HOTARARE Nr. 766 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Corpului de Control al Guvernului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 497 din 9 iulie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Avand in vedere dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea
sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice,
in temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Corpul de Control al Guvernului este institutie publica, cu personalitate
juridica, sub directa coordonare a primului-ministru si in subordinea
Autoritatii Nationale de Control.
(2) Sediul Corpului de Control al Guvernului este in municipiul Bucuresti,
Piata Victoriei nr. 1, sectorul 1.
(3) Corpul de Control al Guvernului se organizeaza prin preluarea
atributiilor si a personalului existent in cadrul Corpului de control al
primului-ministru, precum si a atributiei de coordonare a corpurilor de control
din cadrul ministerelor si institutiilor publice, in conformitate cu Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind
infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice.
Art. 2
Corpul de Control al Guvernului colaboreaza cu toate institutiile aflate in
subordinea sau coordonarea Autoritatii Nationale de Control, conform strategiei
aprobate de ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
Art. 3
(1) Corpul de Control al Guvernului are urmatoarele atributii si
competente:
a) controlul administrativ intern privind verificarea respectarii
prevederilor legale in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, in ministere,
institutii publice centrale si locale sau la alte organe de specialitate din
subordinea sau coordonarea primului-ministru sau a Guvernului;
b) verificarea sesizarilor cu privire la conflictul de interese, potrivit
prevederilor titlului IV al cartii I din Legea nr. 161/2003 privind unele
masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a
functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei, cu modificarile ulterioare;
c) asigurarea coordonarii luptei antifrauda si de protejare efectiva si
echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania, in
calitate de punct unic de contact cu Oficiul European de Lupta Antifrauda
(OLAF);
d) asigurarea coordonarii activitatii corpurilor de control din cadrul
ministerelor si autoritatilor publice centrale;
e) coordonarea actiunilor de monitorizare a implementarii Programului
national de prevenire a coruptiei si a Planului national de actiune impotriva
coruptiei;
f) verificarea sesizarilor primite de primul-ministru si repartizate
Corpului de Control al Guvernului;
g) indeplinirea oricaror alte atributii stabilite prin acte normative
speciale sau prin decizii ale primului-ministru.
(2) In activitatea sa Corpul de Control al Guvernului, ca structura a
puterii executive, colaboreaza cu autoritatile legislative si judecatoresti,
fara a se substitui sau a interveni in activitatile specifice acestora.
Art. 4
Controlul administrativ intern se realizeaza prin:
a) verificarea respectarii legislatiei privind reforma economica si
administrativa, procesul de privatizare si postprivatizare, aplicarea
mecanismelor economiei de piata;
b) controlul modului de constituire si de administrare a stocurilor rezerva
de stat, inclusiv a resurselor alocate acesteia;
c) controlul modului de utilizare a creditelor guvernamentale, a celor
garantate de Guvern, precum si a celor acordate institutiilor din subordinea
Guvernului de catre organismele financiare internationale;
d) verificarea utilizarii alocatiilor si subventiilor bugetare;
e) controlul realizarii investitiilor finantate integral sau partial de la
bugetul de stat;
f) verificarea modului de administrare a patrimoniului institutiilor
publice;
g) verificarea aplicarii dispozitiilor legale privind stabilirea si
reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor agricole si
forestiere, precum si a celor referitoare la restituirea imobilelor preluate in
mod abuziv de stat;
h) verificarea utilizarii fondurilor publice in relatiile dintre
autoritatile locale si centrale si societati comerciale;
i) verificarea si constatarea oricaror alte disfunctionalitati in
activitatea curenta a institutiilor publice executive.
Art. 5
Verificarea sesizarilor cu privire la conflictul de interese se realizeaza
astfel:
1. Primul-ministru poate fi sesizat de orice persoana sau se poate sesiza
din oficiu cu privire la incalcarea obligatiilor prevazute in art. 72 alin. (1)
din Legea nr. 161/2003.
2. Verificarea acestor sesizari se efectueaza de catre Corpul de Control al
Guvernului.
