aprobate prin hotarari ale
Guvernului. Eliberarea fondurilor catre destinatarul acestor actiuni se face de
Secretariatul General al Guvernului, pe baza fundamentarilor privind
legalitatea, oportunitatea si necesitatea acestora, elaborate de structurile
nominalizate in legile anuale ale bugetului de stat.
(2) Raspunderea privind utilizarea si justificarea fondurilor prevazute la
alin. (1) pe destinatiile aprobate prin hotarari ale Guvernului revine fiecarei
structuri care are calitatea de destinatar al respectivelor fonduri.
Art. 9
(1) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul este structura cu
personalitate juridica, condusa de ministrul delegat pentru relatia cu
Parlamentul, finantata prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(2) Atributiile, organizarea si functionarea Departamentului pentru Relatia
cu Parlamentul se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 10
(1) Departamentul pentru Relatii Interetnice este o structura fara
personalitate juridica si fara unitati in subordine, in subordinea
primului-ministru si in coordonarea ministrului pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului.
(2) Organizarea si functionarea Departamentului pentru Relatii Interetnice
se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Departamentul pentru Relatii Interetnice este condus de un secretar de
stat, care nu are calitatea de ordonator de credite, ajutat de unul sau mai
multi subsecretari de stat, potrivit actului normativ de organizare si
functionare.
(4) Secretarul de stat si, dupa caz, subsecretarii de stat care asigura
conducerea Departamentului pentru Relatii Interetnice sunt numiti prin decizie
a primului-ministru.
(5) In exercitarea atributiilor care ii revin conducatorul Departamentului
pentru Relatii Interetnice emite ordine cu caracter individual.
(6) Departamentul pentru Relatii Interetnice are capacitatea de a sta in
fata instantelor judecatoresti in cauzele al caror obiect este legat de
activitatea proprie.
Art. 11
(1) Numarul maxim de posturi in aparatul de lucru al Guvernului este de
547, inclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului primului-ministru,
cabinetului ministrului de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniile
apararii nationale, integrarii europene si justitiei, cabinetului sefului
Cancelariei Primului-Ministru, cabinetului ministrului delegat pentru controlul
implementarii programelor cu finantare internationala si urmarirea aplicarii
acquisului comunitar si cabinetului ministrului pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului.
(2) In numarul de posturi prevazut la alin. (1) sunt incluse si cele 272 de
posturi aferente Cancelariei Primului-Ministru.
(3) In numarul de posturi prevazut la alin. (1) nu este inclus numarul de
posturi al Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul.
(4) Statele de functii, precum si numarul maxim de posturi ale fiecarei
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, cu exceptia Cancelariei
Primului-Ministru si Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul, se
stabilesc prin decizie a primului-ministru, cu incadrarea in numarul maxim de
posturi prevazut la alin. (1).
Art. 12
Personalul din cadrul aparatului de lucru al Guvernului este salarizat
potrivit legii.
Art. 13
Structura organizatorica a aparatului de lucru al Guvernului si
institutiile si organele de specialitate ale administratiei publice centrale
aflate in coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru,
sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
Sumele prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 141/2004 pentru
aprobarea modului de repartizare si de utilizare a sumelor prevazute la lit. a)
- e) din anexa nr. 3/12/06 la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 16
februarie 2004, alocate Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni pentru
realizarea programelor, proiectelor si actiunilor prevazute la lit. c) din
anexa nr. 3/12/06 la Legea nr. 507/2003, se transfera din bugetul
Secretariatului General al Guvernului in bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 15
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Hotararea Guvernului nr. 746/2003 privind organizarea si functionarea
aparatului de lucru al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 493 din 8 iulie 2003, cu modificarile ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 750/2003 privind atributiile, organizarea si
functionarea Departamentului pentru Analiza Institutionala si Sociala,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 490 din 8 iulie 2003;
c) Hotararea Guvernului nr. 751/2003 privind organizarea si functionarea
Departamentului Purtatorului de Cuvant al Guvernului si Relatii cu Presa,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 488 din 7 iulie 2003;
d) Hotararea Guvernului nr. 766/2003 privind organizarea si functionarea
Corpului de Control al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 497 din 9 iulie 2003;
e) Hotararea Guvernului nr. 799/2003 privind organizarea si functionarea
Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 495 din 9 iulie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Eugen Bejinariu
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Alin Teodorescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a aparatului de lucru al Guvernului si institutiile si organele de specialitate
