HOTARARE Nr. 757 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Prognoza
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 490 din 8 iulie 2003
Avand in vedere prevederile art. XVI din titlul III al cartii a II-a din
Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in
exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei,
in temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind
infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a altor institutii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Comisia Nationala de Prognoza, organ de specialitate al administratiei
publice centrale in subordinea Guvernului si coordonarea primului-ministru,
aplica strategia si Programul Guvernului in vederea promovarii politicilor de
dezvoltare economica, fundamenteaza si elaboreaza studii si prognoze pe termen
scurt, mediu si lung privind evolutia economiei romanesti in ansamblu si a
sectoarelor acesteia.
(2) Comisia Nationala de Prognoza, denumita in continuare CNP, este
institutie de sinteza macroeconomica si are personalitate juridica.
(3) CNP are sediul in municipiul Bucuresti, str. Cristian Popisteanu nr. 2
- 4, sectorul 1.
Art. 2
Pentru realizarea obiectivelor din domeniul sau de activitate CNP
indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura elaborarea programelor de dezvoltare
economica si sociala pe termen scurt, mediu si lung, a prognozelor si studiilor
privind echilibrul macroeconomic, sectorial si regional;
b) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului sau al
Guvernului, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de
activitate;
c) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea si controlul
aplicarii reglementarilor din domeniul sau de activitate;
d) de administrare, prin care se asigura administrarea si gestionarea
eficienta a bunurilor din patrimoniul sau, cu respectarea dispozitiilor legale
in vigoare.
Art. 3
(1) CNP are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza prognoze privind dezvoltarea economico-sociala a Romaniei pe
termen scurt, mediu si lung, in corelare cu prevederile Programului de
guvernare, ale strategiilor nationale, sectoriale si regionale, precum si pe
baza tendintelor din economia nationala si cea mondiala;
b) monitorizeaza programul si planul de actiuni guvernamentale si face
propuneri de solutii pentru incadrarea in termenele stabilite, in cazul
aparitiei tendintei de nerealizare sau in situatii de criza;
c) elaboreaza, in colaborare cu institutiile de profil, Programul economic
de preaderare, care contine principalele obiective de politica economica, in
vederea indeplinirii criteriilor economice de aderare;
d) coordoneaza sau participa la elaborarea de strategii si programe
nationale de dezvoltare pe termen mediu si lung;
e) participa cu prognoze macroeconomice pe termen lung la fundamentarea
strategiilor de dezvoltare durabila;
f) asigura corelarea strategiilor si programelor nationale de dezvoltare si
formuleaza propuneri de armonizare, adaptare, precum si de etapizare a
masurilor de politica economica;
g) evalueaza efectele principalelor masuri de politica economica asupra
cresterii economice prin prisma obiectivelor prevazute in programele nationale
si regionale de dezvoltare;
h) participa la elaborarea instrumentelor de monitorizare a angajamentelor
asumate in vederea pregatirii Romaniei pentru aderare la Uniunea Europeana;
i) gestioneaza si implementeaza programe de asistenta PHARE destinate
dezvoltarii capacitatii de formulare a politicilor economice, pentru elaborarea
Programului economic de preaderare, precum si in vederea perfectionarii
activitatii de previziune;
j) elaboreaza si actualizeaza periodic, impreuna cu ordonatorii de credite,
Planul de programe si mari obiective de investitii de importanta nationala, in
scopul aprobarii si cuprinderii, dupa caz, in bugetele multianuale;
k) propune, conform Legii nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor
directe cu impact semnificativ in economie, completarea listei de echipamente,
utilaje etc. exceptate de la plata taxelor vamale; inregistreaza si urmareste
respectarea prevederilor acesteia de catre investitorii care au beneficiat de
aceste facilitati;
l) evalueaza si certifica programele de restructurare propuse de
societatile comerciale aflate pe lista RICOP, conform prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale
caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor
colective, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 312/2001;
m) monitorizeaza si analizeaza periodic efectele masurilor de restructurare
specificate in planurile intocmite de societati si influenta lor asupra
evolutiei ulterioare a acestora;
n) elaboreaza si utilizeaza modele economico-matematice pentru proiectia
formarii si utilizarii produsului intern brut, determina eficienta utilizarii
factorilor de productie la nivel macroeconomic;
o) elaboreaza prognoze referitoare la echilibrul pietei fortei de munca;
intocmeste studii si analize privind unele activitati cu profil social si de
protectie sociala;
p) analizeaza conjunctura economica pe plan mondial si implicatiile
previzibile ale acesteia asupra exportului, importului si dezvoltarii economice
a Romaniei;
q) analizeaza conjunctura economica pe plan intern si estimeaza evolutia pe
termen scurt a sectorului industrial, pe baza anchetelor proprii de
conjunctura, desfasurate in profil regional;
r) elaboreaza prognoze privind echilibrul valutar si relatiile economice
externe, precum si impactul acestora asupra economiei reale;
s) analizeaza efectele politicilor financiare, monetare, valutare si
bugetare asupra economiei reale;
t) analizeaza si prognozeaza evolutia si efectele procesului inflationist
asupra echilibrelor la nivel macroeconomic;
u) participa la elaborarea de prognoze si studii privind dezvoltarea
principalelor ramuri in cadrul industriei, corelate cu posibilitatile de
utilizare a potentialului productiv existent, tinand cont de resursele estimate
si de programele de restructurare si retehnologizare;
v) elaboreaza analize si prognoze pe termen scurt, mediu si lung
referitoare la echilibrele intre nivelul estimat al resurselor si necesarul
total de energie, tinand cont de evolutia previzibila a acestora, realizarile
din perioadele anterioare referitoare la structura si nivelurile productiilor,
precum si de posibilitatile valutare de acoperire a importurilor;
w) estimeaza evolutia principalilor indicatori din balantele energetice,
inclusiv consumurile pentru toate activitatile si ramurile economice, corelat
cu strategia de dezvoltare economica si strategia din sectorul energetic;
x) elaboreaza studii si prognoze pe termen scurt, mediu si lung pentru
urmatorii indicatori macroeconomici: export FOB, import CIF, import FOB,
balanta comerciala, contul curent al balantei de plati externe, contul de
capital al balantei de plati externe, datoria externa;
y) efectueaza studii si analize privind perspectivele economiei mondiale,
evidentiind principalele tendinte si posibilele lor efecte asupra evolutiei economiei
romanesti.