3. Rezultatul verificarilor cu privire la conflictul de interese in
exercitarea functiei de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de
stat sau functii asimilate acestora, prefect sau subprefect, este prezentat
primului-ministru, care dispune prin decizie asupra masurilor ce se impun.
4. Persoanei care a sesizat conflictul de interese i se comunica, in scris,
modul de solutionare a sesizarii, in termen de 30 de zile de la data
solutionarii.
5. Rezultatul verificarii poate fi contestat conform prevederilor legale.
Art. 6
Asigurarea coordonarii luptei antifrauda si de protejare efectiva si
echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania, in
calitate de punct unic de contact cu Oficiul European de Lupta Antifrauda
(OLAF), se realizeaza astfel:
1. Corpul de Control al Guvernului coordoneaza lupta antifrauda si
protejeaza interesele financiare ale Uniunii Europene in Romania, actionand pe
baza de deplina autonomie functionala si decizionala, independent de alte
institutii publice, conform obligatiilor asumate de Romania.
2. Corpul de Control al Guvernului primeste spre verificare, din partea
OLAF sau a oricarei alte institutii ori persoane interesate, sesizari privind
nereguli sau eventuale fraude in obtinerea, derularea sau utilizarea fondurilor
provenite din programele de asistenta ale Uniunii Europene si intocmeste o nota
de control cuprinzand rezultatul verificarilor; nota este transmisa de indata
primului-ministru si OLAF.
3. In vederea verificarii sesizarilor referitoare la nereguli sau eventuale
fraude privind obtinerea, derularea ori utilizarea sumelor provenite din
programele de asistenta ale Uniunii Europene, Corpul de Control al Guvernului
va solicita tuturor institutiilor si autoritatilor publice implicate, precum si
agentilor economici cu capital de stat sau privat datele si informatiile
necesare. Aceste institutii si agenti economici au obligatia sa raspunda
corespunzator si complet in termen de 30 de zile.
4. Pentru aducerea la indeplinire a obligatiei prevazute la alin. (1),
toate institutiile si autoritatile publice centrale si locale, care deruleaza
sau beneficiaza de fonduri comunitare, vor desemna una sau mai multe persoane
de contact. Persoanele respective vor beneficia de pregatire specifica si
dotare tehnica pentru indeplinirea corespunzatoare si operativa a solicitarilor
Corpului de Control al Guvernului.
5. La solicitarea OLAF, reprezentantii acestuia pot participa direct la
verificarile efectuate de Corpul de Control al Guvernului, care au ca obiect
verificarea sesizarilor OLAF. Reprezentantii OLAF pot avea acces la datele si
informatiile care au stat la baza intocmirii notei de control, in conditiile
legii.
6. In cazul constatarii unor elemente de natura penala in obtinerea sau
utilizarea fondurilor comunitare, nota de control este transmisa si organului
de urmarire penala competent, in vederea luarii de indata a masurilor legale
pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului si restituirea
acestuia, precum si pentru tragerea la raspundere penala a persoanelor
vinovate.
7. Necomunicarea, comunicarea incompleta sau eronata, cu stiinta, a datelor
si informatiilor solicitate, in conditiile prevazute la art. 5, atrage
raspunderea administrativa sau penala, dupa caz, in conditiile legii, a
persoanelor cu functii de coordonare ori de conducere din institutiile,
autoritatile publice sau agentii economici respectivi.
8. Corpul de Control al Guvernului poate beneficia din partea Uniunii
Europene de asistenta si dotare tehnica, precum si de programe de pregatire
specifica a personalului.