ale administratiei publice centrale aflate in coordonarea primului-ministru
_________________
| |
____________| PRIMUL-MINISTRU |............
| |_________________| :
| : | :
| : | :
| : | :
_________|_________ : | :
| Cancelaria | : | :
| Primului-Ministru | : | :
|___________________| : | :
: : | :
:...............: | :
_______________ : ______________ | _____________ :
|Autoritatea | : |Oficiul | | |Secretariatul| :
|Nationala de | : |National de | |__|General al | :
|Reglementare | : |Prevenire | | |Guvernului | : _____________
|in |..:..|si Combatere | | |_____________| : |Autoritatea
|
|Comunicatii | : |a Spalarii | | : |Nationala de
|
| | : |Banilor | | _____________ :..|Reglementare
|
|_______________| : |______________| | |Departamentul| : |in Domeniul
|
_______________ : ______________ | |pentru | : |Energiei
|
|Autoritatea | : |Autoritatea | |__|Relatia cu | :
|_____________|
|Nationala de | : |Nationala | | |Parlamentul | : _____________
|Reglementare | : |pentru | | |_____________| : |Autoritatea
|
|pentru | : |Protectia | | : |Nationala de
|
|Serviciile |..:..|Consumatorilor| | _____________ : |Reglementare
|
|Publice de | : | | | |Departamentul| :..|in Domeniul
|
|Gospodarie | : | | | |pentru | : |Gazelor
|
|Comunala | : | | |__|Relatii | : |Naturale
|
|_______________| : |______________| | |Interetnice | :
|_____________|
_______________ : | |_____________| : _____________
|Comisia | : ______________ | : |Oficiul de
|
|Nationala | : |Agentia Romana| | _____________ : |Stat pentru
|
|pentru | :..|pentru | | |Aparatul de | :..|Inventii si
|
|Controlul |..: |Investitii | | |lucru al | : |Marci
|
|Activitatilor | : |Straine | | |ministrului | :
|_____________|
|Nucleare | : |______________| | |de stat | : _____________
|_______________| : | |pentru | : |Agentia
|
_______________ : ______________ | |coordonarea | : |Nationala
|
|Autoritatea | : |Agentia | |__|activitatilor| :..|pentru
|
|pentru | :..|Nationala | |din domeniile| : |Resurse
|
|Privatizare si | : |pentru Sport | |apararii | : |Minerale
|
|Administrarea |..: |______________| |nationale, | : |_____________|
|Participatiilor| : |integrarii | : _____________
|Statului | : ______________ |europene si | :
|Administratia|
|_______________| : |Agentia | |justitiei | : |Nationala a
|
_______________ : |Nationala | |_____________| :..|Rezervelor
de|
|Autoritatea | : |pentru | : |Stat
|
|pentru | :..|Intreprinderi | :
|_____________|
|Valorificarea |..: |Mici si | : _____________
|Activelor | : |Mijlocii si | : |Oficiul
|
|Bancare | : |Cooperatie | : |Central de
|
|_______________| : |______________| :..|Stat pentru
|
_______________ : : |Probleme
|
|Agentia | : ______________ : |Speciale
|
|Veterinara | : |Agentia | :
|_____________|
|si pentru | :..|Nucleara | : _____________
|Siguranta |..: |______________| : |Oficiul
|
|Alimentelor | : ______________ : |Registrului
|
|_______________| : |Autoritatea | : |National al
|
:..|Nationala |
:..|Informatiilor|
|pentru Tineret| |Secrete de
|
|______________| |Stat
|
|_____________|