(2) CNP indeplineste si alte atributii stabilite prin alte acte normative
pentru domeniul sau de activitate, precum si atributiile conferite expres sau
care decurg din acorduri internationale la care Romania este parte.
Art. 4
(1) In realizarea atributiilor sale CNP colaboreaza cu ministerele si
celelalte organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu institutele de
cercetare si organele administratiei publice locale.
(2) CNP este abilitata sa solicite informatii privind evolutia activitatii
economico-financiare si sociale de la ministere, organe de specialitate din
subordinea Guvernului, agenti economici, precum si de la organele
administratiei publice locale, in scopul asigurarii elementelor necesare
fundamentarii studiilor si prognozelor.
Art. 5
(1) CNP este condusa de un presedinte, a carui functie este asimilata ca
salarizare cu functia de secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru.
(2) Finantarea activitatii CNP se asigura prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului.
(3) Presedintele CNP indeplineste, conform legii, functia de ordonator
tertiar de credite.
(4) Presedintele CNP poate delega atributia de ordonator tertiar de credite
in conditiile legii.
Art. 6
(1) Structura organizatorica a CNP este prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
(2) In cadrul structurii organizatorice se pot constitui, in conditiile
legii, prin ordin al presedintelui, servicii, birouri si alte compartimente.
(3) Numarul maxim de posturi pentru CNP este de 126, exclusiv demnitarul.
Art. 7
(1) Structura organizatorica interna, circuitul documentelor, atributiile
si sarcinile personalului din aparatul CNP se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare, aprobat prin ordin al presedintelui CNP.
(2) Statul de functii si structura posturilor pe compartimente, incadrarea
personalului, modificarea, suspendarea sau incetarea raporturilor de serviciu
ori, dupa caz, a raporturilor de munca se aproba prin ordin al presedintelui
CNP.
(3) Pe langa CNP se constituie Comitetul interministerial pentru
armonizarea strategiilor, programelor si planurilor de actiuni sectoriale si
regionale si Comitetul interministerial pentru programe si mari obiective de
investitii de importanta nationala, organisme consultative, fara personalitate
juridica, conduse de presedintele CNP.
(4) Ministerele vor fi reprezentate in comitetele interministeriale
mentionate la alin. (3) la nivel de secretar de stat, componenta acestora fiind
aprobata prin decizie a primului-ministru.
Art. 8
Personalul preluat de CNP de la fostul Minister al Dezvoltarii si
Prognozei, ca urmare a aplicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea
sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice, se considera transferat si i se va
aplica nivelul de salarizare potrivit legii.
Art. 9
(1) Imobilul prevazut la art. 1 alin. (3), mijloacele fixe si obiectele de
inventar din dotarea directiilor Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, ale
caror activitati trec la noua institutie, se transmit pe baza de protocol de
predare-primire la CNP, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari.
(2) CNP are in dotare un numar de autoturisme cu un consum normat de
carburant, stabilite potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Comisiei Nationale de Prognoza
Numarul maxim de posturi = 126, exclusiv demnitarul
________________
| |
| PRESEDINTE |
|________________|
_______ |
| AUDIT |______________|
|_______| |
___________________________|_____________________________
______|_______ ______|______ ______|_______ ________|________
| Directia | | Directia | | Directia | | Directia |
| generala | | evaluarii | | programe de | | economica, |
| strategii si | | politicilor | | investitii | | administrativa, |
| programe | | financiare, | | si prognoze | | juridica si de |
| nationale de | | monetare si | | sectoriale | | resurse umane |
| dezvoltare | | valutare | | | | |
|______________| |_____________| |______________| |_________________|