Art. 7
Coordonarea activitatii corpurilor de control din ministere si din
institutii publice centrale se realizeaza astfel:
1. transmiterea catre Corpul de Control al Guvernului a notelor de control,
aprobate de conducatorul institutiei, in vederea constituirii unei baze de date
cu privire la eficienta actelor de control administrativ intern;
2. actele de control transmise Corpului de Control al Guvernului vor fi
utilizate, cu respectarea regimului privind circulatia documentelor, pentru
corecta informare a primului-ministru si a Guvernului;
3. desemnarea unor specialisti din cadrul institutiilor aflate in
coordonare, care sa participe in mod direct la controalele efectuate de Corpul
de Control al Guvernului;
4. numarul de posturi pentru structura de control este stabilit de conducatorul
institutiei, in functie de obiectul de activitate al acesteia;
5. trimestrial sau ori de cate ori este nevoie, conducatorii structurilor
de control administrativ intern din autoritatile sau institutiile aflate in
coordonare se vor reuni in cadrul Colegiului corpurilor de control, care va fi
coordonat de catre seful Corpului de Control al Guvernului.
Art. 8
Coordonarea actiunilor de monitorizare a implementarii Programului national
de prevenire a coruptiei si a Planului national de actiune impotriva coruptiei
se realizeaza prin:
1. organizarea reuniunilor periodice ale Grupului central de analiza si
coordonare a activitatilor de prevenire a coruptiei, la care vor fi invitati
experti din cadrul institutiilor cu atributii de prevenire si combatere a
coruptiei, precum si reprezentanti ai societatii civile si ai organismelor
internationale;
2. elaborarea de rapoarte cu privire la indeplinirea sarcinilor stabilite
prin politica anticoruptie promovata de Guvern;
3. elaborarea de propuneri pentru eficientizarea masurilor de prevenire si
combatere a coruptiei, urmand a fi inaintate Guvernului.
Art. 9
(1) Pentru realizarea atributiilor Corpului de Control al Guvernului,
personalul sau efectueaza controale directe ori in colaborare cu reprezentantii
altor institutii de specialitate, intocmind note de control, note de informare
si sinteze.
(2) Institutiile de specialitate au obligatia de a nominaliza la cererea
Corpului de Control al Guvernului, in timp util, persoane competente care sa
participe la verificari complexe, sub directa coordonare a acestuia.
(3) Pentru verificarea sesizarilor primite, declansarea actiunilor de
control se face cu aprobarea sefului Corpului de Control al Guvernului.
(4) Verificarea tuturor sesizarilor care privesc persoane cu functii de
demnitate publica se va efectua numai cu aprobarea primului-ministru si cu
avizul ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control, notele
de control si sintezele avand regim confidential.
(5) Sinteza notei de control sau de informare, cuprinzand eventuale
propuneri, este prezentata spre aprobare primului-ministru.
(6) Propunerile aprobate de primul-ministru in Sinteza notei de control se
transmit de indata institutiilor vizate. In cazul in care exista indicii cu
privire la savarsirea unor infractiuni, Sinteza notei de control, anexele si
documentele care justifica constatarile si masurile aprobate de primul-ministru
se transmit Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie sau Parchetului National
Anticoruptie.
(7) In termen de 30 de zile de la primirea propunerilor aprobate de
primul-ministru, institutiile vizate au obligatia sa prezinte in scris acestuia
masurile luate. In cazul in care aceasta obligatie nu a fost indeplinita,
secretarul de stat il informeaza pe primul-ministru.
Art. 10
(1) In baza imputernicirii de control, personalul nominalizat este
indreptatit sa solicite documente, informatii si date referitoare la aspectele
care fac obiectul actiunii de control.
(2) Institutiile asupra carora se desfasoara controlul au obligatia sa puna
la dispozitie personalului cu atributii de control documentele, informatiile si
datele necesare in vederea finalizarii controlului.
(3) In exercitarea controlului personalul Corpului de Control al Guvernului
are obligatia sa ia masurile necesare pentru asigurarea si conservarea
mijloacelor de proba si sa instiinteze de indata procurorul competent despre
luarea acestor masuri.
Art. 11
(1) In exercitarea atributiilor de serviciu personalul Corpului de Control
al Guvernului se bucura de protectia legii si de sprijinul autoritatii publice.
(2) Personalul din cadrul Corpului de Control al Guvernului si cel din
cadrul corpurilor de control din ministerele si autoritatile aflate in
coordonare nu raspund pentru continutul notelor intocmite in exercitarea
atributiilor de serviciu, decat in situatia in care se dovedeste
reaua-credinta.
(3) In cazul in care asupra personalului Corpului de Control al Guvernului
se exercita orice fel de presiuni, acesta este obligat sa anunte de indata, in
scris, conducerea Corpului de Control al Guvernului pentru a dispune masuri in
consecinta.
Art. 12
(1) Corpul de Control al Guvernului este condus de un secretar de stat, sef
al Corpului de Control al Guvernului, ajutat de un subsecretar de stat, adjunct
al sefului Corpului de Control al Guvernului, numiti prin decizie a
primului-ministru, potrivit legii.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin seful Corpului de Control al
Guvernului emite ordine si instructiuni.
(3) Seful Corpului de Control al Guvernului are urmatoarele atributii
principale:
a) organizeaza si conduce intreaga activitate a Corpului de Control al
Guvernului;
b) este ordonator tertiar de credite, in conditiile legii;
c) asigura gestionarea fondurilor banesti si a patrimoniului Corpului de
Control al Guvernului, potrivit legii;
d) aproba bilantul contabil si contul de executie bugetara;
e) numeste si elibereaza din functie, potrivit legii, personalul Corpului
de Control al Guvernului.
(4) Secretarul de stat aproba prin ordin Regulamentul de organizare si
functionare a Corpului de Control al Guvernului.
(5) Subsecretarul de stat este inlocuitorul de drept al secretarului de
stat si exercita atributiile delegate de acesta.
Art. 13
Structura organizatorica a Corpului de Control al Guvernului este prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
Numarul maxim de posturi al Corpului de Control al Guvernului este de 73,
exclusiv demnitarii.
Art. 15
(1) Personalul din cadrul Corpului de Control al Guvernului este salarizat
in conformitate cu prevederile legale in vigoare aplicabile salarizarii
personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
(2) Personalului din structura Corpului de Control al Guvernului nu i se
aplica prevederile Legii nr. 188/1991 privind Statutul functionarilor publici,
cu modificarile si completarile ulterioare, conform Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 64/2003.
(3) Personalul cu functii de conducere din cadrul Corpului de Control al
Guvernului se numeste si se elibereaza din functie de catre secretarul de stat,
cu avizul ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
Art. 16
Resursele financiare necesare functionarii Corpului de Control al
Guvernului sunt cuprinse in bugetul Autoritatii Nationale de Control, al carei
conducator are calitatea de ordonator principal de credite.
Art. 17
(1) Corpul de Control al Guvernului va utiliza in continuare spatiile
aferente desfasurarii activitatii fostului Corp de control al
primului-ministru, situate in municipiul Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1,
imobilul "Iancu de Hunedoara".
(2) Mijloacele fixe si obiectele de inventar aflate in folosinta fostului
Corp de control al primului-ministru, precum si fondurile aferente desfasurarii
activitatii acestuia se transmit Corpului de Control al Guvernului pe baza de
protocol incheiat in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003.
(3) Corpul de Control al Guvernului utilizeaza un numar de 4 autoturisme cu
un consum lunar de carburant de 450 litri, pentru activitati operative de
inspectie.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control,
Ionel Blanculescu
Corpul de Control al Guvernului,
Victor Ponta,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Corpului de Control al Guvernului
Numarul maxim de posturi = 73,
(exclusiv demnitarii)
__________________
| Secretar de Stat |
|__________________|
_________|___________
| Subsecretar de Stat |
|_____________________|
_______________| |_________________
________|__________ _________|_________
| Directie Generala | | Directie Generala |
| Control | | Juridica si |
| | | Administrativa |
|___________________| |___________________|
_____| |_____ _______| |________
____|____ _____|____ _____|_____ _______|________
|Directia | |Directia | |Directia | |Directia |
|OLAF | |Control si| |Juridica si| |Economico- |
| | |Coordonare| |Conflicte | |Administrativa |
| | | | |de interese| |si Resurse Umane|
|_________| |__________| |___________| |________________|